|
<< Atgal į
POEZIJOS PAVASARIO 2004 KRONIKĄ
2004.05.27 d. 13.00 val.
Konferencija Poezija: tarp magijos ir
kasdienybės Lietuvos Respublikos Seimo Konstitucijos salėje (Gedimino pr. 53, I
rūmai).
Pranešimas, kuris nebuvo perskaitytas.
Darius Pocevičius
Žodžių pardavėjai
Jau seniai visiems aišku, jog grąžtų
pardavėjas jokių grąžtų nepardavinėja. Stovėdamas už prekystalio, ant kurio
tvarkingai išdėlioti tie skirtingo ilgio bei storio apvalūs metaliniai strypeliai, jis
siūlo įsigyti tik pačias įvairiausias skylutes. Ant prekystalio guli tūkstančiai
skylių skylučių: skylė beržo kamiene, pro kurią sunksis gaivi sula, skylė sienoje,
reikalinga pakabinti spintelei arba pasidomėti, kaip gyvena kaimynai. Grąžtų
pardavėjas parduos tokią skylutę, kokios tik panorėsi, parduos netgi nedidelę
gražią kiaurymę tavo galvoje, jei tik jos užsigeisi.
Kvapiųjų aliejų pardavėja neprekiauja jokiais
mažais buteliukais ryškiomis spalvotomis etiketėmis. Už jos nugaros kabo ne visiems
pastebimas didžiulis rėkiantis užrašas: Čia parduodama viltis! Prašom: tiek ir
tiek kainuoja paskutinė viltis ištekėti, truputį mažiau viltis nukreipti dėmesį
nuo akis badančių jaunatviškų spuogų, visai nedaug tekainuoja viltis rasotų rožių
gaiva permušti seniai nekeistų kojinių dvoką...
Tačiau kas yra tie šviežiais spaustuvės dažais
kvepiantys, ploni ir balti medžio celiuziozės lakštai, viename krašte susegti į
krūvą, pridengti storais spalvotais viršeliais, kuriuos atvertus, pasimato eilėmis
tvarkingai išrikiuoti kažkokie ženklai bei simboliai? Kas yra knyga? Ką iš tikrųjų
pardavinėja dvasingų veidų moteriškės, besislepiančios už durų, virš kurių
užrašytas žodis Knygynas? Kaip čia atsirado tos knygos? Kas yra rašytojai?
Kokie žmonės išrikiavo popieriuje tas raides ir ženklus? Kuriems velniams jie tai
padarė?
Atrodo, atsakymus į šiuos klausimus galima
sužinoti paprasčiausiu būdu: tiesiog pasiklausti pačių rašytojų bei poetų. Tačiau
jų paklausus tokio elementaraus dalyko: Kam, kodėl, kokiais tikslais jūs,
gerbiamasai, rašote?, sulauksi anaiptol ne tokių paprastų atsakymų. Koks nors
akiniuotas įmitęs rašytojas, baigęs du universitetus, užvers tokia uraganine
vietinės ir užjūrio kilmės žodžių lavina, kad beliks tik supratingai palinksėti
galvą ir tykiai spūdinti šalin. Kitas kažką mekens apie dvasią, jos kūrybiškumą,
savo pašaukimą, misiją, lemtį ir kitokius miglotus dalykus. Nieko nepaaiškės ir
patikslinus klausimą, t.y. tiesiai šviesiai pasiteiravus: Brangusis poete, Tamsta
rašai dėl garbės ar dėl pinigų? Tada poetai kažkodėl ima jaustis nepatogiai,
būtinai primena savo gerus altruistiškus darbus, padejuoja dėl nykių buities sąlygų
ir visada nuneigia: Ne, ne, rašau tikrai ne dėl to, kad trokštu būti garsus ar
turtingas!
Taigi iš rašytojų nieko doro neišpeši, nieko
nepaaiškins ir protingos knygos apie kultūrą bei kūrėjus. Todėl imsiu ir keliais
žodžiais pats priminsiu visiems gerai žinomas vadovėlines tiesas, kurių dabar mokosi
jei ne gimnazijoje, tai bent kiekvienoje save gerbiančioje aukštojoje mokykloje. Imsiu
ir trumpai bei aiškiai išdėstysiu visuotinai priimtą šiuolaikinės visuomenės
požiūrį į rašymą, į rašytojus bei poetus.
1. Viskas, kas supa žmogų, yra prekė.
2. Prekė yra pats žmogus.
3. Prekės yra ne tik daiktai ir žmonės, kaip
daiktai tarp daiktų, prekės yra ir idėjos, žmonių mintys bei jų svajonės.
4. Visos užrašytos idėjos, mintys bei svajonės
yra prekės.
5. Tas, kuris jas užrašo, irgi yra prekė.
6. Rašytojo vardas ir pavardė šios prekės
ženklai.
7. Kuriantys prekę užsiima verslu.
8. Rašymas tai verslas, kuriuo siekiama naudos.
9. Rašytojai siekia pelno.
10. Rašytojai siekia pinigų bei garbės.
11. Garbė anksčiau ar vėliau virsta pinigais.
12. Siekdami pelno, rašytojai kuria tai, kas
perkama.
13. Perkama tai, kas populiaru.
14. Paklausu būti populiariu rašytoju.
15. Populiarus rašytojas teigia savo populiarumą.
16. Populiaru tai, kas įteigiama.
Šį teiginių sąrašą galima būtų tęsti it
tęsti. Prirašyti dar šimtus punktų, kurie bylos apie tą patį. Bylos apie mūsų
kasdienybę ir nė vienu žodžiu neužsimins apie visokias magijas, metafizikas bei
mistikas. Bylos tiesą. Tiesą apie mus pačius, apie mūsų visuomenę, kurioje gyvename,
tiksliau tariant, esame priversti gyventi. Apie visuomenę, kuri virto rinka, o rinkoje,
kaip visi žinome, svarbiausias mokslas bei išgyvenimo menas yra rinkodara. Rinkodara,
kurią dabar studijuoja tūkstančiai aukštųjų mokyklų studentų, o netolimoje
ateityje ją išmanys ir snarglėti pypliai.
Todėl man nuoširdžiai gaila poetų, tų
paskutinių mohikanų, kalbančių apie ypatingą poezijos misiją, apie poezijos galią,
poetinio žodžio magiją, pašaukimą būti poetu. Šių dienų poetas tai daugių
daugiausia copyrighter'is, t.y. reklaminių tekstų kūrėjas, piaro, t.y.
ryšių su visuomene specialistas. Šiandieninis poetas tai ne taurios dvasios ir
gilių minčių žmogus, pats sau vienas tyliai medituojantis būties trapumą ar mirties
neišvengiamybę, ne, šiandien reikalingi poetai, kurie garsiai rėktų apie vieno ar
kito daikto ar reiškinio būtinybę, kurie siūlytų, patartų, įsakytų ir
pardavinėtų. Reikalingi šaukliai: visos tautos šaukliai, tautinių mažumų šaukliai,
tam tikrų socialinių grupių šaukliai, ideologinių krypčių bei visokių iškrypimų
šaukliai. Reikalingi tokie, kurie būtinai siektų tapti Nobelio premijos laureatais,
kurie įneštų didelį indėlį į visos visuomenės gerbūvį bei suklestėjimą.
Reikalingi socialiai angažuoti žodžio meistrai, kurie nuolat reikštų aktyvią
pilietinę poziciją ir tuo prisidėtų prie tam tikros valdžios stiprinimo arba jos
nuvertimo.
Šiandien išgyvens tik tokie poetai. Išliks
tie, kurie taps savęs ir savo idėjų, kaip prekės, siūlytojais, o svarbiausia -
svetimų idėjų, minčių bei valios, kaip prekės, pardavėjais. Kaip inkstai taukuose
vartysis įvairaus plauko rūmų dainiai, giedantys ditirambus šio pasaulio
galingiesiems, neužmiršti bus ir karalių juokdariai, rašantys švelniai pamokančias
eiles.
Poezija, kaip ir visi kiti menai jau tapo arba tuoj
pat taps nežymia šou biznio dalimi. To verslo, kuris skirtas poilsiui, atsipalaidavimui,
šiaip laiko praleidimui, entertainment'ui. Skirtas tam, kad pailsėję ir pasilinksminę,
visi galėtų vėl kibti į darbą, kovoti už savo būtį, ir vėl pardavinėti,
pardavinėti, pardavinėti... Pardavinėti visus ir viską į kairę ir į dešinę.
F.Nietzsche, visą savo gyvenimą kūręs apoteozę
antžmogiui, baisiai nemėgo poetų. Savo garsiojoje poemoje Štai taip Zaratustra
kalbėjo jis rašė:
Įgriso man poetai, senieji ir naujieji: visi
jie man yra lėkštybės ir jūros seklios.
Jų mąstymas gilus nebuvo niekad, todėl ir jausmo
jiems gelmių pasiekti nepavyko.
Šiek tiek gašlumo, nuobodybės krislas: štai ir
jų mąstymo viršūnė.
Lyg koks vaiduoklių dvelksmas, tylus jų šnaresys
yra man tas klanksėjimas jų arfų; ką jie žinojo iki šiol apie mus įkvepiančių
tonų darną!
Dorumo jiems taip pat, man regis, trūksta: jie
drumsčia savo vandenis visus, kad tie gilumo įspūdį darytų.
Ir tuo mielai poetai save sutaikytojais laiko: bet
man jie lieka tarpininkai, maišytojai ir pusininkai, taip pat nedorėliai baisiausi!
Beje, esu savus tinklus mėginęs į jūras jų
užmesti, norėdamas gerų žuvų pagauti; bet visada ištraukdavau tik kokio seno Dievo
galvą.
F.Nietzsche Štai taip Zaratustra kalbėjo, vertė
A.Tekorius
F.Nietzsche pranašiškai garbino savo
antžmogį šiuolaikinį verslininką, ūkininką, bankininką ir politiką.
Poetų jis nekentė. Tegul džiūgauja baltaplaukės bestijos šiandien jų
laikai.
2004.05.27.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|