|
<< Atgal
NEMIRTINGUMO IR MENO PASLAPTYS
Konferencijų, skirtų S. Nėries
100-mečiui, apžvalga
2004 m. lapkričio 12 d. Vilniuje, Mokslų
Akademijos rūmuose, ir gruodžio 24 d. Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje,
vyko Salomėjos Nėries šimtmečiui skirta konferencija. Ją organizavo Lietuvių
literatūros ir tautosakos institutas (LLTI) kartu su Maironio muziejumi (organizatorės
Rūta Brūzgienė, Raminta Antanaitienė). Konferenciją Vilniuje pradėjo LLTI
direktorius Algis Kalėda. Jis apžvelgė S. Nėries emocijų kaitą ir pagrindiniu jos
eilėraščių principu pasiūlė laikyti kontradikciją. Štai ir dažnumų žodyne
randame greta esančius du vyriškus vardus: Leninas ir Žilvinas. Priešybės viena
kitą papildo, įžangos žodį baigė A. Kalėda.
Profesorius Donatas Sauka pranešime Salomėjos
Nėries poetinis kanonas bandė įsivaizduoti S. Nėries kūrybą Europos modernizmo
kontekste šalia Ch. Baudelaire'o ir kitų. Kiek modernioje nuasmenintoje poezijoje
įmanomas nuoširdumas, asmeniškumas? M. Heideggeris kultivuoja intuityvųjį pažinimą
ir išplėtoja kalbos kaip stebuklo idėją jo įtaka literatūrologijai yra
neabejotina. T. S. Eliotas kalba apie papročių, tradicijos kultūrą, kurios dirbtinai
laužyti net neįmanoma. Jau Vytautas Kubilius, mūsų didžiausias lyginamosios
literatūrologijos specialistas, yra įžvelgęs, jog bendro europinio mastelio nėra ir
objektyvūs kriterijai prarandami susidūrus su konkrečiu tekstu. Profesorius priminė
Rytų kultūros, kinų poezijos, kuriai neabejinga buvo ir S. Nėris, įtaką Europos
poetams. Karo metų S. Nėries lyrikoje prarandamas harmonijos jutimas, politiniai
motyvai, kurių pastaruoju metu stengiamasi išvengti, turėtų būti matomi plačiame
kontekste: pasižiūrėkime, kur iš savo sidabrinių aukštumų nusirito rusų
poezija, kaip komunistais žavėjosi R. Rolanas, J.-P. Sartre'as.
Mokslų Akademijos narė korespondentė, profesorė
Viktorija Daujotytė pranešime Eschatologija Salomėjos Nėries eilėraščiuose
įdėmiai pasekė, kaip S. Nėries lyrikoje formuojasi eschatologijos vizija jos
atraminiu motyvu, ryškėjančiu nuo 1935 m., tampa rauda. Tačiau prieš pasaulio
baigties viziją poetei lemta išgyventi šviesųjį laikotarpį šeimos ir
brandžiausios lyrikos kūrimą. Be šio pakilimo iš tikrųjų neįmanoma eschatologijos
nuojauta, teigė profesorė. Bandydama apibūdinti aukštąjį sakralinį skliautą,
mini M. K. Čiurlionį, vizionierių F. Nietzsche, audringąjį R. Wagnerį, gotikos
meną. Kliedesiais ir klystkeliais priartėjama prie meno paslapties (M. K. Čiurlionis
skaidrus ir klejojantis, tačiau vis tiek vientisas). 19371939 m. S. Nėrį lydėjo
ypatingas kūrybos vyksmas. Iškeldama madonos su kūdikiu viziją (Visur aš ją
matau...), poetė intuityviai priešinasi katastrofos nuojautai.
Šiai temai labai svarbus yra ciklas Iš M. K.
Čiurlionio paveikslų. Lemties pirštas neišvengiamas, tačiau siekis išsaugoti
viltį neįmanomybės akivaizdoje transformuojasi į paguodos intonaciją. Taigi Iš M.
K. Čiurlionio paveikslų yra pirmas ryškus eschatologinės temos akcentas. Antrasis
karo metų lyrika. Prie didelio kelio trečiasis. Pastarajame šaltis
(šaltas akmuo), žvarbumas, persmelkiantis iki kaulų, formuoja eschatologinio
speigo beveik mistinę jauseną. Jei kalbame apie S. Nėrį kaip apie dainuojančią,
turime kalbėti ir apie raudančią. Gilusis prasmės klodas pastanga nepalikti
pasaulio apokaliptinėms jėgoms.
Eugenijus Žmuida (LLTI) kalbėjo apie
Tautosakinį būties jausmą Salomėjos Nėries lyrikoje. Tautosakoje ir poetės
poezijoje dominuoja džiaugsmas gyventi, gyvybės, Būties stebuklas. S. Nėries
eilėraščiuose vyksta dviejų priešingų pasaulių susidūrimas: moteriškojo ir
vyriškojo (Eglės broliai nužudo žaltį; protingi dėdės pradeda karą). Jį
liudija ir poetės lyrinio aš (valiūkės merginos, kuri kartu ir našlaitė, ir
gyvenimo podukra) tragiškas nepritapimas patriarchalinėje visuomenėje. Būties, kurią
karo metų lyrikoje ima simbolizuoti palikti namai, gimtinė, gimtoji žemė, baltasis
miestas, jausena ir teigimas garantuoja S. Nėries eilėraščiams nemirtingumą.
Ilgametis S. Nėries poezijos tyrinėtojas Viktoras
Alekna kalbėjo apie ankstyvąją kūrėjos poeziją. Kai jos vienmečiai Antanas
Miškinis ir Jonas Aleksandravičius siūlė spaudai savo pirmuosius eilėraščius,
Nėris jau buvo asmuo, kuris sprendė ir vertino. Vaikystėje ji mėgo dainuoti. Kai
namiškiai paklausdavo, kokia čia dainelė, ji atsakydavo pati sukūriau. Jos
talentą anksti pastebėjo ir įvertino mokytojai. S. Nėris yra rašiusi, jog spaudoje
jos eilės pradėjo rodytis nuo 1922 m. Tačiau V. Alekna 1922 m. Ateities žurnale
jos eilių nerado, bet rado 1921 m. per keletą numerių skelbiamą poemą Tylioji
karžygė.
Daktarė Inga Jasinskaitė-Jankauskienė kalbėjo
apie operinį S. Nėries Našlaitės variantą (Broniaus Kutavičiaus
Sigutė), pasiūlė pasiklausyti dviejų operos ištraukų. Perteikdami tą patį
siužetą, skirtingi menai naudoja savas menines priemones, todėl interpretacijos
skiriasi tokia buvo padaryta išvada.
Auksė Kapočiūtė (Salomėjos Nėries veikalai
teatre, VDA) išplėtojo skirtingų menų sąveikos temą, peržvelgė S. Nėries
istoriją scenoje nuo 1944 m. lėlių teatro spektakliukų iki 2004 m. Rimanto
Tumino pjesės Madagaskaras (pagal Marių Ivaškevičių).
Daktarė Aušra Martišiūtė (LLTI) perskaitė
pranešimą S. Nėries recepcija šiuolaikinėje dramaturgijoje. Salomėja
ypatingas, dramatiškas personažas. Pirmąkart į sceną ją išvedė Šiaulių dramos
teatras 1974 m. (Kaip žydėjimas vyšnios). Vėliau įvairiuose teatruose pasirodė
A. Drilingos Sesuo žydrioji, R. Staliliūnaitės Negesink mano saulės
(poetinis teatras), A. Juozaičio Sunkiausi metai, M. Ivaškevičiaus
Madagaskaras. R. Staliliūnaitė pirmoji išradingai ėmė komponuoti poetinius ir
dokumentinius (dienoraščių) tekstus. M. Ivaškevičius sąmoningai atsitolina nuo
poezijos, nebecituoja S. Nėries tekstų. Madagaskare S. Nėris tampa Lietuvos,
naivios, kenčiančios ir skausmu savo naivumą atperkančios, simboliu. Salė paaukojama
slibinui kaip pasakos mergelė.
Ona Juozapaitienė (LMTA) aptarė lyrikos ir muzikos
santykį (S. Nėris ir muzika). Poetė ne kartą savo eiles yra pavadinusi dainomis.
Svarbiu kūrybos varikliu laikė nemirtingumo troškimą. Ištarti žodžius, kurių
niekas nepamirš. Išties jos eilių melodingumas užburiantis. Kai kurie
eilėraščiai virto liaudies dainomis. Salomėja buvo nuolatinė koncertų lankytoja.
Dienoraščiuose ekstazė po koncertų. L. Beethovenas vadinamas sielos karaliumi.
Džiaugsmo per kančias motyvas ypač jai artimas. Pagal Salomėjos tekstus yra sukurta
per šimtą muzikos kūrinių.
Muzikos ir poezijos tema kalbėjo ir daktarė Rūta
Brūzgienė. Mąstymo bei muzikalumo forma galbūt mažiausiai sąmoninga veikla.
Lietuva šioje tyrinėjimų srityje žengia tik pirmus žingsnius. Čia daugiausia yra
nuveikęs Juozas Girdzijauskas.
Gražina Kadžytė (LLTI) palygino poemą Eglė
žalčių karalienė su žinomais šios pasakos variantais. S. Nėries poema priartėja
prie dramos, tragedijos modelio. Poetės talentas sulydo daug žanrų, panaudoja
reikalingiausius jų elementus kūrinio vidinei logikai, nuotaikai ir netgi magijai
perteikti. S. Nėries tekstas laikytinas dar vienu, bene puikiausiu pasakos variantu.
Vilniaus universiteto doktorantė Viktorija Šeina
atkreipė dėmesį į dialogą, užsimezgusį tarp nepanašių poetų S. Nėries ir L.
Skabeikos eilėraščių.
Raminta Antanaitienė, atstovavusi Maironio lietuvių
literatūros muziejui, apgailestavo, kad S. Nėries palikimas nėra sutelktas vienoje
vietoje (Bučų namas Palemone šiuo metu remontuojamas), o ateičiai svarbus yra
kiekvienas dokumentas.
Konferencijoje Kaune įvyko knygos Salomėja
Nėris. Archyvai pristatymas, buvo perskaityti ir keli nauji pranešimai. Leonarda
Jakentaitė (Vilniaus universitetas) kalbėjo apie S. Nėries demoną. Poetė buvo labai
imli emocijoms, greita susižavėti ir pamilti. Įsimylėjimai keitė vienas kitą,
galbūt jų kaita kūrė pastovią būseną. Dabar sunku atpažinti prototipus, tačiau
vyrijoje, atrodo, poetė ieškojo tokio demono, kuriuo galėtų žavėtis, kuris ją
užvaldytų, būtų tamsus ir paslaptingas, galingas ir nepasiekiamas... Demono įvaizdis
dažnas eilėraščiuose apie meilę.
Rita Tūtlytė (Vilniaus universitetas) gilinosi į
vitalizmą ankstyvojoje S. Nėries lyrikoje, pateikė daug įdomių įžvalgų. Elina
Naujokaitienė ieškojo poetės sąlyčio taškų su dadaistais bei siurrealistais.
Ramutis Karmalavičius (LLTI) perskaitė daug emocijų sukėlusį pranešimą
(De)mitologizacijų humoras ir kuriozai, kuriame atkakliai teigė, jog S. Nėries
lyrika tai tik gimnazistės eiliavimai, realaus pagrindo neturintis mitas. Solveiga
Daugirdaitė mano, kad S. Nėris yra įžymiausia lietuvė. Įdomius pranešimus taip pat
perskaitė Dalia Striogaitė (LLTI), Marijus Šidlauskas (Klaipėdos universitetas),
Jūratė Petrikaitė (LMTA).
Pokonferencinėse diskusijose ir susitikimuose
daugiausia dėmesio sulaukė V. Aleknos bei Bučų šeimos narių prisiminimai.
E. ŽMUIDA
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|