<< Atgal Mokytojai lituanistai dažnai nusiskundžia, kad
vadovėliai nespėja aprėpti gyvojo literatūros proceso, atspindėti jo naujausių
apraiškų, ypač greit atsinaujinančios lyrikos. Ankstesnioji poezija nagrinėta
pernagrinėta, suklasifikuota į kryptis, sroves, sąjūdžius, vėjus, frontus, izmus
Nūdienė poezija taip pat nėra vienarūšė, vienalytė. Ją kuo greičiau reikėtų
suklasifikuoti, surūšiuoti. Mokiniams būtų kur kas lengviau susigaudyti. Jausmininkai. Kūryboje vyrauja stiprios emocijos, savos ir svetimos. Juos jaudina, tiesiog sukrečia visa, ką kliudo žvilgsnis ir kas ateina į galvą. Stiliui būdingi jaustukai, šūktelėjimai, atsidusimai, staigūs nuščiuvimai, išreiškiami daugtaškiais arba keletu brūkšnių. Ašaruvininkai. Kraštutiniai jausmininkai. Juos viskas graudina. Ir jie stengiasi visus graudinti. Ką ir kalbėti apie gelstantį ir krintantį lapą, nulaužtą ar nukirstą medelį, griaunamą trobą ar sudaužytą automobilį, sumedžiotą žvėrelį ar nuskaustą žmogų... Juos graudina sprogstantis pumpuras, šėliojantis vėjūkštis, čiulbantis paukštis, šypsantis veidas (taip taip, ko vypsoti, kai kitam norisi verkti?). Tikri graudulio dainiai. Jų mėgstamas kūrybos kančių motyvas (tai ir suprantama), dažnos užuominos apie rašymą širdies krauju (žinoma, metaforiškai - ar ilgai tvertum, iš tikrųjų taip kurdamas?). Taip pat labai ryškus visuotinos, todėl neįvardintos kaltės jausmas. Kad ir kas atsitiktų pasaulyje (gamtoje, politikoje, pramonėje ar transporte), poetas dėl visko sielojasi, tiesiog graužte graužiasi. Mintelininkai. Jų kūrybos varomoji jėga - ne jausmo iškrova, o nerimstantis, skvarbus protas. Dažniausiai poetinis tekstas klostosi ramiai, nuosekliai, iš įvairių samprotavimų. Apie bet ką. Svarbu pradėti. Mintelė lipdoma prie mintelės, žodis prie žodžio, žiūrėk, išsprūsta kas nors jau senokai negirdėta. Prasmininkai. Mintelininkų atmaina, kuriai itin būdingas nuolatinis prasmės ieškojimas. Pastebėjo poetas dulkę šviesos ruoželyje, ir prasideda... Iš kur? Kurlink? Kodėl? Kas bus, kai nusileis?.. Čia dar menkniekis, dulkelė. O jeigu kokia stambesnė materija - nuo stogo atitrūkęs varveklis, atbrailos luitas, skradžiai sminganti žvaigždė?! Amžinatvininkai. 3 Lyrikai, kurie kiekviename daikte, geste, žvilgsnyje, žodyje (įskaitant ir keiksmažodžius) įžiūri amžinybės apraišką. Kuo laikinesnis atrodo dalykas, tuo atkakliau jame ieškoma amžinasties atspindžių ir, aišku, sėkmingai randama. Progininkai 4 (nepainioti su grogininkai - apie juos vėliau). Lyg ir amžinatvininkų priešingybė. Apdainuoja amžiną kitimą, vadinamąjį pastovų nepastovumą. Jiems viskas - nuo grumsto ligi dangaus šviesulių - trapu, laikina. Išskyrus, žinoma, eilėraščius apie tai. Grogininkai. 5 Pasaulio įvairovės neskirstantys į amžinas ir laikinas kategorijas, suplakantys į daiktą būtį ir buitį, ramiai apgiedantys gyvenimo vienovę, visybę. Tokią, kokia atrodo. Atseit ir yra. Epochalistai (nepainioti su apokalipsininkais). Būdingas labai apibendrintas, iškilmingas atsivėrimas. Ne kalbėjimas, o bylojimas, pranašavimas, apreiškimas. Išsisakoma ne kasdieniška vienaskaita: einu, noriu, myliu... o pakilia daugiskaita: mes žengiam, mes trokštam, mes dievinam... Net intymiausias jausmelis skelbiamas ne kokio lyrinio subjekto ar kūrėjo asmens, o savo kartos, visų amžininkų, tiesiog epochos vardu. Mikaldininkai (arba apokalipsininkai). Amžinai susirūpinę ne kokiais smulkiais žemiškais dalykais, o pasaulio, visatos likimu. Lyg jų gyslomis tekėtų ne įprastas kraujas, o kokia magma ar plazma, lyg širdies vietoje pulsuotų mažų mažiausiai koks kvazaras. Jų kūryba žadina nerimastingą nuojautą, kad tučtuojau po kojomis gali išsiveržti ugnikalnis, prasidėti žemės drebėjimas ar astronomų nenumatytas saulės užtemimas. Ilgiau užsiskaitęs pajunti, kaip arti pasaulio pabaiga... 1 -
Norima pabrėžti, kad atsiribojama dainų tekstų, taip pat eiliuotos satyros ir humoro.
Nei lyrikai, nei kritikai šių kūrybos sričių nelaiko poezija. Jų požiūrio
nepaneigia ir tas faktas, kad kai kurie šmaikštautojai priimti į Rašytojų sąjungą.
Tai atsitiko ir, aišku, gali dar atsitikti per neapsižiūrėjimą. (Atgal>>>) Drapakas, Horacijus. Ir mano trigrašis: Humoreskos, satyros, parodijos. - Vilnius: Vaga, 1985. tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |