|
<< Atgal
|
|
|
Petras Dirgėla. ALIBI KNYGOS.
Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2004. 387 p. |
JŪRATĖ SPRINDYTĖ
Tekstų alibi
|
knygos turi alibi
yra parašytos
net
Alibi knygos
iš dainelės apie alibi |
Esminio galvojimo reikmė
Įmanoma neįmanoma knyga
Literatūra ir mentalitetas
Nomado viršenybė
Kėkštas neturi alibi
Ramus baigiu šį pasakojimą
Tekstas ir alibi
Į viršų
Esminio galvojimo reikmė
Prieš metus, 2004-ųjų vasarį, pasirodė Petro
Dirgėlos romanas Alibi knygos, epilogiškai užsklendžiantis keturių tomų
veikalo Karalystė. Žemės keleivių epas romanų ciklą. Prieš metus, vasario
17-ąją, žuvo Vytautas Kubilius. Šiuos du labai skirtingus faktus drįstu susieti
esminio galvojimo teze, aptikta V. Kubiliaus 19721980-ųjų sunkmečio
dienoraščiuose, kai jį plakė po straipsnio Talento mįslės, kai buvo sustabdyta
mokslininko disertacija ir išvis atsisakoma publikuoti bet kokius jo darbus. Jis daug
mąstė apie tuometinę literatūros ir kritikos padėtį, ir tai man buvo stiprus
impulsas savęs paklausti, ar daug kas per ketvirtį amžiaus pasikeitė. V. Kubiliaus
maksimalizmas tapo tam tikru atskaitos tašku. Ką gi mes šiandien darom ir kodėl? Įsidėmėtinas 1979 sausio 10 d. dienoraščio įrašas: Svarbu
būtų susidaryti esminį galvojimą, nesiblaškyti, o jausti esmę, jausti
tikrumą. Dabar vis tiek lieka diletantiškas slydimas. O kur ta esmė? Ji glūdi ne
pačioj literatūroj, o kažkur kitur, žmogiškose vertybėse, išgyvenimuose,
santykiuose. Bet tą santykį susidaryti dabar sunku, mes bėgam nuo aiškių ir
kategoriškų sprendimų, mes nenorim turėti savo aiškios nuomonės, mes slepiame patys
nuo savęs savo nusistatymus. Ir taip per visą mūsų literatūrą. Todėl nėra tikrumo,
nėra aistros, nes kažkokie esminiai dalykai yra išstumti iš sąmonės. Ir literatūra
statoma iš literatūros, iš vingiuoto sukčiavimo paties su savimi, iš priverstinio
gražbyliavimo, kuris yra ne literatūrinė maniera, o tiesiog egzistavimo būdas,
galvojimo būdas, prisitaikymo būdas1. Rašyta
brežnevizmo sutemose, bet kodėl taip aktualiai skamba? Suaktualina nūdienos naujoji
konjunktūra, įsivyravusios meno mados gyvenamojo kultūros momento rezervatas,
kuriame galioja nuožmūs popso dėsniai ir rinkos cenzūra. Tokiomis aplinkybėmis
esminio galvojimo kūrinių bumas tikrai neištiks. Intelektualinė kryptis
savarankiškų minčių struktūros ir simbolinės reikšmės yra nuolat stokojama,
nors geidžiama mūsų kultūros istorijos dalis. Literatūra
pernelyg primiršo rezultatyviosios mąstytojos pareigą2,
sakė P. Dirgėla 1980-aisiais, įnirtingai kaupdamas medžiagą būsimiems
istoriosofinės prozos darbams, kurių kulminacija ir laikytina 4 tomų 14-os knygų
Karalystė.
Kiekviena kultūra turi prasmę tik tada, kai ji
realizuoja vertybes. Tokia tezė galiojo šimtmečius. Negi dabar staiga ir negrįžtamai
dingo? Galima rinktis: palaikyti ar griauti kultūros vienį. Kas yra postmodernioji
intelektualinio gyvenimo forma? Nesirūpinti jokiu kriterijų pagrindimu, jokiu vieniu, o
manifestuoti laisvę, eklektiką, pliuralizmą. Įtvirtinti save pačią. Postmodernizmui
būdingas ne vaizdavimas, o autoreferencija. Savimyliška kultūros forma.
Humanitarinė disciplina gyva tol, kol nori sau
užduoti fundamentaliuosius klausimus. Literatūra irgi tik tol. Ir literatūrologija ar
kritika. Bet esame prašomi tarnauti dienos aktualijoms arba verčiami apsibrėžti
akademiškumo ribomis. Metodologinio disciplinavimosi vajus skatina sureikšminti teises
į moksliškumą, darosi nuobodus, marina kritiką. Be to, nebeįdomu rašyti apie knygas,
kuriose kapstomasi kasdienybės sąšlavyne be jokios aliuzijos į universalesnę
dimensiją. Pasirodantys šiuolaikiniai lietuvių romanai perdėm empiriški arba
žaidybiški, tarsi daug ką paliečiantys, bet iki gilumų neužgriebiantys. Romantiškai
perdedama aš svarba, emocinis planas ir saviraiška (geriausiu atveju). Prastesnis
variantas erotinis slydimas kūno ir buities paviršiais.
Ar dar tikime menų gebėjimu ištirti
alsuojančią istorinę situaciją (Jürgeno Habermaso frazė) ir taip susieti
pažintinį, etinį ir politinį diskursą? Kaip tik P. Dirgėlos Karalystė verčia
patikėti. P. Dirgėla, kalbėdamas apie kūrybos procesą, daro rašymo ir rašinėjimo
skirtį. Rašymas tai klasikinė samprata, aiški vertybių skalė. Rašymui reikia
rimtai pasiruošti. Rašinėjimas tai dalyvavimas rinkoje,
bandymas verstis iš literatūros3. Karalystė
priklauso rimčiausio rašymo paradigmai. Tai valstybės kosmogonija, analizuojant
makroistorinius procesus. Kaip Dante tvėrė savo krikščioniškąją visatą iš
religinės savasties, taip P. Dirgėla iš istorinės, etninės. Valstybės genotipo
(at)kūrimas ir analizė reikalavo įdirbio, ryžto. Žemės keleivių epe regime
savarankišką intelektualinę koncepciją, grindžiamą Jūros simbolika, valstybingumo
pavidalų raida ir tautinės savimonės žvalgymais. Originalus pasaulėvaizdis turi
konsoliduojančios jėgos: ne tik gaudau faktus, bet juos savitai rikiuoju, perskverbiu
filosofiniu ar etiniu principu. Kai jau išleistas visas epas, matome, kad tai
išskirtinio masto romanų ciklas, kuris kalba apie universalijas, apie visuotinus
dalykus, ne apie kelių personažų (kaip įprasta), o apie valstybės gyvavimo kelią ir
tautinės bendruomenės kryžkeles. Tokio veikalo kaip Karalystė, be gailesčio
tyrinėjančio aksominių revoliucijų metamorfozes, nėra sukurta nė vienoje buvusio
socialistinio lagerio šalyje. Tai lietuvių prozos alibi.
Į viršų
Įmanoma neįmanoma knyga
Epe sukauptas stulbinamas informacijos kiekis.
Apima gana beviltiška būsena, mėginant kaip nors ją interpretuoti. Kritikui tai
primena Didonės istoriją, kai jaučio oda supjaustoma į siauras juostas, bet lieka
aišku, kad jomis Karalystės neaprėpsi (nors legendinė Didonė tame apjuostame plote
pastatė Kartaginą).
Belieka pritarti J. L. Borgeso
chrestomatinio apsakymo Babelio biblioteka autoriaus pastabai nr.3: Kartoju: jei
knyga įmanoma, ji turi būti. Nebūna tik to, kas neįmanoma4.
Tikroji istoriškai angažuota P. Dirgėlos proza
prasidėjo nuo Joldijos jūros (I t. 1987, II t. 1988), siekiant reanimuoti
tai, kas išstumta iš sąmonės, ir daryti tai vedamam istorinio teisingumo
aistros. Pora metų anksčiau pasirodžiusi Kūlgrinda atrodo kaip būsimų motyvų
uvertiūra. Išsikelti tokią lietuviams neįprastą visuotinumo programą buvo drąsus ir
rizikingas uždavinys (švelnią analogiją galėtume įžvelgti Vaižganto
Pragiedrulių sumanyme). Jau Joldijos jūroje aptinkamas konceptualumo
branduolys, apie kurį nuolat suksis ir plėtosis žmogaus egzistencinės dramos
tyrinėjimas P. Dirgėlos prozoje:
1) universalusis biblinis matmuo (nuodėmė,
Absoliuto siekimas, nukryžiavimas, Paskutinis teismas etc.);
2) žmogus ir valstybė (žmogus ir žmonės,
bendrija kaip išbandymas);
3) religijos neliečiamybė (pražūtinga religiją
įpinti į politiką);
4) tautinės savimonės orbita (idėjų kūrimas, tik
dalinė idėjų realizacija);
5) Lietuvos vaizdavimas kitų tautų kontekste
(tautų nedermės priežastys);
6) pasakojimo laikų kaitaliojimo funkcija (esamasis
laikas likimas lemiamas dabar, būtasis nulemtas kaip paveldas, būtasis dažninis
kartojimosi sklaida);
7) tragedijos suvokimas (klasikinė dėl didelių
idealų, dabartinė dėl paprasto gyvenimo, stoiškos žemės kelionės).
Dirbta be skubos, rašytojui rūpėjo kaip sliekui
išrausti kelių šimtmečių istorinį ir kultūrinį dirvožemį, kad būtų galima
kalbėti apie suvoktas esmes, sintetinti patirtį. Juk istoriją kontempliuojame todėl,
kad norime geriau suprasti dabartį. Svarbu įsisąmoninti savo žiūros tašką ir būti
kritiškam. XX a. austrų filosofas Karlas Popperis sako: Nors
istorija neturi tikslų, mes galime jai primesti savuosius; ir nors istorija neturi
prasmės, mes galime jai suteikti prasmę5. Istorinė
praeitis P. Dirgėlai iškyla ne kaip retrospektyva, o kaip esamybė dabartyje veikia
tos pačios jėgos ir naudojasi tais pačiais svertais kaip ir senovėje, vyksta
funkcijų, statusų persikūnijimai į šiuolaikinius pavidalus, giminių, klanų, titulų
tęstinumas: Aštuonioliktame amžiuje Rubinovičiai kailiais apsiūdavo girėnų
kepures, sijonus, durtinius. Dabar jų vaikaičiai pinigais apsiūdavo biznio
planus (p. 87). Tarptautiniai koleginiai organai taip pat su istoriniu pamušalu.
Tarkim, svarbius sprendimus priima Tabakscollegium politikos, pramonės ir
finansų nusikaltėlių viršūnių ložė. Jos hierarchijoje yra romane veikiantys Avinėlių
bokštas, Interesų sąjunga, Kryžių kolegija ir kitos europinės, pasaulinės
mafijos struktūros. O jos pradžia Prūsijos karaliaus XVIII a. įkurta pypkorių
taryba, į kurią įėjo ministrai, magnatai, turėję įtakos karaliaus politikos
formavimui (Tabakscollegium kuria informacijos retoriką ir teismų logiką.
Nedalyvaudama įvykiuose, žino, kuo jie baigsis, p. 273). Tai vietinių lyderių alibi
neįžvelgiamieji valdovai virš debesų. Visais laikais esmė ta pati, nes
valdo tie patys interesai, vyksta analogiškos aferos, tik kitomis priemonėmis (epo I
tome Benamių knygos pirmasis romanas Litorina, Litorina! įsiterpia į
antrąjį Giria net struktūriškai; P. Dirgėlos kūryba kaip reta koherentiška:
tarp visų kūrinių apstu tarpusavio sąšaukų ir intertekstinio vyksmo; nepatartina jos
skaityti dalimis, ištraukomis, fragmentais jie glumina, o kaip visumos dalis ima
stebinti ir net stulbinti).
Naujieji istorikai (Haydenas White'as, Dominickas
LaCapra) kvestionuoja pozityvistinę istoriografiją dėl jos nepagrįstos iliuzijos, kad
eidama faktų pėdsakais ji tyrinėja tai, kas iš tiesų įvyko. Jų
manymu, bet kuris istorijos darbas turi pasakojamojo prozos diskurso formą, jo
gilioji turinio struktūra apskritai yra poetinio, o konkrečiai kalbinio
pobūdžio6. Akcentuojamas lemiamas kalbos vaidmuo
aprašant istorijos tikrybę, kuri visais atvejais patiriama tik per žodinius
apvalkalus. Liudytojams tikroji įvykių prasmė dažniausiai išsprūsta: nė viena
amžininkų karta negali išreikšti savo tikrovės visiškai išgrynintu
(neliteratūriniu) būdu. Todėl reziumuojama, kad istorijos tikrybė, praeities
tikrybė yra tai, kas gali pasiekti mus tik kaip artefaktas. Maža
to, atkuriant kiekvieną realiją, privalu remtis istorijos filosofija. Kitaip tariant,
rašydamas istoriją be filosofijos ar grožinio pasakojimo neišsiversi, tad neįmanoma
pritarti tokiai disciplinos neliečiamybei, kuria prisidengę istorikai atsiriboja nuo
filosofų ir literatų7. Taip pripažįstama, kad,
istoriją suvokiant estetiškai, galima ją nemažiau giliai permanyti. P. Dirgėla,
naudodamasis menine kalba kaip istorinės vaizduotės instrumentu, savitai modeliuoja
alternatyvų praeities ir dabarties pasaulio pažinimo būdą.
Kodėl visas epas vadinasi Karalystė? Jau vien
šiuo pakiliu žodžiu autorius orientuoja žmogų į garbingą valstybingumo sampratą,
į padoresnę laikyseną. Karalystė tai savaip aukštesnis lygmuo (garbė, narsa,
vientisumas, individo orumas, palaikomas ne tik valstybės statuso, bet ir biblinio kodo).
Be to, anot LDK kultūros tyrinėtojų, pamatiniams lietuvių
istorinės mitologijos vaizdiniams priklausė ir Mindaugo karalystės idėja, dažnai
pakylėta iki bendros Lietuvos karalystės idėjos8. O
mikrokaralystė prasideda nuo šeimos, namų, tėviškės ir plečiasi koncentriniais
ratais. Istoriosofas galbūt turi ypatingų, tik jam vienam būdingų tikslų: jam reikia
strateginių koncepcijų ir reikia žodžių, kurie nepriklauso dominuojančiam diskursui
ir nėra kieno nors kalbinio žaidimo dalis. Išmanydamas faktus, jis ignoruoja faktų
empiriką, ieškodamas už jų bendresnių dalykų procesų dėsningumų ir net
metafizikos (Siksta atsigręžė. Per matinę langų šviesą, krintančią ant rudai
nudažytų grindų, žygiavo Karalius. Jo motina buvo amžinoji materija, jo tėvas buvo
amžinasis laikas, p. 272). Proto, erudicijos ir fantazijos santykis ne opozicinis,
o papildantis. Epe susiduriame su vaizduotės pavidalų gausa ir įvairove. Vaizduotės
matmuo nėmaž nereiškia, kad išsigalvojama ar falsifikuojama. Fantazija tiek pat
prisideda kiek ir protas, konceptualizuojant procesus. Epiškai įsivaizduotas ir
įpavidalintas milžiniškas istorinis laukas, kuriame veikia priešingiausios jėgos ir
kuriame įkurdinta mitinė struktūra fantastiškai ekipiruotas laivas, statytas
girėnų protėvių ir besiremiantis į tūkstantmetę jūrą, provokatyviai atakuoja
sąmonę tarsi koks ilgalaikio veikimo antidepresantas. Arba štai pagrindinio Alibi
knygų personažo rašytojo Simono Grygo jaučių ofenzyva kraštui gelbėti.
Surinkęs tūkstančių jaučių korpusą, Grygas priverstas keisti aukos atnašavimo
sumanymą į verslo planą Jaučių kelias. Žmonėms nebesuprantamas jaučių
aukojimas, ekonomikai reikia efektingo biznio. Jaučiai parduodami, o Jaučių
kelias tampa tranzito modeliu (Turauskas prekiavo, tu kūrei jo prekybos mitą,
p. 246). Žmonės sveikina vieno vienintelio jaučio paaukojimą kepsnio valgymo
šventę (Maisto kąsnis tai alibi, suprantamas kiekvienam žmogui, p. 283).
Toks ironiškas mito simbolinių reikšmių degradavimas palieka tikrovę nuogą. Tikrovė
be vaizdinių atrodo žiauri ir atstumianti. Kurti ir griauti sąmonės vaizdinius
rašytojo alibi.
Į viršų
Literatūra ir mentalitetas
Pastaraisiais metais niekas nebekvestionuoja
įsigalėjusios nuomonės, kad literatūros įtaka yra sumenkusi ir vis dar menksta. Kad
ir kaip būtų kritę tiražai ar rimtai skaitančiųjų (ne skaitalą) kiekybė, manau,
kad literatūros galia yra pernelyg nureikšminta. Štai mini dialogas iš Alibi
knygų:
Na ir kas, kad nėra? Jergaus
mes šaukiamės daug metų, ir nors tikrovėj Jergaus nėra, sąmonėj jau yra.
Manai, kad tikrai yra?
O kaipgi? Jei yra sąmonėj,
atsiranda ir tikrovėj (p. 282).
Juk svarbiausias literatūros poveikis
nepasveriamas, neapčiuopiamas, neįrodomas ji veikia žmonių mentalinį pasaulį,
vaizdinius, kalbinę aplinką (logosferą, anot latvių kritiko Gunčio Berelio).
Literatūros poveikis yra kokybinis. Tai neabejotinai implicitiškas poveikis
mentalitetui, kuris paprastai suvokiamas kaip kurios nors epochos labiausiai paplitusių
mąstymo schemų, vaizdinių, nuomonių, bendrųjų tiesų universumas, lemiantis žmonių
jausmus ir veiklą. Tai požiūrių kompleksas į mirtį, laimę, šeimą, valdžią,
ligą, baimę, darbą, seksualumą, sielą, meilę etc. Mentalitetas, palaikomas įpročio
ir inercijos, keičiasi lėtai net lūžių ir pervartų laikais. Karalystėje
veikia universali tarptautinė struktūra Mentalitetų sąjunga, intelektualų
bendrija, susirūpinusi mažųjų šalių tapatybės išsaugojimu globaliame pasaulyje.
Romane tai kone vienintelis tarpnacionalinis susivienijimas, skleidžiantis pozityvią
energiją.
Kitaip tariant, mentalitetas yra kasdienybės
suvokimo stereotipai plius sąmoningumo procentas. Štai ši sąmoningumo salelė gali
atsidurti literatūros poveikio zonoje: budinant, formuojant, palaikant imlumo būseną,
siekiant dialogo su skaitytoju. Dialogas dvikryptis eismas. Populiarėjančios
recepcijos teorijos pabrėžia kūrinio ir skaitytojo prasmių horizontų suartėjimą. Į
fikcijų pasaulį pasinėręs skaitytojas gilina savo kasdienio pasaulio supratimą ir
nuolatos atsigręžia į save. Tekstas, apeliuojantis į snaudžiančias adresato
sąmoningumo saleles, turi alibi.
Į viršų
Nomado viršenybė
Dešimtmečiais skirstėme savo prozą į
kaimiškąją, miestiškąją, individualistinę. Net užkietėję šių aspektų
šalininkai pastebės, kad tokiame tipizuojančių bruožų registre būta rimto deficito.
P. Dirgėlos rašymas čia niekaip neįtelpa. Kodėl?
Etnologinė mūsų tautos struktūra atspindėta
literatūroje vienpusiškai. Kadangi, kaip žinoma, proza plėtojosi valstietiškosios
kultūros pagrindu, labiausiai manifestuotas tapo agrarinis mentalitetas. Jį grindė
matriarchatinis pradas, o tai reiškė jaukų kamerinių matmenų pasaulėvaizdį,
aistorišką (ciklinį) laiko potyrį, žemės kultą ir abejingumą jūrai, namų
židinio adoravimą, emocijų prioritetą prieš protą, sėslumą prieš veiksmą etc.
Lietuviams jūra pasiliko kaip negalimybė. P. Dirgėlos istoriniai romanai reprezentuoja
priešingą, mūsų literatūroje beveik ignoruojamą nomado mentalitetą, kuris tautos
etnogenezėje nemažiau svarbus. Neteigiu, kad rašytojas jį specialiai propaguoja;
turbūt greičiau atspindi, liudija, perteikia jo specifiką, kompensuoja jo stygių
bendroje etnomentalinėje struktūroje. Grandiozinės laiko ir erdvės koordinatės
brėžia Karalystėje neaprėpiamų plotų topografiją ir reguliuoja ištisų
šimtmečių kaitą. Jūra traktuojama kaip atvirų galimybių simbolis. Lietuviškam
naratyvui neįprasta, kad stiprus abstrahavimas derinamas su antgamtinių jėgų aktyvumu,
o politinė priežasties-pasekmės dialektika su senųjų tautinių epų mito logika.
Didžiuliame istorijos lauke vykstantys procesai pateikiami ir kaip tikrovės kronika, ir
kaip poetinė fikcija, ir kaip atskiro individo būsenų introspekcija.
Tarkim, sodininkystės ar meno istorija ne
visiems svarbi, o valdžia rūpi visiems. Nuo valstybės stiprumo priklauso organiška
nacijos evoliucija, nepaisant to, kad atskiro žmogaus ir valstybės interesai sunkiai
derinami. Todėl istorija paprastai sutampa su politinės valdžios istorija ir todėl
romane tiek daug grumtynių dėl valdžios. Valstybės reikalai, intrigos dėl sosto ir
įtakos zonų, teisinės problemos, santykiai su kaimynais, interesų konfliktai visa
tai būdinga kaip tik veikliajam nomadiniam pradui. Karalystės tyrinėjimo objektas
pirmasis nepriklausomybės dešimtmetis laikytinas galutiniu nomado hierarchijos
įsigalėjimu. Epe be išlygų patvirtinti ne patys simpatiškiausi, bet tipiški nomado
pasaulėjautos ir elgsenos bruožai: ekspansyvumas, kelionė (emigracija), plėšimas,
benamystė, luomų skirtumai, oligarchinio elito iškilimas, naudos ir sveiko proto
pirmenybė prieš emocijas. Dangaus pilietis laikinas žemės keleivis tampa bastūnu,
turistu, demonstruoja karingumą siekdamas valdžios, apsukrumą biznio reikaluose. Gęsta
namų žiburys, trūkinėja prieraišumo saitai, žemės meilę keičia aistra nuosavybei,
spartėja konkurencijos ir mainų funkcijos. Išbalansuota pusiausvyra, tradicinių
elementų apvertimas ar išsidėstymas naujomis kombinacijomis taip pat nomado
viršenybės ženklai.
Į viršų
Kėkštas neturi alibi
Nepriklausomybės erozijos vaizdais užsidaro
IIV tomo ratas. Trijuose Karalystės tomuose tyrinėjama, kaip gležnos
nepriklausomybės kūne išsikerojo korupcinio, šešėlinio kapitalizmo liga, o Lietuva
tapo įpainiota į pasaulio finansų ir komunikacijų tinklą. Alibi knygose
skaudžiai ironiškai atskleidžiama šių procesų pateisinimo ir įteisinimo atomazga.
Turbūt tik literatūrinės raiškos priemonėmis ir tegalima išviešinti kai kuriuos
užkulisinius politinių lyderių veiksmus, kurie tarnavo ne valstybės gerovei, o klanų
interesams (pvz., pirmojo lito spausdinimo aferą arba įstatymų leidybos begalinę
mimikriją). LTV žinių laidoje Panorama prieš pat Kalėdas (2004. XII. 19)
aiškiai prabilta apie valdžios kriminalizaciją. Kaip toli ir giliai šių procesų
šaknys, skaitykite Alibi knygose. Pirmoje romano dalyje Iliuzija klanų
tarpusavio rietenos aprašytos taip išsamiai, jog politinė ekonominė informacija
parazituoja meniškumo sąskaita (bet, tikėtina, kad autoriui menas ir nerūpėjo;
narpliojant politikos ir kapitalo broliavimosi peripetijas prioritetas buvo
dalykiškumas). Romane galima dokumentaliai atpažinti daugybę anuometinių realijų:
kiekvieno banko griūtį, klanų karus dėl strateginių ūkio šakų, privatizavimo
skandalus, užsakytas žmogžudystes, teismo nuosprendžiu sušaudyto asmens
laidojimo ir prisikėlimo inscenizaciją ir t. t. Visi vaizduojami įvykiai kuo
glaudžiausiai susieti ir režisuojami galingų patricijų mostais iš viršnacionalinių
būstinių. O Lietuvos valstybė egzistavo tik informacijos sraute. Realioj tikrovėj
buvo tik ginčytina ekonominė erdvė, tranzito koridorius, tunelių labirintas, žymėtų
prekių kelias, Džiunglių namai, Akloji žarna ir Aerodvidešimtas kilometras (p.
85). Globalioj erdvėj tapom informaciniu vienetu.
Epiloginiame epo tome žmonės nusivylę, aktyvieji
veikėjai pavargę, pinigų perskirstymas vyksta tarsi be ankstesnio entuziazmo, bet
nemažiau savanaudiškai. Mamona besąlygiškai laimi prieš idėjas, principus,
atsakomybę (geriausi krašto gynėjai yra jaučiai pinigų nepažįsta).
Politikai kaip lapės gudriai užšluoja nusikaltimų pėdsakus. Draugijos nekaltais
pavadinimais (Talka tėviškei) maskuoja nežinia kieno interesus. Vidaus politikos
amoralumą turi neutralizuoti atsivėrusios viso dabarties pasaulio ydos. Tokiame fone
vyksta nepriklausomybės konvulsijos, irsta įprastos struktūros, griūva bendruomenės.
Viduriniųjų romano dalių Toks namie Vatikanas ir Atsisveikinę žmonės jau
patys pavadinimai yra nuoroda į entropiją. Vyrų ir moterų santykiai tampa preke,
investuojami į naudą, karjerą. Ypač agonizuoja šeima. Ji nebetenka sergstinčios
auros (Namiškiai ne namie, o bendrovėj, firmoj, muitinėj, sandėly, banke
;
Beveik kiekviena šeima delegavo bent po vieną savo narį į klaną!, p.
195196). Mutuoja Nacionalinės saviugdos kongresas tautiškai nusiteikusių
intelektualų sambūris. Vietoj Sodo prie knygos, nepriklausomų žmonių telkimosi
sakralios erdvės, įsikuria pakelės užeigabaras. Argi kada ten yra buvęs Sodas?
stebisi vaikaičiai. Žmonėms telktis nebelieka vientiso pagrindo. Bendruomenė
atomizuojasi, jei pagrindas ir egzistuotų, nebebūtų kam telktis. Atsisveikinę
tradicinėse struktūrose, žmonės susitinka informacinėje visuomenėje:
Ponia, nebijok Jergaus, jis
bejėgis. Nes nebėra girėnų bendruomenės, jokios, nei pirmos, nei ketvirtos. Niekur
pasaulyje nebėra bendruomenių. Jos susiliejo, pavirto informacine visuomene, visuotine
ir vienoda, ir bendruomenių vadai nebeturi jokių galių (p. 293).
Lietuvos gyvenimo pereinamasis laikotarpis
baigėsi (Alibi knygos aprėpia 19952000 metus). Ateitis iliuzija, taip
nykiausiai koduota iliuziškumo semantika. Visoms politinėms, ekonominėms ir
žmogiškoms šunybėms pateisinti herojai jau turi susikūrę alibi. Kiekvienas yra
gudriai pasirūpinęs alibi arba prireikus neabejotinai ras. Kąsnis, prisitaikymas
tai alibi, suprantami kiekvienam. Alibi neturi tik nekaltas. Vienas iš patikimiausių
alibi pati demokratija. O visų geriausias tylėjimas (tokia atstumtojo
Matulo prakalba numirėliams kapinėse, p. 142). Pati sistema distiliuoja kaltes,
visus aprūpindama milijonais alibi.
Stambaus kūrinio plieninė konstrukcija, labai
apkrauta ir perkrauta, epo vidury girgždėjusi braškėjusi, krūvį atlaikė. Paskutinis
tomas lengvėja, skaidrėja ir liūdnėja. Alibi knygų veiksmo aikštelėse
rikiuojasi ir konfliktuoja po keliolika personažų, paraleliai plėtojasi daug linijų,
kryžiuojasi aplinkybės, persišviečia šimtmečiai, ritasi įvykiai, artėja į
netikėtą finalą, kuriame ūmai viskas nuščiūva. Prapuola dėžė su specialiai
užsakytomis karališkosiomis regalijomis. Karalius vis mažiau kam nors rūpi. P.
Dirgėla epe yra niūrus socialinis kritikas. Nieko toliau nebus, nes visi turi alibi.
Vienintelis paukštis kėkštas, kapinėse paskutinis dirstelintis į mirusiojo veidą ir
medžių pašakėm jį nusinešantis, alibi neturi. Tą kėkštą knygos dailininkas Romas
Orantas pagerbė ir ant viršelio patupdė.
Ištuštėjo Melnos kalvos jose nuo kryžiuočių
laikų buvo krašto gynėjų, rezistentų ir nepriklausomų žmonių slėptuvė, bet dabar
ją nusavino kolaborantai, čia net ruošiamasi slėpti samdomus žudikus ir jų dar
nepanaudotus dublerius.
Melnos kalvos
tai paskutinė tvirtovė, kurioje priešų antplūdžio metais iš pradžių gentis,
vėliau bendruomenė, tauta pasijusdavo neprieinama ir saugi, išsigydydavo žaizdas ir
išlikdavo; dabar tapo klanininkų, kolaborantų, mafijos šestiorkų pereinamuoju kiemu.
Nusikalstamas gyvenimo būdas niekais pavertė ir tautos gyvastingumo tvirtovę, ir
kiekvieno žmogelio saugumo jausmą. Sunaikindamas žmogiškuosius atramos taškus,
žmogus susinaikina ir pats, tampa viešas, nebeturi priedangų, užuolandų9.
Keičiasi valdovo kadencija, ir į valdžią
ateinantis naujas prezidentas staiga suvokia, kad nelabai turi ką valdyti. Paskutinįsyk
jį matome pakelėj, prie sulamdyto automobilio (vairuotojas jį išardė ieškodamas
tariamos bombos). Mitologinė Litorinos jūra senka, kol lyg klajojantis ežeras pakyla į
dangų ir nuskrenda į tolumas, gaisre supleška laivas, dingsta pilis, užsiveria pelkė
ir jos slaptingi požeminiai klodai. Fantastiškieji epo elementai (neatlaikę bjaurios
tikrovės spaudimo) galiausiai subyra į šipulius tikrąja žodžio prasme.
Kaip ir jauna Lietuvos valstybė išskrenda į
naujas sąjungas ir aljansus (P. Dirgėla rašė šį epą vis užbėgdamas laikui į
priekį; stojimas į ES ir NATO idėjiškai integruotas romano tekste, nors kūrinys
baigtas 2000 m. vasarį, t. y. lygiai prieš penkerius metus). Paradoksaliausia, kad
karalius, dėl kurio grūmėsi priešingos jėgos, liko nereikalingas, nepašauktas,
neatpažintas. Tai tik paprastas berniukas, jodinėjantis ant senelio lazdos.
Į viršų
Ramus baigiu šį pasakojimą
Literatūrinis nomado žygis baigėsi. Epo
struktūra visomis daugianytėmis gijomis logiškai suvesta į prasmę ir finalą.
Dramatiškiausiai regimas pirmųjų pokarinukų kartos likimas. Daugelis svarbiųjų epo
veikėjų nebeatlaiko grasios tikrovės spaudimo ir įtampų: pervargsta, atsitolina, yra
paaukojami ar patys išsižudo, patenka į beprotnamį, kalėjimą, dingsta nežinios
ūkuose, kai vieni nuskęsta, išplaukia antrininkai ir apsišaukėliai, likę tęsia
kelionę. Energingieji ruošiasi naujiems rinkimams. Paskutinėje romano dalyje
Balkonas individualios psichikos istorija, jos atlaikomi krūviai.
Balkonas yra intensyvus ir naujoviškas pasakojimas, estetiškai įtaigiausia
Alibi knygų dalis, pateikta kaip rašytojo Simono Grygo užrašai ekspromtu,
kuriuos suredagavo Petras Dirgėla.
Charakterių autonomija ir atomistika nebuvo tikslas
bendruomeniniame romane. Bet Balkone Grygo figūra ypatingai raiški, per ją
galiausiai kristalizuotas epo lėmėjo žiūros taškas. P. Dirgėla, išbandęs
daugybę pasakojimo būdų (visose keturiolikoje knygų jie skirtingi), sutelkia pluoštus
plėtotų motyvų į vienos intensyviai reflektuojančios sąmonės epicentrą. Grygas
kitų personažų laikomas klanų kritiku, keistuoliu, neprisitaikėliu, bet jo
prisibijoma, su juo skaitomasi, į jo utopijas atsižvelgiama (o jaučių akcija ir
išgarsina). Po aktyvios veiklos tarpsnio Grygas galėtų atsidėti menui, bet rašyti
nebenori ir nebemato prasmės. Jo totalus nuovargis, klaidžiojimas tarsi be tikslo,
niūrios mintys, susvetimėjimas, depresyvi būsena įvardijama kaip orientacijos
praradimas, kurį fiksuoja net formalūs naratyvo elementai neperiodiškai
pasikartojantys daugtaškiai užrašų tekste. Taip metaforiškai apibendrinta sumaištis
pranoksta vieno personažo nervinio išsekimo problemą ir apeliuoja į susidrumstusią
viso globalėjančio pasaulio situaciją. Balkono įvaizdžio plati amplitudė (šešių
valstybių Baltijos euroregionas, kaip balkonas su vaizdu į jūrą, ir ore kabantis
balkonas, kaip išvėsusių, prarastų namų liekana) pratęsia Benamių knygose
pradėtą egzistencinės benamystės būsenos analizę. Bet neįmanoma tamsą
įsivaizduoti be šviesos, tuštumą be pilnumos, desperaciją be vilties blyksnio
dichotominės skirtybės gyvenime neišvengiamai kryžiuojasi. Orientacijos
praradimas Grygą labai sužmogina, Alibi knygose jis yra paskališkoji
mąstanti nendrė, ir savo sąmonės bei sąžinės budrumu tą vilties blyksnį
įkūnija. Perfrazuojant minėtąjį istoriką H. White'ą, galima reziumuoti, kad Petras
Dirgėla pabandė poetiškai pasinerti į istoriją kaip į žmogišką misteriją.
Balkonas pilna gėlos ir karčios išminties viso epo užsklanda.
Į viršų
Tekstas ir alibi
Alibi knygų miglotame falsimuliakrų
pasaulyje turėti alibi išsisukti nuo teisingumo. Alibi konotacija čia neigiama.
Kitaip yra kalbant apie rašytojo sukurto ir užrašyto teksto alibi.
Literatūra seniai nebepriklauso disciplinuotiems
kalbėjimo būdams, bet Karalystės epe gaudžia ypatinga pasakojimo įvairovės
polifonija. Įžvelgiu šias pagrindines pasakojimo strategijas, kurių derinys lietuvių
prozoje iki šiol neregėtas: retorinė konvencija ironiškoji; konceptualizavimas
istoriosofinis; struktūros logika konstruktyvi; mąstymo būdas kontekstinis;
ideologinio užsiangažavimo tipas konservatyvizmas; akcentų dėstymas tezinis;
simbolinės reikšmių slinktys būdingos mitui, motyvavimo mechanizmas
dokumentiniam žanrui. Aktyvus interteksto lygmuo prasminga žaidybinė apeliacija į
kitus, ankstesnius savo kūrinius, perkeliant personažus, detales, pratęsiant motyvus,
modeliuojant citatų sankirtas (epe intertekstiškai atsišaukia Pogodalis,
Šalavijų kalnas, Dvylika novelių vaikams apie Teodorą Milkų, Joldijos
jūra, Mažas vaikelis su senelio lazda, R. Granausko Jaučio aukojimas ir
kt.). Autoriui svarbu, ką tekste veikia daiktavardis, veiksmažodis, kaip skamba sakinio
intonacija ir net rūpi paskiros frazės eufoninė kondicija: ūžle šniokšle,
čeža čečėnai, sėlena Hėlena, evangeliuojantis Kunas,
šikšnelės iš šikšnosparnių, Rasa Marija Rasamarėlė, sugrūdau
kaip grūdą, zuikelis nabagėlis tebebėga zigzagais ir kt.
Už kiekvieno reikšmingo teksto slypi tendencijos,
metančios iššūkį. Čia galima paskutinį kartą paklausti, kokie tekstai turi alibi.
Tai turėtų būti tekstai su esminio galvojimo nuostata ir maištaujantys
įsigalėjusių pasakojimo normų atžvilgiu.
____________
1 Asmeninis Janinos
Žėkaitės archyvas. (Atgal>>>)
2 Interviu su rašytojais.
Vilnius: Vaga, 1980. P. 534. (Atgal>>>)
3 D i r g ė l a P.
Skaitytoją laikau savo bendraautoriumi // Banga. 2003. Liepos 5. P. 7.
(Atgal>>>)
4 B o r g e s J. L.
Fikcijos. Vilnius: Baltos lankos, 2000. P. 67. (Atgal>>>)
5 P o p p e r K. Ar
istorija turi prasmę? Metai. 1998. Nr. 7. P. 137. (Atgal>>>)
6 W h i t e H.
Metaistorija: Istorinė vaizduotė XIX amžiaus Europoje. Vilnius: Baltos lankos.
2003. P. xiii. (Atgal>>>)
7 K r a m e r i s L. S.
Literatūra, kritika ir istorinė vaizduotė: Haydeno White'o ir Dominicko LaCapra'os
literatūrinis iššūkis // Sociologija: Mintis ir veiksmas. 1997. Nr. 1. P.
155. (Atgal>>>)
8 K u o l y s D.
Visuomenės raidos projekcijos XVI amžiaus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės
raštijoje // Šešioliktojo amžiaus raštija. Ser. Senoji Lietuvos
literatūra. Kn. 5. Vilnius: Pradai, 2000. P. 15. (Atgal>>>)
9 P. Dirgėlos pasisakymas
dokumentiniame filme Rašytojas Petras Dirgėla (ciklo Menininkų portretai
autoriai Vytautas Damaševičius ir Juozas Matonis). Vilnius, Rašytojų sąjungos
klubas, 2004 m. lapkričio 29 d. (Atgal>>>)
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|