|
<< Atgal
LORETA NARMONTAITĖ
Magiškasis teatras
|
|
Robertas Kundrotas, Algimantas Lyva. LIEPSNOJANTI
TUŠTUMA. Vilnius: Pasviręs pasaulis, 2004. 240 p.
|
|
Turbūt nesuklysiu sakydama, kad rašytojų
Roberto Kundroto ir Algimanto Lyvos kūryboje itin aiškiai juntamas herojų siekis
neapsiriboti elementaria, buitine plokštuma, skverbtis į gilesnes ir esmingesnes
žmogaus egzistencijos plotmes. Šia prasme įdomus ir neseniai pasirodęs, rudenį
Lietuvos rašytojų sąjungoje pristatytas naujas romanas Liepsnojanti tuštuma,
išsiskiriantis iš kitų šių rašytojų knygų ne tik tuo, kad jo pasakojimas yra labai
atitrūkęs nuo įprastinio pasaulio, bet ir tuo, kad jis keistai susijęs su lyg ir
užbaigtu penkių romanų ciklu Pasviręs pasaulis.
Iš pradžių vertėtų pasakyti, jog ši knyga,
neperskaičiusiems kitų epo dalių, gali pasirodyti paini, neįdomi ar net nesuvokiama.
Vientisa fabula joje išardyta, yra daugybė tarsi nesusijusių scenų, gana padrikų
charakterių ir įvykių, kurie susilydo tik knygos gale, prasidėjus magiškajam teatrui.
Nesupratus romano veikėjų transformacijų (meninių, idėjinių) į veikėjus iš
Pasvirusio pasaulio, dingsta pagrindinė knygos idėja, o jos epicentras pakimba
tuščioje, visai neliepsnojančioje erdvėje. Tačiau pažvelgus giliau ir pasistengus
suvokti rašytojų intencijas, atsiskleistų itin preciziškai sukurta, kaleidoskopiškai
besikeičianti pasvirusio pasaulio panorama.
Jeigu kiti autorių romanai iš esmės kalba apie
herojų gyvenimą gana realistiškai, tai Liepsnojančioje tuštumoje veiksmas
rutuliojasi visai nepaprastoje aplinkoje paslaptinguose senuose sanatoriumo rūmuose.
Sovietmečiu čia būdavo uždaromi prie sistemos nepritapę ir jai pavojingi, kitaip
mąstantys, tačiau realiai niekuo nenusikaltę žmonės. Po nepriklausomybės atkūrimo
dauguma sanatoriumo gyventojų ir toliau liko rūmuose, tačiau netrukus atvyksta
teisėtas jų paveldėtojas grafas Jurgis Radvila. Romano pabaigoje spektaklio metu ši
nepaprasta aplinka dar kartą pasikeičia, tačiau, atrodo, ši ypatinga situacija yra
būtina epo Pasviręs pasaulis atomazgai čia galutinai sprendžiasi šio
pasaulio herojų likimas.
Liepsnojančioje tuštumoje veikia kiti herojai
negu ankstesnėse epo Pasviręs pasaulis dalyse. Tikrieji epo veikėjai pasirodo
kaip sanatoriumo gyventojų vaidinamo spektaklio personažai. Liepsnojanti tuštuma
lyg pratęsia ankstesnį epą, tačiau skaitytojui iškyla klausimas, kuri realybė šioje
knygoje yra tikroji? Transformuota tikrovė, kuriai teatro scenoje suteiktas laikinas
egzistavimas, ar punktyriškai romano veikėjų suvokiama tikrovė, atsispindinti jų
sąmonėje it pasvirusioje erdvėje? Kas iš tiesų yra sanatoriumo gyventojai? Galbūt
jie tik pagilina, atskleidžia ir pagrindžia ankstesnio epo personažus?
Atrodo, kad šioje knygoje rašytojai pabandė
pabėgti iš Pasvirusio pasaulio sūkurio ir pažvelgti į ankstesnių savo romanų
herojus kitaip. Nepaisant knygoje aprašytų įvykių, pabaigoje paaiškėja, kad iš
tikrųjų dauguma jų klostėsi dėl vienintelės priežasties: visko kaltininkas yra
Jurgis Radvila, atgabenęs Mago testamentą ir organizavęs magiškąjį spektaklį. Taigi
naudojamasi barokinio meno principu, kai žmogus ir jo vieta pasaulyje suvokiama kaip
teatras, o gyventojai, virtę žiūrovais ar aktoriais, stebi ir įsigyvena į tai, kas
vyksta scenoje. Autoriai kiekviename skyriuje įveda į kitą scenos kambarį, pakelia
sunkias užuolaidas ir parodo besikeičiančią rampą, dekoracijas. Kyla įspūdis, kad
romane vykstantys fantastiniai žaidimai sujungia kelis gyvenimus, kelias tikroves.
Gyvenimas suvokiamas kaip misterija, kurios atomazgos negalima racionaliai prognozuoti.
Autorių plunksnos lengvumas, greita siužeto ir veiksmo kaita leidžia susieti kelias
skirtingas realybes.
R. Kundrotui ir A. Lyvai nesvetimas filosofinis
požiūris į pasaulį ir jo sanklodą. Nors jų santykis su religiniu pasaulėvaizdžiu
yra gana savitas, vis dėlto teigčiau, jog kalbant apie Liepsnojančios tuštumos
fabulą tiktų filosofo Antano Maceinos mintis iš Jobo dramos: Į egzistencinius
klausimus gali būti tik transcendentinis atsakymas. Juk realioje egzistencijoje
atsakymo į svarbiausius gyvenimo klausimus nėra arba jie sąlygiški, trapūs, laikini.
Liepsnojanti tuštuma patvirtina, kad pasviręs
pasaulis veikia pagal gėrio ir blogio kovos, o gal tiksliau žaidimo, principus.
Romanas, ypač jo užsklanda, primena pasaką, yra itin fantastiškas, bet kaip ir
pasakoje jame veikia universalios žmogiškosios tiesos. Nors pasakojimo atomazga
fantastinė ir veikia simbolinės figūros, ši fantastika nėra baugi ar absurdiška.
Jeigu epo tėkmė kartais buvo neaiški, rašymo laisvė nebepaisydavo ribų, tai
Liepsnojančioje tuštumoje veiksmas pavirsta drama, simboline kova, o pagaliau
šviesia sakme. Romano veikėjai tampa simboliniai, praranda asmeninius bruožus,
depersonifikuojami, tačiau ir toliau atrodo, kad juos galima sutikti gatvėje, kavinėje,
parduotuvėje. Jie gyvena tarp mūsų, jie tai mes. Ankstesnis jų gyvenimų absurdas
įgyja simbolinį pateisinimą. Gerosios galios nugali blogąjį Magą. Tiesa, Magas
miega, tad galbūt gėris nugalėjo tik laikinai. Šis mitas valdo ir įprasmina herojų
gyvenimus. Mitai egzistuoja mūsų gyvenime kaip gėrio ir blogio figūros. Jie atveria ir
uždaro ir šio epo erdvę. Painus ir nelogiškas ankstesniųjų veikėjų gyvenimas
spektaklio metu tarsi pamatomas mito šviesoje. Jam atrastas prasmingas paaiškinimas ir
išeitis. Ankstesnis neperžvelgiamas rūkas ir neprognozuojama realybė dabar pakankamai
apšviesta sidabrinės pentagramos skleidžiamos šviesos
Epiniam siužetui išplėsti prireikė naujų
meninės raiškos priemonių. Autoriai išlieka ištikimi magiškajam realizmui savo
herojų kasdienybėje atranda keistų, netikėtų, pasvirusių reiškinių,
atskleidžia slaptas, mistines ir intriguojančias jų savybes. Kitaip sakant, autorių
nuomone, visa, kas yra stebuklinga, tėra tik naujas kasdienybės aspektas, galimybė.
Nuosekliai plėtoti šias idėjas (jau užbaigus epą) nusprendžiama pasitelkus
kinematografijos technologiją. Beveik pagal klasikines A. Tarkovskio Veidrodžio
nuostatas romano veiksmas suskaldomas į greitas kinematografiškas detales, kurios juda
kurdamos spontanišką vidinį montažą. Todėl tampa nesvarbi įvykių chronologija,
logiška veiksmo raida, aiškios personažų charakteristikos. Veikėjai tarsi vaikai
žaidžia, kartais juokiasi, kartais kenčia, o likimas toliau audžia jų gyvenimus. Iš
veiksmo ištrinama loginė, siužetinė tąsa, bet jame iškyla koncentruota akimirksnio
motyvacija.
Liepsnojančios tuštumos struktūra turi
pagrindinę siužeto liniją, kuri plėtojama apibrėžtoje erdvėje, tačiau čia
nerasime tradiciniam lietuvių romanui būdingo nuoseklaus linijinio dėstymo. Autoriai
sąmoningai vengia nuoseklios įvykių eigos, blaškosi tarp gausių veikėjų, klaidina
įmantriais avangardinio stiliaus pasakojimais ir nuostabą keliančiais teiginiais. Tai
suteikia neapibrėžtumo, paslaptingumo jausmą, laisvos interpretacijos galimybes. Kai
kurie romano veikėjai pasirodo tik epizodiškai, kartais net sunku prisiminti, ar apie
juos jau buvo rašyta.
Pakankamai svarbi vieta skirta romantinei meilės
linijai. Šiuo požiūriu plačiausiai atskleistas Meilės Pagonienės paveikslas.
Dėsninga, kad ir ši siužetinė linija nėra rutuliojama nuosekliai. Iš pradžių
paminėjus, kad Meilė buvo beprotiškai įsimylėjusi Faustą Pagonį, vėliau jau
sužinome, kad ji, pavargusi nuo ilgo laukimo, nuolatinių vyro kelionių į užsienį,
nutarė skirtis su Faustu ir ryžtingai, vienu minties mostu ir gausiomis ašaromis
išbraukė jį iš savo gyvenimo (102 p.). Galima tik nujausti, kokį laikotarpį apima
romane aprašomi įvykiai. Paslaptingoje sanatoriumo erdvėje tiksli eiga nėra būtina
čia ji įgyja visiškai kitą prasmę.
Ekspresyvus kinematografiškas siužeto vinguriavimas
nesusilpnino dvasinių vertybių svarbos. Priešingai, pagaliau paaiškino Mago ir jo
mokinių konfliktą, įprasmino idealų siekį ir pagrindė herojų galimybę išlikti,
nenusiristi iki trivialios buitinės plokštumos. Minčių nuotrupos, samprotavimų
detalės, gausi dvasinių mokymų, doktrinų paletė pateikiama be pretenzijų ir be
akademinio siekio paaiškinti, pamokyti. Tai tik tikrovės snaigės, baltos, trapios ir
krintančios iš dangaus, o dangus tik debesys ir migla. Štai tokia truputį
melancholiška improvizacija R. Kundrotas ir A. Lyva pagaliau užbaigia nesibaigiantį
epą.
Rašytojai kaip visada nevengia humoro, parodijos,
grotesko elementų. Kai kurie jų veikėjai, pavyzdžiui, Antanas Poškus, net ir pats
Jurgis Radvila, piešiami vien humoristine spalva. Autoriai mėgsta juoktis, šaipytis, ir
ne visada aišku iš ko. Tačiau kartais jie visai atvirai siūlo iš esmės kitokį pasvirusį
požiūrį į pasaulį arba į veiksmo faktūrą atvirai įpina dzenbudizmo doktrinų.
Gali atrodyti, kad rašytojai iš visko šaiposi, tačiau atidesnis skaitytojas po šiuo
išoriniu fasadu gali pajusti romano herojų polinkį į filosofinį tikrovės suvokimą.
Šio kitokio pasvirusio ar transcendentinio pasaulio suvokimo persmelktas
visas romanas, o jo pabaigoje triumfuoja labai svarbios vertybės: vidinė narsa, ryžtas,
atsparumas pasaulio žvilgesiui, netikrų vertybių ignoravimas, švarios sąmonės
išlaikymas. Ypatingo magiškojo spektaklio metu Liepsnojančioje tuštumoje
pasirodo ir veikia tikrieji herojai, šia misterija romanas ir baigiasi, atsakydamas
į svarbiausius Pasvirusio pasaulio klausimus.
Autoriai, kaip ir dauguma XX a. novatorių,
kalbėdami apie kintantį pasaulį nemoralizuoja, jie tiesiai neįvardija negerovių, tik
siūlo ir skatina individualumą, asmenišką atsakomybę protaukite, mąstykite,
svarstykite, neužmerkite akių, nepasiduokite amorfiškos minios šėlimui. Jei
skaitydami netyčia apsnūsite, autoriai, kaip tikri dzenbudizmo adeptai, šūktels į
ausį, treptels koja ar net kumštels. Šalin mieguistumą prieš akis įstabus
tikrovės žaismas, vyksmas, spektaklis. Bilietai išpirkti, kur jūsų vieta?
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|