|
<< Atgal
|
|
ATSIMINIMAI.
DIENORAŠČIAI. LAIŠKAI |
|
VINCAS LAURYNAITIS
Vilkaviškio Žiburio
gimnazija
1919. IX. 11922. XI. 1
Mokytojai
Pramogos
Ateitininkai
Jau pusšimtis su viršum metų praslinko nuo to
laiko, kai lankiau tą mokyklą. Mėginu prisiminti tuos jaunystės metus, kai gyvybe
pulsavo gyvenimas, kai kupinas lūkesčių troškau šviesios ateities. Tačiau sulaukus
žilo plauko ir atminčiai susilpnėjus, daug kas išblėso. Priešais save tematau
griuvenas, kaip archeologas kapstausi jose, norėdamas iš jų atstatyti tą praeitį.
Primintinas mano kelias į tą mokyklą. 1918 m.
gruodžio pabaigoje, išlaikęs Marijampolėje egzaminus į II klasę ir joje pasimokęs
pusmetį, buvau perkeltas į III klasę. Joje pasimokęs vėl tik pusmetį ir sužinojęs,
kad Naumiestyje nuo 1919 m. pradžios steigiama progimnazija, išlaikiau čia egzaminus į
IV klasę. Dėl mažo mokinių skaičiaus ta klasė nebuvo atidaryta. Tad, atsiėmęs
išlaikytų egzaminų pažymėjimą ir nenorėdamas grįžti į Marijampolės III klasę,
gyvenau tėviškėje.
1919 m. rugsėjį su tuo pažymėjimu įstojau į
Vilkaviškio Žiburio gimnazijos IV klasę ir čia mokiausi iki 1922 m. lapkričio
mėn.
Man, atvykusiam iš kaimo, to meto Vilkaviškis
atrodė didmiestis. Miesto centre dominavo keturkampė aikštė, grįsta stambiais
akmenimis, kuria ratams važiuojant bildėjo. Tiesios gatvės, cementiniai šaligatviai,
dviaukščiai mūriniai namai, pro kuriuos sklido elektros šviesa, priminė man kultūros
ir šviesos židinį.
Tėvas mane apgyvendino
našlės Juraitienės bute drauge su bendraklasiu Antanu Vasiliausku1
ir su Albinu Kilikevičiumi2,
besimokančiu III klasėje.
1919. IX. 1 atvykau į mokyklą. Mūsų vyriausiajai
klasei paskirta nedidukė, bet pati jaukiausia kampinė saulėta patalpa. Man vasaros metu
gerokai žagre ir dalgiu tėviškėje padirbėjusiam, klasės sienos švytėjo, pro langus
plieskė saulės spinduliai, išsirikiavę suolai tarytum kvietė prašom.
Mokyklos varpelis paskelbė mokslo pradžią. Į klasę pirmas įėjo simpatiškas, su besišypsančiais ūseliais
direktorius Stepas Vaitkevičius3, mus pasveikino ir
linkėjo, kad mes, vyriausios klasės mokiniai, būtume visiems mokiniams pavyzdžiu ir
mokyklos garbe. Bendraklasiai didžiavosi ir galėjo prisiekti mokyklos neapvilsią.
Marijampolėje mokęsis berniukų klasėje, o dabar
patekęs į mišrią, drauge su mergaitėmis, pajutau šilimą ir jaukumą. Jos buvo
susėdusios kraštinėje suolų eilėje ir į jų pusę mano žvilgsnis krypo. Jų buvo
septynios. Visų pirma paminėtina kukli, nedidukė, apskritukė, būsimoji poezijos
lakštingala Salomėja Bačinskaitė. Jos draugė išstypus į
aukštį, labai rimto veido Uršulė Jasulaitytė4. Abi
sėdėjo pirmame suole, tarsi pasiryžusios visoms draugėms skinti kelią. Antrame suole
patogiai įsitaisiusi žydėjo gražiosios lyties pažiba, Vilkaviškio gydytojo dukra
Kazė Kudirkaitė; šalia jos kiurksojo nepatrauklaus veido, lyg
nustelbta pakelės gėlė M[arcelė] Unguraitytė5. Trečiame
suole sėdėjo dručkė storomis kasomis, šypsojosi kaip svočia mano žemietė Antanina
Jasaitytė, o šalia jos liesutė, su pašiauštu plaukų kuodu ir kaip jaunamartė
bailiai dairėsi [Elena] Povilaitytė. Paskutiniame suole lyg pamiškėje pasimetusi raudo
ir jaudinosi [Marija] Tumosaitė.
Į IV klasę, be manęs, susirinko 13 berniukų.
Pirmiausia prisimintini du klasės žymūnai: Pijus Glovackas (tuo
metu vadinamas Glavecku), kairiųjų pažiūrų mokinių vadas6,
ir Antanas Vasiliauskas, ateitininkų šulas. Abu savo aukštu ūgiu, inteligentiška
išvaizda ir išsilavinimu klasėje dominavo. Pirmame suole sėdėjo
judrus kaip gyvsidabris Stasys Miščikas7 ir karštuolis
Stasys Matulevičius. Nors buvo mažiausi, bet klasėje didžiausi kertukai. Paniuręs, kaip Kainas nepatenkintas Juozas Šlekys8
ir dabita, pakeltais sparnais Andrius Koniuchovas9.
Trečiame suole įsitaisė du kontrastai: energingas, niekam
nenusileidžiąs Stasys Kudirka10 ir lėtabūdis,
lėtakalbis Stasys Balsys11. Už jų stiebėsi du
debiutantai: su pensnė Petras Strimaitis12
ir su balta apykakle, kregždute parišta, Jonas Unguraitis13. Dar paminėtini bespalvis Pečiulis14, irzlys Kizlaitis15
ir ištįsėlis, keturkampiško veido Alfonsas Kulvinskas16.
Vėlesniais mokslo metais iš kitų mokyklų įstojo
į mano klasę daugiau berniukų.
Į viršų
M o k y t o j a i
Atsiminimų autoriai daugiau ar mažiau atsimena
savo mokytojus. Tie mokytojai, kurie dalyką dėstė įdomiai, bendravo su mokiniais,
davė naudingų patarimų, ugdė jų savarankiškumą, atskleidė jų glūdintį talentą,
visada minimi su meile ir pagarba. Būna ir tokių mokytojų, kurie iš atminties
išblanksta taip, kad net užmirštamos jų pavardės.
Geriausiai savo mokytoją galima pažinti bendraujant
dalykiniuose būreliuose, susirinkimuose, išvykose ir kituose užklasiniuose renginiuose.
Tokių progų Vilkaviškio gimnazijoje beveik nebūdavo. Mokinys su mokytoju čia
tiesiogiai susidurdavo tik pamokų metu. Todėl jo asmenybė daugiau ar mažiau
išryškėdavo tik pedagoginiu atžvilgiu.
STEPAS VAITKEVIČIUS, direktorius, dėstęs
matematiką, fiziką, chemiją, kosmografiją, na ir ėjęs gimnastikos mokytojo pareigas.
Darbo turėjo per akis. Dėstė svarbius dalykus. Nors jis neieškojo metodinių
naujovių, bet savo dalykus dėstė aiškiai, suprantamai. Negirdėjau ir kitų mokinių
nusiskundimų. Mėginu apibūdinti vieną kitą jo pamoką, iš kurių išryškėja kaip
mokytojas ir žmogus.
Šių dienų vidurinė mokykla be sporto
neįsivaizduojama. Mokiniai serga sporto aistra, ne vienas mokslą laiko antraeiliu
dalyku, mokytojai gerus sportininkus proteguoja ir laiko mokyklos garbe. Šiandien
kiekvienoje mokykloje išsijuosę darbuojasi vienas ar du mokytojai sportininkai,
specialiai aukštųjų mokyklų paruošti.
Nieko panašaus Vilkaviškio gimnazijoje nebuvo. Čia
mokiniai neturėjo sviedinio, slidžių, sporto aikštės. Vis dėlto savaitiniame pamokų
tvarkaraštyje buvo įrašyta viena pamoka fiziniam lavinimui. Tą kultūrą
teko dėstyti pačiam direktoriui. Jis mankštindavo tik berniukus, mergaitės tuo metu
rankdarbius siuvinėdavo. Čia niekas neįsivaizdavo, kad mergaitės ilgais sijonais ir
katalikinėje mokykloje sportuotų.
Šeimenos ir Vilkaujos upelių santakoje, prie pat
mokyklos, buvo nuokalni ir nutreplenta pievutė, kurios pakraščiais kerojo dilgėlynai
ir varnalėšos. Joje atlikdavome tą mankštą. Mes tos pamokos laukdavome, nes tai
būdavo tikro poilsio valandėlė. Nereikėdavo vien kelnaitėmis ir marškinėliais
prakaituoti. Jeigu būtų reikėję taip pasirodyti vyrams, kai kuriems įkopusiems į
trečiąjį dešimtmetį, tai būtų drovu mergaičių akivaizdoje. Tad sportavome su
pilna apranga.
Paskambinus jau mes aikštelėje laukdavome savo
trenerio. Jam nebuvo reikalo skubėti, lėtute prie mūs prisiartindavo ir ramiai
paprašydavo eilute išsirikiuoti. Buvo jis reiklus, vis reikalaudavo rikiuotis pagal
ūgį priekyje didieji, gale atsidurdavo mažieji. Su manimi būdavo vargo, kol
pagaliau įterpdavo maždaug į eilės vidurį. Eilė tapdavo panaši į geometrinę
liniją, kaip nulieta.
Po šio netrumpo, bet reiklaus pasiruošimo poromis
sustoję ir gavę komandą žengte marš, koja į koją pasivaikščiodavome ratu. Jo
viduryje stovėdamas direktorius skaičiuodavo viens, du. Niekad, regis, netekdavo
visiems pabėgėti, nes mes juk nebuvome išprotėję.
Pažygiavę be priekaištų, vėl sustoję eilute,
laukdavome tolimesnių numerių. Direktorius pasitempdavo, rankas į šonus įremdavo, tai
vieną, tai antrą koją kilsteldavo, į šalis pasikraipydavo, kiekvieną judesį
aritmetikos skaičiais užakcentuodamas. Mums tekdavo tą nelengvą užduotį atlikti ir
savo sustabarėjusius liemenis pramankštinti.
Daug būdavo įdomiau, kai gaudavome progos savo
individualius gabumus parodyti. Direktorius iš kišenės išsitraukdavo specialiai mums
pritaikytą virvutę. Ją dviem mokiniams ištiesus ir pakėlus, kitiems tekdavo per
virvutę šokti. Mes reikalaudavome, kad direktorius parodytų, kaip per ją šokti.
Tačiau jis tik delnu nuo savo ūselių nubraukdavo šypseną. Mes šokdavome ir
nėrėmės iš kailio. Direktorius po kiekvieno šuolio siuvėjo metru pamatuodavo
aukštį ir pranešdavo rezultatus. Aukščiausiai iššokdavo Juozas Šlekys, mergaičių
vadinamas Kainu.
Ta sporto valandėlė baigdavosi šokimu į tolį.
Tas pats metras taip pat fiksuodavo pasiekimus. Stebėdavomės S. Miščiku ir S.
Matulevičiumi, tais mažais gaidukais, sukertančiais ilgakiškius. Smagiausią juoką
sukeldavo ilgis Kulvinskas, kuris po kiekvieno šuolio griūdavo, nosimi žemę paardavo
ir kartais paragaudavo dulkių.
Klasės žymūnai P. Glovackas ir A. Vasiliauskas,
bijodami tokios kompromitacijos, liovėsi lankę tokias pamokas. Direktorius nė karto
nekėlė jiems pastabos.
S. Vaitkevičius, kaip minėjau, dėstė tiksliuosius
mokslus. Mokyklose jie būdavo laikomi sunkiausi ir svarbiausi, dėl kurių ne vienam
tekdavo su mokykla atsisveikinti. Gerai atsimindamas Marijampolės aritmetikos mokytoją
Radušį, vadinamą tironu, siautėjusį kuolais ir dvejetais, ir čia dėl to
būgštavau.
Nieko panašaus čia nebuvo, niekas iš tų dalykų
negaudavo pataisų. S. Vaitkevičius tuos dalykus gerai mokėjo, dėstydavo suprantamai,
algebros formules, geometrines figūras švariai braižė. Tik metodiniu atžvilgiu
būdavo tas trūkumas, kad, mokiniams nespėjus užrašyti, greitai nuo lentos viską
nutrindavo. Tad reikėdavo atidžiai klausyti ir greitai užsirašyti.
Tik S. Bačinskaitei tie dalykai būdavo sunkiausi ir
nuobodžiausi. S. Vaitkevičius lentoje braižo formules, o ji, nors parėmus ranka
veidą, nuo jų nenuleidžia akių, bet mato įdomesnį pasaulį.
Fiziką dėstydamas jis pasinaudodavo pavaizdumo
priemonėmis. Ypač jis kėlė elektros šlovę. Į klasę atsinešdavo elektros mašiną,
akumuliatorių, vielų. Būsimasis inžinierius Kulvinskas, lyg pakilęs į
septintąjį dangų, sukdavo mašinos ratą ir vielomis paleisdavo elektros srovę. Tos
srovės veiklą leisdavo patikrinti mokiniams. Atsargūs mokiniai pirštus tik kyšteldavo
prie vielų ir atšokdavo.
Atsimenu S. Bačinskaitę, panorusią tą jausmą
patirti. Ši tyli ir abejinga klasėje mergytė, srovės purtoma, džiūgavo, šokinėjo,
jos akys spinduliavo, lyg būtų vidiniai, hermetiškai uždari jos jausmai išsiveržę
aikštėn. Jos vidinis jausmų pasaulis buvo impulsyvus, tik reikėdavo progų jiems
pasireikšti.
Apskritai kalbant, S. Vaitkevičius buvo geraširdis,
taktiškas, neužgaulus, jausdavo pasitenkinimą, kai mokinys gerai atsakinėdavo.
Savo politinių pažiūrų mokiniams neatskleisdavo. J. Juraitis17, nuo 1923 m. buvęs
lietuvių kalbos ir literatūros mokytojas, savo atsiminimuose pažymi, kad jis, baigęs
Varšuvos universiteto Fizikos-matematikos fakultetą, kun. V.
Vaičiulio18 rekomendacija buvo paskirtas laikinai eiti
direktoriaus pareigas, nors jo socialdemokratinės nuotaikos niekam nebuvusios
paslaptis.
Reikia pasakyti, kad jis aukštąjį mokslą baigė
ne Varšuvoje, o Peterburge. Mokykloje mokiniams viešų paskaitų bei pranešimų
ideologiniais klausimais nėra skaitęs ir savo socialdemokratinių pažiūrų nėra
atskleidęs. Vis dėlto neabejojamai buvo liberalas. Su Žiburio draugija palaikė
tik oficialius, su gimnazija susijusius ryšius. Bažnyčios mokinių pamaldų metu
nelankė. Mokyklos ateitininkus ir kairesniųjų pažiūrų mokinius vienodai traktavo. Kapelionas Dailidė19 kairesniuosius
mokinius iš sakyklos smerkė ir keikė, mokytojų posėdžiuose kildavo griežtesni
idėjinio auklėjimo klausimai, tačiau direktorius, nepaisydamas tų priekaištų,
mokinius vertino tik pagal jų mokslą.
Vienas faktas ryškiai apibūdina direktorių. 1922
m. balandžio pabaigoje komjaunuolis P. Glovackas Vilkaviškio žvalgybos buvo suimtas ir
apie dvi savaites kalinamas. Mokytojų posėdyje klerikalas Dailidė priekaištavo
direktoriui dėl tokio idėjinio abejingumo ir reikalavo P. Glovacką iš mokyklos
pašalinti. Tik direktoriaus pastangomis jam tebuvo sumažintas elgesio pažymys.
Mokiniai sužiuro į mokyklon grįžusį P.
Glovacką. Jo bendraminčiai abejingai, kiti pašaipiai sutiko. Tik gražuolė Kazė
Kudirkaitė, kuriai politika rūpėjo kaip pernykštis sniegas, palaikė jį kaip įdomų
kavalierių, teikėsi klasėje pakalbinti, ir S. Bačinskaitė, giliai tikinti
ateitininkė, pamačiusi jį, smalsiai sujudo. Matyt, jai tas bedievis atrodė kaip
pasakiškas karaliūnas, galįs išvaduoti užburtą karalaitę, tai rodo, kad joje
slypėjo aštrūs prieštaravimai, kad gyvenimo pilkybėje troško šviesių, didingų
asmenybių. Tokia pasaulėjauta pateisina ir jos kelią į Trečią frontą.
Direktorius susierzinęs įėjo į klasę ir viešai
pranešė apie elgesio sumažinimą. Klasėje nepaprasta tyla. P. Glovackas nežinia kokia
dingstimi paklausė, už ką. Direktorius, matyt, prisiminęs posėdžio nemalonumus,
išraudo, susinervino ir šūktelėjo: Už ką
už ką
pačiam turėtų būti
geriausiai žinoma! Jis visų akivaizdoje nepasmerkė kaltinamojo pažiūrų ir
pradėjo dėstyti savo dalyką.
Man nesuprantama, kodėl šis padorus asmuo
tarybiniais metais buvo išvežtas į Sibirą ir tenai žuvęs.
ŠAKELĖ PUIŠYS, inspektorius, įdomiausias iš
visų mokytojų. Jis mokykloje pasirodė man besimokant V klasėje. Niekas nežinojo jo
kilmės, kokiu keliu atsidūrė į Vilkaviškį nei jo mokslo. Sklido kalbos, kad jis
tėra mokęsis kunigų seminarijoje. J. Juraitis jį apibūdina kaip judrų, greitą,
visur spėjantį, apsikrovusį visuomeniniu darbu, žymiausią ateitininkų globėją.
Mokiniai jusdavo, kad į pamokas ateina
nepasiruošęs, tad jam visada išeidavo tik maždaug, bet kadangi nieko nepjaudavo
ir silpną mokėjimą geraširdiškai praleisdavo, nors klasė pasišaipydavo, vis dėlto
jį mėgo. Visokiomis progomis jo prašydavo tarti žodį. O iškalbingumo jam
netrūkdavo.
Š. Puišys dėstė lotynų kalbą ir istoriją.
Kitose mokyklose lotynų kalba būdavo kietas riešutas. Taisyklių kalimas,
ekstemporalių rašymas mokiniams užimdavo daugiausia laiko. Čia nebūdavo vargo. Š.
Puišio metodas buvo paprastas. Pirmiausia lotynišką tekstą pats išversdavo. Tas
vertimas jam sekėsi sunkokai. Jis dėdavosi lotynų kalbą gerai mokąs, tik skųsdavosi
lietuviškų žodžių pakaitalais. Todėl tie vertimai būdavo nesuprantami. Jis pats tai
jusdavo ir žiūrėdavo į mokinius lyg pagalbos laukdamas. Jam dažniausiai
patalkininkaudavo S. Kudirka ir S. Matulevičius. Kaip jie sakinį išversdavo, su tuo
mokytojas sutikdavo to maždaug taip. Mes lotyniškame tekste tuos lietuviškus
vertimus pieštukais užsirašydavome. Iššaukti atsakinėti, žinoma, nesunkiai
išversdavome. Gramatine analize mūsų nevargindavo.
Istorijos pamokos buvo žymiai įdomesnės. Savo
iškalbingumu ir emociniu pakilimu mokiniams imponuodavo. Jo istorija tesiribojo
kunigaikščių istorija. Nors mokiniai įtarė jį esant lenkiškos edukacijos, tačiau
Lietuvos kunigaikščius apibūdindavo patriotiška šviesa. Tik jie laimėdavo visas
kovas, tik jie, kaip genijai, sukūrė plačią ir galingą valstybę: Gediminas įkūrė
Vilnių, Algirdas kardu daužė Kremliaus vartus, Vytautas savo žirgą pasigirdė
Juodojoje jūrėje. Ypač aukštino karalių Mindaugą ir jo krikštą.
Tas mokslas mokiniams nebuvo sunkus, nes nereikalavo
istorinių faktų, datų, feodalinės visuomenės socialinių santykių bei tuometinės
santvarkos apibūdinimų. Žinodami, kad nebus mokytojo pertraukiami, mokiniai galėjo
pasakoti viską, nors nebuvo jokio ryšio su duotąja tema.
Primintinas vienas Salomėjos Bačinskaitės pamokos
atsakinėjimas. Jai teko papasakoti apie kunigaikštį Mindaugą. Būdama nepaprastai
jautri mergytė, atsistojusi prieš klasę iš pradžių raudo, jaudinosi ir kažką
mikčiojo. Supratęs jos keblią dvasinę būseną, mokytojas paskatinančiai pasistengė
ją įvesti į vėžes. Pasirodė, kad Salomėja buvo skaičiusi S. Daukanto Būdą,
kuris savo romantika buvo ją sužavėjęs. Pagaliau ji susikaupė, atsitiesė, su
poetiniu įkvėpimu ir pasigėrėjimu ėmė piešti tuos laikus, kai ošę ąžuolai, kai
nebuvę nei prabangių palocių, nei susmegusių į žemę bakūžių, visi gyvenę gamtos
prieglobstyje, kai bajorai su meškų kailiais ir jaučių ragais drauge su liaudimi
susėdę pakarčiui gėrę midų ir klausėsi vaidilų dainų apie Lietuvos didvyrius. Su
pasigėrėjimu klausėsi ir Šakelė Puišys, nuolat kresteldamas galvą ir pritardamas
to maždaug taip.
Jau VI klasėje ėmė ryškėti Salomėjos poetinis
talentas. Mokytojas daugiau ar mažiau puoselėjo būsimosios poetės polinkį į
romantiką.
Šakelė Puišys vienintelis mokytojas, kuris
pamokų metu leisdavo mokiniams kelti klausimus. P. Glovackas, turįs istorinių žinių,
klausydamas tokio praeities idealizavimo, neištvėręs priminė mokytojui, kad didžių
kunigaikščių laikais buvusi feodalinė santvarka. Š. Puišys pritariamai linktelėjo
galvą.
Dvarininkai ir kunigai, kalbėjo P.
Glovackas, valdė dvarus.
Ateitininkai sužiuro į P. Glovacką, Š. Puišys
pritarė to maždaug taip.
Jie valdė dvarus, o baudžiauninkai liejo
prakaitą. Man nesuprantama, kaip jie, drauge susėdę, galėjo gerti midų iš vieno
rago?
Ateitininkams ir mokytojui buvo akibrokštas. Į tai
teks mokytojui atsakyti:
To žinoma
buvo visokių dvarininkų ir
visokių baudžiauninkų
Š. Puišys nemėgo kritikos, nesugebėjo ginčytis.
Jam buvo daug maloniau nusileisti, sutikti.
KUDIRKA, Vilkaviškio gydytojas, nuo 1920 m., man
besimokant V klasėje, higienos mokytojas. Išėjęs aukštąjį medicinos mokslą,
turįs nemažą gydytojo praktiką, savo dalyką gerai išmanė. Jis Vilkaviškio
gimnazijoje buvo vienintelis mokytojas, kuris kiekvienai pamokai atsinešdavo planą ar
trumpą konspektą. Tokiu būdu rimtai pasiruošęs, į tą planą retai žvilgteldamas,
planingai ir suprantamai išdėstydavo temą.
Jam rūpėjo supažindinti mokinius su žmogaus
anatomija su kaulais, audiniais, su organų funkcijomis ir su sveikatos poreikiais.
Dėstomą dalyką Kudirka paryškindavo pavaizdumo
priemonėmis. Įsiminė žmogaus kaulų skeletas, pirmą kartą matytas ir sukėlęs
klasėje nepaprastą įspūdį.
Susėdę ir rimtai nusiteikę jo laukdavome. Štai
palengva veriasi durys, mokytojo nesimato, bet pirmiausia pro pravertas duris kiša galvą
rūstybė išsekusių akių kiaurymėmis, išsišiepusiais dantimis. Kiek pakraipiusi
galvą ir įsitikinusi, kad pateko, kur reikia, parodė krūtinės groblus, kur kadaise
plakė širdis. Pagaliau už mokytojo atsitiesė visas žmogaus stotas su
maskatuojančiomis kojomis, tarsi rodydamos nemirštamą žmogaus gyvybę. Pritvirtintas
prie stovo, atsistojo prieš klasę. Atsistojęs tarytum tarė: Na ką, jūs
dulkės.
Salomėja Bačinskaitė garsiai aiktelėjo,
siaubingomis akimis pažvelgė į mus, ant suolo sukniubo, jos pečiai trūkčiojo. Ką
tada ji jautė, mąstė? Greičiausiai jai priminė giltinę, atnešusią mirtį, visiems
lūkesčiams galą.
Kudirka, kaip gydytojas, matęs visokių ligonių
apalpimų, visai nekreipdamas į ją dėmesio, aiškino kaulų sandarą. Kaip gydytojas
viską aiškindavo nesivaržydamas. Iškėlė klausimą, ar čia vyriškio, ar moters
skeletas. Niekas nežinojo. Paaiškino, kad tai esąs moters skeletas, nes gimdymo dėlei
jos klubikauliai skėstesni.
Aiškindamas plaučių, kepenų, tulžies, širdies
funkcijas, vaizdingumo dėlei sau į tas vietas pirštu pabaksnodavo. Paaiškino, kad
kvėpuojant moters krūtinė kilsčioja, o vyro pilvas. Duodavo naudingų patarimų.
Paaiškino, kaip dėl netinkamo maisto sutrinka skrandis ir kaip jis ištuštinamas. Mums
parodė du suglaustus pirštus, juos sugrūdo į savo burną, pasilenkė, pasirąžė ir
pavaizdavo, kaip skrandis ištuštinamas.
Pamačiusi tą procesą, S. Bačinskaitė taip
pasipriklino, kad palindo po suolu ir išsitraukė nosinę
Visa tai mes klausydavome su
dėmesiu, tik Salomėjai, romantiškai mergytei, tokia fiziologija rodėsi pliku
natūralumu.
Kudirka buvo Darvino mokslo šalininkas: visada
pabrėždavo evoliucijos procesą ir žmogaus išsivystymą iš žemesniųjų gyvių. Tai
įrodydavo konkrečiais pavyzdžiais. Kartą atsinešė į klasę žmogaus ir arklio
skeletų kojas. Analizuodamas abiejų kojų kaulus, įrodė jų giminingumą, nes esąs
abiejų kojų kaulų skaičius vienodas, tik jų forma dėl evoliucijos skirtingai
išsivystė.
Kudirkos kaip liberalo pažiūros visiems buvo
aiškios. Mokytojaudamas klerikalinėje mokykloje, savo mokslu griovė visas kapelionų
koncepcijas. Su Žiburio draugijos vadovybe jokių santykių neturėdavo,
bažnyčios nelankydavo, pavojaus netekti mokytojo vietos nejausdavo, nes buvo miesto
gydytojas, kurio tarnyba buvo užtikrinta.
MARIJA RAKUTYTĖ prancūzų ir vokiečių kalbų
mokytoja. Ji gyveno klebonijos name, prieš pat bažnyčią, kur
viešpatavo pralotas Dabrila, žmonių vadinamas džiakonu arba prabaščium20.
Tai buvo senų pažiūrų klerikalas, šykštuolis ir plėšikas už visokius
parapijiečių aptarnavimus. Savo giminaitę M. Rakutytę apgyvendino klebonijos II
aukšte, ir praloto akivaizdoje ji jautėsi kaip vienuolė. Visiems krito į akis jos
išbertas spuogučiais veidas. Mokinys Jonas Runkevičius, mėgstąs ciniškai
pasišaipyti, teigė, kad kiekvienos uždarytos vienuolės esą tokie akivaizdūs veido
požymiai.
Ji buvo studijavus tas kalbas vienoje Šveicarijos
vienuolių mokykloje. Atrodė, prancūzų kalbą geriau mokėjusi už vokiečių. Tų
kalbų dėstymo metodas buvo paprastas jai terūpėjo išmokyti skaityti, versti ir
atpasakoti. Neatsimenu, kad būtų mokiusi gramatikos, tarties taisyklių, analizavusi
sakinius, įtraukusi mokinius į pokalbius. Ir ji pati tomis kalbomis nieko plačiau
nepapasakodavo, tik pamoką atsakinėjant paklausdavo, pataisydavo. Apie prancūzų ir
vokiečių literatūros ir kalbos klasikus nė žodžiu neužsimindavo užteko
mokyklinio vadovėlio. Mokiniai buvo įsitikinę, kad ji tas kalbas moka.
Tačiau tas mokinių
įsitikinimas susvyravo, kai atvykęs vizitatorius profesorius Račkauskas21,
atėjęs į prancūzų kalbos pamoką, ėmė taip smarkiai taisyti mokinių tartį ir
patį skaitymą, kad atrodė jie nieko doro nemoką. Tuo metu vargšelė mokytoja ir balo,
ir raudo.
Betgi mokiniai ir ja nesiskundė. Mokytoja niekad
balso nekeldavo, retai dvejetą įsukdavo, tai ko mokiniams benorėti. Tų kalbų mažokai
mokydavosi ir jų mokėjimo reikalą mažai vertino. Niekas kiek aukštesniu tų kalbų
mokėjimo lygiu nepasižymėjo, gal išskyrus S. Matulevičių iš prancūzų kalbos ir S.
Miščiką, kuris su žydukais bendraudamas buvo pramokęs žydiškai kalbėti ir su
žydišku akcentu vokiškai laisvokai kalbėdavo. Ir S. Bačinskaitė, vėliau tobulai tas
kalbas išmokusi, vos vos išsiirdavo. Jos ir atestate tų dalykų ketvertai, žinoma, ir
patempti.
M. Rakutytės sesuo, gyvenusi taip pat klebonijoje,
buvo mokytojų tarybos sekretore, buhaltere ir knygyno vedėja. Mokiniai su ja susitikdavo
tik tada, kai nueidavo knygų pasikeisti. Ji man yra palikusi prastesnį įspūdį negu
jos sesuo. Visų pirma ji mokinius sutikdavo grubokai, pati, matyt, nieko neskaitydama,
jokios knygos turinio neapibūdindavo, nepakonsultuodavo. Turi katalogą, rinkis, ką
nori.
Vis dėlto norisi pažymėti vieną jos gerą
bruožą: žiūrėdavo, kad grąžinama knyga būtų švari. Kai aš nunešiau knygą tik
su užlenktu lapo kampučiu, ji rūsčiai mane išbarė už tokį knygos negerbimą.
DAILIDĖ nuo pat 1919 m. pradžios dėstė
lietuvių kalbą, literatūrą ir ėjo kapeliono pareigas. Rimtas, sauso veido,
įtartinomis akimis stengdavosi mūsų mintis atspėti. Ilga sutana, siekusi batų kulnis,
slėpė pasaulietines kelnes. Tačiau nebuvo apsiblausęs teologas, o gana aktyvus
veikėjas. Jo pastangomis suorganizuota gausi ateitininkų organizacija, kurios ganytoju
tapo. Tikrindavo, ar visi mokiniai lanko bažnyčią. Būtinai reikėdavo visiems lankyti
ne tik pamaldas, bet ir atlikti išpažintį, ypač velykinę. Tam kontroliuoti įvedė
sunumeruotas korteles, kurias išpažinties einantiems reikėdavo įteikti
nuodėmklausiui. Todėl pažangesnių pažiūrų mokiniams reikėdavo sukti galvas, kaip
be išpažinties įteikti tas korteles. S. Miščikas pasamdė miesto berniūkštį vietoj
savęs, P. Glovackas ragino saviškius boikotuoti tą išpažintį, nes esą ir
Konstitucija garantuojanti sąžinės laisvę.
Kapelionui buvo žinomi kairesnių pažiūrų
mokiniai, kiekviena proga juos smerkdavo. Savo pamoksluose juos vadindavo žalčiais,
kurie veda doruosius iš tiesaus kelio. Įrodinėdavo, kad žodį bažnyčia
rašiniuose visada dera rašyti didžiąja raide. Dėstydamas literatūrą, vis
pabrėždavo, kad visą tautos kultūrą yra atnešę kunigai, lyg be jų lietuviai
nebūtų turėję nei prozos, nei poezijos. Literatūrą dėstė vadovėliškai, jokios
kritikos neminėdavo. Kritika buvo pavojingas dalykas, geriausia pasitikėti autoritetais.
Pakakdavo žinoti tiek, kiek jis pasakodavo. Žinių vertinimai nebūdavo objektyvūs.
Kairiųjų pažiūrų mokiniai buvo patenkinti sužinoję, kad Dailidė iškeliamas į
Marijampolės mergaičių gimnaziją.
Vertinant jo veiklą gimnazijoje, galima pasakyti,
kad jis geriau tinkamas bažnyčiai negu mokyklai. Pagaliau ir buvo paskirtas Kudirkos
Naumiesčio klebonu. Ten jis mirė, ten kapuose jam pastatytas marmurinis antkapis.
ASTRAUSKAS22
vietoje kun. Dailidės nuo 1920 m. pradžios, man besimokant V klasėje, ėmė
dėstyti lietuvių kalbą ir literatūrą. Taip pat ėjo kapeliono pareigas. Tai buvo
priešinga kun. Dailidei asmenybė. Dailidė buvo rūstokas, intelektualinės galvosenos,
retai benusišypsąs mokytojas. Astrauskas, pirmą kartą į mūsų klasę įėjęs,
jaudindamasis mums prisistatė ir šiltai šypsojosi. Jo sutana senoka, gerokai aptrinta,
krūtinė žibėjo, lyg būtų taukuota, apykaklė, kurios praskiepas užpakalyje
slypėjo, tarytum bylojo, kad tik dėl kažkokio nesusipratimo tapo dvasininku. Ši
demokratiška išvaizda ir laikysena kėlė palankų įspūdį.
Kaip kapelionas privalėjo bažnyčioje moksleiviams
sakyti pamokslus. Regis, jų nemėgo, tam kviesdavosi pašaliečius kunigus. Savo
pamoksluose politinių ideologinių minčių nekeldavo, kairesniųjų mokinių
neplūsdavo, pamokose visus mokinius vienodai traktuodavo, net P. Glovacko rašinius
pagirdavo.
Jo dalykinis išsilavinimas taip pat silpnas. Dėstė
literatūrą primityviai. Ypač tam trukdė menkas iškalbingumas. Neturėjo jokių
metodikos žinių. Tenkinosi tik programiniais autorių kūriniais, pakakdavo kūrinio
turinį žinoti, bet gilesnės meninės analizės nebūdavo. Į pamokas nėra atsinešęs
kritikos straipsnių, kurie būtų pagilinę kūrinio vertinimą. Nė žodžiu nėra
užsiminęs apie to meto literatūrinį judėjimą, ideologines sroves, nes, matyt, ir
pats to nėra sekęs. Literatūrą dėstė atsietai nuo politinių visuomeninių įvykių.
Tačiau nors nebuvo gilesnis literatūros analitikas,
vis dėlto jis juto kūrinio grožį. Jeigu žodžiais ir nesugebėdavo to atskleisti, tai
savo vidiniu pasigėrėjimu, savo šypsena pratino mokinius tą grožį pastebėti ir
neretai pastebėdavo mokinių rašiniuose. Paėmęs rašinį S. Miščiko, sugebėjusio,
žinoma, be plano per vieną pamoką prirašyti pusę sąsiuvinio, parodydavo rūgščią
miną: Nepraustaburniškas rašinys. Jeigu būtų išbraukęs tris ketvirtadalius,
būtų geriau. Paėmęs B. Stankevičiaus23,
vieno iš simpatiškiausių ateitininkų, didelio rūkoriaus, sąsiuvinį, piktindavosi:
Va ko rašiny esama degėsių ir pelenų. Su papirosu dantyse grožio nesukursi.
Pelenus nupūtęs, grąžino sąsiuvinį. Negirdavo ir mano rašinių: Laurynaitis
galėtų geriau rašyti, ir susukdavo man trejetus. Ir teisingai, nes mano rašiniuose
būdavo daug rašybos bei skyrybos klaidų, o tų taisyklių neišaiškindavo.
Ypač atmintinas S. Bačinskaitės rašinys, regis,
tema Maironio lyrika:
Štai rašinukas, striukas, bet kokios gražios
mintys, koks paprastumas, švelnumas. Paklausykit.
Ir pats visą rašinį klasei perskaitė. Nors tas
skaitymas buvo be emocinės išraiškos, tačiau visi su pasigėrėjimu išklausė. S.
Bačinskaitė išgirdusi, kad jos rašinys bus skaitomas, pradžioje išsigandusi suole
susigūžė, vėliau, pajutusi klasėje tylą ir draugų gėrėjimąsi, atsitiesė, akys
užsiplieskė, lyg po visų abejojimų pamačiusi savo paskirties kelią. Astrauskas
intuityviai juto grožį.
Jis, nors ir kunigas, turėjo tą silpnybę, kad
nepajėgdavo atsispirti gražiosios lyties pagundai. Mūsų klasės merginos jau buvo
pasiekusios tokio amžiaus lygį, kai visos kūno dalys veržte veržėsi aikštėn iš po
plačių suknelių. O prieš jų skruostuose žaidžiančias duobutes argi buvo galima
atsilaikyti? Ypač gražuolė Kazė Kudirkaitė, juntanti tą mokytojo silpnybę, taip
vargšelį užkerėdavo, kad jis pakildavo nuo kėdės, tėmydavo į kažkokį tolį,
užkišdavo už apykaklės pirštą, jį patampydavo, lyg pajutęs oro trūkumą. Po to
atitokęs delnu paplodavo krūtinę.
Tas rojaus obuolys ir jį patį nubaudė kaip Adomą.
Jo kaimynystėje gyveno batsiuvio žmona Plečkaitienė, nieko sau bobaitė. Gyvendama su
apyseniu vyru, ji panoro kaip šienpiovys rudens metu išeiti į lanką pasišienauti
šviežio atolo. Pateko ir mūsų mokytojas į šį tinklą. Užsimezgė romanas. Ylos
maiše nepaslėpsi, sužinojo miestas ir mokiniai. Tiesa, jis nebuvo ištremtas į
Kretingos vienuolyną atgailai, tik iškeltas į Prienų Žiburio gimnaziją
mokytoju.
Galima pasakyti, kad mokytojai nenukrypstamai
dėstydavo tik tai, kas nurodyta programose, kas pasakyta vadovėliuose. Neieškojo
naujesnių metodinių kelių dalykams paįvairinti, pagilinti. Visi ėjo sena praminta
vaga. Tačiau kaip žmonės beveik visi buvo neblogi, be blogos valios ir mokiniams
atlaidūs. Tarp mokytojų ir mokinių nekildavo konfliktų gal ir dėl to, kad jų
santykiai buvo visiškai atitrūkę. Pertraukų metu mokytojai savo kambaryje
poilsiaudavo, o mokiniai daugiausia klasėse lindėdavo. Koridorius buvo tiek ankštas,
kad mums, penktaklasiams, nebuvo garbinga su pirmokais trintis. Regis, čia niekas ir
nedežūruodavo, nes nebuvo vietos įsibėgėti ir nutrūkti sprandą. Nebuvo mados, kad
mokiniai kokiais nors klausimais kreiptųsi į mokytojus. Nepažangiaisiais mokiniais
mokytojai nesirūpino, užklasiniu metu tokiems konsultacijų neteikdavo, laikėsi tos
nuomonės kaip pasiklosi, taip išmiegosi. Mokytojai nesistengė pažinti mokinių
buities sąlygų, į jų butus niekad neatsilankydavo. Regis, ir mokinių komiteto nebuvo,
į mokytojų posėdžius mokinių tėvai nesilankydavo.
Viešų paskaitų mokiniams beveik nebūdavo.
Mokyklos nuobodoką gyvenimą paįvairindavo Švietimo ministerijos vizitatoriai, kurie
kartą į metus atvykdavo. Jie lankydavo pamokas ir jų vertinimų mokiniai nežinodavo.
Vizitatoriai skaitydavo mokiniams paskaitas. 1920 m. buvo atvykęs
V. Bičiūnas24, kurio paskaita buvo klerikalinio turinio.
Jis kėlė į padanges krikščionių demokratų vyriausybės švietimo nuopelnus,
rūpinimąsi jaunimo auklėjimu.
Ypač gerą įspūdį paliko
kun. Šmulkštys25. Jį prisimenu iš Marijampolės
gimnazijos laikų. Tai buvo reiklus, griežtas ir geras lietuvių kalbos mokytojas. Jis
mane paragino rašyti dienoraštį. Vilkaviškyje jis skaitė paskaitą apie žmogaus
inteligenciją: kaip dera pasisveikinti, švariai rengtis, nors alkūnės būtų su lopu,
kaip laikytis prie svečių stalo, nevaikščioti pasišiaušusiam, kas rytą praustis,
kad nebūtum žebras kaip paršelis, kad nebūtų kaklas panašus į demarkacijos liniją.
Jo vykusiais sąmojais, vaizdingais palyginimais ilgai mokykloje buvo gėrimasi.
Literatūros, kalbos, kraštotyros, gamtos ir
kitokių lavinimosi būrelių mokykloje nebuvo, nes niekas tokios minties nekėlė.
Užteko mokėti vadovėlinę medžiagą. Savarankiškumas, kritiška mąstysena nebuvo
ugdoma.
Vargas buvo ir su lektūra. Vilkaviškio mieste
nebuvo nei viešosios bibliotekos, nei skaityklos, iš kur būtų galima parsinešti į
namus knygą ar vietoje paskaityti. Matyt, nei miesto savivaldybė, nei vietos švietimo
inspekcija to opaus klausimo nekėlė. Bibliotekos nebuvimas rodo ir miesto inteligentijos
badmetį.
Vienintelė gimnazijos bibliotekėlė. Ją
komplektuodavo Vilkaviškio Žiburio draugijos skyrius. Ši klerikalinė
organizacija, be programinių dalykų, labiausiai ją aprūpindavo Šv. Kazimiero
draugijos ir kitais menkaverčiais leidiniais. Mokykloje taip pat nebuvo kampelio, kur
būtų galima periodinę spaudą paskaityti.
Kartą, katalogą bevartydamas, radau knygą įdomiu
pavadinimu Posteri E. Po priedanga šventenybės. Istoriška apysaka. Vertė K.
I., Odesa, 1905. Čia vaizduojami renesanso laikų kunigai, popiežiai, kurie prisidengę
religine priedanga ištvirkavo, veidmainiavo, žudėsi. Perskaitęs nustebau, kaip į šį
kunigijos tvarkomą knygyną galėjo patekti tokia erezija. Knygą tuojau perdaviau
paskaityti saviškiams. P. Glovackas man patarė su ja supažindinti ir ateitininkus.
Supratęs S. Bačinskaitės poetinius gabumus, jis patarė pirmiausia jai įteikti.
Paskaičiusi knygos antraštę, ji baugiai į mane pažiūrėjo, bet sutiko paskaityti.
Kokį įspūdį jai paliko knyga, nežinau. Jos jau man negrąžino ir iš knygyno buvo
išimta.
Ir mokykla, ir aplinka labai maža kuo prisidėjo
prie asmenybių išugdymo. Kai kurie mano klasės mokiniai ateityje tapo geri
specialistai, kultūros ir visuomeninio darbo įžymybės, bet jie iškilo tik dėl savo
gabumų.
Į viršų
P r a m o g o s
Šiuo metu moksleiviams daugiausia pramogų teikia
miesto inteligentija. Vilkaviškyje buvo nemaža tarnautojų inteligentų, bet jie savo
kultūrine veikla niekuo nepasižymėjo. Mieste nebuvo sporto organizacijų,
saviveiklininkų, vaidinimų, koncertų, parodų. Todėl ir nebuvo progų su jais
pabendrauti. Jie pasižymėdavo tik šokiais. Vilkaviškio kareivinėse buvo įsikūręs
kavalerijos pulkas, kurio karininkai buvo visų merginų pažiba. Miesto salėje
griausmingai grodavo pulko orkestras, šokėjų trenksmas, tačiau mokiniai tik iš tolo
galėdavo pasigėrėti.
Tik retkarčiais mokyklos klasėje moksleiviai
pašokdavo. Mokykla neturėjo savo kapelos, tad kviesdavo mane, kad savo smuiku kokią
polkutę pagročiau. Mokytojai kokių nors kultūringesnių pramogų suruošti
neprasimanydavo. Mokykla net savo organizuoto choro neturėjo. Tik pačios mokinės,
išmokusios liaudies dainų, taip sudainuodavo, kad mums sukeldavo pasigėrėjimą ir
kažkokį ilgesį.
Mokiniai savo iniciatyva suruošdavo mokykloje
vaidinimų. Jie pasirinkdavo pjesę, pasiskirstydavo roles, patys būdavo režisieriais,
grimoriais. Mano išlikusiame dienoraščio lapelyje rašoma, kad mokiniai kino salėje
1920 m. sausio 18 d. suvaidino pjesę Užburti turtai. Čia pažymima, kad publika
ypač buvo užganėdinta monologais ir eilėraščių deklamacijomis.
Tiems viešiems renginiams daugiausia iniciatyvos
parodydavo P. Glovackas. Jam rūpėdavo ne tik pajuokinti žiūrovus, bet ir paleisti
kokią nors politinę žiežirbą. Po vienos suvaidintos pjesės, kurios aktoriumi buvo
patsai P. Glovackas, iškirto staigmeną. Susirinkusiems mokiniams, mokytojams ir kai
kuriems aukštiems valdžios pareigūnams jis su užsidegimu padeklamavo V. Kudirkos
eilėraštį Ne tas yra didis, prieš ką milijonai, prispausti retežiais, žemyn
galvas lenkia. Pasigirdo mokinių plojimai, bet klerikalams ir miesto ponams pasirodė
grėsmingas maištas.
Sekmadieniais, jei neišvykdavome į tėviškes,
pasigėrėdavome apylinkės gamta. Vilkaviškio aplinka skurdi lygumos, arimai,
bulvienojai. Susirasdavome įdomesnių vietų. Plentas iki Osijos alksnyno, ežero
pakrantės, plentas iki Šeimenos tilto mūsų mėgstami maršrutai.
Prisimenu vieną įdomią 1920 m. pavasarį surengtą
išvyką prie Osijos alksnyno. Ta vieta, matyt, pasirinkta dėl to, kad čia buvo aukštas
kapčius ir platus dirvonas pasilakstyti. Nors čia nebuvo saviveiklininkų pasirodymo,
sviedinio, vis dėlto buvo labai linksma. Pamėginome palenktyniauti. Buvau įsitikinęs,
kad diržą reikia stipriai suveržti. Toks būdas mane tiek sukompromitavo, kad visiems
matant prie finišo kritau žemėn.
Gamtoje išryškėja simpatijos. Pirmą kartą
pamačiau Salomėją, nenuleidžiančią akių nuo Stasio Balsio. Tas klasėje buvęs toks
rimtas, rodėsi, kad jam mergytės nė motais, bet čia nors būgštaudamas vis prie jos
gretinosi.
Pagaliau atėjo užkandžiavimo metas. Žemesniųjų
klasių mokiniai išsivyniojo iš popierių užkandžius ir atskirai dorojo. Mes,
penktaklasiai, susėdome ratu, išdėstėme ant žolės savo gėrybes ir parodėme savo
kolektyvinį sąmoningumą.
Man teko atsisėsti šalia Balsio. Už jo, kur buvus
nebuvus, įsitaisė Salomėja. Jei klasėje sėdėdavo susigūžus, šiuo metu ji
žėrėjo laime. Prisiskynus dobilų lapų, pienių puokštelę vis klausinėjo Balsį,
ką reiškia ketvirtas dobilo lapas, kaip burdavo merginos iš pienės vainikėlio laimę.
Balsys, dėdamasis nieko neišmanąs, prašydavo ją pačią paaiškinti.
Man pavyko sučiupti didelį žalią žiogą. Tas
stengėsi iš mano pirštų išvaduoti savo ilgas kojas. Salomėja pasipiktino, pavadino
mane tironu, kuriam kankynės malonumą teikia.
Lemtingu atsitikimu ant Salomėjos suknelės nutūpė
dievo karvytė. Atrodė, ji po kelionės buvo nuilsusi ir ramiai glūdėjo. Nudžiugo
Salomėja. Atsargiai smilga ją nužėrė ant savo delno. Ji ir čia nekrutėjo.
Sušalusi vargšelė, ir savo kvapu ėmė ją
šildyti.
Ir tikrai, ji pataisė savo sparnelius ir sujudo.
Salomėja džiūgavo:
Stasy, žiūrėk, ji kopia pirštu aukštyn ir
tik aukštyn! Į saulę!
Pagaliau, pasiekusi piršto galiuką, išskėtė savo
sparnelius ir nuskrido. Savo džiaugsmingomis akimis Salomėja ją palydėjo. Supratau, ji
sugebės apdainuoti gamtos grožį.
Pasistiprinę užkandžiais, nuėjome prie to dirvono
įžymybės, prie kapčiaus, matyt, supilto dar baudžiavos laikais. Ant jo sulipome ir
nusifotografavome. Toje nuotraukoje (ją tebeturiu) matyti ir Salomėja. Ji kapčiaus
viršūnėje. Tai lyg simbolizuoja, kad ji ateityje pakils aukščiau už mus visus.
Mano mokslo metais nebuvo organizuojamos ekskursijos
į Kauno teatrą, į rašytojų gyvenimo bei kitas istorines vietoves. Prisimintina
vienintelė ekskursija, suorganizuota mokytojų pastangomis 1922 m. birželio pabaigoje į
Klaipėdą ir į Palangą, kurioje ir man teko dalyvauti. Aš, V klasės mokinys,
privačiai mokydamas lietuvių kalbos žydukus, užsidirbau ostmarkių tai kelionei.
Ekskursijos vadovė mokytoja M. Rakutytė, 40 su viršum vyresnių klasių mokinių.
Įsidėję užkandžių anksti rytą pėsti nužygiavome į Vilkaviškio geležinkelio
stotį. Traukinio vagonai nebuvo bendri, o padalinti atskiromis kupė, su atskiromis
durimis, kur galėdavo susėsti maždaug po dešimt asmenų. Būtų buvę daug linksmiau
su mergaitėmis važiuoti, bet Rakutytė pagundoms išvengti susodino atskirai. Tokia
Žiburio moralė. Aš su J. Šlekiu buvome neperskiriami dvynukai.
Įspūdžiai buvo nepaprasti. Gėrėjausi pro langą
praskrendančiais miškais, miestais, valstiečių sodybomis. Lietuva man pasirodė tokia
miela, plati ir puošni, kad dėl jos darbuotis verta. Traukiniui stabtelėjus stotyse,
iššokdavome į peronus. Dotnuvos, Radviliškio, Šiaulių stotys atrodė didingos.
Stočių viršininkai raudonomis kepurėmis mus sutikdavo ir išleisdavo kaip šveicoriai
bajorus. Vieni keleiviai virsdavo iš vagonų, kiti į juos kabindavosi. Gyvenimo tempas
nepaprastas.
Už Šiaulių stoties pro Telšius į Kretingą tuo
metu tiesioginio geležinkelio nebuvo, tad teko kirsti Latvijos kampą. Prieš
įvažiuojant į svetimą valstybę, vagono duris iš lauko pusės užrakino, lyg
prisibijodami, kad mes nepabėgtume. Kai tik įvažiavome į Latviją, mūsų paskutinis
vagonas nuriedėjo nuo bėgių. Atrodė, įvyko žemės drebėjimas, ėmėme šokinėti
kaip pakvaišę. Traukinį greitai sustabdė. Atskubėjo latviai geležinkeliečiai, mus
išleido, ir be vizų įkėlėme kojas į kaimyninę žemę. Reikėjo vagoną užkelti ant
bėgių. Mes, berniukai, latviams patalkininkavome. Latvijos apylinkės taip pat gražios.
Laikydami latvius savo giminaičiais apgailestavome, kodėl nesame atkūrę vienos
valstybės.
Pagaliau pasiekėme Kretingą. Čia teko geroką
valandą palūkėti. Mat pokario metais Klaipėdos kraštas buvo atskirtas nuo Vokietijos
ir pavestas prancūzams administruoti, kol jo likimas ateityje bus išspręstas. Todėl
šioje muitinėje teko ekskursijai leidimą išrūpinti. Visiems malonų įspūdį paliko
stoties viršininkas. Jis mus pakalbino, paaiškino, kad Klaipėdos kraštas nuo
seniausių laikų lietuviškas, ragino mus važiuojant lietuviškas dainas dainuoti ir
visiems skelbti, kad čia mūsų tėvų žemė.
Tik pavakare pasiekėme Klaipėdą. Kol buvo surasta
nakvynei būstinė, sukinėjomės stotyje. Girdėjosi tik vokiečių kalba. Pirmą kartą
pamatėme restoraną su kelneriais. Prie staliukų susėdę gerai įmitę ponai iš
aukštų bokalų gurkšnojo alų. Čia pamatėme ir porą prancūzų karininkų.
Apsivilkęs nurudusį ploščių jaučiausi tikras varguolis.
Pagaliau buvome nuvesti į sportininkų patalpas,
esančias prie Dangės upės. Pirmą kartą pamatėme aikštėje sporto renginius:
skersinį, kopėčias, lygiagretes. Keletas vokietukų vartėsi ir stebino mus savo
akrobatika. Sporto salės pasieniuose radome išvykusių sportininkų šiaudų migius.
Pavargę ėmėme ruoštis nakvynei berniukai viename pasienyje, mergaitės kitame.
Nors čia nebuvo nei čiužinių, nei antklodžių, tačiau mūsų berneliai buvo
patenkinti, nes bent iš tolo galės pasigėrėti miegančiomis mergytėmis.
S. Balsys ir S. Bačinskaitė sėdėjo ant palangės,
matyt, pasiryžę visą naktužę šnekučiuotis. Visi nustebo, kai Rakutytė pranešė,
kad berniukai perkeliami į kitą patalpą. Mūsų kuklioji Bačinskaitė apstulbo,
nušoko nuo palangės ir garsiai ėmė aiškinti, kad su moksladraugiais drauge keliavę,
o dabar
Rakutytė argumentų neklausė, ragino skubėti.
Klaipėdos neteko apžiūrėti, nes iš pat ryto
rengėmės į Palangą. Pirmąkart pamatėme autobusus. Susigrūdome į porą autobusų,
vykome į Birutės gimtinę. Ši kelionė buvo pati maloniausia. Jūros ir pušynų kvapas
sklido pro langus. Šviesios Palangos vilos, tiesios švarutėlės gatvės, liepų
alėjos, rožynai, kokių neįsivaizdavome.
Autobusai sustojo prie bažnyčios, kuri kaip kokia
karalaitė stiebėsi. Čia nusifotografavome. Tą nuotrauką tebeturiu.
Rakutytė priminė, kad visų pirma reikėtų
susirūpinti nakvyne.
Prie jūros, ragino Bačinskaitė. Visi tam
pritarė. Žygiuojame Basanavičiaus gatve. Priekyje Balsys ir Bačinskaitė. Duslus ir
grėsmingas ūžesys sklido. Bačinskaitė vis stabteli ir pasiklauso:
Juk tai kažkoks milžinas alsuoja.
Priekyje kopų kalnas, krūmokšniai, o viršuj
žydras dangus. Brendame smėliu į kopų kalną, lyg tyčiomis supiltą, kad po visų
pastangų galėtume išvysti įspūdingesnį vaizdą.
Pagaliau išnyra iš kalno rūsčiai riaumojąs,
apsiputojęs milžinas. Pakilusi ties horizontu jo ketera atrodė pasiryžusi užgriūti
kopas. Nustebimo apimta ar pabūgusi, Salomėja įsikimba į savo draugo parankę.
Palangos tiltas kaip magnetas traukia į save. Tik
čia išaiškėja to milžino galia. Bangos, sutikusios polių kliūtis, su tokiu
įniršiu tvoja, kad purslai pasiekia tilto grindis.
Dantį griežia milžinas, kalbinu
Bačinskaitę.
Griežia, pritarė ji. Jūrą vaizdavausi
ramią, skaidrią. Tikėjausi jos dugne pamatyti šviečiančius Jūratės gintarėlius.
Pasigėrėję bangomis, pajūriu žingsniuojame
Birutės kalno link. Pasiekusios jūros dugną, įniršusios bangos pakniopstomis
verčiasi, lūžta, apilsusios rimsta ir tik lėkštomis lėkštomis bangelėmis
čiūžtelėja ir palaižo paplūdimį. Jūra tampa miela. Saugodamiesi čiužinėjančių
bangelių, kapstomės sąnašose, ieškome gintaro. Radusi gintaro kruopelytę, delne jį
laikydama, Salomėja džiūgavo:
Tai Jūratės ašarėlė!
Ją, matyt, ir savo eilėraščiuose apdainavo.
Įspūdingas, romantikos apgaubtas Birutės kalnas.
Jo pušys, audrų nugairintomis ir palinkusiomis viršūnėmis, pagarbiai mini liaudies
pamėgtą Birutę. Salomėja prie koplytėlės padeklamavo Valiūno baladę.
Grįžęs namo, kai kuriuos šios ekskursijos
įspūdžius esu pasižymėjęs savo dienoraštyje. Juo pasinaudojau ir rašydamas šiuos
atsiminimus.
Mokiniai ilgėjosi ir kitokių pramogų. 1920 m.
Lietuvoje siautėjo plėšikai, banditai. Jie vogė iš kaminų lašinius, iš tvartų
arklius. Naktimis apsiginklavę įsiverždavo į valstiečių namus, reikalaudavo pinigų.
Sklido žinios apie jų žiaurius kankinimus ir žudynes. Vyriausybei teko imtis griežtų
priemonių tokiai netvarkai pašalinti.
Vieną dieną mes, mokiniai, klasėje sužinojome,
kad karo lauko teismas teisia banditus. Įsigeidėme juos pamatyti ir pabėgti iš
pamokų. S. Bačinskaitė, klasėje buvusi pati ramiausia mergytė, dabar tapo pati
karščiausia mokyklos drausmės laužytoja ir pirmoji spruko pro duris. Mes taip pat
išskubėjome.
Teismas vyko mūrinio namo salėje, prie
Marijampolės plento, kur vykdavo pasilinksminimai. Visi sugarmėjome į salę. Pakilioje
scenos vietoje už stalo sėdėjo trejetas karininkų teisėjų, jų dešinėje
karininkas prokuroras, kairėje trys banditai, už kurių pečių stovėjo ginkluoti
kareiviai. Ant stalo didžiulis kryžius, kuris simbolizavo ne atgailą, bet mirtį.
Salės priekyje ant suolų sėdėjo užverktomis akimis nužudytojo našlė ir liudytojai.
Teismas buvo viešas, todėl salėje buvo gausu smalsuolių.
Teismo pradžios nematėme. Kalbėjo paskutiniai
liudytojai. Vienas liudytojų, nužudytojo kaimynas, šiurpo apimtas, pasakojo, kaip rytą
radęs kraujo klane lavoną, prie jo parpuolusią našlę ir išsigandusius mažus vaikus.
Netoliese manęs sėdinti Salomėja, sujaudinta našlės ašarų ir liudytojo šiurpaus
pasakojimo, garsiai sušuko: Kaip baisu!, ir pravirko taip, kad net teisėjai į ją
sužiuro.
Įspūdis nepaprastas ašaros, prokuroro šaltas,
suakmenėjęs veidas, prasikaltėlių beviltiški žvilgsniai. Prokuroras, patriotiškai
pradėjęs kalbą apie lietuvių tautos sunkų kelią į nepriklausomybę, apie pastangas
sukurti gražų gyvenimą, ėmė piktai dėstyti, kad tarp savųjų lietuvių randasi
tokių išgamų, kurie pasitenkinimą randa kraujuose. Žinoma, jo visos kalbos
neprisimenu, bet įsidėmėtinai pakeltu balsu kalbą baigė, kad žmogžudžiams
vienintelis ir teisėtas atpildas sušaudyti, ir grėsmingai pirštu parodė
nusikaltėlius.
Laukėme teismo sprendimo. Šūktelėjus sekretoriui
Stot!, regis, pirmieji sustojo teisiamieji. Teismo pirmininkas perskaitė trumpą
sprendimą, kurio paskutiniai žodžiai sušaudyti.
Teismo finalas nepaprastas. Trys nuteistieji stovėjo
mirties akivaizdoje. Visus klausytojus pritrenkė šiurpi, graudi našlės rauda. Vienas
nuteistųjų suklupo, rankas ištiesė prieš teisėjus ir maldavo: Ponuliai,
pasigailėkite, pasižadu
Tos grupės vadas, užkietėjęs banditas, abejingai iš
kišenės išsitraukė papirosą.
Salomėja buvo tiek sujaudinta, kad išbėgo iš
salės. Visa tai rodo nepaprastą Salomėjos jautrumą.
Į viršų
A t e i t i n i n k a i
Nors mokykloje nebuvo dalykinio lavinimosi, sporto
mėgėjų, saviveiklininkų būrelių, bet ideologinės organizacijos veikė.
Narių atžvilgiu gausingiausia ateitininkų
organizacija. Ją išugdė politinės sąlygos. Visų pirma gimnazija buvo prižiūrima
klerikalinės Žiburio draugijos. Tos draugijos Vilkaviškio skyriui vadovavo kun.
Vaičiulis, kurio rūpesčiu buvo įsteigta vietos gimnazija. Tai draugijai rūpėjo
diegti jaunimui religinę pasaulėžiūrą ir išsiugdyti savus inteligentijos kadrus.
Tuo metu valstybiniame gyvenime viešpataujanti
partija buvo krikščionys demokratai su savo satelitu Darbo federacija. Ji
privačias klerikalines mokyklas protegavo, aprūpindavo kapelionais, kurie ir būdavo
tikrieji moksleivijos dvasiniai vadovai.
Gimnazijos kapeliono Dailidės pastangomis nuo pat
1919 mokslo metų pradžios buvo įsteigta ateitininkų organizacija, į kurią suviliojo
daugumą mokinių.
Kadangi tai organizacijai nepriklausiau, jos
susirinkimuose ir kituose jų renginiuose nedalyvavau, todėl jų veiklą sunku vertinti.
Geriau pažinau tik savo klasės ateitininkus, kurie
ir visai mokyklos Ateitininkų organizacijai vadovavo arba bent turėjo vadovauti. Beveik
visi mano klasės ateitininkai amžiaus atžvilgiu buvo subrendę. Jie leido laikraštuką
Ateities žiedai. Jame politinio ir ideologinio turinio straipsnelių beveik
nebūdavo, vyravo beletristiniai apsakymėliai bei eilėraščiai. Laikraštukas buvo
platinamas tik tarp saviškių, o pažangesnieji mokiniai retai jį matydavo.
Ta gausinga organizacija mokyklos gyvenime nėra
pasižymėjusi. Aš neatsimenu, kad jie mokykloje būtų suruošę moksleiviams viešus
susirinkimus, skaitę pranešimus, vedę diskusijas su kairesniųjų pažiūrų
moksleiviais. Nebuvo suorganizavę dalykinio lavinimosi, saviveiklininkų būrelių.
Teatriniai vaidinimai, regis, būdavo rengiami tik kairesniųjų mokinių iniciatyva.
Užmokyklinės veiklos jie taip pat nerodė. Mieste
veikė Pavasarininkų, Šaulių organizacijos, ir negirdėjau, kad ateitininkai būtų
bent kokių pranešimų skaitę, ar kokius kultūrinius renginius rėmę. Vykdavo mieste
partijų susirinkimai, karšti ginčai ypač Seimo rinkimų metu, jie iš klasės
neišeidavo.
Mano mokslo metais vyko kovos su bermontininkais, su
lenkais, Lietuvos valstybės kūrimas, atrodė, kad jie tais politiniais klausimais
nesidomėjo, klasėje nekėlė jokių diskusijų. Niekad nemačiau, kad jie būtų
atsinešę į klasę dienraščius Lietuva ar Lietuvos žinios ir jų žinias
komentavę. Buvo atsiję nuo gyvenimo.
Ypač buvo pasyvios mergaitės. Atrodė, ir pati
nešiosena jų individualybę žlugdė. Juodos, plačios, ilgos, į maišus panašios
suknelės priminė vienuolių drabužius. Tos pačios spalvos pelerinos, siekiančios
juosmenį, buvo tam, kad paslėptų priekines pagundas. Tai buvo tokia mergaitėms
nustatyta uniforma, matyt, atsiradusi viduramžiais. Vis dėlto iš tų pasyvių mokinių
ateityje išaugo gerų specialisčių ir net įžymybių.
Pirmiausia prisimintina Salomėja Bačinskaitė,
kurią savo Atsiminimuose ne vienoj vietoj esu apibūdinęs. Jai besimokant IV ir V
klasėse niekas netikėjo, kad ta kukli, tyli, savyje užsidariusi, visą laiką suole
sėdinti, savo apskritą veiduką ranka parėmusi, vidutiniška mokinė taip ateityje
iškils ir taps lyrikos lakštingala.
Ją išugdė ne mokykla, ne miesto kultūrinė
aplinka. Jos talentas savaime brendo. Mokykloje buvo ateitininkė. Tumosaitė tvirtina ją
buvus net eucharistininke. Asketiškas savęs tobulinimas religine dvasia jai tuo metu
buvo būdingas. Tokią pažiūrą stiprino religinė literatūra, kurios mokyklos
bibliotekoje netrūko.
Ji dvasinio grožio ieškojo ne tik savyje, bet ir
kituose žmonėse, nepaisant jų politinių pažiūrų. Į niekinamus kapeliono
aušrininkus ji pažvelgdavo palankiai.
Tuo metu buvo madingi mokinių poezijos albumėliai,
į kuriuos draugai įrašydavo savo poetinius bandymus, linkėjimus, sentimentus. 1921 m.
į mano albumėlį Salomėja įrašė lyrinį peizažinį dviejų posmų eilėraštuką, o
į P. Glovacko albumėlį keturių posmelių eilėraštį apie idealų siekimą.
1921 m. mokykloje ėmė aiškėti ne tik jos
poetinis, bet ir meninis talentas. Ar kalendoriuje, ar laikraštyje buvo priminta
Aligjerio Dantės, mirusio 1321 m. rugsėjo 14 d., 600 metų mirties sukaktis. Retas iš
mūsų bent kiek turėjo žinių apie šio genijaus kūrybą. Nė vienas mokytojas nebuvo
mūsų painformavęs apie tą sukaktį, ir niekas neruošė minėjimo mokykloje. Ta
sukaktis būtų praėjusi negirdomis, jei ne Salomėja.
Kaip tik tą pačią sukakties dieną į klasę
įėjo Salomėja ir jos draugė Uršulė Jasulaitytė. Pastaroji iškėlė daug žadantį
popieriaus ritinį. Visi, smalsumo apimti, ją apspito. Ji, būdama lėto būdo, galbūt
dar norėdama pakelti efektą, lėtai ėmė atraišioti siūlą ir išvyniojo paveikslą.
Tai Dantės portretas, italų menininko kopija, bet nepaprasta. Poeto didingas
pasitikėjimas, aštrus žvilgsnis, veide įkomponuotas tamsus dryžis rodė, kad ši
asmenybė patyrė gyvenime nemaža kančių. Visi sužavėti šaukė: autorius, autorius!
Jasulaitytė pažvelgė į Salomėją, žiūrinčią pro langą. Ją privertė
atsigręžti. Jos putlūs skruostai buvo įkaitę, akys spindėjo padėka, sujaudinta
klausėsi pagyrų. Ateitininkai savą talentą sveikino, ji patenkinta klausėsi pirmųjų
savo talento garbintojų, aiškino, kad vaizdavosi poetą kilnesnį.
Nutarta portretą iškabinti klasėje. Sužinoję
mokytojai atėjo pasižiūrėti. Portretas ir juos stebino, o galbūt ir priminė jų
abejingumą kultūrai.
Kitą dieną susirinkę į klasę portreto jau
neradome jis vėl atsidūrė autorės žinion. Salomėja buvo tiek kukli, kad ta
garbė ją per daug jaudino.
Uršulė Jasulaitytė, artimiausia S. Bačinskaitės
draugė, viename bute gyvenusi, viename suole sėdėjusi, rimčiausia klasės mokinė,
retai nusišypsanti, rytmetinę maldą atkalbėjusi, plačiu mostu persižegnodavo. Jos
aukštą ūgį paryškindavo Salomėja, buvusi jai tik sulig pečiais. Mokiniai jas
vadindavo Patu ir Patašonu. Baigusi gimnaziją, ji pasirinko pačią tinkamiausią
mokytojos profesiją. Apie savo draugę parašė šiltus atsiminimus.
1 Antanas
Vasys-Vasiliauskas (19021974) istorikas, studijavo Vytauto Didžiojo ir Vienos
u-tuose, dėstė Vilniaus u-te, 1944 m. pasitraukė iš Lietuvos, vėliau atvyko į JAV,
profesorius, visuomenininkas. Mirė Filadelfijoje. (Atgal>>>)
2 Albinas
Kilikevičius (1904po 1976) revoliucionierius, A. Smetonos laikais kalėjo, pokario
metais dirbo žurnalo Mūsų sodai redakcijoje. (Atgal>>>)
3 Stepas
Vaitkevičius (18861941) vėliau dirbo Alytaus gimnazijos direktoriumi, mokytojavo
Linkuvoje, 1941 m. birželį išvežtas į Sibirą ir gruodžio 30 d. mirė Rešotų
lageryje, Krasnojarsko krašte. (Atgal>>>)
4 Uršulė
Jasulaitytė mokytoja, 1956 m. gyveno Utenoje. (Atgal>>>)
5 Marcelė
Unguraitytė-Stamburevičienė 1957 m. buvo Kauno klinikų darbuotoja. (Atgal>>>)
6 Pijus
Glovackas (19021941) Vilkaviškio komjaunimo vadas, pirmuoju sovietmečiu
Užsienio reikalų ministerijos generalinis sekretorius ir Valstybinio plano komisijos
prie LTSR Ministrų tarybos pirmininkas. Oficialiai rašoma: Žuvo per nelaimingą
atsitikimą, traukdamasis iš Lietuvos pirmomis D. Tėvynės karo dienomis (Mažoji
lietuviškoji tarybinė enciklopedija, t. 1, Vilnius, 1966, p. 581). V. Laurynaitis
patikslina: 1941 m. birželio mėn. dienomis išgirdęs, kad gyventojai nakties metu
suimami ir pakraunami į gyvulinius vagonus, jis turėjo drąsos paskambinti saugumo
viršininkui ir pareikalauti: Nie medlenno prekratit' eto bezobrazije. <
>
paslaptingomis aplinkybėmis buvo kelyje nušautas ir Daugpilio kapų patvoryje
palaidotas (Atsiminimų rankraštis, l. 114115). (Atgal>>>)
7 V.
Laurynaitis taip jį charakterizuoja: Vilkaviškio siuvėjo sūnus. <
>
dalyvavo 1905 m. revoliuciniame judėjime. VI klasėje pasiskaitęs Z. Angariečio
Istoriją, <
> rašomajame darbe apie Maironį, <
> ir patį poetą,
ir savo tiesioginį mokytoją kun. J. Juraitį išvadino liaudies mulkintojais,
<
> pašalintas iš gimnazijos. Vis dėlto <
> Kaune pavyko baigti
gimnaziją. Pamatęs, kad Lietuvoje nepavyks pasižymėti, vedė žydaitę
Marijampolskaitę, išsidangino į Argentiną <
>. Griebėsi žurnalistikos. Tam
turėjo gabumų. Gana vykusi jo apybraiža Raudona lempa Argentinoje, išspausdinta
Lietuvos žiniose. <
> Duoną pelnė matracų dirbtuvėje. Kilo mintis
keliauti <
>. Įsitaisė asilą ir ryžos leistis į Argentinos, Brazilijos
džiungles. Kaip tolimesnis to tarzano gyvenimas susiklostė, nežinau (ten pat, l. 75,
118120). (Atgal>>>)
8 Juozas
Šlekys (19031943), V. Laurynaičio žodžiais, kilęs iš Pūstapėdžių km.
Vilkaviškio apsk., ūkininko sūnus. Jo tėvas buvo girtuoklis ir tamsuolis. Neturėdamas
šilumos tėviškėje, Juozas ieškojo draugystės ir Pijų [Glovacką] laikė idealu.
<
> Kai aš gyvenau su Juozu ir Albinu Šlekiais viename kambaryje, kelis kartus
buvo daromos kratos. Nors beveik visada čia būdavo komunistinės spaudos, tačiau nė
karto jos nerado. <
> Juozas <
>, nepakęsdamas slogios atmosferos
<
>, išstojo iš VII klasės <
>. Po to tik 1925 m. Marijampolėje baigė
gimnaziją. Trejus metus <
> Kaune drauge su manim ir broliu Albinu <
>
bohemiškai gyveno <
>, be pietų, misdamas silkute, nesiliovė mitingavęs. Po
1926 m. perversmo pabėgo į kaimą. Pamilęs merginą ir ją vedęs <
>. Tada
įstojo į Mokytojų sąjungą, gavo pradžios mokyklos mokytojo vietelę
Tik už tai,
kad įsirašė į tautininkų organizaciją, <
> apšauktas renegatu, su žmona ir
vaikais ištremtas į Sibirą <
> (ten pat, l. 75, 101, 107). Mirė 1943 m.
Altajaus krašte, žmona Galina su dviem sūnumis ir dviem dukromis 1960 m. sugrįžo į
Lietuvą. (Atgal>>>)
9 Andrius
Koniuchovas (1904?) moksleivis. V. Laurynaitis taip jį apibūdina: Vilkaviškio
restoranininko sūnus. Jo tėvas rusas, motina vokiečių tautybės. Į tą restoraną
rinkdavosi karininkai ir miesto inteligentai. Tokia šeimos aplinka formavo jo charakterį
mėgo švariai rengtis, rodė inteligentiškas manieras, laidė nugirstus sąmojus,
liberališko turinio anekdotus (ten pat, l. 7879). 1923 m. redagavo gimnazijos
kairiųjų moksleivių šapirografuotą laikraštėlį Žodis. Tų pačių metų
gegužės pradžioje pašalintas iš gimnazijos, kaip daugiausia prisidėjęs prie
viešo teršimo kun. Starkaus, kurstymo kitų mokinių <
>
(A l e k n a V. Salomėjos Nėries gyvenimo ir
kūrybos metraštis. Kn. 1. Vilnius: Vaga, 1995. P. 55). Tolimesnis likimas
nežinomas. (Atgal>>>)
10 Stasys
Kudirka (19051976) žymus chirurgas, Lietuvos TSR nusipelnęs gydytojas, palaidotas
Alytuje. (Atgal>>>)
11 Stasys
Balsys studijavo Lietuvos u-te mediciną, dirbo Ateities redakcijoje, mokytojavo
Kybartų Žiburio aukštesnėje komercijos mokykloje. (Atgal>>>)
12 Petras
Strimaitis (19011973) gydytojas, baigė mediciną Vytauto Didžiojo u-te, 1944 m.
pasitraukė iš Lietuvos, vėliau persikėlė į JAV, mirė Čikagoje. (Atgal>>>)
13 Jonas
Unguraitis (apie 19051985) studijavo Lietuvos u-te, literatas ir žurnalistas, vienas
iš S. Nėries gerbėjų, sovietiniais metais dirbo buhalteriu-ekonomistu Alytuje.
(Atgal>>>)
14 Šaltiniuose
minimas Jonas Plečkaitis (1904?) studijavo Lietuvos u-te, tapo teisininku. (Atgal>>>)
15 Juozas
Kizlaitis studijavo Lietuvos u-te, tapo inžinierium. (Atgal>>>)
16 Alfonsas
Kulvinskas studijavo Vienoje, tapo elektriku. (Atgal>>>)
17 Juozas
Juraitis (18901962) kunigas, dirbo sielovados darbą Širvintose, Nemunaityje,
mirė Žiežmariuose, parašė atsiminimų apie S. Nėrį. (Atgal>>>)
18 Vincentas
Vaičiulis (18911960) kunigas, vėliau Aukštadvario ir Jiezno klebonas, pokario
metais išvežtas į Sibirą, iš kurio grįžęs netrukus mirė Alytuje. (Atgal>>>)
19 Antanas
Dailidė (18881949) Vilkaviškio vyskupijos kapitulos kanauninkas, kunigų
seminarijos vicerektorius, Kudirkos Naumiesčio klebonas. (Atgal>>>)
20 Matas
Dabrila (18461935) prelatas, nuo 1890 m. Vilkaviškio klebonas, šios vyskupijos
generalinis vikaras. (Atgal>>>)
21 Merkelis
Račkauskas (18851968) profesorius, klasikinės literatūros tyrinėtojas,
vertėjas. (Atgal>>>)
22 Antanas
Astrauskas (1875po 1945) kunigas, vėliau Prienų gimnazijos kapelionas ir
Rudaminos (Suvalkijoje) klebonas. (Atgal>>>)
23 Šaltiniuose
minimas Bonifacas Stankevičius studijavo Lietuvos u-te, tapo mokytoju, mirė po 1976 m.
(Atgal>>>)
24 Vytautas
Bičiūnas (18931942) kritikas, dramaturgas, prozininkas, 1941 m. išvežtas žuvo
Rusijoje. (Atgal>>>)
25 Antanas
Šmulkštys-Paparonis (18861951) kunigas, poetas, publicistas. (Atgal>>>)
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|