Tęsinys.
F. NIETZSCHE‘S FILOSOFIJOS ATBALSIAI
Vakarų filosofija Švedas susidomėjo dar studijuodamas universitete. Kaip ir nemaža jo kartos kūrėjų, jis žavėjosi F.Nietzsche‘s idėjomis ir jo rašymo stiliumi. Kalbėdami apie ankstyvąją Švedo poeziją, pastebėjome kai kuriuos iš šio filosofo ateinančius momentus: kūrėjo kaip pranašo, dvasios aristokrato suvokimą, tiesos pažinimo siekį, nihilizmą, atvirumą nebūčiai, pranašišką, aukštą kalbėjimo stilių, taip pat meilę muzikai kaip aukščiausiai meno formai.
Nietzsche‘s filosofija tampa atspirties tašku kalbant apie egzistencializmo filosofijos ir psichoanalizės teorijos idėjas Švedo kūryboje pirmiausia todėl, kad šio filosofo idėjos įtakojo XX a. filosofinę ir estetinę mintį, taip pat ir egzistencialistų bei psichoanalitikų darbuose galime rasti Nietzsche‘s idėjų atspindžių. Tad ir Švedo atveju ne vienos idėjos ar nuostatos pradžios reikia ieškoti kaip tik šio filosofo darbuose.
„Poezja XX wieku“ įvade Švedas Nietzschę vadina vienu šiuolaikinės epochos pradininkų šalia A.Einsteino, K.Marxo ir S.Freudo. Pasak Švedo, Nietzsche savo nihilistinėje filosofijoje iškėlė žmogų kaip vertės matą, demaskavo ligtolinius idealus ir tikėjimus, neigė krikščionybę, abejojo etika, o tiesą vadino universalia veidmainyste. Jis teigė antiracionalumą, gyvenimo filosofiją, skelbė kultūrą, nugalinčią gamtą (29, p.7). Pamėginkime pasižiūrėti, kaip šios Nietzsche‘s filosofijos idėjos atsiskleidžia Švedo poezijoje:
Myliu tave, barbare, kary kilniosios rasės,
išmintingas tiek, kad netiki protas,
apgynei nuo religijų jaunuolio dvasią
ir nuo slaviško marksizmo idiotų,
kovojąs prieš iliuzijas, nepripažįstąs
jokių kolektyviai galiojančių vertybių,
jokių tikėjimų, savęs apgavystės,
jokių visuomenės palaimintų teisybių,
(In memoriam Friedrich Nietzsche; 14, p.160)
1946 m. rinkinyje „Vienos jaunystės poema“ atsiranda naujas tipas – sąmoningas ir pirmiausia prieš save už visus poelgius atsakingas individas, drąsiai teigiantis, kad galima pasikliauti tik savimi. Jei reikia rinktis: moteris ar filosofija, tėvynė ar filosofija, nė kiek nedvejojama:
Ką pasiimsi?
Saują tėvynės žemės? Ne.
Vakarų filosofiją ir psicholgiją,
kuri įskiepino dvasioj
tiesos ieškojimo troškimą
ir abejojimo dorybę. (14, p.106)
Eilėraščio žmogus panašėja į antžmogį, nebijantį vienas prieš vieną grumtis su likimu ir pasikliaujantį tik savo jėgomis, nes visos atramos yra iliuzinės – net ir Dievas, o religija tėra prasimanymas. Pritariama Nietzsche‘s minčiai, jog: „Dievas mano sukurtasis žmogaus tik rankų buvo darbas ir žmogiškoji beprotybė... Kančia, bejėgiškumas – štai kas sukūrė visus anuos pasaulius“ (60, p.41). Tie, kurie drįsta pažvelgti teisybei į akis, mato nebūtį ir tamsą. Paprasti žmonės įsivaizduoja, kad Dievas yra aukštai, bet užkopus į kalnus (12, p.360) ar pakilus į kosmosą (16, p.14) paaiškėja, kad Dievo nei Rojaus ten nėra. Eilėraščio žmogus nesitenkina tai konstatuodamas, bet pašaipiai meta iššūkį Dievui: tai kurgi esi, jei čia Tavęs nėra? Anapusybės nėra, viskas yra „šiapus“, o gyvenimas yra visa, ką turi. Iš čia atsiranda gyvenimo, vitališkumo garbinimas, susijęs su gamtiškumu.
Švedo poezijoje plėtojama Nietzsche‘s idėja apie dionisiškumo ir apoloniškumo, instinktų ir proto, gamtos ir civilizacijos priešpriešą. 1950 m. rinkinyje „Fata morgana“ Švedas piešia beveik graikiškų dionisijų siautulį lietuviško peizažo fone:
Šokit, piemenys: lai tikintieji siunta!
O saulės dievas bimbalo ir uodo snapu gelia
ir įšėlusiuos kūnuos unia mistiką kelia:
nuoga pasąmonė tai šoka ant gauruotų kojų...
(Eidamas per lanką stebėjau piemenis; 14, p.129)
Gamta – tai didžiulė šventykla, kurią savo siautulingu šokiu laimina piemenys ir sujungia į vieningą harmoniją. Gamtos vaikai yra ir čigonai. Čigonės šokdamos „sumaišo laužus, akis, dangų ir žemę, / muša į žvaigždžių sidabrą kastanjetėm, / žvaigždės skamba kaip į stalą mėtomos monetos“ (14, p.132). Šokis tampa stichiškumo, svaigulio, pirmapradiškumo išraiška ir ženklu. Svaigulio akimirkomis pamirštamas civilizacijos kiautas, atgyja instinktai, protas netenka galios.
Gamtos stichiją įkūnijančios jūros ir racionalios žemės priešpriešai skirtas 1973 m. eilėraščių ciklas „Jūros ir žemės giesmės“. Žemė ir jūra – tai du skirtingi pasaulio pradai, amžinai kovojantys vienas su kitu – apoloniškasis su dionisiškuoju.
Žemė – tai tvirtas pagrindas po kojomis.
(...)
O žeme, racionalumo simboli,
sutinkąs mus saugumo jausmu!
Žemės teisė, afirmuojanti tvarką,
papročius, logišką susipratimą,
statydama namus, fabrikus, miestus,
kurdama šeimas ir tautas... (14, p.340)
Žemė – tai civilizacija, tvarka, tikėjimas, ramybė, mokslas. Jos antipodas – jūra:
O jūra, simboli iracionalių galių!
Vidaus skilime, psichės schizma!
Pradinis gaivale, kaip tavyje
atsišviečia visatos pradžia! (14, p.340)
Jūra įkūnija chaosą, karus, revoliucijas, naikinimą, nebūtį. Jūros teisė yra ir žmoguje, stipresnė už logiką ir išmintį, ji ūžia nenujaučiama pasąmonėje ir prasiveržia neištikimybe moteriai, geismu, neapykanta, apgaule, žvėriškumu:
Taip jūra kelia maišto vėliavas
prieš suakmenėjusias žemės formas.
(...) persunkta sūriu kvapu, stengias praryti
žaliais nasrais, žiauriai prievartaudama
žemės dėsnius ir tvarką. (14, p.338)
Švedas, kaip ir Nietzsche, teigia, kad tarp dviejų pradų negalima harmonija, tarp jų visada vyksta kova, o laimi dažniausiai jūra – „viskas jūros galioj“ (60, p.208).
Žmoguje protui ne visada pavyksta paimti viršų: instinktai ir juslės yra pirmiau. Tamsioje, nepažinioje pasąmonėje glūdi mūsų poelgių priežastys. Kiekviename mūsų tūno žvėris, galintis žudyti, nes, anot Nietzsche‘s, „žmogus kaip tik yra žvėris plėšriausias“ (60, p.205). Niekas nenori to pripažinti, žvėris slepiamas, bet jis išlenda jei ne realybėje, tai sapnuose. Nietzsche tikėjo, kad kūryba gimsta iš sublimacijos: „beveik viskas, ką mes vadiname „aukštesne kultūra“, remiasi žiaurumo sudvasinimu ir pagilinimu (...), „laukinis žvėris“ nėra nudobtas, jis gyvena, klesti, jis tik susidievino“ (60, p.434). Šią mintį perėmė psichoanalizė, jai pritarė Švedas:
Jūs tikėjot į gydančią darbo terapiją,
į dogmų, idėjų, kultūros jėgas.
(Portretas pono Doolittle su gaidžiu; 14, p.219)
1963 m. rinkinyje „Intymus portretai“, kuriame dažna vyro ir moters santykių tema, galime atrasti plėtojamą Nietzsche‘s mintį, jog „abi lytys klysta viena kitos atžvilgiu – todėl jos gerbia ir myli iš esmės tik pačios save (arba savo idealą)“ (60, p.379):
Mylėjau tavy mano geismą be saiko, (...)
panašumą į mane, saldžiai idealų.
Mylėjau tavyje savęs supratimą (...)
Ar mylėti reiškia garbinti savo
minčių iliuziją kitame žmoguje (...)?
(Pono Saulaičio intymūs apmąstymai; 14, p.222)
Ko gera, iš Nietzsche‘s filosofijos ateina niekinantis požiūris į moterį kaip žemesnio intelekto būtybę, kurią valdo tik instinktai ir kvailos ambicijos bei įgeidžiai:
Nebuvo joje beveik nieko, išskyrus
savimeilę, kuri troško turėti
filmų artistą su kūnu atleto.
(Moters portretas kavinėje; 14, p.218)
Moteris siekia uždaryti vyrą šeimos narve, uždusinti jį banalioje kasdienybėje, tiesiog suėsti, kaip rašoma apokaliptiškame eilėraštyje „Wspinaczka“ (27, p.72–73). Jai terūpi „naujos suknelės, brangūs auskarai ir nauji batukai ant aukštų kulnų“ (14, p.237). Vyrui reikia moters geismui patenkinti, dėl to jis leidžiasi jos suvedžiojamas:
Jis būtų pasiuntęs velniop tą valdovę,
bet ji jame budino gašlų patiną...
(Moters portretas kavinėje; 14, p.216)
Sekso ištroškęs vyras ieško motery tik kūno, jam nereikalingas jos vidinis pasaulis: „Pragnę, žeby byta tylko tym, co dotykam, tą szyją, tymi piersiami, (...) niczym więcej“ (24, p.177).
Moteris Švedo kūryboje dažniausiai pasyvi, ji nė iš tolo neprilygsta vyrui savo intelektu ar dvasinėmis savybėmis. Aptardami psichoanalizės teorijos atgarsius Švedo kūryboje, dar sugrįšime ir prie šio moters paveikslo.
Apžvelgus iš Nietzsche‘s veikalų atėjusias idėjas, galime pastebėti, jog Švedas ir toliau suvokia save kaip kūrėją – pranašą, kurio misija – skelbti atrastas tiesas. Jis apmąsto racionalaus ir iracionalaus pradų priešpriešą pasaulyje ir žmoguje. Iš vokiečių filosofo perimamas požiūris į moterį, kuri šalia vyro – antžmogio – yra tik smulki, kvaila ir niekinga būtybė, dominanti vyrą dėl sekso.
Galėtume atrasti ir daugiau sąsajų su Nietzsche‘s filosofija, tačiau jos plėtojamos egzistencialistams ar psichoanalitikams artimesne linkme. Tad pereikime prie egzistencializmo filosofijos idėjų Švedo kūryboje.
EGZISTENCIALIZMO FILOSOFIJOS ATSPINDŽIAI
(...) laukų artojo Heideggerio „Was ist Metaphysik“ –
tai mano viso gyvenimo klausimas:
„Kodėl yra kas nors, o ne niekas?“
ir viso gyvenimo atsakymas,
kad esam tamsūs kaip tamsus sliekas.
(Curriculum Vitae; 2, p.15)
Savo eilėraščiuose ir straipsniuose Švedas mini studijuojamus egzistencialistų M.Heideggerio („Was ist Metaphysik“; 2, p.15, „Zein und Zeit“; 14, p.75), K.Jasperso („Von der Vahrheit“; 2, p.15), S.Kierkegaard‘o, J.P.Sartre‘o (14, p.67) veikalus. Tačiau svarbu ne skaitomų knygų paminėjimai, o tai, jog jų idėjos ryškiai paveikė Švedo pasaulėžiūrą (apie save jis sako: „Vakarų filosofija supratęs pasaulį“; 14, p.62). Mūsų uždavinys – pamėginti suvokti įvairių egzistencializmo idėjų vietą Švedo kūryboje.
Egzistencialistas „mato save kaip esantį visos esaties viduryje, ir dėl to kaip klausiantysis yra išskirtas, nes jis ne tik paprasčiausiai yra, bet jam, kaip esančiajam savo būtyje, ši būtis rūpi“ (38, p.48). Stebintis ir apmąstantis eilėraščio žmogus pristatomas 1946 m. „Vienos jaunystės poemoje“: „Jis apmąsto savo padėtį“, „Jis apmąsto istorijos procesą“, „Jis stebi reakcijas savo kūne“, „Jis observuoja keistus reiškinius“, „Jis pradeda suprasti tikrovę“. Apmąstymai, filosofija tampa būtinu eilėraščio komponentu, nes, anot A.Camus, tik filosofinės potekstės daro kūrinį daugiau ar mažiau tobulą.
Mąstymo pradžia yra autentiškos būties išgyvenimas, leidžiantis žvelgti į pasaulį be iliuzijų ir pamatyti tiesą, slypinčią po daiktų paviršiais. „Mąstymas prasideda tik tada, kai mes patiriame, kad per tūkstantmečius garbintas protas yra atkakliausias mąstymo priešininkas“ (42, p.216), – teigia Heideggeris, atkartodamas Nietzsche‘s mintį apie racionalaus mąstymo netobulumą. Tikroji būtis atsiskleidžia ribinėse situacijose: „kančios, kaltės, kovos ir mirties išgyvenimuose. Likęs visiškai vienas, individas rimtai privalo priimti tą ribinių situacijų iššūkį ir patirti visų savo mėginimų išsaugoti harmoniją dužimą“ (38, p.183). „Nes kai nustoja grėsti, / ar mes tada dar esam?“ – klausia Švedas eilėraštyje „Mano pažįstamas kavinėj, 1953 metais“ (14, p.205). Ši netikrumo, nesaugumo būsena įauga į poeto sąmonę, tapdama neatskiriama jos dalimi. Net pasibaigus karui, žmogus jaučiasi nesaugus techninės civilizacijos, atominės bombos akivaizdoje. Sukurti ginklai ir naikinimo technika tampa grėsmingi, bet atveria būtį:
Dabar po budriu bombos žvilgsniu
daiktai sugrįžta į senas formas:
namas pamėgdžioja kregždės lizdą...
(Atsakymas Gregory Corso bombai; 14, p.286)
Tikrosios būties išgyvenimas žmogui atidengia jo vienišumą ir svetimumą pasauliui, į kurį jis yra nusviestas:
Esi kaip žuvis uždarytas į kiautą,
išmestas į svetimą krantą.
Kas išmetė mus į pasaulio krantą?
(Su žuvimi kentėti; 14, p.152)
Būvis su kitais taip pat negelbsti nuo vienatvės, nes kitas negali manęs suprasti:
– Kaip tave suprasti ir kaip nuraminti,
jei ieškau tavy tik pačio savęs
(Kunigaikščio Hamleto meilė; 15, p.104)
Kito žvilgsnis paverčia mane objektu (24, p.254), keičia mane pagal savo įsivaizdavimą, tuo atimdamas iš manęs laisvę ir saugumą. Anot J.P.Sartre‘o, „susidūrus su aplinkiniu pasauliu, sugrįžtama į save, ir paaiškėja, kad esi vienas ir tik savimi gali pasikliauti. Tokioje būsenoje žmogus gali pažinti laisvę“ (38, p.181).
Žmogus gauna laisvę, bet iš jo atimamos kitos būties atramos, nes jos nepastovios ir iliuzinės – namai, gimta žemė, artimieji, Dievas ir Rojus, vadinamas Angelų respublika, kurios gyventojai angelai dangstosi melagingu tobulumu (30, p.49).
Tačiau nors Švedas ir neigė Dievo buvimą ir Anapusybę, tai, jog nuolatos grįžtama prie šios temos, ypač vėlyvuose rinkiniuose, rodo, jog poetui nedavė ramybės tikėjimo klausimas, nuolatos iškylantis mąstant apie būties problemas, ypač apie mirtį.
Mirtis – viena ribinių situacijų, jos akivaizdoje žmogus nusimeta visas kaukes, lieka su savimi toks, koks yra. Apie mirtį Švedas kalba ramiai, kaip apie gyvenimo dalį, kurios nereikia bijoti. Ji ateina kaip pjūties laikas gamtos cikle:
...nulenki galvą, liūdnas broli,
nes tavo širdyje
sidabro varpas skamba pjūčiai,
ir rankos tave paima
ir nešasi į paskutinį tolį.
(Su miežiais kalbėti; 15, p.43)
Žmogus visą laiką po truputį miršta, artėdamas į galutinį egzistencijos tašką. Tačiau stoiškas tonas išlaikomas ne visur. „Mirties giesmėse“ eilėraščio aš savo jausena artimas baroko žmogui, kiekvieną akimirką skausmingai suvokiančiam, kad esti mirtingas:
Gana tik pamąstyti
apie už lango esantį pasaulį,
kad jo daiktuose paliesčiau savo mirtį.
(Mirtis jau užkrėtė visas vietas; 15, p. 125)
Mirtis – tai fenomenas, kurio dar negalime suvokti, kol esame gyvi, o kai mirsime, jau nebesuvoksime. Šis iš K.Jasperso filosofijos ateinantis paradoksas suponuoja dar vieną mintį: jei negalime suvokti mirties, vadinasi, ir gedulas tėra melas, nes kiekvienas, matydamas numirėlį, širdyje džiūgauja, kad čia guli ne jis. Šią temą Švedas plėtoja apsakyme „Na razie nigdy“ (24).
Beiliuziškai mąstantis žmogus žino pasaulyje teturįs save, o mirtis suteikia paskutinį neturtą – „savęs neturėti“ (14, p.394). Keliami klausimai, kur dėsis žmogus po mirties, kas yra amžinybė:
Kūne, kas bus, kai tu užmigsi?
Kur mintis nubus? Kame apsigyvens?
Kaip atvyks į dangų nekeliaudama
tavo smegenų vingiais?
(Mintys apie mirtį; 14, p.405)
Netikima atgimimu savo vaikuose ir vaikaičiuose (22, p.36), tačiau kaip pasipriešinimas mirčiai giedama giesmė gyvenimui ir akimirkai: „Garbė gyvenimui! Tu amžinas sekundėj“ (14, p.182).
Savo baigtinumo suvokimas suteikia laisvę, o laisvė susijusi su atsakomybe. Švedas teigia, kad sąmoningas žmogus turi jaustis atsakingas ne tik už save, bet ir už kitus:
– Aš noriu atsakyt už mirusius,
negimusius.
(...) Noriu atsakyti už gyvuosius.
(Sąžinės giesmė; 15, p.115)
Atsakomybės tema Švedo poezijoje iškyla rinkinyje „Vienos jaunystės poema“ karo tematikos eilėraščiuose ir nepaliekama iki vėlyvųjų kūrinių – net 1993 m. apybraižoje „Przed trybunatem sumienia“ tebenagrinėjama atsakomybės už karo nusikaltimus problema.
Ieškodamas karo priežasčių, Švedas prieina išvadą, jog dėl bombardavimų kalti ne bombonešių lakūnai, bet mes visi, nes kiekvieno iš mūsų žiaurumas prisideda prie žudynių ir karų kilimo. Švedui rūpi atskleisti melą ir saviapgaulę, dengiančią žudymo fenomeną:
Priešo rankos eina žudyti,
bet mūsų rankos eina numirti
už tėvynę, šeimą, Dievą ir dangų.
Yra daug kelių savęs nematyti...
(Ieškojimas karo priežasčių; 14, p.49)
Netikima jokiais karo pateisinimais, nes karas – tai didžiausia ir nepataisoma blogybė, žmogaus žiaurumo, plėšrumo išraiška, dailiai dangstoma demagogija ir patriotizmu:
Sugrįžtu ieškodamas savo rankų,
kad jas iš po melo kaukių ištraukčiau.
(...) ir, atskleidęs tūkstančius melo durų,
giliausią centrą savy atidengčiau:
verkčiau į savo delnų plėšrumą (14, p.50)
Švedas parodo žudančiųjų psichologiją, jų teisingumo supratimą, kuris sutampa su valdančiosios partijos programa. Totalitarinėje valstybėje žudoma vardan didžio reikalo, raminant save, kad kiekvienas kova reikalauja aukų (24, p.259–260).
Taika neturi būti ginama liejant kraują – tai absurdas, nors „taikos sofistai“ teigia, kad jie ne žudo, o tik ginasi. Žudymas, nesvarbu kokiu tikslu, yra nepateisinamas. Statistikos pateikia tik žuvusiųjų skaičius, bet su kiekvienu žmogumi žūva ir nepakartojamas jo vidinis pasaulis:
Kieno tai lavonai?
Juose pasauliai guli:
mergaitės su rožėm,
eglėse mėnuliai...
(Trisdešimt vyrų prieš sušaudymo dieną; 15, p.68)
Švedui rūpi demaskuoti ideologijų melą ir priminti kiekvienam jo atsakomybę, kad nepasikartotų tokios tragedijos kaip Antrasis pasaulinis karas.
Dar daugiau – jis siekia atskleisti kiekvieną neautentiškos būties pasireiškimą, sugriauti patogų ir neatsakingą vidutinybės gyvenimą:
Ištrauksiu jus iš laimės lovų,
Iš jūsų malonių dalykų (...),
teisybės katile jus virsiu...
(Pavydusis poetas; 14, p.135)
Neautentiška būtis, Heideggerio vadinama das Man, ir yra vidutinybės būtis, kai „visa, kas originalu, suniveliuojama“ (42, p.78): „wzelkie prawdy wypowiedziane publicznie, odkryte, sprawiają natychmiast wrażenia, że wszyscy dawno o tym wiedzieliśmy“ (28, p.104). Neautentišką būtį įkūnija masinė kultūra, vartotojiška visuomenė ir totalitarinė valstybė. „Sugrįžimuose į Sodomą ir Gomorą“ Švedas piešia das Man valdomą civilizaciją, kurioje viskas parengta masiniam vartojimui:
Įsigykite firmos Dogma karstus
ir pirkite antkapiams puošnius vainikus
su įrašais „saugumas už kiekvieną kainą“
(15, p.97)
Masinės kultūros ir „štampuoto“ žmogaus paveikslai įgyja absurdo bruožų: suniveliuotame pasaulyje gyvena žmonės „seriniai produkuotais protais“, „kosmetine pasaulėžiūra“ ir jaučiasi laimingi, nes taip liepia laikraščiai. Tai žmonės – manekenai (20, p. 18). Religija, bažnyčia čia taip pat neatsiejama nuo masinės produkcijos ir serijinės gamybos:
ołtarzy, rozdawanie odmierzonych porcji
pokory, mielienie wieczności
w maszynerii kościoła
(Rytuał; 30, p.40)
Žmonės labiau nei bažnyčia tiki progresu ir technikos dievu („Odė benzinui“; 14, p.284). Bedvasėje civilizacijoje viešpatauja techninė kalba, kuriai nereikia žmogaus –ja kalbasi mašinos. Civilizacija yra individualybės priešas, ji pajungta visų suvienodinimui, nudva–sinimui, žmogaus pavertimui mankurtu:
Ooo kokia laimė gulėti taip padėtam
su Tvarkos Ministerijos šventuoju skaičium,
išdegintu atbukusioj kaukolėj.
(Likimo giesmė; 15, p.107)
Sodomoje ir Gomoroje kontroliuojamas atsitiktinumas, užkertamas kelias bet kokioms abejonėms. Tokia kontrolė įvedama ir totalitarinėje valstybėje:
Pagaliau įvedė cenzorių su negailestingu
pieštuku, įsmeigtu į akį, ir liepė
atmintinai deklamuoti neišbrauktus sakinius
iš Lenino ir Stalino priterliotų nesąmonių.
(Happening; 14, p.309)
Žmogus modeliuoja savo mąstymą ir elgiasi taip, kaip liepiamas, tapdamas varžteliu prievartos sistemoje. Jis nėra laisvas, nepriima sprendimų, už jį galvoja ir veikia kiti. Das Man „visada yra pabėgęs iš tos vietos, kur čia-būtis ryžtasi lemtingam apsisprendimui. Jis gali lengvai už visą atsakyti, nes nėra nė vieno, kuris būtų už ką nors atsakingas“ (44, p.79). Nusikaltimai daromi partijos vardu, už juos niekas neatsako (24, p.259–260).
Su atsakomybės nebuvimu susiję šnekalai (das Gerede), kurių „tikroji prigimtis – užsklaida“ (42, p.85), tiesos paslėpimas. Švedas mato šnekalus Marxo doktrinoj (14, p.89), skleidžiamoje melagingoje sovietų ideologijoje, kuri skverbiasi į visas sritis, užnuodydama žmonių protus:
Mokyklos suolas, pirmas pieno gurkšnis,
net motinos įsčius
yra užterštas,
naujagimiai atiduoti auklėjimui
raudonlige sergančiai žindyvei...
(Jis stebi reakcijas savo kūne; 14, p.73)
Kitas vidutinybės bruožas yra smalsulys. Man siekia „nerimo ir sužadinimo, kurį sukelia nuolatinė naujybė ir nuolatinė galimybė išsiblaškyti“ (42, p.91). Švedas savaip interpretuoja šį Man modusą, piešdamas žmonių, ištraukusių iš upės skenduolį, paveikslą, kurie džiaugiasi, „lyg būtų radę tai, ko ieškojo“:
Bet viliojami naujo landaus smalsumo,
ir vėl į didesnę sensaciją puola,
žvalgydamies naujo įdomumo...
(Paskenduolis; 14, p.315)
Vidutinybės būtis slepiasi po kaukėmis, nors iš tiesų ji beveidė. Tokia būtis būdinga aktoriams, apie kuriuos Švedas visada kalba su neapykanta ir panieka, nesigilindamas į šios profesijos subtilumus:
Kiek daug šis aktorius turėjo kaukių,
kad jom pridengtų skurdžią dvasią...
(Mano pažįstamas aktorius; 14, p.214)
Aktoriai tesugeba gyventi svetimus gyvenimus ir pamėgdžioti kitų jausmus, neturėdami nieko sava:
Czy musisz uczucie najpierw odegrać,
aby je uczuć?
(Aktorka bez głowy; 30, p.42)
Anot Švedo, bet kokia kaukė yra blogis. Net uždėta ant aktoriaus veido, ji reiškia „apsimetimą, klastą, apgavystę“ (14, p.214). Tačiau reikia pastebėti, kad paties Švedo eilėraščiuose gausu personažų – kaukių, iš kurių pozicijos žvelgiama į pasaulį. Autorius ironijos pagalba išlaiko distanciją ir vertina, visada aiškiai parodydamas, palaiko sukurtą herojų ar kritikuoja.
J.P.Sartre išskirtiniu šiuolaikinio menininko bruožu laiko jo priešiškumą pasauliui, sau pačiam ir tragišką sąmonės skilimą. „Jo sąmonė yra nuolatinėje įtampoje, kovos su savimi būsenoje“ (31, p.572). Kubilius Švedą vadina „poetu, nesusitaikiusiu nei su pasauliu, nei su savimi“. Pats Švedas sakosi balansuojąs ant ribos „tarp nusprendimo ir abejojimo, / realumo ir idėjos, / pareigos ir troškimo“ (15, p.13). Šią įtampą dar padidina kalbos negalėjimas išreikšti būtį, nes pasak Sartre‘o, „žodžiai visiškai neatitinka to, kas turėjo būti jų pirminis objektas. Žodis, kurį iškėlė kultūra, ketina perteikti natūralų, vidinį sielos judėjimą, tačiau visuomet išreiškia tik kultūrinį, tai yra išorinį jos apibrėžimą“ (38, p.204). Egzistencialisto poziciją prisiėmęs kūrėjas, jausdamas vidinių ir išorinių prieštaravimų sukeltą įtampą, ją išreiškia atitinkama poetika. Švedas renkasi avangardizmą, tokiu būdu suteikdamas savo išsakomoms idėjoms aštresnę formą ir didesnio poveikio skaitytojui galimybę. Šį pasirinkimą aptarsime tolesniame skyriuje, o dabar pereikime prie psichoanalizės, taip pat ženkliai paveikusios Švedo pasaulėžiūrą.
Skaityti toliau