|
<< Atgal O Jėzau Marija!
Visi mes, krikščionys ar ne, daugiau ar mažiau
prisimename 10 Dievo įsakymų. Esame girdėję apie skaistyklą, dangų ir pragarą,
spėliojame, kas mūsų laukia po mirties, jei šių įsakymų laikysimės arba
nesilaikysime. Esame skaitę apie inkviziciją, mirtinus prakeikimus, raganų medžiokles
bei anatemas, todėl, išvydę sutanotą stovylą, dažnai nevalingai ištraukiame iš
kišenių rankas, imame šnekėti tyliau arba visai nutylame, ir, gink Dieve, nesikeikiame
ir neburnojame. Visi mes žinome antrąjį Dievo įsakymą: Netark Dievo vardo be
reikalo.
Ką reiškia šis įsakymas?
Katalikų maldynėlis aiškina: Nusikalstame, jei lengvabūdiškai,
juokais ar iš įpročio nuolat kartojame šventus vardus ir posakius.1
Vyskupams antrina ir žinomas lietuvių poetas S.Geda (reikia atvirai prisipažinti, kad
būtent jo frazė ir išprovokavo šio straipsnio atsiradimą): Tie,
kurie mėgdžioja šventraščius, imituoja, vagia iš jų, tie turėtų būti
baudžiami.2
Lyg ir viskas aišku. Tačiau pažiūrėkime, kokie
yra tie šventieji vardai ir posakiai, ką reiškia iš įpročio juos
kartoti, kaip galima mėgdžioti šventraščius, juos imituoti ir iš
jų vogti.
1. Koks Dievo vardas Senajame Testamente?
Pirmasis Dievo vardą sužinojo pranašas Mozė.
Dievas pats apreiškė savo vardą, pasirodęs jam degančio krūmo liepsnoje. Kai Mozė
pasiteiravo jo vardo, šis atsakė: Tu taip kalbėsi izraeliečiams: Aš Esu
atsiuntė mane pas jus (Iš 3,14). Aš Esu tai visiems gerai žinomas vardas
Jahvė, Senajame Testamente minimas daugiau kaip 6800 kartų. Į lietuvių kalbą
hebrajiškas žodis Jahveh verčiamas Jis yra arba Aš esu (kai Dievas
kalba pats apie save). Biblijoje lietuvių kalba Jahveh keičiamas žodžiu
Viešpats ir visada rašomas tik didžiosiomis raidėmis VIEŠPATS.
Iš pagarbos šiam Dievo vardui žydai ilgainiui jo
net nebetarė, vietoj jo ir šiandien vartojamas žodis Adonai (Pr 15,2). Adonai
į lietuvių kalbą verčiamas taip pat, kaip ir Jahveh, Viešpats,
tačiau rašomas ne visomis, o tik pirmąja didžiąja raide. Šis Dievo vardas ST minimas
daugiau kaip 300 kartų.
Elohistiniuose Penkiaknygės šaltiniuose Dievas
vadinamas El arba Elohim (Pr 46,3). Žodis Elohim semitų kalba
reiškia Galybės, į lietuvių kalbą jis verčiamas žodžiais Visagalis
Dievas arba tiesiog Dievas. Biblijoje dažnai sutinkami ir sudurtiniai Dievo
vardai, prasidedantys El. Tai El-Eljon (Pr 14,19) - Dievas
Aukščiausiasis, El-Šaddai (Pr 17,1) Dievas Visagalis, El-Olam
(Pr 21,33) Dievas Amžinasis, El-Gibbor (Iz 8,9) Galybių
Dievas, El-Roi (Pr 16,13) Matymo Dievas.
Kadangi Penkiaknygė yra sudėtinis veikalas, kilęs
iš keleto šaltinių, tai Dievo vardas kartais rašomas ir keliais žodžiais, pvz., Jahveh
Elohim (Pr 2,4) VIEŠPATS Dievas, Adonai Jahveh (Pr 15,2)
VIEŠPATS Dievas, El Elohim Jahveh (Joz 22,22) Dievų Dievas
VIEŠPATS.
Kaip matome, Senajame Testamente Dievas vadinamas
įvairiais skirtingais vardais, nors dabar įprasta jį vadinti Jahve TUO, KURIS YRA
(VIEŠPAČIU). Beje, nuo 16 a. paplito ir klaidingas, iškraipytas VIEŠPATIES vardas
Jehova.
2. Kaip Senajame Testamente baudžiama už
piktžodžiavimą?
Senojo Testamento VIEŠPATS pats
paslaptingiausias Dievas. Beveik niekas nėra matęs jo veido, į jį pažvelgęs žmogus
iš karto kristų negyvas (Tu mums kalbėk, o mes klausysime, sakė jie Mozei,
tenekalba mums Dievas, kad nenumirtume! (Iš 20, 19). Mozė, kalbėdamas su
VIEŠPAČIU, užsidengdavo akis rankomis (Iš 3,6), o VIEŠPATS, paprašytas pasirodyti,
parodydavo tik savo nugarą (Iš 33,20-23).
Ne taip paprasta sužinoti ir jo vardą. Dievo vardo
klausė Jokūbas, tačiau atsakymo nesulaukė (Tuomet Jokūbas prašė: Prašyčiau
pasakyti man savo vardą. Anas atsakė: Kam gi klausi mano vardo? (Pr 32, 30), jo
teiravosi ir Manoahas, Samsono tėvas, tačiau Dievas per angelą jam atsakė: Kam
klausi mano vardo? Jis yra nuostabus! (Ts 13, 17).
VIEŠPATS visagalis ir negailestingas Dievas.
Penkiaknygėje (ypač Kunigų knygoje) surašyti šimtai įsakymų, už kurių
nesilaikymą laukia žiauri bausmė. Ypač negailestingai baudžiama už
piktžodžiavimą: Kas piktžodžiautų VIEŠPATIES vardui, bus nubaustas mirtimi. Visa
bendrija užmuš piktžodžiautoją akmenimis. Ateivis ar krašto gyventojas,
piktžodžiaujantis (Dievo) vardui, turi būti užmuštas (Kun 24, 16).
3. Kaip Naujajame Testamente vadinamas Jėzus?
Tikrasis Jėzaus vardas Jehošua (arba Ješua,
dar kitaip Hošea). Tai hebrajiškas žodis, reiškiantis: VIEŠPATS
išgano. Į graikų kalbą vardas Jehošua buvo išverstas kaip Iesus,
iš pastarojo ir kilo sulietuvintas vardas Jėzus.
Kristus tai ne kitas Jėzaus vardas ar jo
pavardė, o titulas. Tai hebrajiško žodžio Mašiah (liet. Pateptasis)
graikiškas atitikmuo Christos.
Įdomus faktas, kad Senajame Testamente (Jozuės
knygoje) plačiai aprašyto Mozės įpėdinio Jozuės hebrajiškas vardas irgi toks pats
kaip Jėzaus Jehošua. Skirtingi lietuviški šio vardo vertimai Jėzus ir Jozuė
atsirado turbūt tik dėl to, kad krikščionių Dievo sūnus labiau skirtųsi nuo
žydų tautos karvedžio. Beje, Kristumi (Mesiju) buvo vadinamas ne vien Jėzus. Šis
titulas dažnai buvo suteikiamas įvairiems Senojo Testamento pranašams, aukščiausiems
žydų kunigams bei pareigūnams, ilgainiui jis tapo karaliaus, kilusio iš Dovydo
dinastijos, titulu. Pavyzdžiui, Kristumi Dovydas pavadina Saulių (1 Sam 26, 9).
Keturiose visuotinai priimtose krikščionių
Evangelijose Jėzus be savo vardo bei titulo dar vadinamas Viešpačiu, Dievo sūnumi,
Žmogaus sūnumi, Dovydo sūnumi, Aukščiausiojo sūnumi, Mokytoju, Žydų karaliumi.
Atrodytų, kad viskas aišku: būtent šių Dievo vardų ir negalima tarti be reikalo
piktžodžiauti. Tačiau ne viskas taip paprasta.
4. Ką reiškia piktžodžiauti?
Sumaištį sukelia tai, kad Viešpačiu Naujajame
Testamente vadinamas Jėzus Viešpačiu vadina ir savo Dievą Tėvą. Palyginkime:
|
Jėzus vadinamas
Viešpačiu |
Dievas Tėvas
vadinamas Viešpačiu |
Evangelijoje
pagal Morkų |
5 kartus |
9 kartus |
Evangelijoje
pagal Luką |
38 kartus |
40 kartų |
Evangelijoje
pagal Matą |
28 kartus |
19 kartų |
Evangelijoje
pagal Joną |
42 kartus |
4 kartus |
Jėzus, būdamas žydas, be abejonės tiki
VIEŠPAČIU (pagal NT Dievu Tėvu), tačiau savo tėvynainiams, teigiantiems: Mes
nesame pavainikiai ir turime vieną Tėvą Dievą (Jn 8,41), jis atsako:
Jūsų tėvas velnias,
ir jūs pasišovę tenkinti jo užgaidas.
Jis nuo pat pradžios buvo
galvažudys
ir niekuomet nesilaikė tiesos,
jame ir nėra buvę tiesos.
Skleisdamas melą,
jis kalba, kas jam sava,
nes jis melagis ir melo tėvas. (Jn 8,44)
Šis prieštaravimas tarp žydų VIEŠPATIES ir
Naujojo Testamento Viešpačių Dievo Sūnaus ir Dievo Tėvo buvo išspręstas
priėmus miglotą krikščionybės dogmą apie Šventąją Trejybę. Tačiau taip ir liko
neaišku, kokio vardo negalima tarti be reikalo Dievo Tėvo, Dievo Sūnaus ar
Šventosios Dvasios. Jėzus sako: Jei kas tartų žodį prieš Žmogaus Sūnų, tam bus
atleista, o kas kalbėtų prieš Šventąją Dvasią, tam nebus atleista nei šiame, nei
būsimąjame gyvenime. (...) Todėl sakau jums: teismo dieną žmonės turės duoti
apyskaitą už kiekvieną pasakytą tuščią žodį. Pagal savo žodžius būsi
išteisintas ir pagal savo žodžius būsi pasmerktas (Mt 12,32-37), tačiau čia pat
jis pavadina save Viešpačiu (ir netgi VIEŠPAČIU!).
5. Ar nepiktžodžiavo pats Jėzus?
Šiandien, nuo krikščioniškos eros pradžios
praėjus daug amžių, žodžių junginys Viešpats Jėzus Kristus mums atrodo
įprastas ir savaime suprantamas. Tačiau paties Jėzaus laikais toks posakis visiems
žydams (ir ne tik jiems!) be abejonės skambėjo šventvagiškai.
Taip, Senojo Testamento požiūriu Jėzų galima
apkaltinti piktžodžiavimu. Prieš paskutinįjį teismą Jėzus aplinkui jį esantiems
žydams meta įžūlų akibrokštą - tiesiai ir šviesiai save pavadina VIEŠPAČIU, tai
yra Jahve! Apie save jis sako: Aš Esu. Palyginkime senąjį ir Naująjį
testamentus.
Senasis Testamentas:
Tai Aš, aš esu VIEŠPATS,
be manęs, kito gelbėtojo nėra.
Aš pats apreiškiau, aš pats gelbėjau,
aš pats paskelbiau,
o ne koks svetimas jūsų dievas
jūs mano liudytojai.
Aš esu Dievas,
amžinai Tas pats! (Iz 43,11-13)
Naujasis Testamentas:
Tada žydai jam sakė Dar neturi nė
penkiasdešimt metų ir esi regėjęs Abraomą?
Jėzus tarė:
Iš tiesų, iš tiesų sakau jums:
pirmiau, negu gimė Abraomas,
Aš Esu! (Jn 8,57-58)
Arba:
Tada jie visi sujudo klausti: Tai tu esi Dievo
sūnus? O jis atsakė: Taip yra, kaip sakote: Aš Esu! (Lk 22,70)
Taigi, vadovaujantis Senojo Testamento raide, už
tokius žodžius Jėzus turėjo būti tuoj pat užmuštas užmėtytas akmenimis.
6. Kaip piktžodžiaujame mes?
Kiekvieną dieną mes girdime ir sakome žodžius,
įprastus mūsų ausiai ir lūpoms: o, žaltys, jis mane apgavo, iš tavęs
padarė atpirkimo ožį, šis sprendimas tikrai saliamoniškas, eik tu,
judošiau, jam jau amen, perėjau kryžiaus kelius, erode, ką
padarei, jėzau marija, kas dabar bus... Tačiau juk šie posakiai šiaip ar taip
yra kilę iš Šventojo Rašto. Juos tardami, kaip sakė poetas S.Geda, mes norom nenorom
mėgdžiojame šventraščius, juos imituojame, iš jų vagiame, todėl turėtume
būti baudžiami. Ką gi, tokia jau mūsų dalia...
O kaipgi yra su pačiais poetais plunksnos
meistrais, kurie privalo branginti ir puoselėti žodį daug labiau negu mes, paprasti
šnekantieji. Pažiūrėkim, kaipgi jie laikosi įsakymo Netark Dievo vardo be
reikalo, ar nenusikalsta, ar ne per dažnai kartoja šventus vardus ir posakius.
Turėdamas daug gražaus laisvo laiko ėmiau ir
perverčiau visas lietuviškos poezijos knygas, kurios tik pakliuvo po ranka. Ir štai ką
suskaičiavau:
|
Minimas pagrindinis
religijos simbolis3 |
Minimi kiti krikščionybės
simboliai4 |
Aldona Elena Puišytė Šviesa pro
erškėtį, Lietuvos rašytojų sąjungos
leidykla, 1995 |
285 kartus |
609 kartus |
Gražina Cieškaitė Antgamtėje
klajojanti šviesa, Lietuvos
rašytojų sąjungos leidykla, 2002 |
221 kartą |
447 kartus |
Sigitas Geda Skrynelė dvasioms
pagauti, Vaga, 1998 |
195 kartus |
198 kartus |
Valdemaras Kukulas Aštuoni gėli
vakarai, Lietuvos rašytojų
sąjungos leidykla, 1999 |
119 kartų |
62 kartus |
Marytė Kontrimaitė Palei pat
gyvenimą, Lietuvos rašytojų
sąjungos leidykla, 2003 |
94 kartus |
133 kartus |
Donaldas Kajokas Meditacijos,
Vaga, 1997 |
78 kartus |
184 kartus |
Rimantas Kmita Upės
matavimas, Nemunas, 2002 |
34 kartus |
45 kartus |
Leonardas Gutauskas Betliejus,
Lietuvos rašytojų sąjungos
leidykla, 1996 |
30 kartų |
121 kartą |
Aidas Marčėnas Dėvėti, Lietuvos
rašytojų sąjungos leidykla, 2001 |
21 kartą |
32 kartus |
Rimvydas Stankevičius Randas,
Lietuvos rašytojų sąjungos
leidykla, 2002 |
17 kartų |
58 kartus |
Gintaras Grajauskas Kaulinė
dūdelė, Vaga, 1999 |
14 kartų |
17 kartų |
Štai tokie nediduko empirinio tyrimėlio
rezultatai...
Šis tyrimėlis nieku gyvu nepretenduoja į išsamią
religinių poezijos provaizdžių studiją, nieku gyvu nenoriu ir teigti, kad visi šie
iškilūs lietuvių poetai be reikalo mini Dievo vardą ar piktžodžiauja, kad,
pavyzdžiui, S.Geda vagia iš šventraščių dešimt kartų daugiau, negu
G.Grajauskas. Gink Dieve... Pats bijodamas būti apkaltintas burnojimu prieš Ką nors,
nepateiksiu jokių savo išvadų. Pateiksiu tik dviejų žmonių rumuno E.Ciorano ir
lietuvio A.Škėmos mintis, kalbančias beveik apie tą patį.
Emile'is Michelis Cioranas:
Pasiekęs monologo ribą, tolimą vienatvės pakraštį, išrandi nesant kito
pašnekovo Dievą, aukščiausią dialogo dingstį. Kol jį įvardijate, jūsų
pamišimas yra gerai užmaskuotas... ir viskas jums leidžiama. Tikras tikintysis sunkiai
atskiriamas nuo kvailio; bet jo beprotybė yra legali, leista; jis baigtų gyvenimą
beprotnamyje, jei jo nukrypimai būtų be jokio tikėjimo. Bet Dievas juos uždengia,
padaro teisėtais. Užkariautojo išdidumas blanksta šalia į Kūrėją besikreipiančio
pamaldžiojo pagyrų. Kaip jis gali tiek išdrįsti? Ir kaip kuklumas gali būti
šventyklų dorybė, jei kokia sena iškaršėlė įsivaizduoją Begalybę esant sau
prieinamą, o jos malda pakyla iki tokio įžūlumo, į kurį niekad
nepretendavo nė vienas tironas?5
Antanas Škėma: Pakanka
įterpti Dievo, Marijos ar kurio šventojo vardą, pakanka Nemuno arba Šiluvos, kad
rašinys sušvytėtų Dievo arba tėvynės meilės prasmingumu, o jo autorius būtų
įjungtas į sąjūdžio narius ir taptų pasaulėžiūriniu rašytoju, absoliučios
tiesos reiškėju.6
7. Kaip piktžodžiavau aš pats?
Šiame tekste 25 kartus citavau Šventąjį Raštą
ir 163 kartus paminėjau Dievo vardą. Ir visai be reikalo... Atleiskit man, žmonės.
1
Visada su Dievu, maldynėlis, LTSR Vyskupijų Ordinarų Kolegijos leidinys, Vilnius,
Kaunas, 1977. (Atgal >>>)
2 Sigitas Geda
Šventraščiai ir poetai, Šiaurės Atėnai, Nr.16 (650), 2003 m. balandžio
26 d. (Atgal >>>)
3 Dievas, Jis,
Sutvėrėjas, Tėvas, Aukščiausiasis, Kūrėjas, Visagalis, Esantysis... (Atgal >>>)
4 Velykų avinėlis,
Prisikėlimas, Betliejus, Erodas, kryžius, Kalėdos... (Atgal >>>)
5 Emile'is Michelis
Cioranas Žlugimo mokslas, 1949 m. (Atgal >>>)
6 Antanas Škėma
Mirštąs literatūrinis sąjūdis, 1955 m. (Atgal >>>)
Darius Pocevičius
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|