|
<< Atgal
Arbeit macht frei?
Kuo skiriasi mokslas nuo gyvenimo? Ogi daug kuo.
Imkime, pavyzdžiui, sąvoką darbas. Fizikoje biliardo rutulys, stuktelėjęs į
kitą, jau atlieka darbą. O gyvenime tokį rutulių ridenimą po stalą darbu niekas nė
nepavadins. Darbo terminą fizika griežtai apibrėžia darbas arba yra, arba jo
nėra, o buitis ir kasdienybė perpildyta reliatyviais ir neaiškiais šios sąvokos
iškraipymais darbas gali būti protinis ir fizinis, kilnus ir piktas, bergždžias ir
naudingas visuomenei.
Leidykla Pasviręs pasaulis padirbėjo
išprašė pinigų iš Europos Sąjungos programos Culture 2000 ir atliko Lietuvos
visuomenei naudingą darbą: išleido šį pamokomą romaną apie darbo naudą bei žalą.
Aprašoma 7 dešimtmečio Suomija, jau apraizgyta socialinės rūpybos bei globos tinklu.
Tokia visuomenė mūsuose seniau buvo vadinama tikruoju socializmu, dabar
socialiniu kapitalizmu. Jos esmė paprasta: visi priversti vergiškai dirbti ir
didžiąją uždarbio dalį atiduoti valstybei tikėdamiesi, kad ši vėliau motiniškai
jais pasirūpins.
Siužetas toks. Suomijos socialinės rūpybos
cerberiams užkliūva viena pusiau asociali filosofo ir ekonomės šeima. Pagal įstatymo
raidę (knygos gale pateikti net dokumentų fragmentai) iš jos konfiskuojami vaikai.
Vyresnysis išsiunčiamas į Salą koloniją, kurioje auklėjama prievartiniu darbu.
Joje karaliauja vergvaldys, sociopatas ir darboholikas Direktorius (tipinis UAB ar AB
vadovas). Kad išmokytų gyventi, jis berniukus baudžia plakdamas rykštėmis arba
uždarydamas karceryje. (Kad grįžę į žėmyną, žinotumėt esantys geresni už
kitus. Kad visi, nusistatę prieš, imtų jus gerbti, nes esat labai stiprūs.) Ir,
aišku, kaip ir visi Direktoriai, turi amerikonišką svajonę (kaip gi be jos!)
nykią šiaurietišką salelę paversti rojaus sodu, kuriame veistųsi net šilkverpiai!
Kodėl gi ne, jei darbo jėga beteisė ir nemokama... Tad visi pluša ir prakaituoja
šaltyje. Tik vardan ko?
Dabar pats laikas užduoti kitą klausimą: o kuo
skiriasi gyvenimas nuo darbo? Daugelis šiandienykščio sociumo klonų atsakytų
vienareikšmiškai: darbas visas mano gyvenimas, aš gyvenu darbu. Bėdžiai! Mums
teigdavo ir tebeteigia, kad dirbti būtina. (Darbas žmogų puošia! Darbu aš save
įpasminu! Darbas iš beždžionės sukūrė žmogų!) Melas! Būtent darbas žmogų
paverčia beždžione. Jai (beždžionžmogei), kaip ir Pavlovo šuniui, ilgainiui
išsivysto sąlyginis refleksas kiekvieną dieną eiti į darbą. Ir tuo didžiuotis:
AŠ, MATOT, DIRBU! Ir visi tyliai dirba. Ir garsiai didžiuojasi. Man irgi būtų smagu
sumūryti kokią sieną, pasiūti kokias kelnes, parašyti kokią nors knygą. Bet tiktai
vieną kartą! Darydamas tai nuolat, pasijusčiau dirbantis. Ne žmogus, o darbo jėga.
Darbo įrankis. Įnagis. Klonas. Beždžionė.
Tad būti ar nebūti? Gyventi ar dirbti? (Turiu
galvoje, kad būti vadinasi, gyventi, o nebūti dirbti.) Atsakymą rasite šioje
knygoje. Jis aiškus: dirbti ir nebūti. Ačiū suomiams, ES ir Pasvirusiam
pasauliui...
Vienintelė pastraipa, dėl kurios vertėjo
perskaityti šį romaną, tai jau pasenusio, atėjusio į protą ir šiek tiek
sužmogiškėjusio Direktoriaus žodžiai: Aš supratau, kad galiausiai jis vis tiek
rieda viena diena po kitos, kad ir ką mes darytumėm. Gyvenimas. Bėgs viena diena po
kitos. Vieną rytą atsikelsi iš lovos ir pamatysi, kad baisiai pasenai. Štai ir viskas.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-09-02 nr.
811
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|