|
<< Atgal
KAROLIS BAUBLYS
Į sielą įsėlinęs ūkesys
Donaldas Kajokas. KARVEDYS PAVARGO NUGALĖTI. Vilnius: Lietuvos
rašytojų sąjungos leidykla, 2005. 100 p.
Jürgenas Habermasas, į savo veikalą
Modernybės filosofinis diskursas įtraukęs apmąstymus ir apie literatūros
kritiką, teigia: Literatūros kritikos ir literatūros žanro skirtumo išlyginimas
išvaduoja kritiko darbą iš nemalonios prievartos paklusti pseudomoksliniam standartui;
kartu jis tą darbą pakylėja aukščiau už mokslą į kūrybinės veiklos lygmenį.
Kritikai nebereikia savęs suvokti kaip kažkokio antraeilio dalyko, ir ji įgauna
literatūros rangą. Kiekvieną kartą, rašydamas recenziją, susimąstau ne tik apie
poeziją, bet ir apie literatūros kritiką. Ne tik apie tai, kas yra literatūros
kritika, bet ir apie tai, kokia ji yra ir turėtų būti (šiais kritikos
krizės laikais tai vieni iš pamatinių klausimų). Nenoriu, kad mano recenzija
primintų vien skalijantį, Donaldo Kajoko (o sykiu ir Czes?awo Mi?oszo) žodžiais
tariant, pakelės šunytį, niekaip nepajėgiantį pavyti karavano, todėl
stengsiuosi ne pakilti virš D. Kajoko poezijos, bet žengti koja kojon kartu su ja
kalbėtis (klausti, diskutuoti) ir (ko labiausiai tikiuosi) susikalbėti.
Literatūrologė V. Daujotytė, aptardama
recenzuojamo poeto rinktinę Meditacijos (1997), teigė: D. Kajoko lyrikos
meditaciškumas, be abejonės, yra skiriamasis bruožas. Ir kritikų atpažintas, ir
paties pripažintas (Lyrika kaip meditacija, Literatūra ir menas, 1997,
rugsėjo 27). Viename pirmųjų (ir, manyčiau, viename iš labiausiai pavykusių)
naujausio rinkinio Karvedys pavargo nugalėti tekstų ryškinamos permainos:
medituoju retai, keletą
kartų per mėnesį, sykiais
gailiuosi, o sykiais sakau
kad mano vidinė kelionė
įgijo naują dimensiją. |
|
(medituoju retai..., p.10) |
Tačiau ar kūrybinis atsinaujinimas,
permainų kryptys nėra pernelyg afišuojamos? <
> kadaise buvau prisijaukinęs
/ subtiliąją žodžio meistrystę, ją / dažnas pastebi, mėgsta, metas / prisipratint
ir jos seserį / dvynę šerpetotą moteriškutę (kirvio darbas, p. 11). Iš
pacituotos ištraukos matyti, jog keičiasi poeto kalba naujame rinkinyje daugiau
grubaus, specialiai nenušlifuoto kalbėjimo. Sumažėjusį dėmesį meditacijai galėtų
paaiškinti esė knyga Dykinėjimai (1999): Kai iš savo meditacijų
nesugebi sugrįžti šios akimirkos realybėn, imi nebesuvokti, jog murkdaisi ne dangaus
vandenyse, o dar vieno iliuzinio pasaulio pauodegy (Apie meditaciją ir pasaulio
pasturgalį). Ir ankstesniuose eilėraščiuose, ir naujame rinkinyje ryškus
balansavimas tarp konkrečiai apibrėžiamo, apčiuopiamo daiktiškumo ir kažko,
esančio anapus (ar, tiksliau šalia) daiktų ir žodžių. Pasak R.
Tūtlytės, D. Kajoko poezijoje kažkas tai tam tikra savęs projekcija,
aiškių kontūrų netekęs aš, į kurį žvelgiama kaip į kitą:
štai vakaras ateina, jus aplanko
kažkas nelaukiamas ir būna lig aušros
ir išalsuoja orą kambariuos
ir dulkes pavagia nuo taurių ir palangiųtada žingsneliais
moters ar vagies
nutolsta, durų veriantį skambutį
išgirdęs irgi krūpteli truputį
vieni aplanko o kitų ilgies |
|
(štai vakaras ateina
, p. 20) |
Kažko atitikmuo niekas,
suvokiamas ir kaip beprasmis, ir kaip prasmingas (eil. ogi mėnuo pro celės
langelį, p. 74). Tekste teigiama, jog niekas neturi pradžios, tačiau visuomet
turi pabaigą. Niekas sunaikina bet kokias priešpriešas, jis suvienija draugą su
priešu, sacrum su profanum.
Naujame rinkinyje abstraktus kalbėjimas neužgožia
ryškių realybės detalių (bilietas į Cholinos šokių spektaklį, gudrus
išmislas dviratis, numėlę lubinai, sniegas); dauguma jų pasikartojančios,
atėjusios iš ankstesniųjų rinkinių: besiganančios karvės, paklydusi šunelė,
valtis. Realybės detalės pabrėžiamos priešinantis centrinei rinkinio temai
nuovargiui; norima kuo tvirčiau įsikibti į irias (ir brangintinas) gyvenimo formas,
tolstantį Buvimą. Šią temą ryškina ir rinkinio pavadinimas (Karvedys pavargo
nugalėti), ir dauguma eilėraščių: dieviškos slėpynės, daržuose
aukštynkojo, eilutės vidury akis ūmai sustabdo..., pašnekesys lapkričio
pradžioje, ar mums verta keliauti toliau?.., capricciozo, rugpjūtis
artinas ruduo.... Tekstuose nuovargio būsena atskleidžiama per dialogą su savimi, ji
susipina su vienatvės, nerimo, autoironijos gaidomis, o sykiu su akimirkos grožio
išgyvenimais:
rugpjūtis artinas ruduo
gražu man tikra trokštu to
gal suturės gal pasakys
suūžusia šiaudų ugnim
žiūrėdama man į akis
ar mirsi siela su manim? |
|
(rugpjūtis artinas ruduo..., p. 57) |
Esė knygoje Dykinėjimai pasakotojas
teigia: Tiesa yra tai, kuo niekaip neįstengi suabejoti (Devynios vibruojančios
pauzės). Naujame eilėraščių rinkinyje gyvenimo geismą slopina persmelkianti
abejonė, vidiniai prieštaravimai; lyrinis subjektas delsia, vyrauja melancholiškos,
skaudžios intonacijos (stengiuosi nesistengti, mirtinai pailsau,
norėčiau neištverti...). Nuovargio tema apmąstoma ir Dykinėjimuose. Esė
Apie nuovargį. Kelionės pradžia D. Kajokas teigia paprastą tiesą: galingiausias
ginklas prieš bet kokį negatyvų procesą meilė. Baigdamas svarstymus apie karmą,
žmogaus ryšį su visata, dvasinės beraštystės pasekmes, materijos ir dvasios
santykį, autorius pacituoja posmą iš A. Marčėno eilėraščio Poilsis II:
mes sustojam prie upės o upėje pilna gyvybės
ir nutolstančioj pievoj mus stebi drugiai ir žiogai
ir atėjusios mūsų dvi švytinčios skaidrios būtybės
(aš labai pavargau tu taipogi labai pavargai) |
D. Kajokas pacituotą eilėraščio
ištrauką paaiškina taip: Tai apie gilų nuovargį. Ir apie poilsį. Apie mirties
šviesą. Apie aukščiausią energijos lygį, kelionės pradžią. Mirtis taškas,
sujungiantis pabaigą ir pradžią. Kai pradžia yra tikslas, atsiveria kelias ir
prasideda kelionė viena iš daugelio, o sykiu vienintelė į išmintį ir
susitaikymą.
Lyginant su eilėraščių rinktinės
Meditacijos lyrinio subjekto potyriais, naujame rinkinyje regimas ryškus
pasikeitimas. Kūrybinės kaitos procesas, naujos poezijos tendencijos ryškėja nuo 2000
m. pasirodžiusio eilėraščių rinkinio Mirti reikia rudenį. Jame nemaža
dramatizmo, ypač dažnos praeinančio (ir ateinančio) laiko pajautos (laiko idėja
suvokiama kaip esminis pasaulio sąrangos principas). Poezijos kaita reflektuota paties
autoriaus (tai matyti paskutiniame knygos viršelyje): Mirti reikia rudenį... Nuojauta
kušta, kad su šia ištara baigiasi vienas mano poetinės kūrybos tarpsnis. Kas
toliau? Toliau eilėraščių rinkinys Karvedys pavargo nugalėti.
Viena iš pamatinių naujo rinkinio temų,
sujungianti tai, kas nauja, su tuo, kas ateina iš ankstesnės kūrybos, tyla.
Rinkinyje Mirti reikia rudenį tyla apibūdinama kaip vaiski viršukalnės
esybių nebylystė (eil. Mokytojas, p. 33); <
> eime / kalbėti tylą
ir tyla kalbėti, kviečia lyrinis subjektas (trys atminties kompozicijos,
III, p. 100). Tylos reikšmių lauką išryškina ir keletas knygos Dykinėjimai
epigrafų. Pvz., R. Tagore's žodžiai: Vanduo inde žėri, vanduo jūroje tamsus. /
Nedidelė tiesa turi aiškius žodžius, didelė tiesa turi didelę tylą (Devynios
vibruojančios pauzės). Dykinėjimus pradedančioje esė Apie Miestą tyla
suvokiama kaip pauzė, tarpas: Pasakojama, kad vienas senų laikų išminčius buvo
šventai įtikėjęs, jog kelio į Miestą mes visai ne ten ieškome, o ir pats Miestas
stovįs anaiptol ne tyruose, bet pauzėje tarp dviejų minčių. Tylos,
paslapties, esančios tarp situacijoje, tema rinktinėje Meditacijos
plėtojama religinės ir filosofinės kalbos problemos kontekste: O vyno pilstytoja, o
taurių dalintoja! Kaip tau / apsakyti Esančiojo paslaptį, jei ji visąlaik kelyje / tarp
dviejų žodžių: vienas pasako dar per mažai, / kitas jau per daug <
>
(Vyno pilstytoja, p. 101). Pasak latvių literatūrologo G. Berelio, sąmonės tyla
neišvengiamai yra turtingesnė negu jos žodinė išraiška; kiekvienas žodis, juo
pasakyta mintis yra nepakankami ir melagingi, palyginti su vienintele, tikrąja
Tiesa.
Kokį prasminį tylos lauką brėžia naujasis
eilėraščių rinkinys? Tylos ir kalbėjimo supriešinimas ryškus eilėraštyje
medituoju retai
:
<
> Kaimyne
Dieve, matomės itin retai, todėl
nenusibostam, nespėjame
nusišnekėt pasibūnam |
|
pasisėdim
pasinesiklausinėjam |
|
|
(p. 10) |
Žodis pavojingas jis savyje slepia ne
vien išminties, bet ir vidinio tuštumo, bereikšmio plepumo galimybę. Kaip teigia G.
Berelis, tylintysis žino visa, jis yra pasauly ir gyvuoja drauge su juo, o kiekvienas
ištartas žodis pasaulį susiaurina ir iškreipia juo kruopščiau ir nuodugniau jis
paaiškinamas, juo labiau siaurėja paklusdamas kokiam modeliui ar koncepcijai.
Atsakomybės prieš žodį stoka didina nesusikalbėjimo riziką. Nesusikalbėjimo tema
paliečiama ir knygoje Dykinėjimai: <
> skirtingų patirčių žmonėms
vienodi žodžiai praneša visai kitą žinią. Dar vienas liudijimas žmonijos
nesusikalbėjimo byloje (Apie jauno žmogaus šypseną). Tyloje slypi tyroji
būtis: tada jau / tada / tylėti: ruduo // kitoks // kaip atsisveikinimas / su
/ mirtimi (kitoks ruduo, arba bendraties paslaptingumas, p. 67). Pacituotose
eilutėse juntama polemika su ankstesniuoju eilėraščių rinkiniu Mirti reikia
rudenį. Anot A. Marčėno, mirti nereikia net rudenį
(šie žodžiai D. Kajoko
eilėraštyje tolimas pateikti kaip epigrafas).
Tylos fenomenas D. Kajoko tekstuose siejamas su
nebyliais vaizdais. Eilėraštyje Kleboniškio sonetas tyla įkūnijama per vaizdą;
vizualumas atstoja garsą. Garsų lygmenį atmeta pati lyrinio subjekto figūra:
<
> pakėliau akis: du
žmonės kopė į kalną, moteris ir
paauglys, mus skyrė gal puskilometris praeivių čia reta,
jiedu mane pastebėjo,
sumosikavo rankomis, kažką lyg ir
šaukė, mačiau, bet negirdėjau,
prisiminiau
ankstyvojo Kurosavos filmą: ta pati
vos kibirkščiuojanti dobiliena, begarsė
spragsinti erdvė. |
|
(p. 7) |
Vizualumo dominantė susijusi su žvilgsnio
estetika. Kaip teigia S. Sontag, tyla yra išvalyto, netrikdomo regėjimo metafora.
Eksperimentinio pobūdžio eilėraštyje adresas tyla siejama su sniegu baltuoju
nesaties pasauliu. D. Kajoko poezijos lyriniam subjektui ji leidžia patirti ir ypatingą
religinę būseną, šventumo pajautą. Pvz., eilėraštis vėlyvieji:
o angele man uždedi rankas
ant kairiojo peties
ir temstant suvibruoja kas?
prie pat širdiesnė žodžio viešpačiui daugiau
neištari, aš pats
labanakt tykiai atsakau
užmerkiu upes |
|
(p. 37) |
Pacituotame tekste tyla tampa dievybės
patyrimo būdu. Tylus atsakymas, kalbėjimas pusbalsiu, pritilimas tai dažni dialogo
su dievybe požymiai. Anot G. Beresnevičiaus, triukšmauti mėgsta demonai; tyla
angelų kalba.
Ir Mirti reikia rudenį, ir naujausiame
rinkinyje labai sustiprėję krikščioniškosios kultūros ženklai. Pvz., dažnas
biblinis Lozoriaus motyvas (eilėraščiuose
tikiu tave šerkšne
,
Lozorius iš rinkinio Karvedys pavargo nugalėti; eilėraštyje pakeliui į
Betaniją iš rinkinio Mirti reikia rudenį). Lozoriaus motyvas D. Kajoko
tekstuose išreiškia tikėjimą dvasiniu prisikėlimu, stiprybę, keliaujant kančios
keliu, susitaikymą su savo gyvenimu.
Literatūros kritikas V. Sventickas apie esė knygą
Dykinėjimai rašė: <
> jos neskaitantis yra prarandantis. Prarandantis,
kas parašyta ir kas patiriama skaitant. D. Kajoko ištarmės įsiskverbia, net labai
(Kas žinotina mums ir Tao Juan Mingui, Metai, 1999 m., Nr. 12). D. Kajokas
poetas, kalbantis apie esmes, išmintingu žodžiu kuriantis asmeninę filosofiją
tikėjimą, mokantis susitaikyti su pralaimėjimais, kančia, vidiniu silpnumu, godžiais
abejonės demonais, grąžinantis dvasinę pusiausvyrą, harmonizuojantis būtį.
Karvedys pavargo nugalėti stipri knyga, dabartinės poezijos kontekste
išsiskirianti brandumu. Tokių pasitaiko nedažnai.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|