|
<< Atgal
REGIMANTAS TAMOŠAITIS
Aberacijos
Kartais minioje pamatau žmones, kurie šmėkšteli
prieš akis lyg buvusių mano artimųjų ar šiaip pažinotų žmonių kopijos. Būna, kad
sutinku lyg savo tėvą, kurio jau nebėra, arba kokį pamirštą giminaitį, seną
draugą. Jie pasirodo kaip žvalgai iš anapus ir tuoj pranyksta, nes čia jų neturi
būti. Tada dar aiškiau pasimato, kad aplink vien svetimi, atsitiktiniai veidai,
inertiškai judanti minia. Po trumpalaikių regėjimų toje minioje ir pats pasijaučiu
netikras, nematomas, beveik nesantis. Vadinu tuos praregėjimus aberacijomis fizikos
bei optikos terminu, kurį menotyrininkas Jurgis Baltrušaitis naudojo aiškindamas
fantastinius viduramžių ir Renesanso dailės bei architektūros elementus. Kažkokia
neregima, nežemiška šviesa praplėšia šio pasaulio erdvę, iškreipia daiktus, ir
tada išvystu dalykus, kurių šiaip neturėtų būti ar bent aš neturėčiau jų matyti.
Kartą Kauno autobusų stotyje toks vaiduoklis, neva
mano tėvas, palietė man petį ir paprašė lito. Buvo apsimetęs valkata ir girtuokliu.
Susijaudinęs tuoj pat daviau jam tą litą ir mintyse padėkojau už visa, ką gero man
yra padaręs, už visą savo gyvenimą. Nors nelabai jis sėkmingas, bet tai jau ne tėvo
kaltė. Atsiprašiau, kad anuomet buvau toks parazitas, nedėkingas paršas. Dabar man
absoliučiai aišku, kad esu jo sąmonės gyvas tęsinys, jo vaizduotės padarinys. Juk
atsiradau ne pats iš savęs, bet jo valia. Gal kaip gyva būtinybė, o gal kaip apmaudi
klaida kas dabar supaisys... Kas žino, kiek tokių įsikūnijusių klaidų vaikšto
apie mus, kiek gyvena žmonių, kurių neturėjo būti. Todėl minios žmonės man ir
atrodo netikri.
Daugiau nieko tėvui negalėjau duoti, nieko pasakyti
ar paklausti, nes jis vėl pasitraukė į paslaptingąjį anapus. Transcendencija
užsivėrė, šiapus liko vien siurrealizmas to vargano, bet oraus vyriškio juoda
figūra ir santūrios padėkos žvilgsnis, nykstantis beveidėje minioje.
Kaunas, kuriame kadaise gyvenau, man apskritai yra
vaiduoklių miestas, jame pilna buvusiųjų, kurie gyvena praeities laike ir manęs
visiškai neatpažįsta. Net ir tas mano tėvo vaiduoklis žiūrėjo į mane kaip į
visiškai svetimą. Matyt, jam iš tiesų smarkiai reikėjo to lito.
Būna, kad minioje nušvinta ir dar tebegyvenančių
žmonių antrininkai. Norisi prie jų prieiti ir pasisveikinti, bet tai labai trumpos ir
apgaulingos aberacijos. Atkreipiau dėmesį, kad tokie regėjimai turi bendrą ypatybę:
ir originalai, ir jų antrininkai priklauso skirtingiems visuomenės sluoksniams. Vieni
paprastai originalai, kuriuos pažįstu iš anksčiau, būna įžymūs, o jų
antrininkai paprasti, atsitiktiniai žmonės. Juk kiekvienas žmogus gali būti
panašus į šventąjį, nors nuo to nebūna geriau. Ypač sunku tiems, kurie savo
išvaizda jau visai primena Dievulį. Tą liaudišką, kuris vaikštinėja tarp žmonių
ir šnipinėja jų nuodėmes. Kurį mes vejame toliau nuo savęs.
Beje, antrininkus pamatau tiktai aš, kiti eina ir
praeina, nekreipdami į juos dėmesio. Gal jų regėjimas sveikesnis, nepasiduoda
aberacijoms. Ko čia spoksai į tą kvailį, stebisi mano draugas, o aš nedrįstu jam
pasakyti, kad ką tik regėjau sacrum ir profanum viename pavidale. Ir kad
man buvo pasidarę tremendum, ėmė virpėti galūnės. O draugas, tikras profanum,
skubina: einam einam, pasėdėsim kur nors jaukiau, atsigausim, nebe taip purtys. Jis profanum
nuo pat gimimo nesupranta, kad man šventas drebulys kyla iš vidaus, iš ypatingos
regėjimo galios, iš pačių sielos gelmių. Kai tiek aplinkui visko matau, kai pasaulis
kiekvieną dieną darosi vis keistesnis, svetimas, neatpažįstamas, imu nesuprasti o
ką aš čia veikiu?
Vaiduokliškos originalų ir jų antrininkų poros
įteigia mintį, kad būtyje yra kažkoks dėsnis, kažkoks balansas tarp buvusių ir
esančių, tarp iškilusių ir nereikšmingų. Žmonės susitinka ir atsisveikina, ateina
ir išeina, bet pasaulis nuolat išsilygina, visos vietos užsipildo. Visa kita vieni
atsitiktinumai. Nieko mano egzistencijoje nėra absoliučiai būtino, viskas lyg
susapnuota. Todėl ir regėjimai nei šiokie, nei tokie.
Antai Vilniuje, žingsniuodamas per S. Daukanto
aikštę ir įtemptai galvodamas apie S. Daukantą (visada galvoju, kur einu, ir svarstau,
kas tokie čia galėjo vaikščioti prieš mane, kieno pėdomis seku), staiga pamačiau
ateinantį tikrą Vincą Mykolaitį-Putiną. Pamačiau tokį, koks, matyt, buvo
paskutiniais gyvenimo metais. Atrodė iškilmingai: tiesus, sausas, griežtas, šviesiai
pilku žieminiu paltu. Taurūs žili plaukai, įdėmus, kiek dygus žvilgsnis. Nušviestas
pavasarėjančios saulės judėjo per aikštę kažkaip įstrižai, lyg vengdamas manęs.
Buvo šiek tiek smulkesnis, nei atrodo nuotraukose ar paveiksluose. Šiuose atvaizduose
jis kažkaip išdidintas, lyg pripūstas keistos reikšmės. Yra toks vienas Putino
portretas, kuriame sumodeliuota poeto idėja vien tik didelis liūdnas veidas,
įspraustas didžiuliame kvadrate. Nutapytas, kaip mėgsta daltonikai simbolistai, tik
dviem spalvom: juoda ir balta, suodžiais ir cinko baltalais. Tiesa, vienur kitur
paterliota šiek tiek ultramarino, kad tas dvispalvis simbolizmas taip neslėgtų.
Todėl ir nustebau ten, toje S. Daukanto aikštėje,
suvokęs, kad Putinas yra visai kitoks, daug žmogiškesnis, paprastesnis. Ir dėl to
paprastumo tik dar tauresnis. Sakyčiau artimas, giminiškas, tėviškas. Tai ne koks
kvadratinis argumentas, į kurį tapytojas sudėjo savo gyvenimo neviltį ir šiek tiek
mėlynos spalvos.
Praeidamas pro šalį tasai į paprastą žmogų
panašus Putinas staiga ėmė ir nusispjovė. Suspaustos lūpos be garso švystelėjo
tokią visai mažą baltą putą. Tiesiai prieš save, labai lengvai ir kažkaip niūriai.
Jo akys trumpam kokiai akimirkai kryptelėjo į mane.
Šiek tiek suglumęs pasižiūrėjau į jį
įdėmiau, tada jis vėl dirstelėjo į mane, piktokai, tuo savo dygiu žvilgsniu. Bet
liko toks pat taurus, o aš jam pajutau dar didesnę pagarbą. Vėl nustebęs
pasižiūrėjau į jį. Kas čia dabar yra? Iš kur tas jo apmaudus žvilgsnis? Jam,
matyt, norėjosi, kad vietoj manęs čia būtų tuščia vieta.
Taip ir prasilenkėme nesustodami, dirsčiodami
vienas į kitą. Dar kartą atsisukau, bet jis jau neatsigręžė, tūždamas nuėjo savo
keliais. Supratau, kad tas regėjimas yra prasmingas ir pamokantis. Ir pagalvojau o
kokią turiu teisę eiti čia, per S. Daukanto aikštę! Vaikščioju čia kasdien lyg
niekur nieko, be jokios taurios minties. Kaip ir visi tie žmonės, inertiškai judantys
šventenybių paviršiais, mindžiojantys buvusiųjų kaulus, nejaučiantys jiems jokios
pagarbos ir galvojantys tik apie save. Ar ne juokinga galvoti apie save, kai esi toks
nereikšmingas ir netvarus? Eidamas per S. Daukanto aikštę privalai pamiršti save ir
galvoti tik apie S. Daukantą. Tai juk ne tavo aikštė, ne tavo miestas. Ir apskritai
visas šis pasaulis yra ne tavo.
Bet vidinis balsas priešinasi, sako, kad mano. Kol
čia esi, viskas yra tavo, sako tas vidinis balsas, ir aš jam pritariu. Taip ir turi
būti, bet vėl kyla keistas nerimas, dvasios regėjimus drumsčia kažkokie vidiniai
prieštaravimai. Sakau sau įsakmiai: dabar iš karto pasiimsiu Putino raštus ir dar
kartą atidžiai paskaitysiu jo poeziją. Kažko ten iki šiol niekaip nesuprantu. Lyg ne
man būtų parašyta. O juk atrodo, kad visos knygos parašytos mums, todėl turėtume jas
lengvai suprasti. Bet gal Putinas rašė visai ne man? Gal apie mane jis visai
nepagalvojo? Juk manęs tuomet ir nebuvo. Kažkokie makabriški, bevaisiai
samprotavimai...
Ir dar galvojau ieškodamas Putino raštų,
niekada nesu sutikęs savo paties antrininko! O juk būtų įdomu: einu sau per S.
Daukanto aikštę ir išvystu pats save! Na, ką nors tokį panašų į mane, tik gyvą ir
sveiką, besidžiaugiantį savo beprasmišku gyvenimu. Būtų labai nemalonu. Atrodytų,
kad manęs, žiūrinčio į tą kitą, patenkintą savimi, kaip ir nebėra, kad aš čia
jau nereikalingas. Tikrai man būtų pikta ir apmaudu. Juk iš tiesų ne aš, o visi tie
nauji, iš kažkur atsirandantys žmonės yra vaiduokliai. Anksčiau jų visų tų
nematytų veidų čia tiek nebuvo. Patys nežino, iš kur ir ko čia ateina, ko čia
gyvena. Tačiau atrodo tokie pranašūs, iškilūs, reikšmingi. Bet tai jų reikalas, aš
negaliu jų pakeisti, įkrėsti proto. Ateinantys neturi atminties.
Ir apskritai keista: pasaulis visuomet tas pats, bet
jame vis daugiau naujų žmonių. Atsirasdami jie viską ir keičia, viską iškraipo.
Taip prasideda visokios anomalijos, deformacijos ir aberacijos. Čia slenka masės
žmonių, ir jie man vis nepažįstamesni. O tie, kurie kadaise sudarė mano gyvenimą,
tolsta, nyksta, traukiasi. Ir tik kartais išnyra prieš akis kaip šmėklos, kaip
priminimas.
Et in Arcadia ego sunt...
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|