|
<< Atgal Nuogas karalius, plikas jo pimpaliukas
Spraunius, Arūnas. Letos pliažai saulėti:
eilėraščiai. V.: Strofa, 2004
Pradėsiu nuo klausimo. Paklausiu savęs ir kitų
tokio, atrodo, paprasto dalyko: Kas yra kultūra? (Juk reikia sužinoti, kas slypi
už šio septynių raidžių žodžio, kurį kasdien vartoja milijonai žmonių.) Ir
baisiai nustebsiu, į šį kasdienį klausimą sulaukęs kokio milijono skirtingų
atsakymų. Štai paprastas valstietis atsakys: Kultūra kai mano vyresnėlis srebia
barščius tyliai, su šaukštu, nesriūbaudamas. Pagyvenus dama prisimins, kaip vakar
pasisėmė kultūros kažkokiame teatro spektaklyje. Solidus kostiumuotas ponas pabrėš,
kad jie iš visų jėgų ją remia: Šiemet kultūrai skyrėme daug daugiau pinigų,
negu pernai. O koks nors akiniuotas įmitęs kultūrininkas (kuris tikrai turi
žinoti!) užvers tokia uraganine vietinės ir užjūrio kilmės žodžių lavina, kad man
beliks tik supratingai palinksėti galvą ir tykiai spūdinti šalin.
Beje, atsiprašau, pamiršau (chi-chi-chi!) pridurti,
kad, užduodamas šį klausimą, teisingą atsakymą jau žinojau iš anksto. Atleiskite,
taip jau išėjo, kad aš, niekingasis, panorau truputėlį pasilinksminti... Tai štai.
Paprastas, kaip visada, atsakymas: Kultūra tai nuogo karaliaus drabužiai.
Minia džiaugsmingai sveikina puošnų karalių, tabaluoja plikas nuogo karaliaus
pimpaliukas... Arba, kaip sako vienas lietuvių poetas A.Spraunius: Tai skalbimo
mašina, skalbianti tikrovę. Kuo daugiau apsukų, tuo geriau išskalbia. Nepalieka nė
menkiausios dėmelės, išskalbia švarut švarutėliai, iki visus apakinančio baltumo...
Beje, apie A.Spraunių. Žodžiai apie skalbinius ir
apsukas paimti iš naujosios jo poezijos knygos Letos pliažai saulėti. Čia yra ir
daugiau įdomių minčių, todėl apie ją pakalbėsiu plačiau. Savaime suprantama, nė
vienu žodeliu neužsiminsiu apie kalbos gimtosios gražumą, kaip velnias kryžiaus
vengsiu visokių sintaksių, metonimijų bei metaforų nagrinėjimo. Tai tikrųjų
kultūrininkų duona. Chi-chi-chi... Man įdomus tik vienui vienintelis dalykas
kaip šiandieninis kultūringas žmogus jaučiasi dabartiniame moderniame ir
kultūringame pasaulyje. Taigi kalbėsiu tik apie tai.
Kita vertus, kam gi veltui aušinti burną. Iš karto
išduosiu visiems gerai žinomą paslaptį šis žmogus jaučiasi nekaip, baisiai
nekaip. Ir kuo įdėmiau skaitai A.Sprauniaus knygelę, tuo aiškiau tą supranti. Beveik
visuose Letos pliažų saulėtų eilėraščiuose galima įžvelgti aštrią
priešpriešą tarp žmogaus prigimties ir sociumo vertybių, tarp gyvenimo realybės ir
literatūros, vienu žodžiu, tarp gamtos ir kultūros. Būtent iš šių nesutaikomų
prieštaravimų ir gimsta paradoksalus šiuolaikinis žmogus jis gyvena lyg ir
pragare, tačiau visiškai to nepastebi. Jam atrodo, jog jis ramiai sau ilsisi
saulėtuose Letos pliažuose (Leta tai tokia upė, panaši į Nemuną,
chi-chi-chi).
Kultūra prieš gamtą
Pirmiausia reikia atsiversti 67-ąjį knygos puslapį
ir perskaityti tiesų bei šviesų eilėraščio pavadinimą: Kultūrai susidaužus su
gamta pažyra plunksnos ir pasklinda kibirkštys. Tai vargšas karvelis neapskaičiavo
skrydžio trajektorijos ir netyčia žiebė į kaktą vargšui gatvės praeiviui. Einame
toliau. Kitame eilėraštyje po miesto parką bevaikštinėjančius žmones žudo voverė
žudikė, dar kitame troleibusą tvatina mažas opeliukas, o dar dar kitame
baime, klasta ir žudynėmis paupyje visus valdo nusenęs volkswagenas. Čia tai
bent konfliktai! Chi-chi-chi! Sodoma ir Gomora!
Tačiau nekreipkime per daug didelio dėmesio į
A.Sprauniaus bravūrą ir pakalbėkime rimčiau. Štai žmonių priedermė per tiek
amžių turėjo puikiai pažinti save, susitaikyti su savo prigimtimi. Tačiau kur tau!
Žmonės laiko save išskirtine gamtos dalimi, karūnuoja save pasaulio viešpačiais,
trokšta pažaboti savo agresyvumą (eilėraštis Agresyvią gamtą pažabot nelengva
bet reikia, 51 psl.), įveikti savo savanaudišką prigimtį (Lupikautojų
elegija, 104 psl.), su šaknimis išrauti savo gyvuliškus instinktus (Šunys ir jų
šeimininkai, 39 psl.). Ir kaip jūs manote, kas yra tas rimbas, kuris laukinį
žvėrį paverčia romiu ėriuku? Kultūra! Ta pati kultūra monstras (chi-chi-chi!),
kuris apsiputojęs nuolat vapa apie totalią žmogaus laisvę, ir kuris, įsismelkęs į
žmogaus vidų, jo lūpomis ištaria griežtą Ne! Kultūringam piliečiui nedera
spoksot į šikančią gulbę (Šikanti, 42 psl.), nedera ropštis per muziejaus
tvorą sielose savo ir valstybėje dera išmintingai harmonijos siekiant
tvarkytis (Dera, 53 psl.).
Kultūra sukuria (nori sukurti!) vienmatę tikrovę,
taip užvaldančią, apsupančią žmogų, kad šis galų gale ima baisiai šlykštėtis
ir niekinti visą šią aplinką (Šleikštulys, 111 psl.). Jį pykina ir vimdo,
žmogus nustemba: iš kur visa tai? Ir ieško išsigelbėjimo:
keista tačiau kultūra
įveikė prigimtį
sakote pagelbėtų meilė
tikėjimas ir prasmė?
gali būti tik iš pradžių
susitarkime ką žodžiai
šie reiškia ar
yra turinys...
(Šleikštulys, 111 psl.)
Literatūra prieš tikrovę
Vieni svarbiausių kulturträger'ių yra
menininkai, tame tarpe ir rašytojai bei poetai, žodžiu, žodžio meistrai. Jie atsirado
iš senovės žynių, magų, burtininkų luomo, dabartiniame niekuo netikinčiame
pasaulyje jie atstoja kunigus bei mokytojus, kai kurie literatūros korifėjai (Homeras,
Dante, Goethe...) virto šventaisiais, jų kūriniai dažnai cituojami lyg
šventraščiai. Esmė štai kur: šie žodžio meistrai nuolat kuria mitus,
išgalvoja idealius savo pasaulius, kurie neigia juos pačius ir visus kitus supančią
realybę. Paklausite, kodėl jie taip daro? Chi-chi-chi. Ogi kad gyventi būtų
geriau...
Bet grįžkime prie A.Sprauniaus. Jis teisingai
pastebi, jog gyvent geriau tampa tada, kai atšiauri, agresyvi tikrovė dirbtinai
sužmoginama, supaprastinama ir nuglaistoma. Štai kosmoso bobulė juodoji skylė
ima keiktis lyg vežikas (Poezija viską sužmoginanti, 61 psl.), animacinis
slibinas išrėžia oficialią prakalbą vietos gyventojams (Animacinis slibinas, 65
psl.), vėliava spjauna į viską ir nebeplevėsuoja (Vasario nepastovumai, 44
psl.).
Autorius eina dar toliau. Nemarius literatūros
kūrinius, tuos tikrovės mitus (juose vaizduojama netikra tikrovė!) jis dar kartą
supaprastina, įvelka į banalų šios dienos aktualijų rūbą, juos demitologizuoja.
Garsusis Odisėjas tampa paprastu biču, atvažiavusiu pailsėti prie ežero ir slapta
nusimasturbuoti (Nausikaja ir Odisėjas, 12 psl.), Ozyris panašus į stamantrų,
tvirtastrėnį uniformuotą policininką, patinkantį vyrams (jam patiko
policininkai..., 10 psl.), Orfėjas pagirių ar narkotikų bado kamuojamas
jaunuolis, rytais skubantis į darbą (Rytas, 80 psl.), Makbeto herojų
kančios prilyginamos išmesto turgaus maišelio skundui (Maišelio mirtis, 24
psl.), biblinė Abelio ir Kaino istorija ne kas kita, kaip paprastas korupcijos
skandalas: abelis lindo į subinę viešpačiui (Specialistams sumaniems, 28
psl.).
A.Spraunius gražiai ir ciniškai nuvainikuoja
mesianistinę literatūros paskirtį, jis įsitinęs, kad grožis pasaulio niekada
neišgelbėjo ir neišgelbės. Atvirkščiai, literatūra ir apskritai kultūra, iškraipo
tikrovę ir dažnai netgi pati trukdo gyventi pvz., literatas, kultūringas
žmogus elementarioje frazėje pasidulkinti nori? bando įžvelgti intonaciją,
morfemas ir visokias kalbines struktūras (moteris kviečianti..., 35 psl.).
Tai ką gi daryti vargšams poetams? (Sprauniau,
Sprauniau, kodėl gi rašai? Chi-chi-chi). Ogi nieko rašyti toliau!
dauginantis šekspyrams
servantesams donelaičiams
dešimtims dievų įsakymų
(...)
pirmyn poezija poezija
greičiau vikriau poezija
mikliau išradingiau ieškok
poezija poezija kur netradiciniai
sprendimai kaip visi
poezija daugiau poezijos
(Daugiau poezijos, 82 psl.)
Sociumas prieš žmogų
Dar viena visiems gerai žinoma vieša paslaptis
sociumas ryja žmogų. Visuomenėje žmogaus nebelieka, jis tampa pareigūnu, kokio nors
socialinio sluoksnio atstovu, kažkieno tiksline auditorija, žodžiu, niekinga,
niekam neįdomia ląstele. Taip buvo ir bus. Tačiau baisiausia, kad ši
ląstelė net nebando kovoti prieš tokį individus traiškantį gremėzdišką
mechanizmą, ji savo noru tiesiog pulte puola tarp smagračių, kiša galvą, tiesiog
prašyte prašosi: Sutrėkškit man smegenis, maldauju! Chi-chi-chi...
Ir pažiūrėkite su kokiu sadistiniu malonumu
A.Spraunius kalba apie tokį žmogų - daiktą tarp daiktų, turintį vardą ir pavardę:
savo prekinius ženklus. Autorius nuosekliai išvardija ir nuosekliai išsityčioja iš
visų šiuolaikinio žmogaus troškimų bei siekių, virtusių kultais, kuriuos jam
įdiegė modernios visuomenės propagandos mašina. Tai meilės kultas
palmolive myli tave (Mylintieji, 76 psl.), turto kultas va žmogus
nedurnas taip reikia tvarkytis (Pašlovinimas pridėtinės vertės, 57 psl.),
išskirtinio gyvenimo būdo kultas išsiskaičiuokime kad būtume very important
people (VIP, 73 psl.), judėjimo į priekį kultas tavo kelias tiesus
šimto dvidešimties ritmu per minutę (Techno, 78 psl.), komunikavimo kultas -
komandinio žaidimo fanatikas paslaugus šiuolaikiškas visur visaip viskam visas su
viskuo (tiesiog nebuvo..., 94 psl.), valstybės kultas (Tautinės spalvos
arba nacionalinis koloritas, 68 psl.), kelionių kultas (Keliaujančiųjų, 26
psl.), gyvenimo tempo kultas (Lenktynių pabaiga, 20 psl.). Kultas, kultas,
kultas...
Tai štai kiek tų kultų! Net pavargau juos
skaičiuodamas... Mane, aišku, žiauriai užknisa, kad A.Sprauniaus knygelė išėjo
tokia sociali. Bet turbūt toks jau tas šiuolaikinis žmogus. Asmenybė! Savitas
individas, kalbantis laikraščių antraštėmis, reklaminių šūkių nuotrupomis,
televizijos žvaigždžių posakiais... Chi-chi-chi! Jis gal jau laimingas (jau išgirdo
šį faktą per radiją...), gal išskėstomis rankomis jos dar laukia, nes laimė
naujas projektas, dauginamas iš rūmų į rūmus (Dar žavi, 110 psl.).
Pabaigai ateities (gal dabarties?) vaizdelis iš
eilėraščio Sesuo metonimija (124 psl.):
aplinkui kiek akys užmatė -
plytėjo švarus, kultūringas
landšaftas. kaip toli
nukeliavome... nustebusi
apsidairė. o dabar
ryšys ar įmanomas? staiga
pakeitė kalbą, žvelgė tiesiai,
šypsodama į mane. vargu... -
(Beje, tas mano chi-chi-chi tai apsauginė
reakcija į mane apėmusį siaubą, kai pirmąkart išvydau nuogą karalių ir pliką jo
pimpaliuką...)
Darius Pocevičius
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|