|
<< Atgal
Subtiliai žiauri poetika
Neseniai man į rankas pateko brazilų
poeto Joāo Cabralo poema "Peilis iš ašmenų", versta iš
portugalų ir anglų kalbų Tomo S.Butkaus. Originalus portugališkas
tekstas pirmą kartą publikuotas Rio de Žaneire 1956 m. pavadadinimu
"Uma Faca Só L?mina", o 1973 m.ši poema, pateko į
"Antologia poetica", o 1980 m. Kerry Shawn Keys šį kūrinį išvertė
į anglų kalbą. Tokia būtų šio kūrinio genezė.
Žinojau, kad šis senas mano pažįstamas
( turiu omenyje Slombą), su kuriuo beveik visada ginčydavausi dėl
poezijos dalykų (mat įsivaizdavau, kad mano požiūris į literatūrą yra
šiek tiek profesionalesnis, nes esu, kaip ten bebūtų, filologijos atstovė),
užsiima leidybos veikla. Visada žavėjausi marginalijomis, retais
dalykais, kuriuos "medžioja" kolekcionieriai ar šiaip mėgėjai,
ieškodami retų plokštelių, kompaktinių diskų ar ypatingų egzotiškų
mažmožių. Savo aplinkoje aš juos vadindavau bepročiais, maniakais gerąja
to žodžio prasme ir netgi pati šiek tiek įsitraukiau į šių keistuolių
gyvenimą.
Taigi ir aš jau ne pirmą kartą
vartau vieną iš tų retųjų knygų, kurių leidybą inspiravo "Vario
burnos" ir, kaip suprantu, daug prisidėjo Kerry Shawn Keys. Prisipažinsiu,
kad nieko keistesnio nesu skaičiusi tiek pasirinkto poetinio objekto, tiek
meninės raiškos prasme. Nors netiesioginių poetinių atitikmenų peiliui
būtų galima atrasti. "Giesmėje apie Rolandą" yra vienas iš
nuostabiausių epizodų, kai Rolandas, žūdamas mūšio lauke, kreipiasi į
savo ištikimą diurendalį? arba, tarkim, ir A.Camus romane
"Svetimas" peilis, apie kurį vos užsimenama tekste, funkcionuoja
kaip išdavystės ir smurto įrankis, net savotiško abejingumo, susvetimėjimo,
net nužmogėjimo simbolis. O grįžtant prie mitologinio konteksto, ypač
pasakų, peilis, durklas ar kardas traktuojami kaip stebuklingi įrankiai,
dažniausiai kompensuojantys ir padedantys įveikti herojų neurozes: baimę,
neapykantą, seksualinį nepasitenkinimą. Taigi peilio simbolika tarsi
implikuoja specifines elgsenos formas, kuriomis šaukiamasi antgamtinių
galių, glūdinčių žmogiškosios egzistencijos gelmėse.
Kinematografijoje šio įrankio prasmė artikuliuojama taip pat labai įvairiai:
nuo smurto išraiškos iki visiškai simbolinio funkcionavimo. Šioje
sferoje peilis dažnai įprasmina geismą ir kultūrą skiriančią ribą,
ribą tarp instinktų ir jų apraiškų ar emocinės plotmės. Tikriausiai
ir psichoanalizė čia turėtų pasakyti labai nemažai.
Na, o J.Cabralo poema "Peilis iš
ašmenų" pagrįsta subtiliu daiktiškumu, daikto estetizavimu. Peilis
tarytum priklauso dviems kultūros dimensijoms - funkcinei ir estetinei.
Jis, perteikdamas daugiabriaunę reikšmę, lyg įsiskverbia į kasdieninį
kūno gyvenimą. Todėl šis įprastas buities elementas poemoje gali būti
suvokiamas ne tik kaip įrankis, bet ir įkūnytas, t.y liečiantis,
smingantis, gyvenantis kūne, subjektas. Iš pradžių atrodo, kad taip išskleidžiama
žiaurumo, turinčio šaltumo ir abejingumo konotaciją, plotmė. Iš tiesų,
tai sukelia nemalonių pojūčių, o tai savo ruožtu liudija mūsų kūno
atmintį: buitines, netyčines peilio įpjovas, regos užfiksuotus vaizdus,
išgirstus kriminalinius tekstus per televiziją ar radiją. Šio įrankio
vaizdas arba pasakojimas apie jį visada palieka savo žymes. Tokį neišdildomą
įspūdį poemoje sukelia ir peilio palyginimas su kulka, laikrodžiu,
kardu.
kaip kulka, kuri turi
užtaisą stiprų;
gyvoje širdyje
ši kulka įsikūrus
tartum laikrodis,
nugramzdintas į kūną
it tiksintis laikrodis
maištauja ji nuolat <
> (P. 3)
Poemoje atsiskleidžia ištisa peilio
anatomija tiek fizinė, išreiškiama smigimu, dalijimu pusiau, galimybe
apsiginti, tai, kas poemoje pavadinama "peiliniu stiliumi". Kartu
šis įrankis tarsi tampa ir žmogiškosios moralės, emocijų, kaip antai:
pavydo, skausmo, neapykantos, godumo išraiška. Tas peilinis pasaulis užklumpa
skaitytoją savo kurstytojiška galia, kryptingu veikimu, padedančiu
realizuoti džiaugsmingą įniršį, visada užkariaujantį pyktį. Kaip
pagrindinis kūno ir apskritai gyvenimo šaltinis yra tas, kitas, apriorinis
"peilis": "artimas peilis / ar peilis vidinis, / pasisavintas
kūno / kaip tikras skeletas <
> (p. 3). Psichologija tikrai aptiktų
žmogaus veiksmų puolamąsias ypatybes, jei išsamiau patyrinėtų
materialią vaizduotę. Ten ji rastų pasalūnišką ar žiaurų, atkaklų
ar kerštingą pyktį simbolizuojančių elementų. Reali, jutiminė peilio
prasmė atskleidžiama psichologiškai ir būtent tai kuria bei įtempia
nervines skaidulas. Tikro žmogiškumo ženklu pažymėti apsauginiai
refleksai, kuriuos pats žmogus paruošia, tobulina, laiko parengtyje, gina
atakuodami.
Bet jei peilis tai,
saugokis, gelbėkis:
kūno makštis absorbuoti
gali net plieną.
(P. 9)
Kas įdomiausia, "peiliškumas"
ir "kūniškumas" lyg susitapatina, atrasdami vienas kito "kūne"
savitų analogijų, siekimo įspausti ženklų ant muskulinio ar metalinio
epidermio. Atrodo, kad ši poema - beprotiška istorija, sukurta laisvos
vaizduotės, tačiau beprotiška metafora gali būti ir poetine tiesa,
atspindinčia žmogaus prigimtį. Savo naujumu, savo veiksmingumu poetinis
vaizdas įgyja nuosavą būtį ir nuosavą dinamiškumą. Toks keistas ir
efemeriškas įvykis kaip ypatingo poetinio vaizdo pasirodymas gali veikti
be jokio intelektualinio pasiruošimo. Skaitytojas tarytum verčiamas
suvokti specifinę poetinio objekto realybę, keistą ir nuolat besikeičiančią.
Gražią mintį apie poetinio vaizdo suvokimą yra išsakęs G.Bachelardas:
"Tikrai išgyventi poetinį vaizdą, vadinasi, pažinti būties tapsmo
mažytę skaidulą, suvokti būties nerimą". Galbūt perdėm šis
pasakymas poetiškas, tačiau gana realiai savo kasdienybėje kartkartėmis
išgyvename "būties nerimą". Greičiausiai šią akimirką
J.Cabralui ir pavyko užfiksuoti, pasitelkus konkrečiąją arba taip
vadinamą konkretistinę poetiką. Iš tikrųjų tai aštrios minties kūrinys,
parašytas įtikinančia kalba.
Jolanta Paulauskaitė
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|