|
<< Atgal
Išrinktieji arba Kodėl nesu
išrinktosios kultūros dalis
Taip. Pagaliau sulaukėme tikrosios kultūros
apraiškos. Tos jos apraiškos, kuri galop visiems (tiems, kurie dar tuo abejoja)
įrodytų, jog kultūra yra ne kas kita, kaip socialinis produktas. Kad ji
prostitutė, kurią nuolat mergina politikos dėdės. Ji laisvo elgesio moteris,
nuolat vėtoma ir mėtoma, perkama ir parduodama.
Pagaliau sulaukėme tikrojo (atvirai bei vulgariai
reklaminio) bandymo populiarinti šiuolaikinę lietuvių literatūrą. Mūsų Lietuvos
Kultūros ministerijos dukrai VšĮ Lietuviškos knygos buvo įsakyta bet
kokia kaina gerai pasiruošti Baltijos knygų mugei plius tarptautinei Vilniaus knygų
mugei. Surengti dar vieną reality show, kurio metu būčiau patenkinta ir aš
žiūrovė, ir jie renginio organizatoriai (pelno siekėjai).
Vėl dar kartą turėsiu grūstis pro žmonių
minią, ieškodama taip trokštamos knygos, turėsiu stebėti pakampėse išsimėčiusių
mūsų rašytojų prisistatymus, skirtus (vėl primenu) ne mums, o kažkokiai tarptautinei
rinkai.
Vėl būsiu statistė, prabalsavusi už vieną ar
kitą tautinės kultūros atstovą (-ę). Vėl jausiuosi ne visavertė kultūros pasaulio
gyventoja, o niekinga telefono aparato maigytoja, kurios balsas į Dangų (LR Kultūros
ministeriją) neina.
Kadangi savo pagiežos daugiau nebegaliu slėpti,
pasakysiu viską, ką galvoju apie tokius konkursus, tokius renginius bei jų dalyvius.
V.Braziūno nuotr.
Premijos kaip hemorojus anksčiau ar vėliau
visos subinės jas gauna. J.Ivanauskaitės kūryba, betampanti šventu lietuvių
literatūros karvės tešmeniu, vos ne nacionaline vertybe, yra realiausia pretendentė.
Jos paskutinių metų produktyvumas ir šlovė tiesiog stulbina, tačiau nereikia
užmiršti, jog J.Ivanauskaitė niekada nebuvo laikoma rimta rašytoja. Tik šiais metais,
kai ji išleido eilėraščių rinkinį LRS langai džiaugsmingai jai mirktelėjo.
Tačiau problemos tos pačios jos niekur nedingo. Ji taip ir liko bulvarinio popso
rašeiva, orientalistinio supermarketo estetikos skleidėja ir viešnamių muzikos
dirigentė.
Bet tai yra tik žodžiai, paviršius, psichologinės
nesąmonės. Esmė kitur. Rašymo metu, jei pasakotojas labai stiprus, jis gali
užčiuopti gyvenimo tiesą ir užkonservuoti ją lyg džiną butelyje savo kūrinyje.
Problema atsiranda, kai siužetas ima gęsti, prarasti energiją, mirti: tada jį silpnas
kūrėjas atskiedžia vandeniu, paleidžia, kad lengviau pavirstų skaitalu. Jei autorius
prisitaiko ir siužetas miršta, esmė pabėga iš kūrinio ir blogis išsiveržia į
laisvę.
J.Ivanauskaitės romanų lėkštumas ir
neišbaigtumas, neurotiški veikėjai visada atstovaudavo tik gyvenimo paviršių. Visas
stilius liguistos depresijos kamuojamos sielos atspindys, kaip ir herojai,
skleidžiantys nusivylimą, baimę, netikėjimą, klampinantys egzistenciją į pasyvią
monotoniją. Matyt J.Ivanauskaitės viduje glūdintis vyras (nes kiekvienos rašančios
moters viduje jis tūno) be galo kamuoja Jurgos sielą. Rekomenduočiau pasikeisti lytį.
S.Parulskio atsiradimas lietuvių literatūroje
panašus į tragikomediją. O tai mane džiugino ir stebino visada, net šiuo metu.
Kadangi visi lietuvių poetai buvo, tiesą sakant, pasyvūs, silpni, negražūs,
mažaūgiai, visaip kaip (durnyno pagalba ar kitokiomis medicininėmis, net chirurginėmis
priemonėmis) išsigelbėję nuo tarnybos tarybinėje armijoje, bet širdyje
besijaučiantys nepilnaverčiai, nes esi juk ne vyras, jei netarnavai. O čia lyg
griaustinis iš giedro dangaus nukrito tikras vyras! Iš stuomens ir iš liemens. Ir
tarnavęs ne kokiam ten stroibate, bet (o Jėzau!) desante. Galintis ne tik
apsiginti, bet ir draugą apginti, net moterį! Na ir prasidėjo. Iš pradžių sudrėko
visas mūsų filologynas, vos tik Sigitas peržengė jo slenkstį. Laimės kūdikis! Man
visada patiko jo drąsūs, novatoriški eilėraščiai, žymiai stipresni ir už
autobiografiškai dienoraštinę prozą. Bet atsitiko taip, jog baigęs savo kaip poeto
kelią (turbūt aiškiai viską supratęs), S.Parulskis užsidėjo latentinio
homoseksualisto kaukę ir ėmė rašyti esė. Ir pataikė į dešimtuką. S.Parulskio
personažas, cituojant Valery Solanas, yra vyras, visiškas egocentrikas, užspęstas
savyje, nesugebantis empatiškai tapatintis su kitais, mylėti, draugauti, jausti
prieraišumą ir švelnumą. Jis yra aklinai izoliuotas vienetas, negalintis su niekuo
užmegzti ryšio. Jis reaguoja tik instinktais, ne smegenimis; jo protiniai gebėjimai
tėra įrankis, skirtas jo reikmių ir potraukių tenkinimui
Pisdomo
peristaltikos iš karto ėmė džiaugsmingai traukuliuoti. Jis tapo savas! Pasipylė
premijos, stipendijos, vertimai, šlovė.
O su šlove Lietuvoje, brangieji, dar didesnis
paradoksas, nes neužtenka būti žinomam tik tarp savų yra dar vartotojiška
liaudis. Šlovė dažnai ne visai susijusi su kūryba. Pavyzdžiui, S.Geda išgarsėjo ne
dėl savo eilėraščių, bet dėl Velnio nuotakos libreto, V.Kernagio Baltojo
nieko dainelių ir A.Mamontovo dainos apie varnelę. Jis greičiausiai išliks tik dėl
šitų infantiliškų tekstų.
J.Ivanauskaitė išgarsėjo valkataudama po Tibetą,
rengdama akcijas už visokį free Tibetą, lyg koks Landsbergis. Vėlesnį pijarą
jai sukūrė leidykla Tyto alba, gan gudriai sužaidusi tautiniais kompleksais.
Kompleksuota lietuvių liaudis (amžinai svajodama perskaityti lietuvišką prozos
šedevrą!) po Frankfurto mugės puolė pirkti atseit pasaulinio lygio rašytoją. Deja,
neišdegė. Tokių rašančių bobų kaip J.Ivanauskaitė pasaulyje milijonai. O ant
filogenetinės nostalgijos toli nuvažiuosi tik Lietuvoje.
S.Parulskio gi šlovė užaugo teatro užkulisiuose.
Kadangi lietuviai yra teatro maniakai, tai S.Parulskio tandemas su O.Koršunovu atnešė
daug šlovės, o visą kitą padarė, pasakyčiau, greičiau ne tautiniai, o tam tikros
kartos kompleksai. Dabartinių keturiasdešimtmečių kompleksai. Nepilnaverčiai,
dažniausiai užaugę nepilnose sovietinėse šeimose, atitrūkę nuo šaknų, patyrę
tėvų ir sistemos tironiją, seksualiai nepatenkinti, turintys suicidinių polinkių,
nekenčiantys savęs ir viso pasaulio megalomanai. Jiems reikėjo savų stabų, atsvaros
taško, kad nesijaustų it musės prieš žiemą jaunystė jau baigėsi, artėja
klimaksas, o nėra į ką atsiremti. Be to, jie po truputį pradėjo imti valdžią
ministerijose, redakcijose, televizijose, radijose ir versluose. Ir štai S.Parulskis jau
didis prozininkas, ir J.Ivanauskaitė geniali rašytoja, ir H.Kunčius
romanistas-postmodernistas, ir jau galima lyg ant trijų banginių laikyti savo
išplerusią ištižėlių kartą. Konkuruoti su seniais. Kokia laimė!
Dar iš tų pačių Gintaras Beresnevičius. Jis
ir atrodo, ir rašo kaip zombis. Tiesiog rašanti somnombuliška ranka, ir viskas.
Kitas jo gyvenimo bei kūrybos bruožas yra
šarlatanizmas. Lietuvoje trūksta universalių talentų. Dažniausiai viską nulemia
specializacija. G.Beresnevičius pabandė būti viskuo (mokslininku, menininku) ir tapo
niekuo. Nei geras mitologas, nei geras rašytojas. Jaučiasi, jog tos abi sielos pusės
labai trukdo viena kitai dirbti. Jei tai mokslinis kūrinys, tai jame prikišta meninės
kūrybos bruožų, jei grožinės literatūros pseudomokslinės informacijos. Kad
sėkmingai jungtum mokslą su menu, reikia turėti bent jau Leonardo da Vincio smegenis.
Turint tik sukirmijusius pusrutulius ir sąmonę, užgožtą pasąmonės, išeina briedosnevičius.
Tačiau G. Beresnevičius nėra libidinis iškrypėlis, kaip visi kiti čia
aprašinėjami, jis mentalinis ligonis. Universalus karys. Zombis. Ir šitą savybę,
manyčiau, galėtų gan sėkmingai išnaudoti rašydamas poeziją.
Kitas iš tų pačių keturiasdešimtmečių
Kęstutis Navakas tikras Kaunietis, ten ir gyvena. Beje, iš penkių pretendentų
trys kauniečiai, vienas mužikas ir viena vilnietė. Tačiau kaunietis pats savaime nėra
blogis. Laiku susipratęs kaunietis ir pabėgęs į Vilnių yra gėris. Blogis tai
pasilikęs Kaune ir taip sužlugdęs savo talentą kaunietis. Kęstutis Navakas apskritai
yra poetinio įvaizdžio kopija. Simuliakras. Jis Vilniuje taip ir vadinamas Kauno
Marčėnu. Įgudęs salonų liūtas, išlepintas, visada būnantis dėmesio centre, jis
balansuoja ant stilingo kičo ašmenų ir dažniausiai tinka tik estradinių balių
vedimui. Bet parapijinės kultūros miestui, kur gyvenama praeities ekskrementų
ieškojimu, to užtenka. Todėl ir dvokia. Su savo stilizuotais dienoraščiais Gero
gyvenimo kronikomis toli nenukeliausi, nes kam įdomu tai, kas vyko Kaune. Kam?
Dienoraštis grafomanijos atmaina. Juos rašo neturintys gabumų prozai. Kita vertus,
lindimas į užpakalį Vilniaus esteblišmentui gali ir padėti, nes kuo giliau
strutis kiša galvą į smėlį, tuo aukščiau iškyla užpakalis. Sėkmės, Kęstuti.
Dar viena buvusi kaunietė Laura Sintija
Černiauskaitė kažkoks nesusipratimas šiame penketuke. Ji per jauna, dar neturinti
nei trisdešimties, dar nieko ypatingo neparašiusi, ji visiškai niekam nežinoma, niekuo
negarsi, gal tik tuo, jog rusai Maskvoje pastatė jos pjesę. Na ir kas? Ką tai keičia?
Proza gan iškrypėliška, nuobodi. Jau dabar aišku, kad niekada nebus populiari tarp
paprastos liaudies, o ir tarp tų pačių rašytojų. Mergina turbūt labai trokšta
šiltų jausmų, kad kompensuotų savo nykų ir skurdų gyvenimą, bet negauna jų ir
todėl rašo. Todėl ir personažai panašūs išeina. Gal ir galima būtų ją pamilti,
bet vėlgi tas jos protas ir talentas stabdo.
Sakau vyrui mylėti protingą moterį (kaip
pasakė Ch.Baudelaire) yra homoseksualisto malonumas. Nes miegi su protu, t.y vyru. Iš
esmės lietuviška literatūrinė aplinka yra košmariška dėl animos ir animus
vaidmenų pasikeitimo. Vyrai dažniausiai yra moteriški, moterys vyriškos. Todėl
nėra nei gražių moterų, nei protingų vyrų. Dažniausiai moterų gerbėjos yra
moterys, o vyrų vyrai. Dar negirdėjau, kad kūrėjui vyrui patiktų kūrėja
moteris. Su moterimis yra šiek tiek sudėtingiau, nes mūsų nėra per daug
Taigi kaip pakeisti beviltišką lietuvių prozos
situaciją, nežinau. Kita vertus, reikalauti iš lietuvių geros prozos yra neprotinga.
Nes labusas jau genetiškai yra poetinės sielos. O poetinė siela yra tingi. Proza
reikalauja analitinių smegenų, sunkaus kasdieninio darbo, o ne išsituštinimo, kaip kad
daro poetai. Kažkada J.Cocteau yra prasitaręs: poetas yra tas, kuris rašo nebūdamas
rašytoju. Taigi išeitų, kad rašytojas apskritai yra ne menininkas, o juodadarbis,
dirbantis kiekvieną dieną nuo 8 iki 8.
Lietuvius reikia genetiškai selekcionuoti. Kai
tautietis turi ne visai lietuviškų genų, jis ima geriau rašyti. Prisiminkim
J.Kunčiną. J.Ivanauskaitę irgi. Reikia stengtis hibridizuoti lietuvių genofondą, nes
tikras lietuvis yra negabus nei prozai, nei kinui. Kitas žingsnis būtų
kiekviename rašytojuje glūdintį homoseksualistą
išlaisvinti, ištempti į paviršių, kad žmogus atsipalaiduotų, atsikratytų įtampos,
nurimtų, necenzūruotų savo vaizduotės ir sugebėtų pilnavertiškai mylėti. Pradžiai
to turėtų užtekti.
Ona Dundinaitienė
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus
sukurti
info@tekstai.lt
|
|