|
<< Atgal
Laisvasis mūrininkas
Apie Donaldą Kajoką dažniausiai
kalbama kaip apie vientiso, subrandinto stiliaus poetą. Naujoji jo knyga
"Mirti reikia rudenį
" kartu išlaiko įprastą kajokišką
poetiką, bet išsiskiria savo daugialypiškumu tematikos, žanro, stiliaus
atžvilgiu.
Knygos pavadinimas implikuoja specifinę
tematiką, skatinančią sutelkti dėmesio į mirties ir melancholiškos
erotikos proveržius. Kajokiškos vaizduotės viešpatija grindžiama liūdesio
ir susimąstymo intonacija. Matyt, tokia yra kūrėjo prigimtis, lemianti
savitą tvarką, išskirtinę poetiką. Dar Gastonas Bachelardas yra pažymėjęs,
kad poetinei vaizduotei turi įtakos poeto temperamentas. Kaip pavyzdį jis
pateikia ištrauką iš Lesijaus knygos "Menas ilgai gyventi":
"Tulžingųjų svajonės - ugnys, gaisrai, karai, žudynės;
melancholikų - laidotuvės, karstai, vaiduokliai, bėgimai, duobės, visi
liūdni dalykai; verksnių - ežerai, upės, potvyniai, laivo sudužimai;
sangvinikų - skrendantys paukščiai, kelionės, šventės, koncertai,
dalykai, kurių nedrįstu minėti". Kajoko naujojoje knygoje nėra tulžingumo,
bent jau šia prasme, o greičiau atvirkščiai - ugnies svajonė, įprastai
siūlanti seksualinę interpretaciją. Ugnis ne tokia monotoniška ir
abstrakti nei dramatiškas vandens įvaizdis, išskyrus ugninį vandenį,
svaiginantį ir keliantį pagundas. Beje, tiesioginė nuoroda Kajoko knygos
viršelis (užlenkimas). Šiai temai komentaras būtų labai trumpas ir
paprastas: melancholiškai besišypsantis poetas, švelniai delnu pridengia
(ar paslepia?), spėju - vyno taurę. Taigi degantis vanduo - akivaizdžiai
nurodo tiek intymios (tai ženklina nesąmoningas, o gal sąmoningas rankos
judesys), tiek objektyvios patirties sankaupą. Poetinėje sferoje alkoholis
implikuoja gyvybę, įkvėpimą bei seksualinės potencijos teikiančio
vandens potekstę.
ta moteris man davė atsigerti
šypsodama tarp violetinių jazminų
ir pajutau burnoj ugninį kartį
jazminų paskutinių
ir nieko Lozoriau ir nieko neįvyko
ištryško iš vandens žuvėdros dvi,
sukliko
(pakeliui į Betaniją, p. 14)
Ypatingiems dalykams išreikšti,
operuoti jutiminės sferos vaizdams čia pasitelkiamos analogijos ir
palyginimai, pavyzdžiui, violetinės ir jazminų spalvų sukeliami prasmių
efektai, žuvėdrų klyksmas, keliantis metonimines asociacijas. Nors erotinė
vaizduotė ir prislopinta po sklandžiai "sukaltomis" metaforomis
bei sakraliniu šydu, tai galėtume įvardyti poetine sublimacija, įvairiomis
potekstėmis išsauganti sąsajas su aistra. Šiuo atveju būtų galima iškelti
ir apsivalymo ugnimi teologinę problematiką, mat kajokiškos moterys,
tarsi nužengusios iš samariečių gyvenimo - nekaltai kaltos. Ryškus
poeto novališkas kompleksas. Bachelardas yra pastebėjęs, jog galbūt
niekam daugiau fizinis fenomenas nėra sukėlęs tiek daug minčių, kaip
Novaliui, aprašiusiam vidinės intymios ugnies perėjimą į dangiškąją
ugnį"; o pati galėčiau pridurti - ir Kajokui, tik "dangiškumas"
labiau "nužeminamas ir iš esmės tampa grynai jutiminiu reiškiniu:
su ąsočiu prie šulinio; švelniom
krūtim pagautas drugelis; pirmagimis
tarp kiaulių, su žviegiančiu
skruzdėlynu vietoj širdies, per sausrą
(samarietė, p. 66)
Kad ir kaip būtų vis dėl to žemiškoji
meilė tvaresnė, stipresnė, nors ir nešvaresnė, t.y. tarp "kiaulių",
"prie kriuksinčio trolių tvarto". Nešvarumo momentas čia
taipogi atlieka svarbų vaidmenį, mat poetinė vaizduotė privalo įsikurti
ten, kur būtų įmanoma asmeninė anarchija ir kur galiausiai pasiduodama
kito suvedžiojimams. Kaip sakoma, gyvybinis impulsas, kylantis iš mirties
ar meilės pajautos, yra stipriausia gyvenimo galia. Taigi vaizduotė įsitvirtina
erotikos viešpatijoje, kur svajonė virsta savitu naujos patirties išbandymu,
kad ir su "Morta Marija Žebenkštimi":
I
virš žibalinės lempos gaubto - taškuota
aprūkusi
vynuogė, vapsvalizdis už pavėsinės,
drėgnais rasotais
bučiniais mane ta moteris bučiavo, po
mėsingais
jurginais, prie kriuksinčio trolių
tvarto, ant sraigės
geldelių, moteris judriomis akutėmis,
jazminų oda,
žebenkšties skaudančiomis strėnomis
- drėgnais
rasotais bučiniais, nėščia,
svetimoj šaly, ne čia
II
po to ėjome paupiu, valtys panašios
į lovius,
nežmoniška kaitra ir gandras kle-kle
durnis,
neprošal, sakau,
nusimaudyti-nusimaudyti?-
perklausė (ją pašaukė Morta
Marija), vanduo čia
baisiai, nešvarus, reikėtų jį
nuplaut,
ir kažkodėl:
-aš gėriau vandenį kurs apiplovė
nazariečio kojas aš gėriau vandenį
kurs apiplovė nazariečio kojas
jūs netikit manim jūs netikėjimu
neabejojat
ji krisdavo nuomariu
(Morta Marija Žebenkštis, p. 57-58)
Šį eilėraštį sudaro dvi dalys ir
meniškąja prasme stipresnis pirmasis posmelis, bent jau pažadinantis
poetinę erotinę fantaziją, kitaip tariant, bent jau turime lietuviškąjį
Saliamono giesmės variantą, tiesa, jau labai lietuvišką, t.y su mėsingais
jurginais, kiaulėmis, sraigėmis. Nors ir nelabai romantiška scena, bet
kelianti tikroviškumo jausmą. Taigi poeto dvasia visiškai paklūsta suvedžiojama
mėgstamo vaizdo - šiurkščios kaimiškos aplinkos ir samarietiškų moterų.
Po"rasotų bučinių' ir netikėtos žinios (nėštumo), atrodytų, norėtųsi
išlaukti kitų malonių judesių, bet antroji eilėraščio dalis baigiasi
moralės apoteoze. Skubrios, pilnos pakartojimų bei apgailestavimų frazės
atskleidžia lyrinio subjekto moralines kančias, įprasmintas kalbėjimo
diskursu. Jungas, apibrėždamas žmogų, yra taikliai pastebėjęs: žmogus
yra ranka ir kalba. Būtent kalbėjimas antrajame posme pagimdo nevykusį
apgailestavimą, perdėm neįtikinantį ir perdėm teologizuotą. Taigi, kuo
"paklydimas" labiau tampa sąmoningu dalyku, juo daugiau jis
moralizuojamas. Tad ir moteris metaforiškai sugretinama su "nešvariu
vandeniu"; lyg užuomina į išvėsusią pirminę aistrą. Štai ir
visa meilės alchemija - intymioji vyriška ugnis, pasak mano mėgstamo
Bachelard'o, atsiskyrėliškos prigimties meditacijų objektas, yra pati
stipriausia. Būtent ji turi ypatingos galios kūnams atverti.
tame name mergaitė valė langus
švysčiojo kryžiavos šakaliukai
rankos
tik staiga pašoko nusiplėšus rūbą
ir lengvai nubėgo dangumi aukštyn
brisdama į saulę kaip į upę
prausėsi ugnim
(1996, gegužės 31-oji, p. 24)
Meilės dialektika - iš nešvarumų
bei purvų pereinama į tyrumą ir grožį. Ši dviprasmybė leidžia
suvokti meilės jausmo keliamas dvejones. Su ugnimi siejami kompleksai yra
skausmingi, skatinantys neurozes ir tuo pat metu poetizuojantys.
Jolanta Paulauskaitė
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|