|
<< Atgal
RIMANTAS MARČĖNAS
Istorijos populiarinimo veikalas
ar romanas?
|
|
Jonas Užurka. GEDIMINAS
NEVAINIKUOTAS KARALIUS. Vilnius: Eugrimas, 2004. 424 p.
|
|
Mėginant vertinti Lietuvos tūkstantmečio
programos leidinį, istorinio turinio knygą, kurią autorius pristato kaip romaną,
nelengva tuo pat metu į ją pažvelgti istoriko ir beletristo akimis. Tačiau šiuo
atveju toks dvigubas požiūris būtinas.
Jonas Užurka savo veikalą pavadino paprastai ir
aiškiai: Gediminas nevainikuotas karalius. Skaitytojas išvaduojamas nuo
spėlionių, apie ką bus kalbama, kas bus pagrindinis kūrinio personažas. Tad romanu
pavadintoje knygoje pirmiausia ir ieškai šio personažo charakterio bruožų,
mėgindamas įsivaizduoti sudėtingą asmenybę, vildamasis išvysti ją kaip gyvą
žmogų. Autorius Gediminui paskiria nemenką dalį storos knygos puslapių, tiek apie jį
kalbėdamas savo paties vardu, tiek kitų knygos personažų lūpomis, tiek leisdamas
kalbėti pačiam knygos herojui ar perteikdamas jo mintis. Atsiveria puikios galimybės
neeilinę, sudėtingą ir prieštaringą istorinę asmenybę atskleisti įvairiapusiškai,
daugelio lietuvių vaizduotėje nepajudinamai stūksančiai skulptūrai įkvėpti gyvo,
realaus žmogaus dvasią. Tačiau kyla įspūdis, kad J. Užurkai rūpėjo į skaitytoją
atgręžti tik vieną daugialypės asmenybės pusę parodyti mums didį politiką ir
valstybės veikėją. Deja, net ir ši vienintelė skaitytojui atskleistoji
vienspalvė. Knygoje Gediminas išmintingas ir teisingas valstybės vyras, nedarantis
politinių klaidų, nemeluojantis, neveidmainiaujantis, šventai prisilaikantis duoto
žodžio, neabejojantis savo sumanymų ir sprendimų teisumu. Panašu, kad ir pats
autorius nė vieno politinio savo herojaus veiksmo prasmingumu neabejoja. Tačiau
pripažįstant akivaizdžią tiesą, kad kaip politikas Gediminas iš tikro daug nuveikė
LDK labui, nevertėtų užmiršti, jog įžymių krikščioniškos Europos politikų
sumanymų ir darbų analizė, o ypač žinios, kokiomis priemonėmis tie jų sumanymai
buvo įgyvendinami, įrodo, kad didžiuma politikų labai laisvai traktavo Dekalogą. Toli
nesidairant, anaiptol ne visų svarbiausių bendražmogiškos moralės normų prisilaikė
karalius Jogaila, rusų carai Ivanas Žiaurusis ir Petras I, Anglijos valdovas Henrikas
VIII, ir netgi naujųjų laikų šios valstybės premjeras, tautos numylėtinis W.
Churchillis. Sąrašą būtų galima tęsti ir tęsti. O juk minėtų kraštų istorikai
net neabejoja, kad šie politikai reikšmingai sustiprino ir išaukštino savo valstybes.
Kad ir kaip mums tai būtų nepriimtina, bet niekur nepabėgsime nuo dar antikos pasaulyje
suformuluotos išvados, kad didžiųjų politinių tikslų retai kada pasiekiama
nesusitepant ar nesusikruvinant rankų. Daugelį lietuvių skaitytojų pagrįstai
papiktintų Gedimino statymas į vieną gretą, pavyzdžiui, su Jogaila. Nors absoliuti
didžiuma lenkų istorikų, jau nekalbant apie eilinius skaitytojus, griežtai
paprieštarautų, jeigu imtume jiems įrodinėti, kad pagonis Gediminas sau keliamais
moralės imperatyvais buvo pranašesnis už krikščionį Jogailą. Taigi net ir moksle
daug kas priklauso nuo to, iš kokios pusės žiūrėsime. Tačiau paradoksas tas, kad,
trokšdamas išaukštinti Lietuvos valdovą, J. Užurka neišdrįso ant jo veido ar
valdoviško drabužio pamatyti jokios dėmelės ir taip jį tarsi nužmogino. Vertėtų
pasimokyti iš didžiųjų senovės graikų dramaturgų, kurie nepabijojo atskleisti net
savo dievų silpnybių ir ydų.
Netenka abejoti, kad, kaip paskutiniame savo knygos
viršelyje teigia autorius, Gediminas mokėjo ir mylėti, ir būti mylimas. Tačiau romane
veltui ieškotume nors menko skyrelio, kur meniniais vaizdais būtų atskleidžiama
personažo Gedimino meilė savo žmonai Jaunei ar, apsaugok Viešpatie nuo tokios
šventvagystės, kokiai neteisėtai mylimajai. Gali pagalvoti, kad didis valdovas buvo
belytis žmogus, kurio neveikė moterų žavesys, kurio kraujo neužkaitindavo pavasarinis
gamtos atgimimas. Ir išvis koks romanas be meilės dramų! Žinoma autoriui nebuvo
būtina į jas painioti nebejauno savo pagrindinio herojaus, tačiau romane ir jauni
valdovo sūnūs bei dukros tarytum net nemaištaudami veda tas kunigaikštytes ar išteka
už tų princų, kuriuos jiems paskiria politikas tėvas. Autorius ir vėl neišnaudojo
galimybių atskleisti tegu ir sufantazuotų, tačiau dramatiškų ir psichologiškai
motyvuotų situacijų, kai, tarkim, valdovo dukra Aldona, verčiama tekėti už lenkų
karalaičio Kazimiero, priversta išsižadėti lietuvio mylimojo ir pan. Kad tokie motyvai
nenuskambėtų sentimentaliai ar banaliai, priklauso tik nuo autoriaus meistriškumo.
J. Užurka lyg ir mėgina parodyti, kad vienus sūnus
Gediminas myli ir jais pasitiki labiau, kitais mažiau. Bet toji meilė ir
pasitikėjimas susiję tik su valstybės vidaus ir užsienio politikos realijomis ir
poreikiais. Normalūs tėviški jausmai Gediminui tarytum svetimi, nes jam, valdovui,
terūpi, ar sūnūs padės praplėsti ir taip jau imperines valstybės sienas, ar ne. Vien
šiuo aspektu Gediminas vertina tiek Algirdą su Kęstučiu, tiek Jaunių. Patikimos
istorinės informacijos stygius apie asmeninį Lietuvos valdovų, jau nekalbant apie jų
žmonas ir dukras, gyvenimą beletristui ne tik nekliudo, bet leidžia sukurti ir
skaitytojų teismui pateikti skaudžias įsimenančias dramas, ką įtaigiausiai atliko
Just. Marcinkevičius dramoje Mindaugas. Žinoma, autoriaus valia, kokius savo
personažų gyvenimo vingius ir dramas iškelti į avansceną, kokius išvis nutylėti.
Tik visa bėda, kad ir daugelis kitų svarbių knygos personažų Gedimino broliai,
sūnūs, dukros, bendražygiai ar priešai veikia tik vienoje, politinių santykių,
plotmėje. Net ir Gedimino sūnus Jaunius, kurio charakteriui atskleisti autorius skiria
daug vietos, ruošdamas jį tėvažudžio vaidmeniui, yra veikiamas ne tiek
pagranduko ir mamos lepūnėlio kompleksų, kiek savo didelių politinių ambicijų.
Jo portrete galime įžvelgti tik porą atspalvių, bet ir tie patys tamsūs. Tokį
veikėją galima apibūdinti tik vienu terminu neigiamas herojus. Jaunius ir bailus,
jo ir balsas cypiantis, ir su motina jis meilus tik iki tol, kol gauna tai, ko siekia, o
po to rėžia į akis, kad jai jau laikas mirti.
Tenka pripažinti, kad jeigu beletristai mūsų
valdovus vaizduotų pagal ilgametę lietuvių istoriografijos tradiciją, jie visi,
išskyrus nebent Mindaugą ir Jogailą, atrodytų kaip Siamo dvyniai drąsūs,
kilnūs, valstybei ir tautai besiaukojantys didžiavyriai, be ydų ir silpnybių. Tokie
jie buvo vaizduojami ir Vytauto užsakytuose LDK metraščiuose. Prieš senosios lietuvių
istoriografijos suformuotą Jogailos, kaip didžiojo Lietuvos nelaimių kaltininko,
įvaizdį maištą sukėlė tik rašytojas J. Laucė. Natūralu, kad Lietuvos valdovus
rūpėjo išaukštinti aušrininkams ir tuo pavergtai tautai parodyti, kad tiek Lietuvos
kunigaikščiai, tiek ir pati tauta senovėje ne tik nebuvo prastesni, bet net tauresni,
sąžiningesni už kaimynų valdovus ir tautas. Dabar tokio poreikio nebeliko ir,
remdamiesi moderniais istorikais, beletristai turėtų liautis kūrę bekraujes granitines
skulptūras, ant kurių drabužių veltui ieškotum kokios nors dėmelės. Be abejo,
skaitytojui, ypač vyresnio amžiaus, būtų nelengva persiorientuoti ir suvokti, kad ir
Gedimino kaip ir visų mirtingųjų širdyje buvo žiaurumo ir klastingumo, kaip ir
išminties, drąsos ar valios. Šiuo atveju ypač svarbios šių prieštaringų savybių
proporcijos. Bet J. Užurkai vienodai svarbūs ir reikšmingi tiek šiuolaikinės
istoriografijos įrodyti, tiek atmesti teiginiai, pavyzdžiui, romantiška legenda,
savotiškas anų tolimų laikų politinis užsakymas, apie romėniškąją Lietuvos
valstybės kilmę. Kita vertus, dėl šaltinių skurdumo mokslui nepajėgiant tvirtai
atsakyti į vieną ar kitą svarbų klausimą, autorius turi teisę, remdamasis hipoteze,
tarkim, spėti, kad kunigaikštis Skalmantas buvo Gedimino senelis.
Objektyvumo dėlei būtina pažymėti, kad, prieš
sėsdamas rašyti romaną, J. Užurka atliko didelį paruošiamąjį darbą
rūpestingai susipažino su istoriografiniais tyrinėjimais, taip pat naujausiais. Tai
liudija istoriko A. Nikžentaičio versijos, jog Gediminas buvo nunuodytas sūnaus
Jauniaus pasiųstų žudikų, perkėlimas į knygą, mėginimas psichologiškai motyvuoti
šio įvykio aplinkybes. Autorius įsigilino ne tik į Lietuvos XIV a. istorijai skirtą
istoriografiją, bet ir susipažino su kaimyninių kraštų to meto istoriniais įvykiais.
Kaip pabrėžiama knygos prologe, J. Užurkai rūpėjo iš grynai tautinių rėmų
išsiveržti, įvykių veiksmus iškelti į tarptautinę areną <...>. Visa
bėda, kad, vaduodamasis iš tautinių rėmų, autorius dirbtinai išpučia ir taip jau
didelio veikalo apimtį, tiesiog smulkmeniškai aprašydamas Gedimino santykius su
atskiromis, Aukso ordos jungą velkančiomis, rusų kunigaikštystėmis, nepagrįstai
stabdydamas romano veiksmą ir aukodamas intrigą, kurios romane aiškiai stinga. Jeigu
būtų užtekę ryžto atsisakyti tokių skyrelių kaip Vladislovo įpėdinis
Ordino sąjungininkas, ilgai neapsistoti ties popiežių ir Vokietijos imperatorių
kovų aprašymu, ši knyga kaip meno kūrinys tikrai būtų gerėlesnė... Ir vis dėlto
būtų nedora nepaminėti sodriai parašytų knygos skyrelių ir pastraipų.
Beletristiškai įtaigiai pavaizduotos derybos dėl Gedimino sūnaus Narimanto ir chano
Uzbeko dukros vedybų, subtiliai perteikta politinių intrigų atmosfera, atmintyje
išlieka Lietuvos valdovo pasiuntinių nužudymo fragmentas. Kai pristigęs dokumentinės
medžiagos autorius suteikia laisvę savo vaizduotei, iš tikro padvelkia jau ne istorijos
populiarinimo veikalo, o romano stilistika. Pro skaitytojų dėmesį nepraslys ir Gedimino
susitikimas su kunigaikščiais ir didžiūnais, kuriame valdovas ginasi nuo kaltinimų,
kad jis parsiduodąs Ordinui ir vyskupams. Tačiau šiame epizode autorius valdovą
vaizduoja kaip sunkiai įtikėtiną viduramžių demokratą, kuris net į užgauliausias
didžiūnų replikas reaguoja taikingai. Kai autorius leidžia sau atitrūkti nuo jam
labiausiai rūpimų politikos problemų, išaiškėja, kad jis sugeba vaizdžiai ir
įtaigiai aprašyti, tarkim, Vilniaus miesto statybų ir pilies tvirtinimo scenas. Savitai
nuskamba tikrai nesentimentalus motyvas apie Gedimino nuo bausmės atleistą, iš bado
vagiliavusį akmentašį.
Romane nedaug mūšių epizodų, tačiau jie
aprašyti sodriai ir profesionaliai. Kita vertus, po lietuvių kruvinų kirstynių su
rusais aprašymo tekste netikėtai praslysta išties viduramžiškai ciniška frazė:
Kariai smarkiai pasidarbavo apetitas bus geras.
Autorius sukuria ne vieną polilogą, kai ginčijasi,
diskutuoja anoniminiai veikėjai didžiūnai, liaudies žmonės, vienuoliai ir t. t.
Toks nuasmeninimas nekursto skaitytojų vaizduotės, taip pat nepadeda kurti charakterių.
Kita vertus, kai kurie romano skyriai primena priešrinkiminę politikų diskusiją
televizijos laidoje. Pasitaiko ir priešingų atvejų, kai Lenkijos karalius Vladislovas
ir Gediminas kalba ir samprotauja taip nuasmenintai, kad be autoriaus nuorodų būtų
sunku atskirti, kuriuos žodžius ištarė krikščionis, o kuriuos pagonis. Kartais
atrodo, kad knyga rašyta ne XXI amžiuje, o H. Sienkewicziaus laiku, autorius net
nemėgina maskuoti savo aprioriškai negatyvaus požiūrio ne tik į kai kuriuos
personažus, bet ir į tautas. Nevengiama iš anų laikų pasisavintų štampų,
vaizduojant, tarkim, tipišką totorių, kryžiuotį ar lenką. Lygiai taip elgėsi
minėtasis lenkų klasikas, vaizduodamas tipišką laukinį lietuvių karį.
Tarp daugybės knygos veikėjų sunkiai surastume
bent vieną, kuris tenkintų meninės prozos personažui keliamą vieną iš esminių
charakterio individualumo reikalavimą. Net ir valdovo žmonai Jaunei autorius nesuteikė
ryškesnių, tik jai būdingų individualių bruožų. Skaitytojui tik tepasakoma, kad
Jaunė buvusi ištikima žmona ir mylinti motina. Taip ji priskiriama abstrakčiam ir
beveidžiui viduramžių moterų būriui. Knygoje kažkodėl neatsirado vietos jokiam
autoriaus vaizduotėje gimusiam personažui, kuriam būtų buvęs paskirtas svarbus
siužetinis ir idėjinis vaidmuo ir kurio gyvenimo įvykiai iš anksto nebūtų žinomi
skaitytojui. Todėl jam paliekama tik ne itin intriguojanti galimybė sekti, kaip autorius
aiškins žinomo personažo, Jauniaus, lemtingo poelgio motyvus.
Taigi sukūręs tiek romantizuotos išvaizdos, tiek
dvasios Gedimino politiko portretą, o knygos pabaigoje gražiu T. Narbuto
stiliumi pasiuntęs jį į dausas su mylimu žirgu, ištikimu bendražygiu, ir sakalais,
J. Užurka vis dėlto parašė ne romaną, o istorijos populiarinimo veikalą, kuris, kita
vertus, nemažiau reikalingas ir naudingas negu romanas.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|