|
<< Atgal
KODĖL NESIJUOKĖ KRISTUS?
Gintaras Grajauskas "Iš klausos", esė, Vaga
2002
Paėmęs į rankas naują Grajausko
knygą, kaip visada nusišypsojau. Nusišypsojau lengvai, nostalgiškai. Sėdi,
būdavo kokiame prišnerkštame bare arba ant kokios nors upės kranto, arba
medituoji tualete, išsitrauki Grajausko knygutę, pasklaidai eilėraštukus,
susirandi kokį vieną, lėtai lėtai perskaitai ir... nusišypsai. Tavo
veidas tampa mąslus, šypsena paslaptinga, tu žiūri į tolį arba užsimerki,
arba kam nors suokalbiškai mirkteli...
Iškart prisipažinsiu: vartydamas naująją
rudą knygutę su baltintų plytų vaizdu, nusišypsojau tik trejetą kartų.
Pirmąjį - prisiminęs jau prieš kokį dešimt metų skaitytą opusėlį
"Sraigės", antrąjį - skaitydamas apie poetus ir "jūros
daiktus", trečiąjį - apie vilkus "šiame vištyčių ir gaidelių
pasaulyje". Tiesa, dar prisiminiau kažkur matytus pamąstymus apie
minoritus ir apie Faustą retortoje. Tada jie man, atmenu, beveik patiko. Tačiau
dabar, šalia jų išvydęs visą krūvą tekstų dvynių, tekstų su panašiomis,
tik dar labiau "socializuotomis" ir "aktualizuotomis"
mintimis, pasakiau sau tiesiai ir atvirai: POETO GINTARO GRAJAUSKO ESĖ
KNYGA "IŠ KLAUSOS" YRA LABAI RIMTA KNYGA. Ji man pasirodė tokia
baisiai rimta, kad ją užvertęs, net išsigandau - gal Gintarui kas nors
ėmė ir atsitiko? Kur dingo Grajauskas, kuris nesvarstydamas atiduotų pusę
literatų gvardijos už vieną "negilų", "lengvą" ir
tuo pačiu genialų rašytoją?
Šiaip ar taip autorius pats kaltas dėl
tiek mažai mano šypsenų. Todėl dabar juoko dėlei paimsiu keletą
SIAUBINGAI RIMTŲ teiginių iš šios rimtos knygos ir tyliai pats sau nusišypsosiu.
Tai, kas nėra daugiau nei
literatūra, apskritai yra ne literatūra.
Pirmąkart susidūriau su literatūra,
kuri yra ne literatūra, nes yra daugiau nei literatūra, dar būdamas
pyplys. Su tokių pačių vaikigalių būreliu žaidėme slėpynių
nabaigtame statyti name. Aš panorau pasislėpti už metalinių durelių su
gražiomis raudonomis raidėmis. Ten mane ir surado draugai - pamėlynavusį,
pašiauštais plaukais. Mat tada dar nemokėjau skaityti ir negalėjau
suprasti teksto: "Nelįsk, užmuš!" Kai man jį perskaitė, aš
suvokiau, kaip svarbu žinoti, kas yra literatūra.
Paskui su "daugiau nei literatūra"
susidūriau dar tūkstančius kartų: jausdamas nusuktos ausies peršulį dėl
mintinai neišmokto eilėraščio, skaitydamas Kalašnikovo automato ardymo
instrukciją, išmestas iš autobuso už nepažymėtą talonėlį,
studijuodamas Bibliją ir "Raganų kūjį", užsakinėdamas pietus
kavinėje, gavęs pirmą honorarą už parašytą tekstą...
Yra ir kita galimybė - tapti
metafora.
Kažkada viename neblaivių draugų
susibūrime teko skaityti kažkokį savo eilėraštį. Po to vienas
neblaivus draugas rimtai paklausė: "Kas čia parašė?", o dar
neblaivesnis draugas dar rimčiau atsakė: "Puškinas". Tada girtu
protu aiškiai suvokiau, kad Puškinas yra metafora. Kiek vėliau vienai
merginai ištarus: "Nelįsk! Jėzau, kokie jūs visi girti!", išsiaiškinau,
kad metafora yra Jėzus. Kažkam papasakojus nelabai švankų anekdotą apie
Janonį, Brazdžionį, Maironį ir kažkokį Vilnonį, supratau, kad jie
visi irgi metaforos.
Kitą rytą visas drebėdamas laukiau
to ryto pabaigos. Laukiau kaip Jėzus trečiosios dienos. Laukiau kaip
metafora metaforos.
Daugiau ar mažiau sėkmingai
sukinėtis apie objektyvųjį nulį.
Tada dar daug ko nežinojau. Nežinojau,
kad vienas danų filosofas jau prieš keliolika dešimčių metų ištarė
savo garsųjį "Arba - arba", nežinojau, kad po keliasdešimties
metų vienas lietuvių poetas ištars: "Arba hedonistiškas pliusas,
arba hermetiškasis minusas".
Tada man buvo vos keleri metukai. Naujųjų
metų sutikime, į kurį mane nusitempė tėvai, aš užsimaniau to, ko dažnai
nori maži vaikai. Visi stovėjo su gėrimais rankose ir kažko laukė, o aš
laukti nebegalėjau. Pats to nežinodamas, aš sprendžiau, pasirodo, didžiulę
problemą: jei nusimausiu kelnes - būsiu hedonistas, jei liksiu su jomis -
manęs niekas nesupras ir aš būsiu apkaltintas hermetiškumu! Iš visų jėgų
sukandęs dantis, suspaudęs kelius, mindžikuodamas sukinėjausi apie
objektyvųjį nulį tol, kol visi baigė bučiuotis ir aš buvau nuvestas
palydėti Senųjų. Štai kokia nenauja istorija apie "vidurio
kelio" problemą!
Išeiti, ir viskas. Nedalyvauti.
Žodį "autsaideris" pirmą
kartą išgirdau mokytojų kambaryje, maloniai pakviestas į jį, kai
praleidau kažkokį klasės renginį. Žodį "lūzeris" išgirdau
iš sunkiojo metalo muzikos dievo Ozzy Osbourno, kai jis melodingai traukė:
"Looser, I am secret looser..." Dabar daugelis buvusių mokytojų
"aktyvistų" gyvena pilnakraujį senukų gyvenimą nepritekliuje,
o buvęs "lūzeris" toliau kala pinigus sukdamas idiotiškus
serialus paaugliams...
Galėčiau dar papasakoti ir apie
"nedalyvaujančius" poetus, gaunančius valstybines premijas ir
vieną po kitos leidžiančius knygas... Bet tai bus vėliau, daug vėliau.
Tada, kai jie išeis. Nebedalyvaus iš tikro. Cha-cha-cha...
Tai tiek liūdnokų juokelių apie
šią rimtą knygą.
Tarp kitko, jei kas nors paklaustų,
kodėl vis dėlto nesijuokė Kristus, atsakyčiau mąslia grajauskiška šypsena:
"Nežinau, aš gi jo nepažinojau..."
D.P.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|