|
<< Atgal
Šventoji trejybė: kryžius,
karūna ir kalavijas
Išmokime kalbėti paprastai ir aiškiai.
Išmokime ir klausytis. Užteks pagaliau tos oralinių išskyrų lavinos, užgulančios
mūsų ausis iš valdžios tribūnų, televizinių šou studijų ir bažnyčių sakyklų.
Praėjusį sekmadienį (2006.IX.17) apsilankiau
Bernardinuose ir pirmą kartą išklausiau tarp jaunimėlio nežinia dėl ko
pagarsėjusio, tiesiog kultinio sostinės pasakotojo kunigo Juliaus Sasnausko pamokslą.
(Nuėjau ten vien dėl to, kad prieš tai įdėmiai perskaičiau šią knygą ir norėjau
palyginti žodį perskaitytą su žodžiu išgirstu.)
Po skliautais pilna avelių. Vienos avelės
įprastos nuo vaikystės laikų. Pagyvenę arba vidutinio amžiaus toli toli ir nežinia
kada užgimusio kulto sekėjai, įvaldę ritualą, žinantys, kada atsistoti ir
atsisėsti, kada atlikti magiškus rankų judesius, kada balsu atkartoti išgirstą
frazę, žodžiu, šio parado senbuviai ir dirigentai. Kitos avelės ir avinėliai
(eiliniai paradinės sėdėsenos ir stovėsenos dalyviai) keistoki. Štai savo
plačiais, kožūcha aptemptais pečiais kunigėlį užstoja randuoto snukio plikai
skustas avinėlis. Tipas giliomis nupenėto veršio akimis (įžiūrėjau, kai jis
tūžmingai grįžtelėjo atgal). Jo išvaizda buvo panaši į jaspio ir sandžio
brangakmenius, o vaivorykštė, juosianti sostą, buvo panaši į smaragdą (Apr 4,3).
Štai greta sėdinti susilaižiusi peroksidinė avelė blondinė, viena pirmųjų
pakartojanti minios konvulsijas. Tu aliejumi man galvos nepatepei, o ji tepalu patepė
man kojas (Lk 7,46).
Šou vedėjas kalbėjo apie kryžių. Tokią
geometrinę figūrą dvi statmenai susikertančias atkarpas, daugeliui lietuvių
tapusias kančios, atgailos ir atpirkimo simboliu. (Man asmeniškai patinka apskritimas
arba šiek tiek išlankstyta jo forma kvadratas, o dar labiau semiotinis A. J.
Greimo kvadratas, ant kurio, pasak E. Ališankos, galima ir pasikarti.) Mums, šou
dalyviams, diktorius bandė išaiškinti, ką turėtų reikšti šis simbolis. Net
užsiminė apie klerikalams nepatikusią holivudinę M. Gibsono Kristaus kančią
apie šiame filmuke parodytas fizines, o ne dvasines žydų karaliaus kančias. J.
Sasnauskas raiškiai ir įtikinamai šnekėjo kokias 15 minučių. Nieko iš to. Vis tiek
naujosios kartos cypdavatkės(-iai), mano manymu, beveik nieko nesuprato. Gelbėkis
pats, nuženk nuo kryžiaus! (Mk 15,30)
Išmokime kalbėti paprastai, aiškiai ir tiesiai.
Trečiojoje savo knygoje Malonės akrobatika autorius daug kalba apie vadinamąją
kryžiaus ir karūnos sąjungą. Kitais žodžiais, apie seniai pasirašytą, šiais
laikais dažnai vengiamą atvirai atnaujinti bažnytininkų ir valdininkų
bendradarbiavimo sutartį. Eseistiniai, dienoraštiniai, epistoliniai, reminiscenciniai ir
dar dievai žino kokie užrašėliai apie katalikišką (?) buržuazinę (!) šių dienų
Lietuvą. Daug politizuotos kasdienybės, supintos su amžinomis evangelinėmis tiesomis.
Politikuodamas autorius niekuo nenusileidžia nei L. Donskiui, nei A. Čekuoliui... O
baisiausia šis tvirtas kaip Petras žmogus bando įteigti, kad kapitalizmo ideologija
(MYLĖK PATS SAVE IŠNAUDODAMAS SAVO ARTIMĄ) tapati pagrindinei krikščionybės tezei
MYLĖK SAVO ARTIMĄ etc. Jis ramiai pateisina turtą ir garbę pamėgusius Lietuvos
pranciškonus: Ir iki Pranciškaus krikščionybėje rasdavosi sąjūdžių,
nekentusių turtuolių ir aukštinusių varguolius, tačiau jis pirmas ir vienus, ir kitus
pavadino Dievo vaikais ir savo broliais. Tai buvo iššūkis ano meto vertybių
hierarchijai. Ir milžiniška rizika. Lygiai kaip šiandien taptų skandalu pareiškimas,
kad išganymas ateina ir į milijonierių namus. Kunigo pozicija aiški. O man aišku,
kad ši pozicija prisitaikėliškai skandalinga. JUK KAPITALIZMAS IR KRIKŠČIONYBĖ
NESUDERINAMI! Tai tik apgaulinga dviejų valdžių simbiozė, visomis priemonėmis
besistengianti apkvailinti paklusnias aveles darbo jėgą ir dvasios parsidavėlius...
Mokydamiesi kalbėti ir klausytis, primiršome
trečiąjį (svarbiausią) šventosios trejybės elementą kalaviją. Priminsiu.
Nemanykite, jog aš atėjęs nešti žemei ramybės. Aš atėjau nešti ne ramybės, o
kalavijo (Mt 10,34). Nemanykite, kad jūsų sielų gelbėtojas nėra ištaręs: Dabar,
kas turi piniginę, tepasiima ją, taip pat ir krepšį, o kas neturi kalavijo, teparduoda
apsiaustą ir tenusiperka (Lk 22,36). O kito dvynio pasaulietinės valdžios
mojavimą kalaviju prisiminkite įsijungę bet kurį TV žinių kanalą. Taigi kalavijais
švaistosi ir vieni, ir kiti. O ten, kur būna lavonų (prie televizorių ekranų ar
bažnyčios sakyklų), ten sulekia ir maitvanagiai.
Atsargiai skaitykit šią knygą. Atsargiai
perverskit Sekmadienio postilę 2-ame Šatėnų puslapyje. Juk pasakyta: Saugokitės
Rašto aiškintojų, kurie mėgsta vaikščioti su ilgais drabužiais, būti sveikinami
aikštėse, užimti pirmuosius krėslus sinagogose ir garbės vietas vaišėse. Jų laukia
itin griežtas teismas (Mk 12, 3840).
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-09-23 nr.
814
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|