|
<< Atgal
Nerašyti!
Gerai nebeatmenu, kur mes su tėvu tada
ėjome. Gal grybauti, gal meškerioti, gal šiaip pasivaikščioti. Tik puikiai prisimenu,
kaip įbridome į vešlią, tankią, susipynusią ir susiraizgiusią žolę. Aš, mažas
snarglius, vis klupau ir griuvinėjau, kas keli žingsniai nosimi žnektelėdamas į
minkštą dobilų ir man dar visai nepažįstamų augalų patalą. O tėvas vis kėlė ir
kėlė mane, kol galų gale neištvėręs užsisodino sau ant pečių.
Tėti, kaip vadinasi ši keista pieva?
paklausiau.
Visi ją vadina kultūrine, išgirdau iš
apačios. Ji netikra, dirbtinė.
Stori sultingi stiebai poškėdami trūkinėjo po
tėvo kojomis. Paskui mus driekėsi gili tamsiai žalia brydė. Atsisukęs per petį
stebėjau, kaip ji palengva nyksta, tolumoje visiškai susiliedama su vienoda tingiai
linguojančia tirštuma. Atrodė, jog augalai stengiasi kuo greičiau užlyginti,
užglaistyti mūsų paliktą pėdsaką, ištrinti mus iš savo atminties, lyg mes čia nė
nebūtume praėję...
Šis vaikystėje matytas vaizdas nuolat iškyla
prieš mano akis, kai klausausi solidžių dėdžių, postringaujančių apie kultūrą,
meną ir literatūrą, apie jų svarbą žmogaus, piliečio ir visos šalies gyvenimui.
Klausausi ir patyliukais šypsau į ūsą.
Taip, dabar esu paūgėjęs, gal net visiškai
suaugęs, mano kojos tokios pat tvirtos kaip ir tėvo, todėl jaučiuosi galįs pats
braidžioti po visokias pievas, net ir kultūrines. Ir dabar metu velniop visus seilėtus
prisiminimus ir tiesiai šviesiai imu pasakoti apie tokią kultūrą ir literatūrą,
kokią matau aplinkui.
Lietuvoje tarpsta tik oficialioji literatūra,
t. y. literatūra kaip valdžios remiamos kultūros sudedamoji dalis.
Iš pirmo žvilgsnio atrodo, jog viskas lyg ir gerai
per metus Lietuvoje pasirodo tūkstančiai originalių prozos bei poezijos knygų.
Šimtai leidyklų dieną ir naktį štampuoja lietuvių autorių parašytus tekstus. Ko gi
daugiau norėti? Ogi panorėti būti akylesniems: daugelis šių leidyklų yra
nykštukinės, keliais šimtais egzempliorių išleidusios kelias ar keliolika knygų;
daugelis jų išleistos pačių autorių lėšomis, nes Lietuvoje dar labai gajus
rašytojo išskirtinės asmenybės mitas, todėl beveik kiekvienas trokšta tapti
kūrėju. Mažos leidyklėlės vos gyvuoja ir greit bankrutuos, neįstengusios
įsisprausti į jokių kompromisų nepripažįstančią rinką; beveik visi jų leidžiami
autoriai jau nugrimzdo arba greit nugrims į visišką užmarštį juk neužtenka vien
išleisti knygą, reikia ją dar įpiršti skaitytojui, t. y. padaryti taip, kad
autoriaus vardas ir pavardė arba knygos pavadinimas taptų gerai žinomais prekiniais
ženklais. O tam reikalinga nemažai pinigų, reikia gerai išmanyti rinkodarą ir kt.
Taigi drįstu tvirtinti, jog devynios iš dešimties lietuviškos grožinės literatūros
knygų yra iš anksto pasmerktos užmarščiai. Išlieka tikroji literatūra. Kokia
ji? paklausite. Ogi jau žinomo arba literatūros grandų proteguojamo jauno
autoriaus knyga, išleista kurioje nors didžiausių Lietuvos leidyklų. Tai knyga, kurios
leidimą būtinai remia ministerija arba vienas iš fondų. Štai trys
tikrosios literatūros atpažinimo kriterijai, o pagrindinis jų trečiasis.
Reta leidykla rizikuos leisti knygą negavusi pinigų iš šono, t. y. iš
ministerijos ar kurio nors fondo. Todėl prieš perkant knygą reikia būtinai atsiversti
4-ąjį jos puslapį ir paieškoti ten užrašo: Knygos leidimą rėmė Kultūros
ministerija. Jei jis yra, knyga gera, ji bus populiari, ir ją verta įsigyti.
Literatūrą Lietuvoje daro saujelė
vadinamųjų literatūros ekspertų.
Jei manote, jog sprendimą remti ar neremti kokią
nors knygą priima ministerijos ar fondų klerkai, tai esate visiškas naivuolis.
Sprendimo teisę čia turi specialiai samdomos ekspertų komisijos. Pastarųjų
pareiga perskaityti ir įdėmiai susipažinti su šūsnimis prašymų, juos
profesionaliai įvertinti ir atrinkti pačius vertingiausius jau parašytus arba ketinamus
parašyti kūrinius. Kas yra šių komisijų nariai? Tai vieša paslaptis. Metai iš
metų ekspertais dirba vieni ir tie patys asmenys, kurių pavardžių čia net
neverta minėti jas visi ir taip mintinai moka. Kaip tik šie žmonės yra
šiuolaikinės lietuvių literatūros kūrėjai ir demiurgai, tik jų valios pastangomis
gimsta tikroji lietuvių literatūra.
Lietuvoje nėra nepriklausomos periodinės
literatūrinės spaudos.
Suskaičiuoti literatūrai skirtus Lietuvos
laikraščius ir žurnalus užtenka vienos rankos pirštų. Įvairiais valstybinės
kultūros politikos vykdymo etapais tie pirštai čia užlenkiami, čia atlenkiami.
Tokias kombinacijas reikia atlikinėti dėl vienintelės priežasties visi šie
leidiniai finansuojami iš valstybės biudžeto, t. y. iš valdžios kišenės. Visi
jie priversti rašyti projektus duoti įžadus, pvz., pasižadėti ugdyti
skaitytojų pilietiškumo jausmą, prisidėti prie vienos ar kitos valstybinės politikos
krypties propagandos. Deja, deja, tačiau senelis K. Marxas buvo teisus: kokia
bazė, toks ir antstatas...
Nostalgiškai atsimenu praėjusio amžiaus paskutinio
dešimtmečio pradžią. Štai kada buvo geri laikai! Per žmonių rankas ėjo
tūkstančiai leidinių leidinėlių tai kas, kad išleistų savilaidos būdu, tai
kas, kad atspausdintų ant blogiausios rūšies popieriaus ir kad kai kurios raidės
neįskaitomos. Tačiau tai buvo nepriklausoma spauda, joje galėjai rasti ir literatūros,
kuri šiandien nekotiruojama. Gaila ir Keturių vėjų, ir Proskynos, ir
Žaltvykslės, ir... Et!
Per penkiolika metų Lietuvoje išleista tik
keliolika originaliosios grožinės literatūros knygų, kurios nebūtų galėjusios
pasirodyti anksčiau.
Literatūros kritikas V. Sventickas straipsnyje
Suokalbiai ir eilėraščiai klausia: Nebėra cenzūros. Rašyk, ką nori. Kas
literatūroje dėl to pasikeitė? Vėliau pats sau ir atsako: Naujausioje lietuvių
poezijoje nėra akivaizdaus lūžio ir tikrai esmingo pokyčio, kuris tiesiai priklauso
nuo politinės pervartos. Absoliuti teisybė! Juk iš tiesų 19901995 m. buvo
prispausdinta tiek daug politiškai angažuotos literatūros, kad išprusęs šiandieninis
skaitytojas jos nepavadintų grožine. Tonos tremtinių kūrybos, buvusių
literatūros milžinų išpažintys ir atsivertimai...
Prieš konjunktūrą neatsilaikė net tokie, rodos,
visiškai apolitiški poetai kaip, tarkim, V. P. Bložė galite palyginti dvi jo
knygas: Nesudegantys miestai (1964), kurioje pilna raudonų vėliavų, revoliucijų
ir leninų, bei Sename dvarely (1994), kurioje pilna partizanų, tėvynių ir
viešpačių (beje, abiejose knygose spausdinami beveik tuo pačiu laiku parašyti
eilėraščiai, t. y. apie 1960 metus).
Taigi smarkiai išpūstas muilo burbulas apie neva
atsiradusią kūrybos laisvę jau senokai susprogo. Nemažai rašytojų taip pat
rašė ir tada, taip pat rašo ir dabar.
O kurios tos keliolika knygų? Tai lietuvių
egzilių kūryba ir keletas marginalesnių jaunų autorių. Viskas.
Per penkiolika metų Lietuvoje išleistos tik
kelios PK serijos knygos, kurių autoriai nebūtų studijavę filologijos.
Jei kas nors iškart paprieštaraus posakiu:
Kiekvienas dirba savo darbą, aišku, liks teisus, tačiau šiuo atveju tik iš
dalies. Juk geriau ar blogiau valdyti žodį moka kiekvienas žmogus, turintis vidurinį
išsimokslinimą. Tūlas būsimasis medikas ar teisininkas gali būti daug geresnis
žodžio virtuozas už, pavyzdžiui, VPU studentę filologę, įstojusią
universitetan su daug prastesniais balais. Tai pirmas argumentas.
Antra priežastis, kodėl neigiamai vertinu
šiandienę filologėjimo tendenciją, yra daug svarbesnė. Pavartęs pastarųjų
dešimties metų Poezijos pavasario almanachus, beveik neklysdamas gali atspėti,
kuris autorius yra ragavęs filologijos mokslo. Juk ne vieno universiteto literatų
kalvėse tiesiogine šio žodžio prasme kalami ir štampuojami tik teisingai
rašantieji. Esu lankęsis ne viename Filrudenyje, klausęsis taisyklingos studentų
tarties, gėrėjęsis taisyklingais eilėraščių konstravimo principais...
Šia proga verta prisiminti ir senesnių laikų
nefilologus: K. Platelį, G. Patacką, V. Rubavičių, E. Ališanką, R.
Daugirdą...
O kas tie Pirmosios knygos autoriai, neturintys
filologinio išsilavinimo? Jų trys: žurnalistė L. Burbaitė, režisierė L. S.
Černiauskaitė ir istorikas G. Norvilas. Beveik filologai...
Tai ką gi daryti jaunam žmogui, kuriam plunksna
mielesnė už lyrą ar arklą? Tam, kuris šia plunksna nori, o svarbiausia turi ką
pasakyti kitiems. Trumpai drūtai siūlau penkias išeitis.
1. Tapti jaunuoju verslininku, t. y. ilgai ir
atkakliai derėtis su visomis didesnėmis Lietuvos leidyklomis ir žadėti joms
nepaprastą komercinę sėkmę.
2. Tapti naiviu teisuoliu, t. y. kiekvienais metais
dalyvauti PK konkurse ir tikėtis anksčiau ar vėliau jį laimėti.
3. Tapti išsilavinusiu elgeta, t. y. kurti
projektus, rašyti paraiškas, skaičiuoti sąmatas, visa tai siųsti ministerijai bei
fondams ir laukti išmaldos.
4. Tapti paklusniu sūnėnu, t. y. lįsti į vieną
vietą kuriam nors dėdei iš ekspertų komisijos ir viltis užtarimo bei pagyrų.
5. Tapti kuo nors kitu, t. y. nerašyti visai,
rašyti tik sau arba tik savo mamai, susikurti dvasinę ramybę ir ilgai bei laimingai
gyventi.
Aš rinkčiausi penktąją išeitį, jei
nebūčiau jau pasirinkęs pirmųjų keturių. Nerašyti! Laukti rašytojams geresnių
laikų, kurie niekada neateis! Net nemąstyti apie rašymą! Vienas gudrus žmogus
filosofas ir rašytojas V. Rozanovas, prirašęs tomų tomus, kartą nusistebėjo:
Tylūs žmonės, neliteratūrinės tautos neprataria pasauliui nė žodžio, jų kalba
vaikai. Motina, pakėlusi naujagimį ant rankų, gali ištarti: Štai mano
pranašiškas veiksmažodis.
DARIUS POCEVIČIUS
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|