|
<< Atgal
nenuoširdžiai Jūsų Grajauskas
Gintaras Grajauskas. Naujausių laikų
istorija: vadovėlis pradedantiesiems.
Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla,
2004. 123 p.
Pagaliau Gintaras Grajauskas plačiajai Lietuvos
visuomenei parašė vadovėlį. Tačiau jo nelydi jokių institucijų (Švietimo ir mokslo
ar Kultūros ministerijos) tvirtinimai bei rekomendacijos skaitytojams. Vadovėlio
palaiminimu galima laikyti nebent tai, jog jį padėjo išleisti Kultūros ministerija.
Tačiau kokiai žmonių ar individų kategorijai skirtas šis vadovėlis? Į tai autorius
atsako gana abstrakčiai: pradedantiesiems. Kokiems pradedantiesiems? Pradedantiesiems
lankyti mokyklą, rašyti, mokytis vairuoti, važiuoti dviračiu, skaityti, apdirbti
metalą ar medį? Aiškiau pasidaro perskaičius pilną knygos pavadinimą: Naujausių
laikų istorija: vadovėlis pradedantiesiems. Tuomet pasidaro aišku, jog vadovėlis
skirtas pradedantiesiems istorikams, tiems, kurie pradeda studijuoti istoriją, o ne
aukštąją matematiką ar literatūrą. Tačiau stebina vienas dalykas: istorijos
vadovėlis parašytas poezijos žanre. Istorijos ir poezijos sintezė. Ne poezijos ir
istorijos.
Apie ką gi šitas vadovėlis? Į tai G. Grajauskas
atsako pirmajame eilėraštyje:
apie ką visa tai? apie vikrųjį driežą,
nuvilnijusį rankų gyvaplaukiais
apie du gurkšnius šiltos degtinės
ant įkaitusių akmenų
<...>
apie sklidinus moterų indus, žemdirbystę
ir vyriškus įnagius
<...>
ir, žinoma, kaip visada: tūkstantį,
tūkstantįkart apie nieką. (p. 7)
Jau pirmajame eilėraštyje prasimuša klasikinė
erotika: apie sklidinus moterų indus, žemdirbystę / ir vyriškus įnagius.
Ir tai ne vienintelė vieta vadovėlyje, kurioje kalbama apie seksą. Gana grubiai
išsireiškiama eilėraštyje Mylimės užsimerkę: staiga pamatau: tamsoj /
barškinas du skeletai (p. 85). Tačiau jau kitame eilėraštyje išsiveržia
tradicinė erotika: <...> aš ir jauna indė, / susigūžusi ties metro
žiotimis <...> droviai / perbraukia lūpas ir nebeištveria, / puola į glėbį
savo indui // (ir aš vos išlaikau pusiausvyrą) (p. 90). Indas simbolizuoja
falą. Indė gali būti ne tik indė, bet švedė, rusė, šveicarė ar lietuvė. Visoms
joms reikalingas indas. Didaktiniame eilėraštyje atskleidžiama visa seksologijos esmė:
<...> nes jeigu inkši negavęs, ar manai, / kad už inkštimą kas duoda,
<...> jei labai prašydinsies, vėlgi / negerai: nusibos ir nueis, <...> gavai
bučkį į skruostą / ir nenorėk daugiau // nespausk, nes supyks ir / neduos suvisam.
(p. 52). Nuo penktosios knygos G. Grajausko poezija darosi erotikuota.
G. Grajauskas yra didaktikas ne tik rašydamas apie
seksą: davimą nedavimą, bet ir apie kitus dalykus. Pvz.: Nesisupk ant
kėdės, / verčiau pasiklausyk apie kiklopą (p. 37); matai mes neturim
karaliaus / mes renkame parlamentą / kišame tokias korteles į tokį plyšį / taip, ir
tu galėsi, kai užaugsi (p. 61); bet aš nesakau, kad nieko nėra / (kaip
kad sako tamsybininkai) // yra begalinė daugybė // taškelių (p. 63); įdėmiai
klausykitės: jei norite / būti laimingi, šypsokitės (p. 73).
Ši G. Grajausko eilėraščių knyga yra apie viską
ir, žinoma, kaip visada: tūkstantį, / tūkstantįkart apie nieką (p. 7).
Šiame pasakyme prasimuša dvelksmas iš Rytų: knygą galima palyginti su daosizmo esme.
Dao yra visur, bet tuo pačiu ir niekur; Dao yra viskas, bet ir niekas; Dao yra ir jo
nėra. Taip ir su G. Grajausko knyga, kuri yra apie viską, bet tuo pat metu ir apie
nieką.
Penktoji G. Grajausko knyga, jį padaro kultine
Lietuvos literatūros asmenybe. Kodėl kultine? Nejaugi atsirado kokia nors Grajaus sekta,
kurios pasekėjai išsijuosę garbina šį poetą? Gal ir atsirado, o gal ir ne. Jei
atsirado, tai veikia kokiame tamsiame pogrindyje šalia žvakių šviesos ir bulvių
maišo. Tačiau G. Grajausko kultinės asmenybės esmė atsiskleidžia jo paties
tekstuose: o jau man tai visų geriausia, nes aš ir esu / visų geriausias, negi
ne, ne kitaip (p. 16); o ką aš daugiau galiu, aš, / 66-ųjų metų laidos
portatyvinis / radijo imtuvėlis (p. 17); ...esu daug vertesnis už jį, /
iš kito, iš gerojo molio (p. 19); nenuoširdžiai Jūsų Grajauskas
(p. 21); ir pasakė man / trys karaliai: / tu būsi kūdikėlis (p. 31).
Autorius turi vienuolika išskirtinių skaitytojų,
kuriems dedikuojamas vienas eilėraštis: jis skirtas jiems ir apie juos (p. 50). Kas tie
išskirtiniai skaitytojai? Laurynas, Arūnas, Marijus, Valiucha, Kmituolis, Sigitas,
Antanas, Ričardas, Donaldas, Fedia ir Kieša.
Eilėraštyje Poezijos skaitymai pašiepiami
poetai, kurie sugeba gerai intonaciškai perskaityti savo kūrinius: išraiškingu
balsu, intonaciškai teisingai, / iš anksto pasižymėjęs raudonu pieštuku / loginius
kirčius: gabus, bjaurybė... (p. 22). Ir tai dar ne pabaiga: bet tu tik
paklausyk jo: rodos, ir pats / tuoj pravirks nuo gražumo // pats sau ir varpas, ir
kunigas, / ir visa bažnyčia // o pačiame kampelyje / tyli bažnyčios pelė: /
eilėraštis (p. 22).
Kaip pataria G. Grajauskas esant situacijai, kai
meilužė apsimeta tavęs nepastebinti ar nepažįstanti: griebk jai už subinės: /
bent pasilinksminsi (p. 38). Tai jaunystė kvailystė, branda patvirkimas.
Tačiau kas belieka senstant? Apie tai atsakymo sulaukiame jau sekančiame eilėraštyje: sendamas
/ vis labiau ir labiau / vertino / dvasinį grožį (p. 39).
Šiais laikais ir poezijos knyga nebeapsieina be
užuominų apie internetą, tačiau įdomiausia jog internetas / yra Niekur // mes
ten turime / savo adresus (p. 67).
Eilėraštis Mikrobangos labai siejasi su
eilėraščiu iešpats dievas. Mikrobangos lyginamos su bezdalais ir pasiūloma
įsivaizduoti kaip pasklinda tos bangos // kaip smelkiasi per viską kiaurai / ir
iškepa tau kiaušinienę (p. 57). Eilėraštyje iešpats dievas prieinama
sofistinės išvados: ...visai galimas daiktas / jog iešpats dievas yra /
mikrobangos // ir kepa mums kiaušinienę (p. 69).
Dar du eilėraščiai turi tiesioginių sąsajų su
trečiosios dalies paskutiniuoju eilėraščiu. Eilėraštyje Kineskopas
konstatuojamas faktas apie televizorių: tas daiktas į kurį žiūrime / vadinasi
kineskopas (p. 63). Eilėraštyje SAT 1 kosminiai palydovai palyginami su
Eifelio bokštu: (tai tarsi tokie skraidantys / eifelio bokštai) (p. 59).
Visa tai sujungiama į kitą eilėraštį: kaipgi didingas yra tavo kineskopas... /
...kaipgi didingi yra skraidantys eifelio bokštai... (p. 74).
G. Grajauskas ignoruoja biblinę patirtį
Ekleziasto išmintį: taip tik atrodo, kad aplinkui / nieko nėra, vien tuštybių
tuštybė // (tuštybių tuštybė arba / viskas yra dūmai sako / tiktai
tamsybininkai) (p. 57). Ekleziastas prilyginamas tamsybininkui. Tačiau sąsajos su
tamsybininkais čia nesibaigia. Jie išlenda ir kitur, kalbant apie kineskopą, bei jo
suteikiamus malonumus ir siaubus: nėra ten nei džiunglių, nei potvynių / anei
zombių su zeimeriais // bet aš nesakau, kad nieko nėra / (kaip kad sako tamsybininkai)
// yra begalinė daugybė // taškelių (p. 63). Dūmai nėra niekas, jie taip pat
susideda iš daugybės taškelių atomų.
Savo penktąja knyga G. Grajauskas įrodo, jeigu turi
tokį tikslą, jog yra nuoširdus. Pirmasis nuoširdumo požymis jau matosi knygos
viršelyje, kuriame panaudotas Arūno Mėčiaus piešinys Mūsų laikų herojai. Jis
labai gerai atitinka paties autoriaus knygos koncepciją. Piešinyje parodyti barbarai
(vyras ir moteris) reikia suprasti jog seksas Niekur nedingo su šiuolaikiniais
technikos pasiekimais: satelitine antena, kuriai signalus siunčia skraidantys eifelio
bokštai, kompiuteriu (loptopu), kuriuo galime pasiekti internetą, kuris yra
Niekur, siurbliu, mobiliuoju telefonu, sadomazochistiniais seksualinių žaidimų
įnagiais bei kitais technikos rakandais.
Antrasis nuoširdumo požymis randamas geriausiame
autoriaus eilėraštyje Nuoširdumas. Tai, mano manymu, pats geriausias eilėraštis
jo kūryboje, kurį noriu pacituoti visą:
jei būtumėm iš tiesų nuoširdūs,
tiek daug nekalbėtumėm apie nuoširdumą
apskritai kalbėtumėm mažiau
ar visai tylėtume
jei būtumėm iš tiesų nuoširdūs,
sakytumėm nenuoširdžiai užjaučiu
arba nenuoširdžiausiai linkėjimai.
nenuoširdžiai Jūsų
Grajauskas
apskritai kalbėtume daug mažiau
lakoniškai
neklausinėtumėm: kaip gyveni, kaip sekasi
klaustumėm tiesiai, kaip sekasi mirti?
Ir nuoširdžiai atsakytumėm: ačiū, gerai.
(p. 21)
Šiame eilėraštyje G. Grajauskas nuoširdus
iki kaulų smegenų, širdies gelmių. Kodėl gi jis toks? Ar dėl širdgėlos o ko
manęs niekas nemyli! (p. 81)? Galbūt, bet ne tik dėl to. Tai kas dar? Tiesiog
autorius yra pilnas gyvenimiškos patirties, kuri atsiskleidžia jo knygoje, ir
kulminaciją pasiekia eilėraštyje Nuoširdumas. Juk jeigu autorius kada nors
nebūtų buvęs nenuoširdus, nebūtų supratęs kas yra nuoširdumas, ir eilėraštis
apie nuoširdumą nebūtų išvydęs spaustuvės dažų.
Todėl G. Grajauskas būdamas iki galo nuoširdus su
savo skaitytoju ir tėškia jam tiesiai į akis: nenuoširdžiai Jūsų
Grajauskas (p. 21).
DAINIUS SOBECKIS
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|