|
<< Atgal
Totalinis už(si)miršimas, arba,
Džulijanai, ar kaip tu ten
Totalinis užsimiršimas, totalinis trūkis. Su
praeitim ir dabartim santykiai šleivoti. Žmonių santykiai, mano santykiai,
nebesusivaikau. Žinoma, keičiasi kartos, bet man ta naujoji dar, rodos, tebėra
suprantama. Tiesiog ta pati maniškė, tik mažiau patyrusi. Ji ganėtinai energinga, tad
neabejotinai patirs. Jaunimo kultūra, vienaip ar kitaip vertinant, yra atpažįstama ir
aprašoma. Na jei jau nekalbėsime apie stebuklingas jaunimo galias įvaldyti šitą
pasiutusią mechaniką, kompiuterį ar išgauti iš mobiliojo viską, kas parašyta jo
receptūroje...
Daug dažniau keistumo pojūtį varo amžininkų
savybės. Ypač viena tai užmarštis, totali, santykio su praeitimi praradimas.
Iš kur Klausimėlio žmonės? Pabodęs, bet
įkyrus ir slegiantis klausimas. Kas tokie Daukantas ir Žemaitė? Juos dar kai kas
atsimena iš banknotų, bet Žemaitės likimas nekoks, mat vieno lito popierinis banknotas
jau išnykęs iš apyvartos, taip nepasisekė ir J. Jablonskiui su penkličiu. O mažesnio
kalibro asmenybės, kaip Aleksandras Makedonietis ar Augustinas Valdemaras,
nuplūduriavusios kažin kur Letos bangelėmis. Ar Hado, ar Tartaro link, neįžiūriu,
bet tiksliai užduotu kursu tuo neabejoju.
Mano patirtyje išniro irgi keistas atsitikimas
pojauniai ekspertai, humanitarai, rašė atsiliepimą apie J. Šliavo, persitvarkymo
apyaušryje mirusio žinomo kraštotyrininko, studiją; recenzijoje papriekaištauta
autoriui, kad jis nesiremia tais ir anais autoriais, ta ar kita knyga, tik bėda,
žmogus pasimirė daug anksčiau nei ta ar kita knyga pasirodė, o prie tų
pasirodžiusiųjų pasirodymo jo paties darbai kartais buvo prisidėję. Ekspertai
ekspertuoja, bet jie jau nebe iš šio pasaulio. Jie nebežino, jie nebeatmena, o gal net
ir nežinojo, kada J. Šliavas, Žeimelio didysis metraštininkas, mirė, ir prikaišiojo
1970 m. pusiau pogrindžio sąlygomis rašytiems darbams diletantizmą. Anuo metu tai buvo
drąsūs, pavojingi darbai.
Žmonės, kurie neatsimena? Pagrindinis jaunosios
kartos bruožas atminties stoka. Tuo jie artimi ir daliai manosios kartos. Tai daliai,
kuri išliko mažiausiai traumuota, t. y. ne tiems, kurie žlugo, ir ne tiems, kurie
prasimušė. Vidutiniams. Tiems, kuriems dabar sunkiausia išgyventi. Bet ir jaunimo, ir
senimo atmintį suryja emocijos, ir emocijas dar pameni, o mokyklinės programos knygos ar
rašytojai išdulkėję. Matyt, paklausus, iš kur tie Klausimėlio žmonės, reikia
atsakyti iš prarastos atminties kartos. Jie yra naujieji. Tikrieji lietuviai, kurių
atmintis tapusi atrankinė. Tai, kas neduoda tiesioginės naudos, užmirštama pirmojo
žmogaus Mėnulyje pavardė ar kas buvo Donelaitis?, ar... Žmonės nebeatsimena,
nes jiems to nereikia, jie atsimena dviejų trijų dienų senumo įvykius.
Priešpaskutines klausytas žinias, jei jų klausė. Iš paskos rūkas.
Bet juk tai žvėries buvimas.
Dabar parašysiu antiglobalistinę maldelę kokio
puslapio, štai ji: informacija jaunimą, ir ne vien ji, pasiekia per pinigų pasaulį, ir
per juos gaminantį pramogų konglomeratą, ypač per TV, tai jokia paslaptis. Seniai mus
naujoviškai švęsti moko didieji prekybos centrai ir alaus darybos koncernai. Tas naujas
šventes jie pateikia kaip tradiciškas, beje, taip ir reikalauja reklamos ir viešųjų
ryšių dėsniai. Kyla įarimas, kad, tarkime, Jonines poilsio diena paskelbti daugiau
rūpėjo prekybininkams nei valstybininkams. Žmogus išmokomas, apmokomas, kaip jis turi
švęsti, o iš tiesų kur jis turi išleisti pinigus tradicinei šventei ir koks turi
būti jo pirkinių krepšelis. Nebėra jėgos, kuri neštų tradiciją kažkaip kitaip. O
prekybos centruose, nesunku pastebėti, visada šventė: viena pasibaigia, kitos imama
džiugiai laukti, ir vėl nuolaidos, ir vėl akcijos, ir vėl galbūt jau laikas
išlaisvint Vėlines? Nors ir Vėlinės yra pirkimo metas, ir dar koks. Temą
tęsiant reikia tarti, jog kaimas su retom išimtim tradicijų kapinės. Nors
anksčiau kaip tik ant jo viskas ir laikėsi. Miestuose tradicijų nešėjo
vaidmenį perėmė komercinės struktūros ir viešųjų ryšių technologai. Yra etninės
kultūros centrai, yra ir viena kita kaimo bendruomenė dar pajėgi suorganizuoti savą
krašto ar miestelio, ar kaimo viziją su naujomis ar atgaivintomis šventėmis. Tai tam
tikrų vilčių, nedrąsių, gal ir teiktų. Vilčių, kad parapinis patriotizmas gali
bent jau kartais permušti masinę pinigų srauto pagamintą kultūros atmainą, bet dabar
net su parapiniu patriotizmu toli nenuvažiuosi. Reikia paramos, iš verslo ar
biurokratijos, o tokia parama pančioja ar įpareigoja. Arba tenka žaisti, dvasiai ir
Mamonai atiduodant duoklę tuo pačiu metu. Bet tas žaidimas ypatingas, lošėjas visada
prakiša. Ir be to, su kuo iš savos kultūrinės-mentalinės terpės žaisti drauge?
Ir šiaip daugoka problemų su ta dvasia. Mokyklose
valstybiniai patriotiniai minėjimai vos ne pagal geriausius sovietinių montažų
Spalio metinėms pavyzdžius, o jei kokia naujovė ir atsiranda, tai ji įmontuojama
drauge su Čili pica ar kokia kita panašia organizacija. Iš tokių montavimų nelabai
kas išeina. Kaip ir iš mokyklos, kuri tampa laikina cype, priglaudžiančia vaikus,
kurių kaip ir nėra kur kišti, kol dar dirbt nemoka; kad gatvėmis nesišlaistytų.
Mokykla visais laikais turėjo areštinės bruožų, mūsiškėje jie neišnykę. Mokykla
su savo testais kaip atsiskaitymo forma gamina labai keistą asmenybę. Tokią, kuri
šiais laikais turi žinoti, kad iš keturių atsakymų vienas teisingas. Kodėl ir kaip
nesvarbu, svarbu greitai paspausti tinkamą mygtuką. Juk absurdas, kai, tarkime,
humanitarinių disciplinų testuose įrašomi keli variantai, kurie galėtų būti iš
tikro paskelbti teisingais, lygiai kaip ir tikrasis. Kartais iš tų testų sunku
spręsti, kodėl tas atsakymas yra teisingas, o kiti, jam artimi, ne. Juk jeigu
žmogaus mąstymas ne plytos formos, jis visada gali pasakyti, kad kiekvienas įvykis ar
procesas, ar nagrinėjamas autorius niekada netilps į vieną teisingą atsakymą.
Ir kas iš tos testų sistemos, jei ji neišmoko net faktų, o nuo laisvų interpretacijų
baidyte baido. Nežinau. Bet tai žmogaus-automato gamyba. Ne vien mokykloje, bet ir
aukštosiose prie šito artėjama. O testas tai būdas pašalinti žmogų iš
dvasinių ir visuomeninių vertybių sistemos. Žmogus vertinamas pagal mašinos ar
kompiuterio reikalavimus, kompiuteriui paralelinių atsakymų negali būti, negali būti
komentarų, interpretacijų. O nėra interpretacijų, nėra ir laisvės. Ir laisvo
žmogaus. Nelaisvas žmogus nesmalsus, be plataus akiračio. Nelaisvas žmogus nori būti
teisingas. O teisingas žmogus tai žmogus, tinkamas vartojimui ir perpratęs
taisykles, teisingas žmogus tai cinikas, kuris žino, kad galima nepaisyti kitų
vertybių, kitų vertinimų, kitų žinojimo būdų. Jis toks ir gaminamas nuo testo
mokykloje iki reklamos gatvėse ar televizoriuje jam kemšamas teisingo gyvenimo, ir
todėl gražaus, sotaus, modelis.
Ir dar gerai, jei tik tiek. Vartotojiška visuomenė
iš tiesų yra tingi, ko iš jos ir norima, bet Lietuvoje vis dar galioja kitos, alkanos
ir įsiutusios, vartotojiškos visuomenės dėsnis: matai griebk, nematai
dairykis.
Maldelę baigiau.
O pabaigai irgi pasilaikiau šį tą.
Tikras faktas iš šiuolaikinio kaimo.
Aštuoniasdešimtmetė senutė paliko savo ožką ir vištas, uždarė bakūžės
langines, išmetė velniop raktą ir per sniegus keliolika kilometrų nuklampojo tekėti.
Mat jai prisiminė pirmoji meilė ir ji, gavusi kažkokias išmokas už tremtis ir žemę,
pėdino su polietileno maišeliu pinigų, pakeliui sušalusią mano giminės pagirdė
arbata, mėgino stabdyti, bet kur tau, senutė, apimta vėjavaikiško rimtumo, paskutinio
azarto pliūpsnio, su dvidešimt aštuoniais tūkstančiais litų maišelyje skubėjo pas
savo pirmąją meilę, penkiasdešimt metų nematytą, irgi maždaug tokios pačios
jaunystės; nusibeldė ji ten. Jos meilė ją priėmė, iškvietė greitąją, ją
išvežė į prieglaudą; maišelis paslaptingai dingo, o tasai meilė kažkaip įsigijo
kombainą ir nusipirko dar kelis hektarus.
Žinoma, tai romantikei buvo pasimaišę, bet ji pati
tikriausiai labai rimtai žiūrėjo į šį reikalą juk ėjo pirštis su maišu
pinigų. Ji irgi norėjo pasinaudoti kapitalizmo grimasomis, gal ir serialų buvo
prisižiūrėjusi vienišais vakarais su katėmis sėdėdama ant girgždančios
brežnevinės sofos.
Ak, Džulijanai, ar kaip tu ten...
GINTARAS BERESNEVIČIUS
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|