|
<< Atgal
Pedro
Ak, tas Pedro! Vieniems (ypač moterims) jis
maestro, guru, kitiems iškrypėlis, biseksualas ar dar kaži koks neaiškios
orientacijos dendis. Bet Almodóvaras yra tikrai iš tų kūrėjų, kurių filmus su
pasimėgavimu galima žiūrėti po kelis kartus arba, pažiūrėjus pusvalandį, spjauti
ir išeiti iš tamsios kino salės į dar didesnę naktinio miesto tamsą. Kaip
režisierius (dėl šio teiginio galima ginčytis iki pamėlynavimo) Almodóvaras
visiškas antirealistas. Jis, galima sakyti, žmogiškųjų nuodėmių dekonstruktorius,
moteriškosios psichologijos dekoratorius ir iliustratorius, be to, sentimentalios
atmosferos meistras ir švelnus ironikas. Apie tai, ką jis mąsto taip darydamas (t. y.
filmuodamas, o gal nefilmuodamas), kalba jo vienintelė knyga Pati Difuza ir kiti
tekstai. Tikra dovana Almodóvaro gerbėjams. Deja, nesu jo didelis gerbėjas. Man jis
perdėm dvilytis su ypatingais nuokrypiais į tokius gyvenimo pašalius, kurių nei
suprasti, nei patirti visai negeidžiu. Kitas dalykas tekstai. Pati Difuza yra
mylimiausia Almodóvaro personažė moteris pornožvaigždė. Kažkurioje knygos
dalyje ji net diskutuoja su pačiu režisieriumi:
Pati: Visų pirma noriu sužinoti, ar aš esu
vyras, ar moteris, ar transvestitas.
Pedras: Be abejo, tu esi moteris. Niekada nemiegi,
bet vis dėlto moteris.
O vis dėlto niekam turbūt ne paslaptis, kad
rašydamas režisierius bando įsijausti ar net tapatintis su moterimi pornožvaigžde ir
įsijausti į oralines bei vaginalines jos gyvenimo situacijas. Knygos puslapiuose tiesiog
galima užuosti pornografijos šalies kvapą plaukų ir nagų laką, depiliacijos
putas, lubrikantus, dezodorantus ir t. t. Pati pasakoja preciziškai, pašaipiai, bet
nevulgariai. Ji nesiekia nieko demaskuoti, juo labiau sukelti užuojautą. Pornografinės
vizijos seniai tapo ne tik Vakarų pasaulio, bet ir mūsų (neaišku, kaip apibūdinamo
pasaulio) dalimi. Ką ir kalbėti apie pornografinę vaizduotę, kuri jau nuo
pirmykščių laikų yra istorijos ir meno vystymosi variklis. Kita vertus, Almodóvaro
knyga visai ne apie tai. Knyga apie jo tam tikro laikotarpio kūrybą ir veiklą.
Visa tai apmąstęs ir nepamiršdamas, jog mano
veikėjai yra mano gyvenimo aidas, turėčiau rašyti tik laimingus ir malonius dalykus,
kur viskas idealu ir juokinga, neskausminga, malonu, ir t. t. Bet man neišeina.
Užsislėpęs idealistas? Almodóvaras turbūt pirmas
režisierius, kuris kaip ir filosofas Weiningeris atrado, suvokė ir parodė
žmogiškosios būties biseksualumą. Tik, skirtingai nei Weiningeris, Almodóvaras
niekada nesiekė užmušti savyje moteriškojo (anima) prado, o stengėsi jį
pamilti ir net pakylėti. Kitaip jis būtų nusižudęs jau savo pašaukimo pradžioje.
Matyt, katalikiškoje ir konservatyvioje Ispanijoje jis sugebėjo atrasti globėjišką ir
saugią nišą, ne per daug žudančią jo dvilypumą. Todėl moterų paveikslai jo
filmuose vienas nuostabiausių reiškinių kinematografo istorijoje. Jis parodo ne tik
fizinį ir dvasinį jų grožį, bet gal net kur kas dažniau jų negrožį.
Vyriškumą. Nereikia slėpti, kad Almodóvarui patinka ne tik gražuolės, bet ir
negražios vyriškos moterys. Tai jo stiprioji pusė. Nors liaudis sako, kad negražių
moterų nebūna. Bet aš ne apie tai. Jo moterys niekada nėra tuščios lėlės.
Anaiptol. Filmuose jos lyg vartai į nežinomą kitokių jausmų pasaulį. Savo herojes
režisierius iškelia į dar iki galo nesuvoktos visatos centrą, link erotiškumo ir
mirties ištakų. O koks jų psichologiškumas! Kitas klausimas, kodėl vyrai jo filmuose
tokie silpni ir visada pralaimintys? Gal todėl, kad Almodóvarui įdomios tik moteriškos
vyrų savybės. Jo filmai šnabžda mūsų pačių paslaptis. Na ir tegul. Duokit žmogui
kaukę ir jis pasakys jums tiesą pagrindinė kūrybos taisyklė. Šiaip neslėpsiu,
mane tai truputį erzina, nes, kaip sakė Kurtas Kobainas, kenčiu labiau nei turėčiau.
Ką čia daugiau ir bepridursi
Paskutinis jo filmas, į kurį neseniai nubėgau,
Sugrįžimas, mano manymu, akivaizdi nesėkmė. Per mažai perversinis. Tik
sentimentaliems jo gerbėjams. Net apibūdintas kvailai: nuotykių komedija. Nežinau,
kaip galima būtų vadinti Almodóvaro filmus. Gal psichofarsu, gal faršu. Šiaip ar
taip, jau nepamenu kas, bet pasakė taip: genijaus nesėkmės dažnai būna įdomesnės
už laikiną vidutinybės sėkmę.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-10-14 nr.
816
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|