|
<< Atgal
KRISTINA MAČIULYTĖ
Saliamonas Maimonas
racionalus filosofas ir
prieštaringa asmenybė
Saliamonas Maimonas. GYVENIMO ISTORIJA / Iš vokiečių k. vertė V.
Gaigalaitė. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2004. 319
p.
Senosios literatūros šaltinių publikacijos
iškelia vis naujus, su Lietuva susijusius vardus ir nutolusios realybės nuotrupas,
kurios papildo esamą praeities epochų vaizdą. Saliamono Maimono Gyvenimo istorija
(pirmą kartą išleista Berlyne 17921793 m. vokiečių kalba) aprašo ir paskutinius
Abiejų Tautų Respublikos gyvavimo dešimtmečius (socialinį kontekstą, konfesinius,
luomų santykius), ir kartu yra pasakojimas apie kosmopolitiškos asmenybės odisėją.
Saliamonas ben Jošua (17531800), nuo Gardino kilęs žydas, visu savo gyvenimu liudijo
pastangas peržengti intelektinę laisvę varžančius apribojimus, dėl to nesutarė su
savo bendruomene (pirmiausia religine), ir buvo užsitraukęs atskalūno ir eretiko
nešlovę (p. 169, 279). Jo prisiimtas Maimono vardas nėra paprastas kūrybinis
pseudonimas, bet ir tam tikras vertybinis pasirinkimas. Susižavėjęs XII a. Ispanijos
žydų filosofo Maimonido (Mozės ben Maimono, 1135/11381204) mokymu, pasirinko jo
vardą ir, remdamasis jo filosofiniais raštais, stengėsi praplėsti įprastas Talmudo
studijas (šio asmens svarbą taip pat liudija antroje autobiografijos dalyje išsamiai
pristatytas knygos More Nevuchim (Klystančiųjų vadovas) turinys su S.
Maimono komentarais).
Populiariose Apšvietos epochai skirtose studijose S.
Maimono vardo nerasime, nors jo interesai aprėpė žymiausių XVIIXVIII a. filosofų
(B. Spinozos, F. Bacono, D. Hume'o, Ch. Wolffo ir kt.) mokymą, jis pats yra paskelbęs
filosofijos veikalų, bendradarbiavęs Apšvietos periodikoje bei sulaukęs didžiausio
XVIII a. filosofijos autoriteto Immanuelio Kanto pripažinimo, kurį šis išdėstė
laiške Marcui Herzui: <...> man pakako tik žvilgterėti į tą rankraštį, kad
pamatyčiau jo išskirtinumą, nes nė vienas iš mano kritikų taip gerai nesuprato
manęs ir mano raštų esmės, kaip ponas Maimonas, kadangi nedaugeliui duotas tokio
pobūdžio tyrinėjimams reikalingas aštrus protas (p. 305). (Šis S. Maimono darbas
Transcendentalinės filosofijos bandymas buvo paskelbtas 1790 m.) Taip pat svarbu
pažymėti, kad jo, kaip mokslininko, įvertinimas buvo gautas ne po nuoseklių
universitetinių studijų ir kryptingų tyrinėjimų. Visa S. Maimono gyvenamoji aplinka,
kultūrinė-socialinė terpė, nebuvo palanki mokslinei veiklai. Tačiau net ir po
klajokliškų, nepriteklių kupinų metų jis atsisakė grįžti į Lenkiją, apibūdinęs
ją kaip tamsuolišką kraštą, kur, be skurdo, dar turėtų gyventi prietarų
tamsoje, be žinių (p. 284).
Aprašydamas savo vaikystės metus, S. Maimonas
vaizduoja gana tipišką vargano žydo smuklininko šeimos gyvenimą. Toks skurdas
vertinamas ir kaip nuomininkų žydų neūkiškumo, ir kaip neišmintingos politikos
rezultatas, be to, pabrėžiama Lenkijoje susiklosčiusi paradoksali situacija, kai
vienodai vertinama ir religinė laisvė, ir religinis nepakantumas (p. 27). Turint galvoje
Apšvietos kontekstą ir tuo metu intensyviai diegtas tolerancijos idėjas, tikėtini
teigiami krikščionių ir žydų sugyvenimo pokyčiai. Vis dėlto šiuolaikiniai
tyrinėtojai pripažįsta, kad objektyviai žvelgiant situacija LietuvosLenkijos
Respublikoje mažai kuo skyrėsi nuo kitų Europos šalių, kur iki XVIII a. pabaigos (o
gal net ir po jos) tikyba pagrįsti socialiniai ryšiai funkcionavo ne tik kaip tapatybę
ir konkrečios visuomenės habitus (anot P. Bourdieu) lemiantis elementas, bet ir
kaip valdžios politiniai svertai: kitatikių grupės buvo toleruojamos tada, kai tai buvo
ekonomiškai naudinga arba politiškai neišvengiama. Vertindamas žydų padėtį
tuometinėje Abiejų Tautų Respublikoje, S. Maimonas teigia, kad jo tauta kaip
vargšas asilas klupinėjo su dviem naštom: savo pačios tamsumo ir iš jo kylančių
religinių prietarų bei tame krašte gyvenančios tautos tamsumo ir prietarų (p.
7778). Autorius nurodo, kad galvoje turima lenkų tauta, tiksliau bajorų
luomas, kuris pagal etninę sudėtį galėjo apimti ir lietuvių, gudų bajorus. Tai buvo
didžiausią politinę galią turėjęs sluoksnis, dėl kurio įtakingumo ir atsirado
bajorų tautos samprata. Ši tauta antrojoje XVIII a. pusėje sulaukdavo griežto
vertinimo dėl protėvių nuopelnais besididžiuojančių, tačiau atsakomybės už savo
poelgius stokojančių kilmingųjų elgsenos. Patys savaime iškalbingi S. Maimono teksto
fragmentai apie bajorų (taip pat krašte siautėjančios rusų armijos) savivalę.
Pasakodamas komiškai graudžias istorijas, pvz., apie kunigaikščio R. demonstruojamą
galią ir amoralumą, jis formuluoja svarbias, bendrą Respublikos situaciją
įvertinančias išvadas: menkai išsilavinę, mažai pažinę svetimus kraštus bajorai
puikuojasi savo titulais bei ordinais, kuriuos išniekina savo gėdingu elgesiu, turi
didžiulius dvarus bei turtų, kurių nemoka valdyti, nuolat kariauja tarpusavyje, todėl
valstybė neišvengiamai tampa savo kaimynų, pavydinčių jai didybės, grobiu (p.
78). Stebėdamas gyvenamąją aplinką, žmonių santykius gana buitiškose situacijose ir
nesileisdamas į platesnę politinių įvykių analizę, S. Maimonas užfiksuoja svarbias
epochos žmonių mentaliteto ypatybes, vertybines orientacijas ar tam tikrais atvejais
jų stoką. Jo požiūris tiek į krikščionių, tiek į žydų bendruomenes yra vienodai
atviras ir kritiškas, nurodomi tikybų skirtumai, bet tai nelaikoma pagrindu tarpusavio
priešiškumui. Sykį Hamburge jis net buvo pareiškęs norą krikštytis, savo laiške
pastoriui išdėstęs ne tik įžvelgtus krikščionių religijos privalumus, bet ir
abejones dėl tam tikrų tikėjimo aspektų (p. 284285). (Greta filosofiškai
grindžiamo pasirinkimo buvo numatęs ir galimybę sulaukti krikščionių bendruomenės
palaikymo, gal net tikėdamasis tolesnio darbo rėmėjų.)
Siekdamas išsilavinimo, S. Maimonas atsidūrė
griežtai pagal luomus ir konfesinę priklausomybę diferencijuotos visuomenės paribyje:
tradicinis žydų mokymas jam atrodė esąs per siauras, bet net norėdamas išmokti
svetimą kalbą jis negalėjo tikėtis kitatikio pagalbos. Taigi S. Maimonas vokiečių
kalbos ima mokytis savarankiškai, taikydamas savo paties susikurtą dešifravimo
būdą, ir net nemokėdamas dorai perskaityti teksto, todėl prašydamas tai atlikti savo
mokinį, jis stebina tikslia filosofine J. Locke'o veikalo interpretacija. Tokia jo kelio
į iškiliausių Europos mokslininkų bendriją pradžia juk ir žymaus žydų
švietėjo Mose's Mendelssohno intelektualų salone Berlyne jis iš pradžių kėlęs
nuostabą ir traukęs žmones vien kaip kalbantis žvėris ar prijaukintas
varnėnas (p. 258)...
S. Maimonas formuluoja griežtus reikalavimus siekti
praktinio religijos pritaikymo, kvestionuoja įvairių ritualų (kartais visiškai
formalių) pagrįstumą, savo patirtimi liudydamas Apšvietos dvasiai artimą asmens
laikyseną: Melancholiška ir svajotojiška religija pamažu virto proto religija, o
vergišką tarnystę Dievui pakeitė laisvas pažinimo galios ir moralinio pojūčio
siekis, ir tobulumą ėmiau suvokti kaip neišvengiamą laimės sąlygą (p. 179).
Tačiau greta šios proto apoteozės ryški ir kita autobiografijos herojaus charakterio
pusė: jo neslepiamas atviraširdiškas naivumas ar (auto)ironiškas šypsnys, pvz.,
sumanymas pastudijavus Kabalą tapti nematomam (p. 93), po savarankiškų studijų
pradėta gydytojo praktika, kuri baigėsi išvada, jog reikia šiek tiek daugiau
išmanymo (p. 99), ir t. t. Ironiškai žvelgiama ir į mokytuosius Lenkijos žydus,
kurie, išvarginti sausų mokslų, metasi į kitą kraštutinumą tuščius
apmąstymus bei lengvai susižavi apgaulingais mokymais (p. 130, 136). Tokio etapo būta
ir paties autoriaus gyvenime, bet jis, kurį laiką domėjęsis naujuoju chasidizmo
judėjimu, neilgai trukus pasitraukė iš jo, įvertinęs vien kaip manipuliavimą
žmonių protais.
Filosofijoje tvirtai laikęsis racionalistinės
pozicijos ir mokslinių tikslų siekęs vien savo intelekto pastangomis, gyvenime S.
Maimonas buvo nuolat lydimas nestabilumo jausmo. Paradoksalu, kad, net gana patogiai
įsitaisęs Olandijoje, jis buvo pradėjęs galvoti apie savižudybę, baimindamasis
būsimo skurdo. Jis buvo patyręs ir pranašo šlovę (p. 168), ir sulaukęs jau minėtų
kaltinimų esąs eretikas. Prisimindamas savo draugystę su Moze Lapidotu, jųdviejų
pokalbius ir savaip interpretuojamas religines priedermes, jis vaizduoja dar paauglišką
maištą prieš bendruomenės normas, kartu pripažindamas, kad tokia elgsena nelabai
deranti, nes juk jie ir yra tos bendruomenės išlaikomi. Būsimasis filosofas klausia, ar
tokiu neva kontempliatyviu gyvenimo būdu iš tikrųjų nedangstomas tingumas ir dykystė
(p. 120), bet ir vėliau, jau sulaukęs pripažinimo, jis nuolat rizikuoja prarasti darbo
vietą ar mecenatų globą, gindamas ne tik savo mokslinius principus, bet ir
mėgaudamasis laisvu (anot paties, net laisvamanišku, p. 169) gyvenimo būdu. Tai ryški
ir bekompromisinė asmenybė, o S. Maimono autobiografija vienas iš tekstų, kuriame
atsiskleidžia pastanga ne pritempti savo nuostatas prie epochos dvasios, bet
asmenine patirtimi prisidėti prie jos kūrimo.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|