|
<< Atgal>
|
|
LITERATŪROS
MOKSLAS IR KRITIKA |
|
GEDIMINAS MIKELAITIS
Fiodoras Dostojevskis
Šatrijos Raganos akiratyje
Fiodoro Dostojevskio pasaulėvoka
pagal Nikolajų Berdiajevą
Šatrijos Raganos teodicėja ir
blogio įveika
Atrodo, sunku rasti kokių nors pagrįstų sąsajų
tarp Šatrijos Raganos ir Fiodoro Dostojevskio: skirtingi laikotarpiai, nesulyginamas
kūrybos mastas, tarptautinis svoris ir susidomėjimas. Tiesa, savo kūrybos pradžioje
Marija Pečkauskaitė gyvai domėjosi rusų literatūra. Dar Užventyje ji žavėjosi
rusų dailininkės ir memuaristės Marijos Baškircevos tuo metu populiariu „Dienoraščiu“;
mokslininkės ir rašytojos Sofijos Kovalevskajos „Vaikystės atsiminimais“. Ją ypač
traukė Vsevolodo Garšino ir Semiono Nadsono kūriniai. Pastarojo neviltis, būties
trapumas, laimės iliuzoriškumas, blogio prigimtinio, idealaus grožio motyvai artimi M.
Pečkauskaitei. 1900 m. jos išversta S. Nadsono „Ne pasaka“
taikliai atspindi anuometinį rašytojos jaustą aplinkos slogumą ir kartu gyvos dvasios
troškimą: „Man neskaudu, kad gyvenimas pamelavo; jis pamelavo visiems, kurie jo
pažadams tikėjo! Tegu jis būna kaip ir pirma – tamsus ir užtroškęs, kad tik
tolumoje neužgestų idealo žiburys“1.
Neteisybės suvokimo ir kovos prieš ją mintis iš
V. Garšino apsakymo „Signalas“ atrodo perkelta į M. Pečkauskaitės apsakymą „Pasitaikė
proga“. Vienišas geležinkelio sargas Semionas Ivanovas, radęs išardytus bėgius ir
žinodamas, kad netrukus turi pasirodyti traukinys, persipjauna venas ir iškelia kruviną
vėliavą, kurią mašinistas pamato ir taip išvengia traukinio katastrofos. M. Pečkauskaitės kūrinyje paprasta Gėlaičių miestelio mergaitė
Onelė Skirsgėlaitė, matydama karo baisumus bei beprasmybę, yra kupina ryžto
pasiaukoti, kad tik pasibaigtų žmonių žiaurumas. Iškėlusi baltą skarelę ji sulaiko
kavalerijos eskadroną, bet ją pačią perveria kulka2.
Pati Šatrijos Ragana tik keliuose laiškuose
glaustai užsimena apie F. Dostojevskio kūrybą. „Kaip tik
skaičiau dabar Merežkovskio „Толстой и Достоевский“3
(Juozui Tumui, 1920. VI. 24). „Turiu dabar puikią knygą rusų filosofo Berdiajevo „Миросозерцание
Достоевского“. Norėčiau, kad Tamsta ją perskaitytumei. <...> Yra
ten labai gilių minčių. Klausyk Tamsta, ką jis sako tuo klausimu, dėl kurio visados
netikėliai sakosi negalį tikėti. „Dievas kaip tik ir yra, kad pasaulyje yra blogis ir
kančia. Blogio egzistavimas yra Dievo būties įrodymas. Jeigu pasaulis būtų geras, tai
Dievas būtų nereikalingas, pasaulis jau būtų Dievas. Dievas yra, nes yra blogis.
Vadinasi, Dievas yra dėl to, kad yra laisvė. Ar pasaulio ir istorijos proceso prasmė
nėra Dievo troškimas sutikti laisvą žmogaus meilę kaip atsaką?“ Kaip
būtų malonu paskaityti tą knygą su Tamsta!“4 (Janinai
Tumėnienei, 1929. V. 20). „Taigi rusiškai reiktų būtinai
paskaityti Solovjovo raštus – ypač „Оправдание добра“. Labai gilus
rašytojas yra Dostojevskis – tik jo kūrinius tegali suprasti žmogus visai subrendęs
ir giliai žiūrįs. Iš naujų rusų filosofų gražiai rašo Berdiajev, Karsavin, Frank“5 (mokytojai Veronikai Butrimaitei, 1929. V. 28).
Tai kelios Šatrijos Raganos pastabos, siekiančios
giliąsias F. Dostojevskio ir N. Berdiajevo mintis. Kaip tik
trečiąjį XX a. dešimtmetį Lietuvoje Vydūno dėka pradėta plačiau aptarinėti F.
Dostojevskio kūrinius6, atkreipiamas dėmesys į svarbius jo
kūrybos aspektus: kančios vaizdavimą ir humanistinį patosą. 1922 m. atskiru leidiniu
išėjo pirmasis šio rusų rašytojo vertimas lietuvių kalba – ištrauka „Didysis
inkvizitorius“ (vertė Augustinas Janulaitis) iš romano „Broliai Karamazovai“. Dauguma Lietuvoje nepriklausomybės laikotarpiu rašiusiųjų apie
Dostojevskį (išskirtini Antano Maceinos, Prano Mantvydo, Motiejaus Miškinio straipsniai7) pabrėžia vieną jo kūrybos dominančių – asmenybės
laisvės problemą. Taip pat keltas jo herojų pasiaukojimas, altruizmas; didybės bei
menkystės derinys kūrinių kompozicijoje, psichologinės analizės meistriškumas,
meninio metodo novatoriškumas; rašyta apie anuomet aktualią prievartos ir laisvo
apsisprendimo dilemą, tikslų modernaus žmogaus sielos vaizdą, maištą prieš
neteisingą pasaulio sanklodą, nepaprastą sielos dinamizmą, žmonių veržimąsi
Dievop. P. Mantvydas, tarsi antrindamas N. Berdiajevui, nusako
Didžiojo Inkvizitoriaus „išganomąją programą: 1) pripažinti veikiamąją bei
įtikinamąją „duonos“ galią plačiosioms masėms; 2) veikti stebuklais,
paslaptimis, autoritetu; 3) griebtis žemiškosios jėgos“8.
Atpirkimas esą išlaisvina iš gyvenimo problemų ir taip pasiekiamas žemiškasis rojus,
t. y. išsivaduojama iš bet kokio tragizmo, kovos, dvejojimo, moralinių kančių (pvz.,
Stavrogino sapnas apie dykinėjimą užsienyje romane „Demonai“; Vorošilovo
pranašavimai romane „Jaunuolis“). Bet tas žemiškasis rojus
pasiekiamas tik prievarta ir apgaule, kitaip tariant, paniekinant patį žmogų9.
Lietuvių kritikoje būta bandymų ieškoti temų,
charakterių, situacijų, problemų analogijų tarp F. Dostojevskio ir lietuvių
rašytojų kūrinių. Julijono Lindės-Dobilo „Blūde“ Kostas Korsakas įžvelgė
dostojevskišką asmenybės ir masės santykį, herojaus sąmonės tėkmę. Daugiausia
panašumų su rusų rašytojo kūryba pastebėta Juozo Grušo prozoje ir dramaturgijoje. Tai donkichotizmas kaip žmogiškas pasiaukojimas dėl idealo,
charakterių prieštaringumas ir keistumas, herojų alternatyvaus pasirinkimo galimybės,
sąžinės teismo, moralinio nusikaltimo bei bausmės klausimai, kontrastinga komizmo ir
tragizmo sandūra, instinktų protrūkiai10.
Į viršų
Fiodoro Dostojevskio pasaulėvoka pagal
Nikolajų Berdiajevą
Esama daugybės F. Dostojevskio kūrybos
tyrinėjimų. Jis laikomas vienu skaitomiausių pasaulio rašytojų. Apie jį XIX a.
pabaigoje–XX a. pirmoje pusėje veikalus rašė žymūs rusų mąstytojai: Vladimiras
Solovjovas, Dmitrijus Merežkovskis, Levas Šestovas, Viačeslavas Ivanovas, Nikolajus
Loskis ir kt.
Šiuolaikiniai tyrinėjimai
apie šį rusų rašytoją yra įgiję dvi tendencijas: jis laikomas vienu savičiausių
rusų mąstytojų, lyginamas su Sųrenu Kierkegaardu, Friedrichu Nietzsche arba jis
pripažįstamas vienu ryškiausių krikščionybės reiškėjų rusų literatūroje11 (pirmiausia – kaip Kristaus paveikslo teigėjas ir
įkūnytojas). Tradicinė grožio tema bei jo neišreiškiamumas siejamas su pagrindiniu
F. Dostojevskio leitmotyvu – Kristumi, kaip vienintele ir konkrečia realybe. Kristų
jis manė esant žmonijos grožio idealo įsikūnijimu ir laikėsi minties, kad Kristus
kaip grožis išgelbės pasaulį, kai pasaulis taps sukrikščionintas. Teologines F.
Dostojevskio idėjas tiksliai atskleidžia jo 1870 m. užrašas: „Daugelis galvoja, kad
užtenka tikėti Kristaus morale, jog būtum krikščionis. Pasaulį išgelbės ne
Kristaus moralė, ne jo mokymas, o kaip tik tikėjimas, kad Žodis tapo kūnu <…>.
Reikia tikėti, kad tai galutinis žmogaus idealas, įsikūnijęs Dievas. Tik taip
tikėdami pasiekiame sudievinimo <…>. Atsiminkite, jog
žmogaus prigimčiai reikia sudievinimo. Dorovė ir tikėjimas – viena, dorovė
išplaukia iš tikėjimo“12. Kristaus ir grožio sąveikos
principas perkeliamas į moralės sferą. Toks grožis išvaduoja iš dvilypumo ir
organiškai jungiasi su gėriu bei tiesa. Atsakymas į klausimą, ar „grožis išgelbės
pasaulį“, dabar įgyja ne abstraktų teorinį pobūdį, o tampa susijęs su Kristaus
asmenybės prigimtimi. Jei iš tikrųjų grožis, kaip minėta, išgelbės pasaulį, tai
tik turint omenyje sąlygą, kad Kristus yra ne idėja, bet įsikūnijęs Dievas.
Priešingu atveju jis vėl bus laikomas arba sentimentaliu dorovės idealu, arba dogma.
Vienas paradoksalus tokio grožio simbolis
pateikiamas F. Dostojevskio romane „Idiotas“: tai Hanso Holbeino Jaunesniojo paveikslo
„Miręs Kristus“ aprašymas. F. Dostojevskiui šis kūrinys paliko didžiulį
įspūdį: „Išvydęs šį paveikslą kai kas gali prarasti tikėjimą!“ Paveikslo
paradoksalumas yra tas, kad jame Kristus netenka savo grožio. Jis pavaizduotas „ką tik
nuimtas nuo kryžiaus. Man rodosi, tapytojai paprastai labai mėgsta vaizduoti Kristų, ir
prie kryžiaus, ir nuimtą nuo kryžiaus, vis dar su nepaprasto grožio atspalviu veide;
tą grožį jie stengiasi palikti jam net per pačias baisiausias kančias. O Rogožino
paveiksle apie grožį nėra nė kalbos; tai tikriausias žmogaus lavonas, – žmogaus,
kuris be galo daug iškentėjo, dar prieš numirdamas ant kryžiaus, kuris buvo
žaizdotas, kankinamas, sargybos mušamas, žmonių mušamas <…>. Užtat veido
nepasigailėta nė kiek; čia tikra gamta, ir iš tikrųjų toks ir turi būti lavonas,
kad ir koks būtų žmogus, ištvėręs tokias kančias. <…> Čia
nejučiomis ateina mintis, kad jeigu jau tokia baisi mirtis ir tokie tvirti gamtos
dėsniai, tai kaipgi juos galima nugalėti?“13 Tad F.
Dostojevskio pavaizduotas subjaurotas Kristus tampa tikėjimo pergale ir simboliu to
grožio, kuris išgelbės pasaulį. Kas mirė ant kryžiaus, tas
buvo visiškas žmogus, nė kiek nepaneigęs gamtos dėsnių14.
Akivaizdu, jog išgelbėjimas neiškreipė žmogaus prigimties, o buvo laisvas sutikimas
numirti už kitus žmones. Grožis, kuris išgelbės pasaulį, neneigia žmogaus kančių
ir gyvenimo dramatizmo. Taigi F. Dostojevskis mąsto kaip
menininkas, nors jo kūryba taip pat sutelkta į dvasios filosofijos klausimus:
antropologiją, istorijos filosofiją, etiką, religijos filosofiją15.
Šatrijos Raganos laiške minėtas N. Berdiajevas
maždaug trečiajame dešimtmetyje parašė du darbus apie F. Dostojevskį: „Apreiškimas
apie žmogų Dostojevskio kūryboje“ (1918) ir „Dostojevskio pasaulėjauta“ (1923).
Pats N. Berdiajevas sakė dar jaunystėje gavęs F. Dostojevskio skiepą. Jis sukrėtęs
dvasią labiau negu koks nors kitas rašytojas ar mąstytojas. Pirmas susitikimas su
Kristumi filosofui buvęs susitikimas su Kristumi iš legendos apie Didįjį
inkvizitorių. Šatrijos Raganos minėtas N. Berdiajevo veikalas – vienas ryškiausių
darbų apie šį rašytoją. Ir tarp gausybės N. Berdiajevo knygų ši išsiskiria
ypatingu intelektualiniu patosu, minties aistra, giliomis įžvalgomis, vaizdingais
palyginimais. Visų pirma F. Dostojevskis filosofui – didis antropologas,
eksperimentuojantis su žmogaus prigimtimi ir kuriantis žmogaus metafiziką. Jo kūriniai
sunkiai įspraudžiami į meninės kūrybos kanonus, o dažnai jų ir neatitinkantys.
Pavyzdžiui, romano fabula atrodo netikroviška, veikėjai nerealūs, kalba vienoda,
dažnai vulgaria kalba, beveik nevaizduojama buitis ar gamta. Herojai tarsi nieko neveikia
– tik vaikšto vienas pas kitą, kalbasi tarpusavyje, įsitraukia į tragišką
žmogiškų likimų bedugnę. Iš tikrųjų įvairūs F. Dostojevskio kūrinių veikėjai
– tai jis pats. Svarbiausia tema – tai žmogus ir jo likimas16.
Rašytojas skverbiasi į paslaptingas žmogaus
prigimties gelmes, ekstatiniu, sūkuriniu atskleidimo metodu kuria sūkurinę
antropologiją. „Visa Dostojevskio kūryba yra sūkurinė
antropologija“17. Jo kūriniuose veiksmas sukasi apie
vieną pagrindinę asmenybę, susidaro labai dinamiškas, antinomiškas aistringų
žmogiškų santykių sūkurys, kurio amplitudė – nuo Dievo iki velnio. Šios kūrybos
šerdį gali pažinti tik tie, kas yra įsitraukę į sūkurinę ugninę atmosferą. N. Berdiajevas taip glaustai nusako rašytojui būdingą žmogaus
atskleidimo situaciją: „Jis vaizduoja išleistą į laisvę žmogų, kuriam negalioja
įstatymai, kuris iškritęs iš kosminės tvarkos ir, tirdamas jo likimą laisvėje,
atveria tragiškus jo laisvės kelio rezultatus“18. N.
Berdiajevo „etinis maksimalizmas“, taikytas ir F. Dostojevskio kūrybai, kelia
abejones dėl gėrio neproblemiškumo. Filosofas suabejoja paties gėrio gerumu: ar gėris
iš tikrųjų yra gėris, o ne blogis? Sutvirtindamas etines nuostatas
teologiniu-antropologiniu pagrindu, N. Berdiajevas pirmiausia imasi teodicėjos problemos.
Jis atmeta tradicinį požiūrį, pagal kurį blogis atsiranda dėl žmogaus
piktnaudžiavimo Dievo dovanota laisve. Jokia teodicėja negalima, jei būtų remiamasi
gimtosios nuodėmės kaip piktnaudžiavimu laisve dogma. Vienintelis Dievo pateisinimo
argumentas gali būti tik „nesukurtos laisvės“ idėja: laisvė nedeterminuota jokios
būties, iš pradžių įsišaknijusi nieke, iš kurio Dievas sukūrė pasaulį. N.
Berdiajevo teigimu, mitas apie gimtąją nuodėmę liudija apie Kūrėjo bejėgiškumą
užkirsti kelią blogiui. Bet kaip tik tas „bejėgiškumas“, netobulumas ir yra
kūrybos šaltinis. Žmogaus pašaukimas iškyla kaip kūrybos etika. Ji
yra realus gėrio ir blogio dualizmo įveikimas19.
Kitas filosofo pabrėžtas bendriausias F.
Dostojevskio kūrybos ypatumas – vyraujantis idėjų vaidmuo. Nepaprastai dinamiška
rašytojo idėjinė dialektika sukuria organišką tikrovę ir sukelia ugninį idėjų
sūkurį. F. Dostojevskio idėjos – ne būties pirmavaizdžiai, ne normos, o būties
likimai, pirminiai žmogaus energijos srautai. Jie atpažįstami ne tik menine, bet ir
filosofine intuicija. Mąstęs kraštutinėmis antinomijomis F. Dostojevskis buvo didis
minties menininkas, gebėjęs paveikti ne tik minties logika, bet ir logikos aistra.
Raskolnikovas, Kirilovas, Verchovenskis, Ivanas Karamazovas įkūnija kokią nors idėją.
Rašytojo minčių dialektika apsvaigina, tačiau nepalieka herojų pragaištingos
prigimties bedugnėje. Kartu visus jo veikėjus kankina Dievo klausimas. F. Dostojevskis
rašė: „Pagrindinis klausimas, sąmoningai ar nesąmoningai kankinęs mane visą
gyvenimą – Dievo buvimas“. Jo aistrų ir kančių šaltinis – ne kūno pasaulis,
gimimas ir mirtis, o dvasinis gyvenimas, Dievo išpažinimas ar neigimas. Rašytojo
herojai atskleidžia, kaip abstrakčios mintys gali būti aistringos, kaip jausmai ir
valia liudija metafizines prielaidas ir išvadas. Jo veikėjai giliai jaučia, nes giliai
mąsto; be galo kenčia, nes giliai suvokia; drįsta trokšti, nes drįsta mąstyti.
Priešingai nei F. Nietzsche, F. Dostojevskis išlieka žmogaus advokatas; vesdamas jį
kankinančiu (kartais net pernelyg sunkiu) laisvės keliu, rašytojas atveria Kristų
žmogaus gelmėse. Todėl N. Berdiajevas jį laiko naujo, krikščioniškojo humanizmo
įkvėpėju.
Filosofo teigimu, F. Dostojevskio laisvės kelias
suka į savivalę, kuri gimdo nusikaltimą, sukeliantį kančią. Fizinė kančia, vedanti
myriop, atsiranda dėl gimtosios nuodėmės. Bet dvasinės kančios kylančios iš
asmenybės gelmių, iš laisvės sąlygomis prisiimtos atsakomybės. Blogis susijęs su
kančia ir turi atvesti į atpirkimą. Rašytojas tiki atnaujinančia kančios galia. „Jam gyvenimas yra kaltės atpirkimas per kančią“20.
Blogis sunaikina laisvę ir tampa jos priešingybe. Atpirkimas sugrąžina žmogui
laisvę. Visuose savo romanuose F. Dostojevskis veda herojus trejopu dvasinio proceso
keliu: per laisvę, blogį ir atpirkimą. Zosima ir Alioša pavaizduoti kaip žmonės,
patyrę blogį bei pasiekę aukščiausią laisvės būklę. N. Berdiajevo teigimu, pagal
F. Dostojevskio kūrinius neįmanoma sudurstyti evoliucinės blogio teorijos. Blogio jis
nelaikė gėrio vystymosi etapu. Blogis turįs sudegti pragaro ugnyje. Kas eina blogio
keliu, kas priima blogio patirtį ir mano, kad blogis praturtina dvasinį pasaulį, tas
krenta dar žemiau. Tik blogio demaskavimas, jo „iškentėjimas“
gali pakelti žmogų į dorinį aukštį21. Kančia kaip
laisvės išbandymo žaizdras atsirandanti ir dėl žmogaus uždarumo, užsisklendimo,
dvasinių ryšių su Dievu susiaurėjimo ar praradimo. Filosofo žodžiais, F.
Dostojevskis „Didžiojo inkvizitoriaus“ legendoje genialiai pavaizdavo Kristaus ir
Antikristo akistatą. Didysis inkvizitorius priekaištauja Kristui, kad šis iškėlęs
žmonėms pernelyg aukštą idealą, todėl žmonės neranda laimės ir patiria kančias.
Žmonių žemiškajai laimei reikia duona nuraminti sąžinę, t. y. atimti iš jų
pasirinkimo laisvę. Stebuklu ir žemiška karalyste Inkvizitorius nori nuramdyti žmogaus
vidinį nerimą. Todėl žmogaus dvasios laisvė nesuderinama su laime. Krikščionybė
dėl to ir nepadarė žmonių laimingais, kad išsaugotų dvasios laisvę ir iš laisvo
žmogaus laukia Kristaus pažadų vykdymo. Tad Golgotos paslaptis ir sudaro
krikščioniškosios laisvės esmę.
Kaip F. Dostojevskis išsprendžia blogio įveikimo
ir Dievo buvimo įrodymo problemą, rodo nihilistų, Dievo neigėjų, pirmiausia Kirilovo,
paveikslai. Pasirinkęs savivalę, jis nežino laisvės ribų, jį apsėda idėja, kuri
pavergia, atima laisvę ir sunaikina. Kirilovas sako: „Dabar žmogus myli gyvenimą
todėl, kad myli skausmą ir baimę. Ir taip buvo padaryta. Dabar gyvenama skausmo ir
baimės kaina, ir čia visa apgaulė. Dabar žmogus dar ne tas žmogus. Bus naujas
žmogus, laimingas ir išdidus. Kam bus vis tiek, gyventi ar negyventi, tas bus naujas
žmogus. Kas nugalės skausmą ir baimę, tas pats bus Dievas. O to Dievo nebus. <…>
Dievas yra mirties baimės skausmas. Kas nugalės skausmą ir baimę, tas pats taps
Dievas. <…> Kas nusižudys tik dėl to, kad norės užmušti
baimę, tas iškart taps Dievas“22. „Aš trejus metus
ieškojau savo dievybės atributo ir suradau. Mano dievybės atributas – Savivalė! Tai
viskas, kuo aš galiu, iškilus svarbiajam klausimui, parodyti savo nepaklusnumą ir savo
naująją baisią laisvę. Ji iš tiesų labai baisi. Aš žudausi
norėdamas parodyti nepaklusnumą ir savo naująją baisią laisvę“23.
F. Dostojevskis Dievo buvimą įrodinėja visų pirma
per žmogaus dvasios laisvę. Kas neigia Dievą ir dvasios laisvę, tas stengiasi pasaulį
paversti racionaliu mechanizmu, priverstine harmonija. Apskritai N. Berdiajevas teigia,
kad rašytojui laisvė yra ir antropodicėja, ir teodicėja – tiek žmogaus, tiek Dievo
pateisinimas. Tad ir jo romanai – žmogaus laisvės išbandymo tragedijos. Čia žmogus
maištaudamas trokšta laisvės ir kartu ieško jos galutinės ribos. F. Dostojevskio
kūriniuose reflektuojamos abi laisvės: pirminė – leidžianti pasirinkti gėrį ar
blogį – ir galutinė – gyvenimo pagal tiesą ir gėrį įgyvendinimo laisvė. Tiesa
padaro žmogų laisvą, bet jis turi laisvai priimti tiesą. Rusų rašytojas leidžia
savo herojams priimti tiesą, kuri juos galutinai išlaisvintų. Tai tragiškas kelias –
per tamsą, bedugnę, susidvejinimą. N. Berdiajevo tvirtinimu, F. Dostojevskis atvėręs
naują laisvės pakopą, pagilinęs krikščioniškąją laisvės sampratą. Žmogus
išsineria iš išorinės krikščioniškųjų įsakymų formos, iš aukščiau
nuleidžiamos transcendentinės sąmonės ir savarankiškai pagal savo patirtį ieško
tiesos. Bet laisvė virsta vergija arba savivale, jei jos ieškant nematoma nieko
aukščiau už žmogų. Toks išsilaisvinimas sunaikina patį asmenį. Raskolnikovo
laisvė, peržengianti prigimties ribas, tampa niekinga ir bejėgė; Stavrogino laisvė
virsta visiška negalia ir abejingumu. Kirilovo, panūdusio tapti žmogiadieviu, –
baisia žūtimi. Kirilovas savivalę suvokia kaip šventą pareigą. Pažabojęs aistras
ir potroškius, jis atrodo esąs tobulas. Tačiau ir pats tyriausias žmogus, kurio
laisvė bergždžia, neatranda galutinės tiesos, o juo labiau tas, kuris, peržengdamas
laisvės ribas, neigia Dievą, nors pats juo dedasi. Toks žmogus vis tiek pasmerktas
žūti.
F. Dostojevskis blogį laiko ne tomistine būties
stoka, o realia istorine jėga, neišvengiama laisvės išbandymo dalimi, laisve per
klaidą ir nuodėmę atrasti tiesą. Blogis jam nepaaiškinamas be laisvės. Rašytojas ne
tik tikėjo velnio egzistavimu, tačiau rėmėsi žmogišku psichologiniu patyrimu. Jis
žinojo Apšvietos filosofų, neigusių velnio buvimą, poziciją. Kai Voltaire'ras
kadaise juokėsi iš velnio uodegos ir ragų, buvo paneigti tik liaudies prietarai. F.
Dostojevskis ne tik didis antropologas, bet ir savotiškas kriminalistas, bandantis
išpainioti gyvenime įsišaknijusius blogio slėpinius. Reikia iš
tikro suprasti, kaip rašytojas aiškino blogio problemos ištakas: „Laisvės kelias
pereina į savivalę, savivalė veda į blogį, blogis – į nusikaltimą“24.
Jis atskleidžia ontologinius nusikaltimo padarinius. Laisvė, pavirtusi savivale, veda į
blogį, blogis – į nusikaltimą, nusikaltimas neišvengiamai sulaukia bausmės. Bet tai
tarsi žąslai žmogiškajai prigimčiai. Vis dėlto F. Dostojevskis žvelgia ne iš
įstatymų perspektyvos, o daug giliau. Jis perėmė krikščionybės tikėjimą velnio
egzistavimu, nors pastarojo supratimas Dostojevskio kūriniuose yra skirtingas. Tai ne alegorija, o asmeninis velnias, kartu su Dievu nuolat lydintis
žmogų: „Keistas ir baisus demonas prikibo prie jo galutinai ir jau nebenorėjo daugiau
jo palikti“; demonas kužda „baisias nuojautas ir piktas mintis“25.
Rašytojas parodė, kad žmogaus demoniškumas susijęs su jo susidvejinimu, ir šią
mintį atspindi smukę, suskilę personažai. Socialiai susidvejinusiųjų pasąmonės
sfera tokia suaižėjusi, kad siela, atsiskyrusi nuo Dievo ir kitų žmonių, nenori
suprasti kitų būtybių. Jų egzistavimas suskilusiajam tampa ne
tik abejotinas, bet ir nesvarbus, t. y. bevertis jo Aš atžvilgiu26.
Be vertybių ir idealų gyvenimiškoji energija senka. Taip formuojasi herojaus
savižudiška nuostata, kai jam „viskas vienoda“. Velnias ir yra į sąmonės
paviršių išniręs suskilęs žmogaus alter ego.
Į viršų
Šatrijos Raganos teodicėja ir blogio įveika
Ar Šatrijos Ragana yra palikusi panašių kaip F.
Dostojevskio minčių apie ontologinius blogio ir Dievo buvimo įrodymus? Pirmiausia
randame žinomąjį jos klausimą – kodėl, warum. Nuo „Kodėl tavęs čia
nėra?“ ir klausimo apie mirtį („Tegul man kas atsako, kodėl taip yra!“ – „Iš
daktaro pasakojimų“) iki sielos klausimų, į kuriuos nėra atsakymų. „Sename dvare“
klausiama: kodėl žmoguje yra nuolatinis amžinybės ilgesys? Kodėl žmogus yra toks
nepastovus ir kodėl yra mirtis? „Kodėl Dievuliui reikia to, kas taip skaudu?“ „Kas
iš gėrio, tiesos, jei viso to galas – puvėsiai, niekas, nebūvis?“ „Iš kur manyje, pelene ir dulkėje tarp pelenų ir dulkių, tas
amžinybės jausmas?“27
Šatrijos Raganos kūryboje nedaug taip išsamiai N.
Berdiajevo svarstytų klausimų apie laisvę ar apie metafizines jos prielaidas. Jų
buvimą liudija augantis Mamatės „amžinas maištas“ ištrūkti iš kasdienybės
pančių ir visą gyvenimą tarnauti kokiai nors idėjai, Levanardos pasipriešinimas savo
pono savivalei, kai šis jį bandė mušti ir pažeisti Dievo įsakymą. Mamatės lūpomis
rašytoja teigė nekenčianti despotizmo ir baisiausiu žodžiu laikė žodį „vergas“,
primindama apaštalo Pauliaus mintį: „Jūs brangiai nupirkti, nepasidarykite žmonių
vergais“ (1 Kor 7, 23).
Tai, kuo Šatrijos Raganą domina N. Berdiajevo
nupieštas reljefiškas F. Dostojevskio kūrybos vaizdas, – žmogaus metafizika ir
ontologinė dinamika, asmens nukreiptumas Dievop. Tą linkmę atspindi ir dvasingieji
(Alioša Karamazovas, Zosima), ir nihilistai (Ivanas Karamazovas, Kirilovas). Nihilistų
ieškojimo įtampa ir tragiškumas kyla dėl aistringų pastangų protu, racionaliai
užmegzti ryšį su Dievu. Ir N. Berdiajevo mintis apie F. Dostojevskio herojų tikėjimo
prieštaras, ir Šatrijos Raganos nuostata dėl Dievo atradimo žmogaus gyvenime yra
panašios. Kelias Dievop pirmiausia grindžiamas ne racionaliu protavimu, o tikėjimu. Rašytoja ne kartą pabrėžia: „Jeigu tikime, kad yra Dievas...“,
„aš esu giliai tikinti“28. Blogis kaip buvimo
beprasmybė ir nedorybių virtinė kaip tik prasideda nuo netikėjimo; tai liudija
Kirilovo teiginys: „Jeigu nėra Dievo, tai aš Dievas <…>. Aš turiu nusišauti,
kadangi mano savivalės viršūnė – nužudyti save pačiam sau <…>. Aš turiu
netikėjimą parodyti. Aš neturiu idėjos, aukštesnės už tą, kad Dievo nėra“. „Stavroginas
taip pat jeigu tiki, kad netiki, tai netiki, kad tiki. O jeigu netiki, kad netiki, tai jis
netiki.“ Tarp Šatrijos Raganos romantiškų, melancholiškų, idealistinių prozos
veikėjų šmėkščioja materialistinėms nuostatoms, prigimtiniam įstatymui
vergaujantys žmonės. Pavyzdžiui, „visus savo tinginyste piktinanti“, apsileidusi ir
su kitais vyrais nevengianti santykių Domeikienė, bandanti sužavėti išoriniu grožiu,
nejaučia niekam jokių priedermių, nes niekuo netiki. Demaskuojamas
Ciocios parodomasis pamaldumas ir poteriavimas: ji nemėgsta bažnyčios, giesmės blogai
veikia jos nervus, nedalyvauja laidotuvėse; „ji labai nemėgsta viso ko, kas primena
mirtį, nori būti visados jauna ir amžinai gyventi“29.
Rašytoja tvirtina, kad netikint Dievą grožį užtemdo nedoras elgesys. Matome ir
Šatrijos Raganos atskleistą tikėjimo ir nedorybės akistatą, sunkumą tikinčiojo
akimis pamatytą klystkelį pripažinti kaip realų faktą. Netyčia išvystas Boleslovo
ir Domeikienės susitikimas sukelia jausmą, sukrečiantį ir tikėjimą gėrio realumu
– „rodos man, kad palytėjau šlykščių šlykščiausią varlę – ir vis
tebejaučiu ant pirštų tą palytėjimą. Kaip sunku, pažinus žmones, neniekinti jų! Reikia nuolat mąstyti apie savo silpnybes ir apie tai, kaip jos būtų
pasireiškusios, esant kitokioms sąlygoms, ir jei nepasireiškia, tai kaip maža čia
mūsų pačių nuopelno“30.
Šatrijos Ragana nesileidžia į netikėjimo ir
nihilizmo paieškas, bet beprasmybės bergždumo ribas nubrėžia gana akivaizdžiai ir
vadina tai „atvirkščiu tikėjimu“. „Kas iš to rojaus, jei pati ryt poryt
ištikšiu kaip muilo burbulas <…>. Kadangi mūsų pojūčiai neduoda įrodymų,
jog dvasia egzistuoja be kūno, tai tikime ją žūvant drauge su ja <…>. Kad aš netikėčiau, jog tai tiktai momentas, niekados nesutikčiau
taip merdėti kas valandą per ilgus metus, taip tekina bėgti į niekybę, bet tuojau
nutraukčiau to beprasmio gyvenimo siūlą“31. Šatrijos
Ragana nuo jaunystės aiškiai suvokė tikėjimo praradimo pavojų ir būtinybę skleisti
krikščionybę, vykdyti evangelizavimo misiją. „Išgirdus apie partiją lietuvių,
norinčių platinti tikėjimą be Dievo, liūdna man buvo, ir dažnai gailiai guosdavaus
dėl tos priežasties. O jis, būdamas XIX amžiaus pabaigos jaunikaitis, niekais laiko
viską, ko negali savo pirštais pačiupinėti. Mane tarsi kas durte
duria, girdint tokias nesąmones apie tai, ką laikau šventa, apmauda ima, kad žmogus
nesupranta tokios aiškios, rodos, tiesos“32. Tikėjimas
Šatrijos Raganai yra žmonių sąmoningumo šaltinis ir kartu švenčiausias jausmas.
Įsitikinimais pagrįstus jausmus ji pasiryžusi ginti visomis jėgomis. Praradus
tikėjimą į Dievą, neįmanoma tikėti žmogumi ir pačiu savimi.
Kitas N. Berdiajevo išryškintas F. Dostojevskio
kūrybos bruožas ir Šatrijos Raganos kūriniuose pasirodantis tipologinis atitikmuo –
nemirtingumo ilgesys, tikėjimas kita būtimi bei amžinojo gyvenimo, apokaliptinės
perspektyvos vaizdavimas. „Legendoje apie Didįjį Inkvizitorių“ jaučiamas nebylus
Kristaus buvimas, puolusio žmogaus gelmėse pulsuojanti prisikėlimo nuojauta (Zosimos
raginimas mylėti visus, taip pat ir nuodėmingą žmogų). Ir Mamatės Kristaus
regėjimas per sapną išsiskiria begaline dvasios laisve ir vienintelės galios –
meilės valdžios pajūčiu. Kristus čia pavaizduotas kaip gyvojo grožio įsikūnijimas:
jis stovi smaragdinėje, gėlių išmargintoje pievoje; jo audeklas nežemiškas, o jo
grožiui, nušviestam vidinės saulės, nėra žodžių išreikšti; Kristus žmogaus
akivaizdoje kuria stebuklingas permainas – švelniai paglostyti drugiai akimirksniu
virsta paukšteliais, kurie giedodami lekia aukštyn ir žėri lyg „brangieji akmenys“.
Įstabus Kristaus grožis teikia nežemiškos palaimos tikrumą, ir atsiskleidžia laimės
išgyvenimas, įgyjamas „nuo Viešpaties delno“. Matome ne iš karto pastebimą
estetinio įspūdžio transformaciją: Kristaus akivaizdžiau nemotyvuotas išorinis
grožis virsta vidine, iš esmės religine, malonės kupina gyvenimo būsena. Šatrijos
Raganai ilgesio vaizdavimo gylis nulemia kūrinio meninę vertę. Abiejų rašytojų
veikėjų dramatizmo variklis – troškimas išsinerti iš materijos varžtų,
išlaisvinti sielą kaip plaštakę, išskristi kaip drugiui iš lėliukės. F.
Dostojevskis ir Šatrijos Ragana yra iš tų nedaugelio rašytojų, kurie anapusinį
pasaulį vaizduoja kaip dvasinę tikrovę – per sapną, fikciją, viziją. F.
Dostojevskis rašo apie teokratinę sanklodą, grindžiamą grožiu ir harmonija. Mūsų
rašytoja tvirtina dvasios dalykų sferoje nemėgstanti žodžio „ligi mirties“, nes
gyvenimas anapus esantis tiek pat realus kaip čionai. Dieviškosios sielos ypatybės, per
meilę, tikėjimą ir dorybes užsimezgusios čia, ten pasireiškia dar intensyviau: čia
pumpuras, ten žiedas. Šatrijos Ragana anapusybės sodus aprašo kaip laimės pojūčių
pilnatvę, išsiliejančią muzika, poezija, grožiu. „Kad ir geriausi viso pasaulio
artistai susirinkę imtų groti įvairiausiais instrumentais, ir tai jų muzika nebūtų
tokia puikia, kaip anoji Dievo soduose. O sielos vaikščioja, tų stebuklingų melodijų
klausydamos, sutinka savo mylimuosius, anksčiau mirusius, ir laukia tų, kurie dar
pasiliko žemėje“. Sapnu tampa praeitis, o tikrovė tėra tik dabartis. Tad žemėje
viskas – sapnas, o „amžinojo užmigimo valanda – tai pabudimo valanda“.
Abiem rašytojams erdvė, kur žemė ir dangus
susijungia dar šiapusiniame gyvenime, yra grožio akimirkos. F. Dostojevskis teigė, kad
„grožis išgelbės pasaulį“, bet grožis jam – kaip ontologinės tobulybės
viršūnė – dvilypis, demoniškas. „Grožis yra ne tik baisus (nes neapibrėžiamas),
bet ir paslaptingas dalykas. Čia velnias grumiasi su Dievu, o kovos laukas – žmonių
širdys.“ Mūsų rašytojos gyvenime ir kūryboje velnias egzistuoja kaip ryšio su
Dievu ardytojas, chaoso sėjėjas. „Gyvenimo sūkurys pagrobęs mane stumia ir suka –
ir rodos, viskas gerai – laikas greit bėga, nėra kada liūdėti... Bet tai tik rodos;
sielos dugne kaip jūrių gelmėse tykoja pasislėpus baisioji hidra. Užtenka
kokio mažmožio – tono, spalvos, vieno žodžio – ir jau ji įleidžia savo skaudų
gylį į pat širdį...“33 Rašytoja kratėsi politikos ir
partinių visuomenės reikalų, bet nuolat jais domėjosi. 1918–1921
m. ji skaudžiai rašė apie visuomeninių vertybių pamynimą bei niekinimą: tamsiųjų
gaivalų kupinos bolševizmo dvasios plitimą, papirkinėjimą, demagogiją, pataikavimą
minios instinktams, „nesąžiningumą, nedorumą ir chamiškumą bekraštį ir beribį“34. Nekultūringumas, neišmanymas, aplaidumas lemia žemųjų
instinktų siausmą bei chaosą žmogaus ir visuomenės gyvenime. Šatrijos Raganos
kūryboje grožis, kaip Dievo nuojauta, kaip absoliuto kibirkštis, sutirpdo sielos
piktumą ir bjaurumą. Velnias nustelbia grožį tik tada, kai žmogus leidžia kilti
piktiems norams ir pasireikšti nedoriems poelgiams. Dar daugiau, F. Dostojevskiui ir
Šatrijos Raganai grožis pranoksta ontologinę pasaulio sanklodą. Kristus kaip
įsikūnijęs grožis yra viena dažniausių meno estetinio paveikumo šaltinių F.
Dostojevskio kūryboje. „Aš viską sudėjau į tikėjimo simbolį. Tas simbolis labai
paprastas, štai jis: tikėti, kad nieko nėra gražesnio, gilesnio, simpatiškesnio,
protingesnio, vyriškesnio, tobulesnio negu Kristus. Maža to, jei
kas man nori įrodyti, kad tiesa ne Kristuje ir iš tikrųjų taip būtų, kad tiesa ne
Kristuje, aš labiau norėčiau pasilikti su Kristumi negu su tiesa“35.
F. Dostojevskio įsitikinimu, Kristus jungia estetinį, etinį ir ontologinį pradus.
Šatrijos Raganos kūriniams būdinga amžinojo
gyvenimo tikslingumo samprata, Dievo buvimo tikslo įrodinėjimas savitas taip pat ir F.
Dostojevskio kūryboje. Lietuvių rašytoja nuolat primena Dievo apvaizdos lemiamus
įvykius, gerąją gyvenimo audeklo pusę, pasirodysiančią kitame pasaulyje, to audeklo
rašto tikslumą, prasmę ir grožį. Apvaizdos tikslingumas pagrįstas tuo, kad
nemirtingai žmogaus sielai būtų geriau ir ji atrastų visišką laimę. Mūsų
rašytoja teigia, jog „kiekvienam žmogui yra paskirta pasaulyje kokia nors vieta.
Kiekvienas turime gyvendami atlikti kokią nors misiją, kokį nors uždavinį – ir jei
nuo jo išsisukame, tai mūsų gyvenimas yra bevertis. Jei norime gerai įvykdyti tą
misiją, turime nuolat tyrinėti, kam esame pasaulyje ir ką mums reika daryti, kaip
įsigyti vis daugiau išminties ir gerumo, kokių pareigų atneša mums kiekviena gyvenimo
valanda ir kokiais darbais turtiname savo metus. Ar mokomės laiminti, ne keikti, ne
silpninti sielas, kurios susiduria su mumis? Turime daryti viską,
kas šią valandą mums galima ir prieinama, turime leisti iš savo sielos kuo daugiau
spindulių į visas puses“36.
Čia priartėjame prie reiškinio, kuris leidžia
paaiškinti blogio įveikimo problemą ir F. Dostojevskio, ir Šatrijos Raganos kūryboje.
Tai tikėjimo praktika, tikėjimo arba netikėjimo leitmotyvas. Tai kartu tam tikra
pasaulėžiūrinė nuostata: pasitikėjimas Dievo valia arba ontologinė savivalė,
maištavimas prieš ją. F. Dostojevskis įspūdingiau piešia tokio savęs sudievinimo,
savavališkos elgsenos pasekmes, kai kuriamas žmogiadievis, bet žūsta žmogus.
Šatrijos Ragana pagrindiniu religingo žmogaus bruožu laiko atsidavimą Dievo valiai.
Baimės, kančios, mirties ir visa apimančios atsakomybės akivaizdoje savo rūpestį ir
negalią ji perduoda į tikslingai veikiančio Dievo rankas. „Mano nuomone, vyriausioji
religingo žmogaus žymė yra sutikimas su Dievo valia. Jei yra Dievas, tai jis viską
veda ir veda taip, kaip mūsų amžinajai sielai geriau. Mes, akli, kvaili, to
nesuprantam, bet kada nors pamatysim. Žinai Tamsta, tai didžiausia laimė tarti iš pat
širdies dugno – Dievo valia teesie visados. Man pirmiau buvo irgi
sunku, bet dabar visados taip sakau ir visiškai atsiduodu į Dievo rankas“37
(iš laiško J. Tumėnienei, 1924. XII. 20). Jeigu tikima, kad žmogaus gyvenimas eina
pagal Apvaizdos paskirtą planą ir nubrėžtą tikslą, tai nėra nepakeliamos nelaimės,
ligos ar skausmo. Apvaizdos tikslo įsisąmoninimas Šatrijos Raganai leidžia paklusti
Dievo valiai, priimti šiapusinio pasaulio tvarką kaip praeinančią, dužlią
šešėlių materiją ir matyti prasmę amžinojoje tikrovėje. Žmogus, į viską
žiūrintis amžinybės žvilgsniu, negali pasiduoti skausmui ir pulti į neviltį. Iš
tokio gyvenimo prasmės įžvelgimo ir pajautimo randasi ir rašytojos pavaizduotiems
dievotiems, dvasingiems, balandiškų sielų, liaudiškai kukliems veikėjams būdinga
pasitenkinimo gyvenimu pasaulėjauta (Mamatė, Levanarda, Kazelė, Pranciška, Zuzana,
Bobutė, Verusia, Lukošius, Urbonienė ir kt.). Jie, nuolat susidurdami su kančia,
nepritekliais, skausmu, randa išeitį iš kančios bei vargo beviltiškumo. Savo
asmeninius norus jie įstengia palenkti galingesnei Apvaizdos jėgai. Štai senukas
Lukošius nesijaučia padaręs sunkių nuodėmių ir nesupranta, kodėl Dievas jį taip
spaudžia: neteko dukterų, ūkio. Jis suvokia, jog „kaži kas atėmė iš jo gyvenimą
neteisingu būdu“. Bet jis nė kiek nesiskundžia nei žmonėmis, nei Dievu. Šitie
varguoliai nusižeminę priima „baudžiančią ranką“. „Jiems
gyvenimas nėra kažkokia laimės duodamoji įstaiga, bet sunki, varginga tarnystė. Jei
jis ir duoda kartais trumpų laimės valandėlių, tai yra jo malonė <…>, kaip
kokia dovana virš programos“38. Antra vertus, jų
paveiksluose pastebime Kristaus grožio įspaudą, N. Berdiajevo akcentuotą F.
Dostojevskio kūryboje. Jų pasitenkinimas gyvenimu yra ir savo laimės suvokimas. „Pasakysiu
tau, kas yra laimės paslaptis, o širdie! Mirk tam, kas turi mirties veidą, merdėjimo
aičiojimą, ir nesėk ten, kur kapuose gautumei ieškoti derliaus. Pasakysiu tau, kas yra
laimės paslaptis, o širdie! Atgyk tam, kas viršum mirties, viršum skausmo, viršum
vylių – tveria amžinai. Ir tegu tavo drebąs inkaras ten krinta,
kur yra gelmių ramybė ir tyla“39. Šatrijos Ragana moko
atrasti Dievo malonės taką didžiausiose gyvenimo krizėse – tai rodo jos žodžiai,
parašyti savo draugei Janinai Tumėnienei (1923), mirus Tumėnų mažamečiui sūnui: „Žmonių
kalboje nėra žodžių tokiam skausmui numalšinti – tai tegali padaryti vienas Dievas.
Meldžiu jį, kad duotų Tamstoms savo malonės ramiai pasiduoti jo
šventai, niekados neklystančiai, visuomet į tikrąją laimę mus vedančiai valiai“40. Tai būtų tiksliausias pačios Šatrijos Raganos komentaras
jos pačios cituotai N. Berdiajevo minčiai: „Ar pasaulio ir istorijos proceso prasmė
nėra Dievo troškimas suteikti laisvą meilę kaip atsaką?“
Šiame straipsnyje neieškota priežastinių ryšių
tarp N. Berdiajevo knygoje aprašytos F. Dostojevskio pasaulėvokos ir Šatrijos Raganos
kūrybos. Stengtasi atkreipti dėmesį į abiejų rašytojų analoginius pasaulėžiūros
ir estetikos panašumus ir sutapimus, kurie rodo, jog Marija Pečkauskaitė juto bendrą
ano meto filosofinės ir religinės minties pulsą, sekė tarptautinį pasaulėžiūros
idėjų kontekstą, pati gilino Dievo pažinimą. Ir F. Dostojevskis, ir Šatrijos Ragana
panašiai sprendžia teodicėjos problemą: prasminga laisvė per kančią padeda pajusti
Dievą. Tikrasis grožis atsiskleidžia per Kristų, o veiklus tikėjimas įveikia blogio
problemą. Rusų rašytojas labiau ieško ontologinių Dievo buvimo įrodymų, Šatrijos
Ragana – pasitikėjimo Dievo valia.
1 M a r i
j o s P e č k a u s k a i t ė s - Š a t r i j o s R a g a n o s Raštai.
– Kaunas: Šv. Kazimiero draugija, 1939. – P. 252. (Atgal>>>)
2 K u z m
i c k a s V. Senojo dvaro paunksnėje. M. Pečkauskaitės-Šatrijos Raganos
100-osioms gimimo metinėms // Pergalė. – 1977. – Nr. 3. – P. 125–126. (Atgal>>>)
3 Š a t r
i j o s R a g a n a . Laiškai. – Vilnius: Vaga, 1986. – P. 329. (Atgal>>>)
4 Ten pat.
– P. 479–480. (Atgal>>>)
5 Laiškas
iš Maironio lietuvių literatūros muziejaus fondų. (Atgal>>>)
6 M a s i
o n i e n ė B . Literatūrinių ryšių pėdsakais. – Vilnius: Vaga, 1982.
– P. 12 (taip pat žr.: Darbymetis. – 1921. – Nr. 4. – P. 26). (Atgal>>>)
7 M a c e
i n a A . Masės atbudimas // Židinys, 1939. – Nr. 8–9; M a n t v y d a s
P . Legenda apie Didįjį Inkvizitorių // Židinys. – 1939. – Nr. 11; M
i š k i n i s M . Didžiųjų rašytojų siluetai. – Kaunas: Spaudos
fondas, 1936. (Atgal>>>)
8 M a n t
v y d a s P . Legenda apie Didįjį Inkvizitorių. – P. 489. (Atgal>>>)
9 Ten pat.
– P. 493. (Atgal>>>)
10 M a s i
o n i e n ė B . Literatūrinių ryšių pėdsakais. – P. 74–85. (Atgal>>>)
11 Новые
аспекты в изучении Достоевского / Ред. В. Захаров.
– Петрозаводск: Изд. Петрозаводского
университета, 1994; Евангельский текст в русской
литературе / Ред. В. Захаров. – Петрозаводск:
Изд. Петрозаводского университета, 1998. (Atgal>>>)
12 Христианство
и русская литература / Отв. ред. В. Котельников. –
T. 1. – Санкт-Петербург. – Наука, 1996. – С. 304–305. (Atgal>>>)
13 D o s t
o j e v s k i s F . Idiotas. – Vilnius: Margi raštai, 2003. – P. 449–450.
(Atgal>>>)
14 Аста
делл А. Красота и спасение в мире Достоевского //
Христианство и русская литература / Отв. ред. В.
Котельников. – T. 3. – Санкт-Петербург: Наука, 1999. –
C. 256–257. (Atgal>>>)
15 З е
н ь к о в с к и й В . История русской
философии. – Ленинград: Прометей, 1991. – C. 220. (Atgal>>>)
16 Б е
р д я е в Н . Миросозерцание Достоевского //
Б е р д я е в Н . Смысл творчества. – Москва:
Аст, 2002. – C. 402. (Atgal>>>)
17 Ten
pat. – C. 406. (Atgal>>>)
18 Ten
pat. – C. 407. (Atgal>>>)
19 История
этических учений / Ред. А. Гусейнов. – Москва:
Гардарики, 2003. – C. 868–869. (Atgal>>>)
20 Б е
р д я е в Н . Миросозерцание Достоевского. –
C. 439. (Atgal>>>)
21 Ten
pat. – C. 438. (Atgal>>>)
22 D o s t
o j e v s k i s F . Demonai. – Vilnius: Vaga, 1997. – P. 98–99. (Atgal>>>)
23 Ten
pat. – P. 519. (Atgal>>>)
24 Ten
pat. – P. 435. (Atgal>>>)
25 D o s t
o j e v s k i s F . Idiotas. – P. 256–257. (Atgal>>>)
26 Л а
у т Р . Философия Достоевского в
систематическом изложении. – Москва: Республика,
1996. – C. 312–313. (Atgal>>>)
27 Š a t
r i j o s R a g a n a . Sename dvare. – Vilnius: Vaga, 1969. – P. 365.
(Atgal>>>)
28 Š a t
r i j o s R a g a n a . Laiškai. – Vilnius: Vaga, 1986. – P. 117, 256.
(Atgal>>>)
29 Š a t
r i j o s R a g a n a . Sename dvare. – P. 373. (Atgal>>>)
30 Ten
pat. – P. 408. (Atgal>>>)
31 Ten
pat. – P. 362–363. (Atgal>>>)
32 Š a t
r i j o s R a g a n a . Viktutė // Sename dvare. – P. 21. (Atgal>>>)
33 Š a t
r i j o s R a g a n a . Laiškai. – P. 303. (Atgal>>>)
34 Ten
pat. – P. 324. (Atgal>>>)
35 Д о
с т о е в с к и й Ф . Письма. – T. 1. – Москва–Ленинград,
1928. – C. 142. (Atgal>>>)
36 Š a t
r i j o s R a g a n a . Rimties valandėlė. – Vilnius: Katalikų pasaulis,
1994. – P. 24–25. (Atgal>>>)
37 Š a t
r i j o s R a g a n a . Laiškai. – P. 378. (Atgal>>>)
38 Š a t
r i j o s R a g a n a . Sename dvare. – P. 408. (Atgal>>>)
39 Š a t
r i j o s R a g a n a . Dvi mokytoji // Š a t r i j o s R a g a n o s
Raštai. – Kaunas, 1928. – P. 201. (Atgal>>>)
40 Š a t
r i j o s R a g a n a . Laiškai. – P. 357–358. (Atgal>>>)
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|