|
<< Atgal
Juozas Kėkštas
ATSAKYMAI Į LITERATŪROS LANKŲ ANKETOS
KLAUSIMUS
Svarbiausia ir aktualiausia problema paliesta
trečiuoju klausimu, ir aš tik į jį atsakysiu. Tiksliau tariant, paklosiu porą
minčių ryšium su šiuo klausimu.
Nežinau, kas galvojama sakant mūsų literatūros
gyvenimas. Ar čia manoma apie lietuvių literatūrinį gyvenimą apskritai, ar tik
apie emigracinį literatūrinį gyvenimą. Mūsų literatūra tai viskas, kas
kuriama ar sukurta lietuvių kalba ir Krašte, ir emigracijoje. Nors ir nelygiose, ir
skirtingose sąlygose, lietuviškas žodis yra puoselėjamas ir vienur, ir antrur.
<...>. Kai kurie emigrantai rašytojai, ypač jaunieji, atkakliai stengiasi
nepasiduoti moraliniams ir medžiaginiams nedatekliams ir pagal išgales tęsti lietuvių
literatūros tradiciją. Į visa tai norėčiau atkreipti dėmesį tų, kurie dar ir
šiandien emigracinę visuomenę linkę laikyti tauta ištrėmime, užmiršdami, jog
tauta liko Krašte, o emigracijos sauja tai tik tautos fragmentas, nežymi jos dalis,
vis labiau ir labiau nutolstanti nuo jos kamieno ne tik fiziniai, bet ir dvasiniai. Į
mūsiškumo ir lietuviškumo monopolį emigrantai neturi jokių teisių. Ypač
klystama, kai mėginama visą Krašte vykstantį literatūrinį gyvenimą smerkti
e n b l o c ir ignoruoti ten vykstančias dėmesio vertas
kūrybines apraiškas. O Krašte vyksta dabar didelė kūryba ir kova už tautos gyvybę
ir jos kultūrą.
Kalbėti apie lietuvių literatūros gyvenimo visumą
ir apie to gyvenimo eventualius trūkumus labai plati tema. Reiktų gerai pažinti ir
įsigilinti į komplikuotą ekonominį, socialinį, politinį ir kultūrinį Krašto
mechanizmą, ko nepadarius neįmanoma tinkamai suprasti Krašte vykstančio kūrybinio
proceso. Nelengva kalbėti apie kraštinės literatūros neigiamybes ir
teigiamybes, nes esame per daug nuo jo nutolę. Mus pasiekia tenykščio gyvenimo
tik nuotrupos. Geografiniai, laikiniai ir ideologiniai nuotoliai drumsčia
žvilgsnius ir kliudo objektyviai vertinti Krašto darbus ir kovas. Žinome tik, kad
Krašto rašytojai sielojasi lietuvių kultūros ateitimi ir kuria <...> kad šalia
seniau žinomų vardų (Boruta, Grušas, Putinas, Simonaitytė, Lastas, Anglickis,
Tilvytis, Matuzevičius ir kt.) atsiranda vis daugiau naujų, jaunų jėgų, kad
leidžiami daugtūkstantiniai savųjų ir svetimųjų klasikų ir ne klasikų raštų
tiražai ir, kas svarbiausia, visa tai Krašte skaitoma, pergalvojama, komentuojama
<...>
Daugelis emigracijoje atsidūrusių literatų ir
pseudoliteratų, kurie susibūrė į vad. L[ietuvių] r[ašytojų] d[raugiją] (vardas per
daug pretenzingas, tartum lietuvių rašytojų esama tik emigracijoje), diriguojamą iš
vieno Čikagos priemiesčio, nuo pat pirmų emigracijos dienų atsistojo ir tebestovi
n e t a u t o j e , o
š a l i a t a u t o s . Su
mažom išimtim arba skęstamą praeityje, neparodant mažiausio noro pajusti dabarties
pulsą (buitinė proza su kaimo gyvenimu bei sentimentais, nostalgiškos rašalo
lagūnos su praeities krantais ir seniai išeksploatuota flora ir fauna), arba mėginama
kalbėti apie dabartį ir ateiti praeities simboliais ir kategorijomis (vyresniosios
kartos poetų patriotika su forminiu ir idėjiniu regresu). Taip tautą
šaukiančiųjų poetų žodžių tauta negirdi, nes jų žodžiai tautos nesiekia.
<...>. Emigrantai rašytojai savo likimą turi sieti ne su emigracijos likimu,
bet su Lietuva, kaip integraline mūsų pačių prasmės ir likimo dalimi
(Literatūros lankai).
Jei žiūrima į literatūrinį ir bendrą dvasinį
gyvenimą kaip į kokią uždarą ir statišką konservų dėžę, tai visai suprantami ir
logiški tokie liguisti reiškiniai, kaip kai kurių emigrantų rašytojų juokingas
įsitikinimas, jog su jais baigiasi lietuvių literatūra, ar net vieno kito manymas, jog
jo vardas reiškiąs tašką lietuvių literatūros istorijoje. Tiem korifėjam
atrodo, jog ne tik Krašte likę rašytojai esą nieko verti, žuvę tautai ar net
tautą išdavę (?!), bet ir emigracijoje po jų atėjusi karta (lankininkai) ir
pokartė (jaunesnieji lankininkai) esą ignotini ir nevertintini, nes eina savu keliu ir
ieško naujų impulsų ir naujų formų savo išgyvenimams bei patirčiai išsakyti.
Prisiminkime tik liūdnos atminties kampaniją prieš žemininkus ir lankininkus,
nekalbant jau apie kitus žygius, kurių ėmėsi visa emigracinė camera
obscura.
Vyriausias laikas būtų pervertinti vertybes
ir pravesti griežtą ikišiolinių pozicijų reviziją.
<...>
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|