|
<< Atgal
VYTAUTAS RUBAVIČIUS
Lietuvos nepriklausomybė
kam ir kokia vertybė?
Vienaip įsivaizdavome nepriklausomybę prieš dvi
dešimtis metų, kitaip stebuklingais ir vis labiau mitiniais 89-aisiais bei kiek
vėliau. Dabar savo ankstesnes viltis galime palyginti su nepriklausomos vals-tybės
tikrove. Gimusiems ir augusiems sovietinės okupacijos metais Lietuvos nepriklausomybė
buvo atminties nuotrupų, tėvų ir artimųjų pašnabždų, istorinių priminimų
dalykas. Tačiau ta atmintis padėjo išlaikyti savos valstybės pajautą ir neužmiršti,
jog esame okupuota šalis.
Atgimimo metais nepriklausomybės prisiminimas virto
tautinės ir visuomeninės savikūros galia. Įsivaizdavome, kad kuriame savą
nepriklausomą valstybę, laiduosiančią ir tautinio tapatumo, ir pilietinės visuomenės
ugdymą. O sykiu ir laisvą, nepriklausomą kiekvieno piliečio gyvenimą. Ėjome į
Europą ir išgyvenome nepriklausomybės ir su ja susijusio valstybingumo bei suvereniteto
kitimą. Nelyg nupuolė šventumo bei tautiškumo apžavai, ir nepriklausomybė tapo
konkretesnė, atsirado įvairiausių priklausomybės ryšių su Vakarų pasauliu. Tad kiek
(kiek?) sumenko ir valstybės savumo jausena, juolab nei kasdieniai daugelį žmonių
kamuojantys nepritekliai, nei nesiliaujančios sumaištį sėti valdžios skandalų bangos
nepadeda tos jausenos puoselėti. Remdamiesi nepriklausomybės metų patirtimi, kai kurie
žmo-nės daro išvadą, jog nepriklausomybę, taip pat valstybės mechanizmą nusavino
valdantysis, vis tų pačių lyderių ir jų parengtos pamainos atstovaujamas sluoksnis,
panaudojantis jį ne visų piliečių, o savo gerovei kurti.
Tad kam ir kokia nepriklausomybė?
Toks klausimas, matyt, ir paskatino diskusijas apie
tai, ar visi Lietuvos žmonės vertina nepriklausomybę ir kaip ją vertina. Vienos
apklausos duomenimis, trečdalis apklaustųjų nepriklausomybės laikotarpį įvardijo
kaip nesėkmingiausią, o kiek mažiau nei trečdalis sovietmetį kaip
sėkmingiausią.
Paskubėta padaryti lyg ir akivaizdžią išvadą
trečdaliui Lietuvos žmonių nepriklausomybė nesanti didelė vertybė, o kitiems
nepriklausomybės visiškai nesvarbi. Rėksmingos laikraščiuose pasirodžiusios
antraštės tuoj pasklido kaimyninių šalių žiniasklaidoje, piešdamos nepriklausomybe
nepatenkinto, vadinasi, nelabai patriotiško lietuvio paveikslą. Nejau taip ir yra, nejau
iš tikrųjų manome, jog šalies nepriklausomybė jokia vertybė?
Iš nesėkmingumo ir nepriklausomybės siejimo
galima padaryti tik vieną gana akivaizdžią ir solidesnių sociologinių tyrinėjimų
patvirtintą išvadą trečdalio ar kiek daugiau Lietuvos žmonių gyvenimas atkurtos
nepriklausomybės metais labai pablogėjo. Anokia čia paslaptis, kad dalis Lietuvos
žmonių verčiasi skurdžiai, o ne taip jau mažai gyvena už visų įsivaizduojamų
skurdo ribų juk vien pensininkų esama apie 900 tūkstančių. Tačiau jei
paklaustume, kas pablogino jų gyvenimą, manau, kad jie imtų kalbėti ne apie
nepriklausomybę, o apie valdžios nutolimą nuo žmonių, apie jų santaupas ar kolūkio
turtą išvogusius ir dabar sėkmingai gyvenančius žmones.
Klausimai, kur dalies žmonių gyvenimo pablogėjimas
siejamas su nepriklausomybės verte, yra ydingi, nes taip savo gyvenimą nesėkmingu
laikantiems žmonėms primetamas valstybinės nepriklausomybės neigimas. Jei ir yra
neigiančiųjų nepriklausomybę kaip vertybę, tai tikrai ne trečdalis, o daug mažiau.
Ne taip jau retai žmonės sąmoningai teigia priešingus nei mano dalykus, norėdami bent
taip įgelti valdžiai ir jos kuriamam įvaizdžiui.
Nemanyčiau, kad tas primetimas iš blogos
valios. Panašios apklausos surenka įvairiausių duomenų, iš kurių daromos
fantastiškiausios išvados. Esama ir išvadų apie nepaliaujamą žmonių gerovės
kilimą. Tačiau galima įžvelgti tam tikrą bendresnę tendenciją atsakomybę už
varganą didelės dalies Lietuvos gyventojų padėtį užkrauti patiems žmonėms, jų
kaltumą paryškinant nelabai gražiu vertybiniu jų paveikslu.
Politikai savo neatsakingumą, korupcinius skandalus,
kasdienio gyvenimo nedemokratiškumą, teisėsaugos bei teisėtvarkos ydas dažnai teisina
visuomenės pilietiškumo stoka, pilietinės visuomenės nebranda, demokratijos
trūkumais, atsakomybę suversdami visuomenei, kitaip tariant visiems nepolitikams.
Šiuo atžvilgiu kalčiausi pasirodo esą sunkiausiai besiverčiantys žmonės,
kuriems išties rūpi ne demokratijos principai, o kasdienis duonos kąsnis, jų vaikų
reikmės. Tačiau juk aišku, kad valstybės institucijų demokratizavimas, žmogaus
teisių pirmumo institucijų atžvilgiu įtvirtinimas, europinė socialinė rūpyba yra ne
tiek žmonių kiek politikų reikalas, nes jie leidžia įstatymus, kurie ir nulemia
įvairiausius socialinius vyksmus. O nuo politinio, taip pat ir valdininkų elito veiklos
bei elgesio priklauso kasdienio gyvenimo demokratiškumas, teisingumo principų
gyvybingumas, socialinė visuomenės sanglauda.
Atsakomybės dėl vargstančiųjų padėties
politikai kratosi aiškindami, kad pastarieji nesugebėję pasinaudoti naujomis
galimybėmis, jie įpratę prie valstybės globos ir pan. Šitaip kalbančius politikus
linksta palaikyti ir akademinio elito atstovai, ypač politologai bei įvairių
valstybinių institucijų ar pusiau valstybinių agentūrų nemažus turtus sukaupę
ekonominės minties galiūnai. Tačiau nepaisoma keleto akivaizdžių dalykų.
Prisiminkime kad ir pensininkus jiems pensijos
dydį nustato politikai, manantys, kad jos visiškai pakanka normaliai gyventi Lietuvos
Europos Sąjungos piliečiui. Suprantama, į tokį priekaištą galima atsakyti
labai paprastai esą valstybė neturi pinigų daugiau mokėti. Nejaugi? Valstybė
turėjo ir turi pinigų didesnėms pensijoms, nes jų dydis iš esmės priklauso nuo to,
ką politikai laiko valstybiniais prioritetais. Keiskime prioritetų struktūrą ir
atsiras pinigų ne tik pensininkams, bet ir sveikatos apsaugai bei švietimui. Ir
politikai, ir ekonomistai tai gerai žino. Palyginkime, kaip per pastaruosius kelerius
metus padidėjo ministerijų valdininkų realūs atlyginimai ir kokios stabilios
išliko pensijos. O juk valdymo išlaidų didinimą buvo galima įstatymiškai susieti su
pensijų didinimu. Pensijoms turėjo atitekti ir didoka privatizuojamo turto (daugiausia
pensininkų sukurto) dalis. Bėda ta, kad pensijoms skiriami pinigai niekaip nepraturtina
valdančiųjų sluoksnių, tad į pensijoms skiriamus pinigus ir žvelgiama kaip į
neišvengiamą blogybę, kurią būtina minimizuoti.
Ypač dėl savo nesugebėjimo prisitaikyti prie
naujų sąlygų kaltinami kaimo žmonės. Daugelio, vykdant žemės ūkio reformas,
gyvenimas pablogėjo, be to, labai sumažėjo galimybių jų vaikams įgyti aukštąjį
išsimokslinimą. Tačiau juk ne patys kaimo žmonės vykdė reformas, ne jie sugalvojo
įvairiausius žemės grąžinimo bei žemės perkėlinėjimo įstatymus. Kodėl nė vieno
reformatoriaus gyvenimas nepablogėjo? Gal todėl, kad reformos buvo vykdomos taip, kad
nedidelė grupė žmonių labai greitai praturtėtų kitų sąskaita?
Nepriklausomybės supratimas žmogaus sąmonėje
siejasi su valstybingumo, suvereniteto, tautos išlikimo dalykais. Pastaruoju metu visų
jų reikšmė blėsta. Tam įtaką daro globalizacijos bei europinės integracijos
procesai. Nors daugelio mūsų sąmonė išsaugojo Atgimimo metais patirtą vienybę ir
savo valstybės kūrimo džiaugsmą, tačiau šiuo metu jau aktualesnis yra ne
nepriklausomos (neneigiant nepriklausomybės reikšmės), o ekonomiškai stiprios ir
turtingos valstybės vaizdinys. Nepriklausomybė tampa nelyg savaime suprantamu, tad ir
nebeaktualiu dalyku. Politikai apie tokią turtingą valstybę ir kalba, esą žmonės
siekė nepriklausomybės tikėdamiesi geresnio gyvenimo. Suprantama, tačiau ir
teisingesnio bei doresnio. Tai buvo siejama ir su desovietizacijos įgyvendinimu, kuris
taip ir nepasitvirtino. Juk ne prie Parlamento ar Baltijos kelyje stovėję žmonės
iškėlė šūkį turtėti kuo greičiau ir bet kokiomis priemonėmis, ne jie kūrė
įstatymus, įteisinančius tokio turtėjimo principus. Tačiau jie taip pat turėjo prie
tų principų prisitaikyti.
Dabarties Vakarų pasaulis neigia absoliučias,
nelygstamas, o pripažįsta sąlygiškas, santykines vertybes. Tad ir nepriklausomybė
nebegali būti besąlygiška, nelygstama vertybė, apimanti visas kitas gyvenimiškas
vertybes. Juolab kad nepriklausomybės ir su ja susijusio valstybingumo, suvereniteto,
tautiškumo sąlygiškumas (nepaisant šių dalykų pasaulėžiūrinio, kultūrinio, galop
psichologinio reikšmingumo) vis labiau ryškėjo vykdant stojimo į Europos Sąjungą
sąlygas. Kita vertus, svarbiausia vertybe tampa pavienio žmogaus teisės, kurios
iškeliamos virš valstybės ne žmogus valstybei, o valstybė žmogui. Tiesa, toks
supratimas dar toli gražu nėra išplitęs Lietuvoje, juolab tarp valdančiojo,
vakarietiškojo demokratinio gyvenimo standartus žmonių sąmonėn turinčio diegti
elito. Todėl nereikėtų pernelyg stebėtis, kad ir žmonių sąmonėje sumažėjo
nepriklausomybės svoris ji tapo lyginama su kitomis gyvenimiškomis
vertybėmis. Tad nereikėtų pagal paviršutiniškas apklausas marginalizuoti, nuvertinti
dalį Lietuvos žmonių, taikant jiems iš Atgimimo metų ištrauktą ir gerokai
suidealintą vertybinę skalę.
Tos vertybinės skalės idealumas ryškėja
prisiminus kai kurias realijas. Juk gyvename sovietmečiu išugdyto nomenklatūrinio elito
ir nomenklatūrinės vertybių sistemos, taip pat anais laikais susiklosčiusių grupinių
santykių ir išsiugdytų sugyvenimo su valdžia strategijų valdomi. Kasdieniame gyvenime
gausu iš sovietmečio paveldėtų praeities tinklų bei sienų. Vienas tokių tinklų
nuo visuomenės nuslėptos KGB bylos. Jos įslaptintos ne dėl kokios nors realios
grėsmės visuomenės santarvei, o kad žmonės niekaip negalėtų atsikratyti įteisintos
baimės ir negalėtų nutraukti ryšio su praeitimi. Tuo puikiausiai ir manipuliuoja
valdantieji. Pastarieji jau nebijo jokių duomenų apie savo praeitį juk KGB rezervas
ar Aukštosios partinės mokyklos diplomas yra nelyg tinkamumo aukštoms pareigoms
ženklas. Kitas toks ženklas pasižymėjimas prichvatizacijose. KGB bylų
atvėrimas ne paskatintų susipriešinimą, o tik leistų daliai žmonių pagaliau
apsivalyti ir ištrūkti iš juos valdančio tinklo, kurį laiko baimės taikymo
specialistai. Rašytojai šiuo atžvilgiu turėtų tarti paveikų ir svarų apsivalymo
šviesą ir asmeninio gyvenimo nepriklausomybę teigiantį žodį. Ypač tie rašytojai,
kurie būrė žmones nepriklausomybės ateičiai.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|