PASAULIS, KURIAME GALIOJA PSICHOANALIZĖS TEISĖ
Ir pradedu mąstyt apie valstybę,
kurioj galioja psichoanalizės teisė
(15, p.86)
Psichoanalizė – viena įtakingiausių XX a. psichologijos krypčių, praplėtusi žmogaus sampratą ir įtakojusi mokslo, meno ir net kasdienio gyvenimo sferas. Psichoanalizė veikė ne tik modernistinį meną, bet išliko aktuali ir postmodernistų darbuose. Žymiausi psichoanalizės kūrėjai ir jos pradininkai S.Freudas, A. Adleris, C.G.Jungas ir kiti išplėtojo ir suteikė mokslinį pavidalą iš iracionalistinės A.Schopenhauerio, F.Nietzsche‘s filosofijos ateinančioms idėjoms apie tamsiąją žmogaus pusę, instinktus ir jų sublimaciją.
Studijų metais Švedas greta egzistencialistinės filosofijos susidomėjo tuo metu dar gana nauja psichoanalizės teorija. Šis susižavėjimas nebuvo paviršutiniškas, o žinios apie psichoanalizės metodą įgytos rimtai gilinantis. Švedas mini studijuojamus autorius ir jų veikalus: A.Adlerį, E.Kretschmerį, L.Lévy-Bruhlį, G.Le Boną, S.Freudą, C.G.Jungo „Psychologische Typen“ (14, p.75), „Das Unbewusste im normalen und kranken Seelenleben“ (2, p.15).
1946 m. rinkiniuose galime rasti pirmuosius psichoanalizės metodo taikymus kuriant charakterius. Šiuose ir vėlesniuose rinkiniuose galime pastebėti, kad Švedas mėgsta kurti psichologinius herojų portretus, juos analizuoti, kone moksliškai pagrįsti vieną ar kitą bruožą ar poelgį. Kai kada tai panašėja į maniją, tačiau Švedas įsitikinęs, kad jo reikalas – atskleisti tai, kas paslėpta, kitaip tariant, nuplėšti dar vieną kaukę, kad pasimatytų tai, kas slypi pasąmonėje, net jei kitiems tai atrodo neestetiška.
Mūsų tikslas – pasižiūrėti, kokias idėjas Švedas paima iš psichoanalizės ir kaip jas pritaiko savo kūryboje.
„Poezja XX wieku“ įvade Švedas Freudą pavadina vienu svarbiausių šiuolaikinės epochos pradininkų, kuris akcentavo iracionalios pasąmonės, seksualinių instinktų reikšmę, atskleidė vidinį žmogaus konfliktą (29, p.8). Kitas Švedą įtakojęs psichoanalizės teoretikas buvo Jungas, kuris, anot Švedo, jam „akis atplėšė“ (14, p.230).
Psichoanalizės išeities taškas, pagrindinė mintis, esanti jau filosofų iracionalistų darbuose, yra racionalios sąmonės ir iracionalios, nepažinios, bet labai galingos pasąmonės atskyrimas. Psichinis žmogaus gyvenimas – tai sąmonės ir pasąmonės sąveikos rezultatas, kuriame dažnai nugali pasąmonė ir joje glūdintys instinktai. Žmogus savyje suvokia labai nedaug:
Ar sąmonė – tai tik Psichės dalelė,
kuri apie save nedaug težino,
maža apšviesta salelė
ant tamsaus pasąmonės vandenyno...
(Mistiški dialogai, 3; 14, p.178)
Cituojamoje ištraukoje nesunkiai galima atpažinti Jungo palyginimą apie sąmonę ir pasąmonę. Žmogus beviltiškai stengiasi ištirti savo gelmes, bet pasąmonė slepiasi, likdama tamsi ir neįžvelgiama, įteisindama skilimą tarp sąmoningojo ir nesąmoningojo aš: „esame du: / aš ir tas, kurį suprantu“ (14, p.177). Žmogus savęs nebesuvokia kaip visumos.
Jungas pastebi, kad „mūsų dabartinį gyvenimą valdo Proto deivė – didžiausia ir tragiškiausia iliuzija. Mes įtikinę jame save, kad, pasitelkę protą, „nugalėjome gamtą“ (47, p.111). Iš tiesų „žmogaus dievai ir demonai niekur nedingo, jie tik gavo naujus vardus“ (47, p.87). Pasąmonėje tebeslypi visi žmogaus tamsieji gaivalai: žvėriškumas, žiaurumas, saugumo instinktas, bandos jausmas ir libido, kurį Freudas laikė pačiu svarbiausiuoju.
Anot Švedo, kiekvienas slapčia palėpėje augina „pelėdą“ – tamsųjį aš (14, p.367). Iš pažiūros tvarkingi, niekuo neįtartini žmogeliai turi savyje žvėrį, kuris išlenda, kai to nesitikima:
Kai Gudūnas skaito apie nusikaltimą,
jaučia, kad pats jį įvykdyti galėtų.
(Ponas Gudūnas, skaitąs laikraštį; 14, p.198)
Kai kada žvėris pasirodo sapnuose, bet jo gėdijamasi, mėginant sapnus interpretuoti „švariai ir nekaltai“ (23, p.15). Žmogus išmoko pirmykščius žiaurumo instinktus sublimuoti į sportą, pramogas, „Barbariškų epochų laukinį sadizmą / pakeist į malonią TV svajonę“ (14, p.199), jis gali „saugiai žudytis“ (14, p.201) su moterimi lovoje. Tačiau jo žvėris niekur nedingo, o tik buvo apmaldytas. Jis visu smarkumu prasiveržia darant nusikaltimus, žudant ir kankinant, o ypač karo metu – todėl už šiuos nusikaltimus atsakingas kiekvienas, kiekvieno iš mūsų žiaurumas.
Švedas perima iš psichoanalizės kolektyvinės pasąmonės sampratą kalbėdamas apie bandos instinktą. Šis instinktas geriausiai pastebimas ten, kur susirenka daug žmonių. Tokia vieta yra bokso rungtynės:
Aš žinau, kad smūgis reiškia gyventi –
ir skęstu žiaurių plojimų jūroj.
(Esu kaiminės žvėris bokso rungtynėse; 14, p.141)
Instinktyviai palaikomas nugalėtojas, nes bandai reikia stipraus lyderio, kuris ją vestų. Bandos instinktu Švedas aiškina ir žmonių paklusnumą, bukumą atėjus sovietams: jie „kaip kaiminė buliaus trokšta vado“ (14, p.96). Individas, patekęs į minią, tampa jos dalimi, praranda laisvo pasirinkimo galimybę ir elgiasi taip, kaip iš jo tikimasi:
Esu, kuo mane kaiminė mato,
bejėgiu įrankiu jos sapnų...
(Mistiški dialogai; 14, p.177)
Vertėtų pereiti prie plačiausiai Švedo kūryboje komentuojamo ir interpretuojamo dauginimosi instinkto. Dar Schopenhaueris rašė, kad „lytinis potraukis yra neįveikiamas ir galingiausias iš visų norų. Jis nėra kaip kiti norai skonio ar kaprizų išraiška, tačiau mūsų prigimties esmė. Kovoje su juo jokie protingi motyvai negali laimėti“ (31, p.537). Freudas išplėtojo šią idėją, iš libido kildindamas didelę dalį kompleksų, o įvairias gyvenimo ir kūrybos sritis aiškindamas kaip šio instinkto sublimacijos rezultatą. Švedas ypač daug vietos libido temai skiria 1963 m. rinkinyje „Intymūs portretai“. Kuriami eilėraščių personažai – ponas Saulaitis, ponas Gudūnas – kankinasi, jausdami įtampą tarp geismo ir moralės normų, beviltiškai bandydami suvaldyti instinktus, išlikti padorūs. Tačiau net ir bjaurėdamiesi savimi, jie neatsispiria geismui:
ne kartą tramdė geismą ir norus
prieš despotiško kūno kaprizingą altorių,
kai į vonios pusę nukreipdamas ausį
jos myžimo gundančios muzikos klausės (...).
Paskui paslapčia savimi bjaurėjos,
stengės išpažinti dvasios nusmukimą...
(Pono Saulaičio intymi išpažintis; 14, p.231)
Mintys apie seksą vis nustumiamos į šoną, bet pasąmonė pagauna sapnuose. Sapne vienuolis mato erotišką sodą, taip papiktinusį A.Vaičiulaitį:
glosčiau tinstančias šakas,
vaisius su speniais vidury,
uždraustos formos dreves...
(Šventojo sapnas; 15, p.73)
Sapnuose vyras virsta arkliu, persikūnija į raitelį, kurio „rewolwer męknie w ręku“ (30, p.38) – čia nesunku atpažinti seksualinį aktą. Moteris sapnuojama kaip kumelė, kurią vyras „prajodo“ (20, p.65). Tai tipiškai froidiškos sapnų interpretacijos.
Geismo sublimavimas pasineriant į mokslus, užsidarant vienuolyne, dalyvaujant partijų veikloje ar sportuojant nepadeda jo panaikinti, o tik kenkia sveikatai ir dvasinei būsenai, mat puolama į melancholiją. Švedas šaiposi iš gydančios darbo terapijos ir siūlo kitokią terapiją; galinčią išgydyti nuo bet kokių negalavimų:
Dabar susižavėjęs psichoanalizę skaitė
ir šaipėsi iš tos ligotos mėnesienos,
nes jautė, kad jų ūkyje riebi tarnaitė
galėtų iš mirties išgydyt jį ant šieno.
(Ponas Žvelgynas klauso Mėnesienos sonatos; 14, p.230)
Lytinis potraukis yra natūralus, ir jo nereikia slopinti. Vyrai tik apgaudinėja save, sakydami, kad jiems rūpi moteris kaip visuma, jos dvasinės vertybės, „tikrumoj veržiamės / į vieną kūno dalį“ (15, p.30). Ir dar: „Nusirenk! – Tai yra geriausias įsakymas / dievinamai moteriai...“ (14, p.234). Šeimos institucija – tai tik dar vienas nevykęs bandymas sutramdyti prigimtį, „Nes vedybos / peržengia žmogišką galimumą“ (14, p.234). Švedo supratimu, vyrai iš prigimties poligamiški.
Su libido susijęs Edipo kompleksas. Berniukai geidžia motinos ir mato savo tėve konkurentą, kurį pasąmonėje nori nužudyti, bet bijo. Iš šio komplekso paprastai išaugama, tačiau Švedą domina netipiški atvejai, kai kompleksas tampa nukrypimu. Švedas kaip psichoanalitikas analizuoja savo personažus – pacientus, neretai naudodamas mokslinius terminus. Tokie eilėraščiai panašėja į mediciniškai poetinį paciento „atvejo“ aprašymą, pavyzdžiui, eilėraštyje „Amžino Edipo portretas“ (14, p.208). Poetas nuodugniai aiškina, kad iš komplekso nebuvo išaugta, nes sunūs nesugebėjo atsiskirti nuo motinos ir pamilti kitą moterį, dėl to tapo homoseksualistu. Edipo komplekso auka Švedas vadina kompozitorių F.Chopiną, remdamasis A.Michelio studija „Chopin et le sein maternel“ (14, p.207).
Helmutas iš apsakymo „Powołanie“, taip pat kenčiąs dėl šio komplekso, prisipažįsta: „Mam jakieś niezdrowe przywiązanie do matki. Nie znoszę ojca...“ (24, p.249). Edipo kompleksas, tapęs nepilnavertiškumo komplekso priežastimi, atves jį į gestapininkus, nes tik turėdamas šautuvą ir jausdamas, kad kiti jo bijo, jis galės jaustis pilnavertis kaip asmenybė ir kaip vyras, nes ligi tol jis nesugebėjo santykiauti su moterimi. Švedo nuomone, nusikaltėliai neretai tokiais tampa dėl vaikystėje įgytų kompleksų.
Švedas ne itin pagarbiai kalba apie motiną, nes laiko ją Edipo komplekso kaltininke. Anot poeto, motinos meilė sūnui atsiranda iš savimeilės (15, p.100), motina varžo jo laisvę savo prisirišimu (15, p.106), dėl to ji tiesiog vejama šalin. Tačiau vyras negali pabėgti nuo motinos, kaip ir nuo savęs paties. Jis ją mato kiekvienoje sutiktoje moteryje:
nuo pat vaikystės pradžios,
kur visos moterys turėjo
motinos veidą.
(Vaikystės lengvumas; 15, p.88)
Tokios Švedo mintys šokiravo jo amžininkus, kurie piktinosi, kad poetas toks „nedvasingas“, „rūškanas ir uvėrus“, Vaičiulaičio žodžiais tariant.
Švedo kuriamas žmogus jaučia susidvejinimą ir prieštaravimą tarp sąmoningo ir tamsiojo aš, tarp troškimo pažinti ir negalėjimo. Kūryba, anot S.Gedos, tampa „skaudžia medicinine operacija“ (39, p.10), atskleidžiančia pasąmonines žmogaus poelgių priežastis. Santykiams tarp vyro ir moters pritaikyta psichoanalizės teorija atėmė iš jų erotikos žavesį ir paslaptingumą, palikdama tik nuogą geismą ir seksą. Toks santykių traktavimas reikalavo iš autoriaus avangardistinio atvirumo ir įžūlumo, su kuriuo jis narsto instinktų prigimtį, nebijodamas, kad nukentės eilėraščių estetinė vertė, nes šokiruojantis pasąmonės apraiškų atskleidimas, apnuoginimas, nesiderinantis su melagingu „padorumu“, jam atrodo savaime vertingas.
Švedas sugebėjo savitai jungti ir derinti iš psichoanalizės teorijos, iracionalistų Nietzsche‘s, Schopenhauerio ir egzistencialistų veikalų ateinančias idėjas, pasiekdamas savitos harmonijos šioje idėjų sistemoje.
O dabar pasižiūrėkime į Švedo kūrybą avangardizmo aspektu, mėgindami susieti jį su autoriaus filosofinėmis ir psichoanalizės idėjomis.
LEONO ŠVEDO AVANGARDIZMAS
Kalbėdami apie Nietzsche‘s idėjas, egzistencializmą ir psichoanalizę Švedo kūryboje, apsiribojome idėjinio lygmens aptarimu, nesigilindami į formaliąją kūrybos pusę. Perėję prie avangardizmo klausimo, ne tik pasižiūrėsime, kokiais bruožais Švedas priartėja prie avangardistinio menininko, bet ir kaip vartoja menines priemones bei kalbėjimo būdus. „Suvokti Švedą kaip lietuviško avangardizmo dalį nėra nei sunku, nei klaidinga. Paprasčiausiai jis nespekuliuoja daugeliu vaizdinių, intonacijų, privalomų lietuvių tradicijai“, – teigė S.Geda (39, p.10). Pirmiausia reikėtų pastebėti, kad Švedas dažnai perima avangardisto kūrėjo poziciją: jo eilėraščių žmogus – tai vyriškas, stiprus, nesentimentalus tipas, kuriam svetimi verkšlenimai. Jis stebi, kas aplinkui vyksta, apmąsto, drąsiai reiškia savo nuomonę, nuplėšia melo kaukes ir kritikuoja, nes taip reikalauja jo sąžinė, nepripažįstanti jokio konformizmo. Kritikuojant iš principo nepaisoma autoritetų nei tabu. Avangardistas pasaulį mato be iliuzijų, žiaurų, neteisingą, stengiasi jį vaizduoti nepagražindamas, nes menas turi parodyti tiesą ir padėti pakeisti pasaulį. „Teisusis nesislapsto už trigubų sienų, / bet (...) padrąsina žmones ir laisvę skelbia“ (14, p.143).
Menas suvokiamas kaip reformų ir socialinio veiksmo įrankis, jam suteikiama taikomoji funkcija. Ypač pokario avangardas orientuotas socialiai ir politiškai. Švedas nevengia kalbėti politinėmis temomis, griežtai pasisako prieš socializmą. Jo kūryboje atsiranda vietos biurokratų, valdančiųjų kritikai. Kalbama apie vartotojiškos civilizacijos išsigimimą, atominės bombos grėsmę. Iš žmogaus reikalaujama sąmoningumo, tvirtumo ir drąsos gyventi pagal savo idealus.
Kritikuojant dažnai pasitelkiama ironija. Ironiškas santykis su pasauliu leidžia žvelgti į jo reiškinius iš tam tikro atstumo. Ironija, anot S.Kierkegaard‘o, suteikia laisvės pojūtį (31, p.469), ši laisvė leidžia su pašaipa žvelgti ir į save patį:
Dabar aš stoviu sulinkęs po dušu,
mano kojos dreba kaip seno kuino,
iš burnos tįsta seilės,
jokiam vežikui nereikalingas,
o labiausiai sau pačiam.
(Curriculum Vitae; 2, p. 16)
Ironiškas požiūris padeda neįsileisti į save gailesčio, sentimentalumo, išlaikyti stoišką poziciją ir tvirtumą kalbant apie žiaurius dalykus, skatina nepasitikėti tikrovės paviršiumi, ieškoti giluminės esmės. Ironiškas, priekabus žvilgsnis į pasaulį, kaukių nuplėšinėjimas, smerkianti kritika reikalauja prokuroriško, pakelto tono. Toks tonas ryškėja jau ankstyvuose Švedo rinkiniuose, o ypač sustiprėja parašytuose po karo:
Jis nekentė aklo, paklusnaus kartojimo,
tvarkančio dvasios santykius liežuviais,
apmulkintos masės triukšmingo svajojimo...
(Jis pereina į ontologijos sritį; 14, p.93)
Pagrindinis Švedo kritikos objektas – socialistinė santvarka ir jos atneštos blogybės. Samprotavimai apie politiką bei istoriją dažnai įgauna politinio pamfleto formą. Vertindamas Švedo kūrybą, T.Venclova sako, jog „tai ideologinė, politizuota poezija, labai griežtai antikomunistinė, bet grynai poetiniu požiūriu – nieko gero“ (70, p.257). Tačiau Švedas pagrindžia savo poziciją teigdamas, jog karo, diktatūros valdymo metais šaukti „ne!“ – etinė kiekvieno rašytojo pareiga (29, p.38). Šventvagiška rašyti apie ką nors kita matant aplinkui vykstančius žiaurumus, net pavasaris atrodo begėdiškas savo džiaugsmingumu:
paukščiai, amžini kompozitoriai, (...)
komponuoja entuziastiškus himnus,
lyg nieko svarbesnio nebūtų įvykę,
taip įkyriai, (...)
kad gėdinausi už gamtą.
(O gamta tyčiojosi iš mūsų; 14, p.102)
Švedas nesislepia nuo žiaurios realybės, bet kalba apie „kruvinas egzekucijas rūsiuose“ (14, p.32), „masinį pamišimą“ (14, p.65), suvokdamas, kad tai yra jo iššūkis totalitarinei sistemai. Tokiuose eilėraščiuose svarbu ne meniškumas, bet tikrovė ir savo santykis su ja, turintis paveikti skaitytoją. Dėl to nevengiama vulgarybių, renkamasi stiprūs, smūgiuojantys žodžiai, kad trumpai drūtai būtų galima nusakyti reiškinį ir savo požiūrį į jį.
Švedui nesvetima agituojanti intonacija, atmiešta geroka ironijos doze, dažna pamfleto tipo eilėraščiuose, kritikuojančiuose ne tik socializmą, bet ir religiją. Dėl skambumo tokie eilėraščiai kartais surimuojami:
Netrokštu tos doros palaimos!
Palikite mane, krikščionys!
Be Nietzsches, Freudo ir Einšteino
tas rojus man išlįstų šonais!
(Seno žmogaus meditacija; 14, p.163)
Įžūliai šaipydamasis iš tikinčiųjų, Švedas kaip tikras avangardistas mėgaujasi tabu atmetinėjimu. Priimtų padorumo normų nepaisymas ypač išryškėja erotiniuose eilėraščiuose. Provokuojančiu atvirumu Švedo erotinė poezija primena tokios tematikos tarpukario avangardisto P.Morkūno eilėraščius. Remdamasis psichoanalizės teiginiu, kad vyrą prie moters traukia tik dauginimosi instinktas ir geismas, Švedas nebekalba apie meilę. Flirtavimas – tai tik melagingas maivymasis siekiant sekso prisidengus padorumu. Sekso scenos vaizduojamos su atvira ironija, sarkazmu, žmogus jose primena gyvulį:
Ant roplio jautriausios vietos
tarp užpakalinių kojų
sėdi nuoga gražuolė
ir ritmiškai kilnojas.
(Lytinis aktas; 14, p.331)
Kūnas piešiamas mėsininkiškai, kaip „gašlumo košeliena“:
Pilna vonia moters krūtų,
viliojančių šlaunų, blauzdų
ir riebaus pasturgalio.
(Scena domestica; 14, p.327)
Lytinį aktą Švedas laiko tik geismo ir gašlumo patenkinimu, niekuo daugiau, todėl šaiposi iš pomėgio „prie sekso klausytis Šopeno“ ir kitokių „dvasingų“ dalykų:
(...) nes kai aš apie gulinčią lovoj galvoju,
kuri mėgsta prie sekso klausytis Šopeno,
ta muzika kietėja tarp mano kojų.
(Ponas Giedraitis prisimena Šopeno etiudą E-dur; 14, p.207)
Tokia Švedo „meilės lyrika“ šokiravo jo amžininkus kritikus: „autorius prieina prie tokių sekso scenų, kurias amerikiečių kritikai, mandagiai kalbėdami, vadina grafišku pavaizdavimu. Tokių tiesiog mėsinių atplaišų Leonas Švedas nepašykšti ir kitose vietose“ (69, p.415), – piktinosi Vaičiulaitis.
Švedo pašaipos objektu tampa ir klasikinė muzika, besisiejanti su jo kritikuojama miesčioniška kultūra. Muzika netenka pirmykštės dieviškumo auros. Nors ne taip seniai Chopino muzika sukeldavo labai dvasingus išgyvenimus (eil. „Nokturnas“; 12, p.3), tačiau pasiskaičius apie kompozitoriaus kompleksus psichoanalitiko A.Michelio veikale, jo muzika lieka tinkama tik kaip fonas seksui. Čaikovskis vadinamas „stary pedał“ (28, p.130), Wagneris – „zbzikowany na punkcie wielkości, kretyn, nieświadomie tęskniący za rykiem fabryk i motorów“ (28, p.15), Beethoveno muzika pasitarnavo kraupiems A.Hitlerio kėslams (28, p.37). Anksčiau garbintieji kompozitoriai klasikai vadinami beviltiškai pasenusiais. Švedas brėžia ateities muzikos, pakeisiančios tradicinę, projekciją. Šią muziką sudarys ne įprasti garsai, bet: „Ritmiczna cisza plus wyobraźnia słuchacza“ (28, p.97).
Kaip matome, ryški visuotinė vertybių desakralizacija, nesigailima nė anksčiau savo paties garbintų dalykų. Atvirkščiai: parodijuojami ankstesni eilėraščiai, kuriuose matyti tokie pagarbos ženklai. Štai Švedo eilėraštis „Ponas Žvelgynas klauso mėnesienos sonatos“ (14, p.229) yra jo paties karo metų eilėraščio „Beethoveno mėnesienos sonata“ (6) parodija, kurioje šaipomasi „iš tos ligotos mėnesienos“ (14, p.230), nuo kurios sukeltos melancholijos jį išgydė Jungas, psichoanalizė ir seksas.
Švedas dažnai naudoja avangardistų pamėgtą stilizaciją kaip būdą pabrėžti pateikiamą naują idėją, įvilkus ją į senovinę formą. Švedo poezijoje galima rasti litanijų, odžių, giesmių. „Likimo giesmėje“ iš „Sugrįžimų į Sodomą ir Gomorą“ nurodomi net giesmės atlikėjai: balsas, choras, kartojantis maldą – tai primena senovės graikų tragedijas. „Odėje benzinui“, „Odėje raketai į mėnulį“, „Oda do fallusa“ su geroka ironijos ir sarkazmo doze, dar paaštrinančia disonavimą tarp formos ir dalykų, apie kuriuos kalbama, meldžiamasi techniką varančiam kurui, technikai, progresui. Malda panašėja į bažnytinę litaniją:
Maldaukim benzino palankumo, (...)
Benzinas, trokštu lėkti iš ilgesio.
Benzinas, veržiuosi į laisvę!
(14, p.284)
Avangardistai neretai naudoja tipizaciją, kaukes, jie jaučiasi juokdariais, bepročiais, sakančiais žmonėms tiesą, kurios niekas kitas nedrįsta pripažinti:
„Uždekite šviesas – rėkia kažin koks beprotis. –
Kam bėgti ir slėptis nuo savęs?“
(Oro kautynės / Dogfight/; 14, p.37)
Švedas klasifikuoja įvairius žmonių tipus, į savo eilėraščius įvesdamas personažus, turinčius vardą ir motyvuotą psichologinį charakterį. Personažai dažniausiai pristatomi jau eilėraščio pavadinimu: „Kaimiečiai“, „Apie išeivį malūnininką“, „Baladė apie duobkasį“, „Senas žmogus stebi pavasarį“, „Ponas Gudūnas, skaitąs laikraštį“, „Pono Saulaičio intymūs pamąstymai“. Tai toli gražu ne visi: dar yra emigrantas žvejys, laiškanešys, partizanas, medkirtys, ponas Giedraitis, girtuoklis, senas klajūnas, paskenduolis... Vienas iš personažų – poetas, studentas Švedas, turintis autoriaus bruožų. Pagrindiniai personažų tipai: gašlus, beviltiškai bandantis sublimuotis vyriškis (ponas Gudūnas, ponas Saulaitis), daug patyręs išminčius (senas klajūnas, medkirtys, poetas Švedas), kvailys ar silpnavalis (girtuoklis, kaimiečiai).
Personažai-kaukės analizuoja, ginčijasi, kritikuoja, tyčiojasi, moralizuoja ir verkšlena – tai ištisas teatras. Kartais net naudojama dramos forma (eil. „Baladė apie medkirtį“). Gyvenimas vadinamas teatru, kuriame kiekvienas turi savo vaidmenį – primestą ar prisiimtą. Švedo kuriamą teatrą taip pat galime suvokti kaip gyvenimo modelį, jame personažų tipai atitinka realiame gyvenime egzistuojančius. Švedas kalba apie savo personažus, parodo, kas slypi po kiekvieno iš jų kauke, tikėdamasis, kad skaitytojas jo atrastus dalykus prisitaikys realiam gyvenimui ir sau.
Švedo vaizduojamas pasaulis iškreiptas, deformuotas, dekonstruotas, suskaidytas, pilnas fantastinių elementų. Piešiami vaizdai primena kubistų paveikslus:
Jie remia smuikais salės nušviestas lubas.
Spyruoklės apraizgo jų liemenis
iki pačios širdies.
(Orkestras numeta kaukes; 15, p.19)
Iškreiptą pasaulio vaizdą sąlygoja subjektyvus žvilgsnis, priklausantis nuo emocijų, atsiminimų ir nusistatymo. Objektyvaus požiūrio taško nėra, yra tik tai, ką mato konkretus subjektas. Viskas tampa reliatyvu: erdvė, laikas. Šioje vietoje galime kalbėti ne tik apie avangardizmą, bet ir apie postmodernizmą. Tačiau apie jį kiek vėliau.
Pereikime prie kalbos dalykų. Pradėkime nuo poezijos. Minties vyravimas Švedo poezijoje, filosofinis krūvis sąlygoja jos priartėjimą prie prozos. Eilutės tampa ilgos, kai kada eilėraštis į jas nebeskaidomas, o beriamas tiesiog minčių srautas be skyrybos ženklų, kaip atsitinka eilėraštyje „Dytyramb o spravvach konkretnych“ (22, p.8). Kitur toks prozos srautas derinamas su skaidytomis į eilutes atkarpomis (ten pat, p.26, 39).
Pastangos perteikti nepagražintą realybę verčia atsisakyti poetinio skambumo. S.Parulskis ir A.Vaičiulaitis pastebi, kad Švedo poezija tuo priartėja prie pokario avangardisto A.Mackaus: „atsisakymas lietuviams labai mielos, išdailintos poetinės formos“ (62, p.38). Švedo poezijai būdingas „vyriškas, rupus, dažnai ironiškas, atviras žodis“ (39, p.10). Galime atrasti bendrumų ne tik su A.Mackaus, bet ir su J.Kėkšto avangardistine poezija. Šie panašumai ypač išryškėja Kėkšto ir Švedo karo tematikos eilėraščiuose. Anot Kėkšto, žodis turi būti aštrus ir šiurkštus kaip pati tikrovė:
Sunkaus kelio nepakelia žingsniai (...)
todėl eilės lūžta ir linksta,
jų forma sunki ir nelygi (47, p.73)
Švedo poetinė kalba tampa artima šnekamajai, nevengiama žargono:
Antakalny, Čiurlionytės namuos
poeto Borutos motina pasakė:
„Praeidama pro šalį,
pamačius tą raudoną skudurą,
(raudoną vėliavą – aut. past.)
dėjau skreplį į tą pusę“ (14, p.84)
Žodis turi būti stiprus, ekspresyvus, talpus. Ieškoma idėjų familiarioje kalboje, vartojami barbarizmai, vulgarybės: snukiai, skreplys, nustipo, pislus donžuanas, „Bombarduojąs geležinis lėktuvo bybis / arba plieninis raketos spenys“ (14, p.235).
Kritikuodamas Švedas parenka kuo piktesnius, baisesnius žodžius, tarsi stengdamasis kuo labiau įžeisti. Nevengiama ir keiksmų: rusai vadinami satrapais, sulaukėjusiais galvijais, „kad juos kur velnias griebtų“, barbarais, sovietais, išalkusią kaimine, raudonu maru. Štai kaip plūstamas socialistinius eilėraščius rašęs V.Majakovskis:
Tai dvikojis šuo ant raudonos grandinės.
(...)
Plėšrus, klastingas, laukinis
šunsnukis. Reto šuniškumo
buvo jo šuniškas elgesys.
(Vladimiras Majakovskis; 14, p.196)
Švedo poezija daiktiška, tapybiška, joje svarbiau ne garsas, bet įspūdingas vaizdas. Vardijamos daiktų virtinės turi kelti atitinkamas asociacijas, o tų asociacijų suma sukelti skaitytojui reikalingą nuotaiką ar mintį. Daiktai kalba patys už save, jie jau atsineša prasminį krūvį. Avangardinės poezijos bruožas – paradoksalus skirtingą prasminį krūvį nešančių objektų derinimas, tokiu būdu išgaunant netikėtų efektų:
Ugninis sparnas
dainą suplėšė, ir eilių griaučiai
griūva skeveldrom
ant nuogos žemės (48, p. 122)
Parulskis pastebi, kad tokie neįprasti objektų deriniai – „viena šios poezijos stiprybių“ (62, p.38). Netikėtumo siekiama ir tą pačią spalvą priskiriant įvairiems objektams cikle „Vienaspalvės paletės“: žali kumeliukai, žalias Dievas, žalios krūtys, mėlyna Kristaus vaizduotė.
Kuriamos naujos metaforos: armija vėžliais rėpliojančių šalmų, tingūs akli mėnulio šunes, žali žolės ežiukai (čia svarbu ir garsinė aliteracija), blizgantys Nivea įtepti ruoniai (žmonės pliaže), driežas greitai plakančia širdimi metafiziškam delne (žmogus). Galvos bilda į žemę sausu garsu lyg kaladės, partizanai rėplioja lyg rupūžės, krūtys pritvinko kaip minkšti balionai. Švedo poeziją įdomu skaityti vien dėl jos tapybiškumo, drąsaus vaizdo, kuris gali būti nepaprastai gražus:
Kodėl nemyli miežio,
kai vikrus vėjas driežo kojom
išraižo jo veide raukšles (14, p.252)
Poezijoje beveik išnyksta rimas, jį galime rasti nebent pamfleto tipo eilėraščiuose, ritmas nelygus, šokinėjantis. Pasitaiko ne tik ilgų, bet ir labai trumpų eilučių:
kalavijais
ietimis
lankais
svaidyklėmis (...)
užėmė Danzigo pajūrį prūsus (14, p.190)
Kai kur sakinys dedamas į eilutes nepaisant loginių jungčių arba žodis keliamas į kitą eilutę, pvz. „są- / lyga“. Eilėraščio pavadinimas su pirma eilute kartais sujungiamas sintaksiniu sakinio ryšiu.
Dažnai nepaisoma skyrybos ženklų, pavyzdžiui, jų nėra rinkinyje „Horyzonty barbarzyńskie“, arba kokia nors mintis, norint ją išryškinti, rašoma didžiosiomis raidėmis. Svarbus ir grafinis eilėraščio vaizdas: laiptuojamos, skaidomos eilutės, posmai, pasitaiko skaitmenų rašymo, tačiau Švedas neužsižaidžia kalba, jam svarbiausia yra mintis.
Daugiausia deformuoto, kubistinio pasaulio vaizdavimo bei avangardistinės poetikos priemonių galime rasti dvejuose lenkiškuose Švedo poezijos rinkiniuose „Horyzonty barbarzynskie“ (1966 m.) ir „Wysokie oko“ (1970 m.) bei lietuviškame „Sugrįžimai į Sodomą ir Gomorą“ (1963 m.). Vėlesniuose rinkiniuose nors ir neatsisakoma avangardinės poetikos, ji tampa ne tokia ryški, beveik nelieka šaukiančio, pakelto tono. Tačiau iki pat vėlyviausių rinkinių beatodairiškai kritikuojama komunistinė santvarka, civilizacijos blogybės, ieškoma atsakingų už karo nusikaltimus, keikiami ir įvardijami sovietų padlaižūnai, net jei jie visuomenėje gerbiami žmonės (Švedas užsipuola W.Szymborską). Lenkų kritikas J.Trzandelis, recenzuodamas paskutinį Švedo rinkinį „Sonety. 111. KKK.“ (1994), pavadina jį „poezja stworzona z gniewu“ (68).
Švedo prozoje vyrauja šnekamoji kalba, nevengiama vulgarizmų, keiksmų: „ten pozer, ten wazwliniarz, ten skuwrysyn“ (24, p.87). Parenkami „stiprūs“ žodžiai, piešiami drastiški, šokiruojantys savo bjaurumu vaizdai, kad sukeltų kuo stipresnį įspūdį skaitytojui. Kaip ir poezijoje, autorius kuria deformuotą, niūrų subjekto akimis regimą pasaulio vaizdą: „biegal oczami po widzach, a tu galeria masek (...) kobiecych z sztuczną krwią na ustach“ (23, p.110). Kuriamos įdomios metaforos, netikėti žodžių deriniai. Apsakyme „Klozet“ kiekviena nauja pastraipa pradedama tęsiant ankstesnėje pradėtą sakinį.
Beveik visada pasakojama iš kokio nors veikėjo pozicijos, neretai sąmonės srauto principu, naudojant tokias konstrukcijas kaip „mąstau, kad jis mąsto, kad aš mąstau...“ (24, p.48). Įvykių, minčių siūlas trūkinėja, peršokama iš dabarties į praeitį ir atvirkščiai. Tokiu būdu komplikuojamas skaitymas.
Grįžkime prie klausimo: kodėl Švedas pasuko į avangardizmą? Tikriausiai dėl to, kad jo priemonės leidžia išreikšti šiuolaikinio pasaulio deformacijas, žiaurumą ir absurdą, kurį jaučia iš egzistencialisto pozicijų žiūrintis kūrėjas. Avangardistas drįsta vaizduoti apnuogintą, nepagražintą tikrovę, atskleisti žmogaus instinktus, slypinčius pasąmonės gelmėse. Kūrėjas siekia demaskavimu, kritika, drastiškais vaizdais, filosofavimu priversti praregėti kitus, padėti jiems išvysti, kas slypi po tikrovės paviršiumi, pakeisti neteisingą pasaulį. Tai tipiško avangardisto pozicija. Tačiau Švedo kūryboje ryškėja ir postmodernas, kurio pamėginsime paieškoti kitame skyriuje.
Skaityti toliau