|
<< Atgal
Henrikas Nagys ir filosofai
Henriką Nagį esu matęs vieną
vienintelį kartą, kai 1991 m. balandžio 29 d. aplankiau jį Monrealyje. Kelias valandas
kalbėjomės apie įvairiausius dalykus, šokinėdami nuo temos prie temos. Pokalbio dalį
apie filosofus ir filosofiją įrašiau į magnetofono juostą. Henrikas Nagys buvo bene
dukart atvykęs į Lietuvą, laikraščiai spausdino ilgus pasikalbėjimus su juo. Paskui
atėjo žinia apie jo mirtį. Mano juosta gulėjo stalčiuje.
Šiemet Gražina Gedienė pradėjo
rengti atsiminimų knygą apie Henriką Nagį. Ji žinojo, kad buvau su juo susitikęs ir
paprašė, kad apie tai parašyčiau. Tada ir susiradau pokalbio įrašą.
ARŪNAS SVERDIOLAS
Arūnas Sverdiolas. Norėčiau
paklausinėti Jūsų apie Juozo Girniaus filosofijos seminarą, kuris jau yra tapęs
šiokia tokia legenda: karo metais buvusi rimtai studijuojama Martino Heideggerio
filosofija, skaitoma didžioji jo knyga Sein und Zeit. Girdėjau, kad Jums yra tekę
tame seminare dalyvauti. O
greta to Antanas Maceina pradėjo dėstyti Vytauto Didžiojo universitete egzistencinę
filosofiją, remdamasis Rilke's poezija. Atrodo, tuo metu mūsų filosofijoje prasidėjo
lūžis ar bent staigokas posūkis, kuriam, deja, nebuvo lemta turėti tęsinio. Kaip,
beje, ir mūsų literatūroje, kuri šiuo atžvilgiu vis dėlto buvo gerokai laimingesnė,
nors tiktai išeivijoje. Bet gal galėtume pradėti kiek iš toliau: kaip Jūs
priartėjote prie filosofijos studijų? Rodos, ne iš karto pasirinkote studijuoti
literatūrą?
Henrikas Nagys. Kaune studijavau
architektūrą, bet man buvo labai neįdomu: matematikos visokios... Dabar galvoju apie
tuos metus, ir man jų nėra visai. Tik vieną žmogų atsimenu, architektą Kovalskį:
labai gerai dėstė. Meno istoriją dėstė Jonas Grinius. Jo estetikos negalėjau
pakęsti, atrodė kaip fanatikas: peikdavo Vienožinskio nuogybes, aiškino, kad ir
Michelangelo Dovydą reikia pridengti.
A. S. Tai buvo dar pirmosios tarybinės
okupacijos metu?
H. N. Aš gyvenau
Kaip dabar vadinasi
Naujoji Vilnia?
A. S. Naujoji Vilnia.
H. N. Kai bolševikai užėmė Lietuvą, mano
tėvas jau buvo iškeltas į Naująją Vilnią. Kai tik baigėme gimnaziją su broliu
gyvenau Naujojoje Vilnioje, o Kaune studijavau architektūrą ir kartu ėjau į Meno
mokyklą. Meno mokykloje klausydavau meno istorijas. Ten sėdėdavau nuo aštuonių ryto
iki devynių vakaro; valgykloje pavalgau ir vėl sėdžiu.
Pradėjo toks rauplėtas rusas dėstyti trumpą
VKP(b) kursą, o toks Sipavičius vertė. Tai mes juos iš proto varėme: sugulę ant
suolų, kad nesimatytų, dainuojame visokias dainas. Buvo galima rašyti klausimus, mes,
žinoma, prirašėme visokių. Tai neatsako į juos, pasižiūri ir meta. Sakome: Jūs
neatsakote, drauge. Reikalauja: Prašau parašyti taip pat pavardę. Tai vienas
mūsų sako: Gal tada ir adresą iš karto? Daugiau klausimų niekas ir neberašė:
tokie durni mes nebuvom.
Turėjau laikyti ir marksizmo-leninizmo egzaminą.
Manęs klausia: Drauge Nagy, ar yra kalėjimai Sovietų Sąjungoje? Sakau, kad
aišku, net šitoj gatvėj yra kalėjimas. Sako: Pasiimkite knygutę ir ateisite
kitą kartą. Tamsta nesupranti, kalėjimų Sovietų Sąjungoje nėra, yra tik
perauklėjimo įstaigos. Kitą kartą už savaitės vėl klausia to paties. Aš vėl
savo. Tamsta žiūri iš supuvusios visuomenės požiūrio taško. Ateisit kitą
kartą. O trečias kartas jau paskutinis. Be to vieno egzamino nebūtų perkėlę
į kitą kursą. Trečią kartą, žinoma, klausia vėl to paties. Sakau: Nėra jokių
kalėjimų. Na, matot tamsta, jūs ir susipratote. Susipratau
Kai čia
savo mokiniams kanadiečiams pasakoju apie tai kaip apie mažytę Sovietų Sąjungos
detalę, jie šaukia: But that's impossible! Taip, aiškinu jiems, tau rodo juoda ir
tvirtina: matai, čia balta kaip sniegas. Ir tu galų gale būsi priverstas sakyti
taip.
A. S. Ar studijuodamas architektūrą
turėjote sau artimų žmonių?
H. N. Universitete susitikau su Mamertu
Indriliūnu; buvo labai įdomus. Atėjau į sekretoriatą, ten reikėjo užsiregistruoti.
Jis tada buvo sekretorius, o Kolupaila - dekanas. Stovi toks garbanotas kaip meška, labai
gero veido. Žiūri į mane: Ar pats esi Henrikas Nagys, kuris rašo eilėraščius?
Taip, sakiau, rašiau, bet dabar nerašau. Aš, sako,
Mamertas Indriliūnas. Taip ir susipažinome.
Paskui labai dažnai su juo susitikdavome. Buvau pas
Mamertą namuose. Su savo mergina, Danute, atvažiavome į Biržus ir pėsti ėjome į
Vabalninką. Ėjome per Klausučių ulytėlą ir užėjome atsigerti. Buvo labai
karšta, o aš buvau ką tik persirgęs sausu pleuritu, baisiai gerti norisi. Prašau
vandens, o žmonės sako: Na kas gi čia vandenį geria? Jokiu būdu neduoda
vandens, neša pieną, alų. Tikrai, kokie puikūs buvo žmonės, Viešpatie! O grįždami
iš Vabalninko užėjome pas Mamertą. Davė alaus, ten alus pagrindinis gėrimas, aš
išgėriau ir tuoj susirgau: iš sauso pleurito pasidarė šlapias. Nebegalėjau paeiti,
reikėjo mane vežti. Man buvo velniškai šalta, nors buvo karščiausia diena. Mamertas
pasodino mane į ratus, davė savo kailinius.
A. S. Jūsų kartos žmonės, kauniečiai ir
kiti, prieš pat karą atrado Vilnių. Daugeliui tai buvo ypatinga patirtis: sudėtingas,
daugiasluoksnis, gilus miestas. Ką Vilnius reiškė Jums?
H. N. Bolševikmečiu į Vilnių iš Naujosios
Vilnios dažnai atvažiuodavau vasarą. Ji ir išliko atmintyje: tokios negyvos vasaros
niekada daugiau neturėjau. Tėvas buvo kelio meistras, ir mes turėjome tokį didelį,
milžinišką sodą prie geležinkelio stoties. Buvo tiesiog simboliška: tas sodas visas
buvo išmiręs obelys, kriaušės nušalusios.
Mes gyvenome prie geležinkelio, ir niekad gyvenime
neužmiršiu, kaip tie visi vežami žmonės rėkė ir giedojo, ir prašė gerti
O
motina pasiėmė kibirą vandens, kibirą pieno. Ir duonos pasiėmė. Mano sesuo tada buvo
gal keturiolikos metų, tai ji man sakė: Tu neik. Ten viskas buvo apstatyta
enkavėdistais. Tėvas sako: Mūsų motina iš proto išsikraustė. Ji sugėdino
tokį ruselį kareivį: Kaip tu neturi gėdos, žmonės rėkia, o tu
Sako jam:
Šauk, jeigu nori. Ir motina ėjo, vaikščiojo ir padėjo daugybei žmonių,
nešiojo laiškus. Vėliau mes gaudavome laiškus žmonių, kurie grįžo iš Sibiro ir
ją atsiminė. Bet visi tie vagonai
Žinai, buvo klaiku. Buvau Kaune, kai pradėjo
vežti. Ėjau į stotį ir mačiau, kaip tie sunkvežimiai važiuoja
Aš atvažiavau į
Naująją Vilnią praėjus maždaug mėnesiui po bolševikų okupacijos
A. S. Kaip patyrėte okupacijos pradžią?
H. N. Birželio 15 d. buvo turbūt pati
šviesiausia ir pati baisiausia diena mano gyvenime, nes mes buvome paskutinė laida
Nepriklausomos Lietuvos gimnazijos, Kėdainių valstybinės gimnazijos. Aš kalbėjau
už klasę. Kai baigėsi iškilmės, prie direktoriaus kažkas priėjo ir kažką pasakė
į ausį. Jis staiga visiškai išbalo, ir iš karto supratau, kad kažkas blogai.
Maždaug po penkių valandų plentu pamatėme važiuojančius tankus. Baisiausiai barška,
byra visokie gelžgaliai, galvojau: kaip tos dėžės ir važiuoja. Ir ore lėktuvai,
masė. Žemė drebėjo. Buvo labai aišku, kas vyksta.
Tėvas turėjo skubiai pertvarkyti visą Naujosios
Vilnios stotį, praplėsti bėgius. Visus iešmus reikėjo perpjauti. Jo visos kojos buvo
kruvinos: nusiima aulinius batus
Buvo duotas nežmoniškai trumpas laikas keturios
dienos. Dirbo turbūt keturi tūkstančiai darbininkų. Lenkai pasižymi darbe iš ryto ir
miega grioviuose arba eina namo. Tai tėvo vos nesušaudė gerai, kad spėjo
sutvarkyti. Žinai, jei tik kas - sabotaž. Tėvas sakydavo: jei manęs nebematysit,
žinokit, kad už tą sabotaž. Bet geležinkelį sutvarkė. Tai jį paskui
perkėlė į Kėdainius, padarė ruožo viršininku. Tėvas nepriklausė jokioms
partijoms. Buvo šaulys, bet neturėjo net uniformos.
A. S. O ką Jums reiškė Vilnius?
H. N. Pasakysiu atvirai: per bolševikmetį
buvo toks baisus, troškus laikas
Vilniuje buvau daug kartų, bet kadangi tokia
atmosfera buvo
Nuėjau į miesto biblioteką prie Aušros Vartų, ieškojau Miškinio,
Aisčio. Klausia: Tai kokią jūs čia dabar norite poeziją skaityti? Mes tokių
autorių nebelaikome. Už savaitės prie miesto Rotušės toks vienas pasilipęs ant
dėžės agituoja. Aš pradėjau replikuoti ir mes susikapojome, žmonės ėmė ploti. O
grįžus į stotį prieina toks pilietis ir klausia: Ar galiu su jumis pasikalbėti?
Norėčiau jums patarti, kad nereplikuotumėte. Turbūt neturite jokio supratimo, ką
darote. Ir nuėjo. Saugumietis, bet padorus žmogus. Jei būčiau po trijų mėnesių
daręs tą patį, tai dabar nesikalbėtume.
Atsimenu, Mačernis tada mane nustebino. Mes
susitikdavome su juo Vilniuje, vaikščiodavome. Klausiau jo: Vytautai, ar tu rašai
dabar? Sako: Baigiu rašyti Vizijas ir rašau Sonetus. Klausiu: Kaip
tu gali rašyti šitokioje atmosferoje? Jis sako: Aš visai dėmesio nekreipiu.
Galvodavau sau: koks jis keistas žmogus, aš visai negalėjau rašyti, manyje virė
viskas. O jis buvo ramus, sakydavo: Matai, taip negalima
Esu buvęs universiteto bendrabutyje. Ten gyveno toks
Leonas Švedas, su kuriuo kartu ėjau į gimnaziją Pagėgiuose. Tai tas pats žmogus,
kuris parašė eilėraščių rinkinį Šauksmas ir jį išleido 1941 m. pavasarį:
bolševikiniai eilėraščiai, baisus bolševikas pasidarė. Man buvo labai skaudu, nes
jis buvo geras mano draugas. Atėjau į bendrabutį ir jo nebepažinau. Klausiu:
Leonai, ar tu tikrai esi
ar tik nuduodi? Teisinasi: Aš dėl pinigo, man
reikia pinigo. Sakau: Tai dar blogiau. Jei būtum įsitikinęs, aš tave bent
gerbčiau, bet jei dėl pinigo...
Vėliau jis atkeliavo į Čikagą, įžūliai
atvažiavo į Santaros suvažiavimą. Sako: Aš nuėjau į Wall Streetą ir
nusimyžau. Atsakiau: Nieko nenustebinai, Niujorko gatvėse viešai daro dar ir ne
tokius dalykus. Ar norėjai parodyti, kad niekini kapitalizmą? Tu juk dėl pinigo ir
atvažiavai. Sako man: Noriu Kraislerį nusipirkti. Ir tikrai
padirbėjo, nusipirko mašiną ir grįžo. Paskui Lenkijoje gyveno, Vroclave. Gerą balsą
turėjo, turbūt buvo choristas profesionalas. Išleido čia eilėraščių rinkinį
Sugrįžimai į Sodomą ir Gomorą, jį garbino: genijus. Baisiai prastas rinkinys,
pilnas visokių bliuznierstvų.
Vilnius tuomet man nereiškė to, ką dabar jis mums
visiems reiškia. Nes būdavo labai skaudu. Nueinu į Katedros aikštę, dažnai esu
tom gatvėm vaikščiojęs ir sėdėjęs su draugu prie Saugumo rūmų, o paskui jį
išvežė, jis dingo, sušaudytas. Sunkūs atsiminimai, slegiantys.
Labiau atsimenu Vilnių, kai jį išvadavo, atseit
mums atidavė Sovietai, ir mūsų aštuntą klasę nuvežė iš Kėdainių į ekskursiją.
Užlipome ant Gedimino pilies bokšto, buvome Katedroje, Petro ir Povilo bažnyčioje.
Nuostabi bažnyčia, išsižiojęs vaikščiojau, galvojau: Viešpatie, kokia graži!
Paskui, kai grįžau bolševikmečiu, buvau nuėjęs tenai daug kartų, bet viskas atrodė
kažkaip kitaip
Viskas taip skaudžiai atrodė, tų stalinų pristatyta. Pastatė
greitai Staliną ir prie Rotušės, užlipdė gipsu. Vieną kartą lijo baisus lietus,
einu aš iš geležinkelio stoties, žiūriu, stovi didžiausias būrys lenkų ir kad
juokiasi, kad rodo. O iš Stalino pilvo pradėjo lįsti šiaudai. Sako: Va, ką valgo
komunizmo tėvas. Aišku, greitai šoko, užlipdė, popiet viskas jau buvo sutvarkyta.
Kas savaitę važiuodavau į universitetą ir
grįždavau į Naująją Vilnią, nes Kaune taip pat buvo lygiai slogu. Reikėdavo
važiuoti traukiniu Leningradskij ekspres, kuris visuomet vėluodavo mažiausiai
pusantros valandos. Tas traukinys taip dvokė, kiekviename vagone buvo tokios bobos su
guminiais batais ir šluotom, klaikiai atrodė. Užaugau prie geležinkelio, todėl man
visa tai buvo labai keista...
A. S. O kaip iš architektūros patekote į
literatūrą ir filosofiją?
H. N. Kai tiktai vokiečiai užėmė Lietuvą,
atsidarė Filosofijos fakultetas ir aš tuojau pat ten perėjau. Man užskaitė tuos du
architektūros semestrus. Buvo baisiai malonu, bet vokiečių okupacinė valdžia
Filosofijos fakultetą pripažino tiktai pusiau. Mums dėstė tokioje patalpoje, kur į
stiklainius buvo sudėtos gyvatės, visokių šlykščių roplių prikabinėta ir
baisiausiai šalta, nekūrenama. Visi su paltais, Maceina tiesiog dreba. Kuraitis
pasidėjęs popierius žiūri į lubas ir kalba: ištisa litanija. Tai buvo vienas
malonumas.
Tada pasirinkau lietuvių kalbą ir literatūrą,
vokiečių kalbą ir literatūrą, pas Girnių filosofiją, pas Ivinskį
istoriją. Girnius buvo mūsų mokslo metodikos profesorius, visi jauni studentai turėjo
nueiti ir parodyti jam savo studijų planus. Tai man jis sako: Tamsta čia tiek
prisirašei, tai gyvensi universitete? Sakau: Gyvensiu. Galėsi taip?
Galėsiu. Gerai, pasižiūrėsime. Paskui su juo susipažinome
artimiau. Tokių, kur sėdėdavo nuo ryto iki vakaro, buvo visa gauja. Nebuvo jokios
prasmės grįžti į palėpę Italijos gatvėje prie Meno mokyklos (ten gyvenome
šešiese): šalta, nemalonu.
A. S. O kaip atrodė tas Girniaus seminaras?
H. N. Asmeniškas Girniaus seminaras
Girnius turėjo oficialų seminarą universitete ir paskui atrinko keturiolika ar
penkiolika dalyvių
Daugiausia tai buvo literatūros žmonės (tarp jų, beje, ir Jonas
Sereikis). Ten buvo kalbama įvairiais klausimais, apie egzistencialistinę filosofiją
irgi, nors tuo metu ji buvo beveik nežinoma ir nepopuliari. Martinas Heideggeris ar
Karlas Jaspersas, taip pat SØrenas Kierkegaard'as, kuris pirmasis
pradėjo visi jie buvo labai mažai žinomi arba apibūdinami neigiamai. Ypač
katalikų filosofai žiūrėjo į juos kaip į nihilistus, nors tokiu turbūt tiktai
Heideggerį galima vadinti.
Daug apie juos kalbėdavome. Visas knygas reikėdavo
perskaityti Sein und Zeit ir skaitant neišsikraustyti iš proto
Nieko
neįmanoma suprasti, prirašyta visokių žodžių, Sein-zum-Tode ir pan. Girnius
visus mus, seminaro dalyvius, vertindavo: Švedas ir kiti gerai, o tu, Henrikai,
irgi perplauki, bet zigzagais, kol galų gale pakliūni į kitą krantą. Žinojau, kad
negaliu būti filosofas ir niekad juo nebūsiu. Bet gerbiau filosofiją, sėdėdavau
seminaruose ir, kaip Girnius sakė, per tą upę perplaukiau. Zigzagais, negalėjau
tiesiai. Jis sakė: tai nesvarbu. Jaspersą skaityti jau buvo lengviau, nors man
labiausiai patiko Kierkegaard'as.
A. S. Jūs jau karo metais skaitėte
Kierkegaard'ą?
H. N. Taip, taip. Iš tikrųjų aš jį buvau
skaitęs pats vienas, bet paskui seminare su Girniumi buvo daug įdomiau. Tai buvo
vokietmečiu. Man Kierkegaard'as labai patiko. Jis toks, žinai, rašytojas ir filosofas
kartu. Tas Entweder oder labai puikiai parašytas. Jeigu vesi, gailėsies, jeigu
nevesi taip pat gailėsies. Vesi ar nevesi - vis tiek gailėsies. Taip eina ir eina
tas arba arba, arba arba. Bet tu nuolatos turi apsispręsti, visą laiką esi
tokioje įtampoje ir niekad iš tikrųjų negali teisingai pasirinkti. Nes kad ir ką tu
pasirinktum vis tiek gailėsies. Man labai jis patiko.
A. S. O Nietzsche tada skaitėte?
H. N. O taip, visą. Nietzsche aš labiau
žavėjausi kaip rašytoju, ne kaip filosofu! Man buvo labai aišku, kad tas visas Ūbermensch
ir visa kita yra tiktai jo pasisakymų simboliai ir figūros. Mane jis žavėjo kaip
rašytojas: nuostabiai parašyta! Nietzsche skaičiau su nepaprastu įdomumu, kaip ir
Kierkegaard'ą. Nietzsche's be galo turtinga, gera kalba ir puikiai viskas perteikta. Arba
tas sarkazmas
kai jis garbino Wagnerį, o paskui malė jį į miltus. Puikiai
parašyta. Kur jis giria Don Giovanni: kad tai beveik muzikos inkarnacija,
vienintelė opera, o Wagnerio operos šlamštas, nevykusios dramos ir tragedijos. Be
to, dar toks hipochondrikas, klajodavo visur su termometrais ir barometrais, visokiomis
piliulėmis, visą vaistinę vežiodavosi. Panašus į mane, nes aš, kai dar nesirgau,
tai tikrai toks hipochondriškas buvau, faktas. Iš manęs juokdavosi, sakydavo: Jei
reikia kokių tablečių, tai klausk Henriko, tikriausiai turi.
A. S. O kada pirmą kartą skaitėte
Nietzsche?
H. N. Nietzsche skaičiau, kai buvau turbūt
septyniolikos aštuoniolikos metų: dar gimnazijoje, ne universitete. Gimnazijoje
vokiečių literatūrą pradėjau skaityti turbūt nuo dvylikos ar trylikos metų.
Skaičiau vokiškai, nes mano senelė mamos netikra mama, pamotė kalbėjo tik
latviškai ir vokiškai. Mano mama kalbėjo rusiškai, vokiškai, latviškai ir
lietuviškai. Lietuviškai su labai juokingu akcentu, bet kalbėjo puikiai. Tad augdamas
pirma kalbėjau latviškai, tik paskui išmokau lietuviškai. O gal ir lygiagrečiai, nes
tėvas su manim kalbėjo lietuviškai, bet jis ir latviškai puikiai mokėjo. Vokiškai
mus su broliu mokyti pradėjo labai anksti, o mes protestavome: kam mums tos vokiečių
kalbos reikia. Tuo metu buvome turbūt ketverių penkerių metų. Galų gale motina mus
privertė mokytis, ir paskui buvau labai laimingas. Kai atėjome į gimnaziją, tai mums
tik juokas buvo
A. S. Kuo Jus patraukė Girnius?
H. N. Girniaus mąstymas atitiko laiko
dvasią. Buvo okupacija, karas, kita diena buvo nežinia. Greitai atėjo Stalingradas, bet
ir prieš Stalingradą mes Lietuvoje, bent žmonės, su kuriais aš bendravau, labai gerai
jautėme, kad bus katastrofa. Vokiečiai vis tiek yra durni: jie turi uždėti tau ant
galvos batą, pasiimti į vieną ranką botagą, į kitą revolverį ir tada
nusifotografuoja. Ir tai buvo laikoma atseit išlaisvintu kraštu. Buvo labai aišku, kad
juos suplieks. Tokia nuotaika visi ir gyvenome. Suvoki, kad visą laiką esi prieš mirtį
kaip egzistencinėje filosofijoje: mirtis yra visuomet labai reali tau, nes ji laukia.
Tokį mąstymą palaikė visa aplinka, nuotaikos ir tuometinės ideologijos
nacionalsocializmas, komunizmas, fašizmas (fašizmas mažiausiai, nors jį labiausiai
keikė), taip mes ir augome.
Girnius vis sakydavo tokią gyvenimiškai skaudžią
ironiją. Jei dabar kariaučiau, - sakė, nenorėčiau, kad mane nušautų į
nugarą, nešantį sriubą. Jis, tarnaudamas kariuomenėje, buvo paskirtas maisto
išnešiotoju. Norėtųsi pasitikti mirtį veidu, tiesiai. Iš tų visų
pasikalbėjimų buvo tik tiek malonių prisiminimų, kad jutome visiškai naują laiko
dvasią.
A. S. O kaip tas seminaras vykdavo?
Skaitydavote knygas ir jas nagrinėdavote ar svarstydavote dalyvių pranešimus?
H. N. Ne, jo asmeninis seminaras buvo kitoks.
Universitete taip, reikėdavo skaityti Jasperso Philosophie ir Heideggerio
Sein und Zeit, taip pat buvo nurodytos Kierkegaard'o knygos. Girnius ten skaitė
paskaitas, o mes paskui diskutuodavome tuos dalykus, kuriuos jis dėstė. O asmeniniame
seminare, kuris vykdavo jo namuose, mes dažniausiai diskutuodavome apie tai, kas vyksta
gyvenime, kaip žmogus turi filosofiškai priimi karo grėsmę, visas tas masines
egzekucijas, Sovietų Sąjungos Sibirą, žydų žudynes Vokietijoje. Visa tai buvo naujos
problemos, į visa tai mėginome reaguoti. Arba svarstydavome tai, ką kas buvo skaitęs:
Heideggerio Sein und Zeit, Jasperso Philosophie. Tada jau buvo gana
specifiniai dalykai.
Buvo toks Jaroškas ar Jarošekas turbūt pats
gabiausias seminaro filosofas. Labai keistas žmogus pasižiūrėjus tikras Šančių
chuliganas ar futbolininkas, niekad negalėtum patikėti, kad tas žmogus išvis skaito
knygas, jau nekalbant, kad filosofines, Heideggerį. Pasižiūrėjau ir pagalvojau:
O ką tas pilietis čia veikia? Gerai, kad neišsižiojau, jis buvo be galo
aštraus proto, tikrai gabus. Girnius vis jo klausdavo
Mirė prieš kokius šešerius
metus Lietuvoje.
Girnius kaip dėstytojas buvo labai įdomus. Pats jo
kalbėjimo stilius buvo sunkus. Kaip rašo, taip ir kalba. Sakinys gana sunkus. Sakyčiau,
kad jautėsi Heideggerio įtaka pačiam filosofavimui. Girnius niekad negalėdavo nuslysti
paviršiumi, iš karto nerdavo gilyn. Taip formuluodavo sakinį, kad jis skroste skrostų.
Kartais būdavo sunku, reikėdavo daugiau pastangų. Visiškai kitoks nei Antanas Maceina.
Maceinos klausytis buvo lengva.
A. S. Maceina
H. N. Maceiną visi labai mėgo, nes jis buvo
labai suprantamas, toks Kulturfilosoph. Jis paėmė Rilke's kelias eilutes iš
Stundenbuch:
|
Ich kreise um Gott, um den uralten
Turm,
und ich kreise jahrtausendelang;
und ich weiß noch nicht: bin ich ein Falke, ein Sturm,
oder ein großer Gesang1. |
ir iš to išskaldė visą semestrą. Girnius iš to juokdavosi, jis nebuvo ypatingai
geros nuomonės apie Maceiną kaip apie filosofą. Bet Maceina buvo labai puikus žmogus,
labai, labai nuoširdus. Jei galima pasakyti krikščionis filosofas, tai jis
buvo kaip tik toks. Eidamas pas jį nebijodavai, kad jis tave sukirs. O Girnius, jeigu jam
nepatikai, per penkias minutes į kampą suvaro, duoda matą.
Mes Girnių vadindavom galvojančia mašinėle, nes
jis neįmanomai greitai formuluodavo mintis, buvo kaip nepaprasto aštrumo skustuvas,
labai taiklus, sarkastiškas. Jis greitai pagaudavo: net nepamatai, kaip pradedi
prieštarauti pats sau, o jis tada nutyla ir šypsosi, ir jau nieko nebesako: jau pats
matai, kad įsivarei į kampą. Jei kas oficialiame seminare universitete bandydavo su juo
ginčytis (ten buvo pora kunigų ir kitų), pralaimėdavo, ypač jei jis pajusdavo, kad,
kaip jis pats sakydavo, žmogui trūksta atvirumo, ateina užsidengęs devyniais šarvais.
Sakydavo: Tiek pat aš esu pažeidžiamas kaip ir tu. Jei pradedame filosofuoti ir
apskritai bet kokioje diskusijoje turime būti atviri.
A. S. O kaip diskutuodavo Maceina?
H. N. Maceina to niekad nebandė, jis nebuvo
nei greitas, nei aštrus. Jis visuomet bandydavo žmogų suprasti. Girnius kartais
neturėdavo ir kantrybės. Jeigu matydavo, kad žmogus pakliuvęs ne į savo vietą, tai
leisdavo jam suprasti, kad yra geresnių užsiėmimų. Kaip ir Mykolaitis-Putinas sakė:
Yra visokių gerų amatų, kodėl būtinai rašyti poeziją, veržtis į
literatūrą? Girnius taip pat leisdavo suprasti, kad jei negali filosofijos įkirsti,
tai palik ją ramybėje, tiek to. Bet pakęsdavo visus rašytojus. Rašytojus, poetus jis
iš esmės gerbė.
Jeigu kada Girnius tai skaitys ar girdės... Aš jį
be galo gerbiu, tikrai. Mes nepaprastai susidraugavome. Manau, kad jis yra tikrai
nuostabus žmogus. Asmeniškai galiu pasakyti, kad iki Juozo Girniaus mes filosofų
neturėjome. Neturėjome tikrąja to žodžio prasme, įskaitant Šalkauskį ir visus
kitus. Jie visi kiekvienas savotiškai buvo tokie kultūrfilosofai. O Girnius buvo
pirmasis tikras filosofas. Jis buvo savitas, nieko neimitavo, nieko nemėgdžiojo, niekam
nepataikavo. Kiek kartų prie jo kibdavo: kodėl jūs parašėte Žmogų be Dievo,
kodėl neparašėte Žmogaus su Dievu? Ypač jam negali dovanoti katalikai ir
krikdemai.
A. S. Čia, Amerikoje?
H. N. Labai liūdna, kai apie tai galvoji, ir
labai norėčiau tikėti, kad dabar Lietuvoje šito nebus. Nes kai kurie ženklai jau
pradeda rodytis
Religija yra labai asmeniškas dalykas. Aš gerbiu kiekvieną tikintį
žmogų ir pavydžiu tiems, kurie giliai tiki. Aš ir pats esu krikščionis, man
Kristus niekad nebuvo tik žmogus ar koks pranašas. Šioj plotmėj mes ir galime
bendrauti.
Girnius parašo Žmogų be Dievo, o jie
pareiškia: Kodėl jis kaip tik iš to atseit negatyvaus taško rašė? Jiems
reikėtų tą knygą atidžiau perskaityti, o jie tie visi prolotai žiūri į ją
kreivai, iš šono žiūri ir nieko nesako tiesiai į akis. Vytautas Bagdanavičius tada
sėdėdavo Girniaus seminare universitete, jis tai turėtų suprasti, ką Girnius nori
pasakyti: kad tu esi tikintis žmogus todėl, kad ieškai Dievo. Ne todėl, kad tu jį
turi kišenėje kaip kokį daiktą. Tegul jie gerai paskaito Rainerio Maria Rilke's
Stundenbuch, kur Dievas yra lyg kaimynas už sienos. Man labai smagu, kad
sovietinėje Lietuvoje tos Girniaus knygos ieškodavo, slapta ją vežė, skaitė. Joje
pasakyta, kad ar tu neturi, ar turi ne tu sprendi. Svarbu žmogaus atvirybė: aš
noriu surasti savo gyvenimo esmę, šerdį, branduolį. O jei nerandu, esu lygiai
nelaimingas, bet lygiai taip pat
Pradėjau daugiau galvoti apie tą credo quid
absurdum. Vadinasi, religija buvo tikėjimo aktas: tikiu, nors protu suvokiu, kad tai
nesąmonė. O Heideggerio tiesa yra tokia: gyvenu, nors tai ir yra absurdas. Tai
tikėjimas gyvenimo absurdu: in der Welt geworfen sein, gyvenu, kad mirčiau.
Gyvenu herojiškai, nors žinau, kad nieko nėra
Man ta mintis atėjo pačiam, ir
galvoju, kaip keistai viskas susiliečia: Girniaus knygoje taip pat aptariamas žmogus be
Dievo, bet galbūt kaip tik jis arčiausiai Dievo ir yra. Kai tik Heideggerį imdavo
kamantinėti ar Jūs netikite į įsikūnijimą ir taip toliau, jis atsakydavo: das
ist jetzt-Theologie, o aš esu filosofas, aš teologija neužsiimu. Visi Dievo
aiškinimai yra teologų reikalas. Aš esu filosofas, aš klausiu apie prasmę ir nematau,
kad jinai būtų. Čia daug temų susiliestų, jei dar ir Camus paimtume, jo Marą.
Toks pesimizmas: tu matai, bet vis tiek gyveni, gyveni kaip tik dėl to, kad iš esmės
yra verta gyventi. Esi tam tikru požiūriu herojus.
Tai galima rasti daug kur, ir poezijoje tai
kartojama. Kolega Niliūnas labai dažnai sako, kad žodis yra daugiau negu paprastas
žodis: tu gyveni, nes žodis yra nemirtingas. Rilke yra tūkstantį kartų geriau tai
pasakęs savo Duino elegijose. Devintojoje elegijoje yra tas pats heroizmas: gyveni
vieną kartą, ein Mal, nur ein Mal, <
> dieses ein Mal
gewesen zu sein <...> Scheint nicht wiederrufbar2.
Negali atšaukti. Tu esi toks atskiras, toks individualus, vienkartinis, kad tavo
egzistencija įsiprasmina kaip tik tokiu būdu. Tu esi vieną kartą, ir niekad tokio jau
nebus.
Dabar, kalbant apie tą išskirtinumą, prisimenu
tokį Joną Kardelį: jis aiškino, kad gamtoje viskas yra labai individualu. Jis buvo
labai gerai išstudijavęs biologiją. Tamstai tik atrodo, kad visi žvirbliai vienodi,
bet nėra nė vieno žvirblio, kuris būtų toks pats. Jis tai kartodavo su tokia
įtaiga... Kiekvienas esantis yra skirtingas, jeigu gerai įsižiūri, ir tai
nuostabu. Aš pradėjau suprasti, kad nėra nė vieno snaigės kristalo, kuris būtų toks
pats kaip kitas. Jų yra milijardų milijardai, bet visi skirtingi. Ir žmogaus
egzistencija yra vieną kartą. Šiuo požiūriu, galvoju, Maceina Girniui visiškai
pritarė.
A. S. O Maceinos paskaitų esate klausęs?
H. N. Maceina dėstė labai įdomiai: jis
kalbėdavo kaip senieji žemaičių pamokslininkai. Ir Mačernis, beje, panašiai skaitė
savo poeziją: įtaigiai, puikiai. Ir visą mokėjo mintinai, visas vizijas ir sonetus.
Kartą Vilniuje buvo literatūros vakaras, jis atsisėdo, taip ranka atsirėmė ir
padeklamavo visas savo vizijas ir visus sonetus, kiek tada buvo parašęs. Tada dar ne
visus sonetus buvo parašęs. Mane papjautum, aš nė vieno savo eilėraščio
neprisimenu. Maždaug žinau kelias eilutes. Jo vizijų eilutės tokios ilgos...
Maceina kalbėjo panašiai: labai įtaigiai, tiesiog
meistriškai. Girnius savo stiliumi, prie kurio reikėjo įprasti, irgi buvo labai
įtaigus. Bet Maceina tikrai kalbėjo daugiau kaip literatūros žmogus. Sakyčiau, su
tokia atvira meile, tokiu jausmu, atlapa krūtine. Aiškiai matei, kad jam be galo artima
ir miela literatūra, sakykime, Rilke's Stundenbuch. Nuostabi knyga, ir tą
nuostabumą jis kažkaip sugebėjo atidaryti, kaip jis sakė, sklaida tokia buvo.
A. S. O ar savo socialines pažiūras jis
reikšdavo?
H. N. Jis niekada, man taip asmeniškai
atrodo, valstybės ir bažnyčios tikrai netapatino ir jas skyrė labai griežtai.
Girnius tai daug kartų yra minėjęs. Jie buvo geri draugai, jis labai gerbė Maceiną
kaip tik dėl to, kad pastarasis buvo artimas Lietuvių fronto bičiuliams. Prancūzijoje
po Antrojo pasaulinio karo buvo Georges'o Bidault sąjūdis Mouvement républicain
populaire, artimas Lietuvių fronto bičiuliams. Jie kategoriškai skyrė religiją ir
politiką: galėjai būti nesvarbu kas tikintis ar ne ir priklausyti tam
Mouvement républicain populaire.
Lietuvoje, nepriklausomybės pabaigoje, prieš
okupaciją Maceina rašė apie klasių nelygybę, reikalavo socialinio teisingumo. Jis
jokiu būdu nemanė, kad religija skatina su viskuo susitaikyti. Jis manė, kad religija
yra vienas dalykas, o socialinis politinis gyvenimas kitas. Krikščionių demokratų
visi sąjūdžiai Vokietijoje yra labai pažangūs, galima sakyti, jie krikščionys
socialdemokratai. Man tai pati priimtiniausia forma, tiek kiek demokratija yra
netobula. Mano nuomone, socialdemokratija, jeigu dar ji yra ir krikščioniška, bet
nebūtinai, yra tikrai priimtina, nes siekia teisingumo. Labai norėčiau, kad
Lietuvoje neįsigalėtų ta nesąmonė, kuri užvaldė visą Ameriką: kapitalizmas.
Kapitalizmas toks, koks jis klesti Amerikoje, yra išvis išsigimęs. Uždarinėja
ligonines, kad pelno neduoda: pirmiausia ten, kur gyvena puertorikiečiai ir negrai,
kuriems labiausiai jų ir reikia. Man patiko Havelas, Amerikos Kongrese jis pasakė:
nemanykite, kad mes aklai kopijuosime jūsų sistemą. Pas mus liks ir medicininė, ir
socialinė apdrauda, liks visos struktūros, kurios rūpinasi žmogumi. Turtingiausias
pasaulyje kraštas ir neturi medicare. Tokie žmonės kaip Jonas Dovydaitis
(Girnius yra parašęs apie jį monografiją) rūpinosi žmonėmis. Maceina irgi buvo
parašęs panašią knygą, jį net apšaukė komunistu, vadino raudonuoju kataliku. Tai
buvo keleri metai prieš nepriklausomybės praradimą.
A. S. Visgi Maceina ir Girnius labai
skirtingi.
H. N. Jie buvo labai artimi, bet kartu labai
skirtingi, nes Girnius kalbėjo sudėtingai. Jei lygintume, tai kaip Heideggeris. Maceina
prie dalyko prieidavo literatūriškai, panašiau kaip Kierkegaard'as. Jis buvo labai
mėgstamas, dėstė labai aiškiai, sakiniai, visas žodynas buvo labai lengvi ir
literatūriški. Maceina buvo žmogus, kuris, galima pasakyti, labai gerai populiarino
filosofiją. Jis padarė filosofiją artima ir patrauklia tiems, kurie šiaip jos niekada
nebūtų nei skaitę, nei domėjęsi. Iki Girniaus ir Maceinos filosofija, kai ją
dėstė, sakykime, net Šalkauskis ar Kuraitis, buvo daugiau ar mažiau teologijos
tarnaitė.
Abiejų atveju kategoriškas filosofijos ir
teologijos atskyrimas buvo labai jaučiamas. Girnius buvo vertikalus filosofas,
aštrus ir, pasakyčiau, negailestingas žodžiui. Maceina ne visai
horizontalus, bet su begaline meile žodžiui. Užtat jis rašė poeziją, nors
asmeniškai aš, žinoma, galvoju, kad ta jo poezija buvo per daug išaukštinta. Jasmonto
Gruodui net davė Rašytojų draugijos premiją, nors, manau, jis nebuvo toks
nepaprastas poetas. Bet jis tikrai rašė poeziją, kuri buvo poezija, ir tai jautėsi
dėstant. O Girniui filosofija ir poezija susiliesdavo tik ten, kur jis rasdavo problemų.
Tuo požiūriu jis būtų artimas kai kuriems mūsų mėsinėtojams, knibinėtojams,
krapštinėtojams, tik jie atrodytų kaip nepaprastai mažytė Girniaus imitacija. Jis
ieškojo poetinio žodžio, kuris pasakytų daugiau, negu tai gali paprasta emocija
impresionistinio stiliaus poezijoje.
A. S. O ką dar, be Rilke's poezija paremto
kurso, Maceina karo metais dėstė universitete?
H. N. Maceina skaitė filosofijos istoriją,
paskui tokius epizodinius vieno semestro kursus. Dabar neatsimenu, kaip jie buvo tai
pavadinę, bet jis pasirinkdavo epizodinius kursus. O Girnius skaitė egzistencinę
filosofiją. Girniaus visos paskaitos buvo pavadintos labai neįmantriai, Maceinos jau
šiek tiek įmantriau, literatūriškai. Bet nebuvo tokių nesąmonių kaip dabar Kavolio
Trajektorijos.
Buvo keletas epizodų, susijusių su Girniumi, kurių
niekad nepamiršiu. Vokiečiai vis bandė universitetą uždaryti, organizavo tuos
batalionus, diviziją. Vieną kartą auditorijoje per paskaitą užgeso šviesa. Girnius
iš tos paskaitos temos perėjo prie okupacijos. Kaip jis dėjo... Tęsėsi gal dvidešimt
penkias minutes. Kai baigė, tai visi plojo. Jis taip visa tai palietė... Aš paskui jam
sakiau: Bet klausykite, jei kas nors pasakys gestapui? Nieko nepadarysi, jei
jau taip bus, tai suims gestapas.
Vokiečių okupacijoje, matai, dar buvo galimybė
išsisukti. Tarp jų pasitaikydavo kultūringų žmonių, esu pats tokių sutikęs.
Žmonės, kuriems buvo gėda, gėda dėl viso to. Aš susitikau tokį grandinį
Walensteiną, iš tų karvedžių giminės, tai jis man sako: aš nesu joks karvedys, tik
prašau Dievo, kad mane išlaikytų Lietuvoje. Jis ateidavo į paskaitas, klausydavo,
susidraugavome su juo: Žilinskienė tada dėstė vokiečių literatūrą. Vis dėlto jį
išsiuntė prie Leningrado. Jis dar parašė kelis laiškus ir aš parašiau, bet grįžo:
Dingęs be žinios. Jam be galo buvo įdomu filosofija, jis labai norėjo suprasti,
ką Girnius dėsto, nes jis buvo skaitęs Heideggerį, Jaspersą!
Ir žinai, kas nuostabu, beveik kas antras iš jų
turėjo tokią mažytę knygeliūkštę Feldausgabe, Rilke's Korneto. Ta
knyga, nors ji gal kartais atrodo net sentimentali, kažkaip išreikšdavo visą karo
bjaurumą, kraują, neapykantą. Ir tas namų ilgesys yra tenai.
A. S. O kaip Jums, kaip poetui, atrodydavo
Maceinos paskaitos apie Rilke techniniu požiūriu? Ar Jūs tada apskritai
nagrinėjote poeziją techniškai?
H. N. Mes nagrinėdavome poeziją, ir tai yra
įmanoma. Aš nesakau, kad turiu kokį receptą. Esu rašęs apie Bradūną, esu rašęs
recenzijas. Bet niekad su aplombu ar su tokiu absoliučiu garbinimu, kuris pasidaro kaip
litanija. Blekaitis vis rašo apie Radauską. Aš jam sakau: tu turbūt apie Radauską
atsiklaupęs rašai, nes skamba kaip litanija į švenčiausią Radausko širdį. Jis
parašė recenziją apie Radausko Strėlė danguje, tai aš sakau: žinai ką,
Blėka... Susidarė tokia klika - pradėjo garbinti Radauską, Niliūną, Venclovą: jie
visi kažkokie pusdieviai. Ta megalomanija pradeda įsigalėti.
Arba tas krapštinėjimas su peiliukais. Važinėjau
į Santarą. Kavolis mane įsprausdavo į kampą, sėdime išgėrę, o aš sakau:
aš išgėręs apie poeziją nekalbu. Tai ką Jūs galvojate...? Jam esi kaip koks
manekenas. Tai kaip Jūs...? Sakau: Kavoli, palik mane ramybėje, aš dabar
nekalbu apie poeziją, nekalbu apie filosofiją, nekalbu apie nieką. Literatūra yra
per daug šventas dalykas, kad lįstum į ją bet kuria proga.
A. S. Gal ne taip išsireiškiau. Turiu
omenyje, kad Jūsų požiūris, kaip poeto, buvo vidinis, o Maceina, kaip filosofas,
matyt, norėjo iš poetinių eilučių padaryti kažkokias teorinės minties atramas. Kaip
Jums tai atrodė?
H. N. Jis priskaldė begales. Žinai, juo
toliau, juo dirbtiniau atrodė visas šis reikalas. Jis iš to Rilke's Fauge, Turm
ir Gesang padarė tris dalis, ir tas sakalas pasidarė... beveik kaip mano
poezijoje, kur, žinai, maždaug viskas yra sakalas. Bet Rilke's eilėraštyje nebuvo vien
tiktai ta projekcija. Išvis ta sklaida, kai palieti Rilke... Žinoma, gali, be abejo, kad
gali: paimti kaip moto ir paskui praplėsti. Nes Rilke's poezija yra tiek gili, subtili ir
jautri, kad ji visa tai aprėpia. Bet ką jis aiškino, aš ne viską priėmiau... Man
kartais atrodė labai dirbtina.
Girniui tai jau labai keistai atrodė... Jis
sakydavo: Na kaip šitaip: paėmė tris eilutes ir visą semestrą?.. Jam tai
atrodė beveik tuščias plepėjimas. Bet aš sakyčiau, kad ne. Nes Maceina, matai,
norėjo pasakyti, kad sakalas yra kaip ieškotojas, kad audra yra tas, kuris visuomet
sueina į konfliktus, o Gesang apima plačiausiai, tai - žmogaus būties
išsipildymas. Toje giesmėje yra įsiprasminimas, įsiamžinimas: žodis lieka. Kaip ir
daiktas: jis yra toks laikinas, o tu jį pavadini, duodi vardą, ir jis išlieka. Dabar
visko neprisimenu
Atsimeni, Duino elegijose?
A. S. Taip, toje pačioje devintojoje. Ji pati
filosofiškiausia, heidegeriškiausia. Pasižiūrėkime knygoje... Turbūt turite omenyje
šias eilutes:
|
Sind wir vielleicht hier, um zu
sagen: Haus,
Brücke, Brunnen, Tor, Krug, Obstbaum, Fenster, -
höchstens: Säule, Turm
aber zu sagen, verstehs
oh zu sagen so, wie selber die Dinge niemals
innig meinten zu sein3. |
Ir kiek toliau:
|
Hier ist des Säglichen
Zeit, hier seine Heimat.
Sprich und bekenn. Mehr als je
fallen die Dinge dahin, die erlebbaren, denn,
was sie verdrängend ersetzt, ist ein Tun ohne Bild4. |
Veiksmas ir dirbinys be pavidalo, neregimas,
nesuvokiamas tai apie dabartį, apie mus.
H. N. Dabar visi kartoja tą patį, mala ir
mala. O jis sako: tu jį pavadini ir suteiki nemirtingumą, nes tada jis yra ir tame
žodyje pasilieka. Juk stalas galėjo būti puodas.
A. S. Klausydamasis Maceinos paskaitų, Rilke
tuo metu jau gerai žinojote?
H. N. Man buvo gal septyniolika metų, kai jau
skaičiau Rilke. Teta iš Liepojos man atsiuntė du tomus rinktinių raštų. Vėliau
pradėjau labai juo domėtis. Prieš mirtį Šveicarijoje, Muzot, kai jo paklausė, kiek
jis parašė eilėraščių, kur jau nieko nereikėtų taisyti, kur esi visai patenkintas,
jis pagalvojęs atsakė, kad turbūt dvylika. Kai perskaičiau, pagalvojau: jei Rilke
parašė dvylika, o aš maniau, kad jis parašė bent tūkstantį du šimtus tobulų
eilėraščių, tai ką tu esi parašęs? Tu negali net išsižioti, pasakyti, kad tu
parašei bent eilutę, kuria būtum tikrai patenkintas. Na, taip nėra, manau, kad yra
eilėraščių, kurių daugiau taisyti negali. Bet tas žmogus pasakė nuoširdžiai, be
jokios manieros. Aš galvojau: tai geriausias vaistas prieš megalomaniją, prieš
pasipūtimą.
A. S. O prancūzų filosofus tada, karo
metais, žinojote, skaitėte?
H. N. Į Jeaną-Paulį Sartre'ą, kurį kai
kurie labai garbino, Girnius žiūrėjo labai lengvai, daugiau kaip į rašytoją,
literatūros kūrėją. Aš, beje, Freiburgo Breisgau universitete tuoj po karo klausiausi
Maxo Müllerio, kuris buvo Heideggerio vyriausias asistentas. Heideggeriui, laikomam
buvusiu naciu, prancūzai iš pradžių dėstyti neleido. Mülleris vienu sakiniu
sutvarkė: Jean-Paul Sartre ist keine Philosophie, ist eine Mode ir daugiau niekad
apie jį nebekalbėjo. Kalbėjo apie Sein und Zeit ir Jaspersą, iš rašytojų
minėjo Camus.
Girnius lankė seminarą pas Heideggerį ir mums
pasakojo, koks jis buvo žmogus. Aš jį mačiau: toks kalnietis ūkininkas, keturkampis
kaip šaldytuvas, tvirtas, sunkūs batai. Filosofas, atrodo, turi būti toks delikatus
žmogus, o jis buvo kaip vaikščiojanti statula, kaip iš cemento padarytas. Matėsi, kad
ir kaip žmogus be galo tvirtas. Girdėjau jį ir kalbant. Mülleris, atvirkščiai, buvo
mažas, plonas, tik gerą balsą turėjo, skardų. Auditorijoje visada trūkdavo vietų,
mes sėdėdavome ant grindų, ant katedros postamento, kur tiktai buvo galima.
Man asmeniškai Sartre'as visada buvo svetimas.
Svetimas kaip dramaturgas. Jis man nieko neduoda, ir aš labai gerai suprantu, kodėl jis
buvo komunistas. Gyventi laisvame pasaulyje ir nematyti, priimti komunizmą šimtu
procentų... Tada negali būti filosofas, tai neįmanoma. Filosofija turi savito švarumo,
ir jos pagrindinis klausimas vis tiek yra ontologinis būties ieškojimas. Kaip sakė
Girnius, filosofija yra metafizika. Žinoma, klausimas lieka: kiek tu toli su filosofija
eini? Heideggeris sako: tai, ponai, jau yra teologija. Aš esu filosofas, aš
neatsakinėju į klausimus, ar yra kas nors po mirties. Yra tik vienas amžinas klausimas:
taip ar ne. Arba tu tiki, arba ne. Tu negali būti kažkur tarp: tada tu iš tikrųjų
esi niekas.
Aš savęs dažnai taip esu klausęs. Taip, aš
tikiu. Aš nesu geras katalikas, tikrai ne. Man kai kurios dogmos ir kai kurie ritualai
atrodo nebūtini. Bet aš juos gerbiu. Manęs nereikia įtikinėti, kad Kristus buvo ne
tik žmogus, o kažkas daugiau. Aš skaitau Evangeliją ir jaučiu, kad jis nebuvo
paprastas žmogus. Nes kad taip darytum, ką kalbi, turi būti daugiau kaip žmogus. Aš
nemanau, kad kas nors iš žmonių galėtų būti toks kaip Kristus. Sako: buvo tokių. Na
taip, Buda buvo, buvo Mahometas. Aš juos visus gerbiu. Nė vienas neturi jokio monopolio.
Negali būti, kad Dievas dalijo žemę kaip koks rangovas. Izraelitai sako: juos pats
Dievas išrinko. Velnią! Arba visus išrinko, arba nė vieno: jis nėra koks sklypų
matininkas. Visos religijos, kurios teigia, kad jos turi absoliučią ir vienintelę
tiesą, yra nesąmonė.
Filosofija gali padėti žmogui vien dėl to, kad yra
filosofija... Kaip charakteringa: filosofiją visi tie totalitariniai režimai slopino,
jie bijojo jos kaip velnio, nes galvojantis žmogus yra pats pavojingiausias. Pradeda
žmogus galvoti režimui kyla pavojus. Daugelis žmonių niekad nėra nieko klausę,
jiems niekad neatėjo mintis, kodėl jie gyvena žemėje, kokia yra žmogaus paskirtis.
Kita priešingybė - kapitalizmas yra lygiai toks pat: doleris yra dievas. Aš dirbau
fabrike, tai man sakė apie vieną tokį: He is worth of two milion dollars. Aš
atsakydavau: Jis nevertas, jis juos turi. Jis paskutinis durnius, aš nenorėčiau
sėdėti autobuse šalia to asilo, jis nieko nevertas. Kapitalizmo sistema irgi yra
pasibaisėtina.
A. S. Girnius
H. N. Girniaus paskaitose nebūdavo nieko
paviršutiniško. Net kai jis tamsoje kalbėjo prieš vokiečių okupaciją, jis kalbėjo
kaip filosofas. Buvo visa tai taip pakrauta... Esu jo klausęs apie tai Amerikoje: Ar
atsimeni? Sako: Labai gerai atsimenu. Aš tada galėjau viską pasakyti, mane
galėjo kišti į kalėjimą ar šaudyti. Jis turėjo begalinę discipliną. Jei jis
kalbėjo apie filosofiją, diskutavo, tai jis visas buvo joje. Nebandyk pralįsti su kokiu
nors kalambūru ar ką. Kuraitis irgi buvo toksai. Šalkauskio aš niekad nesu girdėjęs.
Esu jį skaitęs, bet ypač didelio įspūdžio man nepaliko.
A. S. O Kuraitį esate girdėjęs?
H. N. Esu girdėjęs. Man jis buvo sausas,
neįdomus, nors aš supratau, kad tas žmogus buvo labai sąžiningas. Jis linko į
metafiziką. Bet kadangi buvo dvasiškis... tas šleifas jautėsi. Jis buvo juokingas.
Kalba tokiu plonu balseliu, žiūri į lubas, ne į auditoriją. Turbūt be galo būkštus
žmogus. Buvo savotiškai įdomu klausyti, nes kai kurie jo tvirtinimai, sakyčiau, labai
drąsūs, neįtikėtinai drąsūs. Išdrįsdavo taip nekonvencionaliai pakalbėti. Bet jis
buvo neįdomus. Pats jo skaitymo būdas.
A. S. O Vosylius Sezemanas, Levas Karsavinas?
H. N. Sezemano niekad nesu girdėjęs. Žinau
tik vieną dalyką jis labai gerai dėstė. Tie, kurie buvo klausę jo ir Karsavino,
labai abu gyrė: geri profesoriai buvo. Tikiu, bet niekad nesu jų klausęs. Skaičiau jų
straipsnius. Bet turiu prisipažinti: aš specialiai filosofijos nestudijavau. Dėl
Sein und Zeit aš kentėjau, prakaitavau, skaičiau, skaičiau ir paskui galvojau:
tiek to, aš nebandysiu įsilaužti į tą jo visokių žodinių pinklių pasaulį... Buvo
tik įdomus tas bandymas per patį žodį atverti jo gelmę
Įdomus bandymas: jis
manė, kad žodis, kalba gali kažką atidaryti
Šiuo požiūriu jis buvo labai artimas
literatūrai.
A. S. Kaip atrodė Jūsų literatų bendrija?
H. N. Karo metu nieko ypatingo nevyko. Kai
pasibaigė karas, prasidėjo stovyklos. Ta stovyklinė literatūra buvo pasigailėtina.
Atsirado grafomanų visokių, kiek tik nori: klaikiausių eilėraščių, klaikiausių
apysakų. Anatolijus Kairys turėjo prirašęs lagaminą rankraščių. Tai buvo tikra
infliacija. Paulius Jurkus juos vadindavo literatūrinėmis kandimis, Pulgis Andriušis
škorbutais. Bet buvo ir geros literatūros. Po karo beveik nebuvo ko valgyti,
ypač prancūzų zonoje, bet buvo kultūrinis gyvenimas, leido daug laikraščių. Paskui,
kai atsikėlėme čia (į JAV ir Kanadą), iš pradžių buvo gerai, o paskui viskas
pradėjo degeneruoti.
Liūdniausia, kad žmonės buvo skirstomi į
priimtinus ir nepriimtinus. O kadangi aš buvau vienas iš tų nepriimtinų
Katalikai
tada turėjo gana didelį svorį, liberalai dar nebuvo susiorganizavę. Santaros
suvažiavimai buvo įdomūs. Bet vieno dalyko aš ir tada, ir dabar nepripažįstu to
pasipūtimo: jie atstovauja maždaug visam intelektualų avangardui. Vadinti save
intelektualu yra šiek tiek nekuklu, tegul kitas tave taip pavadina! Kelertienė antai
skaitydama paskaitą visada pabrėžia - mes, intelektualai.
A. S. O Jūs pats save priskiriate kokiam nors
sąjūdžiui?
H. N. Mane priskiria žemininkams.
Žemės antologija yra nesąmonė išvis. Mes esame tik buvę draugai. Mūsų niekas
nejungė, išskyrus literatūrinę draugystę. Bradūnas yra mano bičiulis. Su
Čipkum-Niliūnu susipažinau Berlyne. Tai, kaip jis rašė Lietuvoje, neturi nieko bendro
su tuo, ką jis rašo dabar. Jis, beje, bando pasakyti, kad visuomet taip rašė. Keistas
žmogus: falsifikuoja datas, taip kuria savo garsą
Aš su juo dabar nebeturiu jokio
ryšio.
A. S. O filosofai išeivijoje?
H. N. Girnius ir Maceina yra žmonės, kurie,
be abejo, yra nusipelnę pagarbos ir visko, jie yra be galo daug padarę. Bet čia yra
visa eilė tokių, kurie patys save taip iškėlė
Metmenys geras žurnalas,
turi vardą. Bet negalima teigti, kad jis yra vienintelis, kuris viską formuoja.
Draugo kultūrinis priedas, kurį redagavo Bradūnas, taip pat Aidai yra nė
kiek nemažiau svarbūs, o kai kuriais atžvilgiais, sakyčiau, galbūt net svarbesni.
Išeivijoje, deja, mano galva, nebuvo jokio filosofo, išskyrus Juozą Girnių. Maceina
buvo Vokietijoje. Atsirado tokių net juokingų, kurie čia bandė kritikuoti Girnių, bet
juos buvo liūdna skaityti. O Maceiną juk buvo apskundę Vatikanui, siūlė jį
ekskomunikuoti kaip Teilhard'ą de Chardiną, sakė, kad neteisingai mokė. Jis tada
dėstė Miunsteryje katalikų universitete.
Amerikoje nėra filosofų. Aš Girniaus klausiau daug
kartų: Kodėl pats neini ir nedėstai? Sako: Žmogau, jie neturi filosofijos.
Jei aš dėstysiu, niekas neateis klausyti. Didžiausias jų filosofas buvo Diuji. Koks
jis velnią filosofas, kažkoks nesusipratimas. Jie jokiame universitete neturi jokio
filosofo, nebent kas atvažiuoja iš Europos. Bet jų turbūt ir klausosi tik
europiečiai.
Girnius tokio neaukšto ūgio, lieknas, tik vienu
metu buvo šiek tiek pasitaisęs, o dabar toks visiškas asketas. Ir balsas susilpnėjo.
Ir man ypač po pirmosios operacijos anestezija labai palietė balso stygas, bet jis... Labai liūdna, kai prisimeni žmogų pačiame jėgų žydėjime5.
Metai, 2004 m. Nr. 12.
____________
1 Ir skrieju į Dievą, tą kuorą
aukštą,
virš tūkstantmečių visų.
Ir nežinau, kas audra ar paukštis,
ar giesmė esu. |
|
(Vertė J. Degutytė) (Atgal>>>)
|
2 Ein Mal jedes, nur ein
Mal. Ein Mal und nichtmehr. Und wir auch
ein Mal. Nie wieder. Aber dieses
ein Mal gewesen zu sein, wenn auch nur ein Mal:
irdish gewesen zu sein, scheint nicht widerrufbar.Viskas
čia kartą. Kartą ir niekad. Ir mes juk
kartą tiktai. Ir daugiau niekados. O vis tiek
būti tą kartą buvus, tegu tik tą kartą:
būti žemiškiem buvus regisi nebeatšaukiama. |
|
(Vertė A. Gailius) (Atgal>>>)
|
3 Gal esam čia, kad
ištartume: tiltas,
vartai, namai, šulinys, vaismedis, langas, ąsotis,
gal dar: bokštas, kolonos... bet ištartume, o
taip ištartume, kaip patys daiktai niekados
nė nemanė esą. |
|
(Vertė A. Gailius) (Atgal>>>)
|
4 Čia sakomybės metas, čia
jos tėvynė.
Tark, išpažink. Juk sprūsta labiau
nei bet kada mum iš rankų patiriamieji daiktai,
išstumia juos ir pakeičia veikla, neturinti atvaizdo |
|
(Vertė A. Gailius) (Atgal>>>)
|
5 Juozas Girnius mirė 1994 m.
rugsėjo 13 d. (Atgal>>>) |
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|