|
<< Atgal
REGIMANTAS TAMOŠAITIS
Sarbievijaus kiemo
drakonai
Yra toks Evelyno Waugh (Ivlino Vo) sarkastiškas
romanas Dulkių sauja apie anglų aristokratijos degradaciją. Anglų elitas vengia
visuomenei naudingo darbo, tuščiai leidžia laiką, rūpinasi savo išoriniu spindesiu,
tačiau visos šimtmečiais puoselėtos tradicijos bei manieros, viešumai demonstruojamas
etiketas, nerūpestinga laikysena slepia skurdą, ekonominį ir dvasinį mėlynojo kraujo
nuosmukį. Aristokratus iš gyvenimo išstumia naujos buržuazinio pasaulio jėgos,
kilmingųjų vietą užima prakutę miesčionys, agresyvūs plebėjai, galvojantys tik
apie savo naudą, visur ieškantys greito pelno. Jie neturi jokios istorinės atminties,
nejaučia jokių sentimentų garsiems vardams ir garbingoms tautos tradicijoms. Perpirkę
aristokratų pilis bei rūmus, šie žmonės juose įsirengia buitinės ir komercinės
paskirties patalpas, istorinius interjerus pritaiko lapių fermoms, susigalvoja ir
kitokių būdų pelnui gauti. Pats E. Waugh buvo aristokratas bei konservatorius, nekentė
masių, tačiau blaiviai konstatavo ir elito išsigimimą.
Kultūros nebūtina užkariauti, naikinti iš
šalies, ji gali supūti pati, jei tik netenka hierarchinės struktūros, jei silpsta jos
branduolys ir netenka reikšmės šimtmečiais brandintos tradicijos bei vertybės.
Nusilpusiame kultūros organizme greitai įsiveisia parazitinis elementas, kuris
įsiskverbia į visas jo dalis, ima nevaržomai jame tarpti ir maitintis visais jo
resursais. Pelėsis yra gajus. Tai tarytum vėžys, kuris ryja viską. Galiausiai,
surijęs visą organizmą, jis ima ryti save, ir taip kultūra susinaikina, tampa trąša
kitoms, sveikesnėms ir atsparesnėms kultūroms.
Žinoma, tai dramatizuotas kultūros paveikslas,
būdingas modernizmo vizionieriams, anglų aristokratijai nieko bloga neatsitiko, o ir
viduriniųjų klasių iškilimas, jų komercinis iniciatyvumas visuomenei yra naudingas.
Jei ne šie miklūs ir gobšūs žmonės, pasaulyje būtų daug mažiau visokių prekių
bei paslaugų. Bet kartais ir prasčioko instinktas apsigauna...
Mąstau apie šiuos gyvenimo procesus žvelgdamas į
Lietuvos kultūros šventovę: Vilniaus universitetas, Sarbievijaus kiemas. Tai mūsų
istorinė vieta ir elito formavimosi centras. Kažkurią vasarą kiemo budinčioji, pikta
kaip cerberis, į šį kiemą neįleido mano šuns, šiaip jau kilmingo, škotų terjero
šunų aristokrato. Sakė, kaip jūs drįstate čia eiti su šunimi, čia melstis
reikia!.. Pasižvalgęs pamačiau ties Littera besitrainiojantį visai nekilmingą
katiną buvo negražus, dėmėtas, išlindęs iš kažkokio anglių rūsio, bet
nieko nesakiau. Šventovė, tai šventovė. Manau, einant bet kuria senojo Vilniaus gatve
galima melstis ir žegnotis, tiek daug čia bokštų, kryžių ir šventumo. O
Sarbievijaus kieme, prie Šventų Jonų bažnyčios tai jau tiesiog kryžium gulk!
Tačiau už viską, kas žmogui brangu, galima
išlupti pinigo. Dabar Sarbievijaus kiemas prestižinė komercinė erdvė, į kurią
įžengti kartais bijo ir buvę universiteto absolventai. Čia iš turistų be skrupulų
lupami pinigai (matydamas tokį vaizdą jaučiuosi nesmagiai, lyg būčiau lupikautojų
sėbras). Ir į šventovę ta vieta darosi nepanaši. Manau, dabar čia trūksta tik
restorano, lauko staliukų, plevėsuojančių reklamų turistams būtų mieliau. Jie
bent žinotų, už ką pinigus moka. Negi vien už Petro Repšio freskų vaizdą ir už
visokius romantiškus pasakojimus? Baltai, pagonys, gražios mitologijos... Beje, pagonys
yra materialistai, ir ta dvasia šiandien kaip niekada stipri.
Sarbievijaus kiemo svarbiausia vieta būdavo
Litteros knygynas galutinis turistų apžvalgų akcentas, o mums miela,
labai sava knygų erdvė. Pro Lietuvių literatūros katedros langą būdavo galima
stebėti: į tą knygyną tiesiog šniūrais eidavo visa Vilniaus ir Lietuvos
šviesuomenė. Daugybė žmonių, šiaip artimų ar pažįstamų, kuriuos visus lyg
giminę jungė knyga.
Knygyną supa humanitariniai fakultetai, jame nuolat
šurmuliavo studentai, dėstytojai, jame buvo daug filologinės, filosofinės, grožinės
ir kitokios literatūros. Anuomet knyga ir knygynas sudarė darną su aplinka nuo
freskų iki katedrų ir auditorijų. Tačiau svarbiausia buvo pats gyviausias ryšys
su skaitytoju. Kur daugiau suprantančių tikrąją knygos vertę, jei ne Vilniaus
universitete su jo šimtametėmis tradicijomis?
Dabar niekas neina įstrižai Sarbievijaus kiemo.
Pasikeitė knygynas, dabar kiti jo savininkai.
Kodėl nebeliko senojo tradicinio knygyno? Nežinau
aplinkybių, bet, aišku, tai lėmė komercinis veiksnys. Gal senieji darbuotojai, kuriuos
visi pažinojome, nemokėjo lupti pinigų?
Šiandien čia vaizdas kitoks. Štai į atnaujintą
Litteros knygyną užėjo garbioji Lietuvių literatūros katedros profesorė,
daugelio knygų autorė. Tos knygos būtinoms studijoms, jų skaitytojai kaupia žinias
čia pat, už sienų. Dabar profesorės knygų atnaujintame knygyne nematyti. Pirmoji
lankytoją pasitinkanti knyga įžūliai pasveikino rėksmingu pavadinimu: Kaip tapti
milijardieriumi. Aplinkui panašios knygos, lyg aukštos klasės prostitutės,
tviskančios, blizgančios ir brangios. Visos rėkiančios apie tai, kaip daryti pinigus,
kaip jais mėgautis, bet pirmiausia pačios ryjančios pinigus. Visos kaip viena
teigiančios hedonistinį gyvenimo būdą; gašlus, tvirkinantis knygų pasaulis.
Literatūra, kuri ne parduodama, bet parsiduoda.
Mūsų profesorė paėmė į rankas pavartyti Petro
Repšio darbų albumą, taip pat brangi, neįperkama knyga, bet nors pažįstamas ir
artimas veidas. Ne koks bukas amerikietiškas milijardų garbintojas, kurio visas
gyvenimas pažymėtas raudono kečupo linija ir dolerio pėdsaku.
Tuoj pat lyg aukos tykantis voras iš už kampo
išlėkė naujoji vedėja ir griežtai pasitikslino: Ar tai jūs ieškojote Durnių
laivo?
Iš jos išraiškos buvo galima suprasti, kad
profesorės ji net nepažįsta, kad tai visiškai ne jos rato žmogus.
Nežinojimas dažnai ribojasi su kvailumu. O su
kvailiais nesikalbama. Profesorė, nesakydama nė žodžio, padėjo P. Repšį atgal prie
verslo vadovų bei piniguočių ir išėjo. Tikriausiai daugiau į tą buvusių filologų
Litterą (dabar tai jau kaip ir pavogtas vardas) kojos nekels.
O man buvo įdomu užeiti pasitikrinti. Ir užėjau.
Tikrai pilna gliancuotų knygų viršelių, gašlių veidų, gundančių patarimų,
kaip greičiau pralobti. Susidariau net tokį sibaritinių knygų pavadinimų sąrašą
tiktų kokiam absurdo veikalui apie žmogaus nužmogėjimą. Sakyčiau
amerikonizmas grynu pavidalu. Pranas Krukelis virsta Franku Kruku. Tačiau paršas vis
tiek yra paršas.
Betgi taip manyti kaltinti Amerikos įtaką
būtų neteisinga, provincialu ir stereotipiška. Amerika yra kitokia, joje aiškiai
išlaikytos ribos tarp verslo ir kultūros, tarp pelno ir mokslo. Tai visuomenė, kuri
išsaugojo vertybių hierarchiją.
Gerai prisimenu Amerikos universitetų knygynus.
Galva svaigdavo, kiek ten būdavo autorių, kokie lobiai surinkti. Ten iš knygų
šviesdavo mokslas, žmonijos sąmonė ir išmintis, nuo antikos mąstytojų iki
naujausių postmodernizmo korifėjų. Viskas surūšiuota, klasifikuota, nesunku rasti, ko
reikia. Filosofija, literatūros teorija ir kritika, kultūrinė antropologija,
socialinės studijos, politika, ekonomika, mitologija, religija, feminizmas,
postkolonializmas ir kas tik nori. Daugybė lankytojų, ypač studentų. Visi ko nors
ieško, renkasi, tikrinasi autorius pagal studijų programas. Universiteto knygynas yra
natūrali universaliųjų mokslų dalis. Ir nemačiau ten jokių knygų kvailiems
buratinams.
Taigi kas liko iš Vilniaus universiteto knygyno?
Plebėjai sumanė užsidirbti iš knygų, intelektualinės vertybės jiems reiškia tik
prekę. Žinoma, jiems vertingiausios atrodo knygos, kuriose rašoma apie pinigus ir apie
turtingus žmones. Knygą jie užuodžia tik iš paviršiaus, iš pavadinimo. Nori
pinigų, tai ir knygas renkasi pagal pinigus.
Simpatingos merginos juokais paklausiau gal
turite Metų žurnalą? O kas tas yra? nuostaba akyse. Aiškinu, kad yra toks
solidus mėnesinis Lietuvos rašytojų sąjungos leidinys, kuriame savo kūrybą spausdina
žymiausi mūsų rašytojai, poetai, literatūros kritikai. Elitas, kitaip nepavadinsi.
Matyt, turėsim, sako man, bet akyse matau abejonę. Kas jai iš tos aukštosios
kultūros? Pigi prekė. Šio knygyno savininkus domintų nebent koks žiniasklaidos
išgarsintas romanas. Dar pasiteiravau vieno kito lietuvių ir užsienio autoriaus, bet
jų čia nebuvo. Reikia pasakyti, kad darbuotojos buvo tikrai labai mandagios, paslaugios,
malonios naujoji verslo dvasia! bet supratau, kad knygų pasaulyje jos
nesusigaudo. Bent kokius kursus būtų baigusios, neužtenka mokėti vien pinigus
skaičiuoti.
Nežinojimas gali pakenkti ir verslui. Niekaip
nesuprantu kas tas knygas čia pirks? Visą tą ekonominę, juridinę literatūrą,
taip pat ir sibaritines tuštybės mugės knygas? Toks verslas atrodo tiesiog
neprotingas. Mąstau, ką čia būtų galima padaryti sėkmingiau, pelningiau. Kam iš
viso tas knygynas? Ar ne geriau jo vietoje įrengti kokį nors šiuolaikinį grožio
saloną, gundyti jaunus žmones ne knygų viršeliais, bet tikru kūno blizgesiu? Juk
šiandien esmine vertybe tampa kūnas, svarbiausia yra kūniškoji tapatybė. Didįjį
verslo ratą suka kūno kultas, už tai jam pažadėta juslinės laimės ekstazė. Tik
truputį pasistenk, tik pašokinėk, sudalyvauk loterijose, tik šį tą nusipirk ir tuoj
pat būsi visiškai laimingas. Kūniškoji tapatybė ribojasi su idiotizmu. Bet iš kur
kitur ateis pinigai? Negi iš protingų ir išsilavinusių žmonių? Taigi reikia
orientuotis į kitokį pirkėją ir teikti jam kitokias paslaugas. Reikia tik pasukti
galvą. Žinoma, lapių fermos Sarbievijaus kieme neįrengsi...
Manau, kad geriausia būtų vietoj filologų ir
istorikų Litteros įrengti tatuiruotės saloną! Vietoj atgyvenusių freskų
egzotiška kūno paveikslėlių galerija! Su reikšmingais numanomų genitalijų
akcentais, su visokiais drugeliais, Naujojo amžiaus emblemomis, kabalistiniais ženklais,
magiškais galios simboliais ir t. t. Pavadintume šitą kūno šventyklą Sarbievijaus
kiemo drakonai tai bent būtų!..
Ir bus gražu, neliks jokių ten varganų humanitarų
ir ištižusio elito, kuris jau vis tiek nieko nebegali, nieko nebesugeba, net savo
istorinių erdvių išnaudoti. Aukštoji kultūra irgi išgyvena savo impotencijos laikus.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|