|
<< Atgal
Juozas Kėkštas
ATSAKYMAI Į VIENKARTINIŲ DAILĖS IR
LITERATŪROS LEIDINIŲ REDAKCIJOS ANKETĄ
Atsakau tik į kelis klausimus. Į tuos, kurie,
mano nuomone, yra svarbesni, tampriau susiję su mūsų krašto literatūra.
1. Iki 1936 metų niekas nekalbėjo, niekas nerašė
apie Vilniaus krašto lietuvių literatūrą. Tai yra įdomus dalykas, kuris tačiau
nesunku suprasti: iki 1936 metų mes savos grožinės literatūros neturėjome.
Kanopka-Bajoraitis savo Iskarijotais nieko
literatūriškai vertingo nesukūrė. Tą patį padarė, tiksliau nieko nepadarė
Urboniukas savo monologais. Kiek rimčiau gal pasirodė Mackevičius, kuris kasmet
mums pakišdavo apysaką. Bet visa tai buvo įsčiuje mirę vaisiai. Nedygo. Neaugo.
Nerezonavo. Niekas jų neskaitė ir niekas nesijaudino. Turėjome romanistą, kuris didele
įtampa vargo nemigo naktis. Išdavoje gavome keliolika romanų. Ir kas? Nieko. Žodžiai,
kuriais buvo geidžiama pasiekti skaitytojo ausį ir širdį lūždavo ir dingdavo
tuštumoj. O iš tuštumos kaip iš tuštumos: neataidėjo iš jos joks garsas.
Vertėjas Antanas Valaitis žmogus prieškarinis, kuris nieko originalaus nėra
sukūręs, kuris neišaugo iš pokarinės Vilniaus krašto dirvos, savo vienu kitu vertimu
nesukėlė jokio lit. sąjūdžio. Ant. Valaičio darbus Vilniaus krašte greičiau gal
tektų matuoti ne literato, bet visuomenininko švietėjo nuopelnais. Šioj srity iš
tikro jis daug nudirbo. Vienintelis Valaičio svarbus nuopelnas mūsų jaunajai
literatūrai bene bus V[ilniausj l[ietuvių] meno ir literatūros d[raugi]jos įsteigimas.
Per šios draugijos ruošiamus įvairius literatūros vakarus gavo bręsti,
intelektuliniai ir kūrybiškai tvirtėti jaunas pradedančiųjų literatu avangardas. Nuo
pirmųjų viešųjų to avangardo pasirodymų (įvyko tai 1936 [193]7 metais) tenka
pradėti skaityti mūsų jaunos literatūros metus. Ateities literatūros istorikas, jeigu
norės kalbėti apie Vilniaus krašto lietuvių literatūrą (o darys tai tik tuomet, jei
mūsų literatūra įkops į vertas dėmesio aukštumas, nes dabar juk tik besivysto),
turės šią datą imti domėn. 1936 metais pamatėme scenoje Išmakė, 1936 metais
išeina Radziulio Pirmais sparnais, toji pirmoji lyrikos paukštė nuo
neatmenamųjų laikų. Bet šie faktai nėra dar dalyką lemiančios svarbos faktai.
Istoriniais (jei tokiu tonu galima kalbėti) yra štai kurie faktai: pirmas Vilniaus
lietuvių poezijos vakaras (1937 kovo 10 d.), Varsnų ir Vilniaus žodžio
priedo Kūrybos ir kritikos pasirodymas (1937 kovo mėnuo). Tai yra faktai, kurie
žymi svarbų Vilniaus krašto lietuvių literatūrinį ir bendrai kultūrinį
persilaužimą. Kiekvienas yra priverstas su šiais faktais skaitytis ir bešališkai
konstatuoti jų didžiulę vertę. Neperiodiškai išeiną vienkartiniai sukėlė tokį
sąjūdį, kokio iki 1936 metų niekam nepavyko sukelti. Jaunieji, ikšiol negirdimi ir
nepastebimi (kam rūpėjo jais susidominti, kam atėjo mintis, kad mumyse glūdi
kūrybinės jėgos?) išeina foruman ir mina pirmus pionieriškus žingsnius mūsų
krašto literatūrai. Žingsniai tai jauni, nenusistovėję ir lankstūs, bet rodo
didelę, nepalaužiamą valią kurti literatines vertybes. Ne kieno kito, tik
Varsnų nuopelnas yra, kad tai įvyko. Ne kieno kito, tik Varsnų nuopelnas,
kad šiandien Kazys Boruta, Butkų Juzė, Stepas Vykintas, Ant. Vengris ir kiti rimtais
žodžiais vertina ir svarsto mūsų krašto literatų darbus, kad mūsų tarpe yra
pavardės, su kuriom pirmą kartą susitinkame (rašo Boruta L[ietuvos]
ž[iniose], 210nr., 1938 m.), bet jau iš pirmo žvilgsnio neabejojame, kad dažnai
susitiksime, kad mūsų jaunųjų kolektyve stiprių talentų, kurie su laiku
išaugs ir mūsų literatūroje bei mene užims nemažą vietą (K. Boruta, ibid.).
Jeigu šiandien Ant. Pangonis gali pasidžiaugti, kad 1938 metais Vilniuje išėjo 5-ios
grožinės literatūros knygos tai yra ne kieno kito, tik varsnininkų intensyvaus
darbo rezultatas. Jei ne vienkartinių lit. leidinių ir Kūrybos ir kritikos
tribūna kasžin ar būtumėm šiuos rezultatus priėję. Tvirtinu tai primygtinai.
Jeigu šiandien kalbama ir mes patys kalbame apie mūsų literatūrą, jeigu
priėjome tai, ką turime, jeigu bendrai galime tvirtinti, kad ką nors literatūroje
laimėjome, tai tuos laimėjimus atsiekėme paskutiniųjų trejų metų eigoje.
Pokarinę mūsų literatūrą reikia skirti į du
nelygius metų periodus: iki 1936 metų ir po 1936 metų. Pirmasis periodas tai kai
kurių užsispyrusiųjų popierio dergimo darbas. Antrasis, kuris tveria vos 3-jus metus,
pasižymėjo jau literatūrinio įkarščio vaisingom perspektyvom. Kokiu būdu ir kaip
greitai prieisime iš tikro ko nors rimto ir pastoviai vertingo, sunku kol kas pasakyti.
Ne be įtakos bus čia įvairūs subjektyvūs ir objektyvūs vyksmai. Viena tačiau reikia
pabrėžti: mūsų rimtas pastangas kopti į viršų. O tai yra vertingas dalykas. Tai yra
didžiausias laimėjimas.
2. Man visuomenė visi: keli šimtai
tūkstančių žmonių, kurių tarpe yra 90 nuošimčių valstiečių ir šiaip fizinio
darbo žmonių plius 10 nuošimčių inteligentų. Mūsų inteligentų tarpe yra 90
nuošimčių pokarinio intelektualinio prieauglio ir 10 nuošimčių užsilikusių iš ano
amžiaus pabaigos žmonių.
Man skaitytojas tai konfesionalas, prieš kurį
atsistojęs (klauptis nemėgstu) atlieku savo sielos išpažintį. Tai, kas man skauda:
džiaugsmą ir liūdesį, entuziazmą ir tulžį rašalu į popierį lieju. Ne visuomet
man tai pavyksta, pats tai jaučiu ir geriau jaučiu negu tie, kurie nurodo mano klaidas.
Aš nemoku, sėsdamas rašyti, klausti konsumento, ar tai, kas mane graužia, jam patiks
ar nepatiks, ar jausmą, kurį noriu išgyventi ir išreikšti man patinkama forma, jis
supras ar nesupras. Rašau. Tai yra savotiškas dvasinių pergyvenimų autentizmas. Bet
rašantis, mano nuomone, neturi vengti nuoširdumo, o atvirkščiai, nuoširdus savo
gyvenamo jausmo reiškimas yra tikriausias laidas, kad jis savo talentą, jeigu jį turi,
sunaudos ir atsieks tinkamą artizmo aukštumą.
Kokie yra pas mus skaitytojai? Įvairūs. Iš
praktikos patyriau, kad prastos, neužnuodytos, nuoširdžiai atviros dvasinės
konstrukcijos žmogus (valstietis, amatininkas, moksleivis) geriau suprasdavo mano
eilėraštį už ne vieną turintį pretenzijų vadintis inteligentu. Pas mus mėgstama
imti rankon rašančio kūrybinį padarą su aprioriniu nusiteikimu į jį. Jei žmogus
savo gyvenime perėjo faktus, dėl kurių mūsų inteligentui yra įkalbėta, kad jie esą
nelojalūs ir pragaro verti, jei žmogui prilipdyta pražilusių dvasinių puvėsių
pjovėjo vardas visa, ką jis bedarys, visa, ką jis berašys bus irgi tik pragaro
verta ir iš anksto smerktina. Žmonės mašinos. Žmonės, kurie ant pečių nešioja
labai primityvų mechanizmą. Būtinai turi jį jiems kas nors kaip laikrodį prisukti.
Žmonės, negyveną laisva, nepriklausoma, sava mintimi. Su tokiu žmogumi kartais mėgini
kalbėti ir staiga, besitikėdamas išgirsti kokią gilesnę mintį pajunti labai
plokščią reklamą. Mūsų inteligentai, kuriems privalu, rodos, būtų turėti miklią
skaitytojišką kultūrą ir skonį daugumoje nemoka skaityti, ypač poezijos. Laisvas
eiliavimas? Ne, jie tokių dalykų iš viso, dargi iš tolo, niekad nėra matę. Žino,
tiesa (kažkas jiems kalbėjęs apie tai), kad Lietuvoj kažkuomet buvo futuristai,
pasivadinę Keturių vėjų ar Trečio fronto vardu (gerai neprisimena), bet
vėl kažkokiame laikraštyje išskaitė, kad visi jie žlugo. Tiems mūsų
inteligentams (kurių tarpe pasitaiko ir literatūros mokytojas, ir net rašytojas)
laisvas eiliavimas, nauja metafora, naujas stilius tai futurizmas, o futurizmas
tai juk praskambėjusi daina. Kiekviena inovacija, kiekviena nenuvalkiota, originali
metafora, novatoriška grafinė eilėraščio konstrukcija juos pykina. Bet juos nauja
metafora, nauja grafika, naujai atjausti ir išreikšti dalykai pykina ne todėl, kad toji
metafora, palyginimas, grafika ir bendrai nešabloniškai išgyventi jausmai yra kartais
nelabai nusisekę, turi trūkumų bet todėl, kad tai yra nauji dalykai, kad jie
tokių dalykų nėra matę. Jie žino, kad Maironis buvo poetas (mokytojas, gimnazijos
suole sėdint, šitai sakė), jie gėrisi, žavisi Maironiu ar kitu kokiu Vienažindžiu
(nes mokytojas liepė). Jie labai nusistebi, kai pasakai, kad ir šiandien yra žmonės,
kurie poeziją rašo. Ką jie žino apie formines ir ideologines tėkmes šių dienų
poezijoje ir bendrai literatūroje? Net tie, kurie mėgsta kartais pakalbėti apie
literatūrą, ar yra kuomet paskaitę ar bent pavartę kurio nors lenkų naujojo poeto
eilėraščių knygą? O juk tos knygos yra panosėje. O ką jau bekalbėti apie kitų
Europos kraštų literatūrą. Įsitikintų, kad novatoriškumas tai nebūtinai
futurizmas ir kad laisvas eiliavimas nėra jau gal toks atgyventas dalykas.
Skaitytojai neofobai, skaitytojai, bijantieji kaip ugnies papuvusių užtvarų griovimo,
skaitytojai a priori neigiamai nusiteikę į tuos, kurie kovoja prieš visokeriopą
marazmą, blogiausios ir pavojingiausios rūšies skaitytojai.
Vienas Lietuvos poetų, rašydamas man laiške apie
Albino Žukausko eilėraščius, išsireiškė, kad kasžin ar jo knyga turėsianti
Lietuvoj pasisekimą. Girdi, jis rašąs laisvai, naujoviškai, o mūsų publika yra
atpratus nuo laisvojo eiliavimo. Žinom, kas yra toji publika. Didelis būtų
rašytojo nusižeminimas, jei jis rašytų tik tai, prie ko publika yra pripratus,
ir tik taip, kaip publika nori. Rašytojas turi būti ištikimas sau. Turi imti
temas, kuriomis gyvena ir mato jų didelę svarbą. Turi jausti ir galvoti šio, o ne
kurio ten praūžusio amžiaus žmogaus psichinėmis kategorijomis. Jausmą reikšti taip,
kad pataikytum į pačią naujo žmogaus (nes tik toks jį mokės suprasti) sielos
gilumą.
Kritikos pas mus kaip ir nėra. Yra mėginimai
rašyti kritikos straipsnius. Kartais jie yra gana vykę. Pas mus vienintelis gal Jonas
Dagys pastovesniu ir daugiau nuolatiniu įvairių kritikos straipsnių rašymu parodo
šioje srityje gan tvirtas ambicijas. Mūsų kūryba jaunutė, todėl ir kritika nespėjo
pakopti į tinkamą pakylą. Majakovskis sakydavo: U nas redaktora znajut: mnie
nravitsia ili mnie nie nravitsia. Tą patį galima pasakyti apie mūsų kritikus.
Pagrįsti savo manymus jiems dar per sunku. Stinga literatūriškai kritiško išprusimo,
stinga žinojimo. Jų plunksnai, akiai ir ausiai dar yra svetimos moksliškai kritiškos
kategorijos ir terminologija. Be šių dalyku kritikas niekuo nesiskiria nuo eilinio
skaitytojo, kuris irgi moka pasakyti man patinka arba nepatinka. Iš eilinio
skaitytojo dažnai sunku yra daugiau reikalauti, nors irgi turėtų būti kitaip. Bet
negalima dovanoti kritikui, jei jis pasitenkina keliais mažareikšmiais, nieko
nekalbančiais ir dalyko nepaaiškinančiais žodžiais pasisakyti apie kūrybinį
padarą, netoli tenueidamas nuo pasakymo man patinka arba man nepatinka.
Šitaip kalbėti galima apie kotletą, alų ar šunį, bet ne apie literatūrinį
veikalą.
3. Mane domina problemos tautiniai socialinės.
Žmogus paniekos epochos fone. Kenčiantis, engiamas žmogus kuriam mūsų amžiaus
barbarija atima visa, kas žmogiška, kilnu ir šventa. Fašizmas, prisidengęs
melagingais tautiniais šūkiais, neša žmonijai tautinę ir socialinę slėgtį.
Tautinę laisvę ir didybę mato kitų (mažesnių) tautų slėgime. Socialinę
lygybę mato darbininko ir darbdavio harmoningame sugyvenime bei kumščia
saugomoj ir ginamoj eksploatacijoj. Žmogus neegzistuoja, jis jam bemintis, suisterizuotas
galvijas, kurio vyriausia pareiga ranką pakėlus, kartu su visa kaimene šaukti
viva arba heil! Todėl mūsų epocha reikalinga yra naujo Sturm und
Drang'o. Reikalinga žmonių, keliančių balsą prieš ilgų peilių naktį, už
šviesų ir laisvą žmonijos rytą.
4. Didžioji ir vertingoji literatūra išaugo kovoje
prieš smurtą, nelaisvę ir savo amžiaus gėdą. Kovoje prieš feodališkąjį
absoliutizmą išaugo Šilerio karta, kovoje išaugo Puškinai, Nikitinai, Gorkiai ir
Majakovskiai, kova pagimdė didžiuosius lenkus: Mickevičių, Slovackį, Vispianskį,
Žeromskį, Strugą ir kitus. Rašytojai šią tiesą turi suprasti. Tuomet pamatys prieš
save nemažas perspektyvas.
5. Visų pirma reikia sugriauti mūsų pačių tarpe
giliai įsišaknijusią neofobiją, stagnaciją, neigiamos prasmės tradicionalizmą,
judrumo ir bet kokios kovos baimę. Jau šiuos dalykus griaudami, smarkiai pagyvėsime. O
jeigu pereisime į aukštesnę griovimo stadiją (atsakymas į 4-tą klausimą) dings
skundai dėl gyvumo stokos. Patys esame šių dalykų ponai, viskas priklauso nuo mūsų
pačių, nuo mūsų valios.
Kėkštas, Juozas. Dega vėjai:
Rinktinė (Eilėraščiai, vertimai, straipsniai, laiškai) Vilnius: Vaga, 1986.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|