|
<< Atgal
Noktiurno muzika
Neseniai Rašytojų Sąjungos
leidykla išleido antrąją Vytauto Stulpino eilėraščių knygą
"Noktiurno grėsmė". Ji artima klasikinei poezijai banguojančiu
ritmu, aiškia minties raiška, netgi tam tikra siužeto linija. Knygos
pavadinimas (prancūziškai "nocturne" reiškia
"naktinis") - tai užuomina į autoriaus pasirinktą žanrą -
lyrinį, svajingą ir muzikalų eilėraštį. Kartu pavadinimas implikuoja
ir tam tikrą netikėtumo momentą, kurį ženklina nuoroda "grėsmė".
Atrodo, kad poetas, ieškodamas pagrindo, vienijančio atskirus eilėraščius,
ir tarsi bijodamas sentimentalumo bei per didelio lyrizmo, manipuliuoja
skirtingomis prasmėmis"noktiurnas" ir "grėsmė". Tokiu
būdu tarsi pasiūlomas išankstinis teksto suvokimas, netgi jo galima
interpretacija: jeigu reikėtų įvardyti šios knygos žanrą, įmanoma tik
pasakyti, kad gresia lyrizmu ar sentimentalizmu, bet eilėraščiuose neapčiuopsime
grynos jų išraiškos.
Ritmas. Tradicinėje
poezijoje ritmas yra vienas iš svarbiausių teksto elementų; jis išreiškia
tam tikrą nenutrūkstamumą ir tęsiamumą, minties sklandumą. Žinoma,
kad geriausiai ritmą padeda suprasti muzika, melodijos pasikartojamumas, tačiau
poezijoje jį apčiuopti kiek sudėtingiau. Skaitant V.Stulpino knygą,
pastebėtini dviejų tipų eilėraščiai - trumpi, kartais meditatyvūs ir
tuo menantys rytietiškos struktūros tekstus, ir ilgi tarsi poetinės novelės
su trumpučiais dialogais bei užsimezgančiu siužetu. Pirmuoju atveju išskirtinė
ketvirtoji "Noktiurno grėsmės" dalis "Puse žodžio".
Čia impresyvia maniera užrašomi vaizdai, pojūčiai, įspūdžiai, tačiau
šiuose eilėraščiuose yra neišbaigtumo, nes impresija taip ir lieka iki
galo neišsakyta.
Meras šokdina lanksčią
meilužę
Ir valdo džiazinę
situaciją.
Miesto ganyklose peri pempės.
Lizduose daug užperėtų
kiaušinių.
("Netikėta mintis kyla nelauktai, p. 110)
Arba:
Užsivertęs gobtuvą -
Juodas juodame fone.
("Pakeleivis", p. 113)
Pirmajme pacituotame tekste
yra jaučiama tam tikros ironijos, netgi absurdo, ypač, kai sugretinamos
visiškai skirtingos figūros ir jų lemiamos situacijos. Dzen budizmo šalininkas
pasakytų (jeigu neklystu), kad absurdas ir netikėtumas kaip tik turi daug
prasmės ir sąmoningumo, kitaip tariant, prasmė slypi ten, kur jos nėra
arba kur mes nematome. Skeliant pirmąjį posmą po dvi eilutes ir jas
lyginant, galima pastebėti, jog meilužės figūra įgyja pempės konotaciją
- tokiu būdu atsiranda ironijos momentas arba, kaip pats autorius nurodo,
"džiazinė situacija". Taigi šis eilėraštis nepasižymi sklandžiu
ritmu, priešingai, jis sąmoningai konstruojamas kaip antiritmiškas
tekstas. Tai būdinga ir antrajam eilėraščiui. Kai ritmas lyg dingsta,
turėtume ieškoti prasminio sverto, kas tarsi atpirktų. Kažkaip tenka
prisiminti Donaldą Kajoką, meditacinės poezijos meistrą, sugebantį į
trumputį tekstą sudėti daug grožio, žavėti minties grakštumu ir netikėtomis
asociacijomis; jo poezijoje ritmas tarsi išgaunamas prasmės netikėtumo.
Vargu ar kas profesionaliau yra įvaldęs šį žanrą lietuvių poezijoje.
Tuo tarpu V.Stulpino eilėraščiuose "Puse žodžio" lieka tik žaidimas
detalėmis ar įspūdžiais, kažkur dingsta teksto gelmė, kurį Gastonas
Bachelardas vadina neišmatuojamu poezijos dydžiu.
Ilgi tekstai arba, kaip man
norisi įvardyti "poetinės novelės" įgauna pagreitį - ritmą,
sklandumą, aiškumą. Čia ritmas, kad ir nepastovus, įprasmina subjekto
kalbėjimo tempą, suteikia gyvumo bei melodingumo. Ilgame eilėraštyje
ritmas įsisiūbuoja, nutrūksta ir vėl atsinaujina, sukeldamas dinamiškumo
įspūdį. Kad tuo būtų galima įsitikinti, įsijauskime į šį eilėraščio
fragmentą.
Romanas šliejas prie
brošiūros,
Iširo folianto frakas.
Atošvaistės - iškrypusios
ir menkos,
Tačiau subliuro lyg
orkestro lėkštės.
Keliaujančio rudens
knygyne blėsta
Muziejaus smuiko paslaptis.
Tuojau sukils mieguisti
patarėjai,
O ko ateis, prašneks -
Jau baigia subyrėti
Statinė vynui, skulptūra
ties parku
Ir rūmų išsiderinęs
ansamblis. <
>
("Atvaizdai vyne ir šiek tiek priesakų", p. 19)
Muzikalumas. Kalbant
apie muzikalumą, neįmanoma nepratęsti minties apie ritmą. Pacituotame
fragmente muzikalumas atsiranda pasikartojančio ritmo dėka - eilučių
ilgumo bei skiemenų derme. Atkreiptinas dėmesys, jog antroji, aštuntoji
ir devintoji eilutės pasižymi nevienodu skiemenų skaičiumi - 8, 6 ir 7.
Ritmas sukabina strofas tos pačios intonacijos slinktimi. Kartais eilėraštis
tarytum sąmoningai rašomas imituojant eilutės siūbavimą pagal tam tikrą
melodiją. V.Stulpino poezija yra orientuojama į instrumentinės muzikos
formą - noktiurną. Nakties muzika galėtų būti ir džiazas, jo ritmas
autoriaus eilėraščiuose tarsi išreiškiamas eilučių besikeičiančiu
ilgumu ir ritmo netolydumu. Į šią improvizaciją įtraukiamos ir orkestro
bei smuiko figūros, tampančios išsiderinusiu orkestru. Taip kūrinyje
susidaro muzikinės traukos centras, verčiantis semantinius vienetus
atlikinėti sudėtingas žaismės užduotis, transformuojantis prasmių
srautą į atitinkamą garsų gamą.
Vienas iš įdomiausių
elementų V.Stulpino poezijoje - tai dialogų užuomazgos, kurios savo ruožtu
tekstui suteikia ypatingo ritmo ir muzikalumo. Dialogai eilėraštį
priartina prie prozos, o kita vertus, įveda tam tikro chaoso, išsiderinamumo.
Muzikos atžvilgiu, ši struktūra mena operetes, kai veikėjai ne tik
dainuoja, bet ir kalbasi, tai suteikia kūriniui žaismingumo. Dialoginis
fragmentas eilėraštyje atlieka tokią pat funkciją - suteikia žaismės,
skaitytoją įveda į visiškai naują ir netikėtą situaciją. Semiotikai
pasakytų, jog šis elementas žymi atitinkamą sakymo momentą, t.y.
sukelia tiesioginio adresato ir adresanto dalyvavimo iliuziją.
Lyg juokaudama mitri
moteriškė
Kuosos tamsumo kirpčiais
Laužo kelintą glėbį lapų.
Nė kiek
Net nuskarusios drėgmės.
Darže sėtiniai
Kruvinai nudažytais
lapais.
Penktą dieną žydi,
plaukia romios aguonos.
Giliai išsigaubus šviesa
raibuliuoja pakaitomis-
Skirtingos spalvos liejas
lyg garsai
Pavėjui: rožinė lengvai
pereina
Baltos ribą, žalia - šviesiai
melsvos.
Žąsis palei tiltą pašo
kalakutų žolę,
Ir trykšta saulės magma.
-Užeikim observatorijon.
-Nejokauk. Jos čia nėra.
-Jau kažką sumanei, jei
kvieti.
Komedija be bilieto.
-Ten vėsu. Kitaip. Ir erdvė,
kita erdvė.
-Tai einam.
Poetas ir astronomas drauge
su tapytoja
Ieško nagingo meistro,
Šlifuojančio optinius
stiklus.
("Ir erdvė, kita erdvė", p. 28)
Komentarai. Šiame
tekste iš tikro nedaug kalbėta apie įvaizdžius, pasikartojančius
motyvus, eilėraščių sematiką, nes šįkart atrodė ne taip jau ir
svarbu. Prisipažinsiu, kad V.Stulpino poeziją į rankas paėmiau pirmą
kartą ir nustebau, kadangi jie vienu iš nedaugelio atvejų lietuvių
poezijoje nesukėlė ironijos. Žinoma, jo eilėraščiai niekuo neypatingi,
visiškai neįmantrūs, bet mane patraukė minties sklandumas, tekstų
ritmas ir muzikalumas. Žavi ir poetinis pasakojimas, siužetiškumas,
truputį man kartais primenantis A.Ramono poetinio kalbėjimo manierą.
Jolanta Paulauskaitė
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|