<< Atgal
Armėnija ir armėnai Sukūręs visas gentis ir tautas, Dievas ėmėsi
dalinti joms žemę. Armėnams sulaukus savo eilės, neužimtas likosi tik gabalas
akmeningos dirvos. Armėnijos kalnai Pasakojama, kad Armėnijos kalnai senovėje buvę
broliai milžinai. Kiekvieną ankstyvą rytmetį, tik pabudę, jie apsijuosdavo diržus, o
paskui jau kits su kitu sveikindavosi. Prabėgus daugeliui metų, broliai suseno ir
nebepajėgė keltis taip anksti. Vieną kartą, atsibudę labai vėlai jie pamiršo
apsijuosti diržus ir pasisveikinti. Pamatęs tai Dievas brolius nubaudė, paversdamas
juos kalnais, diržus - žaliosiomis lankomis, o jų ašaras neišsenkančiais
šaltiniais. Araks'o upė Kartą vienas svetimšalis pagrobė armėnų
merginą. Vos tai sužinojęs jos mylimasis, tuojau pat leidosi vytis nenaudėlį,
trokšdamas išlaisvinti savo mylimąją. Po ilgų klajonių suradęs ją svetimame
glėbyje, jis išlaisvino merginą ir užmušė jos grobiką. Tačiau įsimylėjėlius
kerštaudami nužudė čia pat buvę žuvusiojo tarnai. Niekaip nesulaukdama
pargrįžtančio sūnaus, jo ieškoti išvyko motina. Radusi nužudytųjų kūnus, ji
sukniubo prie jų ir, negalėdama pakelti širdgėlos, čia pat numirė. Gyvačių kalnas Vieną naktį, tuo metu, kai visą žemę dar buvo
užtvindęs vanduo, Nojaus arka užplaukė ant kalno. Smūgis buvęs toks stiprus, kad
kalnas net perskilo į dvi dalis. Nojus tą kalną prakeikė ir liepė jį apgyvendinti
gyvatėmis bei kitais šliužais. Todėl dabar jis ir vadinasi gyvačių kalnu. Amenaprkič'o kalnas Karalienė Šamiram paguldė čia Ara
Gechecik'o1 kūną, kad aralezai2 jį atgaivintų. Netoliese stūksojo kitas kalnas.
Pamačiusi tūkstančius žmonių kopiant į Amenaprkič'o viršūnę, ji panoro šiai
prilygti ir iš pavydo ėmė tiestis aukštyn. Tada Amenaprkič'o kalnas tėškė
apsišaukėlei per galvą ir ši susmuko. Dabar ta vieta ir žiemą, ir vasarą išlieka
žalia. Mušo sritis Deivė Astchik'ė3
buvo pratusi vakarais nusileisti nuo Grguro kalno ir maudytis tuo pačiu vardu pavadintoje
upėje. Išgirdę apie tai vietiniai drąsuoliai ant gretimų kalvų ėmė kurti laužus,
kad jų liepsnos apšviestų nuostabųjį Astchik'ės kūną. Tai perpratusi, deivė
Astchik užleido ant slėnio neperregimą miglą. Dėl to šią sritį imta vadinti Mšuš
(rūkas, migla). Šis pavadinimas, keliaudamas iš lūpų į lūpas, vėliau
pasikeitė į Muš. Vajadzor'as (Dejonių tarpeklis) Valstietis iš Tanaat'o kaimo įsimylėjo savo
krikštamotės seserį. Norėdamas ją vesti, kelis kartus prašė vyskupo leidimo,
tačiau šis su tuo nenorėjo sutikti. Tada įsimylėjėliai nutarė jį nužudyti.
Valstietis įkopė į medį, nuo kurio buvo galima nusileisti į vyskupo balkoną ir
įvykdyti savo kėslus. Tačiau patyręs, jog šis ramiausiai miega, o iš jo lūpų
spinduliuoja šviesa, jis grįžo. Tada sumanyto reikalo ėmėsi valstiečio mylimoji.
Virve nusileidusi nuo medžio žemyn, ji prisiartino prie miegančio vyskupo ir susmeigė
jam į krutinę kinžalą. Vyskupas dar spėjo stryktelėti iš patalų ir sušukti: Kačet'o šaltinis Šio šaltinio vanduo turėjęs savybę vesti
žmones iš proto. Todėl visi Kačet'o gyventojai laikyti pamišėliais. Apie juos
pasakota linksmiausių atsitikimų. Azad'o gyvenvietė Vykdamas pro šią gyvenvietę, Lenik-Timūr'as5 apiplėšė bažnyčią. Tuojau pat jo sprandas
persikreipė ir galva, užuot žiūrėjusi į priekį, persisuko veidu atgal. Sumojęs,
jog tai atsitiko dėl bažnyčios apiplėšimo, jis įsakė visą grobį grąžinti į
vietą ir jo galva išsyk grįžo į įprastą padėtį. Tada Lenik-Timūr'as atleido
gyvenvietę nuo duoklės ir nuo to laiko ją imta vadinti Azad (Laisvi). Dat-Melik'o (Vargas tau, melikai) kalnas Melikas Aikaz-išchan'as, Chnacach'o kaimo
valdytojas, garsėjo savo beširdiškumu ir pykčiu. Prasikaltusius valstiečius jis
įgrūsdavo į pintines ir paleisdavo kristi nuo kalno viršūnės žemyn. Kai pintinės
bildėdamos ridendavosi nuo kalno, juose uždaryti valstiečiai šaukdavo: Madachis'ės kaimas Kartą, labai seniai, gyveno daili mergina vardu
Madachis'ė. Šią merginą pamilo du broliai. Vyresniojo brolio ji paprašė į jų
kaimą iš kalnų atvesti geriamo vandens, o jaunesniojo nuo Tartar'o upės iki
ganyklų išrausti kanalą. Mergina pažadėjo ištekėsianti už to, kuris pirmas
susidorosiąs su pavestu darbu. Jet kuireri kar (Septynių seserų uola) Sisian'e esama didelės uolos, iš kurios
įtrūkimų labai dažnai galima pamatyti išlendančius driežus. Mamrut'o tvirtovė Mongolų antpuolio metu armėnai gynėsi nuo
priešų įsitvirtinę tvirtovėje. Išsekus maisto atsargoms, keletas vyrų, norėdami
parsigabenti maisto, slapčiomis išsmuko iš tvirtovės. Tačiau mongolai juos pastebėjo
ir nužudė. Šitai patyrusios žuvusiųjų žmonos metėsi nuo tvirtovės sienų žemyn
ir, atsitrenkusios į apačioje augusių medžių šakas, užsimušė. Paravakar (Senolės akmuo) Kartą vienai senolei pabodo gyventi šioje
ašarų pakalnėj ir ji nutarė nusižudyti. Užkopusi ant aukštos uolos ji užsimerkė
ir metėsi į tarpeklį. Tačiau savižudei krentant žemyn, išsiskleidė jos sijonų
skvernai ir ši palengva nusileido ant žemės. Atsimerkusi senolė pamatė, jog yra gyva
ir sveika. Aracani tiltas Šį tiltą pastatė armėnai, po juo kadaise
tekėjo upė. Tačiau, kai armėnus iš tos vietos išstūmė, Aracani upė įsižeidė
bei, pakreipusi savo vagą kita linkme, nustojo tekėjusi po tiltu. Vertė Gediminas Pulokas 1 - Ara Gechecik (Ara Nuostabusis)
- mirštantis ir vėl atgimstantis armėnų dievas. Šamiram - meilės ir geidulingumo
deivė. (Atgal>>>) tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |