|
<< Atgal
Eugenijus Matuzevičius
PO ŽEMAITIJOS IR BŪTIES DANGUMI
Vytautą Mačernį (1921 1944) bei jo kūrybą
ištiko keistas likimas. Poeto asmenybę, jo biografiją iš dalies apgaubė net
savotiškos poetinės legendos, kurios turėjo nemažai ir realybės požymių, nes
formavosi iš gyvų liudininkų (poeto bičiulių) pasakojimų, taip pat iš tų
asociacijų, kurias sukeldavo V. Mačernio eilėraščiai, nuorašais paplitę tarp
poezijos mėgėjų... Tų nuorašų istorijos pradžia tokia. Hitlerinės okupacijos
metais daugelį V. Mačernio eilėraščių studijų draugai nusirašydavo. Pats autorius
nemažai savo rankraščių padovanodavo bičiuliams. O kai okupantai uždarė (1943 metų
kovo mėnesį) Vilniaus universitetą, V. Mačernis išvyko į savo tėviškę Šarnelę
(Žemaitijoje) ir, ten gyvendamas, mėgdavo kartu su laiškais pasiųsti draugams naujai
sukurtų eilėraščių nuorašus. Tai ypač buvo būdinga 1943 1944 metų
laikotarpiui. Kai kuriems kolegoms jis atsiųsdavo beveik kiekvieną naujai parašytą
eilėraštį, o kartais net pluoštelį. Šiuos iš originalų nusirašydavo kiti. Jo
kūryba tuo metu buvo domimasi ypač moksleivių, studentų, jaunosios inteligentijos
sluoksniuose. Tokiu būdu V. Mačernio poezija rankraščiais ir kitų padarytais
nuorašais gana plačiai pasklido po Lietuvą dar ligi jo mirties.
V. Mačernio kūryba literatų, poezijos mėgėjų
sąmonėje jau buvo tapusi literatūrinio gyvenimo faktu, nors jis dar nebuvo išleidęs
nė vienos savo eilėraščių knygos... O pokario metais susiformavo taip pat tam tikra
prasme įdomus, bet gana problemiškas V. Mačernio literatūrinio palikimo archyvas. Jį
sudaro nemažas pluoštas kūrinių nuorašų, autentiški rankraščiai (Lietuvos
nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos, Lietuvių kalbos ir literatūros instituto
rankraštynuose, Telšių kraštotyros muziejuje, asmeniniuose archyvuose). Labai daug
nuveikė Vytautas Kubilius, tyrinėjęs V. Mačernio kūrybinį palikimą, parengęs jo
poezijos rinktinę Žmogaus apnuoginta širdis (1970), taip pat ir šią dabar
leidžiamą knygą Po ūkanotu nežinios dangum. Tai pilniausias V. Mačernio
kūrybos rinkinys, kuriame, be poezijos, spausdinama proza, kritika, laiškai ir
atskiruose rinkiniuose dar neskelbti eilėraščiai (iš ankstyvojo laikotarpio ir
vėlesnių laikų).
Pomirtinių V. Mačernio poezijos knygų lietuvių
kalba yra išleista ir užsienyje: Vizijos (Roma, 1947), Poezija (Čikaga,
1961).
Vytautas Mačernis gimė 1921 m. birželio 5 d.
senoje žemaičių sodyboje Šarnelėje, netoli Žemaičių Kalvarijos Plungės raj.
Gausioje šeimoje (gimė 13 vaikų, užaugo 7) jis buvo antras vaikas. Poeto giminės ir
biografai teigia, kad motina laukusi dukters. O gimus antram berniukui nusivylusi ir
nelabai Vytuką mylėjusi. Jį daugiausia auginusi, globojusi senolė, prie kurios vaikas
buvo labai prisirišęs. Senolė, mirė 1937 m., išgyvenusi 80 metų. Jos meilė, jos
dvasinis dosnumas ir širdies šviesa V. Mačerniui liko kaip gražiausias vaikystės
prisiminimas. Neatsitiktinai senolės paveikslas, jos dvasia yra įsilieję į poeto
kūrybą (Vizijos). V. Mačernis mokėsi Sedos progimnazijoje, Telšių gimnazijoje,
kurią baigė 1939 m. Paskui studijavo Kauno ir Vilniaus universitetuose.
V. Mačernis žuvo 1944 m. spalio 7 d., eidamas
dvidešimt ketvirtuosius metus. Jį mirtis pakirto kažkaip klastingai, netikėtai
pafrontės sąlygomis... Įvažiuojant į Žemaičių Kalvariją, jam pataikė į galvą
atsitiktinio paklydėlio artilerijos sviedinio skeveldra. Jį, tebesėdintį
vežime, bet jau negyvą, arklys (pagal įprotį) atvežė į Jurkų kiemą. Kaip
iš poeto artimųjų bei kitų žmonių pasakojimų yra užrašęs V. Kubilius, tik kitą
dieną brolis Vladas, namiškiai su keliais kaimynais, greitomis sukalę karstą,
išvažiavo į Žemaičių Kalvariją laidoti Vytauto Mačernio. Bet čia pat dundėjo
patrankos, į miestelį krito sviediniai, ir jie paskubomis išsivežė jį atgal į
Šarnelę. Ten palaidojo vidur laukų, tėviškės kalnelyje, kurį Vytautas buvo
pamėgęs nuo pat vaikystės dienų ir kur gana dažnai ateidavo su savo senole...
Ten ir dabar ilsisi poetas Vytautas Mačernis
netoli savo gimtosios sodybos, po Šarnelės kalnelio medžiais ir poezijos nemirtingumo
dangumi, po Žemaitijos ir visos Lietuvos dangumi.
***
O dabar į šias įvadines pastabas norėčiau
įjungti vieną kitą atsiminimų štrichą apie Vytautą Mačernį. Gal tai suteiktų jo
portretui tam tikrų konkretesnių spalvų, atskleistų tuometinę atmosferą, jo
literatūrinio kelio pradžią. Su V. Mačerniu neakivaizdiniu būdu susipažinome
maždaug 1936 1937 metais, kai jis mokėsi Telšių gimnazijoje, o aš Biržų.
Iš kronikos žinučių moksleivių spaudoje jau žinojau, kad Telšiuose yra jaunas
poetas Vytautas Mačernis. Paskui mes pradėjome susirašinėti. O šiek tiek vėliau
susitikdavome moksleivių literatų vakaruose, kuriuose dalyvaudavo kelių gimnazijų
atstovai. Tada panašaus pobūdžio vakarai būdavo rengiami Panevėžyje, Šiauliuose,
Biržuose, Mažeikiuose, Telšiuose, Pasvalyje, Rokiškyje, Kėdainiuose ir kitur.
Kiek pamenu, tuo metu, kai Vytautas mokėsi Telšių
gimnazijoje, jam patiko Bernardo Brazdžionio poezija. Jis dar domėjosi J.
Kossu-Aleksandravičium (J. Aisčiu), Antanu Miškiniu. Man atrodo, kad pačiuose pirmuose
Vytauto eilėraščiuose, išspausdintuose moksleivių spaudoje, šiek tiek ryškiau
jaučiama B. Brazdžionio įtaka. Vytautas vertino ir gerbė V. Mykolaičio-Putino
poeziją. Jis mėgdavo pabrėžti, kad atėjęs laikas lietuvių poezijoje sustiprėti
gilesnei filosofinei tėkmei. Vytautas buvo gabus, labai darbštus, atkaklus, bet gana
silpnos sveikatos. Jis kartais skųsdavosi plaučiais. Bet daug kalbėti apie sveikatą,
ligas nemėgdavo. Dar besimokydamas gimnazijoje, Vytautas gana intensyviai skaitydavo
filosofinius veikalus. Dažnai teigdavo, kad mažos tautos atstovui yra būtina mokėti
kelias užsienio kalbas.
Kai mokėmės gimnazijoje, su Vytautu buvom susitikę
tik kelis kartus. Laiškai buvo pagrindinė bendravimo forma. Dar pasikeisdavome
šapirografuotais literatų laikraštėliais, kurių per vienerius mokslo metus išeidavo
vienas arba du numeriai. Jis atsiųsdavo Telšių gimnazijos laikraštėlį 6
žaros, o aš jam Literatą, biržiečių moksleivių literatų
oficiozą...
Vytautas mėgo ir teigiamai vertino Salomėjos
Nėries poeziją. Nemažai jos eilėraščių mokėjo atmintinai. Bet jo poetinė
prigimtis ieškojo sau atramos kitur. Gal tai buvo intuicija, slypinti pačioje meninėje
Vytauto prigimtyje. Jis iš pradžių rašė palyginti nedaug. Neskubėdavo savo
eilėraščių spausdinti. Bet noriai dalyvaudavo moksleivių literatų vakaruose,
bendraudavo su kitų gimnazijų literatais. Būdavo draugiškas, gal šiek tiek
susimąstęs. Nepasižymėjo ekspresyvesniu temperamentu. Bet jis buvo visados įdomus
pašnekovas, besistengiantis daug ką suvokti giliau, esmingiau. Beje, nenorėčiau
sutikti su tais, kurie bando teigti, kad Vytautas Mačernis buvęs lyg atsiskyrėlis.
Tiesa, jis mėgdavo vienišumą, tylias vakaro ar nakties valandas, ypač kai gyvendavo
tėviškėje, Šarnelėje. Susitikus su juo visados būdavo įdomu. Be to, kartais
Vytautas mokėdavo šmaikščiai pašnekėti, pajuokauti...
Dar vienas Vytauto bruožas. Jis nesistengdavo
pamokslauti, mokyti kitus, bet vis dėlto gana dažnai suvokdavo esąs pranašesnis už
kitus. Jis šito nepabrėždavo. Tačiau jo pašnekovai tai pajusdavo, nes, objektyviai
vertinant, vienu ar kitu atveju Vytautas pasirodydavo esąs intelektualesnis, daugiau
apsiskaitęs už kai kuriuos savo bičiulius ar pašnekovus. Jis, dar besimokydamas
gimnazijoje, pradeda grįsti savo kūrybą filosofiniais apmąstymais, siekia sujungti
filosofinius ir poetinius elementus.
Ypač su Vytautu suartėjome studijų metais. Tada
buvo tokia mūsų bendrija: Paulius Jurkus (V. Mačernio žemietis, prozininkas,
poetas), Kazys Bradūnas, Alfonsas Čipkus (Alfonsas Nyka-Niliūnas), Kazys Umbrasas,
Pranė Aukštikalnytė, Gediminas Jokimaitis, Balys Serevičius, Pranas Kozulis, Bronius
Krivickas, Mamertas Indriliūnas... Tuo metu pradėjo ryškėti poezijoje nauji vardai:
Henrikas Nagys, Leonas Švedas, Medardas Bavarskas, Jonas Sereikis, Leonas Narbutas,
Paulius Drevinis ir kt. Iš pradžių studijavome Vytauto Didžiojo universitete Kaune. O
nuo 1940 metų rudens persikėlėm į Vilniaus universitetą.
Jau tada mes vertinome ir gerbėme V. Mačernį.
Ypač mums didelį įspūdį padarė Vytauto skaityti fragmentai iš Vizijų. Jis
tuomet šio ciklo nebuvo užbaigęs. Bet mėgdavo sakyti, kad lyg užčiuopęs tikrąją
savo poetinio kelio pradžią, kad dabar jaučiąs, kur jam eiti toliau. Rašydamas
Vizijas, Vytautas neskubėjo, viską stengdavosi giliai išgyventi, apmąstyti,
subrandinti savo viduje. Mes jautėme ir pats poetas jautė, kad jis tolsta nuo
tuometinės neoromantinės poetinės tradicijos ir bando užčiuopti kažką savo. Tuo
laikotarpiu Vytautas gana intensyviai skaitė anglų poetus, pasaulinę klasiką,
prancūzų simbolistus, Antiką, domėjosi Oskaru Milašiumi. Iš pradžių jis studijavo
anglų kalbą, paskui pagrindine specialybe pasirinko filosofiją. Jį labai mėgo
profesorius V. Sezemanas, pranašavo Vytautui žymaus filosofo ateitį ir, atrodo, būdavo
šiek tiek nepatenkintas, kad Vytautas per daug dėmesio skiriąs poezijai. O gal tai
netiesa? Gal mums tuomet taip tik atrodė...
Kaip minėjau, Vytautas mėgdavo su draugais
susirašinėti. Rašydavo ilgus, įdomius laiškus. Ypač tada, kai jis būdavo
tėviškėje. Labai gaila, kad daug tų laiškų, rašytų draugams ir bičiuliams, karo
audroje ir dramatiškomis pokario metų sąlygomis žuvo, kažkur išsiblaškė.
Iš V. Mačernio laiškų iškyla gana įdomus ir
ryškus jo paties portretas. Turbūt laiškuose labiausiai atsiskleidė Vytauto
estetinės, filosofinės, etinės pažiūros, taip pat jų raida ir brendimas. Apie savo
kūrybinius sumanymus, apie savo maksimalistinius ateities planus jis mėgdavo užsiminti
laiškuose, rašytuose draugams. Man atrodo, daugiausia apie savo kūrybinius planus,
dvasinę būseną, pažinimo alkį, apie savo svajones ir pasiryžimą, apie santykius su
didžiąja pasauline literatūra, su kitomis meno vertybėmis jis yra rašęs laiškuose
savo bičiulei Bronei Vildžiūnaitei. Autobiografiniu autentiškumu labai įdomūs
laiškai Danguolei Jackevičiūtei, Pauliui Jurkui. Tai liudija šioje knygoje spausdinami
poeto laiškai.
Vytautas mėgdavo su draugais dalyvauti pobūviuose,
jis nebuvo nuobodžiai asketiškas arba tokiais atvejais visiškai užsidaręs. Truputį
ir išgerdavo. Su juo esame ne kartą jaukiai, įdomiai pasivaišinę vienoje
karčemėlėje J. Basanavičiaus gatvėje (Vilniuje), netoli buvusio Dramos teatro. Dabar
jau to namo nei karčemėlės nebėra. Neseniai nugriovė... O tos užeigos šeimininkas
buvo įdomus žmogus, tamsaus gymio, su ūsais. Matyt, rytietiškos kilmės. Nevengdavo
kartais Vytautas alaus išgerti. Mėgdavo padainuoti. Šia prasme ypač sutardavo Kazys
Bradūnas ir Vytautas jie neblogai dainuodavo. Dažniausiai lietuvių liaudies dainas.
Kai susirinkdavome, Vytautas neatsisakydavo savo eilėraščių padeklamuoti. Nemažai ir
kitų autorių eilių jis mokėjo atmintinai. Kai būdavo poetiškai nusiteikęs, mėgdavo
ir savo bičiuliams, ir studijų kolegėms deklamuoti angliškai dažniausiai Edgaro
Po eilėraščius...
Ne kartą su Vytautu Mačerniu, Kaziu Bradūnu, Prane
Aukštikalnyte, Julija Švabaite, Bronium Krivicku ir kai kuriais kitais to meto
literatais studentais esame buvę pas Vincą Mykolaitį-Putiną. Jis buvo suorganizavęs
kūrybos seminarą studentų literatų būrelį, kuris retkarčiais rinkdavosi jo
namuose (Tauro g.). Tai vokiečių okupacijos metais (ypač po Vilniaus universiteto
uždarymo 1943 m.) mums suteikdavo tam tikros dvasinės stiprybės. O gal ir profesoriui
tada dvasiškai būtinai reikėjo tokio bendravimo. V. Mykolaitis-Putinas teigiamai
vertino bei mėgo V. Mačernio kūrybą, ypač jo Vizijas.
***
V. Mačernis labai domėjosi Levo Tolstojaus ir
Fiodoro Dostojevskio kūryba. Tiesiog specialiai studijavo Šių rašytojų romanus, kitus
jų veikalus. Rusiškai Vytautas šiek tiek pramoko 19401941 metais. Paskui jis tas
žinias gilino, skaitydamas rusų klasikos autorius. Buvo pramokęs lenkų kalbos.
Neblogai mokėjo vokiečių, anglų kalbas. Šalia rusų teksto jis, pavyzdžiui,
skaitydavo Dostojevskio kūrinius, išverstus į vokiečių kalbą. Pramoko prancūzų,
italų kalbų. Atkakliai mokėsi graikų ir lotynų, norėdamas pats savarankiškai
skaityti didžiųjų Antikos rašytojų ir filosofų veikalus. Buvo numatęs išmokti
hebrajų kalbą...
Vokiečių okupacijos metais Vytautas buvo
įsigilinęs į F. Nyčės ir K. Jasperso filosofiją. Skaitė Stasį Šalkauskį ir
Antaną Maceiną. Įvairiais aspektais domėjosi egzistencializmo filosofija, ieškojo
joje atsakymo į daugelį žmogaus būties klausimų. Vytautas skaitydavo planingai.
Apskritai savo laiką buvo suskirstęs labai griežtai, taupydavo kiekvieną valandėlę.
Mokėdavo nuolatos turtinti savo intelektą, savo vidinį pasaulį. Bet retkarčiais
nevengdavo atsipalaiduoti ir nerūpestingai praleisti vieną kitą valandą bičiulių
būrelyje.
V. Mačernis stengėsi savo asmenybės egzistencijai
rasti atramą filosofijoje, net tam tikrame filosofiniame skeptiškume, atmetant lėkštas
vertybes. Jis buvo įsitikinęs, kad tik pažinimas ir suvokimas didžiųjų būties
tiesų gali padėti žmogui išsilaikyti pasaulinių katastrofų metu. Gal todėl savo
kūryboje atvirai nefiksavo nuožmaus ir realaus istorizmo faktų, kurie čia pat, mūsų
akivaizdoje, vyko Lietuvoje. Neatsitiktinai dabar kai kurie kritikai, V. Mačernio
kūrybos tyrinėtojai stebisi, kad jo poezijoje beveik visiškai nejaučiama baisiųjų
karo metų realijų... Bet XX amžiaus tragizmo dvasia jo kūryboje pulsuoja. Ir tai yra
filosofinė laiko žymė.
Studijų metais V. Mačernis pastoviai domėjosi
Oskaro Milašiaus kūryba. Sakydavo, kad jo poezija jam esanti labai artima, gimininga. O.
Milašiaus įtaka jaučiama Vizijų cikle. Vytautui patiko Albino Žukausko
eilėraščių knyga Laikai ir žmonės (1938). Tam tikra prasme V. Mačernio
Vizijos buvo artimos A. Žukauskui, nes šie abu poetai mėgo ir laisvesnę
eiliavimo formą, abu dideli O. Milašiaus poezijos gerbėjai. Tada Vytautui taip pat
buvo nemažas atradimas vilniečio rašytojo Juozo Kėkšto poezija...
Po Vizijų V. Mačernis pasuko prie klasikinės
formos, nes jis tada buvo įsigilinęs į Antiką ir Šekspyrą. Pradėjo siekti
maksimalaus formos bei žodžio glaustumo. Visa tai gana ryškiai atsispindi jo sonetų,
trioletų cikluose. V. Mačernis puikiai jautė, kad nelengva apvaldyti griežtąją
klasikos formą. Gana sunkiai surasdavo rimus, daugiau dėmesio skirdavo prasmei, vaizdo
taupumui. Todėl ne kartą sakydavo, kad prie savo sonetų su trioletais grįšiąs, juos
dar taisysiąs, tobulinsiąs. V. Mačernis nebuvo iš tų autorių, kurie lengvai,
nerūpestingai gali bematant sueiliuoti, nors ankstyvoje jaunystėje yra bandęs tai
daryti (pvz., kai kurie eiliuoti laiškai D. Jackevičiūtei). Poetinę formą jis gana
sunkiai įveikdavo. Bet užtat visados turėjo dideles turinio ir minties atsargas.
Vytautas prisipažindavo (ypač 19431944 m.), kad kartais nukrypstąs į per didelį
racionalumą.
Pats V. Mačernis išbaigtu kūriniu laikė
Vizijas ir jas buvo datavęs tokiu prierašu: Šarnelė, 19391942 m. Jis norėjo
sutvarkyti taip pat kitus savo rankraščius. Perrašinėjo ankstesnius eilėraščius,
dar juos šiek tiek taisė. O sonetų ciklų jis nebespėjo užbaigti ir sutvarkyti, nors
rašė, dirbo iki savo mirties dienos. Kaip tik 1944 metų vasarą ir rugsėjo mėnesį,
kiek sąlygos leido, Vytautas tvarkė savo rankraščius, juos perrašinėjo, norėjo
parengti lyg savotišką ranka ar mašinėle perrašytą knygą, net kelis rinkinius.
Visus tuos jo sumanymus nutraukė netikėta, iš karo padangės atklydusi mirtis.
***
Vytautas Mačernis sudėtingas ir tragiškas
poetas. Visame jo likime, jo poezijoje tragiška pasaulėjauta. Bet ne pesimistinė,
nes tada nebūtų buvę vis naujų poetinių pastangų skverbtis į žmogaus būties
suvokimo gelmes. Viltis grumiasi su rezignacija. Poetas lengvabūdiškai nebėga nuo
gyvenimo prasmės ir mirties problemų. Visas jo mąstymas pasižymi filosofiniu žmogaus
ir poeto didvyriškumu: kai nesitraukiama nuo problemos, o norima ją ligi galo suvokti.
Tai iš dalies primena meninį Bethoveno didvyriškumą, kai metamas iššūkis likimui...
Apibūdindamas V. Mačernio kelią, V. Kubilius
teisingai ir vaizdžiai pažymi: Po juodu karo debesiu ištryško ir nutilo Vytauto
Mačernio poetinis žodis. Karas jau stovėjo prie Lietuvos slenksčio, kai jis rašė
pirmuosius eilėraščius. Vokiečių tankai dar tebedraskė Žemaitijos laukus, kai jis
paliko neužbaigtą paskutinį kūrinį. Šitas sutryptų žmogiškų vertybių, netikrumo
ir siaubo laikas atkirto V. Mačernio kūrybą nuo įprasto jaunystės lyrikai
lengvabūdiško entuziazmo ir rausvos romantikos...1
Bet iš pradžių V. Mačerniui tam tikros įtakos
turėjo neoromantinė mokykla. Dar daug kas buvo semiama iš to meto poetinių
arsenalų, dar vis neužčiuopiamas savitesnis kelias. Tai atsispindi 1936 1938
metų V. Mačernio eilėraščiuose (Sapnas, Nėra laimės, Laiškas
Kristui, Snaigių muzika, Mergaitei, Į viršūnes, Kapuose,
Miražai ir kt.).
Šiame V. Mačernio raštų tome nemažai skelbiama
eilėraščių, kurie anksčiau nebuvo spausdinti atskiruose jo rinkiniuose. Ypač
ankstyvojo laikotarpio ir kai kurios vėlesnių metų eilės mums padeda atsekti poeto
kūrybos raidą, kai ką palyginti, sugretinti, tam tikra prasme įžiūrėti poetinėje
evoliucijoje net kelių skirtingų poetinių mokyklų, poetinių kultūrų pėdsakus. V.
Kubilius yra taikliai pastebėjęs, kad čia ir žaliojo sodžiaus apdainavimo
tradicija, ir simbolizmo estetikos nuotrupos, ir klasicizmo stilistika, ir vizionistinio
vaizdo, spontaniško išsiliejimo, laisvųjų eilių poetika (tai ypač ryškiai
atsispindi Vizijose, cikluose Songs of Myself, Žmogaus apnuoginta širdis.
Canto IXVI). Nuo pat gimnazijos dienų V. Mačerniui būdingas labai intensyvus
dvasinis gyvenimas, nuolatinis poetinės minties judėjimas ir ieškojimas vis naujų
pakopų, naujų kūrybos žemynų.
Nuo neoromantinės mokyklos, nuo jausminės
išpažinties, subtilaus ir plastiško vaizdo, smulkaus metaforiškumo V. Mačernio
kūryba slinko dramatizmo ir filosofiškumo linkui, išsaugodama geriausiuose kūriniuose
įtaigią emocinio pasakojimo intonaciją. 19391942 m. V. Mačernis parašė
Vizijas. Jis gana ilgai šį kūrinį brandino, nemažai taisė (ypač pirmąsias
Vizijų giesmes). Turbūt šis poetinis ciklas yra vienintelis, kurį autorius
spėjo užbaigti. Šiame cikle ligi filosofinio apibendrinimo iškyla žemės kultas. V.
Mačernis žemę suvokia kitaip negu sūnūspalaidūnai, grįžę su graudžiais
sentimentais į tėviškės prieglobstį. Jo žemės suvokimas taip pat skiriasi nuo
apskritai gamtos suvokimo, kuris gali būti ir kosmopolitinis. V. Mačernio Vizijų
žemė susieta su anksčiau čia gyvenusiomis kartomis, su tautos likimu, su žmogaus
būtimi...
Laukuose degė saulė. Buvo vasara. Ir augo didelė, švelni
žolė miškų pavėsiuose,
Nuo upių pūtė šiltas vėjas atgalios.
Balti keliai tartum svajonės vienišos per lygumas beribėn
tiesėsi,
Kai aš ėjau per žemę žydinčią, apsvaigęs saulės
spinduliuos.Praeidamas mačiau artojų dideles šeimas, padrikusias
laukų platybėse,
Regėjau jų nenykstančių darbų dienas ir neramias jų
poilsio naktis.
Pribrendę buvo jau laukai, ir viršum jų tartum rami
dvasia
Pleveno didelės pjūties rimtis.
Aš supratau tada žydėjimo ir subrendimo prasmę gilią,
Ir buvo sieloj taip ramu, kai ūžė vėjas kalvose,
Kai žemė, upių vandenys ir mėlyni miškai giedojo tyliai:
Gyvenk per mus, kad mes galėtum amžinai gyventi per
tave.
Penktoji, I |
Vizijas galima būtų pavadinti
savotiška dvasine poeto autobiografija, kurioje filosofiniai apmąstymai susipina su
senos žemaitiškos sodybos realijomis, genčių likimu, su autoriaus atsiminimais,
peraugančiais į regėjimus, kupinus poezijos ir spinduliuojančios prasmės.
Antras brandžiausias ir didžiausias poetinis ciklas
yra Metų sonetai. Bet V. Mačernis nespėjo jo užbaigti. Šie sonetai lyg papildo,
praplečia, tam tikra prasme detalizuoja tą pasaulį, tuos motyvus, tuos
apmąstymus, kurių užuomazgos bei ištakos yra Vizijose.
Metų sonetų cikle ėmė ryškėti nauja V.
Mačernio stilistinė tendencija. Čia didesnė poetinės formos disciplina, lakoniškesni
vaizdai, ryškesni aforistiniai akcentai. Padidėja į vieną tašką sukauptos minties
krūvis. Poetas į sonetus įveda gana griežtas logines jungtis. Vietomis savo poetinę
frazę jis nugrynina, apnuogina, siekdamas minties taupiausios precizijos. Žinoma,
iš dalies šito reikalauja disciplinuota soneto forma. Daugeliu atvejų V. Mačerniui
pavyksta sukurti iš tikrųjų puikių mažosios formos eilėraščių. Kai kurie
jų šiandien tapo chrestomatiniais: Pasipuošę lapais ąžuolų, draugai, O
amžinasis nuodėmių šaltini, Savo sielą, alkaną kaip žvėrį, Pasiilgau
savo mylimos dukrytės, Aš buvau visada per daug rimtas, Garsus Toreador,
Mirtis baisioji, Don Juan, Neatimki, Dieve, iš manęs klydimo teisės ir
kt.
Mūsų literatūrologai yra pastebėję, kad Vakarų
modernioji lyrika V. Mačerniui nebuvo vienintelė literatūrinė vertybė ir sekimo
modelis, kaip daugeliui jo kartos poetų. Jis susižavėjęs skaitė Renesanso ir
klasicizmo poetus (Šekspyru esu apverstas). Vertė Petrarkos sonetus. Parafrazavo
Šekspyrą (Ar liūdnesnio kas būti galėtų / Už likimą žmogaus šioj nakty?).
Ir, aišku, neatsitiktinai, pradėdamas Žiemos sonetus, V. Mačernis užsibrėžia
klasicistinę programą: Sau pasirinkę kelią klasišką, neklaidų, / Mes turim
užkariaut naujus poezijai plotus.
Kai kuriems savo trumpiems eilėraščiams V.
Mačernis pasirenka trioleto formą, dažniausiai stengdamasis į ją įdėti kaip galima
didesnį minties krūvį. Šiuose trioletuose gana aštrokai skamba ir ironiškas
skeptiškumas:
Aš dabar esu labai protingas
Skeptiku pakrikštinau save.
Nors tikėjimo ir meilės stinga,
Aš dabar esu labai protingas...Aš dabar esu labai protingas |
Apie V. Mačernio darbštumą, apie jo
didelius poetinius sumanymus, planus galima spręsti iš pradėtų kūrinių bei ciklų
fragmentų apmatų (Songs of Myself, Žmogaus apnuoginta širdis. Canto
IXVI, Žmogiškoji komedija). Apie kūrybinius planus gana daug kalbama V.
Mačernio laiškuose. Jo svajonėse, meno suvokime, poetinių tikslų apibrėžimuose tiek
gražaus ir tauraus maksimalizmo! Visą laiką siekiama jungties tarp asmenybės ir
kūrybos, tarp idealų, siekimų ir konkrečių darbų, konkrečios veiklos. Daug dėmesio
skiriama dvasinės, vidinės žmogaus egzistencijos prasmei. Viename laiške V. Mačernis
rašo: Jeigu kas nors vertingo yra tiek šiapus, tiek anapus, tai aukštosios
akimirkos, kurių metu žmogus išsiskleidžia visatos pilnatvėje. Tu klausi, kas yra
gyvenimas, ir aš atsakau: aukštosios akimirkos. Jos vienos padaro žmogaus gyvenimą
tikrai vertingą. O mano didžiausias troškimas yra visus išmokyti geist tų aukštųjų
akimirkų. <...> Todėl mokėkim gyventi nors ir dūžtančiose formose. Mes patys
esam šviesa, mes patys esam saulė, todėl neaimanuokime, jei aplinkui tamsu, nes nemokam
sau kelio nušviesti. Kiekvienas nešam sielą, lyg žibintą2.
Tos aukštosios akimirkos V. Mačernį
palaikydavo, įkvėpdavo, akumuliuodavo jo sielą, poetines vizijas, kūrybos suvokimą ir
tikslus. Gal todėl jis nuolat būdavo kupinas nerimo, pažinimo troškulio, vis naujų
kultūros, meno, poezijos, filosofijos akiračių ilgesio.
Ir savo prozos kūriniuose (Aš atnešiau jums
saulės patekėjimą, Ramybės bankas, Tuštybė) V. Mačernis daugiau
gilinasi ne į realistinę aplinką, realistines detales, o į filosofinę žmogaus
egzistencijos prasmę. Kai šios novelės 19381942 m. buvo išspausdintos periodikoje,
jos atkreipė literatūrinės visuomenės dėmesį, įprastiniame tradicinio realistinio
apsakymo, novelės fone patraukė skaitytojus tam tikru novatoriškumu. V. Mačernio
prozos kūrinius teigiamai vertino J. Grušas. St. Tamulaitis juos įtraukė į lietuvių
prozos antologiją Kas girdėti kalnuose, kurią 19431944 m. žadėjo išleisti
Sakalas, bet karo audra ir skaudžios sumaištys sutrukdė...
V. Mačernio straipsniai Tolstojaus ir
Dostojevskio menas, Mūsų gyvybės upė, Žemaitiškas charakteris mene
mums šiek tiek giliau papildomai atskleidžia autoriaus estetinius ir etinius kriterijus,
jo požiūrį į pasaulinę literatūrą, į nacionalines tradicijas, generacijų
perimamumą, į meninio žodžio vitališkumą ir jo tautines ištakas.
Įdomiai V. Mačernio kūrybinę veiklą papildo jo
vertimai ypač iš O. Milašiaus poezijos (Karomama, Pažinimo giesmė).
Taip pat V. Mačernis yra vertęs F. Petrarkos, V. Hugo, A. M. Šenjė, Edgaro Po, Š.
Bodlero, R. Bernso, A. Bloko ir kitų autorių poetinių kūrinių.
Vytauto Mačernio kūryba didelių vertybių,
gyvenimo prasmės ieškančios, besikankinančios, abejojančios ir vėl nušvintančios
sielos istorija. Jo poezija priklauso humanistinei filosofinei lietuvių literatūros
tradicijai. Ši knyga vėl atnaujina, sustiprina mūsų dvasinius, poetinius ryšius su V.
Mačernio asmenybe ir jo kūryba, kuri daugeliu aspektų praturtina nacionalinį mūsų
poezijos savitumą, atskleidžia mums įdomų, nepakartojamą lietuvių literatūros
raidos puslapį, prisodrintą žmogaus egzistencijos poetinių apmąstymų XX amžiaus
būties ir mirties kryžkelėse.
_____________________________
1 Kubilius V. XX amžiaus
lietuvių poetai. K.: Šviesa, 1980. (Atgal>>>)
2 Laiškas Br.
Vildžiūnaitei, 1942, liepos 12. (Atgal>>>)
Mačernis, Vytautas. Po ūkanotu
nežinios dangum: Poezija, proza, laiškai. Vilnius: Vaga, 1990.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|