|
<< Atgal
Karolis Baublys
DANTIMIS PLĖŠYTI DŽIAUGSMO GABALAI
Žodžių dėliotojas - tokia sau pačiam skirta
diagnozė nustatoma viename pirmųjų debiutinio Dariaus Pocevičiaus rinkinio
"Vieną kartą gyveno vienas žmogus" eilėraščių. Knygos pavadinimas
paprastas, nuteikiantis skaitytoją apmąstyti kasdienybę, ir tik perskaitęs bent
dešimtį tekstų pajunti atsidūręs dionisiškajame orgijų pasaulyje, kurį valdo
troškimas ir erotika. Taigi debiutas drąsus, tačiau ar pavykęs?
Knygos struktūra gana tradiciška - be įžanginio
eilėraščio, ją sudaro trys poezijos ir prozos tekstų dalys: "vieną kartą gimė
vienas žmogus", "vieną kartą gyveno vienas žmogus" (tai - pati
ilgiausia dalis) ir "vieną kartą mirė vienas žmogus" (kursyvas - K.B.).
Tokia struktūra atspindi esminį autoriaus sumanymą: aprašyti visą žmogaus gyvenimą
- nuo gimimo iki mirties.
Struktūros požiūriu įdomus įžanginis rinkinio
tekstas. Pirmoji eilėraščio eilutė ("vieną kartą gyveno vienas žmogus")
skamba neutraliai, sunku išskirti svarbiausius sakinio žodžius, tačiau paskutinėje
eilutėje ("vienas žmogus gyveno vieną kartą") akcentuojamas gyvenimo
vienkartiškumas, skaitytojas tarytum išgirsta puikiai pažįstamus Romos poeto
Horacijaus žodžius - carpe diem.
Lengvai postmodernistinėms tendencijoms
paklūstantiems D. Pocevičiaus tekstams būdingas posūkis nuo vertikalios prie
horizontalios ašies. Kaip teigia E. Ališanka, dionisiškoji vaizduotė atmeta
apoloniškąją orientaciją į saulę, orientaciją aukštyn, susijusią su
šviesa, aiškumu, objektiškumu, racionalumu, ir renkasi kelią žemyn - požemio,
tamsos, jusliškumo, subjektyvumo katakombas. Tasai kelias žemyn iš esmės nusako
vaizduotės chtoniškąjį, "žemiškąjį" gyvenimą, besiskleidžiantį horizontalioje
ašyje. D. Pocevičius savo knygoje atsisako kalbėti apie gelmę, nes gelmė tėra
iliuzija.
Dėmesys kūnui, fiziologiniams procesams - vienas
ryškiausių D. Pocevičiaus kūrybos bruožų. Pavyzdys galėtų būti prozinio teksto
"pirmasis žodis" ištrauka:
po šita saule aš patekau lengvai.
spaudžiamas galingų raumenų spazmų, nešamas kraujo ir gleivėto vandens krioklio
srovės, kaip ką tik padėtas šviežias kiaušinis pliumptelėjau į šiltą balą. mano
gimdytoja porą kartų tyliai karktelėjo ir nutilo. ji net nesuprato, kad viskas jau
baigta. gulėjo plačiai išsiskėtus, žiūrėjo į mane nieko nesuprantančiomis akimis,
sunkiai šnopavo ir kažko vis dar laukė.
Skaitytojui, besigilinančiam į klausimą, kas
minėtam poetui yra kūnas, galėtų pagelbėti Camille Paglia mintys, užfiksuotos E.
Ališankos kultūrologinėje studijoje "Dioniso sugrįžimas": "Mūsų
kūnai yra pagoniškos šventyklos, stabmeldiški įtvirtinimai prieš judėjų -
krikščionių sielą ar protą. Apie šiuolaikinį persigėrėlį, klūpantį,
dejuojantį ir per prievartą vemiantį, sakoma, kad jis "garbina porcelianinį
dievą". Kai kūno chtoniškieji spazmai ima viršų, mes esame užvaldomi Dioniso.
Gimdos susitraukimai menstruacijų ir gimdymo metu yra pirmas Dioniso įsiveržimas į
mūsų vidurius. Gimimas yra išmestis, krintanti spazmų kaskada, bloškianti mus į
kraujo upę. Mes esame odiniai būgnai, kuriuos muša gamta". Gamtos valdomas kūnas
įkalina ir kartu išlaisvina žmogaus dvasią - ji patenka į visa apimantį geismų
pasaulį. D. Pocevičiaus eilėraštyje "geismių geismė" ryškus svaiginantis
moters kūno geismas: "tavo lūpų pienas ir medus / sodriai po liežuviu
pritvinksta", "prisirpusios tavo krūtų kekės / sušvinta auksu saulės
spinduliuos", "tavo bambos apvali taurė / jau vyno sklidina". Kaip teigia
Lacanas, troškimas yra metonimija, nes troškimo objektas visad yra prarastas, jis niekad
neduodamas tiesiogiai. Troškimas juda horizontalia trajektorija ir liaujasi tada, kai jį
palaikanti energija baigiasi. Kaip ir daugelis postmoderniųjų autorių, D. Pocevičius
troškimą traktuoja kaip pamatinę galią, formuojančią žmogaus būvį. Šiam autoriui
artimas Lacano pasiūlytas froidiškojo malonumo principo anapus. Tai - troškimas,
kuris, peržengdamas malonumo ribas, veržiasi nepasiekiamybės link. D. Pocevičiaus
atveju nepasiekiamybę atstoja amžinai kirbantis filosofinis klausimas: "Ką aš
čia iš tikro darau?"
Gimtis D. Pocevičiaus tekstuose neatsiejama nuo
mirties. Abi šios sąvokos - dvi išeitys, kurių pirmoji ženklinama nematomų kančios
grandinių, o antroji - paradoksaliais "aš" santykio su realybe išsipildymais
(eilėraštis "ką reiškia"). Aukščiausiame įtampos taške gimimas ir mirtis
susilieja - gimęs jautiesi lyg miręs, miręs jautiesi lyg gimęs. Vienintelis esimo
ženklas - kūnas: raumenų spazmai, gleivės, kraujas. Į kūniškus pojūčius -
valgymą, seksą, skausmą - reaguojama skeptiškai, su ironija. Gyvenimo chaosas kelia
pesimistines mintis, išeities tašku tampa sielą gaivinantis juokas. Antai eilėraščio
"septyni smėlio dėžėje" epigrafas - aliuzija į Apreiškimą Jonui:
"kai pasigirs septintojo angelo trimitavimas, / bus baigta Dievo paslaptis" -
skamba rūsčiai. D. Pocevičiaus tekste septynis angelus keičia septyni vaikai, einantys
"į kūdrą romyti varlių", kilnojantys mergaičių sijonėlius, gulintys
"paupy pilvus išvertę"
Juos stebinčiam lyriniam subjektui telieka linksmai
pridurti: "aus baus bus medaus!" Susidaro įspūdis, jog autorius stengiasi
apgauti skaitytoją ar tiesiog šaiposi iš jo.
Itin provokuojantis rašymo kaip erotinio akto
traktavimas. Šiuo principu remiasi dauguma postmodernistinės literatūros kūrėjų, ne
išimtis - D. Pocevičius. Pvz., eilėraštis "paskambink man":
tamsoje vienodi
esam šalia vienas kito
mes judam ritmingai
skamba muzika
seniai mumyse užrašyta
lipni mėnulio ranka
du klavišus vis liečia
naktį mane ir
mane kitą rytą
Šiame tekste žodžiai jungiasi taip pat, kaip
santykiauja žmonės, tai metoniminis ryšys, nes jungties dėka kiekviena eilutė susieja
vieną dalyką su kitu. Kaip pažymi G. Bataille`is, visi dalykai būtų regimai susiję,
jeigu galėtume vienu žvilgsniu ir visumiškai aprėpti Ariadnės siūlo pėdsakus,
vedančius mintį į jos pačios labirintą.
Apskritai, kalbant apie D. Pocevičiaus kūrybą,
tinka S. Freudo mintis, jog visas kalbėjimas yra seksualus. Skaitydami tekstus, matome,
kaip tarp sekso ir diskurso vyksta mainai. Diskursas tampa seksu. Per kalbą lyrinis
subjektas išsilaisvina iš vienatvės, susilieja su dieviškuoju vieniu, suartėja su
moterimi ir patiria orgazmą, ekstazę ar net mirtį. Metoniminė eroso transformacija į
tekstą leidžia kalbėti apie sakralumo pėdsakus D. Pocevičiaus tekstuose. Ryškiausi
pavyzdžiai: "pirmoji etikos ir estetikos pamokėlė", "labas rytas",
"man trūksta", "vaisiai", "geismių geismė",
"valgykla", "desertas", "ką veikiu dabar", "trumpa
žmonijos istorija (senas varnas)" ir kiti.
Jei, remdamiesi R. Barto mintimis, visus tekstus
skirstytume į dvi rūšis - malonūs tekstai ir palaimos tekstai, tuomet D. Pocevičiaus
kūrybą priskirtume prie pastarųjų - palaimos - tekstų. Tokio pobūdžio tekstus E.
Ališanka apibūdina kaip provokuojančius tam tikrą lūžį, netgi nepakenčiamus,
neįmanomus tekstus, "jiems svetimas bet koks įsivaizduojamas tikslingumas - taip
pat ir tikslas sukelti malonumą". Palaimos tekstuose lengvai atpažįstamas
negatyviosios teologijos diskursas - chtoniškoji sakralumo paradigma. Vienas iš esminių
palaimos teksto bruožų - Eroso ir Tanato susitikimas - ženklina ir pirmąjį D.
Pocevičiaus tekstų rinkinį. Erotizmo ir mirties ryšys ryškus eilėraštyje
"smūgiai ir žvilgsniai":
sulig kiekvienu mano
(smūgiu)
ji aikčiojo (krauju)
kaukšėjo dantimis (iš
malonumo)
(mirties) agonijoj ji
žvelgė į mane
ji žvelgė tuščiomis
(akiduobėm)
dėkingai
Šiame tekste žiaurumas ir prievarta padeda
pasiekti aukščiausią erotinių išgyvenimų tašką. Kaip pažymi Susan Sontag,
žmogaus seksualumas, nepaisant krikščioniškos represijos, yra sudėtingas reiškinys
ir priklauso kraštutinumams, o ne kasdieninei patirčiai. Prijaukintas, numalšintas,
sušvelnintas seksualumas visada lieka viena iš demoniškų žmogaus sąmonės galių -
kartkartėmis stumianti mus į tabu ir pavojingus troškimus, kurių skalė plati - nuo
impulso netikėtai despotiškai išniekinti kitą žmogų iki geidulingo troškimo
sunaikinti savo paties sąmonę, taigi iki pačios mirties. Skaitytojui, įsigilinusiam į
šią D. Pocevičiaus tekstuose plėtojamą temą, neišvengiamai kyla klausimas - kodėl
lyrinis subjektas yra taip pasinėręs į erotikos ir seksualumo sferą, apimančią net
mėgavimąsi keptais karveliais ar pilna barščių lėkšte (eilėraščiuose "tarp
antro ir trečio koldūnų kąsnio", "kepti karveliai",
"desertas", "trumpa žmonijos istorija (senas varnas)", "plytos,
barščiai ir višta)"?
Postmodernistinio pasaulio tragedija - Dievo mirties,
kaip akivaizdaus fakto, išgyvenimas. D. Pocevičiaus lyrinis subjektas per visame kame
juntamą seksualumą sugeba patirti šventumo pėdsakus. Giliausioji religijų prasmė
slypi jų ryšyje su erotizmu, vedančiu į mirtį. Nepriartėjęs prie mirties, nepatirsi
išganymo.
D. Pocevičiaus kūryboje erotizmo ir mirties
sugretinimas tampa atspirties tašku, nukreipiančiu skaitytoją dviem skirtingomis, bet
galiausiai susiliejančiomis kryptimis. Viena iš jų veda prie tolydžios būties siekio,
kita - į visa apimantį tylos pasaulį. Tolydi būtis (imanencija) siejasi su G.
Bataille`io sakralumo teorija. Kaip teigia E. Ališanka, imanenciją Bataille mato
gamtoje, gyvuliškume. Panašiai kaip gyvulių pasaulyje imanentiškumas pasiekiamas per
valgymą, žmonių pasaulyje jis įmanomas per tam tikrą intymų santykį, pirmiausia
lytinį santykį. D. Pocevičiaus atveju valgymo principas iš gyvulių pasaulio
perkeliamas į žmogaus būtį: "iš lėto suskaičiuot / surinkt lig galo / suvalgyt
/ trupinius dienos / dienos buvusios / vakar". Nuo valgymo neatsiejamas vienas
dažniausių knygos "Vieną kartą gyveno vienas žmogus" įvaizdžių - dantys,
burna: "aš graudžiai prašiepiu / dvi eiles aštrių dantų / iškišu
liežuvį / seilę žandu nudriekiu (...)" Dantis vaizduoja ir vienas Marijos
Mlinkauskaitės bei Dariaus Pocevičiaus grafikos darbas, iliustruojantis eilėraštį
"valgykla".
Per Eroso ir Tanato sąjungą D. Pocevičiaus lyrinis
subjektas patenka ir į tylos pasaulį. Kaip tvirtina Hassanas, gryno erotizmo gyvenimas
yra tylus, ir jo kulminacija - mirtis - yra nebyli. Taigi beatodairiškas paklusimas
Dioniso kerams D. Pocevičiaus lyrinį subjektą atveda į kulminaciją tyloje. Tikrasis
išsipildymas pasiekiamas tuštumos šventykloje, kurioje kadaise gyveno dievai, o dabar
spengia pirmapradė tyla, galinti kurti arba griauti. Nepasitikėjimas žodžiu,
susvetimėjimas, dekonstrukcija - visi šie postmoderniojo vaizdijimo bruožai taip pat
galiausiai atsiremia į tylą, kurios pėdsakų randama ir D. Pocevičiaus kūryboje:
tylu
kažkas
lėtai praeina
pro šalį
žingsniais atsargiais
tyliu
klausausi
iš lėto tolstu
praeinu
"ir tai praeis"
Tyla - sąvoka, kurioje slypi ir būties pilnatis,
ir jos tuštuma, ir viskas, ir niekas. Tyla įsuka kaskart naują egzistencinį ratą,
užpildydama ir sykiu atverdama žodžių, sakinių, prasmės spragas. D. Pocevičiaus
tekstuose gyvenimas įkūnija nieką, tačiau kartu niekas įkūnija gyvenimą. Kaip
kadaise teigė Th. Mannas, niekas - viena iš tobulumo formų. Niekas - didysis
absoliutas, tai įžanga, o kartu - finalas, tai - "juoda begalybės pradžia",
tvirtais saitais susijusi su visa apimančia Tuštuma. Nieką ir tuštumą verta garbinti,
kadangi tik jų įsčiose gimsta naivioji laimė - vienintelis žmogaus stabas
(eilėraštyje "tuščios galvos pagarbinimas"). Laimė D. Pocevičiaus lyriniam
"aš" įmanoma tik dviejų žemuogių saujoje (eilėraštis "man
trūksta") arba geidulingos moters glėbyje (eilėraščiai "geismių
geismė", "paskambink man" ir kt.). Žmogaus laimę ir trumpalaikį
džiaugsmą reikia plėšyti dantimis, su pasimėgavimu ragauti menkiausius pilnatvės
likučius, lėkti paskui kiekvieną sekundę, čiulpti ją, laižyti liežuviu ir su
pasimėgavimu nuryti.
Turinio imperatyvą ("džiaugsmo gabalus
dantimis plėšyk") papildo ir tam tikra eilėraščių forma - kai kurie tekstai lyg
iškramtyti, žodžiai tarytum išmėtyti gabalais. Tai ryšku eilėraščiuose "ir
tai praeis", "desertas", "veiksmo!", "tarp",
"skylės, jos kyšo" bei kituose.
Šalia burnos ir dantų itin iškalbingas laikrodžio
įvaizdis. Prisukti laikrodžiai, bet sustabdytos jų rodyklės - ši metafora ženklina
vieną dramatiškiausių egzistencinių lyrinio "aš" jausenų, iš kurios
neįmanoma išsivaduoti (eilėraščiuose "ji laukia", "tiksi teka
tuščia", "ką reiškia"). Laikrodžio tiksėjimas tarytum žymi esminę
lyrinio subjekto nuostatą - "iš-kęs-ti".
Apskritai rinkinyje labiau pavykę poezijos tekstai.
Verta paminėti išties nemažai eilėraščių: "labas rytas", "man
trūksta", "tuščios galvos pagarbinimas", "vegetaras",
"vaisiai", "ji laukia", "desertas", "trumpa žmonijos
istorija (senas varnas)", "plytos barščiai ir višta", "būtasis
kartinis", "tarp", "vėlinės", "dar gyvas",
"prasideda", "ką reiškia". Prozos tekstai, ypač "pirmoji
meilė", "degtukų dėžutė (karšta motinos meilė)",
"paslaptys", "balansas", kur kas silpnesni, jiems trūksta įtaigos,
lakoniškumo.
Knygoje gausu Marijos Mlinkauskaitės bei paties
Dariaus Pocevičiaus iliustracijų. Į grafikos darbus siūloma pažvelgti kaip į
tekstus. Pvz., po eilėraščiu "smūgiai ir žvilgsniai" esanti iliustracija
yra ne tiek savarankiškas kūrinys, kiek minėto eilėraščio tąsa, įkūnyta kitu -
grafiniu - pavidalu. Vis dėlto derėtų pripažinti, jog grafikos darbai nublanksta
prieš poetinį žodį.
D.Pocevičiaus kūryba, atliepianti bendrąsias
postmodernizmo tendencijas, drąsi, provokuojanti, nepaliekanti skaitytojo abejingo. Taigi
tekstų rinkinio "Vieną kartą gyveno vienas žmogus" diagnozė paprasta ir
aiški - debiutas pavyko.
Pocevičius D. VIENĄ KARTĄ GYVENO VIENAS ŽMOGUS. - V.: Vaga, 2003.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|