|
<< Atgal
Būti ir kovoti!
Ką mes darome? Gyvename. Kur mes gyvename?
Pasaulyje. Tokie vaikiški atsakymai į visai nevaikiškus klausimus patenkina daugelį,
tačiau toli gražu ne visus. Štai P. Calderonas de la Barca teigė, kad gyvenimas
tai sapnas, o A.Schopenhaueris įtikinėjo, jog pasaulis tai vaizdinys (na, ir dar
truputėlį valia). Užtenka prisiminti kad ir nuvalkiotą šekspyrišką posakį:
Gyvenimas teatras, visi žmonės jame aktoriai.
Iš pirmo žvilgsnio panašiai šioje knygoje kalba
ir G. Debord'as. Visuomenė, kuri remiasi šiuolaikine industrija, nėra atsitiktinai
ar dirbtinai reginiška, ji iš esmės spektakliška. Spektaklyje, tame
viešpataujančios ekonomikos reginyje, tikslas nieko nereiškia, o plėtra reiškia
viską. Spektaklis nieko kito kaip tik pats savęs nesiekia. Žodžiu, mes tik
vargšės kvailos marionetės, neaišku ką veikiančios šioje grandiozinėje sociumo
scenoje. Aišku, viską smarkiai supaprastinu, nes G. Debord'o knyga tikras mokslinis,
filosofinis bei socioistorinis traktatas apie šiandieninės kapitalistinės visuomenės
kilmę bei tikslus.
Spektaklio visuomenė parašyta 1967 m., kai
dar nebuvo taip masiškai manipuliuojama visuomenės nuomone, nebuvo virtualaus interneto
tinklo, šiandien apraizgiusio visą planetą, o galingos valstybinės propagandos bei
viešųjų ryšių mašinerijos buvo neseniai įjungtos. Bet jau tada G. Debord'as
teisingai pastebėjo: Pirmoji ekonomikos viešpatavimo socialiniame gyvenime fazė į
bet kurios žmogaus veiklos apibrėžtį įnešė akivaizdų nuopuolį, nurodantį
perėjimą iš būti į turėti. Dabartinė fazė, nusakanti visišką
socialinio gyvenimo užgrobimą remiantis ekonomikos pasiekimais, stumia į visuotinę
kaitą nuo turėti į atrodyti, iš kurios bet koks veiksmingas
turėti privalo būti išreikštas visuotiniu prestižu ir aukščiausiomis
pareigomis. Nesvarbu, ką tu darai, svarbu, kaip tu tą parodai. Nesvarbu, kas
esi, svarbu, koks tu atrodai. Tavęs nėra, yra tik įvaizdis.
O kaip gyventi šiame šmėklų pasaulyje, kaip su
šiuo marionečių spektakliu kovoti? Situacionizmo pradininkas (1957 m. įkūręs
Situacionizmo Internacionalą) siūlo išeitį. Reikia priešintis totalinei suprekinimo
sistemai, saugoti bendruomenę nuo spektaklizacijos ir falsifikacijos parodant tikrąjį
visuomenės veidą arba jį neatpažįstamai iškreipiant. Griauti buržuazinės
laimės įvaizdį maištingais performansais bei situacionistiniais projektais
(pvz., G.Debord'as paskelbė 540 asmenų sąrašą, kuriems reikia rodyti nepakantumą, į
juodąjį sąrašą pakliuvo net apgailėtinas nacis M.Heideggeris). Autorius
aktyviai dalyvavo 1968-ųjų Paryžiaus Revoliucijoje (och, kaip smagu rašyti iš abiejų
didžiųjų!), vadovavo SI, leido knygas, suko filmus, organizavo protesto akcijas ir
manifestacijas. Net savo mirtį jis pavertė situacionistine akcija. Nusišovė savo
namuose Prancūzijos provincijoje, o savižudybės sceną nufilmavo kino kamera.
Tikiuosi, jog Spektaklio visuomenė su gražiu
šiauliečio G. Mažeikio įvadu taps parankine visiems Lietuvos politologams bei
socialinių mokslų specialistams. O svarbiausia ji tikrai įkvėps maištingą
jaunuomenę naujiems žygiams prieš nevykusią Lietuvos politinio bei visuomeninio teatro
aktorių vaidybą. (Beje, ar žinote, kad situacionistinės gideborinės akcijos jau
vyksta. Atkreipkite dėmesį į Lietuvos kino teatro gynėjų protestus ir
performansus.)
Na, o pabaigai trumpai papasakosiu apie šios knygos
pristatymą Prancūzų kultūros centre, Vilniuje. Pradžia buvo nuostabi. Netoli Katedros
susirinko keliasdešimt žmonių, daugiausia kūrybinis jaunimas. Savo įdiržusiomis nuo
plunksnakočio bei klaviatūros rankomis jie spaudė tviskančias juodas ir raudonai
juodas anarchistų vėliavas (suskaičiavau aštuonias). Lėtai, niūriai ir iškilmingai
kolona patraukė pro Prezidentūrą. Tuo metu vietiniai uniformuoti klapčiukai čia
kėlė (ar leido) savąją Trispalvę. Nežinau, kiek sykių Vilniuje plazdėjo raudonas
ir juodas šilkas (tai turbūt buvo seniai), bet esu įsitikinęs, jog prezidento kohorta
jį matė pirmą kartą. Didžiosios g. pradžioje eisena sustojo ir jos dalyviai ėmė
sutartinai skanduoti visokius antiglobalistinius šūksnius. Pvz., Žmogus žmogui
vartotojas!, Mūsų rinkodara jūsų sielovada!, Tuoj mes jums įvesim
demokratiją! Iš PKC pastato išėjo oficialus asmuo ir visus pakvietė vidun. Štai
tada mano nevilčiai nebuvo ribų. Tokį nykų spektaklį esu regėjęs tūkstančius
kartų. Keturios galvos kažką ilgai ir nuobodžiai burbleno savo politologiniu
tarptautinių žodžių slengu. Tikras lėlių teatras! O vietiniai cerberiai gaudė
kažką (aišku, ką) gurkšnojančius tylius klausytojus. Ėmiau įsivaizduoti salėn
įžengiantį G.Debord'ą... Bet ką čia aš... Jis čionai nė kojos nekeltų. Išėjau.
Į artimiausią barą. Vartyti knygą ir svajoti apie tolimesnius maišto žygius.
P.S. Analizuodami spektaklį iki tam tikro
laipsnio mes kalbame pačia spektaklio kalba, kartu pereidami į spektaklyje
pasireiškiančios visuomenės metodologinę aplinką (G.Debord'as, 11 tezė).
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-10-28 nr.
818
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|