|
<< Atgal
Tadeusz Rózewicz
NAUJOJI FILOSOFINĖ MOKYKLA
I
Buvo tūkstantis devyni šimtai keturiasdešimt
penktųjų metų spalio, o gal lapkričio pabaiga. Pastuksenau į baltas duris. Anapus
durų pasigirdo tarsi stambaus žvėries mūkimas, kriuksėjimas. Įėjau į filosofo
kabinetą. Tai buvo žymiausias anuomet lenkų filosofas, rodos, Huserlio mokinys.
Rudenį įstojau į universitetą. Tais metais
profesorius dėstė mums Pažinimo teorijos įvadą. Aš užsidegiau nepaprastu noru,
aplenkdamas visas tarpines mokslinio pažinimo grandis, įstoti į seminarą.
Nusilenkiau filosofui, trumpai pasisakiau, kas esąs,
dėl ko atsiradau jo kabinete, ir pasiprašiau priimamas į seminarą. Profesorius
šyptelėjo. Kimiu, maloniu balsu paaiškino, kad aš pirma turįs įstoti į
parengiamąjį seminarą. Man ištįso veidas. Profesorius įdėmiai pažvelgė į mane ir
tarė:
Na ką gi, gerbiamasis, kokius filosofus tamsta
esi skaitęs, ką tamsta žinai? Prašyčiau papasakoti.
Ėmiau karštligiškai raustis atminty.
Man labai patiko graži mokslininko galva. Tai buvo
tikslus mechanizmas, sukonstruotas gal prieš penkiasdešimt metų garsiosiose Vokietijos
mokslavietėse. Nors karo metu ir nukentėjęs, jis veikė puikiai. Tai buvo nepaprastas
reiškinys. Tik per paskaitą kartais profesorius įsmeigdavo akis į langą ir kurį
laiką tylėdavo. Už lango buvo matyti gabalas mūrinės sienos, lapkričio dangus.
Stovėjau priešais jį su trumpaauliais batais,
parsineštais iš miško, ir rausiausi atminty stengdamasis prisiminti filosofų
pavardes.
Skaičiau Sokratą, tariau ryžtingai ir
nutilau. Profesorius nusišypsojo ir atlošė galvą.
Tiesą pasakius, ne patį Sokratą, tik apie
Sokratą Platono, pasitaisiau. Skaičiau Platoną, Nyčę...
Profesorius ir vėl pritariamai šyptelėjo.
Taip pat skaičiau Bergsono Kūrybinę
evoliuciją, pridūriau išdidžiai.
Daugiau nebeįstengiau prisiminti jokios pavardės,
jokios knygos, o profesorius, atrodė, dar kažko laukia... Palengva ėmė į palvą
lįsti kažkokios pavardės iš mokyklos laikų. Tų filosofų ir klasės draugų
pavardės, su kuriais kalbėdavau apie gyvenimo prasmę, apie galutinį mūsų veiksmų
tikslą, apie Dievą.
Dar skaičiau Spenserį ir Draperį. Abi tas
pavardes ištariau ne itin tvirtai, nes jau buvau pamiršęs, apie ką jie rašė. Ir vis
dėlto vieną iš jų skaitėme su Zbišeku parke. Likus metams iki karo pradžios. Tai
buvo knygelė, veikiau panaši į brošiūrą, aptrintu žaliu viršeliu. Parašyta
Spenserio ar Draperio. Tačiau tą akimirką neprisiminiau nei knygos pavadinimo, nei jos
turinio. Pamiršau hitlerininkų okupacijos metais. Pagaliau gal tą knygą parašė visai
kas kitas. Dabar mano atminty iškilo vienas epizodas, ten buvo kalbama apie katalikų
tikėjimo dogmas, ir autorius kandžiai klausė: Ar kas yra matęs Šventos Dvasios
pirštą? Prisiminiau tą pirštą, tačiau nežinojau, ką ten iš tiesų gvildeno tas
filosofas, tad išmečiau iš galvos ir nė neprasitariau apie tai profesoriui. Akimirką
patylėjęs paminėjau dar vieną pavardę: Froidas. Profesorius linktelėjo. Čia
nepaprastai aiškiai prisiminiau, kaip kadaise juokėmės iš vieno sapno: kartą kažkas
susapnavęs, jog atidarė apatinį komodos stalčių ir ten nusišlapino; tai turėjo
reikšti vaikystėje nuslopintą lytinį potraukį auklei. Bet tai tik juokai. Tačiau
jeigu kalbėsim apie koją, tai buvau įsitikinęs, jog Froido knygoje skaičiau apie
kojos reikšmę seksualiniame gyvenime. Mokslininko teiginiai atrodė mums tokie juokingi,
jog abu su Zbišeku išmokome juos atmintinai. Net ir tuo metu dar galėjau profesoriui
pacituoti ištraukas, kuriose buvo kalbama apie kojas: Jau mituose koja yra amžinas
lyties simbolis, atitinkamai batas arba pusbatis simbolizuoja moteriškąją lytį; pagal
tai iškrypėliai, praktikuojantys fetišizmą, lytiniu objektu renkasi nešvarią ir
nemaloniai smirdinčią koją... Koja moteriai reiškia tą patį, ką vyro lytinis
organas, kurio trūkumą vaikystėje labai jaučia mergaitės... Aišku, tam tikras
logines šių mokslinių teiginių jungtis mes praleidom, ir išėjo tokios kvailystės,
jog raitėmės iš juoko.
Profesorius, palenkęs galvą į mano pusę, lyg ir
laukė naujų pavardžių. Deja, jau buvau paminėjęs visus man žinomus objektus
filosofijoje. Prisiminiau pesimistą Šopenhauerį. Tarytum iš juodos tamsos, iš
bedugnio šulinio, iš gilios vaikystės iškilo dar viena pavardė. Tačiau šitos
pavardės profesoriui nepasakiau. Pavardė buvo sunkiai ištariama, ir daugiau niekur apie
jį nebeteko skaityti nuo to laiko, kai baigėsi mano vaikystė: Malferdas. Šitaip
vadinosi tasai paslaptingas filosofas. Malferdo neskaičiau, nes tada dar nepažinojau
abėcėlės raidžių, jį skaitė ąžuolinėje lovoje senis, kuris turėjo žmoną
juodomis, liepsningomis akimis. Deja, apie Malferdą žinojau labai mažai.
Nebeprisiminiau ar jis rašė apie hipnozę, ar apie higieną, gal rašė apie
hipopotamus, o gal apie hašišą. Šiaip ar taip, jis buvo, regis, anglas.
Tai buvo paskutinė pavardė, kurią paminėjau, o
tikriau sakant, tik pagalvojau. Beje, Malferdas man painiojosi su muflonų. Bet niekad
gerai neįsivaizdavau, kaip atrodo muflonas. Kur tas žvėris gyvena ir kuo minta? Tačiau
kažkodėl buvau įsitikinęs jog muflonas turi riestus ragus ir apaugęs ilgomis
vilnomis. Galbūt duoda pieno. Bet tai tik spėlionės, Apie Malferdą nežinojau nieko.
Žinoma, buvau girdėjęs ir apie Kantą, bet tik
juokais. Rodos, Kantas yra pasakęs: Žvaigždėtas dangus virš manęs, dorovės
dėsnis manyje. Berods tai buvo viskas. Dabar laukiau, ką man pasakys profesorius.
Pilkos profesoriaus akys ūmai sužibo ir vėl
apsiblausė. Jis buvo nuvargęs, tačiau sielos gilumoj berods puikiai nusiteikęs, o gal
tik pavargęs ir nustebęs.
Jūs kovojot su ginklais rankose, o mes
puoselėjom humanistines idėjas. Jūs miške, o mes ten, kur galėjom... Tamsta esat
priimtas į mano parengiamąjį seminarą. Dabar skaitome Hiūmo Traktatą apie
žmogaus prigimtį. Jis padavė man ranką. Aš nusilenkiau ir išėjau iš
filosofo kabineto.
Po šio pokalbio nuėjau papietauti į studentų
valgyklą. Atsistojau kažkokiam studentui už nugaros ir laukiau, kol tasai,
skalambydamas šaukštu skardinį dubenėlį, suvalgys savo porciją. Čia visi valgė
labai spėriai, mat iš visų pusių juos buvo apgulę kiti išbadėjėliai, laikantys
rankose kvitukus arba šaukštus. Buvo nepaprastai triukšminga ir tvanku.
Namo grįžau popiet. Atsiguliau į lovą ir
įsistebeilijau į lubas Sumerkiau vokus. Galvojau. Kalbėjau sau apie dalykus, kurie,
rodos, žmogui yra patys svarbiausi gyvenime. Dar kartą patvirtinau: Visa tai
beprasmiška. Viskas. Gyvenimas. Ar dar galima ką nors pridurti? Jau prieš keletą
mėnesių nusistačiau datą. Kurią dieną nusižudysiu. Kai nusistačiau tiksliai metus,
mėnesį, dieną ir net valandą, man kaip akmuo nuo širdies nukrito. Man rodės, kad
šis apsisprendimas man atriša rankas žmonių atžvilgiu ir aš galiu elgtis kaip noriu.
Kartojau sau: Aš su niekuo nesusietas, man nieko nereikia.
Visų pirma nekenčiu žmonių. Nepalankus
nusiteikimas kitų tos pačios rūšies individų atžvilgiu, be abejo, yra dabartinio
žmogaus bruožas. Jei visi patogiai įsitaisę, tai dar šypsosi, tačiau pakanka įlipti
į sausakimšą autobusą... Skersuoja vieni į kitus įsiutę ir bjaurėdamiesi. Tik
kvailiai laido sąmojį ir stovi nutaisę linksmus veidus. Likusieji bukaprotiškai
abejingomis akimis spokso į murzinus langų stiklus. Kai būnu blogai nusiteikęs, man
atrodo, jog žmogus yra tikra mėšlo krūva. Žinoma, ir aš taip pat. Jei save laikau
tuščia vieta ir dažnai jaučiu neapykantą sau, tai kodėl turėčiau gerbti ir mylėti
kitus žmones?
Jie ne blogesni už mane, bet ir ne geresni.
Šie jausmai vis dėlto neatsiliepia mano elgesiui.
Negaliu spirti koja mažam vaikeliui, nors ir žinau, kad arti nėra žmonių.
Plūsdamasis paskutiniais žodžiais ir dygėdamasis lenkiuosi pakelti pirštinaitės,
kurią numeta ant grindų kokia nors kvepalais trenkianti boba. Ir vis dėlto žmoguje
slypi tokie gaivalai, kad palyginus su jais Raskolnikovo poelgis atrodo toks pat
nusikaltimas kaip jautraus, geraširdžio vaikino, sudaužiusio vazonėlį su gėle.
Beje, praėjo tie laikai, kai žmonės buvo demonai.
Dabar didieji nusikaltėliai pasirodo esą paskutinės mazgotės ir teigia, kad jie tapo
žmogžudžiais tik todėl, kad taip susiklostė aplinkybės. Rudolfas Hesas, Osvencimo
komendantas, autobiografijoje rašo:
Vis dėlto prašyčiau, kad tie, kurie remsis mano
užrašais, viešai neskelbtų to, kas susiję su mano žmona ir šeima, jokių mano
švelnumo protrūkių ir slapčiausių abejonių. Tegu viešoji nuomonė ir toliau mane
laiko žmogėdra, žiauriu sadistu, milijonų žudiku. Nes plačiosios masės negali
kitaip įsivaizduoti Osvencimo komendanto. Ir niekada nesupras, kad jis irgi turėjo
širdį, kad nebuvo piktas.
Manau, kad šie žodžiai yra pats baisiausias
kaltinimas dabarties žmogui. Rankos nusvyra. Jis irgi turėjo širdį. Tai tiesa. Tačiau
grįžkim prie mūsų smulkių, kasdieniškų, beveik nuobodžių reikalų.
Iškeliu sau tam tikrus klausimus ir nuoširdžiai
atsakau į juos. Gal šie humanitarinio fakulteto studento samprotavimai padės visokiems
psichologams, sociologams, teologams ir kitiems mokslininkams tiksliau susiorientuoti
pasaulyje, kuriame dabar gyvename. Aš esu vienas iš jūsų, taip pat žmogus. Pagaliau,
atvirai kalbant, esu sutikęs įvairiausių žmonių, kurie buvo blogesni, negu aš. Esu
eilinis jaunuolis, kuriam buvo suėję aštuoniolika metų, kai prasidėjo Antrasis
pasaulinis karas.
Dabar gulėjau lovoje savo kambaryje ir galvojau.
Galvojau apie tai, kad jei už šimto metrų būtų išrikiuota žmonių minia tarp jų
seneliai, moterys ir vaikai, jei man kas duotų kulkosvaidį ir įsakytų tuos
žmones sušaudyti, padaryčiau tai nieko neklausdamas. Pakaktų to, kad viršininkas
davė įsakymą. Kad jis vilki uniformą. Mano įsitikinimu, hitlerininkai buvo
žmogžudžiai tačiau ir mes, jų aukos, nepastebimai ir nesąmoningai tapome
žmogžudžiais.
Taigi paleisčiau į tuos senelius, moteris ir
vaikus kelias ilgas serijas, ir baigta. Manau, kad iš tolimesnio atstumo galima
išpyškinti daugybę žmonių ir nejausti jokio šleikštulio nei galvos svaigimo... Juk
lakūnai, kurie sulygino su žeme ištisus miestus, iš kitų kariškių netgi skyrėsi
elegantiškumu ir šaunumu. Taigi tam tikra prasme viską lemia atstumas tarp budelio ir
aukos. Svarbu, kad kraujas neaptaškytų rankų ir kad mūsų kojos nesipainiotų į aukos
vidurius. Bet tai veikiau estetinės, higienos problemos. Žinoma, ne kiekvienas sugeba
kautis durtuvais, ką nors kankinti. Tačiau kiekvienas normalus vyras sugeba žudyti per
atstumą. Savo rankomis nugalabyti mažą vaikelį yra visiškai kas kita negu šaudyti
iš kelių šimtų metrų atstumo. Pagaliau ir didžiausios taikos metais žmonos sukapoja
savo vyrus ir išnešioja jų kūnus gabalais lagaminėliuose po geležinkelio stotis,
laukiamąsias sales ir kino teatrus. Tad gal ir į karą nereikėtų žiūrėti taip
jautriai. Gal čia svarbu kiekybė, o ne kokybė.
Dabar galiu toliau pasakoti apie save. Gulėjau su
drabužiais lovoje ir galvojau, kad čia stovi visokie baldai, guli knygos, kabo
paveikslai, tačiau visa tai neturi jokios prasmės. Aš irgi guliu čia, ir tai taip pat
neturi jokios prasmės. Jei tik nustočiau valgyti, praustis, skaityti, kalbėti, pirkti,
ką reikėtų veikti? Gaila, kad nesugebu tiksliau pasakyti savo minties. Gal tai savaime
paaiškės tolesniame pasakojime.
Dabar guliu lovoje. Tačiau kaip guliu? Guliu taip
intensyviai, taip įsijautęs į tą gulėjimą, jog suaugu su lova. Gulėdamas
džiūgauju ir lepinuosi, Pasukau raktą spynoje, užsidegiau lempą, pridengtą gaubtu
iš seno laikraščio. Nieks pas mane neateis, nieks neištrauks manęs iš lovos, nieks
neprivers išeiti į tamsą ir lietų. Nieks nespardys manęs, nemuš per veidą. Galiu
gulėti čia ir valandą ir dvi, ir penkias. Paskui atsikelsiu ir valgysiu. Karštas,
sultingas dešreles. Dabar jos šyla prikaistuvėlyje. Niekas neatims iš manęs
dešrelių, duonos, arbatos.
Dvi dešreles prarijau vienu kąsniu, tiesiog pulte
puoliau prie jų kitas dvi krimtau gardžiuodamasis, išlaižiau padažiuką. Iki
pusiaunakčio dar galiu suvalgyti daugybę dešrelių. O rytoj ir vėl nusipirkti rūkytos
mėsos, bandelių, vaisvynio. Galiu užsirakinti ir valgyti, ir gulėti, ir skaityti seną
laikraštį, kuriuo buvo aplenkta kažkuri knyga, Staiga paaiškėja, kad prieš metus
žinios buvo lygiai tokios pat įdomios kaip šios dienos naujienos. O gal net ir
įdomesnės. Pasirodo, įvykiai yra tariamas dalykas. Viskas sustojo vietoje. Kaip gerai,
Mirusieji palaidoti. Gyvieji jau nebemiršta. Gal jau niekad nemirs. Tenai apačioje,
valgykloje, dar galima šnektelėti su virėja, su merginomis, kurios kuopiasi. Galima
pakikenti. Šitos moterys visad gerai nusiteikusios, linksmos. Lyg būtų tik vakar
gimusios, lyg būtų atkeliavusios iš kitos planetos. Pakanka suregzti kokią
nešvankybę apie tarpukojį, ir leipsta juokais. Gyvenimas stipresnis už mirtį. Meilė
stipresnė už mirtį. Vargšė mirtis. Visi nuo jos gręžiasi. Įsipyko žmonėms.
Tačiau aš nelipu žemyn. Tūnau įlindęs į savo
urvelį. Guliu lovoje ir skaitau seną laikraštį. Primerkiu akis ir galvoju, ar dar ko
nors trokštu. Ničnieko nenoriu. Vieno tik kad čia pas mane nieks nelįstų. Noriu
gulėti. Nenoriu nei į Ameriką važiuoti, nei į mėnulį. Nenoriu eiti į operą,
nenoriu sėdėti kavinėje, nenoriu būti nei karalium, nei kino aktorium. Nieko nenoriu.
Man taip gera, kad net nejaučiu savo būties. Dabar dėl savo būties galiu būti ramus.
Turiu kambarį, valgio, drabužius, lovą, krosnį, malkų užkrosnyje.
Pavakare išėjau parsinešti dešrelių. Bėgau
nešinas jomis į namus, kaip kad šuo sprunka nuo mėsininko, įsikandęs į nasrus
mėsgalį. Mane visad apima didžiulis džiaugsmas, kai apsirūpinu valgiu. Visad bijau,
kad pristigsiu ką valgyti, kad mano namas sugrius. Grįždamas iš kelionės į namus,
nuogąstauju; bijau, kad neišvysčiau sienos su išdegusiais langais arba griuvėsių ir
sulankstytų kanalizacijos vamzdžių krūvos. Jei grįžęs po savaitės randu namą savo
vietoje, jei ir vėl atrakinu savo kambario duris, visad priimu tai kaip malonią
naujieną. Visad tuo džiaugiuosi. Raktas. O be to, dar ir namas!
Atidarau spintą ir dar kartą apžiūriu visa, kas
yra juodais angliškais užrašais išrašinėtoje kartoninėje dėžėje. Štai jau dvi
dienas dėlioju ant lovos ir ant stalo įvairias dėžikes, maišelius ir skardines. Yra
čia netgi kramtomos gumos.
Tos naktinės mintys tik vardas. Iš jų jokios
naudos. Saulei patekėjus išdyla kartu su mėnuliu. Kartais imdavau kurti atsisveikinimo
laišką. Tačiau ir tai praėjo. Nes iš tiesų neturiu ko pasakyti kitiems žmonėms.
Nei ko išmintingo, nei ko baisaus Dabar žmogus turi iškeliauti į aną pasaulį
tylėdamas. Šitaip labiau pritinka. Tiesą pasakius, dera ištarti tik tiek žodžių,
kiek būtinai reikia. Taigi iškeliausiu taip ir neperdavęs niekam savo išminties taip
ir nesušukęs nieko iš nevilties; pagaliau nieko blogo man ir neatsitiko. Nieks man
nelipa ant sprando. Keliausiu į aną pasaulį, nes padariau išvadą, jog rytoj galiu
būti čia, tačiau lygiai taip pat galiu ir nebūti.
Galiu numirti aš arba tie penki vyrai ir dvi
moterys, kurie klega dabar bufete. Gali visi numirti ir niekad daugiau nebepasirodyti tame
name. Gali gyventi, gali numirti. Kitiems visai nesvarbu, ar kas gyvena, ar ne, nes
neįmanoma susieti į bent kiek prasmingą visumą pavienių poelgių, žodžių,
minčių.
Ne kartą keldavau sau klausimą: ar prieš mirdamas
norėčiau dar ko nors paprašyti, ar norėčiau ko nors paklausti? Visad atsakydavau: ne,
nieko. O juk tarpais man kyla įtarimas, kad būtent tai ir yra naujoji esmė, mūsų
laikų esmė. Tiems, kurie ateis po mūsų, visa tai jau bus nebesuprantama. Seniau
žmonės, prieš iškeliaudami iš šio pasaulio, rašydavo atsisveikinimo laiškus,
testamentus ir netgi susigalvodavo įrašus antkapiams. Mūsų karta palieka šį pasaulį
tyliai. Šios gyvenimo pamokos įstrigo man visam amžiui.
Klysta tie, kurie šneka, kad dabar, po karo,
susikaupę daug skaudžių moralinių problemų. Yra tik gyvenimas, o jis nepripažįsta
moralės. Yra šiokių tokių buvusios moralės liekanų, nuotrupų, prisiminimų, tačiau
mes su tuo neturim nieko bendra. Žmonės gyvena ir miršta. Mūsų kartai viskas
pasidarė galutinai aišku.
Po šito karo visi esam įtariami. Didvyriai ir
išdavikai, pogrindininkai ir spekuliantai, šantažuotojai ir šantažuojamieji,
provokatoriai, budeliai ir jų aukos. Net ir mirusieji įtariami. Visi apnuodyti.
Mirusieji ir gyvieji. Galimas daiktas, aš susidariau iškreiptą vaizdą, nesiginčiju.
Aš tik sakau, ką galvoju. Vis dėlto prieš mirtį noriu tai išpažinti, gal pravers
tiems, kurie tiki žmogumi ir yra pilni vilties. Aš nematau šitokių žmonių.
Bet nereikia šnekėti apie kitus žmones. Visa tai
liečia tik mane. Šnekėk už save. Kiekvienas tegu šneka už save. Gal ir yra
geraširdžių. išmintingų žmonių. Tačiau tai nebesvarbu. Tegu sau būna. Mes
žygiuojam toliau, Mirštam skurde, šalia trykštant gyvybės ir tiesos šaltiniui.
Tai kadaise perskaityti kažkokio praeito šimtmečio poeto žodžiai. Nuo to laiko
paaiškėjo, kad nėra gyvybės ir tiesos šaltinio.
Manau, jog nieks nestovėjo koridoriuje, kai ėmiau
garsiai su savim šnekėti. O jeigu net ir stovėjo kas nors... Šnekėjau su savim taip,
lyg šnekėčiau kitam žmogui, priešui ir nenaudėliui. Šnekėjau su panieka ir
neapykanta. Tie žodžiai vienas su kitu logiškai nesisiejo. Tu mėšlo krūva,
šnekėjau , mėšlo krūva, mėšlo krūva. Kiaulė. Prakeiktas gyvenimas.
Bjaurastis. Kad visa tai vieną kartą baigtųsi. Še tau, gyvuly. Baily. Sudaviau sau
per veidą. Paskui pravirkau. Verkiau įsikniaubęs į pagalvę, ir tas verksmas kažką
išsprendė, nušvietė. Juk būtent vaikai verkia dažniausiai.
Nusiprausiau veidą šaltu vandeniu. Norėjosi dumti
pas vieną pažįstamą. Viską jam papasakosiu, galvojau, viską. Jau net
buvau besivelkąs paltą, bet nusimečiau ir pakabinau ant vinies. Nieks tau nepadės.
Prisimink, juk jis visur ieškojo pagalbos, daužėsi po užeigas, gėrė degtinę,
išsitepdavo veidą garstyčiomis, o tu norį lėkti pas jį. Sėdėk čia. Sėdėk. Verk,
bet sėdėk. Tai moralistas. Būtent jis kadaise trumpai apibūdino gyvenimo prasmę:
ėsti, miegoti, poruotis. Aš jį vertinu. Jis yra gabus, darbštus, sąžiningas žmogus.
Jis iš tiesų turi aibę dorybių. O gyvenimo prasmę apibūdino šitokiais žodžiais.
Tai mane pribloškė. Ar aš pykstu ant jo dėl šitų žodžių? Ne. Jis pasakė tvirtai
įsitikinęs.
II
Mano kaimynė netrukus mirs. Tegu miršta. Kol kas
dar gyva ir gulėdama plūsta žmones. Net ir mane vadina galviju. Burnoja anapus durų:
Tik galvijas gali..., gerai žinau, kad ji turi galvoje mane. Nesijaučiu dėl to
užgautas ir netgi beveik užjaučiamai šypsausi, kai eidamas tamsiu koridorium girdžiu
tą gergždžiantį balsą, Stengiuosi kaip įmanydamas. Vaikštau pirštų galais,
atsargiai darinėju duris, neturiu radijo, nesivedžioju merginų, negirtuokliauju.
Žinau, kad ji tiesiog įtūžusi ant viso pasaulio bamba: Galvijas, galvijas,
galvijas. Štai baigiasi jos gyvenimas. Ji čia. Matyt, nebegali jau pasakyti žmonėms
nieko malonaus ir įdomaus. Puiku, senule! Tu esi nuoširdi. Mirties patale nemeluojama.
Dera trumpai drūtai pareikšti savo požiūrį į žmonija kuri, po teisybei,
nepyksta.
Žmonija geraširdė, negana to ji abejinga.
Galvijas gyvena ir yra taip smarkiai užsiėmęs, kad nekreipia jokio dėmesio į
pikčiausius tavo keiksmažodžius. Sąskaitos suvestos. Mirk. Žmonių nepritrūks.
Taigi šitaip mes atrodom. Žinot gi šitą posakį:
O, jei galėčiau pradėti gyvenimą iš naujo, gyvenčiau visiškai kitaip. Tai
viena iš kvailiausių frazių šiam pasauly Aš nepiktas žmogus. Žinau, kad tai neturi
jokios reikšmės, ir vis dėlto kartoju: aš nepiktas žmogus. Ar ne geriau man būtų
gyventi ir dirbti tikint šviesia žmonijos ateitim, užuot galvojus, kad reikia
nusiskandinti arba pasikarti. Galbūt išvietėje.
Naktis beveik įpusėjo. Danguje niūkso debesys,
matyti juodos, ištįsusios tuopos. Girdėti ūžesys. Languose gęsta žiburiai, žmonės
eina miegoti. Nenoriu miegoti, bijau užmigti. Žmogus dabar privalo gyventi
nesilsėdamas, sėdėti atmerktom akim ir galvoti. Kiekgi galima gultis be vilties ir
pabusti be vilties? Aš gyvenu ir dar ketinu gyventi kurį laiką, tačiau manęs jau
nebėra. Klaikus jausmas. Šią akimirką norėčiau, kad kas nors spjautų man į veidą,
kad kokie nors žmonės tryptų mane ir plūstų bjauriais žodžiais; jausčiau, jog
gyvenu. Kiti turi patvirtinti mano būtį.
Bufete apačioj tylu. Šviesa užgesinta, ir merginos
nuėjo miegoti. Lyja lietus. Garsiai teškena į betoninį kiemelio grindinį.
Atsižadėti drabužių, knygų, asmens dokumentų.
Atsižadėti pavardės, pažįstamų, savo ratelio. Atsižadėti praeities. Yra tik
dabartis ir ateitis, kuri realizuojasi kiekvieną akimirką ir kurios aš nepažįstu.
Pats turiu patirti savo ateitį. Nutraukti grandinę ir pabėgti. Man nesinori ryt eiti į
paskaitą. Nėra universiteto, nėra italų renesanso architektūros. Nėra miesto,
vadinamo Paryžium. Kai dar gyvenau, geidžiau pamatyti Paryžių. Miestą toli. Į
pažįstamus, kurie ten lankėsi, žvelgiau lyg į ateivius iš kitos planetos. Prašiau,
kad siunčiamuose man laiškuose aprašytų orą, gatvių posūkius, gėles ir
šiukšlynus, paveikslus ir skrybėles. Dabar man nerūpi. Netiesa, kad tu sugrįžai iš
Paryžiaus. Prašyčiau man nepasakoti apie tą miestą. Aš geriau žinau, kad tokio
miesto nėra. Tie žmonės susimokė ir pasakoja apie teatrus, tapybos parodas, apie upę,
vadinamą Sena, ir raudoną vyną. Bet aš žinau. Tokio miesto nėra. Jei būtų
Paryžius, mano gatvė nebūtų tokia nyki ir aš būčiau linksmesnis. Nei mano tėvas,
nei senelis neregėjo to miesto. Čia, kiemelyje, stovi siena iš raudonų plytų, plytos
taip kietai sumūrytos, jog pro jas nieko nepamatysi. Aš visada stovėjau veidu į tą
sieną.
Mano kaimynas nuo pat ankstyvo ryto laksto
perblyškęs, virpančiu iš pykčio veidu, panašiu į šuns snukį. Lekia įsiutęs
koridorium su skardine nuo citrinos sulčių ir neša vandenį į išvietę. Vėl sugedo
vandens pritekėjimo vamzdis, ir didžiulio namo gyventojai per daug gerai užuodžia savo
smarvę, kad galėtų šypsodamiesi pasakyti labas rytas. Džiūsna kaimyno duktė,
susiraukusi, juoda blizgančia prijuoste, seka palei išvietės duris, ar kas nepaliko
šikalo. Įsiplieskia aršūs ginčai. To pono knygų lentynose pridėta puikių knygų su
Insel-Verlag, Leipzig ženklu, Rilkės, Platono, Šopenhauerio knygų. Visą savo
anemišką gyvenimą jis svaiginosi Klodelio, Malarmė, Nervalio poezijos nektaru... o
dabar persiutęs it kaimo namsargis lekia smirdinčiu koridorium ir griežia dantimis.
Mielai kam nors įkąstų. Guliu lovoje ir girdžiu, kaip it šunų gauja laksto
šviesuomenė. Neseniai į vonios kambarį buvo įėjusi senutė ir atlikusi reikalą
nenupylė išmatų. Nors netrukus mirs, tačiau dabar virpa iš baimės savo lovoje.
Subtilus ponas pagaliau suklinka: Kiaulės,
kiaulės! Žinau, kad jis turi galvoj ne tik mane ir kaimynus, o šaukia kreipdamasis
į visą žmoniją.
Nelaimingas tipas, galvoju užjaučiamai ir
mažumėlę pyktelėjęs, geriausius savo gyvenimo metus prašiko postringaudamas apie
kultūrą, o dabar nori atsigriebti. Gaila, neturi dantų, galėtų pakrimsti durų
rankeną ar sieną.
Tylu koridoriuje. Tylu visame name. Lietus nustojo
lyti, ir purviname pasidabruotame dangaus fone matyti tamsios tuopos.
III
Gyvenam mirę. Apsukrūs, pikti, klastingi,
paslaugus, pūvantys numirėliai. Visi gerai pažįstam vieni kitus ir žinom mūsų
paslaptį. Rodos, maištaujantys poetai ir dailininkai XIX amžiaus pabaigoje bėgdavo į
Afriką... O mes ar galim maištauti? Ar matai tuos tylius žmones kvailais veidais? Jie
taip pat dideli maištininkai, tačiau niekas to nežino. Jau yra nuraminti, sutramdyti
gatvėje lūkuriuoja milicininko mosto, žalios šviesos. Tik girti kartais vemia ir
grūmoja savo priešams, menui, Viešpačiui Dievui. Paprastai užtenka žmonos ar ko nors
kito, kad tokie sukilėliai sugrįžtų į realybę. Bėgdavo į Afriką, į Ramiojo
vandenyno salas. O kur mes bėgsim? Gal irgi prie pusiaujo? Ne, mes bėgam į tualetą.
Tuo tarpu pasirodo, kad išvietėje jau ne taip tylu ramu kaip pirma. Visi žvalgosi
įtariai. Kas sumokės už pataisymą? Visi piktai šnairuoja į kits kitą. Nežinia, kas
paliko nenupylęs savo išmatas. Tai gal užsisklęsti savyje? Verčiau užsisklęsti
trečios klasės laukiamojoje salėje Gožkovicų stotyje negu tūnoti užsisklendus
savyje. Žinom, ką nešiojamės viduje mes, dabarties žmonės. Kas galėtų narsiai
iškęsti ten nors vieną nykų vakarą, nors vieną bemiegę naktį? Mano gyvenimas
neteko prasmės. Kai atėjo išmėginimų metas, kovojau su ginklu rankose, liejau
kraują; aš niekuo nenusikaltau nei sau, nei žmonėms, nei tėvynei. Tačiau gyvenimo
prasmė kažkur dingo.
Viskas galutinai baigta, kad ir ką daryčiau, aš
miręs. Kas čia vėl šneka apie muziką? Kas šneka apie poeziją? Kas šneka apie
grožį? Kas ten tarška apie žmogų? Kas drįsta šnekėti apie žmogų? Kokios
patyčios, kokia komedija. Mirusieji, aš su jumis. Kaip gera.
Toji nelaiminga senutė buvo nusižiūrėjusi mano
kambarėlį. Žinojo, jog ketinu išsinešdinti iš to didžiulio namo. Jau seniai
tikėjosi įsirengti mano kambarėlyje virtuvę. Ji mirė tą dieną, kai kroviausi
lagaminus. Rodos, kad merdėjo dvi dienas ir dvi naktis. Tačiau nieko tikro apie tai
nežinau, viskas įvyko labai tyliai, anapus uždarytų durų.
Mūsų koridorėlis buvo siauras ir užgrioztas
visokiais rakandais. Koridoriuje girdėjau bildant, lyg kažkas būtų stumdęs medines
skrynias. Pravėriau duris, bet tučtuojau turėjau atšokti atgal. Durys atsitrenkė į
karstą, kuriame gulėjo iš savo kambario nešama senutė. Karstas įstrigo skersas, ir
jį nešantys žmonės negalėjo pasisukti. Trankėsi į sienas, rakandus ir duris.
Mačiau blizgantį gelsvą lakuotą karstą ir girdėjau pūškuojant žmones. Galų gale
po kurio laiko kažkaip truktelėjo iš vietos, ir aš išgirdau jų žingsnius ant
laiptų. Sėdėjau lovoje ant kietų kaip lenta čiužinių. Išmiegojau čia, išgyvenau
kurį laiką. O gal keletą metu. Du mano lagaminai, sudėti ir uždaryti, stovėjo
pasienyje.
Kai čia atsikėliau, vyliausi, jog šiame naujame
name, tarp nepažįstamųjų sutiksiu žmogų, kuris padės man sugrįžti į gyvenimą.
Tuo tarpu jie verkšlendavo, vemdavo, išsipasakodavo savo moteriškėms. Greit mane
pradėjo imti šleikštulys. Paskui visus tuos metus vieni kitų šalinomės.
Buvo ilgų laikotarpių, kai viskas atrodė man
nerealu. Įsivaizdavau, kad žmonės sudėti tik iš odos ir mėsos, įtariau, jog viduje
tuščia; turėjau galvoje sielą. Tai buvo kažkokie kraupūs vaizdiniai. Regėjau
rašytojus, kuriems prie kūnų buvo prilipdytos galvos. Tose galvose buvo burnos, kurios
beveik neužsičiaupė; dauguma dantų burnose buvo sugedę. Visi tie žmonės tuomet be
galo daug šnekėjo. Tai buvo pirmieji pokario metai. Tiek daug šnekėjo, kad galų gale
tai, ką šnekėjo, visiškai susijaukė. Ir baigiantis kiekvienai diskusijai (pokalbiui),
niekas nebežinodavo, apie ką kalbama. Jų tarpe buvo katalikų, komunistų ir tokių,
kurie susirinkusiųjų akivaizdoje iš katalikų pavirsdavo komunistais; taip pat,
žinoma, buvo blakių, kempinių, velniaižin ko, senų, jaunų, kvailių, moralistų...
Po teisybei, tie įspūdžiai nesusiję su žmonėmis, gyvenančiais tame name, juos
paminėjau tik tarp kitko; galų gale jie rūpėjo man tiek pat mažai kaip ir visi kiti
žmonės pasaulyje. Prisiminiau tuos žmones gal tik todėl, kad tuo metu dažniau su jais
susidurdavau. Pernelyg ryškiai mačiau. Žmonių, kuriuos tuo metu matydavau, galvose
mane labiausiai domino akys. Jos dažniausiai buvo niūrios, rūsčios, pašaipios ir
žiaurios. Iš abiejų pusių žmonės turėjo ausis. Ypač juokingai atrodė vyrų ausys
po skrybėle. Po vieną abiejose galvos pusėse stirksančios plikos, baltos arba
raudonos ausys. Reikia pripažinti, kad ir nosys tam tikrom akimirkom atrodė man kažkoks
neregėtas daiktas. Stirksojo atsikišusios tarpuakyje, jų formą gamta, atrodo, buvo
palikusi likimo valiai. Plokščiuose veiduose nosys kyšojo pernelyg agresyviai. Be to,
žmonės turėjo po dvi kojas ir po dvi rankas. Kojomis naudojosi ramiai, paprastai, bet
kai dėl rankų, tai per jas aiškiai turėjo vargo. Žmonės nežinojo, ką su jom
daryti. Net ir labai protingi bei apsišvietę. Tuo metu jas grusdavo į kišenes arba
sunėrę laikydavo ant pasturgalio. Kartais įremdavo išdidžiai į šonus, tačiau ir
tai buvo ne kaži kas. Gana neblogai pavykdavo išsisukti iš tos keblios padėties
pasiimant į rankas laikraštį, pirštines, lazdelę. Taip pat buvo galima įsikibti
vienas kitam į parankę. Kai tik rankos likdavo tuščios, vėl prasidėdavo nemalonumai
ir kvailas blaškymasis. Rankos nukardavo abipus liemens ir dažniausiai beprasmiškai
tabaluodavo. Galvos buvo apaugusios plaukais. Taip pat mačiau žmonių, kurie ties
viršutine lūpa po nosim augino ūselius. Vis dėlto man tai yra baisi istorija. Mėginu
aprašyti, paaiškinti tą aiškaus regėjimo būseną ir matau, kaip viskas
traukiasi. Numirsi taip ir nesugebėjęs papasakoti svarbiausių dalykų. Žmonės miršta
tylėdami. Penkiasdešimt metų plepa, tačiau žodžiai, visi iki vieno, galų gale
virsta šiurpiu vapėjimu. Dabar visi žmonės šneka vienu metu. Visi tykome progos
išsišnekėti. Praeidavau pro žmones kaip pro uždarytus laikraščių kioskus. Kadangi
mano pažįstami turėjo abonementinius bilietus į filharmoniją, kartais nueidavau į
koncertą. Kiek prisimenu, vieną vakarą nuėjau į Bethoveno Devintąją simfoniją. Ant
pakylos mačiau orkestro muzikantus juodais frakais. Jie sėdėjo priešais piupitrus ir
rankose laikė įvairius instrumentus. Paskui grojo. Aš sėdėjau ir apžiūrinėjau
choristus. Seni, nelaimingi angelai baltais marškiniais... Choras dainavo patetiškai,
atrodė, kad tie prastai apmokami atlikėjai ruošiasi pakilti į dangų. Paskutinėje
muzikantų eilėje sėdėjo rūpestingai susišukavęs vyras juodais ūseliais. Tas vyras
su nepalaužiamu orumu mušė būgną. Panašus buvo į Hitlerį. Aš šiek tiek
nuobodžiavau ir šiek tiek kankinausi. Man rodėsi, jog simfonija trunka per ilgai.
Pagaliau salėje buvo labai karšta ir jokios ventiliacijos. Suvokiau, kad tai didi
muzika, labai galinga, tačiau man visai beprasmė ir bereikšmė. Juk vis tiek nepakilsim
į dangų, nors ir kaip nersis iš kailio meno kankiniai. Šitą muziką galima palyginti
su katedra, kuri stovi ant kalvos ir atrodo viršiausia mieste, tačiau yra daug mažiau
reikšminga už miesto skerdyklą, stadioną, kino teatrą Apolonas ar siurblinės
ir vandentiekio bokštą. Po teisybei, suprantu, jog lyginti simfoniją ir katedrą su
miesto skerdykla yra nerimta, demagogiška ir tiesiog kvaila.
Nors man jau buvo suėję dvidešimt penkeri metai,
norėjau sužinoti ir suvokti, koks mano gyvenimo tikslas. Su vaikišku atkaklumu laukiau
apreiškimo. Anksčiau apie tai klausinėdavau kitų žmonių, tačiau tai buvo neregėtai
paika, juokinga, taigi lioviausi.
Juk man užeidavo visiško apmirimo laikotarpiai.
Manęs nebuvo. Tuomet imdavau įnirtingai judėti ir netgi dirbti. Norėdavau pajusti, jog
esu. Mėgindavau užmegzti naujas pažintis traukinyje, gatvėse. Netgi lipdamas laiptais
lūkuriuodavau žmonių, kad galėčiau juos užkalbinti. Man knietėdavo pasakyti
prakalbą arba įsiterpti į diskusiją, arba padėti ranką ant kojos kuriai nors
pažystamai moteriai. Tuomet susikraudavau lagaminą ir eidavau į geležinkelio stotį,
slankiodavau laukiamosiose salėse ir nuvargęs grįždavau į namus.
Net įbėgdavau į viešuosius tualetus, kad
nesiliaujančiam šurmuly išgirsčiau gyvenimo balsą.
Meldimas
Noria būti vienas ir ieškau vienatvės. Kai
išgirstu beldžiant į duris, užgniaužiu kvapą ir nė nekrusteliu. Kažkas ten stovi
anapus mano kambarėlio durų ir laukia, kad atidaryčiau. Tačiau aš apsimetu, jog esu
išvažiavęs.
Žmonės pasidarė man tokie šlykštūs, kad likau
vienas. Tačiau ir savęs neapkenčiau, kartais kartodavau ilgai, monotoniškai: Kodėl
nenudvėsiau? Kodėl nenudvėsiau? Kodėl nenudvėsiau? Siaubingos yra akimirkos, kai
jaučiuosi, lyg manęs nebūtų. Sėdžiu ant kėdės, guliu, skaitau, klausausi
paskaitų, tačiau manęs nėra. Gamta, gyvasis pasaulis ėmė kelti man tokį
pasišlykštėjimą, jog kelerius metus nebuvau nuėjęs į mišką, lauką. Nemačiau
gėlių, bičių, drugelių, užsispyręs spoksojau į suodiną sieną ir į šūsnį
senų, pageltusių laikraščių.
Vienas. Maniau, kad žmogus gali būti vienas. Dabar
lekiu iš namų, dabar, atrodo, tuoj išprotėsiu. Dabar bėgu, kad būčiau arčiau
žmonių. Kaip gera būti stumdomam, kaip gera naršyti piktame, suprakaitavusiame,
nekantraujančiame kūnų knibždėlyne. Ak, aš su jumis, visiems laikams. Visa, ką man
padarysit, mus susies. Ir bloga, ir gera. Tik nepalikit manęs vieno. Buvau išpuikęs ir
kvailas. Sėdžiu savo kambarėlyje ir laukiu. Neapsakomai pasiilgau gyvo žmogaus. Laukiu
jo ateinant. Kiekvieną sykį, išgirdus kokį garsą kieme, bildesį ant laiptų, tankiau
suplaka širdis. Užgniaužiu kvapą.
Net jei ir būtų tasai mažasis nevala, kuriam iš
burnos taip bjauriai dvokia. Nei naujos žemės, nei žvaigždės, nei kalno viršūnės
nepasveikinčiau tokiu džiaugsmingu šūksniu, kokiu pasveikinčiau jį. Jo laukiu šią
rudens dieną, praėjus trejiems metams po Antrojo pasaulinio karo pabaigos.
Nereikia man Dievo, aukso, šlovės. Tas žmogus,
kuris malonėtų įžengti pas mane, gali nebūti Sokratas, Einšteinas, Napoleonas. Kad
tik ištesėtų pažadą tas mano draugas, senstantis, sumuręs, piktas ant žmonių,
pradvisęs alumi ir senom driskanom, Sėdėsim prie stalo, rūkysim bjaurius papirosus,
vėl kartosim savo nuvalkiotas tiesas, priekabes, gandus, nuoskaudas. Jis man pasakos,
koks yra drąsus, paslaugus, kilnus ir gabus, kaip smarkiai skiriasi nuo kitų mūsų
pažįstamų. Jam net į galvą neateis, kaip esu jam dėkingas, kad mane aplankė. Jis
niekad nesužinos, kad žiūriu į jį kaip į Viešpatį, į savo sutvėrėją, geradarį
ir išganytoją. Žiūriu į jį su slepiamu džiaugsmu, esu dėkingas jam už tai, kad
jis sėdi prie šito stalo, kad jis yra.
Tačiau jis neateina.
Nežino, kad yra trokštamas kaip oras, vanduo,
motinos pienas ir šviesa.
Jei žinotų, ateitų pas mane.
Apie vienuoliktą valandą naktį šalta ir tuščia.
Sėdžiu šviečiant elektros lempai, už lango tamsu. Užrakinu duris, iš lėto lipu
laiptais žemyn. Stabteliu. Įsiklausau.
1956
Vertė V.Volskytė
Novelė Nowa szkola
filozoficzna iš knygos Poezija. Dramat. Proza 1973
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|