|
<< Atgal
U g n ė B a r
a u s k a i t ė (g. 1975 m. Kaune) radijo ir televizijos žurnalistė,
prozininkė, Vytauto Didžiojo universitete studijavo meno istoriją. Romanų O rytoj
vėl reikės gyventi (2002) ir Dešimt (2005) autorė. Gyvena Vilniuje.
Apie moteris ir moterų
literatūrą
Rašytoją Ugnę BARAUSKAITĘ
kalbina literatūrologė
Vitalija PILIPAUSKAITĖ
Vitalija Pilipauskaitė. Sakoma, kad
moteriškumas visais laikais labiausiai ir geriausiai atsispindėjo vizualiuose menuose,
kad šioje srityje jis unikaliausias ir asmeniškiausias. Antai menininkė Eglė
Rakauskaitė sukūrė kaip tik tokį meno kūrinį keturiolika valandų taukuose mirko
moters kūnas: iš pradžių karštoje masėje jis buvo regimas visas, vėliau
stingstantys riebalai jį paslėpė. Anot menininkės, šis kūrinys tarsi kalba: Mes
nekenčiame savo kūnų, nes jie yra riebūs. Tokia yra ir moters viena iš
svarbiausių, be vyro paieškos, Helenos Fielding sukurtos Bridžitos Džouns užduočių
kovoti su savo kūnu. Tuo susirūpinusi ir jūsų pirmojo romano O rytoj vėl
reikės gyventi veikėja, taip pat kūno keitimosi baimę išgyvena nėščia antro
romano Dešimt pasakotoja. Tačiau jos ne tik bijo, bet ir kovoja už savo kūno
teisę atrodyti taip, kokias jas sutvėrė gamta (Aš noriu senti, pareiškia
Dešimties veikėja). Kaip manote, kiek šiuolaikinei moteriai svarbus kūnas?
Ugnė Barauskaitė. Atsakykime į šiuos
klausimus paeiliui. Pirmiausia vizualūs menai atspindi vizualų moteriškumą, tiesa? O
juk kūnas nėra vienintelis moteriškumą liudijantis dalykas. Visa, ką darau ar sakau,
yra moteriška, nes aš esu moteris. Kalbėdamos apie moteriškumą mes per dažnai
laikomės mums primesto stereotipo: rožiniai sijonai su raukiniais, parduotuvės, kavutė
su likeriu ir pelių baimė visa tai neva yra moteriška, o kelnės, logika,
alus, direktoriaus kėdė ir pitbulis tai jau vyriška. Aš niekada neturėjau
rožinio sijono, nesiaubiu parduotuvių, negeriu nei likerio, nei kavos, o peles gaudau
plikom rankom (ir, beje, nepažįstu nė vienos moteriškės, kuri išties jų bijotų),
bet ar dėl to aš mažiau moteriška? Kai susitinku su kokiu žmogumi, jis mane
pamato kaip moterišką, bet kai pasikalbam, kažkodėl jam darausi vyriška
matot, kokia painiava su tais dalykais? Aišku, kad ne vien moters kūnas lemia jos
nuosprendį. Ir lygiai taip pat aišku, kad vien jos gebėjimai ar požiūriai taip pat
nėra vienintelis lemiantis veiksnys.
O E. Rakauskaitės kūrinys man pasibjaurėtinas:
tokia reakcija rodo, kad į riebalus mes išties žiūrime neigiamai. Minėtame H.
Fielding romane yra vienas taiklus pastebėjimas: Suvokiau tiek metų laikiusis dietos,
kad iš mano sąmonės absoliučiai išnyko mintis, jog kalorijos reikalingos gyvybei
palaikyti. Pasiekiau tokią stadiją, kai maniau, kad mitybos idealas yra išvis nieko
nevalgyti. Maždaug taip jaučiasi net tos, kurios aršiai neigia kilogramų įtaką
asmeninei laimei, pavyzdžiui, aš. Šiuo atveju mano pirmąjį romaną palikime ramybėje
jis skirtas slaptojo moterų alkoholizmo temai. Bet antros knygos herojė išties
draskoma į dalis dėl kūno: nuolat kalbėdama apie moters misiją ir senstančio kūno
trapumą, ji bando įveikti visuotinės seksualizacijos standartus, o jie taikomi ir
vilionių būdams, ir orgazmams, ir, be abejo, kūno formoms. Tai panašu į buvimą
prirūkytame kambaryje: tu žinai, kad tave nuodija, bet turi kvėpuoti dūmais, nes kito
kambario paprasčiausiai nėra!
O tobulas kūnas šiuolaikinei moteriai yra svarbus
tiek pat, kiek gerai apmokamas darbas, prabangus automobilis ar kitas gerai kotiruojamas
dalykas. Kitaip tariant, tai ambicijų klausimas: turiu ar neturiu. Bet man asmeniškai
kur kas svarbiau sveikata. Tuo labiau, kad metams bėgant ekshibicionizmas tirpsta.
Dievaži straipsnis Pasiruošk bikinio sezonui man aktualus tiek pat, kiek vegetarui
šašlyko raugimo receptas, ir tai sakydama aš visai nekoketuoju.
V. P. Ar moters tapatybė nėra tarsi
perkuriama pagal tam tikrus kūno standartus? Tiksliau: ar apskritai žmogaus kūnas
netampa asmenybės dalimi, kurią kaip ir bet kurią kitą stiliaus detalę galima kurti
ir perkurti, rinktis, keisti, standartizuoti? Ar, pavyzdžiui, plastinės operacijos arba
šviesinami plaukai nekeičia ir žmogaus aš?
U. B. Galima teigti, kad pakoreguota išorė
žmogaus vidaus nepakeičia, bet... Jei sėdėsi kalėjimo vienutėj, ar tavo plaukai bus
balti, ar juodi jokio skirtumo. Bet jei mus supa žmonės, jie reaguoja į mūsų
kūno permainas ir kas žino, kaip mus paveiks jų reakcija?.. Sakoma, vadink žmogų
kiaule ir jis ims kriuksėti. Svarbu, ar tu keisdama savo išvaizdą sieki tam tikro
rezultato, ar tiesiog susitaikai su rezultatu. Aš palaikau sąmoningą poziciją,
betikslis šokiravimas išvaizda ar eksperimentavimas mane erzina. Kaip, beje, ir
demonstratyvus apkiautimas. Tačiau per didelis dėmesys savo išorei rodo, kad žmogus
paprasčiausiai neturi ką veikti.
V. P. O gal žmogaus siekis konstruoti ir
kontroliuoti savo kūną (tatuiruotės, riebalų nusiurbimo operacijos, kosmetinės
procedūros, organizmo valymas ir pan.) gali būti suprastas kaip siekis kurti savo
tapatybę, savąjį aš?
U. B. Šie kūno dalykai visada nurodydavo
individo priklausomybę tam tikrai socialinei grupei: pradedant antikos laikų
prostitučių tatuiruotėmis bei makiažu ir baigiant šių laikų brangiai
kainuojančiomis grožio procedūromis ir operacijomis. Šiais laikais finansinė
būtinybė priklausyti kolektyvui smarkiai sumenko ir vis labiau įsivyrauja
individualistinė ideologija, tad žmonės stengiasi pabrėžti savo aš unikalumą, bet
vis tiek neišvengiamai tampa panašūs į kitus. Tai ir ambicijų klausimas: ar nori
priklausyti grupuotei, ar tapti jos lyderiu. Tačiau klausimas teisingai nusako reiškinio
esmę: mes visi bandome keisti savo kūną, t. y. primesti gamtai savo valią. Gamtą
bandome valdyti ir dar griežčiau: visi tie gimdymai sulaukus brandaus amžiaus,
hormoninė kontracepcija, vaikai iš mėgintuvėlių... Neneigiu mokslo progreso, bet
pastaruoju metu žmonės elgiasi taip, lyg neturėtų jokios dvasios vien tik kūno
saviraiška.
V. P. Justinas Žilinskas apie romaną
Dešimt rašė, kad jame daug sveiko, tikro, neįkosmopolitaninto kūniškumo.
Kas yra kosmopolitaninis kūniškumas? Ar apskritai toks yra?
U. B. Žinoma, yra! Peržvelgus žurnalo
Cosmopolitan antraštes, pasidaro aišku kaip dieną, koks jis: sekso
olimpiada, orgazmų kosmosas ir pan. Tačiau man sunku šį reiškinį komentuoti
plačiau, nes aš jau iššokau iš cosmo tipažo rėmų ir, savaime aišku, niekada
į juos nesugrįšiu: vaikai ir metai nebeleidžia. Man belieka tik baisėtis ir stengtis
rašyti knygas apie kitokią gyvenimo patirtį, ne vien kosmiškai orgazmiškąją.
V. P. Ar egzistuoja tik Glianz
žurnalai, ar visa glianz kultūra? Ar galima pritarti minčiai, kad tokie žurnalai
prisideda prie moters tapatybės formavimosi? (Lyčių studijų centro elektroniniame
leidinyje Klėja buvo paskelbti moteriškų žurnalų tyrimo rezultatai. Pasirodo,
tokie žurnalai kaip Cosmopolitan pateikia net tam tikrus taisyklių rinkinius
kaip moterys turi elgtis, atrodyti, bendrauti, dirbti, šypsotis ir t. t., kad galėtų
save laikyti sėkmingomis.)
U. B. Žinoma, kad prisideda! Jei skaitai
tokius žurnalus... Kartą labai įdėmiai perskaičiau visus metų Cosmopolitano
numerius, kad žinočiau, jog netuščiai visa tai kritikuoju. Nors juos skaičiau,
tarkim, turėdama mokslinių tikslų, mano vyras pastebėjo, kad tyrimo metu ir aš ėmiau
kalbėti apie šmutkes, o prie veidrodžio praleidžiamas laikas pailgėjo
mažiausiai trigubai. O ką kalbėti, jei moterys tokius žurnalus skaito nuolatos?
Milžiniški jų tiražai neteikia jokios paguodos. O kur dar Holivudo filmai ir
neaprėpiama reklamos industrija? Štai stabtelkime prie reklamos. Galima pamanyti, kad
mūsų moterys yra arba ilgakojės viliokės, kurios vien tik depiliuojasi, prausiasi ir
alpsta dėl kavos, arba namų šeimininkės, kurios kažkodėl įsileidžia svetimą
vyriškį į vonią ir leidžia jam su skalbiniais išdarinėti visokius triukus. Laimei,
bent sauskelnes pradėjo reklamuoti tėtukai, bet vyrija šiapus ekrano tuoj
susidomėjo kodėl mamytės nėra nei vakare, nei ryte, gal ji irgi nuvažiavo: tū
tū tū?..
V. P. Kaip jūs manote, kiek žmogaus
tapatybė šiais laikais priklauso nuo žiniasklaidos, televizijos?
U. B. Pastebėjau įdomų dalyką. Ne
paslaptis, kad moterys filmuojamos ar fotografuojamos atrodo kresnesnės nei gyvos. Tai
štai: moteriai tampa svarbiau gerai atrodyti per televizorių nei gyvai! Nors net
pačios didžiausios TV žvaigždės ekrane per parą šmėžuoja vos valandą iš
dvidešimt keturių. Štai kaip absurdiškai susidėlioja prioritetai! Kas yra
televizorius? Tai turėtų būti informaciją teikianti dėžutė, o ne žmogaus
prievartavimas, jo kompleksų ir saviplakos šaltinis.
V. P. Viename straipsnyje (Klėja, Nr.
3, Julija Firstina-Mažuolienė), skirtame moters kūnui, teigiama, kad šiuolaikinei
visuomenei primesti gražios moters ir gražaus gyvenimo stereotipai verčia mus manyti,
kad esame nepakankamai gražios ir visavertės. Jūsų antro romano nugarėlė:
Jausmas, kad pasaulis surengė prieš tave sąmokslą, beribis: visi laikosi dietų,
veriasi į bambas auskarus ir staiposi ant aukštakulnių, praktikuoja sekso akrobatiką,
rūko ir geria, iki paryčių šėlioja trankiuose klubuose, įsimyli ir kvailioja, o
tu. Pirmosios knygos nugarėlė: Knyga apie laikus, kai visas gyvenimas siunčiamas
internetu, meilė prasideda sms'ais, o žmonės susitinka tik tam, kad pasigertų. Kiek
jūsų veikėjoms tas reklaminis kokteilių, vakarėlių, spindinčių šypsenų ir
standartinių gražių bei laimingų žmonių pasaulis yra tikras, padeda jaustis
savimi, atrasti, atpažinti save? Ar patiriate ir kitokį pasaulį?
U. B. Nėštumas ir yra kitoks pasaulis.
Visom prasmėm, fizine taip pat. Besilaukiančiai moteriai tenka mesti alkoholį ir
tabaką, alinančias dietas ir aukštakulnius, tenka vėl normaliai miegoti, ilsėtis,
valgyti, kvėpuoti ir žiūrėti į gražius dalykus, žodžiu, liautis žaloti save
ir imti gyventi normaliai. Dvasingoje visuomenėje nėštumas nesukeltų jokio
streso, tačiau dabar nėščiosios gyvenimo būdas taip smarkiai skiriasi nuo amžinai
kažkur lekiančių cosmo mergaičių, kad tikrai ima atrodyti, jog papuolei į
kitą pasaulį. Gerai, jei išgali tą pauzę išnaudoti dvasinėms reikmėms. Bet kur kas
dažniau būna kitaip: bėgi į darbus iki pat gimdymo, o po gimdymo vėl į darbus.
Nemanau, kad tas reklamuojamas gyvenimas toks žavus tiesiog mums niekas nepasiūlo
kito, o pačioms jį susikurti dažniausiai pristinga drąsos. Jei ant svarstyklių
lėkštelių gulėtų lygiavertės alternatyvos: vienoje pusėje reklaminės šypsenos ir
milijonas privalau, nes taip reikia, o kitoje rami galva ir sveikas kūnas,
kažin, ar daug moterų susigundytų šypsenomis. Tačiau dabar rampos šviesos nukreiptos
tik į reklaminius dantis. Todėl ir rašiau pirmąją knygą: apie tai, kad reklaminiai
dantys dar ne viskas, nes šalia jų yra ir nereklaminės pagirios bei sielos
skausmai. Rašiau antrąją: kad laimė ateina visokiais pavidalais, o reklaminiai dantys
retai būna tikri!
V. P. Ar pritartumėt minčiai, kad
šiuolaikinis žmogus į klausimą, kaip gyventi, atsako paprasčiausiais kasdieniais
sprendimais: ką valgysiu, ką darysiu pavalgęs, kaip apsirengsiu, ką pirksiu, su kuo
susitiksiu ir pan.? Galimų atsakymų laukas yra susiaurėjęs iki to, kas vyksta čia ir
dabar. Ar iš tiesų taip yra? Ar žmonės nebemoka (nebenori, nebegali...) mąstyti ne
smulkmenomis? Ar nėra taip, kad šios kasdienės smulkmenos suteikia ne tik žmogui
būtiną saugumo jausmą, bet ir tam tikra prasme lemia to žmogaus tapatybę?
U. B. Kartais man atrodo, kad žmogus tesuka
galvą, ką išgerti. Ar pastebėjote, kad humoristai, parodijuojantys išgėrusius,
dažniausiai susilaukia juoko ir vien todėl, kad mes visi puikiai žinome, kaip
juokinga būti girtam! Žmogus, kuris negeria šiaip sau, be jokios tragiškos
priežasties, atrodo įtartinas ir psichiškai nesveikas, o abstinencija atleidžiama tik
ligoniams ar pergėrusiems alkoholikams. Kai mokykloje ar psichiatrijos klinikoje
surengtą baliuką aptinka televizijos žurnalistai, lėbautojai net putoja, kad drįstama
jiems trukdyti! Į lempą pila ir kultūros šviesuliai aktoriai, rašytojai,
dainininkai, tad sveikam žmogui lygiuotis nebėra į ką. Tiesa, pastaruoju metu
atsirado vienas pretekstas garbingai negerti: jei pabuvojai Indijoje. Nors tokių
atsivertėlių nuopuolio visi laukia karščiau nei saulės pavasarį...
Kai nebetikima amžinybe, lieka griebtis daiktų. Jei
žmonės dvasiškai būtų čia ir dabar, jei neatidėliotų gyvenimo rytojui,
kai turės daugiau pinigų, būtų puiku. Tačiau čia ir dabar mes gyvename tik
buitiniame lygmenyje, o dvasiniame dažnai negyvename išvis. Mūsų gyvenimas man
panašus į vieno medikamento reklamą: apsirykime kuo smarkiau, nes yra tabletė, kuri
suvirškins už mus! (Lyg skatintum žmogų daryti nusikaltimą vien dėl to, kad
kalėjime yra vietos ir jame šilta.) Mes vartotojai, nors nieko nesuvartojame iki
galo. Ir nereikia piktintis žmonėmis, kurie kuičia konteinerius, jie tvarko mūsų
šiukšles. Juk didžiausias eilinio žmogaus rūpestis kuo daugiau apsišiukšlinti
iš visų pusių. Toks šiukšliškas yra mūsų saugumas ir tokia mūsų tapatybė.
V. P. Manoma, kad dabartiniam žmogui labai
svarbu išlikti jaunam, ir jaunystės sąvoka tarsi plečiasi į abi puses. Jūs rašote:
Žinoma, šiais laikais niekas neįtaiko į savo amžių: pridažytos keturiolikmetės
staiposi žurnalų viršeliuose, o brandžios moterys iš visų jėgų vaidina paaugles.
Anksčiau mane nusakydavo taip: Dvidešimt trijų metų moteris. Dabar sako:
Trisdešimties metų mergina. Netruks ateiti laikas, kai ir penkiasdešimtmetės bus
merginos. Jaunam žmogui būdingos savybės lankstumas, nepastovumas, abejonės,
atvirumas ir polinkis eksperimentuoti garantuoja sėkmę naujoje rinkoje. Tačiau
šeimoje reikia brandžios, susiformavusios, pastovios asmenybės, jaučiančios
atsakomybę ir gebančios įsipareigoti. Kokia jūsų nuomonė apie tai?
U. B. Pavydžiu žmonėms, kurie visą
gyvenimo kelią nueina susikibę už rankų: nuo pirmosios paauglystės meilės iki
dirbtinių dantų stiklinaitėje. Tačiau dažniausiai žmonės pagyvena ir skiriasi.
Tik nemanau, kad žmogaus esmė bręstant taip smarkiai kinta; tiesiog moterims reikia
laiko, kad išsilukštentų iš primestų taisyklių, kokia ji turi būti, kaip
atrodyti, elgtis, jaustis... Pirmiausia reikia suprasti, kas tu esi, o paskui atsiras ir
tikras gyvenimo partneris. Kita vertus, ir jaunatviškumo manija nėra tokia jau nekalta,
nes primeta lengvabūdišką, atsainų toną: Jei aš tokia jauna ir man viskas prieš
akis, kodėl turėčiau sustoti? Gal ten už kampo geriau? Taip gaudomi ir rūšiuojami
vyrai, bet jėgos senka, darosi vis liūdniau ir liūdniau, o galiausiai su tuo
jaunatvišku užpakaliu nebėr ką daryt, nes susiraukšlėja dvasia. Jau nekalbant apie
užsitęsusių paieškų padarinį nevaisingumą. Ir neaišku, kas geriau: ar
apsirūpinti vaikais iš anksto ir išsiskirti, o princas galbūt ateis vėliau, ar
kantriai laukti to vienintelio, rizikuojant savo sveikata. Nenoriu skatinti
lengvabūdiško vaikų darymo ir skyrybų, bet aš asmeniškai rinkčiausi šį
variantą tuo labiau, kad dviejų meilė auginant bendrus vaikus per dažnai pakrinka.
Kita vertus, jaunystėje meile dažnai vadiname
pašėlusias aistras, o vėliau pradedame pagarbiai vertinti kito dvasią. Ir jei apimti
aistros prisidarėme vaikų, ne visada galėsime ramiai susitaikyti su tos aistros
blėsimu vaikams augant tuo labiau, kad visa glianz kultūra aršiai eskaluoja
aistrų svarbą. Kuo brandesnė galva, tuo mažiau dėmesio skiriama tarpkojui, bet
dvasinės raidos nepaskubinsi, todėl ir sukamės: aistros, vedybos, vaikai, skyrybos,
paieškos, radybos ir jau senatvė.
V. P. Sociologai išryškina naujas kartos
tendencijas: sėkmingą socialinį gyvenimą gyvenantys šiuolaikinių profesijų
atstovai, dirbantys interneto dizaino, reklamos, žurnalistikos, finansų srityse ir
kituose darbuose, kurių anksčiau nebuvo arba kuriuos labai pakeitė naujos informacinės
technologijos, yra žmonės, kurie turi būti visada jauni, lankstūs, gebantys
prisitaikyti, išprusę ir t. t. Jie gauna aibes elektroninių laiškų, nuolat keliauja,
daug kalba mobiliaisiais telefonais ir yra labai įsitempę, neramūs, nepatenkinti
savimi, jaučia tuštumą ir nuolat kažko ieško, bėga... Priversti prisitaikyti prie
kintančių gyvenimo sąlygų jie negali bręsti ir turi nuolat keisti savo tapatybę
kaip kad yra keičiami darbai, namai, miestai, mylimi žmonės... Viskas mainosi, kinta,
tačiau dvasiškai jie stovi vietoje ir negali susiformuoti kaip asmenybės. Tai
atsispindi ir literatūroje: daugelio šiuolaikinių lietuvių moterų romanų veikėjos
taip pat atstovauja minėtajam sėkmingam socialiniam gyvenimui: jos yra žurnalistės,
reklamos srities darbuotojos, filologės, jos keliauja per barus ir vakarėlius, sukasi
tarp žmonių, keliauja po pasaulį. Ar literatūroje pakankamai atspindimas šis įtempto
bei dinamiško socialinio gyvenimo ir žmogaus vidinės tuštumos, nepasitenkinimo,
beprasmybės jausmo santykis?
U. B. Atvirai pasakysiu: nežinau. Aš tarsi
irgi priklausau šiai žmonių kategorijai, bet mano gyvenimas kitoks. Aš neturiu
nuvažiuojančio traukinio fobijos. Labiau už viską man reikia vaikų, namų, sodo
ir vazonėlių balkone, taip pat kačių ir šunų, ilgų pokalbių virtuvėje be
televizoriaus, močiutės kėdžių, mamos užuolaidų, tetos teatrinių krepšiukų ir
pan., t. y. visų tų dalykų, kurie vadinami giminės tradicija. O jei darbas tavyje
sėja tuštumą, kokio velnio jį dirbi? Pasaulyje gausu užsiėmimų, kurie suteikia ir
duonos kąsnį, ir ramią sąžinę. Ar kas primetė minėtų profesijų atstovams tokį
chaosą? Ne, jie visa tai susikūrė patys, juk jie pirmoji karta!
V. P. Jūs rašote: Moterį nesunku
užmigdyti pažadais ypač kai ji išsekinta vienišumo. Koks ir kaip šiais
laikais yra vienišas žmogus?
U. B. Kai žmonės nebeturi savo interesų,
jie ima skaityti laikraščiuose apie kitų gyvenimą: kaip jie tuokiasi, gimdo,
skiriasi... Kai apie laikraštinių žmonių gyvenimą žinai daugiau nei apie draugus,
vadinasi, tu vienišas. Jei šiuolaikinis žmogus staiga nebegautų naujienų iš
pasaulio greičiausiai vėl imtų kalbėtis su kaimynais. Kai grįžtu užmiestin pas
mamą, viską žinau: kas nuėjo gatve, ką veikia kaimynas iš kairės ir kada grįš
kaimynas iš dešinės, o vardais ten šaukiu ne tik vaikus, bet ir kates su šunimis. Tai
visai kitas gyvenimas, ir jis nuostabus! Bet kai grįžtu Vilniun, lifte sutikti kaimynai
nesisveikina, nors kasdien kaulija duonos tiesiog jie žino duris, į kurias galima
pabelsti, o veidų nemato. Tačiau Jūsų pacituotas vienišumas kitoks. Moteris
vieniša tada, kai jaučiasi privalanti atitikti cosmo standartą savo figūra,
apatiniais, viliojimo subtilybėmis, tačiau neturi kam pasiguosti, kai mėnesinės
plėšo pilvą.
V. P. Viename straipsnyje jūsų romanai ir
apskritai tokio tipo romanai įvardyti kaip žurnalistiniai. Ar sutiktumėte su
tokiu apibrėžimu? Kiek jums rašytojai turėjo įtakos jūsų, kaip
žurnalistės, patirtis ar prigimtis? Kiek jums svarbu atskleisti tikrovę tokią, kokia
ji patiriama, ir kiek svarbus meninis pasaulis?
U. B. Taip, kaip tikra žurnalistė aš
kapstausi po visuomenės problemas. Jei literatūra neskatina mąstyti tai viso labo
skaitalas. Savo intymaus gyvenimo neparduodu, bet jei manau ką esant tinkama aprašyti,
tai ir aprašau. Vieni rašo fantastiką ir išgalvoja keistus pasaulius, o man patinka
atspindėti jau esamą. Beje, žmonės mielai skaito knygas, kuriose atranda savo
gyvenimą. Aš asmeninę patirtį paverčiu universalia ir sąmoningai siekiu
žiūrėjimo pro rakto skylę efekto. Kitas klausimas, kokiais žodžiais ta
tikrovė atskleidžiama; man teksto kokybė yra svarbiausia užduotis (todėl vengiu
painių siužeto vingių), rašydama preciziškai dėlioju žodžius ne tik pagal prasmę,
bet ir pagal ritmiką vizualinę ir net garsinę. Tekstas negali būti sprangus, ir
kai žmonės sako, kad lengvai prarijo mano knygą, aš be galo džiaugiuosi. Jei
sako, kad buvo gražu ir apčiuopiama, vadinasi, įvykdyta dar viena užduotis.
V. P. Ar jūs pati žiūrėjote tokius
serialus kaip Seksas ir miestas, Ally McBeel? Kuo jie įdomūs, kodėl tokie
populiarūs? Ar nėra susiformavusi tam tikra Bridžitų Džouns ir Elių Makbyl karta, ar
ištisa socialinė grupė? Jei taip kas pirmiau: višta ar kiaušinis? Žmonės ar
filmai, knygos? Ar tai vyksta kartu?
U. B. Man nepaprastai patinka šie serialai.
Tai, kad juos vienija tobulo vyro paieška, manęs nedomina; Ally McBeel man buvo
įdomus dėl neįtikėtinų bylų ir dėl fantastiškų tipažų, darniai sugyvenančių
kartu. O štai Seksas ir miestas kupinas ironijos, be kurios lyčių santykiai
taptų tiesiog senmergystės tragedija ir abejonėmis dėl šlyjančios moralės. Abu šie
serialai šlovina draugystę, o tai nepaprastai svarbu pasaulyje, kuriame mėginantis
įsitvirtinti žmogus nebeturi savo šaknų. Pirmiausia sukuriami žmonių charakteriai,
paskui jie tampa laikotarpio ikonytėmis, o paskui tas ikonytes nušliaužia visa armija.
Protingos ir savarankiškos moterys, ieškodamos gyvenimo draugo, nebenori, kad jis būtų
panašus į jų tėvą į tokį, kuris būtų ponas ir šeimininkas; o vyrai
priešingai, jie nori moters, panašios į jų motiną. Štai taip ir susiformavo ta
McBeel karta. Atkreipkite dėmesį, visos šios herojės (Kerė, Bridžita, Elė)
trisdešimtmetės. Tai šios kartos problema. Jaunesniajai bus paprasčiau, pamatysit.
V. P. Jūsų knygas lygina su H. Fielding
knygomis. Jūs pati sakote, kad jūsų veikėjos ir Bridžita Džouns turi bendrų
bruožų ir kad kitaip negali būti, nes Bridžita nėra tik knygos veikėja, tai jau tam
tikras socialinis tipas, įkūnijantis šiuolaikinių miesto moterų patirtį. Ar jums
padarė kokią nors įtaką Bridžita ne kaip veikėja, bet kaip knyga, tekstas, kaip
forma, stilius, sandara, raiška, ironija?
U. B. Antros mano knygos nereikėtų lyginti,
o pirmojoje Bridžitos išmintis net buvo cituojama, tad nieko nuostabaus, kad skaitytojas
atranda sąsajų. H. Fielding paviešino nemažai juokingų smulkmenų iš moters
gyvenimo, ir vyrai skaitydami negalėjo patikėti, kad mes tikrai tokios durnos. Aš
kaip moteris savo ruožtu negalėjau patikėti, kad jie iki šiol tų smulkmenų
nematė. Todėl rašydama pirmąją knygą ir perėmiau šį atvirą Bridžitos toną.
Tiesą sakant, man tikrai patiko knyga Bridžitos Džouns dienoraštis ir
neapsakomai piktina to paties pavadinimo filmas. Kai ginuosi nuo Bridžitos, ginuosi nuo
išpampusios Renee Zellweger ir neteisingos šio mielo personažo interpretacijos.
V. P. Dar grįžkime prie Bridžitos. Anot
Didžiosios Britanijos kritikų, ši knyga yra vartotojų visuomenės tragedija, tampanti
absurdo komedija. Tragedija, nes šiuolaikinis žmogus materialine prasme turi beveik
viską, ko nori, bet kenčia ne mažiau, o gal net labiau nei ankstesnės kartos. O
absurdo komedija yra tai, kad moters gyvenimo prasmė suvokiama kaip neįtikėtino mitinio
herojaus vyro paieškos. Ar iš tiesų moterys ieško mitinio, taigi realiai nesančio
ir neįmanomo rasti vyro herojaus? Kaip jūsų veikėjos juk jos irgi nuolat
ieško, bet ar herojaus?
U. B. Kaip jau minėjau, vyresnės kartos
vartotojas vyras ir moterį laiko vartojamu daiktu, bet pati moteris šiandien daiktu
nesijaučia. Kai žmogiškas požiūris retenybė, nenuostabu, kad vyras tampa mitiniu
herojumi. O kur dar tos amžiaus žirklės? Kai pradžioje dar anksti, vėliau per
vėlu, o aukso vidurys tiesiog dingsta! Bet naujai kartai gyventi bus paprasčiau:
šiuolaikiniai jaunikaičiai nebesikrato nei puodų, nei savo kojinių.
V. P. Jūsų mintis iš vieno interviu: O
ką reiškia pažadas mylėti iki mirties? Ne tavo valioj tokie dalykai. Prisižadi,
paskui gėda į akis pažiūrėti ir tenka spintą pjauti. Tad kokios yra šiuolaikinio
žmogaus, konkrečiau moters, o dar tiksliau Ugnės Barauskaitės moters vertybės?
U. B. Aš seniai nebesišvaistau žodžiais
apie meilę. Kiekvienąsyk, kai švaisčiausi, iš to nieko gero neišėjo. Nesakau, kad
tapau paranojiška, bet mudu su vyru bendraujame nesiseilėdami. Ir be nuvalkiotų
žodžių yra šimtai būdų savo jausmams parodyti ir susilaukti suprantamo atsako. O
vertybės? Aš visą knygą apie tas vertybes parašiau!
V. P. J. Žilinskas pabrėžia, kad jį itin
žavi jūsų pasakotojų nuoširdumas. Kiek antra knyga iš tiesų nuoširdi? Žinome, kad
ji rašyta iš tikrųjų tuo metu, tais dešimt mėnesių. Tačiau ar būta kokių nors
minčių, apmatų, svajonių parašyti tokią knygą dar prieš tai, prieš nėštumą?
U. B. Vadinamoji gražioji dalis, t. y.
tekstai apie slapto mylimojo ilgesį rašyti prieš dvejus metus. Yra frazių, išlesiotų
iš senų dienoraščių, kai kurios savo eilės laukė net trylika metų. Ir
priešingai: yra tebelaukiančių gabalėlių, kurie nepritapo nei prie pirmosios, nei
antrosios knygos.
V. P. Kaip jūs kuriate ir ar kuriate
siužetus?
U. B. Man nepatinka siužetai. Man patinka,
kai tarsi nieko tokio nevyksta, bet nuo knygos atsiplėšti negali. Gyvenime arba viskas
verčiasi kūlio, arba ramiai sau stoviniuoji metelius kitus. Todėl ir savo knygose
nemėgstu stabilaus siužeto vingių ritmo.
V. P. Kalba ir visuomenė yra neatsiejamos.
Kalba yra socialinio bendravimo priemonė, kurioje ne tik užkoduotos žmonijos patirtys,
bet ir atsispindi naujos realijos. Kintant visuomenei, kinta ir kalba. Žinoma, ir
literatūros kūrinių. Kiek jums pačiai svarbus kalbos, teksto formavimo, konstravimo
lygmuo? Kodėl pirmajam romanui pasirinkote elektroninių laiškų formą? Trumpųjų
žinučių citatos, angliški intarpai, virtualus bendravimas ar tai galėtų būti
tam tikras šiuolaikinės literatūros bruožas? O gal šiuolaikinė literatūra be
šiuolaikinės kalbos net nėra įmanoma?
U. B. Aš rašau nepaprastai daug laiškų.
Pastaraisiais metais, žinoma, elektroninių. O knygos, kuri atspindėtų šią svarbią
šiuolaikinio gyvenimo dalį, nebuvau skaičiusi. Todėl tokią ir pasirašiau. Tarkim,
tai buvo būdas įšuoliuoti į šiuolaikinių skaitytojų akiratį. Tačiau antrai knygai
aš parinkau kitokį kalbėjimą. Manau, kad lietuvių kalba aukštasis literatūros
pilotažas. Žinoma, kalbėdama apie dienoraštinę kasdienybę greičiausiai neišvengsi
žargono ar anglizmų, tačiau visa kita šventa. Aš keliaklupsčiauju prieš
lietuvių kalbą, rimtai sakau.
V. P. Feminizmo klasikai yra pažymėję, kad
mūsų objektyvioji kultūra yra vyriška, remiasi vyriška samprata, sąmone,
kategorijomis. Meno raiškos formos dažniausiai nustatytos pagal tam tikrą vyriškos
raiškos standartą. Jūsų knygos Dešimt pristatyme Margarita Jankauskaitė sakė,
kad moteriai rašytojai vyrų pasaulyje turbūt sunkiausia rasti savo kalbą, moteriškai
įvaizdinti tradiciškai vyrišką pasaulį. Kaip jūs ieškote tos kalbos? Ir ar manote
ją radusi, išreiškusi save kaip moterį?
U. B. Tai labai skaudus klausimas. Dar ne
viena karta pasikeis, kol moterys drąsiai kalbės savo kalba juk vyrų kalba turi
tūkstantmetę tradiciją. Niekas manęs taip nepiktina, kaip neatsakingas žodžių
mėtymas. Dauguma žmonių nė nesusimąsto, kad net posakiai turi savo istoriją,
moteriai dažnai visai nemielą. Pavyzdžiui, bulvarinėje spaudoje mėgstama teigti, kad
ta ir ta padovanojo jam dukrą ar pagimdė jam sūnų visai
nesusimąstant, kad vos prieš šimtą metų šis posakis buvo suprantamas paraidžiui,
nes moteris į savo vaikus jokių teisių neturėjo. Tokių posakių apstu, bet šis
labiausiai krito man akysna pastaruoju metu. Matyt, dar vis tebegyvenu gimdymo
nuotaikomis. Aš pati stengiuosi labai atsakingai dėlioti žodžius, nors pasitaiko ir
nesusipratimų: štai M. Jankauskaitė užsipuolė mano frazę: Žinoma, vyrai visada
Ims, o mes būsim lengvai arba sunkiai Paimamos nuo anatomijos nepabėgsi, jie turi
smaigą, mes kryžiuojam kojas, matyt, jai pasirodė, kad moterys pasyvios kaip
daiktai ir tik laukia, kad jas pasiimtų, nors aš turėjau galvoje tik tiek, kad vyrui
išprievartauti moterį fiziškai nesudėtinga.
V. P. J. Žilinskas, recenzuodamas
Dešimt, rašo: Juk ne paslaptis apibūdinimas moteriškas romanas
dažnai yra tolygus šlamšto sinonimui. Ar pritariate? Jei taip, kaip tai būtų
galima paaiškinti? Ar tai tik vyriškas požiūris vyriškame pasaulyje, ar esama ir tam
tikro realaus pagrindo?
U. B. Rašytojai Jurgai Ivanauskaitei teko
praeiti netrumpą kelią, kol įrodė, kad ir moteris gali būti rašytoja. Beje,
labai keistas požiūris, nes visa rūsčioji vyrija mokyklose tikrai skaitė bent jau
Žemaitę, ar ne? Pristatydama J. Ivanauskaitės tryliktą knygą (Placebą)
leidyklos direktorė apgailestavo, kad iki šiol taip ir nėra kritinių straipsnių apie
Jurgos kūrybą viso labo paistalai apie jos makiažą ar drabužių spalvą. Todėl
Jurga iki šiol skausmingai reaguoja į klausimus apie moterų literatūrą. Aš
einu jos praarta vaga, todėl man ramiau. Teisybė, moterų rašytojų nėra daug (kaip ir
dailininkių ar mokslininkių, bet tam yra objektyvių priežasčių), todėl ta
konfrontacija tarp literatūros ir moterų literatūros tokia arši. Esu
įsitikinus, kad tai laikinas dalykas. Juk ne taip seniai ir kelnėta moteris atrodė kaip
velnio pranašas, ar ne?
Kita vertus, moteriška literatūra pelnytai
turi rožinę šlovę: juk iš tiesų moterų kūryboje sentimentalaus šlamšto yra
daugiau nei gerų knygų. Vėl tam yra objektyvių priežasčių. Visuomenėje tebėra
gajūs vaidmenys, kai vyras šeimos galva, o moteris žavi ir nuolanki
patarnautoja. Jei vyrui pateiksite klausimą, kokia turi būti svajonių moteris,
jis šalia kitų dalykų nurodys: Kad būtų protinga, bet, aišku, ne protingesnė už
mane, nes vyras privalo... na ir t. t. Štai ir atsakymas: jei tikima, kad vyras
būtinai protingesnis už moterį, vadinasi, ir moterų literatūra turėtų būti
šlamštas. Ir kol pačios moterys tikės, kad privalo būti nėriniuotos rožinės
barbės, tai ir barbiškos literatūros bus nemažai.
Dar vienas klausimas: o ką skaito vyrija?
Dažniausiai griebiasi fantastikos, detektyvų ir nuotykių serijos romanų. Jų taip pat
nevadiname rimtąja literatūra, bet juk niekinamos etiketės neprisegame.
V. P. Ar elektroniniai laiškai gali būti
laikomi savotiška dienoraščio forma? Ar visada svarbus adresatas, kuriam jie skirti?
Pavyzdžiui, pirmojo romano Emilis ar iš tiesų ryšys su Emiliu visada yra abipusis?
Ar kartais tiesiog nepakanka išsikalbėti?
U. B. Labai tiksliai pastebėjote: mano
herojė išties meta kaltinimą Emiliui, kad jis yra jos gyvenimo dalis tik todėl, kad ji
rašo jam, bet ne priešingai. Štai turėjau tokią susirašinėjimo draugę, kuriai
labai atvirai rašydavau begalę dalykų, bet jos gyvenime niekada nemačiau ir vargu ar
pamatysiu, nes ji gyvena už poliarinio rato Rusijos glūdumoje. Nors, tiesą sakant, mano
Kaminskaitės prototipo laiškai būdavo neprilygstami, tai iš jos aš išmokau
rašyti elektroninius laiškus. Bet šiaip su šiuolaikinės komunikacijos priemonėmis
nedraugauju: nuoširdžiai nesuprantu, ką norima pasakyti su sms žinute ka
veiki? Ar į ją turėčiau atsakyti, ką iš tikrųjų veikiu, ar sakyti, kad nieko,
ir laukti pasiūlymo ką nors nuveikti kartu, ar tiesiog klausiantysis pats neturi ką
veikti, todėl rašinėja tokias beprasmes žinutes. Ir išvis: ar ne paprasčiau tiesiog
paskambinti? Normalų žmonių bendravimą šiandien pakeičia beprasmis naudojimasis
technologijomis: žmonės siuntinėja banalius paveikslėlius ar standartinius
eilėraštukus, pvz.: Ateis pavasarėlis, gegutė užkukuos, atbėgs iš miško
briedis, kiaušiniais pamojuos! kaip jums patinka šis Velykų sveikinimas? Jau
nekalbant apie erotikos perlus už litą, ar kiek ten jie kainuoja. Šiais laikais
žodis bendrauti dažniausiai yra niekaip nesusijęs su žmonių bendrumu. Todėl ir
laiškai dažniausiai vienpusiai, o žmonės susitinka, kaip sakau, vien tam, kad kartu
pasigertų.
V. P. Jūsų tekstams būdinga aštri,
kandanti ironija. Ar tai yra tik teksto, ar ir apskritai jūsų požiūrio, pasaulėjautos
ypatybė?
U. B. Lietuvių kalba neapsakomai graži,
literatūriška ir mes ja kvėpuojame nuo mokyklos suolo. Bet galiausiai tas grožis
pradeda per gerklę lįsti, todėl pradedam spjaudytis ir vemti. Štai todėl pervargę
intelektualai žliumbia klausydami angliškų banalybių kaip I miss you like
crazy ir panašiai, nes svetima kalba taurias prasmes išvaduoja iš nuvalkiotų
apvalkalų. Kam nors įkąsti didelių pastangų nereikia, o norint įstabiai aprašyti
rudenį ar ilgesį, tenka nertis iš kailio. Lygiai tas pats su meile: paauglystėje mes
kraustomės iš proto, o vėliau tikrinam jausmus. Aš jau įžengiau į
tą amžių, kai lyrinis trepinėjimas būtų laikomas protiniu atsilikimu! Ir apskritai
cinikas tai gyvenimo nuskriaustas romantikas, tik negarantuoju, ar šitaip pasakė
Alberas Camus, ar kas kitas.
V. P. Kokia moterų autorių literatūra ir
apskritai kūryba yra padariusi jums kokį nors poveikį, palikusi teigiamą ar neigiamą
įspūdį?
U. B. Pirmiausia reikėtų paminėti mano
paauglystės šventąją trijulę: Fiodorą Dostojevskį, J. Ivanauskaitę ir R. Gavelį.
Vėliau vyrai dingsta, o atsiranda Fridos Vigdorovos Šeimos laimė, Margaret
Drabble Sezonas provincijos teatre, Herbjorg Wassmo Dinos knyga, Arundhati Roy
Mažmožių dievas, Elfriede Jelinek Geidulys, Zyranna Zateli Grįžtantys
su vilkų šviesa, Astridos Lindgren Mes Varnų saloje, Connie Palmen
Dėsniai, Petros Mikuttos Renkuosi vienatvę ir, žinoma, U. Barauskaitės
Dešimt (nejuokauju, man ji patinka). Labai spalvinga puokštė, ar ne?
Atvirai pasakius, pastaruoju metu atradau vos dvi
įtikusias vyrų autorių knygas: Marko Haddono Tas keistas nutikimas šuniui
naktį, apie berniuką autistą, ir Samuelio Shemo Dievo namai, apie medikų
cinizmą (beje, abi rašytos pirmuoju asmeniu, o tai dar kartą patvirtina mano aš
maniją). Tiesa, negaliu neskirti deramo dėmesio dar trims vyrams: prieš penkiolika
metų mano pasaulėžiūrai neapsakomą įtaką padarė Richardo Bacho Iliuzijos
(dar vienas literatūrinio žaidimo savo asmeniu pavyzdys), Kurto Voneguto Čempionų
pusryčiai tobulo humoro pavyzdys, o Alano Alexanderio Milno Pūkuotukas
nuostabiai Virgilijaus Čepaičio išversta knygelė apie teisingus dalykus ir, beje, mano
didžiųjų raidžių pomėgio kaltininkė. Negaliu nepaminėti labiausiai sukrečiančio
apsakymo: Jono Biliūno Kliudžiau joks kitas tekstas nėra į mane taip
įtaigiai ir apčiuopiamai įsibrovęs. Žinoma, yra J. Ivanauskaitės kalendorius be
vienos dienos ar raudonoji suknelė ėdrūnė, R. Gavelio Gedimino reinkarnacija į šunį
ar S. Shemo krintantys limpiai bet... tas kietas baltas kūnelis su stirksančia
strėle mane tiesiog persekioja. O kai mirė mano mažutė balta katelė aš visai iš
proto išsikrausčiau, nes dabar jau ir apčiuopiu tą vargšą gyvulėlį patvory.
V. P. Norėčiau pacituoti dar vieną
sociologų mintį apie mūsų pasaulį. Dabar daugybė žmonių nuolat susitinka ir
išsiskiria, toks neįpareigojantis bendravimas yra modernus ir patogus, nes nereikia
planuoti ir patirti lėtai erdvėje besitęsiančio buvimo su kitu žmogumi. Globalaus
pasaulio žmonės tarsi nuolat viską patiria iš naujo: pirmasis bučinys, pirmasis
pasimylėjimas, galbūt pirmosios Kalėdos
ir viskas. Išsiskyrimas. Vėl naujas
žmogus, pirmasis bučinys... Tarsi amžina jaunystė. Šiuo požiūriu serijinė
monogamija yra vienas iš geriausių pavyzdžių, iliustruojančių gyvenimo
tūkstantmečių sandūroje tendenciją stovėti vietoje pašėlusiu greičiu. Vis iš
naujo grįžtama prie starto linijos, o branda taip ir lieka svetimžodžiu. Ar
Dešimties veikėja jau išaugo iš amžinai pirmųjų bučinių, ar prisipratino
brandą?
U. B. Neturiu nuovokos, ką iškrės romano
Dešimt veikėja vėliau, nes tas Herr Rokas, šiaip ar taip, trenktas tipas, ir tas
mistinis jųdviejų ryšys baisiai keistas... O štai romano autorė, regis, jau
susitupėjo. Atvirai pasakius, labai bijau naujų pažinčių vien mintis, kad vėl
teks pasakoti apie save visokias nesąmones, mane varo neviltin. Galbūt čia ir slypi
atsakymas, kodėl artimi žmones mane vadina šnekėtoja, o svetimi klausytoja. Man
nepatinka viską pradėti iš naujo, nes tokiu atveju jaučiuosi pralaimėjusi. Aš gyvenu
šia diena ir stengiuosi nieko nebelaukti. Kam man laukti gimtadienio, jei draugus galiu
pasikviesti šiandien? Artimieji miršta visada per anksti: jei šiandien nepasakysi nieko
gražaus, rytoj gal nebebus kam sakyti. Štai todėl aš ir nesakau, kad mylėsiu
amžinai, nes nežinau, ar mylėsiu rytoj, bet jei šiandien myliu, tai ir nesimaivau.
Žinoma, faktas, kad trisdešimtmetį sutiksiu jau su trečiu vyru gal ir glumina, bet iš
tikrųjų: niekas manęs taip nenervina kaip pakitęs valgiaraštis. Tai bene vienintelė
teisinga mintis iš Biblijos: jei negali pakeisti, susitaikyk, bet jei gali turėk
ryžto tai įvykdyti. Ir, žinoma, išminties viena nuo kita atskirti.
O kalbant apie pirmuosius dalykus, norėčiau
priminti, kad pirmas kartas dažniausiai būna juokingas ar tiesiog nevykęs. Rekordai
pasiekiami tik po ilgo triūso, o jausmingas alpulys dažniausiai tik baimė
apsijuokti. Štai ir viskas.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|