sventickas valentinas       Tęsinys. Skaityti pradžią

       2

       Ar prisiglaus viksva dar arba pienė
       taip švelniai kaip kadaise? Ar pasaulis
       dar atsilieps pirmykščiu gerumu?

       Just. Marcinkevičius. „Vidurnaktis, II“. – „Literatūra ir menas“, 1977.V.28.

       Taip pasako poetas savo ir visų žmogišką rūpestį, kurį šiandien jaučiame, pasaulio socialinių prieštaravimų, mūsų visuomenės nesklandumų ar tylių dvasinių nesutarimų slegiami. Asfaltu ir melioruotais laukais, virš apkasų ir šiukšlynų, išvarginti darbo, skausmo ar nevilties, vis dėlto turime eiti žeme, nešdami baltą gerumo žiedą. Kas iš grumtynių, abejonių ir argumentų, jei tavo ranka jo nepakelia. Be jo neprieisi prie kito žmogaus. Neturi nieko, jei jo neturi.

       Tai svarbus mūsų lyrikos polinkis, gaivinantis šio žanro galias (,,pačia savo esme lyrika yra pokalbis apie reikšmingus, aukštus, gražius dalykus“11) ir nuskaidrinantis griežtą, pilkoką, neretai rūstų dabartinės literatūros veidą, rodantis esmines vertybes prieštaringumų laike. Dėsninga, kad gyvenimo grožio motyvai su įstabia kovingo humanizmo jėga suskamba būtent mūsų, tarybinėje, literatūroje. Jie atspindi socialistinės visuomenės optimistinę dvasią, nematomom gijom siejasi su taikaus sambūvio politiniu klimatu, pagaliau tampa natūraliu atsvaru konfliktiškiems nusiteikimams, kuriems pretekstų – smulkių ir globalinių – taip pat netrūksta. Netgi vien literatūros srityje žvalgantis, matyti, kad tokios pusiausvyros kartais trūko arba gėrio meniniai pavidalai skaitytojo nepatenkindavo dėl retorikos, lakavimo, kameriškumo.

       ...Informacija apie socialinę neteisybę ir skurdą kapitalistiniame pasaulyje. Žinios apie naujus ar vis negęstančius lokalinius karus. Šiurpą kelianti branduolinės ginkluotės statistika. Paskutinė naujiena – neutroninė bomba. Savos problemos – darbe, buityje, tarnybiniuose ir žmogiškuose santykiuose... Tą gauname kasdien. Apie tai kalba dokumentiniai ir meniniai filmai, spektakliai ir muzika. Karas yra vyraujanti tarybinės: prozos ir televizijos filmų tema.

       Visa tai dėsninga ir būtina. Betgi jaučiame, kaip kartais maža vietos šiame dabarties vaizde lieka paprasto gerumo salelei. Kiekvienas turim pasiruošę gerai įsikaltų žodžių tiradą, kuria užtrenksime priekaištus ir barimus. Ir kaip vaikai sutrinkame, išgirdę gerą žodį, jeigu dar nesame įpratę tuoj pat apdairiai pagalvoti: kokiu tikslu jis buvo pasakytas? Akis jau bėgte bėga stereotipiniais žiaurumo ir niekšybių vaizdais, bet kaip suvirpina sielą tikro žygdarbio, pasiaukojimo, tyros meilės vaizdai! Gurkšnojame alų, klausydamies profesionaliai atliekamos dramatiškos baladės, ir iki ašarų sukrečia tyras darželinuko balsas ir veidas ,,Dainų dainelės“ konkurse. Kaimo žmonės susijaudinę pasakojo, kad jiems tikra atgaiva buvo ,,Urtės“ pastatymas Lietuvos televizijoje.

       „Tiktai žmonių gerumas /Dar užgniaužia gerklę, /Užlieja deginančia /Ūkana akis“, – rašo A. Maldonis, sentimentų nepakenčiantis poetas („Pergalė“, 1975, Nr. 6, p. 8). ,,Skambančių erdvėj /žvaigždžių skaidrumas /valdo žmones“, – tvirtina A. Churginas (rink. ,,Blyksniai“, p. 39), įpusėjęs septintąją gyvenimo dešimtį, Dantės, Šekspyro, Puškino, ,,Ars poetica“ vertėjas. „Mes dar jaučiame savo organizme didelę grožio vitamino stoką“, – sako E. Mieželaitis (kn. „Horizontai“, p. 156).

       Ką visų pirma prisimename iš Donelaičio? „Jau saulelė vėl atkopdama budino svietą /Ir žiemos šaltos trūsus pargriaudama juokės“. Ar vien todėl, kad taip prasideda poema? Ką iš Vaižganto? – Kaip gražiai dirba Mykoliukas, kaip jį akina skaistus švelnumas Severjai. Prašyte prašosi cituojami darbo džiaugsmo kupini J. Baltušio pasažai ,,Ir aš ariu...“ iš antrosios autobiografinės knygos. O kas labiausiai įstrigę iš Vaičaičio, Maironio, Putino, Nėries?..

       Gerumas. Kaip jo esame pasiilgę!

       Just. Marcinkevičius, užbaigęs dramatiškų peripetijų kupiną „Mažvydą“, tuoj pat paskelbia „Pergalėje“ ir „Literatūroje ir mene“ didelį pluoštą eilėraščių bendru pavadinimu „Gerumas tas gyvenimas“. Neprisimenu savo aktualumu ryškesnio pastarojo meto meninio įvykio. Poetas davė kūną tam, kas visiems, rodos, virpino burną.

       Paliesti lupomis žemės grumstą, paimti artimą už rankos, prisiglausti prie medžio ir pakilti nuo jo kartu su paukščio giesme – toks yra gyvenimas, toks jo gerumas. Tai paprasti ir nepakeičiami šių eilėraščių turinio kertiniai stulpai.

       Gražus tas žemės laikymas per amžius:
       darbų žydėjimas, lietaus laukimas,
       žiūrėjimas į saulę. Arba vėl –
       tas paėmimas artimo už rankos.

       Ir neišverksi, ir neišdainuosi,
       gal tiktai ištylėsi tą gerumą
       prieš savo veidą vienas. O boružei
       gal sušnibždėsi; dievo vabalėli,
       paimk mane į dangų su žeme.

       „Saulele mano, vakarop eini...“ – „Literatūra ir menas“, 1976.XI.13.

       Nėra čia jokios idilijos (ją galima prisiminti tiktai kaip vaikystę); gerumas auga iš kantrios meilės – kaip vėjo pučiamas tvirtas medis ant kietos uolos. Dvasinio siužeto vieta po rudenio dangum; nupūsti žiedai ir lapai išryškina medžių apybraižas; tavo tvirtybė ir graudulys – kaip vienas jausmas. Gimtinė tai sekmadienis, tai balta staltiesė gryčioj ant stalo „su išblukusiom kraujo dėmėm“ – šičia buvo dalintasi duona. Reikia neįveikiamo tikėjimo, kad, atmindamas visas dėmes, sakytum – sekmadienis, ir balta toji staltiesė; kad nebėgtum, kaip Mindaugas, ieškodamas to, „kas ne taip baisiai degina ir skauda, /kaip Lietuva“ („Mažoji trilogija“. – „Literatūra ir menas“, 1976.XI. 13). Tavo gyvenimą lydi šviesa ir tamsa; ateinančio – jis su balandžio ženklu sieloje – taip pat laukia erškėčių karūna, reikia priprasti ir gyventi. Tačiau tikra yra tik tai, ką gina meilė, – visa kita išnyks. Bene lengva šituo tikėti, kai žydi ir žydi nakties juodoji gėlė. Sunku, bet reikia mylėti – tamsa ir mirtim, užmarštim ir šviesa; ir be mylėjimo žemėje nėra daugiau ko veikti.

       Taip atsiranda būdingi šiems eilėraščiams sušukimai: „eini, širdie, mylėdama ir laukdama, o vargše!“, „Vargeli mano! /Gerumas tas gyvenimas, gerumas“; ,,Žemele mano, ak, sieroji mano, /ak, po žvaigždynais margas akmenėli!“ Netgi nudėvėtą vaizdą atgaivina savita intonacija bei mintis, paprastai ir kartu netikėtai einanti iš visumos pajautimo, kuris niekaip kitaip neužrašytas:

       Prigyja nulaužta obels šaka,
       ir vaiko lopšį vėl po ja kabinam.

       Matai – sakiau, kad pabaigos nėra.

       „Gerumas tas gyvenimas“. – „Pergalė“, 1976, Nr. 11, p. 10.

       Toks šiandien gerumas. Skaidrus ir be sentimentų, graudokas ir protingas, reiklus ir nelengvas – tikras kaip gyvenimas. A. Baltakio žodžiais – kaip auksas šalia akmens. „Būk ir nelaimėje gera /Visiem žmonėm ir sau“, – sako A. Maldonis eilėraštyje „Einančiai pėdsaku“ (rink. „Pėdsakai“, p. 62). Koks įsimintinas yra širdies stabtelėjimas, užuojautos antplūdis jo „Viešbutyje“ (p. 74) arba J. Strielkūno eilutės „Nenuskriauski to atviro vakaro, /Baltą žydintį medį išsaugok“ (rink. „Vėjas rugiuos“, p. 31). Pastarojo poeto gėrio koncepcija gimininga čia komentuotiems Just. Marcinkevičiaus eilėraščiams. Net ašaroms byrant, – sako jis „Katarsyje“ (p. 91), – reikia patikėti, kad už juodų debesų dar gyvena žvaigždė. Tiesa, J. Strielkūno knygoje, kaip ir kituose pačios dešimtmečio pradžios rinkiniuose, aptariama tendencija dar nėra ryški.

       Atsiverskime H. Čigriejaus eilėraščių rinkinį „Nedylanti lauko delčia“ (1977). Gerumo banga ramiai ir galingai neša mus per gyvenimą, skandindama blogį, nutrindama aštrius problemų ir konfliktų kontūrus. Eilėraščiuose jų beveik neapčiuopi, nuotaika čia primena gražią pasaką, kuri atgaivina ir nuskaidrina sielą, kur gėrio pergalė savaime suprantama (būdingi pasakymai: „Vis dėlto vėl pasirodys“; „Bet ji sušvito vis tiek“). Ne veltui čia veikia tiek vaikų, jie bėgioja rašaluoti, išsižioję klausosi, krykščia – kas vaikams, kad pigu nuo pasaulio nuslysti. Patraukia ir nustebina šiandien toks santykis su tikrove. Vargu, ar tai sąmoningas tam tikros nuotaikos eilėraščių parinkimas vienai knygai... Tiesiog lyrinio subjekto savijauta šiandien yra tokia, ir stebimės todėl, kad netikėtai išvystame perdėm skaidrų, nuogam dramatizmui uždarą poetinį pasaulį. Tokio jo šaukiamasi, kitokio atsisakoma: „Ir jau noriu nurimt kaip mėnulis šilojų /Ir nieko nepeikt vienąsyk“ (p. 19).

       Čia poeto savitumas, jėga ir kartu ribotumas. Susikūrėme tokį pasaulį, kuriame vietos idilijai nedaug, jos paguoda trumpalaikė. H. Čigriejaus kūryba, žvelgiant į ją iš vidaus, žavi vientisumu, ryškiais asmenybės ženklais, išgyvenimo mažoru. Patekusią į platesnį visuomeninės sąmonės ratą, ją neišvengiamai suprantame kaip atsvarą blogiui, o gal ir jo literatūriniams vaizdams. Bet gėris čia kartais atrodo naivus, bejėgiškas, augantis tik pats iš savęs; gražiausi tie eilėraščiai, kur jis glaudžiasi prie tėviškės žemės, gamtos, kur rimties paviršiumi nubėga gyvenimo dramatizmo šuorai. Jėgos ir mąslumo jiems duoda bėgančio laiko motyvas:

       Šviečia čerpė, rausva ir šilta, –
       Gal sugrįš kas iš tolio gūdaus.
       Moterėlė greitutė greita
       Lekia į klėtį medaus.

       Ir tiesiai per laikrodį – ai ai ai.
       Per vidurdienį patį. Tyla.
       Kam tu taip greitai ėjai,
       Kai iš naujo vėl eit nevalia?

       „Įdienojusi priešpietė“, p. 10.

       Meilė ir švelnumas, pagarba žmogui ir jo buveinei – ar ne tai svarbiausia, vertingiausia M. Martinaičio eilėraščiuose, kai jau užsimiršta „atsiribojimo“ bandymai, trumpalaikės vertės pašmaikštavimai? Poetas turi savitą būdą greit ir arti priglusti prie mūsų taurumo ir grožio potroškių – per paguodą, per atidų žmogaus supratimą, per švelnų skaudulių paglostymą. Jis gali paveikti žaismingu kukučiavimu (jau tokie rimti visur ir visad esame!), kažką lakoniškai įteigti, apeliuodamas į skaitytojo literatūrinę atmintį, priimdamas ir kartu ironizuodamas, sakysim, didaktikos taisykles. Čia savaip sutampama su liaudies saugomu kasdienišku gerumu, palankumu kaimynams, visiems, pasauliui. Įmantresnės, keistesnės stilistikos eilėraščiuose pašnekovas tarsi kviečiamas jaukiai pažaisti, o jeigu po to sieloje ilgesniam laikui nieko ir neliks, vis dėlto bus buvusi toji šviesi bendravimo akimirka. Bendrauti, šnekėtis, dalinti gerumą – štai kas gyvybiškai svarbu čia lyriniam subjektui.

       Kitaip – iš žmogiškojo patyrimo, iš gyvenimo pamokų – eina sielos skaidrumas (tų žodžių kaimynystė poezijoje dabar labai dažna) vyresnių poetų kūryboje. Čia šiandien nerandame tokio apnuoginto dramatizmo, kaip vėlyvojoje Putino lyrikoje. Kur kas ryškesnis polinkis – nusilenkti saulei, jos spindulių alsavimu apsvaigti, išsaugoti ir kitiems palikti jos rudeninę šilumą. Diena praaugo savo seserį naktį, tamsą galima peršokti kaip permatomą perskyrimą tarp praėjusios ir ateinančios dienos (S. Anglickis. „Suvirpa žemės pilnatis“, p. 18, 105). Daugiau šviesos, gydančio švelnumo, taurumo – tokias intencijas jaučiame ir A. Churgino, V. Giedros, A. Miškinio bei kitų eilėraščiuose. „Širdy vai lengva, vai širdy šviesu“, – susigraudinęs tikina J. Šiožinys ir rašo „Kvietimą į aukso amžių“ (kn. „Rogių kelias“, p. 22, 130).

       Ankstyvą rytmetį
       Aš noriu visada paliesti rankomis
       Srovenimą šviesos –

       tai E. Matuzevičius, poetas, kurio, kaip jis pats sako viename eilėraštyje, laikas nemokė švelnumo. Jo turėjo pats išmokt – „Iš motinos, /Iš meilės, iš vaikų...“

       Pats išmokt... Tokia koncepcija. Ji nurodo šaknis, be kurių žmogaus negalime įsivaizduoti, – savęs suvokimas, motina, meilė, gimtinė. Iš čia gerumas. Čia sąžinės tėviškė. Kitos gyvenimo žymės gali tik kažką pridengti ar aktualizuoti. Aišku, pastovu ir tvirta – tai nepakeičiami E. Matuzevičiaus lyrikos žodžiai, paryškinantys taurią lyrinio subjekto laikyseną. „Neskubinkit manęs“, – sako poetas griežtokai. Taip įsiprasmina net jo eilėraščių vyksmo monotonija, vangumas. Grožio jautimas, pasitikėjimas žmonėmis ir pasauliu čia turi tvirtą savo vietą, ir kaip tik dėl to jo lyrika labiausiai jaudina ir išlieka atmintyje. Gyvenimo dramatizmo, prieštaringumo pajautimas palieka ne iš karto pastebimus, bet ryškius poslinkius lietuviško eilėraščio dvasiniame siužete: Maironis norėjo žemę priglaust prie širdies, su meile karštai pabučiuoti; šių dienų poetas tą pat jaučia kitaip, jis myli pasaulį užjausdamas, guosdamas, saugodamas:

       Mano žeme gimtoji,
       Šią trumpą ir šiltą
       Pavasario naktį
       Pailsėk,
       Nors bent kiek pamiegok.
       Už tave pabudėsiu...
       Pailsėk, –
       Tiek darbų čia dar laukia tavęs...
       – – – – – – – – – – – – – – – – – –
       Aš pasaugosiu tavo sapnus...

       E .  M a t u z e v i č i u s . „Pavasario naktį“ .– Rink.: Žalios metų salos, p. 7–8.

       S. Anglickis sodina Žemę į aukštą minčių sostą ir glosto ją – darbščią, mylinčią (rink. „Suvirpa žemės pilnatis“, p. 8). Šiandien mūza, A. Žukausko žodžiais, – „žila, griežta, pavargus moteriškė“!

       Maironio, S. Nėries, K. Binkio eilėraščiai, poetizuojantys gyvenimo grožį, džiaugsmą, dažnai natūraliai siejosi su pavasario motyvu. Šiandien matome beveik visuotinį panašių kūrinių pasislinkimą rudeniop. Pasibaigė nerūpestingas džiūgavimas, šviesią pilnatvę galima patirti tiktai krintant lapams, nokstant varpoms, po šykščia rugsėjo saule.

       Galima dėl to ironizuoti (juk vienpusiška ir štampai neišvengiami), bet suprasti taip pat reikia. Juoba kad ir nesižavėti, sakysim, A. Žukausko „Plotais“ niekaip negali:

       Sveiki, skalsia geltona duona užderėję plotai!
       Sveiks, saulės spinduly, už ankstesnius švieti geriau!
       Sveiki, šakas nusvėrę obuoliai...

       – – – – – – – – – – – – – – – – – –
       Ataidi senos, geros pabaigtuvių dainos,
       Galva išbrinksta nuo brangių iliuzijų.
       Nutyla ir užgęsta skundai, nuovargio likučiai,
       Nustoja gąstauti širdis.

       Skaidrume, o skaidrume – erdvūs, nuvalyti plotai...
       p. 9–11

       Toli gražu nešvelnus pasaulis pavaizduotas jo rinkinyje „Atabradai“, užtat kaip smagiai tiesos botagu kerta, pvz., „Vilkakūkio“ refrenas: „Ir jeigu kelio išmalose vakarop pargriūsiu ir padvėsiu, /Tai gal tik iš svajonių troškulio, vienatvės nelabatvės šalčio“ (kitų strofų analogiškoje pozicijoje – „iš tolių, grožių alkio, iš kelionių, atradimų bado“; „iš laimės nuojautos, iš ateities ir skausmo ilgesio“; „pritrūkęs meilės, apmaudo ir pykčio“). Autoriaus savitumo įrodinėti čia nereikia, o tendencijos žymės taip pat akivaizdžios. Tataigi (nesigėdinu pasakęs ne vieno pamėgtą A. Žukausko žodį)...

       Šis poetas ne tik originaliai plėtoja aptariamą eilėraščio polinkį, bet ir papildo jį naujais motyvais. Familiariose poringėse su ryškiais spalvingos asmenybės bruožais netrūksta iškilniastrėnių viliūgių bubeliokių, nesibaidoma stiklinaitės imbierinės, rupaus pašmaikštavimo, žiūrėk, jau lepinamasi ant upės kranto su meškere. Valia pasišaipyti, bet argi visa tai atskirta nuo kasdieniško ir amžino gyvenimo grožio supratimo? Ne išganymas, kad mūsų lyrika dažnai tebevaikšto su čadra. Naujumo yra ir A. Žukausko pasakėtiškos intonacijos eilėraščiuose; jis atsiranda, kai rūpimais klausimais kalbama rimtai, kartu iš to kiek pasišaipant („Nuolankumas“, „Karjeristas“). Panašaus vaizdo dvilypumo pasitaiko V. Šimkaus, M. Martinaičio kūriniuose.

       Šio skyriaus pradžioje publicistiškai pasikarščiuota, kalbant apie gėrio vaizdavimo gyvenimiškas paskatas. Kas patikėjo, kad aptartos intencijos poezijai šiandien būdingos, tas dabar gali pagrįstai klausti: puiku, tokių eilėraščių netrūksta, bet kodėl apie juos su patosu kalbama be rimtų mokslinių argumentų?

       Atsakymas lyriškas. Meno prigimties, kalbos ir paskirties bendrasis supratimas rodo, kad čia yra kažkas savaime suprantama. „Grožis mene yra gamtos ir visuomeninio gyvenimo grožio atkūrimas ir atspindėjimas“ (12). Visi jaučiame grožio vaizdo ir vaizdo grožio natūralią jungtį (kokia sena ir gyvybinga sąvoka – kalokagatija!). Tai meno elementas, apie kurį griežčiausi protai kalba poetiškai. Faktai pranoksta apibendrinimus, praktika – teoriją. J. Borevas savo „Estetikos“ skyrių „Grožis“ („Prekrasnoje“) pradeda B. Pasternako posmu apie mylimąją ir tokia fraze: „Grožio paslaptis – gyvenimo paslaptis“ (13). Pagaliau „tiktai žmoguje pasaulis įsisąmonina savo grožį, savo estetines potencijas. Žmogus ne tik pats kuria grožį, kartu jis atlieka funkciją to organo, kurio dėka pasaulis suvokia savyje glūdinčias vertybes“ (14). Menui esam itin palankūs tais atvejais, kai jis ima iš realybės tai, kas joje gera, dora, gražu.

       Bet gana. Šitaip įsismaginus, netyčia galima sukurti naują „nekonfliktiškumo“ apologiją. To žodžio čia nesinorėjo net minėti, nes jaučiame, kaip toli nuo lakavimo ir idilijos yra poezija, apie kurią kalbame. Menas gina gėrį ne tik atkurdamas jo gyvenimiškus vaizdus. Jis moka gydyti sielą, atidengdamas tikrovės žaizdas, blogio apraiškas. Estetinio pasigėrėjimo akimirka ir apima, ir naikina tai, kas vaizduojama. Tačiau, tikėdami, kad mūsų visuomenės gyvenime ir žmoguje kasdien randasi vis daugiau gero, pažangaus, ieškome adekvataus šio proceso atspindžio mene. Kartu kūryboje yra ir visada bus skaudžiųjų laiko klausimų; ji kels ir spręs juos drauge su kitomis antstato formomis, nes be šitų atsakymų pažanga sustotų ir gėris gautų kreivą pavidalą. Dirbtinis yra atskyrimas – štai kūrinys apie konfliktus, sukrėtimus, o štai apie gyvenimo gėrį. Tai tik temos, proporcijos, o dažniausiai – pozicijos dalykas, nes gėrio dirva yra mūsų žemė su visais polėkiais ir agonijomis: su lakštingalos giesme, artojo prakaitu ir daina, išvagota apkasų ir tirpdyta branduolinių sprogimų, laikanti mūsų būstus, paleidžianti gyventi ir vėl uždengianti kiekvieno kūną. Juk įtaigiausiais pripažinome tuos eilėraščius, kur gėris spindi perkirtęs tamsą. Be Just. Marcinkevičiaus, J. Strielkūno, J. Degutytės, tai itin būdinga A. Žukauskui, „nenutrūkstamų ryšių“ poetizuotojui, kuris šitaip keikteli: ,,Te giedrą melą, tyras klastotes nelabas ima!“ (p. 116). Šis tas įmanoma išeina tik pagalandus nuėstas dantenas į negerovių aštrumus, kai iš pykčio dreba pirštai (p. 40). Sėsk ant pušies, kuri nugriuvo tau skersai tako, – kokčiai sako likimas, – ir žiūrėk toliau (p. 48). Ir išvada:

       Visgi viskas reikalinga,
       Viskas būtina,
       Viskas pravartu
       Mano pastato – baltos poezijos – statybai.
       p. 8

       Grožis atsiskleidžia visa jėga, kai matome jį nugalėjusį savo priešininką. „Grynakraujis optimizmas man skamba kaip melas“, – sako E. Mieželaitis „Horizontuose“ (p. 151).

       Ginčo, argumentų, kontrastų poetika, apie kurią kalbėjome anksčiau, iškyla kaip itin įtaigi estetinės dinamikos priemonė. Tai realizmui būdingos dvasios dialektikos apraiška. Sintezės žymė. V. Sezemanas sako: „grožis pasijungia priešingybę, ima ją savo valdžion ir paverčia savo paties elementu arba dalimi. Tokiu būdu iš grožio paneigimo ir susijungimo su negrožiu gimsta aukštesnė ir turtingesnė grožio lytis“ (15). Prisiminkime R. Rolano žodžius apie Bethoveno Devintąją simfoniją: „Kenčiantis, neturtingas, ligotas, vienišas, negandų apniktas žmogus, kuriam gyvenimas pašykštėjo džiaugsmų, pats kuria Džiaugsmą, kad galėtų jį dovanoti pasauliui“ (16). Kaip toks menas pasidaro būtinas žmogui, kaip jam atsiliepia širdis, geriausiai rodo J. Fučiko priešmirtinis laiškas. Žinodamas, kad po savaitės bus nužudytas, jis kalba apie džiaugsmą, kuris jam prasiveržia kasdien Bethoveno motyvu; J. Fučikas troško, kad po mirties minėtume jį ne su liūdesiu, o su džiaugsmu, su kuriuo visada gyvenęs (17).

       Gėrio trauka – ryškus socialistinio realizmo literatūros bruožas. Lyrikos turinį, asmenybės santykį su tikrove smarkiai paveikė marksistinė pasaulėžiūra. E. Mieželaitis, matydamas esminius žmogaus įsitikinimų ir galimybių poslinkius, ryžtasi taip pat esmingai pakoreguoti lig šiol nepajudintą mitologinę schemą:

       „Jeigu mes laikysimės požiūrio, kad iš esmės niekas nepasikeitė (Kainas liko Kainu, o Abelis liko Abelių), mes galime prieiti katastrofiškų išvadų.

       Bet jeigu kai kas čia vis dėlto pasikeitę, mes galime padaryti tokią prielaidą: Abelis savo intelekto persvara gali įspėti klastingą Kaino mintį, gali išmokti pažinti Kaino instinktus ir laiku nutverti ir sulaikyti jo iškeltą brolžudišką ranką“.

       Kn.; „Lyriniai etiudai“, 1964, p. 243.        

       Žmogus tiki menu, kuris turi kuo tikėti.

       ____________________  
       11 Л .  Г и н з б у р г ,  O лирикe... p. 8.
       12 Ю .  Б o p e в .   Ocновные эстетические категории M., 1960, p. 131. (Atgal>>>)
       13 Ю .  Б o p e в .   Эстетикa. M., 1975, p. 47.
       14 V .  S e z e m a n a s ,  Estetika. V., 1970, p. 125.
       15 Ten pat, p. 119.
       16 Cit. pagal: A .  Z h o r ž a s .  Vienas prieš likimą. V., 1977, p. 283.
       17 Ten pat, p, 285.

       Sventickas, Valentinas. Eilėraščio keliais: Kritikos straipsniai. – Vilnius: Vaga, 1978.

       Skaityti toliau
Absoliuta Andželika Lukaitė 4 Achille Campanile 4 Adolfas Juršėnas 1 Adolfas Mekas 1 Adomas Lastas 5 Agnė Biliūnaitė 9 Agnė Klimavičiūtė 1 Agnė Narušytė 1 Agnė Žagrakalytė 29 Aidas Jurašius 2 Aidas Marčėnas 45 Aistė Ptakauskaitė 9 Aivaras Veiknys 8 Albertas Zalatorius 3 Albert Camus 4 Albinas Bernotas 3 Albinas Žukauskas 3 Aldona Liobytė 1 Aldona Ruseckaitė 4 Aldona Veščiūnaitė 14 Aldous Huxley 15 Aleksandra Fomina 22 Alfas Pakėnas 6 Alfonsas Andriuškevičius 29 Alfonsas Bukontas 2 Alfonsas Gricius 2 Alfonsas Nyka-Niliūnas 22 Alfonsas Šimėnas 1 Alfredas Guščius 22 Algimantas Baltakis 27 Algimantas Julijonas Stankevičius 3 Algimantas Krinčius 9 Algimantas Lyva 11 Algimantas Mackus 12 Algimantas Mikuta 33 Algirdas Landsbergis 23 Algirdas Titus Antanaitis 3 Algirdas Verba 7 Algis Kalėda 1 Alis Balbierius 29 Allen Ginsberg 3 Almantas Samalavičius 2 Alma Riebždaitė 6 Almis Grybauskas 8 Alvydas Surblys 2 Alvydas Valenta 12 Alvydas Šlepikas 25 Andrej Chadanovič 5 Andrius Jakučiūnas 20 Andrius Jevsejevas 1 Andrius Konickis 1 Andrius Pulkauninkas 2 Andrius Sietynas 2 Andrzej Bursa 4 Andrzej Stasiuk 2 Andrė Eivaitė 1 Angelė Jasevičienė 10 Antanas A. Jonynas 28 Antanas Andrijauskas 1 Antanas Gailius 4 Antanas Gustaitis 6 Antanas Jasmantas 4 Antanas Jonynas 1 Antanas Kalanavičius 2 Antanas Masionis 3 Antanas Miškinis 2 Antanas Ramonas 8 Antanas Rimydis 10 Antanas Vaičiulaitis 9 Antanas Venclova 8 Antanas Šimkus 15 Antanas Škėma 9 Arkadij Averčenko 6 Arkadij Strugackij 2 Arnas Ališauskas 11 Arnas Dubra 1 Artūras Gelusevičius 5 Artūras Imbrasas 4 Artūras Tereškinas 7 Artūras Valionis 13 Arvydas Genys 2 Arvydas Sabonis 1 Arūnas Spraunius 23 Arūnas Sverdiolas 1 Asta Plechavičiūtė 11 Audinga Tikuišienė 1 Audronė Barūnaitė Welleke 1 Audronė Urbonaitė 1 Audronė Žukauskaitė 2 Augustinas Raginis 11 Aurelija Mykolaitytė 1 Aurimas Lukoševičius 1 Auris Radzevičius-Radzius 2 Austėja Čepauskaitė 1 Austė Pečiūraitė 1 Aušra Kaziliūnaitė 24 Balys Auginas 4 Balys Sruoga 19 Belcampo 4 Benediktas Januševičius 39 Bernardas Brazdžionis 3 Birutė Jonuškaitė 28 Birutė Marcinkevičiūtė-Mar 2 Birutė Pūkelevičiūtė 19 Bogdan Chorążuk 2 Boris Strugackij 2 Brigita Speičytė 17 Bronius Radzevičius 8 Bronius Vaškelis 5 Castor&Pollux 74 Catherine Tice 1 Charles Baudelaire 5 Charles Bukowski 18 Charles Simic 6 Christoph Zürcher 4 Crying Girl 1 Dainius Dirgėla 5 Dainius Gintalas 21 Dainius Razauskas 5 Dainius Sobeckis 6 Daiva Ausėnaitė 2 Daiva Molytė-Lukauskienė 4 Daiva Čepauskaitė 13 Dalia Bielskytė 6 Dalia Jakaitė 7 Dalia Jazukevičiūtė 17 Dalia Kuizinienė 8 Dalia Satkauskytė 8 Dalia Striogaitė 11 Danguolė Sadūnaitė 9 Daniela Strigl 1 Danielius Mušinskas 47 Daniil Charms 10 Danutė Labanauskienė 1 Danutė Paulauskaitė 4 Darius Pocevičius 33 Darius Šimonis 9 Deimantė Daugintytė 1 Dino Buzzati 3 Dmytro Lazutkinas 2 Donaldas Apanavičius 2 Donaldas Kajokas 35 Donald Barthelme 4 Donata Mitaitė 25 Donatas Paulauskas 3 Donatas Petrošius 33 Dovilė Zelčiūtė 31 Dovilė Švilpienė 4 Edas Austworkas 4 Edita Nazaraitė 8 Edmondas Kelmickas 4 Edmundas Janušaitis 3 Edmundas Kazlauskas 1 Edmundas Steponaitis 6 Eduardas Cinzas 9 Eduardas Mieželaitis 6 Eduard Limonov 1 Edvardas Čiuldė 4 Egidijus Darulis 2 Eglė Bazaraitė 1 Eglė Juodvalkė 7 Eglė Sakalauskaitė 11 Elena Baliutytė 11 Elena Baltutytė 1 Elena Bukelienė 18 Elena Darbutaitė 1 Elena Karnauskaitė 6 Elena Mezginaitė 7 Elena Žukauskaitė 4 Elina Naujokaitienė 3 Elona Varnauskienė 1 Elvina Baužaitė 1 Elžbieta Banytė 16 Enrika Striogaitė 4 Erika Drungytė 20 Ernestas Noreika 8 Ernesto Che Guevara 5 Eugenija Vaitkevičiūtė 20 Eugenija Valienė 3 Eugenijus Ališanka 40 Evelina Bondar 2 Faustas Kirša 6 Fethullah Gülen 1 Gabriela Eleonora Mol-Basanavičienė 1 Gabrielė Klimaitė 16 Gabrielė Labanauskaitė 13 Gasparas Aleksa 28 Gediminas Cibulskis 1 Gediminas Kajėnas 16 Gediminas Pilaitis 2 Gediminas Pulokas 5 Genovaitė Bončkutė-Petronienė 1 George Orwell 6 Georges Bataille 2 Giedra Radvilavičiūtė 3 Giedrius Viliūnas 5 Giedrė Kazlauskaitė 44 Giedrė Šabasevičiūtė 1 Ginta Gaivenytė 3 Gintaras Beresnevičius 57 Gintaras Bleizgys 32 Gintaras Grajauskas 19 Gintaras Gutauskas 1 Gintaras Patackas 38 Gintaras Radvila 3 Gintarė Bernotienė 7 Gintarė Remeikytė 2 Gintautas Dabrišius 9 Gintautas Mažeikis 1 Ginta Čingaitė 5 Gitana Gugevičiūtė 3 Goda Volbikaitė 2 Gražina Cieškaitė 15 Gražvydas Kirvaitis 3 Grigorijus Kanovičius 8 Grigorij Čchartišvili 5 Guillaume Apollinaire 2 Guoda Azguridienė 1 Gytis Norvilas 24 Gytis Rimonis 2 Gábor Csordás 1 Hakim Bey 2 Hans Arp 5 Hans Carl Artmann 5 Henrikas Algis Čigriejus 19 Henrikas Nagys 15 Henrikas Radauskas 14 Henrikas Stukas 1 Henrykas Sienkiewiczius 1 Henry Miller 2 Herkus Kunčius 29 Hugo Ball 4 Hunter S. Thompson 3 Ieva Gudmonaitė 8 Ignas Kazakevičius 1 Ignas Narbutas 1 Ignas Šeinius 7 Ilona Gražytė-Maziliauskienė 1 Ilse Aichinger 5 Ilzė Butkutė 4 Indrė Meškėnaitė 3 Indrė Valantinaitė 11 Ineza Juzefa Janonė 5 Ingmar Villqist 3 Ingrida Korsakaitė 2 Irena Bitinaitė 2 Irena Potašenko 4 Irena Slavinskaitė 2 Irvin D. Yalom 1 Irvine Welsh 2 Italo Calvino 6 Ivan Vyrypajev 3 J. G. Ballard 3 Jadvyga Bajarūnienė 1 Jan Brzechwa 2 Janina Žėkaitė 3 Janusz Anderman 6 Jaroslavas Melnikas 25 Jaunius Čemolonskas 4 Jeanette Winterson 4 Jehuda Amichaj 2 Jerzy Pilch 2 Jevgenij Zamiatin 3 Johanas Volfgangas fon Gėtė 1 Johan Borgen 3 Johannes Bobrowski 3 John Fante 9 John Lennon 1 Jolanta Malerytė 4 Jolanta Paulauskaitė 1 Jolanta Tumasaitė 1 Jolita Skablauskaitė 23 Jonas Aistis 1 Jonas Dovydėnas 1 Jonas Jackevičius 12 Jonas Kalinauskas 7 Jonas Lankutis 7 Jonas Mačiukevičius 8 Jonas Mekas 24 Jonas Mikelinskas 16 Jonas Papartis 1 Jonas Radžvilas 3 Jonas Strielkūnas 24 Jonas Thente 1 Jonas Vaiškūnas 2 Jonas Zdanys 8 Jonas Šimkus 8 Jorge Luis Borges 17 Josef Winkler 3 José Saramago 7 Jovita Jankauskienė 1 Juan Bonilla 2 Juan Rulfo 3 Judita Polovinkina 1 Judita Vaičiūnaitė 27 Julijonas Lindė-Dobilas 3 Julius Janonis 3 Julius Kaupas 12 Julius Keleras 29 Julius Žėkas 2 Juozapas Albinas Herbačiauskas 8 Juozas Aputis 40 Juozas Baltušis 7 Juozas Brazaitis 7 Juozas Erlickas 17 Juozas Glinskis 10 Juozas Grušas 7 Juozas Kralikauskas 5 Juozas Kėkštas 6 Juozas Mečkauskas-Meškela 1 Juozas Tysliava 8 Juozas Šikšnelis 9 Juozas Žlabys-Žengė 8 Jurga Ivanauskaitė 26 Jurga Katkuvienė 2 Jurga Lūžaitė 2 Jurga Petronytė 2 Jurga Tumasonytė 7 Jurgis Baltrušaitis 6 Jurgis Gimberis 13 Jurgis Janavičius 1 Jurgis Jankus 10 Jurgis Kunčinas 44 Jurgis Mačiūnas 1 Jurgis Savickis 5 Jurgita Butkytė 7 Jurgita Jėrinaitė 1 Jurgita Ludavičienė 1 Jurgita Mikutytė 2 Justinas Bočiarovas 5 Jūratė Baranova 26 Jūratė Sprindytė 52 Karolis Baublys 23 Karolis Gerikas 1 Karolis Klimas 4 Kasparas Pocius 3 Kazimieras Barėnas 17 Kazys Almenas 6 Kazys Binkis 27 Kazys Boruta 43 Kazys Bradūnas 11 Kazys Jakubėnas 5 Kazys Jonušas 3 Kazys Puida 6 Kazys Saja 25 Kerry Shawn Keys 7 Kleopas Jurgelionis 8 Kornelijus Platelis 27 Kostas Ostrauskas 27 Kristina Sabaliauskaitė 9 Kristina Tamulevičiūtė 2 Kurt Vonnegut 12 Kęstutis Keblys 4 Kęstutis Nastopka 9 Kęstutis Navakas 53 Kęstutis Rastenis 3 Kęstutis Raškauskas 2 Laima Kreivytė 1 Laimantas Jonušys 39 Laimutė Adomavičienė 4 Laura Auksutytė 3 Laura Liubinavičiūtė 10 Laura Sintija Černiauskaitė 48 Laurynas Katkus 7 Laurynas Rimševičius 2 Lena Eltang 3 Leokadija Sušinskaitė 1 Leonardas Gutauskas 35 Leonard Cohen 1 Leonas Gudaitis 4 Leonas Lėtas 3 Leonas Miškinas 3 Leonas Peleckis-Kaktavičius 22 Leonas Skabeika 7 Leonas Švedas 5 Leonidas Donskis 5 Lev Rubinštein 3 Lidija Šimkutė 25 Lina Buividavičiūtė 1 Linas Jegelevičius 1 Linas Kanaras 1 Linas Kranauskas 5 Lina Spurgevičiūtė 1 Liudas Giraitis 2 Liudas Gustainis 8 Liudas Statkevičius 2 Liudvikas Jakimavičius 31 Liutauras Degėsys 9 Liutauras Leščinskas 2 Livija Mačaitytė 1 Liūnė Sutema 9 lona Bučinskytė 1 Loreta Jakonytė 14 Loreta Mačianskaitė 1 Lukas Devita 1 Lukas Miknevičius 11 Manfredas Žvirgždas 7 Mantas Areima 1 Mantas Gimžauskas-Šamanas 18 Manuel Rivas 2 Marcelijus Martinaitis 38 Margot Dijkgraaf 1 Marguerite Yourcenar 3 Marija Macijauskienė 8 Marijana Kijanovska 1 Marija Stankus-Saulaitė 11 Marijus Šidlauskas 10 Mari Poisson 18 Marius Burokas 57 Marius Ivaškevičius 7 Marius Katiliškis 13 Marius Macevičius 4 Marius Plečkaitis 5 Mariusz Cieślik 4 Markas Zingeris 3 Mark Boog 2 Marta Wyka 2 Martin Amis 2 Matt McGuire 1 Michael Augustin 4 Michael Katz Krefeld 2 Milda Kniežaitė 3 Mindaugas Jonas Urbonas 1 Mindaugas Kiaupas 1 Mindaugas Kvietkauskas 18 Mindaugas Nastaravičius 8 Mindaugas Peleckis 11 Mindaugas Valiukas 18 Mindaugas Švėgžda 3 Mirga Girniuvienė 1 Monika Kutkaitytė 13 Monika Šlančauskaitė 3 Motiejus Gustaitis 6 Mykolas Karčiauskas 8 Mykolas Sluckis 5 Narlan Martos Teixeira 1 Narlan Matos Teixeira 1 Nerijus Brazauskas 9 Nerijus Cibulskas 11 Nerijus Laurinavičius 3 Neringa Abrutytė 15 Neringa Klišienė 1 Neringa Mikalauskienė 18 Nicolas Born 2 Nida Gaidauskienė 14 Nida Matiukaitė 1 Nijolė Miliauskaitė 14 Nijolė Simona Pukinskaitė 2 Nijolė Storyk 1 Noam Chomsky 1 Ona Ališytė-Šulaitienė 2 Ona Mikailaitė 3 Onutė Bradūnienė 1 Onė Baliukonė 16 Orbita 4 Paul Celan 4 Paulina Žemgulytė 6 Paulius Norvila 10 Paulius Širvys 4 Pedro Lenz 4 Peter Bichsel 2 Petras Babickas 6 Petras Bražėnas 7 Petras Cvirka 8 Petras Dirgėla 16 Petras ir Povilas Dirgėlos 5 Petras Kubilevičius-Kubilius 2 Petras P. Gintalas 5 Petras Rakštikas 5 Petras Tarulis 14 Philip Roth 3 Povilas Šarmavičius 3 Pranas Morkūnas 4 Pranas Naujokaitis 2 Pranas Visvydas 14 Predrag Matvejević 2 Pulgis Andriušis 18 Raimondas Dambrauskas 1 Raimondas Jonutis 2 Ramunė Brundzaitė 7 Ramutė Dragenytė 34 Ramūnas Gerbutavičius 10 Ramūnas Jaras 17 Ramūnas Kasparavičius 26 Ramūnas Čičelis 11 Rasa Aškinytė 1 Rasa Drazdauskienė 2 Rasa Norvaišaitė 1 Rasa Petkevičienė 1 Regimantas Tamošaitis 86 Regina Varanavičiūtė 1 Renata Radavičiūtė 2 Renata Šerelytė 85 Richard Brautigan 9 Rima Juškūnė 1 Rimantas Kmita 32 Rimantas Černiauskas 11 Rimantas Šalna 1 Rima Pociūtė 6 Rimas Burokas 15 Rimas Užgiris 3 Rimas Vėžys 4 Rimvydas Stankevičius 31 Rimvydas Šilbajoris 32 Rita Kasparavičiūtė 1 Rita Tūtlytė 9 Ričardas Gavelis 19 Ričardas Šileika 21 Robertas Kundrotas 8 Roberto Bolano 3 Rolandas Mosėnas 2 Rolandas Rastauskas 22 Romas Daugirdas 33 Romualdas Granauskas 15 Romualdas Kisielius 1 Romualdas Rakauskas 1 Ryszard Kapuściński 3 Rūta Brokert 2 Salman Rushdie 2 Salomėja Nėris 9 Salys Šemerys 12 Samuel Beckett 29 Sandra Avižienytė 1 Sara Poisson 25 Sargis Atsargiai 1 Saulius Keturakis 1 Saulius Kubilius 2 Saulius Repečka 1 Saulius Rimkus 5 Saulius Tomas Kondrotas 10 Saulius Šaltenis 12 Saulė Pinkevičienė 4 Serhij Žadan 6 Sharan Newman 1 Sigitas Birgelis 13 Sigitas Geda 50 Sigitas Parulskis 31 Sigitas Poškus 7 Simona Talutytė 2 Simon Carmiggelt 8 Skaidrius Kandratavičius 11 Skirmantė Černiauskaitė 1 Slavoj Žižek 1 Sofija Kymantaitė-Čiurlionienė 7 Sonata Paliulytė 9 Sondra Simanaitienė 5 Stan Barstow 2 Stanislava Nikolova-Čiurinskienė 2 Stanislovas Abromavičius 4 Stanisław Lem 4 Stasys Anglickis 3 Stasys Jonauskas 13 Stasys Santvaras 8 Stasys Stacevičius 16 Tadas Vidmantas 5 Tadas Žvirinskis 4 Tautvyda Marcinkevičiūtė 19 Tautvydas Nemčinskas 4 Teofilis Tilvytis 16 Thomas Bernhard 5 Thomas Pynchon 1 Titas Alga 4 Toma Gudelytė 2 Tomas Arūnas Rudokas 19 Tomas Kavaliauskas 11 Tomas Norkaitis 4 Tomas S. Butkus-Slombas 9 Tomas Staniulis 14 Tomas Taškauskas 8 Tomas Venclova 45 Tomas Čepaitis 1 Tomas Šinkariukas 18 Ulla Berkewicz 4 Vaidotas Daunys 5 Vainis Aleksa 2 Vaiva Grainytė 7 Vaiva Kuodytė 8 Vaiva Markevičiūtė 1 Vaiva Rykštaitė 1 Valdas Daškevičius 11 Valdas Gedgaudas 11 Valdas Papievis 13 Valdemaras Kukulas 41 Valentinas Sventickas 30 Vanda Zaborskaitė 5 Venancijus Ališas 4 Vidmantė Jasukaitytė 28 Viktoras Rudžianskas 10 Viktorija Daujotytė 114 Viktorija Jonkutė 2 Viktorija Skrupskelytė 11 Viktorija Vosyliūtė 4 Viktorija Šeina 9 Viktor Pelevin 2 Vilis Normanas 6 Vilius Dinstmanas 3 Viljama Sudikienė 1 Vilma Fiokla Kiurė 4 Vincas Mykolaitis-Putinas 19 Vincas Natkevičius 2 Vincas Ramonas 4 Violeta Tauragienė 1 Violeta Šoblinskaitė 22 Virginija Cibarauskė 1 Virginijus Malčius 11 Virginijus Savukynas 1 Vitalija Bogutaitė 7 Vitalija Pilipauskaitė 8 Vitas Areška 13 Vladas Braziūnas 51 Vladas Šimkus 10 Vladas Šlaitas 9 Vladimir Sorokin 4 Vygantas Šiukščius 5 Vytas Dekšnys 15 Vytautas Berenis 4 Vytautas Girdzijauskas 10 Vytautas Janavičius 7 Vytautas Kavolis 4 Vytautas Kirkutis 7 Vytautas Kubilius 63 Vytautas Martinkus 23 Vytautas Mačernis 6 Vytautas Montvila 6 Vytautas P. Bložė 32 Vytautas Rubavičius 37 Vytautas Sirijos Gira 5 Vytautas Skripka 8 Vytautas Stankus 10 Vytautas V. Landsbergis 11 Walter Benjamin 10 Werner Aspenström 2 Wolfgang Borchert 4 Woody Allen 6 Yoko Ono 1 Zigmas Gėlė 6 Šarūnas Monkevičius 1 Švelnus Jungas 1 Žilvinas Andriušis 26 Živilė Bilaišytė 10 Živilė Kavaliauskaitė 1 Žygimantas Kudirka-Mesijus 5 ХХХ Nežinomas rašytojas 1