ANTANAS JASMANTAS (1908–1987), katalikybės filosofas ir teologas Antanas Maceina, daugelio stambių religijos bei kultūros filosofijos veikalų autorius, Kauno, Freiburgo ir Miunsterio universitetų profesorius, 1942 m. vedęs VDU studentams seminarą apie R. M. Rilkės kūrybą, išleido dvi originalios metafizinės lyrikos knygas – Gruodas (1965), Ir niekad ne namolei (1980). Dar prieškario metais skelbęs, kad „kūryba iš esmės yra autonomiška. Jokia svetima valia, tegul ji būtų ir Dievo, kūrėjui negali būti primesta“, o pokaryje „Literatūros lankuose“ įrodinėjęs, kad poezijai pražūtinga vienadienė „politinė kalba“, todėl ji neprivalo dalyvauti „laisvinimo kovoj“. Jasmantas savo kūrybą kategoriškai atskyrė nuo istorinės savimonės – perdėm tragiškos egzodo literatūroje. Mąstymas trumpalaikėmis istorinėmis kategorijomis, jo supratimu, svetimas poezijos prigimčiai, kuri „apreiškia mums bendrąją žmogiškąją būtį“.
Jasmanto lyrika – pabrėžtinai antimodernistinė – neprisiėmė stulbinančios metaforų alogikos, aštrių vaizdo lūžių, sprogdinančios požeminės įtampos ir kultūros asociacijų painaus tinklo, kuriame taip laisvai nardė A. Nykos-Niliūno eilėraštis. Jaunystės metų literatūra – V. Mykolaičio-Putino, F. Kiršos, B. Sruogos eilėraščiai – grąžino poetą filosofą į 20-ųjų metų lietuvių poetinės kalbos naivų paprastumą, mažybinius žodelius, melodingą ritmiką. „Kur tu josi? Kyla rūkas / Pabaliais. / Apkabinki ir pabūki, / Kol aušrinė auksapūkė / Beržynėlin nusileis!“ Tradicinius kaimo aplinkos ir gamtos įvaizdžius (dalgis, linų verpstės, daržely rūtos, linamynio vakaronė, kraičio skrynia, Joninių naktis, rudens berželiai, naktigoniai) persmelkia glostantis švelnumas, skaidraus minoro tonacija, ritminės melodijos tylus skambesys. Pakartojimai, tarytum gilūs atodūsiai, suriša strofą ir visą eilėraštį į vientisą bangavimą, pilną užslėpto trapumo. „Ir ta ugnelė prieblandoj pražuvo. / Pražuvo, Viešpatie, pražuvo“. Lietuvių dainiškosios lyrikos skaidrumas, išlikęs atmintyje kaip poetinės kalbos norma (V. Mykolaičio-Putino parafrazė: „Ar ką gražesnio būtum išrymojęs, / Mažutis mano Dievulėli?“), Jasmanto kūryboje natūraliai jungėsi su R. M. Rilkės poezijos sugestija – ieškoti esmės paprastuose dalykuose, kalbėti tylaus nusižeminimo balsu dangaus akivaizdoje.
Antimodernistinė Jasmanto poetika atliepė jo kritišką požiūrį į moderniąją XX a. kultūrą, kuri užsidarė antropologinėje plotmėje ir prarado nuovoką apie visa, kas amžina. Žmogus nėra nei pasaulio centras, nei tikslas, nei visa ko matas. Dievas yra „buvimo teikėjas“; žmogaus esmė atsiveria tik santykyje su Dievo idėja, kuri yra galutinė, nebeturinti virš savęs nieko aukštesnio, bet neišaiškinama racionaliu būdu. Šios idėjos išgyvenimas – pats įstabiausias žmogaus patirtyje – duoda jo buvimui „prasmę ir tikslą“. Poetas yra visų pirma Dievo šauklys.
Jasmanto lyrikoje, ieškančioje Absoliuto, nėra filosofinių terminų ar loginės argumentacijos, nes jokia žmogiška kategorija neapima Dievo, anot autoriaus. Vyrauja intymus sielos sąlytis su transcendentine būtimi, kurios ieškoma ne begalinėse erdvėse ar metafizinėse abstrakcijose, o čia pat – tyliuose vandenyse, obels žiede, paklydusio varpo dūžyje, pavasario degančiuose laukuose. Poetas jaučia Dievo artumą daiktuose kaip tylų esmės alsavimą, kurio neįmanoma įvardinti, kaip būties malonę, kuri spindi skaidrios harmonijos spinduliais. Mylinti Dievo ranka pakelia ir sušildo pašiurpusią žmogaus egzistenciją kaip benamį paukščiuką.
Sustok ir paklausyk! Atrodo,
Kažkas lyg plazda
Ten, pas kraščiausią taką;
Kažkas lyg žemę plaka
Palūžusiu sparnu;
Kažkas lyg čipsi
Tenai už akmenų.
Kai juos pralipsi,
Drėgnam beržų liekne
Atrasi tarp žolių
Iškritusį mane
Beplunksniu paukšteliu.
Kai pasilenkęs imsi jį į saują,
Būk atsargus:
Jis žnaibys ir įleis nagus
Tau ligi kraujo.
Dievo išgyvenimas – pagrindinis Jasmanto eilėraščių turinys –liejasi subtilių emocinių niuansų gama, neįprasta lietuviškoje metafizinių meditacijų lyrikoje. Siekdamas dieviškosios substancijos pajutimo, poetas turi apvalyti save nuo civilizacijos triukšmo ir laikinų ideologijų antsluoksnio, įsijausti j ontologinį būties gelmenį, atsiduoti išganingam regėjimui, kurio negali nei sukurti, nei išlaikyti logiški išprotavimai. Kiek vilties ir abejonių, palaimos ir nusiminimo atmainų kylant į „šviesos sieną“, kuri išnyksta, užstota tavo paties šešėlio.
AŠ PALIEČIAU Tave, tylus Kūrėjau,
Lyg vaikas žvakės liepsną piršteliu
Tiktai mintim. Užpūsti nenorėjau.
Bet užgesai, ir aš įžiebti negaliu
Tavęs, kursai papėdėje Horebo
Sausos šakos liepsna pats prabilai.
Jau tūkstančiai žvaigždžių pas mus sužibo,
Ugnim jau blyksi miško vabalai...
Nuolatinis sąlyčio su Dievu troškimas, reiškiąs aukščiausią žmogiškosios būties išsipildymą, perauga į mistinį mirties laukimą, kaip ir R. M. Rilkės lyrikoje. Atsiranda egzistencialistinis terminas – nebūtis, toks dažnas A. Nykos-Niliūno eilėraščiuose. Tik jo prasmė visai priešinga: tai – kasdienybės turgus, kur „čigonaitė šoka“. Anapus mirties slenksčio išnyksta nebūtis – ten amžinybė, nesikeičianti esmių esmė, mylintis gerumas. Tegul mūsų dienos, „šėmu vandeniu papilkę“, nusvyra ant Viešpaties rankų! Sugrįžtame į namus – „į tolimus, į paliktus, į pasiilgtus“. Tai sugrįžimas į gyvybės šaltinį, kuriam negresia jokios katastrofos. Tai susitaikymo, nusiraminimo, elegiško džiaugsmo, o ne siaubo ir protesto akimirka.
Atgal ir mes nuo vėstančių kalvelių,
Apsunkusius dalgius nusisvarinę,
Jau leidžiamės iš ilgo mūsų kelio
Į rūką sidabrinį.
Turbūt į poilsį, į baltapūkį,
Mes leidžiamės. Laukų garsai
Ten rageliu nebesiskųs.
Amžinybės ir laikinumo priešprieša Jasmanto sonetuose neįgauna dramatiškos įtampos, kaip V. Mykolaičio-Putino lyrikoje. Čia nėra aštriai šokinėjančių klausimo, sušukimo intonacijų, o vyrauja muzikali intymaus šnekėjimo tėkmė, kurioje ypač sugestyvus yra netikėtas kreipinys („Jau per vėlu mums, kūdiki, jau per vėlu / Pabelst į tylinčių namų duris“) – Toji laisvai judanti tėkmė formuoja pagal savo vidinį ritmą eilučių ilgį ir strofiką, palieka gilias potekstes ir užsibaigia nuostabos akcentu, kaip įprasta klasikinėje lyrikoje. Metafiziniam išgyvenimui Jasmantas suteikė poetiškai motyvuotą psichologinį tapsmą, kurio ypač stigo tokio pobūdžio lietuvių lyrikai. Šita kryptimi plėtojasi ir L. Andriekaus kūryba, išaugusi iš religinių apmąstymų.
Jasmanto poezija, apibūdinta egzodo kritikos krikščioniškojo egzistencializmo vardu, ypač didelį įspūdį darė sovietinėje Lietuvoje, kur metafizinė problematika buvo išbraukta iš viešumai skirtos literatūros. Jasmanto eilėraščių rinkinį „Gruodas“ V. Mykolaitis-Putinas 1965 m. priskyrė prie „įspūdingiausių, turiningiausių mūsų poezijos rinkinių“.