|
<< Atgal
NAUJI KAZIO BORUTOS KŪRYBOS SKAITYMAI
Kazys Boruta lietuvių literatūros kritikoje
įsitvirtinęs maištininko, antikonformisto gyvenime ir kūryboje
įvaizdžiu, išskiriama jo neeilinė biografija ir itin individuali laikysena. Sausio 14
dieną Lietuvių literatūros ir tautosakos institute K. Borutos 100-ųjų gimimo metinių
proga surengta mokslinė konferencija Lietuviškasis Brandas: asmenybės laisvė,
iššūkis, neprisitaikymas. Jos tikslas, pasak pagrindinės organizatorės Dalios
Striogaitės, naujais aspektais įsiskaityti į K. Borutos tekstus, aktualizuoti
mažiau tyrinėtus kūrinius, išryškinti kūrybinio darbo niuansus.
Iš dešimties konferencijoje skaitytų pranešimų
net trijuose nagrinėta K. Borutos poezija. Vygantas Šiukščius pasitelkė Vladimiro
Proppo pasakos morfologiją ir originaliai interpretavo rinkinį Dainos apie
svyruojančius gluosnius (1927), eilėraščiuose įžvelgdamas vientisą siužetą
apie lietuviško berno kelionę (išėjimas iš sodžiaus, susitikimas ir kova su
miestu, savo likimo apmąstymas, apatijos būsena ir kt.). Viktorija Šeina analizavo
miesto fenomeno interpretaciją ankstyvojoje K. Borutos poezijoje ir įžvelgė du
urbanizmo variantus mažorinį (optimistinė ir veržli retorika, teatrinė poza,
šūksniai) ir minorinį (socialinės skriaudos apnuoginimas, gyvenimo beprasmybė,
savižudybės tema). Polemizuodama su kritikoje įprastu berno revoliucingos ir
stichiškos prigimties akcentavimu, tvirtino, jog ryškesnis nei bernas-revoliucionierius
yra bernas-latras. Loreta Jakonytė aptarė poeto vaizdinį K. Borutos eilėraščiuose:
avangardistinės ir romantinės paradigmų dermę, žemdirbiškosios kultūros svarbą,
rašymo širdimi, socialinio jautrumo ir pasitikėjimo žodžio galia aspektus;
išskyrė trečiojo ketvirtojo dešimtmečio kultūroje egzistavusių alternatyvių
įvaizdžio elementų sampyną (nuo tautos švyturio iki maištininko, nuo tėvynės
pranašo ir vaidilos iki bodleriško valkatos, visuomenės kritiko ir poeto-proletaro).
K. Borutos prozą ir ypač embleminį kūrinį
Baltaragio malūnas folkloriniu aspektu nagrinėjo Rita Repšienė pranešime Iš
lietuvių deminologijos: baltaragiškumo sindromas. Tyrinėtoja fiksavo folklorinį
klodą: archajinių papročių likučius, mitinius pasakojimus, veikiančias būtybes,
ypatingas vardų suteikiamas galias ir kt. Rašytojas tautosaka naudojosi ne išlaikydamas
autentiką, o kūrybiškai ja manipuliuodamas. R. Repšienė auditorijai parodė
nespausdintų K. Borutos literatūrinių pasakų. Kitą K. Borutos prozos tekstą Namas
nr. 13 (1928) iš avangardistinės estetikos ir poetikos perspektyvos išsamiai
analizavo Nerijus Brazauskas. Pasitelkdamas platų kontekstą K. Borutos laiškus ir
straipsnius, A. Döblino, J. Dos Passoso, A. Huxley romanus, jis kūrinį perskaitė
kaip avangardistinio romano bandymą, pastangas kalbėti to meto naujausia literatūrine
kalba ir įžvelgė ekspresionizmo, futurizmo, rusų konstruktyvizmo bruožų.
Viktorija Daujotytė pranešime Komunikacija kaip
pamatinė pasakojimo intencija fenomenologiškai aptarė K. Borutos autobiografinę
apysaką Gyvenimas drauge su draugu. Literatūrologė detalizavo šios knygos
atsiradimo aplinkybes ir nuostatas (rašyta kalėjime, norint dukrai papasakoti apie
anksti mirusią jos motiną, apie žmoną-draugę), atkreipė dėmesį į įvairius tonus
(objektyvuotą, idealizuojantį, laiškinį), romantinę pasaulėžiūrą, vyro moters
santykių modelį, adresato reikšmę pasakojimui, vidinį teksto intertekstualumą ir
žanro komplikuotumą.
Dalia Striogaitė gvildeno intriguojančią,
daugeliui rašytojų aktualią temą Ar kūrinių perdirbinėjimas yra kūryba? Daug
K. Borutos tekstų turi po kelias autorines redakcijas. D. Striogaitės manymu, buvo
kelios perrašinėjimo priežastys: pirmiausia savikritiškumas, autoriui vis
atrodydavo, kad kūrinys dar nebaigtas; antra paskata sietina su K. Borutos gyvenimo
negandomis šeštajame dešimtmetyje, kai, grąžintas į Rašytojų sąjungą,
rašytojas svarstė, ką galėtų pateikti skaitytojams, perkūrimų ypač gausu; trečia
priežastis troškimas sukurti ką nors didelio, kartu jaučiant, jog naujiems
siužetams neužteks jėgų. Įnirtingiausiai K. Boruta perdirbinėjo romaną Mediniai
stebuklai (yra net trys jo redakcijos), vylėsi parašyti testamentinį kūrinį,
todėl kritiški naujo varianto vertinimai jį giliai skaudino. Kita vertus,
perdirbinėjimą galbūt galima vertinti ir kaip savo kūrybos nesureikšminimą,
autoriaus iššūkį sau pačiam.
Jūratė Sprindytė pranešime Vytauto Kubiliaus
19721980 metų dienoraštis kaip monografijos Kazio Borutos kūryba
intertekstas kalbėjo apie kūrybinį V. Kubiliaus ir K. Borutos dialogą. Gausiai
cituodama įtaigius V. Kubiliaus tekstų fragmentus, pranešėja parodė jo abejones dėl
monografijos objekto, atskleidė rašymo procesą bei leidybos peripetijas; išryškino
monografijos ir dienoraščio vidinį integralumą; įžiūrėjo tyrinėtojo
autoportretinę projekciją į analizuojamą objektą bei konstatavo dramatiškas dviejų
menininkų padėties analogijas.
K. Borutos recepcijos aptarimą papildė Reginos
Norkevičienės pranešimas apie kraštutinumų nestokojantį K. Borutos kūrybos likimą
vidurinės mokyklos programose ir vadovėliuose. Dar ketvirtąjį dešimtmetį jo poezija
buvo įtraukta į programas, vėliau, atėjus sovietams, išbraukta, 1966 m. vėl įvesta,
nuo septintojo dešimtmečio repertuaras išplėstas pasakomis ir kelionių įspūdžiais,
tačiau nepriklausomybės metais K. Borutos vieta mokykloje vėl tapo problemiška. O juk
Baltaragio malūnas, R. Norkevičienės įsitikinimu, yra kaip tik toks kūrinys,
kuris gali išlikti šiuolaikinio jaunimo sąmonėje.
Literatūrologinius K. Borutos kūrybos skaitymus
papildė konferencijos pradžioje parodyta filmuota dokumentinė medžiaga (auditorija
turėjo galimybę pasiklausyti paties rašytojo skaitomų tekstų) bei rašytojo dukters
Eglės Borutaitės-Makariūnienės pranešimas apie Borutų ir Siručių giminę, šeimos
istoriją, protėvių gyvenimo epizodus. Pranešimą ji iliustravo nuotraukomis.
Konferencijoje taip pat dalyvavo K. Borutos žmona
Elga Borutienė, kelios Garliavos Jonučių vidurinės mokyklos borutaitės, svečiai iš
Liudvinavo Kazio Borutos vidurinės mokyklos. Mokslinė konferencija išplėtė K. Borutos
kūrybos tyrinėjimus naujomis interpretacijomis, jos dalyviai šiltai ir jaukiai
prisiminė ir pagerbė įdomų, savitą rašytoją.
L. JAKONYTĖ
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|