Rašydamas „Meilę, džiazą ir velnią“ (1967), J. Grušas jau ieškojo mišresnių išraiškos priemonių, jungė tragizmą ir komizmą, psichologizmą derino su ekspresyvia išorinio veiksmo dinamika, buitiškumą su pasąmonės vizijomis. Vis dėlto ir čia svarbų vaidmenj vaidina tragiškos pasaulėjautos „įkaitintas“ moralinis disputas apie grėsmę epochos žmogiškumui.
Pjesėje šokiruojančiai iškeltas amžinas tėvų ir vaikų klausimas, drastiškai rodomas šiuolaikinio jaunimo „pražūtingas apsvaigimas“. Kūrinyje gausu konkrečių kasdienybės realijų, piešiami realistiški charakteriai, bet kartu siekiama metaforiško situacijos įprasminimo, apibendrinančio džiazinės psichozės vaizdo. Tai, kas vyksta uždaroje palėpėje, toje neaiškios paskirties ir pusapvalės formos patalpoje, kurios sienos kreivai sudėstytos iš aplūžusių trikampių ir kvadratų, – yra kažkas daugiau negu muzikinės aistros, išgėrimai, chuliganiški veiksmai ar erotinis kvaitulys Čia lyg įkaitusiame katile putoja drumzlinos šiuolaikinio gyvenimo nuoviros, psichologinio, moralinio ir socialinio įniršio jėgos. Jos daužosi, kunkuliuoja, jų aukštas slėgimas tiek giliai yra palietęs vaizduojamų žmonių sąmonę, kad virsta asmenybių žlugimo ir didelio skausmo drama. Keturi pabėgėliai ir benamiai – Andrius, Julius, Lukas ir Beatričė, sukūrę savo džiazinę bendriją, atsiriboja nuo visuomenės, kuria savąją protesto ir iššūkio moralę. Jau pirmuose pjesės epizoduose matome, kaip jie išveja atėjusius pasišokti jaunuolius, kandžiojasi ir tyčiojasi tarpusavyje, vaizduoja save žmogžudysčių ir prievartavimų didvyriais, bet dramaturgas čia pat leildžta mums pajusti, kad visa tai iš skausmo, nevilties, pasimetimo. Jų siautėjimas – tai ginčas su pasauliu, iš kurio jie bėga. Toliau užsiplieskia tiesioginė polemika, išsišakojanti keliomis kryptimis.
Gana giliai dramaturgas užgriebia psichologinę sferą, rodo dramos veiksmą kaip įnirtingą žmogiškų aistrų jėgą, depresišką sąmonės gaivalų prasiveržimą ir blaškymąsi. Trys vaikinai, kiekvienas savaip, yra veikiami Beatričės moteriško žavesio, paeiliui per tris veiksmus išpažįsta merginai savo jausmus. Beatričė, beprotiškai įsimylėjusi Andrių, karštai imasi jo gelbėjimo misijos, negali pasitraukti iš džiazo, siekia morališkai pakelti visus tris vaikinus. Muzikantai tarpusavyje grumiasi dėl Beatričės, bet jos tyrumas dirginančiai veikia jų vaizduotę; veda iki pražūtingų poelgių. Žmogiškumo ir žvėriškumo grumtynės įsiliepsnoja šiame aistrų sūkuryje kaip lemtingas mirties šokis.
Tarp šiurkštumo ir nešvankybių spindi dramaturgo poetizuojamas moralinis idealas, skamba jo teigimas, kad be motinos, be moteriškės kuriamo stebuklo nėra namų, nėra dvasinės harmonijos. Veikale vis labiau ryškėja romantinės spalvos, pasigirsta tiesiogiai suformuluotos mintys apie aukštą moters pašaukimą. Beatričei skirta įvykdyti idealią moters misiją, jos charakteryje surandami atitinkami psichologiniai ir moraliniai ypatumai, leidžią konkretizuoti romantinę idėją. Veikalo herojė gyvena tarp dvasiškai suluošintų vaikinų, visiškai prie jų pritapdama ir kartu pakildama virš jų. Kartais ji jiems atrodo kaip magiška vizija – stebuklingos šviesos spindulys, sukeliantis jiems patiems ne visai suprantamų jausmų.
Beatričė yra vienas sudėtingiausių personažų Grušo kūryboje. Realistinis jos charakteris tartum įgauna mitinės figūros bruožų, jungia buitinį konkretumą ir susimbolintą dvasios heroizmą. Būdama žemiška, įaugusi į tikrovišką socialinę aplinką, Beatričė yra poetiškai modifikuotas gėrio ir grožio įsikūnijimas, prie kurio nelimpa kasdienybės purvas. Ji kaip „Dieviškosios komedijos“ herojė gali eiti pragaro labirintais, kaip Kristus nešti atpirkimo kryžių, grumtis su vėjo malūnais kaip Servanteso Don Kichotas.
Veiksmo įtampą sustiprina Beatričės vizijos, įkomponuotos trijose vietose kaip atitinkami kulminaciniai akcentai. Šis atskiras veikalo struktūros klodas, tiesą sakant, nėra organiškai susijęs su Beatričės charakteriu ir psichine sandara. Jis daugiau pateisinamas bendra kūrinio nuotaika, ta pasaulio beprotybe ir džiaziniu kvaituliu, kuris nebetenka sveikos logikos ir gali virsti haliucinacija. Tai savotiška prizmė, kuri paryškina ir deformuoja tiesioginio veiksmo svarbiausius momentus. Realybė čia tartum pati sapnuoja save. Į meninį mąstymą įjungiama groteskinė absurdo logika, leidžianti autoriui toliau išvystyti pagrindinę idėją, sudėti papildomus akcentus. „Regėjimuose“ ištisai figūruoja deformuoti atspindžiai ir šešėliai, vyksta jų žaismas. Sapnuodama psichiatrinėje ligoninėje, Beatričė susitapatina su Direktoriaus pavaduotoja, jųdviejų antagonizmas čia išnyksta, pavirsta bendru abiejų moterų skausmu ir pasiaukojimu. Ten pat Andrius, Julius ir Lukas sudvejinami su trijų ligonių paveikslais, kurie yra tarsi džiazininkų atspindys kreivame veidrodyje. „Sveikieji“ ir „bepročiai“ susikeičia vietomis. Drama, kuri realiosiose veiksmo peripetijose dar galėtų nueiti komiška linkme, šiame sąlyginiame plane iš anksto yra nukreipta į neišvengiamą romantinių iliuzijų žlugimą. Velnio įvaizdis, simbolizuojantis žmogaus prigimtyje kerojantį pyktį ir žiaurumą, nustelbia meilę. Bet meilės idėja lieka gyva – dėl jos žūsta Beatričė, kurios jausmų tiesa nepripažįsta jokių kompromisų. Tragizmo patosas čia išreiškia gyvenimo teigimą, rašytojo tikėjimą humanistiniais idealais.
J. Grušas ieško didelių sukrėtimų net ir ten, kur kitas menininkas rastų vien kasdieniškus buities konfliktus, eilinius charakterių susidūrimus. Jam rūpi kasdienybę parodyti labiau sudramatintą, labiau sustambintą ir sufilosofintą. Teisdamas šiuolaikinę visuomenę, jis vis dažniau siekia ją parodyti tragikomiškoje šviesoje, išleidžia į sceną herojus su groteskinėm kaukėm, o veiksmą paverčia kakofonišku realybės ir fantazijos, rimtumo ir nesąmonių junginiu. Šokiruodamas ir gėdindamas, nokautuodamas ir pagraudendamas, jis beldžiasi į amžininko sąžinę, žadina jo intelektą.
Pjesėje „Pijus nebuvo protingas“ (1974) vaizduojami kyšininkai, valstybinio turto grobstytojai, girtuokliai ir lėbautojai, kurie įvairiais būdais bando įtraukti į savo nešvarias machinacijas naujai paskirtą bazės direktorių. Pastarasis nori įvesti tvarką, bet atsiduria gydytojų globoje, o kombinatoriai toliau viską daro savaip. Kūrinyje paliestos negerovės – galima sakyti, kasdieninė tarybinės satyros duona. Bet tai ne tradicinė satyrinė pjesė, o tragikomedija su paradoksaliu finalu: į gydymo įstaigą patenka ne tie, kuriuos iš tikrųjų reikėtų gydyti, o tas, kuris nori pataisyti tikrovę. Kai sveikas protas pavirsta vos ne beprotybe – padvelkia tragišku šiurpu. Vyksta konfliktas ne tik tarp bazės direktoriaus ir sandėlio vedėjo Garunkščio bei jo pavaduotojo Bruko, bet ir tarp „autoriaus“ ir jo kūrybinę fantaziją tramdančių balsų, kurie apeliuoja į sveiką protą ir nuosaikumą. „Autorius“ yra realybėje vykstančių įvykių dalyvis ir kartu viso čia vaizduojamo pasaulio sąžinės balsas. Vyksta tardymas, vyksta išpažintys, skamba patetiški moralai. Komizmo, tragizmo ir didaktikos pradai čia jungiasi ekscentriško sceninio žaismo fejerverke.
Pagrindinis pjesės herojus primena donkichotiškąją taurumo bei idealizmo funkciją. Su amoralumu kovojantis Pijus – atkaklus užsispyrėlis. Jo pastangos sutramdyti blogį atrodo kaip kova su vėjo malūnais, Nelengva šitokį charakterį įterpti greta satyriškai vaizduojamų spekuliantų, ištvirkėlių ir girtuoklių. Vis dėlto pagrindinio veikėjo moralinis maksimalizmas nepakimba ore, nesubliūkšta pamokslaujančiose tiradose.
Pjesėje „Cirkas“ (1976) tikrovė taip pat performuojama į sąlyginį „totalinio teatro“ modelį. Čia veiksmas vyksta cirko arenoje, kuri simbolizuoja gyvenimą globaliniu mastu. Siekiama parodyti dabartinio pasaulio moralinį chaosą, beprotiškus civilizacijos tempus ir prieštaringumus, mašinų agresiją, žmonių susvetimėjimą ir sumaterialėjimą, dvasinių pagrindų praradimą. „Mūsų cirkas filosofinis, – sako šio cirko direktorius Jaksas. – Mes vaidiname intelektualinę klounadą...“ (3, 269) „Čia viskas perkurta, – nurodo veikalo autorius, – stilizuota, naujai išreikšta pagal filosofinę ir poetinę mintį. Pasaulio ir žmogaus tiesa labai apibendrinta ir, ieškant jos gilumų, panaudota fantazija, groteskas, paradoksai“. Nors nurodoma, kad pjesės veiksmas vyksta „mūsų dienomis vienoje kapitalistinėje šalyje“, – įvykių vieta yra neapibrėžiama. Tai apibendrinta dabartinio pasaulio paradoksinė tragikomedija.
„Cirko“ veiksmas išsišakoja dviem kryptim: plėtojasi realūs cirko vidinio gyvenimo įvykiai (klouno konfliktas su direktorium Jaksu) ir paraleliškai ryškėja menamas cirkas – savotiškas klouno „sąmonės srautas“, užplaukiančios vizijos apie išorinį pasaulį. Pamilęs cirko direktoriaus žmoną, klounas pasijunta išmuštas iš kasdieninių savo dorybės vėžių. Jo sąmonėje rezonuoja tolimų pasaulio įvykių atgarsiai. Spiegia automobilių stabdžiai, aidi šiurpus riksmas, pasigirsta raudančios moters balsas, veikalo herojus filosofuoja apie žmogų, įsipainiojusį tarp mašinų. Šmėsteli Paryžiaus ir Niujorko aerouostai, klouną trypia ir spardo nežinia kur skubanti minia. Garsintuvai rėkia apie visų kontinentų politines sensacijas, čia pat pasirodo milijonieriai, filosofai, narkomanai, klaidžioja pusnuogė kažkokio rašytojo romano veikėja. Toliau į vizijas įsiterpia netgi paties Grušo ankstesnių kūrinių herojai: profesoriaus Marko Vidino šešėlis, pamišėlė Konstancija, gydytojai psichiatrai, tartum pasikartoja scenos iš pjesės „Pijus nebuvo protingas“. Šitaip ieškoma atsakymo į klausimus, į kuriuos neranda atsakymo įsiaudrinęs dvasios klajūnas klounas. Pagaliau viso to globalinio cirko esmė atgręžiama į veiksmo užuomazgoje akcentuotą mintį apie žmogaus nuasmeninimą, jo poelgių ir minčių automatizmą.
Svarbi lyrinė veiksmo linija. Ją sudaro klouno emocinės kolizijos, jo meilės išgyvenimų pažadinti sąmonės kitimai. Čia cirko tema atsigręžia vidine savo puse, o dramos branduolys susitelkia pagrindinio personažo sieloje. Jojikė Dženė neapkenčia savo vyro – cirko direktoriaus Jakso ir ima domėtis klounu, kursto jo menines ambicijas, ragina pakelti galvą. Ji sakosi sugrąžinsianti Žiogeliu pravardžiuojamam klounui tikrąją Karaliaus pavardę, visaip žadina numylėtinio maištingus jausmus, bet šis nesiryžta palikti savo žmonos geraširdės Apolonijos. Šį personažo neapsisprendimą autorius susieja su platesniais asmenybės pasyvumo reiškiniais. Ironiškame monologe klounas kalba apie susvetimėjimą, žmogaus pasyvų susitaikymą su aplinkybėmis:
Taigi aš – žmogaus šešėlis. Tokia miglelė. Skystoka migla... Ir labai esu patenkintas. Lengva vaikščioti, lengva sėdėti kokioje tik nori kėdėje – nors ir didžiausio viršininko. Jokios atsakomybės. Jokio savarankiško galvojimo. O galimumai neriboti. Gali kiek nori lankstytis, gali kristi po kojomis, gali lipti ant galvos. Gali net oru skraidyti. Tiesiog be vėjo. Sakysim, kokia gera burna papūtė, ir milijonai tokių šešėlių atsidūrė ten, kur reikia.. Per mane gali kiaurai pereiti, ir aš nieko nejausiu. (3, 307)
Savo inertiškume herojus suvokia šiuolaikinio žmogaus nuasmeninimo blogybę. Atsidūręs kritiškoje situacijoje jis bando maištauti, dvasiškai atsitiesti. Jo sielos gelmėse išjudinamos egzistencinės priešingybės:
Mano dvasioje gyvena kažkas daug galingesnis už mane. Aš negaliu jo įveikti. Kai krintu, tai veržiuos į šviesą, virstu šešėliu, kai nežinau, kas aš – visada angelas ar demonas yra šalia manęs, teisingiau manyje pačiame... verčia vaikščioti grožybės pasaulyje, naudotis kaskart naujais savo dvasios lobiais... Ir mano juokas būna kitas –visai kitoks negu paprastas žmogaus juokas.(3, 320)
Ieškodamas savyje šių dvasios paslapčių, veikalo herojus pakyla virą kasdieniškumo, tampa visuotinio būties tragizmo reiškėjas. .Svarbiausia jo ieškojimų pastanga – išeiti už savojo aš ribų, nebūti vien tik kempine, sugeriančia vandenį. Žmogus privalo gyventi visų gyvenimą, bet tai verčia išsižadėti kažko savyje. Todėl ir tragizmas ir heroika neišvengiamai lydi ieškantį. Su Apolonijos mirtimi siejamas klouno žuvimas ir žmogaus prisikėlimas.
„Cirke“ paradoksali mąstysena vertė dramaturgą ieškoti pakilaus poetiškumo. Klouno-menininko refleksijos priartina šį veikalą prie lyrinės poemos.
Vėlyvesnėje pjesėje ,,Gintarinė vila“ (1979) J. Grušas, liesdamas opius moralės klausimus, pasirinko buitiškos šeimyninės dramos formą. Čia kalbama apie sumaterialėjimą, nešvariais būdais lobstančią gydytojo šeimą, kuri nori atsikratyti ją „kompromituojančio“ tėvo – tariamo silpnapročio, apie dvasines vertybes „kliedinčio“ seno jūreivio. Šiai akcijai vadovauja praktiška jauno gydytojo žmona, energingai besirūpinanti visuomenine ir profesine savo vyro reputacija, kurianti „gintarinę“ namų gerovę ir laimę. Tačiau buitiškose veiksmo peripetijose netrunka išryškėti nekasdieniška žmogaus etinių priešingybių poliarizacija, ima reikštis stiprus dvasingumo gaivalas. Kaip ir G. Hauptmano dramoje „Prieš saulėlydį“, tėvo ir vaikų konfliktas atveria šiurpią susvetimėjimo prarają, grėsmingą moralinio ir socialinio išsigimimo – perspektyva.
Tragiška J. Grušo pasaulėjauta „Gintarinėje viloje“ darniai susijusi su analitiniais psichologo įgūdžiais. Žmogiškąjį gėrį išreiškiantis šios pjesės personažas senasis Dominykas – anapus „normalumo“ ribų nustumta būtybė. Tai to paties tipo figūra, kaip Beatričė, Pijus, Pilypas ankstesniuose J. Grušo kūriniuose. Visi jie keistuoliai donkichotai, „šventieji juokdariai“, drumsčią piktybėse skendinčių žmonių ramybę. Tėvo keistumas, nepritapimas prie tikrovės sudaro kontrastą sūnaus konformizmui ir sumaterialėjimui.
...Elektroninės komunikacijos priemonės, elektromagnetinės srovės spinduliavimai, nervinių sistemų nestabilumai arba sąmoningi pažeidimai. Kas dieną aš vis labiau pasijusdavau palenktas kažkieno valiai. Yra medžiagų, kurių mes nežinome, yra ir energijų, kurių nežinome. Stebuklus mokslas sukūrė ir atidavė į piktų žmonių rankas, O dar didesnius stebuklus kurs <...> Brukas pats melą, apgavystę įkalė į mąstančių būtybių galvas, į kaulus, į kraują“. (3, 347)
Fantasmagorišką Bruko šmėklą Dominykas mato ir su „mokslininko“, ir su gražbyliautojo „humanisto“ kauke. Ji siekia paversti žmogų „šunim, kiaule, darbo arkliu, raganosiu, robotu – be širdies, be sąžinės, be meilės, be laisvės ilgesio ir teisybės jausmo“.
Psichiškai suaktyvintas yra ir „gintarinės vilos“ statytojas Žigas. Jo sąmonėje tėvo keistumas ir „beprotybė“ yra pe vien prestižą griaunanti šeimos gėda, bet ir pozityvioji moralinė galia, veikianti gaivinančiai, sūnus žudo savo tėvą ir kartu paklūsta jo protesto šauksmui, suartėja su juo morališkai.
„Gintarinėje viloje“ realybė subordinuota stipriam dvasios šauksmui. Veiksmo atmosfera rūsti, vyrauja didelio sūsijaudinimo, pasibaisėjimo nuotaika. Nuo pat pirmų replikų skambanti Dominyko savižudybės tema spengia per visas veiksmo peripetijas. Todėl net pasilinksminimo epizodai (vaišės Žigo namuose) vaizduojami ne buitiškai, o kaip gūdus ritualas. Dažnai be atsako, be dialoginio ryšio, lyg iš kokios tamsios tuštumos nykiai skamba bevardžių svečių replikos, ir visa tai primena antikinį tragedijos chorą, smerkiantį ir teisinantį herojų. Svarstomos amžinos problemos, atstovaujama daugialypei visuomenei.
Tiesa, tiek čia, tiek kitose šiuolaikinę buitį liečiančiose dramose J. Grušas ne iki galo pasikliauja vaizdų kalba. Patetinė kūrinio intonacija dažnai prasiveržia tiesioginiu šauksmu. Į personažų lūpas dedami platūs moraliniai svarstymai ir pareiškimai, kurie tampa tiesiogine autorine kalba. Kai kur monologai bei replikos skamba perdėm retoriškai ir melodramatiškai, patetiška veikėjų refleksyvumo ekstazė subanalėja. Tačiau prisilietimas prie nekasdieniškų dvasinio gyvenimo reiškinių, buities susiejimas su aukštomis etinėmis kategorijomis iškelia šio rašytojo pjeses apie dabartį greta žymiausių XX a. Europos psichologinių dramų ir tragikomedijų.
Jonas Lankutis. Lietuvių tarybinė dramaturgija. V.: Vaga, 1983.
J. Grušo Gintarinė vila Kauno valst. dramos teatre, 1980 m.