Aleksandros Fominos apsakymus „Nepaprastoji padėtis“, pirmam įspūdžiui pagavus, norėtųsi priskirti jutiminei, taigi sensualistinei, sričiai: veržlus, ekspresyvus, tirštas kalbėjimas, nuotaikų kaita, jausmų svyravimai… Bet vėliau įsitikini, kad tokį įspūdį sukuria ne tik jutimų ir potyrių fiksavimas, bet ir pastabus aplinkos vertinimas, laisva, bohemiška tekstų struktūra, detalės, atliekančios teksto piešinio vaidmenį ir virstančios simboliais, spalvos, vartojamos kaip metaforos. Knyga tarsi parašyta vienu atsikvėpimu (taip dažnai rašomi eilėraščiai), ir žanro rėmai šiuo atveju atlieka veikiau formalų vaidmenį – suskirsto tekstą į vienetus. Temos, stiliaus dalykai, prasmės, idėjos, negausi simbolika – vientisa, nedaloma. Grakštus teksto frivoliškumas, raiškos laisvė ne tik įkūnija jaunosios literatūrinės kartos kalbinę specifiką, bet ir užmina senam (brandžiam) rašytojui ant nuospaudos. Juk neretas metras savo literatūrinį kelią pradėjo nuo sudėtingų temų, didingo stiliaus, klampių metaforų, o vėliau pamiršo, kad kūrėjui bene privalomas savotiško lengvabūdiškumo laikotarpis.(Renata Šerelytė)

       Latvijos Nepriklausomybės diena

       Mėlynai mėlynas antradienis stoties rajone, ir staiga gatve praeina didelis liūdnas žmogus. Jis eina į spektaklį „Viešpatie, vidury baltos dienos mane užplūdo tinginystė“. Jis eina ten todėl, kad nenori toliau sėdėti balkone ir rūkyti. Todėl, kad jis bijo antradienių, bijo net labiau nei pirmadienių, ketvirtadienių šiaip nemėgsta, o savaitgalio apskritai nekenčia.

       Stoties rajone oras dvelkia pigiom cigaretėm, čeburekais ir šviežiu tinku. Žmogus mato, kad gatvės paskendusios rūke, ir jam atrodo, kad ryto šiandien nebuvo, buvo iš karto sutemos, o trečią valandą popiet užklupo vakaras. Jis eina siaura ir tiesia kaip kišenė Šv. Stepono gatve. Ant kampo stovi kinų kilmės pilietis ir švilpauja.

       „Labas,“ sako pilietis žmogui ir šypsosi. Žmogus irgi sustoja ir šypsosi. Jis žino, kodėl kinų kilmės pilietis su juo sveikinasi: todėl, kad žmogus neseniai apsikirpęs atrodo kaip jauna mergaitė. Iš tikrųjų visi kažkodėl skiria mergaites nuo žmonių: tai yra didžiausia pasaulyje neteisybė.

       Žmogus stovi ir galvoja, ką čia tokio atsakius piliečiui. Ką beatsakytų, išeis apgaulė: jeigu pasilabins, kinas pagalvos, kad jis irgi jam patinka. Jeigu nepasilabins, kinas pagalvos, kad žmogus yra chamas, o toli gražu taip nėra. Kol žmogus galvoja, pravažiuoja mašina ir jaunuolis odine striuke rodo jam pro langą trečiąjį rankos pirštą. Galiausiai tenka apsimesti, kad žmogus apskritai nieko nepastebėjo, nes, tiesą sakant, nieko neįvyko.

       Todėl jis toliau leidžiasi prišiukšlinta Šv. Stepono gatve. Pamato namą, kuriame kažkada gyveno jo draugas. Dabar jis nei gyvena tenai, nei tebėra draugas. Netiesa, kad draugai visada lieka draugais. Jie tiesiog nueina sau, ir tada jau niekam nebesvarbu, kas kaip vadinasi.

       Namas apsilupęs, durys kabo ant vienos vinies, bet trečiame aukšte dega šviesos. Prie laiptinės stovi apsikabinusi porelė ir kažkaip keistai muistosi. Žmogui einant pro šalį, mergina staiga atšoka nuo savo jaunuolio, o tas nuleidžia galvą ir segasi kelnes. Kaip gerai, kai žmonėms malonu gyventi. Jie, žinoma, nesupranta, kad jam visai nesvarbu, kaip jie tą daro.

       Mėlynai mėlynas antradienis juda link nakties, kuri jau bus trečiadienis. Žmogus, staiga supratęs, kad tikriausiai jis yra mergaitė, ta proga nusiperka pakelį ledinukų ir vis dėlto nueina į spektaklį „Viešpatie, vidury baltos dienos mane užplūdo tinginystė“. Jis išeina iš pusės spektaklio, supratęs, kad kažką pamiršo. Scenoje gražūs žmogeliai toliau ploja ir dainuoja romantiškas daineles. Žmogus važiuoja troleibusu ir bando prisiminti, ką galėjo pamiršti. Ir prisimena, kad gi šiandien yra šventė: Latvijos Nepriklausomybės diena.
 

 

       Fomina, Aleksandra. Nepaprastoji padėtis: Apsakymai. – Vilnius: LRS leidykla, 2004.




 

       Nykumoje

       Atstumą iki akvariumo galima nustatyti pagal formulę, kurioje taip pat naudojamas pirštinių nusimovimo ir apsimovimo greitis. Dabar žiema, savaime suprantama. Ši vieta yra, ir mes bėgam iš jos neaiškią naktį iš penktadienio į šeštadienį, bėgam taip pat, kaip ir visi: išalkę, mirtinai prigrūsta transporto priemone, truputį įkaušę.

       Mirtina transporto priemonė per dieną gabena savyje tūkstantį akvariumų. Mūsiškis kartais tampa toks pat neperšaunamas, kaip ir daugumos šio paslaptingo krašto gyventojų. Reikia gi apsisaugoti dėl viso pikto. Ypač žiemą, nes vasarą beveik nebereiks: visi tradiciškai džiaugsis gyvenimu, apdainuos žaliuojančią gamtą ir svajos apie tolimus kraštus. Tie garsėja savo nušvitusiais žmonėmis, o jų labai reikia, nes po tokios žiemos ledą nuo akvariumo reikia lupti su pirštais ir kalti su plaktukais. Mes čia visi apledėję nuo kulnų iki pirštų galiukų. Visi laukia vasaros kaip kokio išsigelbėjimo, lyg nuo to laukimo kažkas pasikeis. Pavyzdžiui, ji ateis greičiau, nei priklauso pagal kalendorių. Arba pagal liaudies prietarus: šlapias kovas, sausas mojus. Ir kas toliau? Sėdėjimas sulankstomam krėslelyje ant jūros kranto. Laukimas nejudant iš vietos. Bet tik ne mums. Nusprendžiame šiek tiek pagudrauti. Šokame į štai tokią tiršto oro nemalonių kvapų pripildytą pūslę ir dairomės, kur ką galima surasti.

       Tiesa, niekas nesidomi, ką pagalvotų patys nušvitusieji, jei atsidurtų štai čia tarp mūsų: nugara prie nugaros, rankos desperatiškai įsikibusios į slidų kaip ledas turėklą, tarp kojų išsipūtęs portfelis, veido išraiška – kaip mirtinai pavargusio dinozauro. Gera pranašams gyventi ten, kur nereikia žiūrėti į tūkstančius tokių veidų aplinkui. Ten, kur nereikia slėpti plaukų, ausų, akių ir kitų svarbių organų po storais audiniais ir mezginiais. Ten, kur viešose vietose galima pamatyti nutrintą gelsvą lentelę su užrašu: „Važinėti ant traukinio stogo griežtai draudžiama!!“ O žmonės vis tiek paslapčia važinėja. Kodėl gi jie niekad neatvažiuoja pas mus pasisemti įkvėpimo? Turbūt todėl, kad bijo sušalti ir pakeliui pamesti visą savo žinių bagažą. Kad žinotų koks Sai Baba, jog pasaulyje yra tokių slidžių paviršių, tokių nepagaunamų kojų, tai iškart suabejotų savo paties būtimi. Mes laukiam vasaros, o vasarą lauksime pinigų, o pinigus praūšim patį pirmą vakarą mažyčiam restoranėlyje ant upės kranto, arčiausiame nuo sostinės kaime, kurio gyventojai slaptai priklauso narų bendrijai.

       Bet mes pasiryžę judėti ne tik akvariume ar link jo. Laukiame tik vasaros, bet visą kitą galėtume surasti patys. Ne, mes nesame tie, kas pabėga ir sugrįžta nušvitę. Svarbu pasirūpinti, kad mūsų radinius matytų visa liaudis. Jei tik žinotų Džimas Morisonas, kad anąkart tu įsigudrinai taip pasiilgti jo asmenybės, jog netvirtu žingsniu nuėjai į naktinį supermarketą ir vaikiškų žaisliukų skyriuje užsiprašei tokio daikto, kad man teko su visu krepšeliu palįsti po prekystaliu. Gal jūs turėtumėt surenkamą Morisono figūrą? – ir jaunoji pardavėja, vos ne Čiupa-Čiupsą čiulpiantį, raudonavo, baltavo, dūsavo, tačiau žinovo tonu pasiūlė kažkokį nevykusį supermeną, kurio ūgis – netgi vaikui iki bambos. Pažadėjo paskambinti į sandėlį. Net užsirašė į sąsiuvinuką figūros vardą bei pavardę.

       Netgi jei tas vardas būtų užrašytas ant kiekvieno stulpo, vis tiek pas mus niekas neatvažiuos. Čia nieko nėra, išskyrus mus. Ir juos, krašto gyventojus, kurie nepanašūs nei į mus, nei į nieką pasaulyje. Jie tokie paslaptingi, kad nors galvą į sieną trankyk. Šią bjauriai negražią sutemų valandą jau tampa aišku, kad tokiam krašte kaip mūsų vargu ar gims ir užaugs nors vienas žmogelis, bent iš tolo primenantis minėtus guru. Čia – inertinių telefagų šalis, giliai susikaupusių segtukų šalis, nors greičiausiai pirmoji. Kita vertus, galima pasiguosti vos pagalvojus, kad iš gero gyvenimo žmonės netampa guru.

       Tačiau iš visko matyt, jog iš tokio gyvenimo, kaip šioje unikalioje dykumoje, jie netampa visai niekuo. Jie tiesiog ištirpsta. Ši vieta dega, žmonės čia dingsta vos suspėję peržengti gimtų namų slenkstį. Mistinėje pilkoje erdvėje jų neįmanoma nei pamatyti, nei išgirsti. Jie nardo į nematomybę taip pat lengvai ir paprastai, kaip Haris Poteris, ir nereikia jokių specialių lietpalčių. Jie nuostabūs tyleniai; juos labai puošia kuklumas – išvydę kokį ryškesnį daiktą jie pašoka kaip įgelti Tačiau vis tiek nepraranda savitvardos: iš jų neištrauksi nė žodelio, ir net partizanai imtų pavydėti šiam meniniam sugebėjimui neišduoti gyvybiškai svarbios informacijos. Jie tiek įnikę tylėti, kad jiems net priešų nereikia, jau nekalbant apie kankinimus ir žiaurumą. Tai, ką jie laiko asmenišku ir slaptu, neišduodama net draugams. Šios žemės gyventojams nereikia tvardytis, kad būtų šaltakraujiški; kartais ima atrodyti, kad jų nesutrikdytų net Vezuvijus, o jų vaikai – tiktai atsitiktinės cheminės reakcijos padarinys.

       Nereikia mokytis išnykti – tiesiog reikia pasistengti, nuo pat pradžių pasistengti kuo ilgiau ir kuo smarkiau nebūti Nesirodyti, neišsiduoti, kad esi, atsiliepti tik išgirdus grėsmingą policininko šauksmą. Atrenkant profesionalius šnipus šitie žmonės laimėtų visus konkursus. Jie vaikšto pro sienas, mato vienas pro kitą, jų judesiai ištobulintai nerangūs, kaip gumbuoti pagaliai tarp ratų. Jie turi talentą iš visur, kur tik nubloškia likimas, vis tiek traukti tos ribos link, kur prasideda jų asmeninis išnykimas. Tai visai ne sunku: išlipai iš transporto, susiradai urvą ir šniurkšt! Nuo tos minutės jie nebeegzistuoja; aplink jų gyvenamą vietovę sklinda neaiškūs duslūs garsai, ir panašu, kad netgi šie mažumėlę vėluoja sureaguoti. Jie negirdi net visai paprastų sutartinių garselių, liudijančių, kad teritorijoje dar neblėsta gyvybė. Susitikę jie apsimeta, jog – o galbūt ir visai natūraliai – neatpažįsta viens kito ir skuba nuleisti akis.

       Žinau, kad šiuos žmones Morisonas irgi turėjo omeny. Jei nebūtų per arti priėjęs prie septyngalvės gyvatės, norėčiau pažiūrėti į jo veido išraišką, kai pamatys mus visus – ir paklausyti, kokie garsai jam gali gimti po to. Tačiau surenkamo Morisono kol kas neatvežė, o to kito nebeaptiksi gyvųjų tarpe, jeigu nekreipsim dėmesio į netvirtus paranojiškus gandus, jog jis išgyveno kažkur Afrikoje.

       Viskas, ką teturime – tai akvariumas. Ten bent jau matai savo figūrėlės atspindį stiklinėje sienoje. Ir netgi jei pastūmęs jį nosim atsitrenkį į savo kietą, klausiantį anfasą, net tada yra vilties: juk atvaizdas juda ne šiaip sau. Jis juda tavęs link.
 

 

       Fomina, Aleksandra. Nepaprastoji padėtis: Apsakymai. – Vilnius: LRS leidykla, 2004.




 

       Veža

       Maira įlipa į troleibusą ir atsisėda, plačiai išžergusi ilgas kojas. Galinės sėdynės transporte kažkuo primena apžvalgos aikšteles arba mokytojų neapkenčiamus paskutinius suolus klasės kambaryje. Puiki vietelė: tu matai visus, o tavęs – niekas. Beveik niekas, nes sėdintys šalia irgi turi galimybę pasijusti karaliais ir būti nematomais žiūrovais tokių reginių, kokiems neprilygtų joks serialas. Sėdi sau ir ramiai spoksai į veiksmą, pati kiek įmanoma jo išvengdama. Net nerizikuoji pasirodyti nemandagi ir neišsiduodi, kad iš tikrųjų irgi baisiai nemėgsti svetimų žvilgsnių. Juk paprastai jeigu žmogus į tave žiūri, vadinasi, jis iš tavęs kažko nori, todėl veltui dalinti žvilgsnių nereikia. Ne veltui alaus mėgėjai visada atsisėda į galą: kad jiems nepavydėtų. Jei kas ir pagauna tavo žvilgsnį, tai yra tavo problema.

       Juos mėto posūkiuose, ir Mairos polietileninis maišas nučiuožia nuo kelių, viliojančių visus paskutinių suolų vyrus: jos kelnės plonos, glaudžiai aptemptos, ir ji sėdi patyrusio krepšininko poza. Ji visada taip sėdi ir net neįtaria, kad daugelis tų vyriškių, nepriklausomai nuo solidžios išvaizdos ir tikrosios profesijos, jau nebevaldo savo minčių. Jie miega su ja čionais, myli ją tiesiog troleibuse, kol Maira susimąsčiusi kramto gumą ir važiuoja į kokią nors aukštesnę kirpėjų mokyklą ar siuvėjų motorisčių kursus. Jie ilgėsis jos akių, su nežmoniška jėga apvestų mėlynu pieštuku, ir jos beveik natūralių, šiaudų spalvos kirpčiukų, ir jos nenugalimo abejingumo. Matyt, jiems ji atrodo ramybės įsikūnijimas.

       Troleibusas yra nenuspėjamas padaras, keičiantis savo vidinį pasaulį kažin kokiais būdais, nepriklausančiais nuo viso likusio pasaulio. Todėl ir laikinai jame apsistojusių keleivių mintys taip akiplėšiškai šokinėja nuo vieno objekto iki kito: šokinėja nenustodamos ir kartais net įkvepia. Viską lemia atstumas tarp išvykimo punkto ir paskirties vietos. Keleiviai paprastai nekreipia dėmesio į tai, ką mato ir girdi. Tačiau įkvėpimas neišlips kartu su jais reikiamoj stotelėj, o lyg koks paslaptingas troleibuso bildukas liks spoksoti į įlipančius ir išlipančius, nevalingai klausysis svetimų pokalbių ar tiesiog mėgausis tuo, kad jis yra. Tai retas sugebėjimas, net nežinomas daugumai keleivių.

       Tačiau jei tas įkvėptas bildukas pradeda reikštis, galima net praleisti reikiamą stotelę ar nepastebėti, kaip keičiasi transporto priemonės turinys. O jis keičiasi stebėtinai greitai, monotoniškai atnešdamas vis naujas bangas žmonių, net pamiršusių, kad aplinkui yra kiti žmonės. Pavyzdžiui, jeigu Mairai staiga šautų į galvą mintis atsisukti, o ne bukai žiopsoti į išaugančias prieš akis nugaras, tai ji galėtų pamatyti net kelias savo pačios kopijas. Tokias pat abejingas, be perstojo įlipančias ir išlipančias, tiesiog stovinčias, kramtančias gumą, glamžančias polietileninius maišus arba mažyčius rankinukus. Jos, kaip ir pluši Maira, taip pat važiuoja iš neaprėpiamų pilkų pavasarinių laukų. Jos irgi gyvena juose išmėtytuose pilkuose bunkeriuose, kuriuose kruopščiai apgalvotas tolimesnis jų veiksmų planas: gauti išsimokslinimą, sutikti gerą vaikiną arba bent jau dirbant paprasčiausią darbą užsikalti kuo daugiau pinigų. Už juos nusipirkti visų pirma geriausią kosmetiką. Po to – aukštos kokybės pėdkelnes su likra ir būtiniausiai aukštakulnius batelius.

       Aukštakulniai bateliai bunkeriuose laikomi neatsiejama moters dalimi. Detektyviniuose filmuose veikėjos, avinčios tokiais bateliais, įsipainioja į kraupiausias istorijas pirmiausia todėl, kad dėl kulniukų nespėja greitai pabėgti iš įvykio vietos arba patraukia nusikaltėlių dėmesį nenatūraliais savo žingsnių garsais. O Maira, pavyzdžiui, mėgsta aukštus kulniukus visai ne dėl to, kad patinka aštrūs pojūčiai. Ji jais avi dėl galimybės jaustis pakylėtai, žingsniuoti oriai, lėtai ir solidžiai. Tokie bateliai leidžia niekur neskubėti, vaikštant tik maršrutu „mokykla-namai-bariukas šeštadieniais“. Tai yra nenukrypti nuo bendro gyvenimo ritmo. Tuo pačiu aukšti kulniukai yra karališko tono požymis, taip pat, kaip ir galinė sėdynė. Jie padeda automatiškai žingsniuoti ieškant gero vaikino: žinoma, tik ten, kur galima rodyti kojas nepažeidžiant viešosios tvarkos. Mairos kojos toli gražu ne patrauklios, bet ji tiesiog žino, kad jas privalu rodyti viešai: o gal atsitiks stebuklas, ir jos grožybes pagaliau pastebės potencialus sužadėtinis arba, blogiausiu atveju, koks žymus verslininkas.

       Apie tokią išskirtinę galimybe Maira skaitė daugybėje žurnalų: tai spalvingi žurnalai, pavadinti moterų vardais, kupini puikių gyvenimiškų pavyzdžių. Jie yra skirti ir subalansuoti specialiai merginoms, o specialistais reikia pasitikėti. Maira niekada neabejoja jų patarimų veiksmingumu. Ji net nesitiki pokyčių – tiesiog žino, kad jie ateis patys, o ji turėtų tik klausytis patarimų. Ir todėl jai niekad nieko neatsitiks, kadangi niekas niekada neįvyksta vietoje, judančioje ratu tam tikru ritmu. Tikriausiai su ja sutinka ir kiti keleiviai, ir tokiems irgi niekad nieko neatsitiks. Jie atvažiuos kur reikia ir gyvens kaip reikia. Ir tik jaunuolis tamsiais akiniais toliau stovės atsirėmęs į turėklą, beveik prispaustas prie Mairos kairios šlaunies, ir apsimetinės, kad žiūri pro langą.

       Jis taip norėtų kažko kitko nei šis senas ir neįdomus laiko stūmimo būdas, nuo kurio net spėjo pavargti, nes būtent šiuo momentu po juodais jo akinių stiklais vyksta ryškūs vaidinimai ir švysteli aštrios haliucinacijos: tiesiog kažkoks netikėtas judesių sūkurys. Jis šiandien ypač jautrus, galbūt dėl oro, o gal nuo tablečių, kurių prisirijo. O troleibusą pasirinko todėl, kad jam trūksta bendravimo ir paprastų tiesų iš paprastų žmonių lūpų. Kaipgi galima prisipažinti, kad jis tiesiog išklero po eilinio liūdesio priepuolio, užplūdusio nuo dykinėjimo ir ezoterinės literatūros. Jis taip norėtų būti kitoks. Pamėginti priversti juos visus norėti kažko vieno, ne tokio banalaus ir konkretaus, kaip jų egocentriški ir smulkmeniški siekiai. Jis tiesiog fiziškai ilgisi pribloškiančio tarpusavio supratimo arba to ypatingo žmonių ryšio, kuris iš esmės visada yra, bet išeina į dienos šviesą tik gražiuose filmuose arba realiose ekstremaliose situacijose. Jis taip nori, kad nepakartojamas pojūtis visą laiką būtų čia, o ne tik televizijos ekranuose ar sėdint virtuvėje prie butelio su draugais. Tačiau dėl įgimto naivumo ar išsilavinimo stokos jis nuolat painioja vaidybinius filmus su dokumentiniais ir iš tikrųjų pats nepastebėjo, kaip priprato neskirti filmų nuo realybės.

       Kai Maira atvažiuos į savo kirpyklą, o jos kopijos – pas savo gerus vaikinus, pagyvenusias mamas ir nupenėtus katinus, jis tiesiog svirduliuodamas nuo pojūčių išlips stotelėje šalia parko ir ritmingais žingsniais nueis per patį kosmosą. Stebės harmoniją ir grožėsis ja, žingsniuodamas milžino žingsniais tiesiai per žolę ir įsivaizduodamas, kad jis yra riteris-kosmonautas. Neverta nieko tikėtis iš tų smulkių žmogelių, iš tų jų kasdieninių rūpesčių, jei pasaulyje yra svarbesnių reikalų. Pavyzdžiui, vaikščioti parke ir ieškoti supratimo, kad būtų kaip kine, kur ant suoliuko netikėtai susitinka du visuomenės nesuprasti genijai. Vaikščioti parke zigzagais, užsidėjus tamsius akinius. Tegul visi kiti toliau lieka savo vietose it šachmatų figūros: viso labo tipažų rinkinys, kurių užprogramuotos mintys tiesiog vertos nusivylimo. Jie ir toliau vykdys savo socialines funkcijas, tik retkarčiais susidomėdami filmais ar emocijomis.

       Ir tas irgi yra gerai, nes dėl to mieste viešpatauja tvarka, nes visi turi darbo ir taip palaiko figūrų išsidėstymą planetoje – o štai jis, kvailelis, bando ją palikti, nors kiekvienas mokinukas žino, jog Žemė traukia kūnus baisinga jėga. Pabandytum iššliaužti, vieną kartą išropoti iš rutinos, ir niekas – beveik niekas – nesupras ir nesužinos kodėl, dėl Dievo meilės, viso to reikėjo. Ir panikuodami ims lipti atgal: juk siekiant išvengti katastrofos, traukiniai privalo nuolat laikytis tvarkaraščio. Ir vėl užsimaus nepralaidžią ramumo kojinę ant savo nesudrumstų veidų, tuomet kai jaunuolis bus sulaikytas parke besišlapinantis ant krūmo: dėl užaštrintų pojūčių jam atrodo, kad šis procesas reiškia simbolinį savivalos aktą. Ir gerieji vaikinai policininkai čia pat paims iš jo baudą, spardydami taip, kad jis bus priverstas skubiai nutraukti savo pažintinius skrydžius. Jis pabėgs nuo jų kliuvinėdamas: juk seniai nusileidusi prieblanda nepastebima jo tamsiems akiniams, ir palaipsniui baigiasi tablečių poveikis, palikdamas tik viso kūno nuovargį.

       Tokiu būdu jie privers jaunuolį sugrįžti į pasaulinę ramybę ir palaikyti tvarką, simbolizuojamą Mairos: ji kaip tik susideda įrankius į lagaminėlį, jausdama, jog įvykdė savo pilietinę pareigą. Troleibusas atvažiuos, kaip įprasta, pavėlavęs, bet visgi atvažiuos: juk šiandien darbo diena. Piko valanda jau praėjusi, todėl matomumas salone irgi toks, kaip įprasta, ir visi pavargę panarina galvas. Tuo momentu, kai riteris-kosmonautas sunkiai nusileis ant galinės sėdynės, Mairai šaus į galvą, jog šitą arba labai panašų vaizdą ji jau kažkur mačiusi. Tačiau jaunuolis niekuo neprimins jai kažko konkretaus, o ir pats neatskirs jos veido nuo tūkstančių kitų kopijų, kadangi jau prasidėjo „atchodai“, ir būtų neblogai pasnausti tiesiog čia. Jis užmerks akis pamiršęs nusiimti tamsius akinius, ir išsidrėbs lyg girtas senis.

       Ir tada Maira nuspręs, jog kadangi jų akių kontakto momentu nesujudėjo nė vienas jo abejingo veido raumuo, vadinasi, jis taip pat yra kažkieno kopija. Jų gi nemažai šiame pasaulyje – tokių jaunuolių, važinėjančių troleibusais, su tamsiais akiniais ir įžūliomis manieromis. Vadinasi, neverta net žiūrėti jo linkme ir juo labiau knistis prisiminimuose: vis tiek jokios naudos, tik laiką sugaiši ir išeikvosi protines pastangas. Ir nusišieps pagalvojusi, kad gal kas nors ir sutinka gerus vaikinus troleibusuose, bet tik ne ji, Maira: juk ji supranta, kad tai yra nepadoru, žema ir nenaudinga. Troleibusas yra tam, kad juo važinėtum, o ne tam, kad su vaikinais šnekėtum. Tam, kad galėtum persikelti iš mokyklos į namus, iš namų šeštadieniais į bariuką ir atgal, ir nėr čia ko spoksoti iš galinės sėdynės.

       Tačiau tokios sudėtingos mintys vangiai užsilaiko šviesioje Mairos galvoje, tad gal būtų geriau palikti ją per šį nuostabų sustingimo momentą: akimirką, kai trumpam suabejojama pastovumo naudingumu. Tegul ji toliau sėdi su savo polietileniniu maišeliu ir aukštais kulnais, kaitindama vyriškos giminės atstovų vaizduotę (tų, kuriems labiau patinka blondinės). Tegul viskas lieka kaip įprasta. Visi žibintai užges, o žvaigždės toliau tebešvies, ir troleibusai visada važinės pagal tvarkaraštį sningant ar lyjant, o į kosmosą skraidys tik raketos ir tik pagal raketų tvarkaraštį.

       Praeis dar daug laiko, kol tai supras vaikinas, užsimerkęs po tamsiais akiniais. Tegul jis snaudžia, ilsėdamasis po sunkios dienos, kol vairuotojas neprivažiavo troleibusų parko ir nesėkmingai pabandęs vesti derybas neįspyrė jam dar kartą. Tas spyris kažką primins kosmonautui, bet tik trumpam: reikia susikaupti, kad rastum kelią namo. Tegul jis brenda tamsoje, nekankindamas savo nuvargusio proto bandymais prisiminti tą kažką, nors ką gi čia beliko prisiminti, jei aplinkui vien judantys ratu tipažų rinkiniai, kuriuos Žemė traukia baisinga jėga.

       Fomina, Aleksandra. Nepaprastoji padėtis: Apsakymai. – Vilnius: LRS leidykla, 2004.

Absoliuta Andželika Lukaitė 4 Achille Campanile 4 Adolfas Juršėnas 1 Adolfas Mekas 1 Adomas Lastas 5 Agnė Biliūnaitė 9 Agnė Klimavičiūtė 1 Agnė Narušytė 1 Agnė Žagrakalytė 29 Aidas Jurašius 2 Aidas Marčėnas 45 Aistė Ptakauskaitė 9 Aivaras Veiknys 8 Albertas Zalatorius 3 Albert Camus 4 Albinas Bernotas 3 Albinas Žukauskas 3 Aldona Liobytė 1 Aldona Ruseckaitė 4 Aldona Veščiūnaitė 14 Aldous Huxley 15 Aleksandra Fomina 22 Alfas Pakėnas 6 Alfonsas Andriuškevičius 29 Alfonsas Bukontas 2 Alfonsas Gricius 2 Alfonsas Nyka-Niliūnas 22 Alfonsas Šimėnas 1 Alfredas Guščius 22 Algimantas Baltakis 27 Algimantas Julijonas Stankevičius 3 Algimantas Krinčius 9 Algimantas Lyva 11 Algimantas Mackus 12 Algimantas Mikuta 33 Algirdas Landsbergis 23 Algirdas Titus Antanaitis 3 Algirdas Verba 7 Algis Kalėda 1 Alis Balbierius 29 Allen Ginsberg 3 Almantas Samalavičius 2 Alma Riebždaitė 6 Almis Grybauskas 8 Alvydas Surblys 2 Alvydas Valenta 12 Alvydas Šlepikas 25 Andrej Chadanovič 5 Andrius Jakučiūnas 20 Andrius Jevsejevas 1 Andrius Konickis 1 Andrius Pulkauninkas 2 Andrius Sietynas 2 Andrzej Bursa 4 Andrzej Stasiuk 2 Andrė Eivaitė 1 Angelė Jasevičienė 10 Antanas A. Jonynas 28 Antanas Andrijauskas 1 Antanas Gailius 4 Antanas Gustaitis 6 Antanas Jasmantas 4 Antanas Jonynas 1 Antanas Kalanavičius 2 Antanas Masionis 3 Antanas Miškinis 2 Antanas Ramonas 8 Antanas Rimydis 10 Antanas Vaičiulaitis 9 Antanas Venclova 8 Antanas Šimkus 15 Antanas Škėma 9 Arkadij Averčenko 6 Arkadij Strugackij 2 Arnas Ališauskas 11 Arnas Dubra 1 Artūras Gelusevičius 5 Artūras Imbrasas 4 Artūras Tereškinas 7 Artūras Valionis 13 Arvydas Genys 2 Arvydas Sabonis 1 Arūnas Spraunius 23 Arūnas Sverdiolas 1 Asta Plechavičiūtė 11 Audinga Tikuišienė 1 Audronė Barūnaitė Welleke 1 Audronė Urbonaitė 1 Audronė Žukauskaitė 2 Augustinas Raginis 11 Aurelija Mykolaitytė 1 Aurimas Lukoševičius 1 Auris Radzevičius-Radzius 2 Austėja Čepauskaitė 1 Austė Pečiūraitė 1 Aušra Kaziliūnaitė 24 Balys Auginas 4 Balys Sruoga 19 Belcampo 4 Benediktas Januševičius 39 Bernardas Brazdžionis 3 Birutė Jonuškaitė 28 Birutė Marcinkevičiūtė-Mar 2 Birutė Pūkelevičiūtė 19 Bogdan Chorążuk 2 Boris Strugackij 2 Brigita Speičytė 17 Bronius Radzevičius 8 Bronius Vaškelis 5 Castor&Pollux 74 Catherine Tice 1 Charles Baudelaire 5 Charles Bukowski 18 Charles Simic 6 Christoph Zürcher 4 Crying Girl 1 Dainius Dirgėla 5 Dainius Gintalas 21 Dainius Razauskas 5 Dainius Sobeckis 6 Daiva Ausėnaitė 2 Daiva Molytė-Lukauskienė 4 Daiva Čepauskaitė 13 Dalia Bielskytė 6 Dalia Jakaitė 7 Dalia Jazukevičiūtė 17 Dalia Kuizinienė 8 Dalia Satkauskytė 8 Dalia Striogaitė 11 Danguolė Sadūnaitė 9 Daniela Strigl 1 Danielius Mušinskas 47 Daniil Charms 10 Danutė Labanauskienė 1 Danutė Paulauskaitė 4 Darius Pocevičius 33 Darius Šimonis 9 Deimantė Daugintytė 1 Dino Buzzati 3 Dmytro Lazutkinas 2 Donaldas Apanavičius 2 Donaldas Kajokas 35 Donald Barthelme 4 Donata Mitaitė 25 Donatas Paulauskas 3 Donatas Petrošius 33 Dovilė Zelčiūtė 31 Dovilė Švilpienė 4 Edas Austworkas 4 Edita Nazaraitė 8 Edmondas Kelmickas 4 Edmundas Janušaitis 3 Edmundas Kazlauskas 1 Edmundas Steponaitis 6 Eduardas Cinzas 9 Eduardas Mieželaitis 6 Eduard Limonov 1 Edvardas Čiuldė 4 Egidijus Darulis 2 Eglė Bazaraitė 1 Eglė Juodvalkė 7 Eglė Sakalauskaitė 11 Elena Baliutytė 11 Elena Baltutytė 1 Elena Bukelienė 18 Elena Darbutaitė 1 Elena Karnauskaitė 6 Elena Mezginaitė 7 Elena Žukauskaitė 4 Elina Naujokaitienė 3 Elona Varnauskienė 1 Elvina Baužaitė 1 Elžbieta Banytė 16 Enrika Striogaitė 4 Erika Drungytė 20 Ernestas Noreika 8 Ernesto Che Guevara 5 Eugenija Vaitkevičiūtė 20 Eugenija Valienė 3 Eugenijus Ališanka 40 Evelina Bondar 2 Faustas Kirša 6 Fethullah Gülen 1 Gabriela Eleonora Mol-Basanavičienė 1 Gabrielė Klimaitė 16 Gabrielė Labanauskaitė 13 Gasparas Aleksa 28 Gediminas Cibulskis 1 Gediminas Kajėnas 16 Gediminas Pilaitis 2 Gediminas Pulokas 5 Genovaitė Bončkutė-Petronienė 1 George Orwell 6 Georges Bataille 2 Giedra Radvilavičiūtė 3 Giedrius Viliūnas 5 Giedrė Kazlauskaitė 44 Giedrė Šabasevičiūtė 1 Ginta Gaivenytė 3 Gintaras Beresnevičius 57 Gintaras Bleizgys 32 Gintaras Grajauskas 19 Gintaras Gutauskas 1 Gintaras Patackas 38 Gintaras Radvila 3 Gintarė Bernotienė 7 Gintarė Remeikytė 2 Gintautas Dabrišius 9 Gintautas Mažeikis 1 Ginta Čingaitė 5 Gitana Gugevičiūtė 3 Goda Volbikaitė 2 Gražina Cieškaitė 15 Gražvydas Kirvaitis 3 Grigorijus Kanovičius 8 Grigorij Čchartišvili 5 Guillaume Apollinaire 2 Guoda Azguridienė 1 Gytis Norvilas 24 Gytis Rimonis 2 Gábor Csordás 1 Hakim Bey 2 Hans Arp 5 Hans Carl Artmann 5 Henrikas Algis Čigriejus 19 Henrikas Nagys 15 Henrikas Radauskas 14 Henrikas Stukas 1 Henrykas Sienkiewiczius 1 Henry Miller 2 Herkus Kunčius 29 Hugo Ball 4 Hunter S. Thompson 3 Ieva Gudmonaitė 8 Ignas Kazakevičius 1 Ignas Narbutas 1 Ignas Šeinius 7 Ilona Gražytė-Maziliauskienė 1 Ilse Aichinger 5 Ilzė Butkutė 4 Indrė Meškėnaitė 3 Indrė Valantinaitė 11 Ineza Juzefa Janonė 5 Ingmar Villqist 3 Ingrida Korsakaitė 2 Irena Bitinaitė 2 Irena Potašenko 4 Irena Slavinskaitė 2 Irvin D. Yalom 1 Irvine Welsh 2 Italo Calvino 6 Ivan Vyrypajev 3 J. G. Ballard 3 Jadvyga Bajarūnienė 1 Jan Brzechwa 2 Janina Žėkaitė 3 Janusz Anderman 6 Jaroslavas Melnikas 25 Jaunius Čemolonskas 4 Jeanette Winterson 4 Jehuda Amichaj 2 Jerzy Pilch 2 Jevgenij Zamiatin 3 Johanas Volfgangas fon Gėtė 1 Johan Borgen 3 Johannes Bobrowski 3 John Fante 9 John Lennon 1 Jolanta Malerytė 4 Jolanta Paulauskaitė 1 Jolanta Tumasaitė 1 Jolita Skablauskaitė 23 Jonas Aistis 1 Jonas Dovydėnas 1 Jonas Jackevičius 12 Jonas Kalinauskas 7 Jonas Lankutis 7 Jonas Mačiukevičius 8 Jonas Mekas 24 Jonas Mikelinskas 16 Jonas Papartis 1 Jonas Radžvilas 3 Jonas Strielkūnas 24 Jonas Thente 1 Jonas Vaiškūnas 2 Jonas Zdanys 8 Jonas Šimkus 8 Jorge Luis Borges 17 Josef Winkler 3 José Saramago 7 Jovita Jankauskienė 1 Juan Bonilla 2 Juan Rulfo 3 Judita Polovinkina 1 Judita Vaičiūnaitė 27 Julijonas Lindė-Dobilas 3 Julius Janonis 3 Julius Kaupas 12 Julius Keleras 29 Julius Žėkas 2 Juozapas Albinas Herbačiauskas 8 Juozas Aputis 40 Juozas Baltušis 7 Juozas Brazaitis 7 Juozas Erlickas 17 Juozas Glinskis 10 Juozas Grušas 7 Juozas Kralikauskas 5 Juozas Kėkštas 6 Juozas Mečkauskas-Meškela 1 Juozas Tysliava 8 Juozas Šikšnelis 9 Juozas Žlabys-Žengė 8 Jurga Ivanauskaitė 26 Jurga Katkuvienė 2 Jurga Lūžaitė 2 Jurga Petronytė 2 Jurga Tumasonytė 7 Jurgis Baltrušaitis 6 Jurgis Gimberis 13 Jurgis Janavičius 1 Jurgis Jankus 10 Jurgis Kunčinas 44 Jurgis Mačiūnas 1 Jurgis Savickis 5 Jurgita Butkytė 7 Jurgita Jėrinaitė 1 Jurgita Ludavičienė 1 Jurgita Mikutytė 2 Justinas Bočiarovas 5 Jūratė Baranova 26 Jūratė Sprindytė 52 Karolis Baublys 23 Karolis Gerikas 1 Karolis Klimas 4 Kasparas Pocius 3 Kazimieras Barėnas 17 Kazys Almenas 6 Kazys Binkis 27 Kazys Boruta 43 Kazys Bradūnas 11 Kazys Jakubėnas 5 Kazys Jonušas 3 Kazys Puida 6 Kazys Saja 25 Kerry Shawn Keys 7 Kleopas Jurgelionis 8 Kornelijus Platelis 27 Kostas Ostrauskas 27 Kristina Sabaliauskaitė 9 Kristina Tamulevičiūtė 2 Kurt Vonnegut 12 Kęstutis Keblys 4 Kęstutis Nastopka 9 Kęstutis Navakas 53 Kęstutis Rastenis 3 Kęstutis Raškauskas 2 Laima Kreivytė 1 Laimantas Jonušys 39 Laimutė Adomavičienė 4 Laura Auksutytė 3 Laura Liubinavičiūtė 10 Laura Sintija Černiauskaitė 48 Laurynas Katkus 7 Laurynas Rimševičius 2 Lena Eltang 3 Leokadija Sušinskaitė 1 Leonardas Gutauskas 35 Leonard Cohen 1 Leonas Gudaitis 4 Leonas Lėtas 3 Leonas Miškinas 3 Leonas Peleckis-Kaktavičius 22 Leonas Skabeika 7 Leonas Švedas 5 Leonidas Donskis 5 Lev Rubinštein 3 Lidija Šimkutė 25 Lina Buividavičiūtė 1 Linas Jegelevičius 1 Linas Kanaras 1 Linas Kranauskas 5 Lina Spurgevičiūtė 1 Liudas Giraitis 2 Liudas Gustainis 8 Liudas Statkevičius 2 Liudvikas Jakimavičius 31 Liutauras Degėsys 9 Liutauras Leščinskas 2 Livija Mačaitytė 1 Liūnė Sutema 9 lona Bučinskytė 1 Loreta Jakonytė 14 Loreta Mačianskaitė 1 Lukas Devita 1 Lukas Miknevičius 11 Manfredas Žvirgždas 7 Mantas Areima 1 Mantas Gimžauskas-Šamanas 18 Manuel Rivas 2 Marcelijus Martinaitis 38 Margot Dijkgraaf 1 Marguerite Yourcenar 3 Marija Macijauskienė 8 Marijana Kijanovska 1 Marija Stankus-Saulaitė 11 Marijus Šidlauskas 10 Mari Poisson 18 Marius Burokas 57 Marius Ivaškevičius 7 Marius Katiliškis 13 Marius Macevičius 4 Marius Plečkaitis 5 Mariusz Cieślik 4 Markas Zingeris 3 Mark Boog 2 Marta Wyka 2 Martin Amis 2 Matt McGuire 1 Michael Augustin 4 Michael Katz Krefeld 2 Milda Kniežaitė 3 Mindaugas Jonas Urbonas 1 Mindaugas Kiaupas 1 Mindaugas Kvietkauskas 18 Mindaugas Nastaravičius 8 Mindaugas Peleckis 11 Mindaugas Valiukas 18 Mindaugas Švėgžda 3 Mirga Girniuvienė 1 Monika Kutkaitytė 13 Monika Šlančauskaitė 3 Motiejus Gustaitis 6 Mykolas Karčiauskas 8 Mykolas Sluckis 5 Narlan Martos Teixeira 1 Narlan Matos Teixeira 1 Nerijus Brazauskas 9 Nerijus Cibulskas 11 Nerijus Laurinavičius 3 Neringa Abrutytė 15 Neringa Klišienė 1 Neringa Mikalauskienė 18 Nicolas Born 2 Nida Gaidauskienė 14 Nida Matiukaitė 1 Nijolė Miliauskaitė 14 Nijolė Simona Pukinskaitė 2 Nijolė Storyk 1 Noam Chomsky 1 Ona Ališytė-Šulaitienė 2 Ona Mikailaitė 3 Onutė Bradūnienė 1 Onė Baliukonė 16 Orbita 4 Paul Celan 4 Paulina Žemgulytė 6 Paulius Norvila 10 Paulius Širvys 4 Pedro Lenz 4 Peter Bichsel 2 Petras Babickas 6 Petras Bražėnas 7 Petras Cvirka 8 Petras Dirgėla 16 Petras ir Povilas Dirgėlos 5 Petras Kubilevičius-Kubilius 2 Petras P. Gintalas 5 Petras Rakštikas 5 Petras Tarulis 14 Philip Roth 3 Povilas Šarmavičius 3 Pranas Morkūnas 4 Pranas Naujokaitis 2 Pranas Visvydas 14 Predrag Matvejević 2 Pulgis Andriušis 18 Raimondas Dambrauskas 1 Raimondas Jonutis 2 Ramunė Brundzaitė 7 Ramutė Dragenytė 34 Ramūnas Gerbutavičius 10 Ramūnas Jaras 17 Ramūnas Kasparavičius 26 Ramūnas Čičelis 11 Rasa Aškinytė 1 Rasa Drazdauskienė 2 Rasa Norvaišaitė 1 Rasa Petkevičienė 1 Regimantas Tamošaitis 86 Regina Varanavičiūtė 1 Renata Radavičiūtė 2 Renata Šerelytė 85 Richard Brautigan 9 Rima Juškūnė 1 Rimantas Kmita 32 Rimantas Černiauskas 11 Rimantas Šalna 1 Rima Pociūtė 6 Rimas Burokas 15 Rimas Užgiris 3 Rimas Vėžys 4 Rimvydas Stankevičius 31 Rimvydas Šilbajoris 32 Rita Kasparavičiūtė 1 Rita Tūtlytė 9 Ričardas Gavelis 19 Ričardas Šileika 21 Robertas Kundrotas 8 Roberto Bolano 3 Rolandas Mosėnas 2 Rolandas Rastauskas 22 Romas Daugirdas 33 Romualdas Granauskas 15 Romualdas Kisielius 1 Romualdas Rakauskas 1 Ryszard Kapuściński 3 Rūta Brokert 2 Salman Rushdie 2 Salomėja Nėris 9 Salys Šemerys 12 Samuel Beckett 29 Sandra Avižienytė 1 Sara Poisson 25 Sargis Atsargiai 1 Saulius Keturakis 1 Saulius Kubilius 2 Saulius Repečka 1 Saulius Rimkus 5 Saulius Tomas Kondrotas 10 Saulius Šaltenis 12 Saulė Pinkevičienė 4 Serhij Žadan 6 Sharan Newman 1 Sigitas Birgelis 13 Sigitas Geda 50 Sigitas Parulskis 31 Sigitas Poškus 7 Simona Talutytė 2 Simon Carmiggelt 8 Skaidrius Kandratavičius 11 Skirmantė Černiauskaitė 1 Slavoj Žižek 1 Sofija Kymantaitė-Čiurlionienė 7 Sonata Paliulytė 9 Sondra Simanaitienė 5 Stan Barstow 2 Stanislava Nikolova-Čiurinskienė 2 Stanislovas Abromavičius 4 Stanisław Lem 4 Stasys Anglickis 3 Stasys Jonauskas 13 Stasys Santvaras 8 Stasys Stacevičius 16 Tadas Vidmantas 5 Tadas Žvirinskis 4 Tautvyda Marcinkevičiūtė 19 Tautvydas Nemčinskas 4 Teofilis Tilvytis 16 Thomas Bernhard 5 Thomas Pynchon 1 Titas Alga 4 Toma Gudelytė 2 Tomas Arūnas Rudokas 19 Tomas Kavaliauskas 11 Tomas Norkaitis 4 Tomas S. Butkus-Slombas 9 Tomas Staniulis 14 Tomas Taškauskas 8 Tomas Venclova 45 Tomas Čepaitis 1 Tomas Šinkariukas 18 Ulla Berkewicz 4 Vaidotas Daunys 5 Vainis Aleksa 2 Vaiva Grainytė 7 Vaiva Kuodytė 8 Vaiva Markevičiūtė 1 Vaiva Rykštaitė 1 Valdas Daškevičius 11 Valdas Gedgaudas 11 Valdas Papievis 13 Valdemaras Kukulas 41 Valentinas Sventickas 30 Vanda Zaborskaitė 5 Venancijus Ališas 4 Vidmantė Jasukaitytė 28 Viktoras Rudžianskas 10 Viktorija Daujotytė 114 Viktorija Jonkutė 2 Viktorija Skrupskelytė 11 Viktorija Vosyliūtė 4 Viktorija Šeina 9 Viktor Pelevin 2 Vilis Normanas 6 Vilius Dinstmanas 3 Viljama Sudikienė 1 Vilma Fiokla Kiurė 4 Vincas Mykolaitis-Putinas 19 Vincas Natkevičius 2 Vincas Ramonas 4 Violeta Tauragienė 1 Violeta Šoblinskaitė 22 Virginija Cibarauskė 1 Virginijus Malčius 11 Virginijus Savukynas 1 Vitalija Bogutaitė 7 Vitalija Pilipauskaitė 8 Vitas Areška 13 Vladas Braziūnas 51 Vladas Šimkus 10 Vladas Šlaitas 9 Vladimir Sorokin 4 Vygantas Šiukščius 5 Vytas Dekšnys 15 Vytautas Berenis 4 Vytautas Girdzijauskas 10 Vytautas Janavičius 7 Vytautas Kavolis 4 Vytautas Kirkutis 7 Vytautas Kubilius 63 Vytautas Martinkus 23 Vytautas Mačernis 6 Vytautas Montvila 6 Vytautas P. Bložė 32 Vytautas Rubavičius 37 Vytautas Sirijos Gira 5 Vytautas Skripka 8 Vytautas Stankus 10 Vytautas V. Landsbergis 11 Walter Benjamin 10 Werner Aspenström 2 Wolfgang Borchert 4 Woody Allen 6 Yoko Ono 1 Zigmas Gėlė 6 Šarūnas Monkevičius 1 Švelnus Jungas 1 Žilvinas Andriušis 26 Živilė Bilaišytė 10 Živilė Kavaliauskaitė 1 Žygimantas Kudirka-Mesijus 5 ХХХ Nežinomas rašytojas 1