|
<< Atgal
MOKĖTI
UŽDUOTI KLAUSIMUS
(TESTAS
FILOLOGAMS IR FILOSOFAMS)
Abejonė
gali būti tik ten, kur yra klausimas, klausimas tik ten, kur yra atsakymas,
o atsakymas tik ten, kur kažkas gali būti pasakyta.
Apie ką
negalima kalbėti, apie tai reikia tylėti. |
Ludwigas Wittgensteinas
Klausimas:
... Atsakymas: Žmogus sugeba konstruoti kalbas, kuriomis gali būti
išreikšta kiekviena prasmė, neturėdamas supratimo apie tai, kaip ir ką
reiškia kiekvienas žodis. Taip pat, kaip kalbama nežinant, kaip
susidaro atskiri garsai. Žmogui neįmanoma tiesiogiai paimti iš
kalbos jos logiką. Kalba aprengia mintį. Ir netgi taip, kad iš išorinės
rūbo formos negali spręsti apie minties, kurią jis aprengia, formą; nes
išorinė rūbo forma sudaryta visai ne tam, kad leistų atpažinti kūno
formą. Klausimas: ... Atsakymas: Kaip atpažįstu, kad
tai raudona? Matau, kad tai yra tas, ir tuomet žinau, kad tas
vadinasi šitaip. Tas? Kas?! Koks atsakymas į šį klausimą yra
prasmingas? Privačiam perėjimui nuo matomų dalykų į žodžius
negalėčiau pritaikyti jokių taisyklių. Čia taisyklės iš tikrųjų
pakimba ore, nes trūksta institucinių jų vartojimo pagrindų. Kaip
atpažįstu, kad ši spalva raudona? Vienas iš atsakymų būtų toks:
Mokiausi lietuvių (originale vokiečių)
kalbos. Klausimas: ... Atsakymas: Mūsų klaida yra ieškoti
paaiškinimo ten, kur faktus turėtume matyti kaip profenomeną, t.y.
ten, kur turėjome pasakyti: čia žaidžiamas šis kalbos žaidimas. Kokiu
tikslu sakau kam nors, kad prieš tai turėjau štai tokį norą? Žiūrėk
į kalbos žaidimą kaip į pirminį dalyką! Ir į jausmus (ir t.t.) kaip
į kalbos žaidimo traktavimo būdą, interpretaciją! Klausimas:
... Atsakymas: Objektus aš galiu tik
vadinti. Ženklai jiems
atstovauja. Aš galiu tik kalbėti apie juos, aš negaliu jų išreikšti.
Sakinys tegali pasakyti, kaip yra daiktas, o ne kas jis
yra. Sakinyje dalykų padėtis yra tarsi sudėliojama išbandymui.
Užuot pasakius: šis sakinys turi štai tokią prasmę, galima tiesiog
pasakyti: šis sakinys vaizduoja štai tokią dalykų padėtį. Klausimas:
... Atsakymas: Naujagimis neturi dantų. Žąsis
neturi dantų. Rožė neturi dantų. Norėtųsi pasakyti,
kad pastarasis teiginys yra akivaizdžiai teisingas! Jis net tikresnis nei
tas, kad žąsis jų neturi. Ir vis dėlto tai anaiptol ne taip aišku.
Nes kurgi rožė galėtų turėti dantis? Žąsis jų neturi savo žandikaulyje.
Žinoma, ji jų neturi ir savo sparnuose; tačiau niekas neturi šito
mintyje, kai sako, kad ji neturi dantų. Taip, bet jei kas nors pasakytų:
karvė sukramto savo pašarą ir po to patręšia juo rožę, taigi rožė
turi dantis gyvulio gerklėje. Tai nebūtų absurdiška, nes iš anksto visiškai
nežinoma, kur ieškoti rožės dantų. Aš noriu išmokyti štai
ko: nuo paslėptos nesąmonės pereiti į akivaizdžią. Klausimas:
... Atsakymas: Į tai, kad vaizdai bei išgalvoti pasakojimai mums
teikia malonumą, užima mūsų protus, žiūrėk ne į kaip savaime
suprantamą, bet kaip į keistą faktą. Nežiūrėk į tai kaip
į savaime suprantamą dalyką reiškia: stebėkis tuo, kaip stebiesi
kitais dalykais, kurie tau kelia nerimą. Tuomet tai, kas problemiška, išnyks,
nes šį faktą priimsi kaip bet kurį kitą. (Perėjimas nuo atviros į
paslėptą nesąmonę). Tą pasakęs, jis paliko ją kaip ir
dieną prieš tai. Ar suprantu šį sakinį? Ar suprantu jį taip,
kaip turėčiau suprasti išgirdęs jį kokiame pasakojime? Jeigu jis būtų
išsakytas paskirai, tuomet pasakyčiau, kad nežinau, apie ką jame šnekama.
Tačiau vis tiek žinočiau, kaip šis sakinys galėtų būti pavartotas: aš
pats galėčiau sugalvoti jam kontekstą. Klausimas:
... Atsakymas: Žmonės sutartinai sako, kad jie mato, girdi,
jaučia ir t.t. (nors kai kurie yra akli, o kai kurie kurti). Taigi jie
patys sau liudija, kad turi sąmonę. Tačiau kaip keista! Kam aš iš
tikrųjų pranešu, kai sakau: Aš turiu sąmonę? Koks tikslas sakyti
tai sau pačiam, ir kaip gali kitas mane suprasti? Na, tokie sakiniai,
kaip Aš matau, Aš girdžiu, Aš turiu sąmonę, iš tikrųjų
turi savo vartoseną. Gydytojui sakau: Dabar vėl girdžiu šia
ausimi; tam, kuris galvoja, kad esu apalpęs, sakau: Aš atgavau sąmonę
ir t.t. Klausimas: ... Atsakymas: Skausmo sąvoką išmokai
kartu su kalba. Klausimas: ... Atsakymas: Taisyklingas
filosofijos metodas būtų toks: nesakyti nieko, išskyrus tai, kas gali būti
pasakyta, taigi gamtos mokslų sakinių, taigi to, kas neturi nieko bendra
su filosofija, ir tuomet visada, kai kas nors panorėtų pasakyti ką nors
metafiziška, parodyti jam, kad kai kuriems ženklams savo sakiniuose jis
nesuteikė jokios reikšmės. Klausimas: ... Atsakymas:
Pasaulis nepriklauso nuo mano valios. Tai, kad saulė rytoj pakils, yra
hipotezė; o tai reiškia: mes nežinome, ar ji pakils. Viso
modernaus pasaulėvaizdžio pamatą sudaro iliuzija, kad vadinamieji gamtos
dėsniai yra gamtos reiškinių aiškinimai. Klausimas:
... Atsakymas: Jokiu būdu negalima iš vienos dalykų padėties
buvimo daryti išvados, kad yra kita, visiškai skirtinga dalykų padėtis.
Nėra jokio priežastinio ryšio, kuris pateisintų tokią išvadą. Ateities
įvykių negalime išvesti iš dabarties įvykių. Tikėjimas priežastiniu
ryšiu yra prietaras. Klausimas: ... Atsakymas: Jokio
proceso negalime palyginti su laiko tėkme tokios nėra, o tik su
kitu procesu (tarkime, su chronometro eiga). Taigi laiko tėkmės
aprašymas įmanomas tik tuomet, kai pasiremiame kitu procesu. Visiškai
tas pats galioja erdvei. Klausimas: ... Atsakymas: Visi
sakiniai yra lygiaverčiai. Todėl negali būti ir jokių etikos sakinių.
Sakiniai negali išreikšti nieko aukštesnio. Aišku, kad etika
negali būti išreikšta. Etika yra transcendentali. Klausimas:
... Atsakymas: Laikinis žmogaus sielos nemirtingumas, t.y. jos
tolesnis amžinas pomirtinis gyvenimas, ne tik nėra nieku būdu
garantuotas, bet visų pirma šia prielaida apskritai nepasiekama to, ko ja
buvo visuomet siekiama. Ar išsprendžiama mįslė tuo, kad gyvenu amžinai?
Ar tuomet tas amžinas gyvenimas nėra toks pat mįslingas, kaip dabartinis?
Gyvenimo mįslės sprendimas erdvėje ir laike yra už erdvės ir
laiko. Klausimas: ... Atsakymas:
Mano kalbos ribos žymi
mano pasaulio ribas. Ko negalime galvoti, to negalime galvoti; todėl
negalime ir pasakyti, ko negalime galvoti. Ši pastaba padeda
suprasti, kaip reikia spręsti klausimą, kuriuo laipsniu solipsizmas yra
tiesa. Tai, ką solipsizmas turi mintyje, yra visiškai teisinga, tik to
negalima išsakyti, bet tai rodo save. Tai, kad pasaulis yra mano pasaulis,
matyti iš to, kad kalbos (kurią suprantu tiktai aš) ribos žymi mano
pasaulio ribas. Čia matome, kad solipsizmas, kai jo griežtai
laikomasi, sutampa su grynuoju realizmu. Aš solipsizme susitraukia į betįsį
tašką, ir pasilieka su juo siejama tikrovė. Taigi iš tikrųjų
yra prasmė, kuria filosofijoje galime kalbėti apie nepsichologinį Aš. Aš
įžengia į filosofiją tuo, kad pasaulis yra mano pasaulis.
Filosofinis Aš tai ne žmogus, ne žmogaus kūnas arba žmogaus siela,
apie kurią kalba psichologija, o metafizinis subjektas, pasaulio riba, o ne
jo dalis. Klausimas: ... Atsakymas: Dauguma sakinių ir
klausimų, parašytų apie filosofinius dalykus, yra ne klaidingi, o
beprasmiai. Todėl išvis negalime atsakyti į tokio pobūdžio klausimus,
galime tik teigti, kad jie yra beprasmiai. Dauguma filosofų klausimų ir
sakinių kyla dėl to, kad mes nesuprantame mūsų kalbos logikos. (Jie yra
tokio pat pobūdžio, kaip ir klausimas, ar Gėris yra labiau ar mažiau
tapatus nei Grožis). Todėl nenuostabu, kad didžiausios problemos
iš tikrųjų nėra jokios problemos. Klausimas:
... Atsakymas: Gyvenimo problemos sprendimas yra tos problemos išnykimas.
Mes jaučiame, kad net jei būtų atsakyta į visus galimus mokslo
klausimus, mūsų gyvenimo problemos net nebūtų paliestos. Žinoma, tada
nebelieka jokių klausimų, o tai ir yra atsakymas. Klausimas:
... Atsakymas: Mano sakiniai aiškina tuo, kad tas, kuris mane
supranta, galiausiai atpažįsta juos kaip beprasmius, kai jais, ant jų,
per juos žengia. (Jis turi, taip sakant, numesti šalin kopėčias po to,
kai jomis užlipo). Jis turi įveikti šiuos sakinius, tuomet jis mato
pasaulį teisingai. Klausimas: ... Atsakymas:
...
Parengta pagal L.Wittgenstein Tractatus
Logico-Philosoficus
ir Filosofiniai tyrinėjimai (vertė Rolandas
Pavilionis) Parengė Darius Pocevičius
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|