S r i A u r o b i n d o (Aurobindo Ghose, 1872–1950) – vienas žymiausių naujųjų laikų Indijos politikos veikėjų, poetas ir filosofas, dvasinis autoritetas. Pagrindiniuose veikaluose „Dieviškasis gyvenimas“, „Jogos sintezė“ ir epe „Savitrė“ jis suformulavo savaip permąstyto indų kultūrinio bei religinio palikimo ateities gaires; „Esė apie Gytą“, „Vedų paslaptyje“ ir „Upanišadose“ pateikė rekonstruotą purnavedantos koncepciją. Jo gyvenime galime išskirti du laikotarpius: studijas Anglijoje, aktyvią politinę ir socialinę veiklą Indijoje (iki 1910 m.) bei atsidėjimą dvasinei praktikai savo įkurtame ašrame Pondičeryje (iki 1950 m.). Sri Aurobindo Kembridže įgijo klasikinį filologo išsilavinimą, tačiau vėliau atsisakė užimti naudingas pareigas britų administracijoje. Jis grįžo į Indiją, kur dirbo Barodos maharadžos sekretoriumi ir dėstė koledže anglų poeziją, anglų ir prancūzų kalbas, rašė eiles ir studijavo indų tradicinę scholastiką bei mitologiją. Anksti įsitraukęs į patriotinį sąjūdį, Sri Aurobindo rašė tautos sąmoningumą žadinančius straipsnius į žurnalus („Indu Prakash“ ir kt.), kartu su Tilaku, Lal Rajpat Rai ir Čandra Palu sudarė kraštutinį ekstremistų sparną kongrese, kuris tapo Bengalijos nacionalinio išsivadavimo židiniu. Jis vienintelis pateikė radikalią programą ir pareikalavo Indijai ne dominijos statuso, bet visiškos nepriklausomybės. Pasinaudodamas airių nacionalistų patirtimi, dar iki Gandhi’o Sri Aurobindo su bendražygiais padėjo pamatus Nebendradarbiavimo sąjūdžiui. Sri Aurobindo, už patriotinę veiklą metus kalėjęs Alipūro kalėjime, vėliau išteisintas pasitraukė į vienintelę prancūzams tuo metu priklausiusią koloniją, kur atsidėjo dvasinei veiklai, tačiau domėjimosi politiniais įvykiais pasaulyje nenutraukė. Jo autoritetas, vertingi patarimai Antrojo pasaulinio karo metu bei atkurtos Indijos vizija atliko milžinišką vaidmenį formuojantis nacionalinei indų tapatybei ir dedant pamatus būsimai šalies demokratijai. Greta Ramakrišnos ir Vivekanandos įvairiapusis Sri Aurobindo genijus ir unikali filosofinė sistema jį iškelia kaip vieną didžiausių XIX–XX a. protų, dariusių įtaką ne tik Indijai, bet ir visam pasauliui.
VERTĖJA
Iš anglų k. vertė Daiva Tamošaitytė
Karas ir politika: Indijos nepriklausomybė
Antrasis pasaulinis karas, į kurį Indija buvo taip pat įtraukta, prasidėjo praėjus metams po Sri Aurobindo susižeidimo 1939 m. ir baigėsi 1945 m. sąjungininkų pergale. Ilga Indijos kova dėl nepriklausomybės tęsėsi iki 1947–ųjų. Tais metais ji atgavo laisvę. Šis įvykis per visą dvylikos metų buvimo su Sri Aurobindo laikotarpį mums buvo pats svarbiausias. Kartu su juo turėjome ypatingą galimybę žingsnis po žingsnio stebėti du istorijos posūkius – vieną lėtai, kitą sparčiai besirutuliojantį: iš vienos pusės, didžiulį Europai kylantį pavojų, iš kitos – Indijai atsiradusią galimybę atkovoti laisvę, prisijungiant prie sąjungininkų. Su Sri Aurobindo dalijomės viltimis ir būgštavimais, jo nuojautomis, spėjimais ir pranašystėmis. Jis leido kiek kilstelėti jo veiklą dengiančios paslapties kraštelį. Sri Aurobindo mus užtikrino, jog Dievas laimės. Motinai jis pareiškė, kad tai yra jos karas. Tuo metu Hitlerio žvaigždė kilo. Panzerio divizijų risčią per Prancūziją, šalį atvedusią į kritišką padėtį, liuftvafę virš Londono, Rommelio vykdomą Šiaurės Afrikos niokojimą, Stalingrado mūšį – šiuos ir kitus įvykius sekėme užgniaužę kvapą.
Tačiau dramatiškų perversmų sūkuryje Sri Aurobindo niekada neprarasdavo pusiausvyros bei rimties, nors jis iš tikrųjų puikiai nutuokė, kas vyksta. Jis pasakė, kad Hitleris – didžiausia pasaulį ištikusi grėsmė ir kad jis nesustos tol, kol neįgyvendins savo tamsių kėslų, net tikslo sunaikinti visą civilizaciją. Juk, kaip rašoma poemoje „Savitrė“, „paika valanda sugriauna šimtmečių triūsą“.
Dalykų, kurie šiuo laikotarpiu vyko Sri Aurobindo kambaryje, aprašymas atskleis įvairiais atžvilgiais svarbias tiesas. Pirmiausia bus išsklaidyta vyraujanti klaidinga nuomonė, jog Sri Aurobindo buvo išsižadėjęs pasaulio ir į sadhaną paniręs jogas. Priešingai, matysime, kaip smarkiai jis rūpinosi „žmonijos gėriu“. Toli gražu ne vien pasyviai domėdamasis didžiuoju konfliktu, – dabartinių laikų Kurukšetra, kurioje sprendėsi viso pasaulio likimas, – jis savo dvasine jėga aktyviai įsijungė į mūšį ir kreipė jį į pergalę. Aprašymas nušvies ir stulbinamą Sri Aurobindo politinį įžvalgumą bei puikų karo reikalų išmanymą. 1910 m. pasitraukęs iš viešo gyvenimo ir kone pusę amžiaus nugyvenęs atskirtyje, ryšį su pasauliu jis palaikė tiek išoriniais, tiek vidiniais būdais. Turbūt dauguma žmonių tuo nepatikės ir daugelis jų kategoriškai paneigs tokios dvasinės jėgos buvimo galimybę; ir, jei ji apskritai egzistuoja, jiems bus sunku tai suvokti, kad žmogus, turįs ir valdąs jėgą, ją gali panaudoti asmeniniams ar kosminiams tikslams. Laimei, galime remtis paties Sri Aurobindo žodžiais, o mūsų asmeninė patirtis juos patvirtina. Esmingas jo integralinės jogos tikslas – nužengdinti antprotinę sąmonę ir jos veiklia jėga bei šviesa perkeisti dabartinę žemiškąją sąmonę – nei mažiau, nei daugiau. Matysime, jog Sri Aurobindo gyvai domėjosi Indijos nepriklausomybės kova, kuriai jis pats nutiesė kelią, pažadinęs šalį siekti prigimtinės teisės ir savo ryžtinga dvasios jėga padėjo jai šį tikslą įgyvendinti.
Nors ašramiečiams politikoje dalyvauti draudžiama, mes toli gražu nesame abejingi pasaulio reikalams. Priešingai, kaip yra pasakęs Sri Aurobindo, jie mums yra nepaprastai svarbūs. Pusiau politinį mėnesinį žurnalą „Mother India“, pradėjusį eiti po dvejų metų nuo Indijos nepriklausomybės atkūrimo, leido vienas Bombėjuje gyvenantis sadhakas. Vedamuosius jis siųsdavo peržiūrėti Sri Aurobindo ir tik po to juos spausdindavo. Politiniam Bengalijos lyderiui Sri Aurobindo reguliariai duodavo ilgus interviu, teikdavo daug patarimų ir
Grįžkime į lemiamus 1938–uosius, kada telkėsi tamsūs karo debesys ir jų grumėjimas girdėjosi visoje Europoje. Buvo labai didelė tikimybė, kad karas prasidės gruodį, po savaitės kitos nuo lapkričio 23 d. nakties, kai Sri Aurobindo susilaužė koją.Tačiau pokalbių metu sakė, kad pastūmėjo karo pradžią į vėlesnį laiką, nes tuo metu jis būtų kėlęs didelį pavojų jo darbui. Galima tik spėti, jog kaip tik dėl to neatremiamos galios, kurių neįstengia suvaldyti jokia žmogaus jėga, su įtūžiu atsigręžė į tą, kuris jas suturėjo. Dar toli buvo metas, kai Hitleris įsiverš į Lenkiją, dar niekas nieko nesuprato, o Sri Aurobindo jau matė iš Vokietijos išnyrančią ir po Europą sklindančią tamsią asurinės1 jėgos bangą, kuri Hitlerį pavertė savo demonišku įrankiu, netikru milžinu ir apsišaukėliu Napoleonu. Todėl jis rėmė sąjungininkus ir įspėjo Indiją apie gresiantį pavojų, tiesa, padarė tai sukeldamas didžiausią mūsų aklų tėvynainių nusivylimą ir pasipiktinimą. Tačiau ateities įvykiai parodė, kad Sri Aurobindo buvo viską teisingai numatęs iki smulkmenų.
Nuo pat pradžių kalbėjomės apie tarptautines politines aplinkybes. Nesveikas Hitlerio valdžios godulys, politinis Anglijos bankrotas, savižudiška Amerikos nesikišimo politika, sukta, makiaveliška Rusijos diplomatija – visa tai buvo mūsų kalbų temos Sri Aurobindo kambaryje. Šios temos kėlė mums energingus protestus arba pagyras: ir liūdnai pagarsėjusi Chamberlaino taikos misija, ir karingas pulkininko Becko interviu su Hitleriu, ir tai, kad Prancūzija išdavė Čekoslovakiją. Sri Aurobindo stebėjo, kaip viena tauta po kitos leidosi hipnotizuojama asurinės Hitlerio majos2 ir pasidavė jo šėtoniškam žavesiui, kaip intelektualai protestuodami tik tylėjo ir prieš hitleriškus grasinimus neištarė nė žodžio. Išvydęs fotografiją, kurioje buvo įamžintas Chamberlaino susitikimas su Hitleriu Miunchene, Sri Aurobindo atkreipė dėmesį, kad Chamberlainas atrodo kaip musė, kurią tuoj sugaus voras. Ir jis aną iš tiesų sučiupo! Žinoma, iki to laiko vokiečių diktatorius į kišenę įsidėjo Mussolinį. Tik pulkininkas Beckas atrodė išlaikęs trupinėlį žmogiškos individualybės. Sri Aurobindo su mumis aptarinėjo ir daugelį kitų klausimų, tarsi mes būtume įžvalgūs valstybininkai ir generolai. Tatai matyti iš knygos „Pokalbiai su Sri Aurobindo“3.
Karo žinias sužinodavome iš laikraščių, nes ašramo nariai neturėjo radijo. Kažkuris miestelėnas apsiėmė aprūpinti mus trumpomis suvestinėmis. Karui įsisiautėjus, radijo žinios buvo perduodamos į Sri Aurobindo kambarį, kad jis kas valandą galėtų sekti karo veiksmus. Taip pasireiškė jo ypatingas dvasinis lankstumas taisyklių bei principų atžvilgiu. Kas būna nustatyta vienu metu ir tam tikromis sąlygomis, pasikeitus aplinkybėms gali būti pažeista. Sri Aurobindo, kuris tuo metu iš visų jėgų priešinosi anglų valdžiai Indijoje, gresiant pasauliniam Hitlerio valdymui, atėjo sąjungininkams į pagalbą. „Ne tik ne bendradarbis, bet britų imperializmo priešas“, – jis dabar atidžiai klausėsi trumpų žinių apie Churchillio sveikatą, kai šis susirgo plaučių uždegimu, ir, esame tikri, savo jėga padėjo jam išgyti. Tik sustabarėjęs protas reikalauja nuoseklumo bet kuriomis aplinkybėmis. Tebeatmenu, kaip Sri Aurobindo buvo praneštos karščiausios naujienos apie tai, kur žygiuoja Hitleris, ir kad Anglija paskelbė karą. Visas pasaulis sulaikęs kvapą laukė ir svarstė, ar Hitleris pasityčios iš Olandijos neutralumo ir po to įžengs į Belgiją. Dėl jo ketinimų neturėjome nė mažiausios abejonės. Atėjo vakaras. Sri Aurobindo savo kambaryje buvo vienas. Kai tik įžengiau, jis pažvelgė į mane ir pasakė: „Hitleris įsiveržė į Olandiją. Na, pažiūrėsime.“ Ir viskas. Dvi ar trys tokios trumpos, bet prasmingos pastabos apie karą tebeskamba mano ausyse. Kitą lemtingą metą, kai Stalinas į Angliją grasinamai atsuko patranką ir beveik sukirto su Hitleriu rankomis, mes nusiminėme ir pamanėme, kad, atsiradus tokiai galingai sąjungai, Dievui nebeliko jokių galimybių. Sri Aurobindo tuoj pat atkirto: „Nejau [manote, kad] Dievystė susigūš prieš Staliną?“ Regėdamas, kaip Hitleris it meteoras švilpia per Europą, vienas nevilties apimtas sadhakas guru sušuko: „Kurgi dingo Dievas? Kur jūsų viltingi žodžiai?“ – „Hitleris nėra nemirtingas“, – ramiai atšovė Sri Aurobindo. Paskui, kepinant karštai vasaros saulei, įvyko garsusis Dunkirko mūšis ir pavojingas atsitraukimas, kai visa sąjungininkų armija iš sausumos ir iš oro puolančiam priešui atsivėrė kaip ant delno. Staiga tarsi iš niekur kilo tirštas rūkas ir atsitraukiančiai armijai suteikė netikėtą prieglobstį. Mes pareiškėme: „Rodos, rūkas pagelbėjo evakuacijai.“ – „Taip, tokiu metu rūkas yra neįprastas daiktas“, – atsiliepė Sri Aurobindo. Žinoma, mes susigaudėme, ką jis turėjo galvoje. Pralaimėjus Dunkirko mūšį ir kapituliavus Prancūzijai, Sri Aurobindo pradėjo savo jėga atkakliau remti sąjungininkus. Jis buvo patenkintas, kai išvydo, jog „pergalingas Vokietijos veržimasis beveik iš karto sustojo, ir karo eiga pakrypo visiškai priešinga linkme“.
Taigi matome, jog Sri Aurobindo nebuvo tiesiog neveiklus stebėtojas, vien žodžiu kritikuojantis sąjungininkų politiką. Kai sąjungininkai paprašė Indiją prisijungti, Motina ir Sri Aurobindo, labai nustebindami pasipiktinusius tėvynainius, papildė piniginį Karo fondą, ir pirmąkart tautai nušvietė tikruosius karo reikalus. Pamenu ankstyvą rytmetį į Sri Aurobindo kambarį lekiančią Motiną, rankoje suspaudusią popieriaus lapą. Pamaniau, kad jie aptarinės kažką asmeniško, tad diskretiškai išėjau. Tada visai nelauktai atėjo Puranis. „Aha! Čia kažkas ruošiama“, – tariau sau. Po kelių dienų šią paslaptį atskleidė visi laikraščiai: Sri Aurobindo padarė įnašą į Karo fondą! Suprantama, jis paaiškino šio poelgio priežastį. Jis pareiškė, jog kariaujantieji „gina civilizaciją ir jos pasiektas aukščiausias socialines, kultūrines bei dvasines vertybes ir visą žmonijos ateitį…“ Sri Aurobindo pirmasis paaukojo pinigų ir šiuo veiksmu parodė pavyzdį kitiems. Tačiau per šalį nusirito protesto, apkalbų ir šmeižto banga. Net jo mokiniai sumišo, nors jis ir paaiškino, kodėl žengė tokį neįprastą žingsnį. Vienas mokinių Motinai parašė: „Kongresas prašo neaukoti Karo fondui. Ką darysime?“ Jos atsakymas buvo toks: „Sri Aurobindo aukojo dėl dieviškų priežasčių. Jei jūs padėsite, pagelbėsite patys sau.“ Žmonės iš neapykantos britams troško nacių pergalės. Motina privalėjo juos griežtai įspėti. Ji rašė: „Būtina pabrėžtinai ir aiškiai pareikšti, jog visi, kurie mintimis ir norais remia bei palaiko nacių laimėjimą, bendradarbiauja su asura prieš Dievą ir padeda asurai pasiekti pergalę.“
Čia tinka pateikti bičiulio sadhako pasakojimą apie Motinos laikyseną remiant sąjungininkus: „P. Motinai perdavė mano atsiliepimą dėl neseniai padaryto Sri Aurobindo įnašo į Karo fondą. Apie tai nieko nežinojau. Netikėtai Motinos požiūris į mane pasikeitė: ji, rodos, ėmė manęs nepastebėti. Maniau, jog Motina yra labai užsiėmusi, tačiau per tris dienas įsitikinau, kad vis dėlto kažkas yra negerai. Priėjau prie jos ir paklausiau: „Kodėl į mane nekreipiate dėmesio?“ Ji atsakė: „Jūs tai puikiai žinote.“ Sutrikau. Spėliojau apie viską, bet ne apie tikrąją ir, jos manymu, rimtą priežastį. Nesitikėjau, kad P. perpasakos mano pokalbį su juo. Todėl maldavau ją, kad pasakytų, ką padariau ne taip; buvau įsitikinęs, jog galiu didžiąją klaidą ištaisyti. Ji kandžiai pasakė: „Yra dalykų, nusistovėjusių dar gerokai prieš jums gimstant. Ilgą laiką dėl jų triūsėme. O dabar jūsų nenusakomai siauras protas tiki, jog visa tai yra niekai, kad ir Sri Aurobindo, ir aš klystame, o jūsų sprendimas – teisingas!“ Apstulbau. Mintis žaibu pervėrė man galvą: „Kur čia šuo pakastas?“ Jaučiausi atsidūręs keblioje padėtyje, todėl parodžiau, kaip esu nustebęs: „Ar tai dėl karo, apie kurį kalbėjausi su P.?“ Motina leido suprasti, jog taip. Pajutau palengvėjimą ir tariau: „Ak, tai niekis; tai buvo nerūpestingas pokalbis, nieko rimta.“ Tačiau Motinos veidas buvo rūstus. Ji tarė: „Nieko rimta?! Tiesiog negalėjau patikėti, kad kaip tik jūs iš visų kitų šitaip kalbėjote apie Sri Aurobindo! Argi neperskaitėte visko, ką jis pasakė spaudai?“ – „Taip, Motina, skaičiau. Tačiau argi britai nieko bloga nepadarė Indijai?“ – paklausiau. Motina atsakė: „Niekada nesakėme, kad jie nieko nepadarė; taip pat neteigiame, jog nepadarys ateityje. Tačiau
Gydytojas Rao, konsultuojantis Sri Aurobindo, taip pat užsiminė apie daugybę žmonių Madrase, kurie stebisi: girdi, kaip Sri Aurobindo, kadaise labai nusiteikęs prieš britus, galėjo aukoti Karo fondui. Mokytojas jam ilgai aiškino savo poelgio priežastis. Jis norėjo, kad, pasitaikius progai, daktaras Rao tatai perpasakotų kitiems žmonėms.
Aptaręs kitus jau žinomus dalykus, Sri Aurobindo atskleidė savo slaptą veiklą karo veiksmų lauke. „Ar žinote, kad Hitleris Pietų Amerikoje nori įsirengti placdarmą ir varo ten plačią propagandą? Tai gali baigtis Jungtinių Valstijų užpuolimu. Dabar jis valdo Europą. Jei, Prancūzijai kritus, Hitleris būtų įsiveržęs į Angliją, šiuo metu jis jau būtų buvęs Azijoje. Nūnai prieš jį ėmė veikti kita jėga. Tačiau pavojus dar nepraėjęs: jis turi 50 nuošimčių tikimybę laimėti. Iki Prancūzijos žlugimo Hitleriui nepaprastai sekėsi dėl to, kad užnugaryje jis turėjo jam vadovaujančią asurinę jėgą. Iš jos gaudavo nuostabiai tikslius pranešimus.“ – „Dėl Indijos tai sunkumų kyla dėl to, kad britai netesėjo nė vieno mūsų šaliai duoto pažado. Niekas jais netiki“, – pasakė Rao. „Faktas tas, jog jie netiki, kad Indija jiems padės, jei gaus dominijos statusą“, – atitarė Sri Aurobindo. „Nemanau, kad Indija atsisakytų padėti.“ – „Nemanote? O kaip dėl kairiojo sparno, komunistų, pavyzdžiui, Bose? Be to, netiesa, kad britai nieko nedavė. Jiems būdinga veikti etapais. Kai britų interesams gresia pavojus, jie ieško kompromiso. Jie suteikė provincijoms autonomiją ir nesinaudojo veto teise. Kongresas jos atsisakė ir viską sugadino. Jei jis būtų neabejojęs ir paspaudęs centrą, dabar jau turėtų tai, ko norėjo. Britus remiu dėl dviejų priežasčių – dėl Indijos ir visos žmonijos. Kalbėjau apie išorines priežastis, tačiau egzistuoja ir vidinės.“
Sri Aurobindo kovojo ne tik su Hitleriu: jam teko sunkus uždavinys pergalėti stiprią savo paties mokinių antipatiją britams. Dėl to, kad prijautėme Hitleriui ir buvome nusiteikę prieš anglus, ašramui kilo pavojus būti išformuotam. Kiek daug
1940 m. pokalbyje Sri Aurobindo pasakė: „Yra jėgų, kurios mėgina sugriauti britus ir jų imperiją – šio ir ne šio pasaulio jėgos. Turiu galvoje vidines jėgas. Aš pats norėjau šio žlugimo; tačiau tuomet nežinojau, jog tos jėgos sukils. Jos veikia randantis naujai pasaulio tvarkai, kuri ateis, likvidavus imperiją. Tačiau naujai tvarkai įgyvendinti nebūtina imperijos griauti. Tvarkos galima siekti ramiai, keičiant jėgų pusiausvyrą ir išvengiant didelės destrukcijos. Jei ne Hitleris, man taip labai nerūpėtų, kurios jėgos išliko, o kurios – apsilpo. Dabar iškilo klausimas, ar nauja pasaulio tvarka ateis po didelių kančių, ar po kiek įmanoma mažesnio vargo ir naikinimo. Hitlerio pergalė reikštų Anglijos žlugimą, ir tokiu atveju, veikiausiai patyrus priespaudą ir daug kančių, pasaulio tvarka įsiviešpatautų, o gal ir ne – atsirastų tik po pralajos4! Žinoma, Dievo regmėje tatai jau numatyta, ir nieko pakeisti negalima. Tačiau niekas nežino, koks yra tas sprendimas.“
Šios dvi ilgos citatos aiškiai atspindi Sri Aurobindo regėjimus. Jis regi jėgų žaismę: kaip jos mėgina pasinaudoti žmogiškaisiais įrankiais ir įgyvendinti savo tikslus, koks vaidmuo paslaptingame žaidime skirtas jam pačiam. Vėl pasitelksiu ištraukas iš pokalbių, per kuriuos jis, įdėmiai stebintis karo eigą, aiškino kovojančių pusių karo veiksmus, kartais nuspėdavo jų strategijos motyvus ir padarinius bei numatė galimus ėjimus. Visa tai pagyvindavo ramus sąmojis, kuris karo klaikumą praskaidrindavo ir net paversdavo lengva, malonia jėgų žaisme.
Štai ką šia tema kalbėjome su Sri Aurobindo.
„Šnekama, jog Hitleris okupuos Italiją, jei ši pakeis politiką“, – būgštavome mes. „Tai viena iš galimybių. Tačiau Vokietijai bus nelengva išlaikyti tokią žmonių masę kumštyje“, – suabejojo Sri Aurobindo. „Yra žinių, kad Hitleris bando paveikti Bulgariją, jog ji padarytų jam koridorių ir jis galėtų įeiti į Ašies orbitą.“ – „Toks pavojus šiuo metu gresia, – pritarė Sri Aurobindo. – Tačiau nemanau, jog įvyktų invazija į Angliją. Jei Britanija nepadės prieštankiniais pabūklais, lėktuvais ir kitomis priemonėmis, Balkanų kariai vargiai pasipriešins vokiečiams.“ – „Bulgarijai, jei ji bus užpulta, gali padėti Turkija.“ – „Nežinau. Jei Turkija lauks atakų, bus per vėlu. Tokiu atveju Hitleris gali pasukti į Palestiną ir padėti ten Italijai, paskui patraukti į Afriką. Vėliau paprašyti prisijungti Ispaniją, kad Anglijos ginkluotosios pajėgos Afrikoje atsidurtų tarp dviejų ugnių.“ – „Hitlerio įžengimas į Rumuniją, atrodo, yra pirmas žingsnis Balkanų link“, – nerimavome mes. „Visi jo žingsniai primena lėtą skverbimąsi ir po to jis gali prispausti Turkiją, Egiptą bei Aziją. Nuostabiausia yra Stalino laikysena. Jis tyli.“ – „Koks nors slaptas paktas?“ – „Jei toks ir būtų, kaip ilgai Hitleris, jei laimės, galės jo laikytis? Tada Rusija turės arba pasipriešinti, arba bus sutrinta. Stalinas tikėjosi Ašies valstybių – Anglijos ir Prancūzijos – išsekimo. Jei dabar Hitleris užgrobtų Turkiją, Afriką ir Egiptą, tai reikštų Anglijos pralaimėjimą. Ką po to Rusija galės padaryti? Hitlerio armija pakankamai didelė kovoti dviejuose frontuose, o Anglija vargu ar turi atsarginių kariuomenės dalinių“, – baigė Sri Aurobindo.
Kitame pokalbyje, kai Vokietija ėmė kelti grėsmę Norvegijai ir Švedijai, Sri Aurobindo pasakė: „Šias šalis apėmė gąsdinantis susirūpinimas tik savimi. Kiekviena jų galvoja, kad bus saugi, nors iš tikrųjų jas paeiliui praris. Atrodo, jog sąjungininkai pasauliniame kare turės vieni kovoti su Rusija ir Vokietija – įspūdinga kombinacija… Pasauliui neliko jokių galimybių, nebent kas nors atsitiktų Vokietijai, arba Hitleris susipyktų su Stalinu. Tačiau šiuo metu tokios tikimybės nėra.“
1940 metų b a l a n d ž i o 14 diena
Kai vokiečiai rengėsi pulti Norvegiją, apie Chamberlaino neveiklumą Sri Aurobindo sakė: „Kol jis prie valdžios vairo, nieko neįvyks. Politiką jis suvokia tik kaip biznį. Nesuprantu britų elgesio. Jie galėjo užimti Bergeną vos išgirdę apie vokiečių okupaciją. Nuo Oslo Bergenas yra toli, todėl tiktų smogti per atstumą. Vokietija turi šešis eskadrinius minininkus, o anglai galėjo atsiplukdyti dvidešimt… Rodos, juos pakerėjo mintis apie karinio jūrų laivyno blokadą, užsibaigsiančią vokiečių badu. Juos gąsdina Siegfriedo linija rytuose. Jie nenori niekuo rizikuoti. Juos varžo tvarka, o Hitleris su niekuo nesisaisto.“
1940 metų b a l a n d ž i o 15 diena
Kai Hitleris įžengė į Baltijos šalis, kažkas pateikė komentarą, jog, išplėtęs karo frontą, jis skaudžiai apsiriko. Sri Aurobindo atsiliepė: „Tai neapgalvotas pareiškimas. Viskas galų gale priklauso nuo karinės jūrų galios. Be jos negalima pervežti atsargų, mechanizuotų pajėgų ir kitko… Lėktuvai tėra galinga pagalbinė priemonė, su jais šalies nenugalėsi.“
1940 metų g e g u ž ė s 20 diena
Vėl vyko pokalbis, kurį apibendrinsiu taip pat klausimų ir atsakymų forma.
„Hitlerio
Kitomis aplinkybėmis Sri Aurobindo pažymėjo, kad „nesunku pamatyti, jog Hitleris siekia valdyti pasaulį, ir kitas jo žingsnis bus nukreiptas į Indiją“.
Taigi aišku, jog Sri Aurobindo numatė Rusijos karą su Vokietija dar tuomet, kai jam kilti nebuvo jokių galimybių.
1940 metų r u g p j ū č i o 15 diena
Šios dienos popietę (Sri Aurobindo gimtadienis) radijas pranešė, kad per pusdienį virš Anglijos buvo sutelkti 144 vokiečių lėktuvai – iki šiol didžiausias skaičius. Mes tai paaiškinome kaip daršanos padarinį. Sri Aurobindo nusijuokė ir tarė: „Pergalingo Hitlerio įžengimo į Angliją diena!“
Po mėnesio, rugsėjo 15 d., Sri Aurobindo šypsodamasis pasakė: „Anglija numušė
175 Vokietijos lėktuvus, labai daug. Dabar įsiveržti bus sudėtinga. Žlugus Prancūzijai, Hitleris prarado galimybę. Jis iš tiesų pavėlavo į autobusą! Jei kritus Prancūzijai jis būtų užpuolęs Angliją, dabar jau stovėtų Azijoje. Šiuo metu prieš jį veikia kita jėga. Vis dėlto pavojus dar nepraėjo.“
Beje, apie šį mūšį ir jam numatytą datą, 1940 m. rugpjūčio 15–ąją, „Mother India“ redaktorius parašė: „1940 metų rugpjūčio 15 dieną Hitleris pasirinko galutinai užkariauti Vakarų Europą, tikėdamasis iš Bakingemo rūmų paskelbti apie Britanijos žlugimą. Tą dieną liuftvafė patyrė iki šiol didžiausius nuostolius. Ją minėsime kaip Britanijos mūšio persilaužimo dieną.“
1940 metų s p a l i o 7 diena
Keletas karo žurnalistų pareiškė, kad anglai galėtų griebtis puolimo taktikos ir vokiečius užpulti per Adrijos jūrą. Sri Aurobindo komentavo: „Jie žiūri toli į priekį. Tačiau kur anie išlaipins savo kariuomenę? Jugoslavijoje? Tai reikštų Balkanų nepriklausomybės pažeidimą. Šiuo atveju su būriais Palestinoje jie galėtų paimti Siriją ir, remiami Turkijos, eiti prieš Vokietiją. Tai padaryti būtų daug lengviau, negu pulti nuo Adrijos jūros, kurią saugo italai.“
1940 metų s p a l i o 20 diena
Pasak radijo žinių, Jugoslavija su Vokietija pasirašė
Šios ilgos ištraukos rodo, kaip Sri Aurobindo apmąstė karą. Matyti jo veiklus domėjimasis ir dvasinis dalyvavimas įvykiuose. Įdomu, koks likimas būtų ištikęs pasaulį, jei Sri Aurobindo nebūtų tiesiogiai į juos įsijungęs? Dažnai gėrėjausi jo karo reikalų išmanymu. Kartą Sri Aurobindo paklausiau, ar jis neturįs slaptų kovinių sugebėjimų. „Ne šiame gyvenime“, – atsakė jis. Kai Motinos kažkas paklausė, kodėl Angliją, nepaisant Sri Aurobindo paramos, ištinka nesėkmės, ji pasakė: „Jei jis Britanijai būtų nepadėjęs, Hitleris šalį būtų prarijęs jau seniai.“ Nelaimei, tolimesnių pokalbių apie karą užrašų neturiu. Amerikai prisijungus prie sąjungininkų ir Hitleriui užpuolus Rusiją, nebeliko jokių abejonių, jog šie veiksmai labai priklausė nuo dieviškosios Sri Aurobindo diplomatijoa; panašiai jo įsikišimas, arba vadinamasis Dievystės tarpininkavimas, išgelbėjo Angliją nuo Hitlerio invazijos. 1939–ųjų spalį Sri Aurobindo parašė poemą apie Hitlerį. Joje numatyti įvykiai išsipildė kone paraidžiui! Štai baigiamasis ketureilis:
Taip genamas pavergti siekia jis visus,
Grubus, galingas, gąsdina, kol savo vėtrų
Išlaužytam kely didesnio už save
Šėtono ar dievybės žaibo nesutinka6.
(Vertė K. Platelis)
Kaip Hitleris susitiko galingesnį už save nelabąjį? Kas jį privertė padaryti šią milžinišką klaidą? Mes, žmonės, asurams neprilygstam. Tik asuras gali „paleisti žarnas kitam asurui“. Kartą per Motinos užsiėmimą jos kažkas paklausė: „Jei Rusija būtų stojusi Hitlerio pusėn, ar viskas būtų buvę geriau?“ Motina atsakė: „O, ne! Tada pasauliui nebebūtų jokių prošvaisčių išlikti. Tai dėl mūsų coup de maître7 jie pateko į priešingas stovyklas. Tai – dieviškoji diplomatija. Ji labai sėkminga.“ Ir visi smagiai juokėsi. Tačiau pasaulis nežino, kad aukščiausioji galia veikė dėl jo išgelbėjimo.