Berlynalijos      Tęsinys. Skaityti pradžią

 

Kaip poetas Griuvėsis atsiduria DaimlerChrysler galerijoje parodos Private/Corporate III atidaryme ir stebi ne tik Dr. Warhallys & Co siautėjimą, bet ir vienos lankytojos mėginimus apsaugoti Rosemarie Trockel skulptūros be pavadinimo privatumą

 

Beeidamas Tavo pėdom perkeistų simbolių miestu, Remigijau, nusigavau iki turtuolių ir soliariumų mulatų pamėgtos galerijos Potsdamo aikštėje. Neslėpsiu, ėjau dėl brangaus vyno, ypač gausiai pilstomo tokiose vietose. Tą vakarą kuratoriai buvo iškepę parodą, kurioje gendančius įžymių dailininkų dantis taisiusios Heliodės Spiekermann privati kolekcija sanguliavo su galingosios korporacijos naujai įsigytais artefaktais. Man ypač patiko ištaigingame parodos kataloge aprašyta Diuseldorfo dantistės kaimo namų aplinka: tarp kiaulių, žąsų ir avių ten vyną prie prūdelio gurkšnodavo (žinau tą dailininkų „gurkšnojimą“!) gyvi vokiečių dailės švietalai. Už išgelbėtas ar pakeistas iltis (tapytojai, kaip žinia, itin dažnai gauna į dantis) bei ištrauktus nervus minėta publika atsilygindavo menais (o gal padarydavo nuolaidą, ir tiek), kaip kažkada Picasso savo siuvėjui susimokėdavo paveikslais už pasiūtas kelnes. Sykiu prisiminiau kažkada virš „Volksbuhne“ teatro filialo Prateryje kabėjusį užrašą: „Dantistams įeiti draudžiama“. Išimčių pasitaiko visose profesijose, rečiau – burnose. Mūsų odontologė ilgainiui virto tikra šiuolaikinio meno fanatike ir, neslėpsime, žinove, o kadangi visas menas kažkada buvo šiuolaikinis, arba dar geriau: ir šiuolaikiniams menininkams skauda dantys, savąją kolekciją ji pradėjo rinkti prieš ketvirtį amžiaus, kai daugelis „šiuolaikinių“ dar nebuvo mados vyskupų legitimuoti. Surinko išties atsakančiai – įvairius polkes, penckus, baselitzus ir kippenbergerius. Iš vidaus pažino ne tik jų burnas, bet ir studijas. Tas – apšnerkštas ir neregėjusias moters rankos (tik kojas!), ir tas – sterilias it stomatologiniai interjerai. Gręžė ir šlifavo iš grynojo meno idėjos, o ne vien už paveikslus. Dabar tą įkūnytą idėją sutiko parodyti elitinėje erdvėje Berlyno respublikoje – taip vokiečiai kartais pavadina savąją sostinę, pabrėždami jos vis didėjantį atotrūkį (ypač – kultūrinį) nuo kitų krašto didmiesčių. Sostinės visados yra atskiros planetos, išimčių čia nedaug. Berlynas tiesiog atsiima savo, tad ir menininkai tampa tos Respublikos, arba „planetos“, palydovais. Kai kurie – nežmoniškai brangiais ir frau Heliod kirpimo kolekcininkams nebeįkandamais. Bet eikime prie reikalo. Kai vernisažas įsisiūbavo ir kelios galerijos salės virto vos ne Maskvos metro stotimis spūsties valandą, man pavyko saugiai įsikurti ant palangės priešais Rosemarie Trockel skulptūrėlę „be pavadinimo“. Idiliškuose kolekcininkės namuose ji stovi ant fortepijono nematydama vargo. „Ji“ – tai pusmetrinė apversta tuščiavidurė juoda vaza, ant kurios matome mažytį postamentą, o ant jo – kaukolytę žingsniuojančio vyro kojomis. Ta kaukolė vyro kojomis tarsi byloja apie žmogaus prigimties mirtiną neišbaigtumą. Arba dar aiškiau: mirtį, kuri visados su tavimi. Tavyje ir – iš tavęs, bičiuli. (Taip iš sulamdytų kelnių drauge su žingsniais byra ir gyvybė, ar ne?) Parodoje skulptūra buvo padėta ant balto kubo, o jos „teritorija“ pažymėta, tiksliau -- apvesta plonomis neprikaltomis lentjuostėmis. Vernisažo publika į tas „lyžtveles“ nekreipė dėmesio, ir netrukus išdygusi aukšta trumpaplaukė gyvenimo šiek tiek perdaug mačiusiu veidu ėmėsi reguliuoti eismą. „Atsiprašau, tai meno kūrinys, -- vis kartodavo ji netyčia į nužymėtą zoną įžengusiems lankytojams. – Atsiprašau, tai meno kūrinys!“ Greta manęs ant palangės įsitaisiusi reguliuotojos draugė springo juoku, nes vokiečiai gavę pastabą visi kaip vienas imdavo atsiprašinėti ir pirštų galais ištipendavo iš nužymėtos teritorijos, arba uždraustos meno zonos. Tad neapsikentęs nusprendžiau nutraukti kiek užsitęsusį ir žmones į nejaukią padėtį statantį performansą. Įžengiau į „gardą“, demonstratyviai patrypčiojau ir net pavaikščiojau lentjuostėmis it lynu. Privačios Artefakto erdvės saugotojai tai nepatiko. „Elgiesi kaip koks rumunas“, -- pasakė toji Miss Auschwitz. Staiga prisiminiau, kaip viena pagyvenusi baltarusių filosofė, pavarde Aizenštat, Stokholmo galerijoje Magasin 3 į ant grindų patiestus tekstilės gabalus nei iš šio, nei iš to ėmė... valytis kojas. Išraudęs kaip virtas vėžys, mažais žingsneliais atatupstas ištipenau iš šiuolaikinio meno šventovės Potsdamo aikštėje. Sumautas rumunas su nusitrynusia itališko „Bisono“ oda, kuri tik Tiranoje ir pagerintų jo įvaizdį. Ten už ją būtų galima susidėti išmuštus priekinius dantis.

 

 
alt
 

 

Kaip poetas Griuvėsis gryno atsitiktinumo dėka sėdi greta nusirenginėjančios jaunutės belgų aktorės, o iš tikrųjų -- tarp šiuolaikinio teatro visagalybės ir negalios: zwischen Allmacht und Ohnmacht

 

Einu tavo pėdom, Remigijau. Į legendinį Franko Castorfo teatrą „Volksbuhne“, kurio kolonas atpažinau tonuotam sidabro želatininiam atspaude ant popieriaus. (Kitų tavo nufotografuotų pastatų kolonas atpažinti galėjo tik Berlyno architektūros žinovai.) Kunst ist tot – skaitau ant sienos pakeliui į teatrą. Nesiginčysiu. Grafitininkas pasirašė skliausteliuose – Vampir. Šalia paguodos aidas – Love is possible. Kiek tolėliau lygiomis rudomis raidėmis pagal trafaretą: my mother taught me well so I rebel („Motutė gerai išmokė, todėl patapau kitOkia“ – kažkodėl neabejoju, jog purškė merga.) Arba vėl kietai – Kill your ego. Teatras – ego apoteozė ir paskutinis jojo bastionas. Vieša paslaptis, jog didybės valiuta čia padengta nusižeminimo ir pažeminimo kasdienybe. Šįvakar žiūrovai pateko ten, kur ištikimiausieji Melpomenės tarnai vaikšto nusiėmę kepures ir persiavę maišiukuose atsineštais batais – į sceną. Legendinė trupė „ZT Hollandia“ iš Eidhoveno vokiškai vaidina Dievų žūtį (pagal to paties pavadinimo Luchino Visconti`o 1969-ųjų metų filmo scenarijų), leisdama scenoje susodintai publikai pajusti už artistų ir gyvai grojančių muzikantų nugarų atsiveriančios tuščios žiūrovų salės platybes. Ir tai, mano drauge, Sibiro platybės! Ta aukštyn kylanti raudono pliušo stepė visada pritrenkia – štai ką mato aktoriai! Net užpildyta žiūrovų galvų – it kokių akis vartančių gyvių -- toji anga turbūt niekad nepraranda kosminio matmens. Dabar tas tuščios salės „kosmosas“, tie pliušiniai nasrai, tai praryja, tai vėl atrajoja nacizmu apsinuodijusią šios žemės galingųjų šeimą. Spektaklis gyvas, filmo, kuriame nacizmas buvo traktuojamas kaip seksualinis iškrypimas, prisiminimai dar gyvesni, o užvis gyviausia mano kaimynė iš dešinės – jauna stipri mergina storais šukas laužančiais plaukais. Į veidą panelė įsivėrusi kelis gramus metalo, kurie teatro šviesoje atrodo kaip spuogai. (Neatsilieka ir kaimynas iš kairės: mažame bloknotėlyje spalvotais pieštukais jis persipaišė scenografiją ir dabar be perstojo savo storulei palydovei komentuoja aktorių vaidybą: „Mėgėjiška! Lėkšta! Banalu!“) It kokia atsidavusi basųjų seserų ordino eilinė, ji dar prieš prasidedant vaidinimui nuspyrė šalin basutes, o dabar maždaug kas penkios minutės nusirengia po drabužį. Pirma – striukelę, paskui – nertinį, tada – marškinėlius, o likusi tik su vienais itin „funkcionaliais“ apatiniais, visu kvepiančiu kumelaitės kūnu pasvyra pirmyn (aš norėčiau, kad svirtų į kairę), kur per kelis žingsnius vienas techniškiausių mano kada nors matytų aktorių Jeroen Williams (nepainioti su Jeremy`u, Vilniaus pudeliai, Ironsu!) jau verčia savo partnerę iš koto ant menčių ir kelia aukštyn jai sijoną. Tą pat akimirką prie guolio prieina Kažkas Iš Techninio Personalo ir nuščiuvusiai salei praneša, jog išėjus iš rikiuotės šviesų programai, spektaklis laikinai nutraukiamas. Aktoriai ir muzikantai, it Kalėdų senio nuvilti vaikiščiai, gūžiasi tolimam scenos kampe, technikai ima zuiti pirmyn atgal ir aukštyn žemyn, o mano kaimynė puola tyrinėti programėlę. Netrukus ji manęs angliškai paklausia, ką reiškia verknupft. Sukaupęs visą lingvistinę intuiciją mėginu suprasti sakinį, kuris pažodžiui verčiant skambėtų maždaug taip: „Vokiečių pramonininkų klano prototipais tapo Kruppų šeima – šeimyninėje sagoje nacių laikais susipynė valdžios ir seksualiniai interesai“. „Susipynė“, -- atsakau jai angliškai. Netrukus sužinau, kad mergina belgė, pradedanti aktorė, kelioms dienoms atvykusi iš Antverpeno. „Kas buvo Kruppai? Kas tas Visconti?“ – klausia ji manęs. O, Kruppai! – vėl prisimenu pageltėlį vėžininką ir jo istorijas, o, Visconti! – ašarotam regėjimo lauke matau išnyrant Dirke`o Bogardo fon Ašenbachą, mirštantį pagal Mahlerį alpiame Lido paplūdimyje. „O jūs tikit, kad ta pertrauka ne tyčinė?“ – staiga paklausia ji manęs. Tikiu, nes šiek tiek, neslėpsiu, irgi pažįstu teatrą. „Nebūkit toks tikras. Kai technikas pasakė „Ačiū už dėmesį“, aš atkreipiau dėmesį į užrašą jam ant nugaros“. Ir kas gi ten buvo parašyta? „Ačiū už dėmesį!“ -- išgirdau triumfo gaideles pradedančios belgų aktoriukės balse. Maždaug po penkiolikos minučių šviesų partitūra buvo galutinai palaidota. Tas pats technikas kantriai prasėdėjusiems „mums“ (nė vienas žiūrovas neapleido savo vietos!) pranešė, jog spektaklis toliau bus vaidinamas tik su „budinčia“ šviesa. Aktoriai stojo į vietas, ir Jeroen Williams netrukus vėl palindo partnerei po sijonu.

 

Po vaidinimo, palydėto vokiečių publikai įprastomis ovacijomis ir kojų trypimu, sprendžiau dilemą: paimti kvapniosios belgės e-pašto adresą, ar ne. Vis dėlto nepaėmiau: mergina, nežinanti Visconti`o, snobiškose mūsų kartos dėlionėse – mušta korta. Ir sykiu labai aiškiai žinojau: dėl visko kalta išėjusi iš rikiuotės šviesų partitūra. Jeigu nebūtų buvę tos nelemtos pertraukos, pusnuogės merginos kvapą ir odos švytėjimą teatro prieblandoje aš būčiau išsinešęs su savim į Berlyno naktį, būčiau užkonservavęs atminty tramvajaus ratams dundant ir parsivežęs į Lietuvą, kur Klaipėdos Teatro aikštėje gerdamas su tavim alų, mano Remigijau, pasakočiau dabar apie stambių bruožų būtybę, nusirenginėjusią spektaklio metu it strip pokeryje. Palyginimas su Basųjų karmeličių ordinu netektų prasmės. Teatras – ne bažnyčia, seni. Ir ačiū Dievui. Norėjau pasakyti – už dėmesį.

 

 
alt
 

 

Kaip poetas Griuvėsis Fotografijos muziejuje dar sykį įsitikina, jog mirtis perkeičia ne tik paties mirusiojo, bet ir jo darytus kitų „charakterių“ portretus

 

Viename vėlyvųjų eilėraščių Anna Achmatova rašo, jog mirus žmogui pasikeičia jo portretai: kitaip ima žiūrėti akys, ir lūpos šypsosi kita šypsena. Autorė teigia pastebėjusi tai po vieno poeto laidotuvių ir nuo tol dažnai tikrindavusi savąjį spėjimą. Ir jis visados pasitvirtindavęs! Helmuto Newtono fondas Berlyno fotografijos muziejuje veikia ir kaip nuolat kintanti fotografo bei jo žmonos June darytų nuotraukų (daugiausia portretų), ir kaip nuolatinė menininko gyvenimo daiktų ekspozicija. Šalia šarvuoto komiško džipo ar išeiginių kostiumų čia pat eksponuojami bloknotai, užrašų knygutės ir laiškų faksimilės (iš kažkokio „pafloridės“ viešbučio Newton rašo kolegai Dickui Avedonui, kaip vis dėlto gera būti garsiam ir turtingam, ar ne?). Parodoje „Sex and Landscape“, kurią aplankiau kitą dieną po Jono Pauliaus II mirties, jau žinodamas apie prasidėjusią Jo ėmimo dangun misteriją (Santo subito! Santo subito! Santo subito!), dvimetrinės Newtono nuogalės pasirodė ne tik tradiciškai rūsčios, bet nejuokais nuliūdusios. Ir ypač toji, su domino – tuo begalybės ženklu su skylutėm -- ir juodom pirštinėm ligi alkūnių, sujauktam patalo marmure, dešine ranka pasirėmusi į sulenktą šlaunį, o kairėje gracingai laikanti cigaretę pelenine galvute. Kuo ilgiau į ją žiūrėjau, tuo aiškiau mačiau jos akyse besitvenkiančias ašaras. Atrodė – tuoj pabirs pro pailgas domino angas žemyn ant parketo. Ir teks kviestis bažnyčios bei kokios akademijos protokolininkus stebuklui užfiksuoti. Paradoksalu, bet domino „drėgną“ žvilgsnio liūdnumą tik išdidino: taip plyšys tvoroje pasako daugiau, negu atvira plynė. Kuo čia dėta Achmatovos spėlionė? Paklūstant jos logikai, pakisti turėjo paties mirusio fotografo atvaizdai, ir tiek. Beje, laikas irgi svarbu – tą pokytį atvaizduose velionį pažinojusieji geriausiai pastebi tuoj po laidotuvių. Tačiau šįsyk turime reikalą su komplikuotesne priežasties (žmogaus mirtis) ir pasekmės (pakitę jo portretai) grandine, perkelta į portretinės fotografijos valdas: 1) miršta pats fotografas, ir pakinta jo bruožai žmonos darytuose savo vyro portretuose; 2) mirus fotografui, pakinta jo modelių bruožai; tačiau 3) tam suvokti prireikia dar vienos – šiuo atveju, paties Popiežiaus mirties. Aišku, kad toji hierarchinė išklotinė susidaro tik suvokėjo sąmonėje. Aišku ir tai, kad esama kažkokios Didžiosios, arba Mirčių mirties, kuri perkeičia viską aplinkui. Viską – iš eilės. Tad ir Helmuto Newtono „antžmogė domina“ su domino Milano Grand Hotelyje, it stebuklingai ašarojanti madonos statula tik iš pirmo žvilgsnio Dievo užmirštose provincijose, – čia ne išimtis.

 
 
 

Kaip poetas Griuvėsis, beeidamas fotografo pėdomis, kartais pasižiūri ir sau po kojomis

 

Vis tebeinu tavo pėdom, Remigijau. Kojos vaikštūną neša vis sunkiau. Vis labiau pampsta venos ir trumpėja žingsnis. Taip su amžiumi suvoki, kad patogi avalynė – vienas didžiausių gyvenimo teikiamų malonumų, partneri. Mąslus stebėjimas vaikščiojant – tai visų pirma įvairių paviršių kontempliavimas. Padais, beje, taip pat. Plonapadis visad užčiuops daugiau negu storapadis. Šaligatvis, tu tą žinai, irgi paviršius. Gatvės danga ar mozaikinė atkarpa prie senos bažnyčios, krantinių ruplėtas akmuo – pasakoja savas istorijas. Šiukšlėmis, šlamu, lapais... Sudžiūvusiais kraujo kūneliais... Kiekviename mieste vis kitaip. Štai Varšuvoje visų tautų estradose apdainuotus rudens lapus po kojomis seniai pakeitė masažo salonų (nuostabūs sumauti išgyvenimai; rinktiniai sumauti apartamentai; aukštaūgiai sumauti veidrodžiai; žavios sumautos padykėlės) ir palydovių firmų (plati sumautų paslaugų gama; greitas sumautas atvykimas kiaurą sumautą parą; sumautas malonumas ir sumautas slaptumas garantuoti) vizitinės, kurias už automobilių valytuvų užkiša – kas? Neatspėjai – kuklios, vos išsiritusios iš nimfečių amžiaus gimnazistės su vabalo dydžio kuprinėlėmis ant pieniškos nugaros. Ir jos tą daro veik nepastebimai, to greito tikslaus judesio joms galėtų pavydėti ne tik Rytų kovų meistrai, bet ir šnipai, atėję iš šalčio. Žinoma, ne mažiau išradingai jau atviruko dydžio skelbimus prie telefonų būdelių stiklo iš vidaus, nepasakyti kramtomąja guma, klijuoja Londono bėdžiai. Tačiau ligi vieno iš Europos katalikybės bastionų gimnazisčių jiems toli. Automobilių savininkai paprastai bloškia vizitines žemėn, rečiau – suplėšo, dar rečiau – įsikiša į vidines švarkų kišenes ar nugrūda į „bardakėliais“ kažkada vadintas dėtuves po priekiniu stiklu. Ten, beje, jas, seniai užmirštas ir „nepanaudotas“, ir aptinka žmonos. Tos mažos vizitinės su nuogomis merginomis limpa prie padų, it katės glaustosi apie kojas, jas nešioja vėjas, bet jos, žvitrių tikybos pamokų pirmūnių kontroliuojamos, niekada nenukeliauja toliau automobilių priekinio stiklo. Išmestų ar suplėšytų vieton dar tą patį vakarą stoja naujos. Jeigu automobilis pamirštamas kelioms paroms, jų susikaupia visa krūva, primenanti apmusijusių banknotų pundelį. Čiabuviai jų gausybės rago tarsi nepastebi, svetimšaliai – negali juo atsistebėti. Jie parsiveža jas namo it suvenyrus – taip vokiečiai į savo „žemes“ parsiveža, tarkime, tailandietes.

 

Palydovių vizitinių vietoje Berlyne tik mašinų mechanikų ir buitinės technikos taisyklų laminuotos kortelės. Retkarčiais pasitaiko gundantys naujų restoranėlių aprašai. Šiaip Berlyno šaligatviai švarūs, išskyrus gausius šunų šikalus, kurių geriausieji šuns draugai, deja, rankom nesusemia į išverstus plastikinius maišelius. „Ta prasme“ Berlynas nusileidžia Stokholmui ar Ciūrichui, kur apskritai kiekviename žingsnyje specialios šunų „stotys“ su atsarginiais paketais bei dėže po jais, ir šinšilų kailiniais apsisiautusios damos plius skrybėlėti ponai vos ne keliaklūpsti valo savo dievinamų keturkojų apdergtą grindinį. Berlyne to nedaro niekas, todėl turi nuolat žiūrėti sau po kojomis, bičiuli. Tada atrandi trečią svarbiausiąją šiukšlę – gausių muzikos klubų, efemeriškų teatrų, kinų ar galerijų kvietimus. Sykiu – tikrą fotografijos apoteozę! Tame mieste tu VAIKŠČIOJI KULTŪRA, partneri, tu mindai ją, tu esi jos atakuojamas iš visų pusių. Iš apačios – taip pat. Kartais padauginęs, Vaikštūnas užmiršta išjungti video kamerą, ir tada juostoje matyti tik „sukultūrintu“ grindiniu einantys batų galai ir girdėti keiksmai keliomis kalbomis išsyk. Garso takelis šiuo atveju atstovauja civilizacijai. Žinoma, galima įsivaizduoti ir padoresnį atvejį. Tarkime, tokį: „O, kaip aš kartais nekenčiu fotografijos! Kaip nekenčiu pasaulio, sutverto, regis, tik tam, kad papultų į kadrą! Ar tautų – pavyzdžiui, japonų – sutvertų tik tam, kad tuos kadrus be perstojo daugintų. Kaip nekenčiu skaitmenos, visų tų pikselių šmikselių, visų tų dūmų zumų ir pan. Visų tų kvaišų, atrodančių nuotraukose it wittgensteinai. Ir sykiu nepaprastai gerbiu tuos, kurie nelyginant Pilėnus gina savo veidus nuo juos marinančių fotografų. Ir sykiu sustingstu priešais kokią tik iš pirmo žvilgsnio nekaltą berniūkščio su katinu ar dar „nekaltesnę“ mergiščios su vienkoje lėle fotke. Ir žiūriu į juos nelyginant į žvilgsnių nulaižytus šventaisiais paverstų venerikų atvaizdus kur nors Ermitaže ar Gemaldgalerie. Ir nieko negaliu padaryti, tik su ašara balse ir akyje kartoti įkandin bendravardžio prancūzo: Bet kurioje nuotraukoje jau slypi mūsų būsimos mirties šauktukas – net jeigu ji, regis, patikimai įrašyta į pačius žmogaus gyvenimo tirščius – pašaukia kiekvieną iš mūsų po vieną, už bet kokios bendrijos (bet ne transcendencijos) ribų. Tad gera nuotrauka yra ta, kuri pašaukia mane ir išsiveda – nesvarbu, į veido, kūno ar Mėnulio kraterių atvertį, negrįžtamai užtrenkdama duris“.

 

 
alt
 

 

Kaip poetas Griuvėsis atsisveikina su fotomenininku Remigijumi Treigiu Berlyne prie Trečiojo Reicho oro pajėgų ministerijos, kad vėl susitiktų su juo Klaipėdoje, barelyje „Senoji Hansa“

 

Ir sykiu klausiu savęs: kur išbarsto pėdas fotografas? Ir dar toks kaip tu – programiškai nefotografuojantis žmonių, paliekantis kažkokias radioaktyvias brydes negatyvuose, kurios vėliau, jau nuotraukose, jautresniam žiūrovui sukelia baugų belaikiškumo įspūdį. Tarsi sapno katile spragsėtų biografijos „popkornas“. O dar geriau – „popkormas“, kaip sakydavom kapitalizmui triumfališkai įžengiant, pardon -- įvažiuojant į Lietuvą. Tos „brydės“, tie įbrėžimai, o dar tiksliau – įdrėskimai man labiau panašūs ne į pirštų, ne į vienišo katino nagų, o greičiau jau į jo bėgiojančio, neramiai punktyriško geltonų akių žvilgsnio judesius. Ten, kur Rolland Barthes paranojiškai ieškodavo naujo prasminio nuotraukos taško, arba punctum´o, apverčiančio jau susidarytą vaizdą bei nuomonę apie jį aukštyn kojom, tavo atveju, tektų ieškoti punktyro. Į skaidulas sutrūkinėjusio nervų mazgo čia nebeduota atrasti. Ta žvilgsniu nužymėta teritorija, be abejo, neatsirado intuityviai, tu jau nešiojaisi ją savyje nuo pat menininko kelionės pradžios, t.y. nuo to momento, kai tavo vaizduotėje atsivėrę tamsiai rudi tušti interjerai ir eksterjerai, patiltės ir kolonos, dulkes susiurbę alijošiai ir atitarnavę rakandai vienu balsu, panašiu į tinnitus spengimą ausyje, pareikalavo būti išleisti į laisvę, kurioje turėjai skubiai surasti jų atitikmenis. Savo išnešiotų vidaus peizažų atitikmenis, Remigijau. Ir tada objektyvu it storu švirkštu pradėjai imti atkampių pakampių mėginius. Į(si)švirkštei beketiškos tuštumos dozes. Įvėmei atgal tai, ką seniai buvai susapnavęs. Eidamas tavo pėdom, turiu padaryti tą patį: įvemti tikrovę, kurią mačiau tavo nuotraukose. Tą šmėklaerdvę. Filmą, iš kurio, apleidę garso takelį, drauge su režisieriumi visi kaip vienas nusiplovė ir artistai, palikdami tik scenografiją – taip dekoracijos pergyvena spektaklius. Miestą po neutroninės bombos. „Berlyną“, kurio seniai nebėra. Gal tu ir buvai tas negailestingai egocentriškas scenografas, nenorintis aukoti dekoracijų blogai vaidybai? Gal dėl to ir rinkaisi ne naujus miesto tikrovės pavidalus, o Muziejų salos monumentalius karpinius. Fotografuodamas nesubombarduotų ir ilgainiui muziejais tapusių rūmų sienas bei kolonadas, tu tarsi rodei mums sudžiūvusius faraonų kūno lopinėlius. Miesto odą vietoj paties miesto. Tačiau operacija jau vyko mieste be kaizerių. Vieninteliai tavo konkurentai čia buvo ką tik iškeptas ir atrestauruotas sienas įkvėptai dergiantys Berlyno grafitininkai. Bet kas, sakyk, jei ne senas geras graffiti – tas tavo punktyras, bičiuli? Juk tu, braižydamas negatyvą, iš tikrųjų pasirašinėji regėjimo lauke įrėmintame kadre. Arba įkadrintame rėme. Šiuo atveju – tai viena ir tas pat. Kadras juk ir yra erdvės koncentratas plokštumoje, partneri. Ir sykiu – erdvės karstas, ar ne? Kiekvienas geras fotografas – tikrovės karstadirbys. Tad palieku tave, kursai dar esi, Berlyne, kurio jau nėra. Niekur, išskyrus nuotraukas.

 

Autorius nuoširdžiai dėkoja Roberto Boscho fondo kultūros vadovei Klaipėdoje Natalie Kronast ir programos „21 diena“ koordinatoriui Neriui Grigui už suteiktą galimybę gyventi ir kurti Berlyne.

 

Berlynas-Palanga, 2005 balandis-gegužė

 

Tekstas/ Rolandas Rastauskas

Fotografijos / Remigijus Treigys

Rolandas Rastauskas, Remigijus Treigys. Berlynalijos. Fotoeseistinis albumas. Klaipėda: Druka, 2008.

 

Žiūrėti video 

 

Absoliuta Andželika Lukaitė 4 Achille Campanile 4 Adolfas Juršėnas 1 Adolfas Mekas 1 Adomas Lastas 5 Agnė Biliūnaitė 9 Agnė Klimavičiūtė 1 Agnė Narušytė 1 Agnė Žagrakalytė 29 Aidas Jurašius 2 Aidas Marčėnas 45 Aistė Ptakauskaitė 9 Aivaras Veiknys 8 Albertas Zalatorius 3 Albert Camus 4 Albinas Bernotas 3 Albinas Žukauskas 3 Aldona Liobytė 1 Aldona Ruseckaitė 4 Aldona Veščiūnaitė 14 Aldous Huxley 15 Aleksandra Fomina 22 Alfas Pakėnas 6 Alfonsas Andriuškevičius 29 Alfonsas Bukontas 2 Alfonsas Gricius 2 Alfonsas Nyka-Niliūnas 22 Alfonsas Šimėnas 1 Alfredas Guščius 22 Algimantas Baltakis 27 Algimantas Julijonas Stankevičius 3 Algimantas Krinčius 9 Algimantas Lyva 11 Algimantas Mackus 12 Algimantas Mikuta 33 Algirdas Landsbergis 23 Algirdas Titus Antanaitis 3 Algirdas Verba 7 Algis Kalėda 1 Alis Balbierius 29 Allen Ginsberg 3 Almantas Samalavičius 2 Alma Riebždaitė 6 Almis Grybauskas 8 Alvydas Surblys 2 Alvydas Valenta 12 Alvydas Šlepikas 25 Andrej Chadanovič 5 Andrius Jakučiūnas 20 Andrius Jevsejevas 1 Andrius Konickis 1 Andrius Pulkauninkas 2 Andrius Sietynas 2 Andrzej Bursa 4 Andrzej Stasiuk 2 Andrė Eivaitė 1 Angelė Jasevičienė 10 Antanas A. Jonynas 28 Antanas Andrijauskas 1 Antanas Gailius 4 Antanas Gustaitis 6 Antanas Jasmantas 4 Antanas Jonynas 1 Antanas Kalanavičius 2 Antanas Masionis 3 Antanas Miškinis 2 Antanas Ramonas 8 Antanas Rimydis 10 Antanas Vaičiulaitis 9 Antanas Venclova 8 Antanas Šimkus 15 Antanas Škėma 9 Arkadij Averčenko 6 Arkadij Strugackij 2 Arnas Ališauskas 11 Arnas Dubra 1 Artūras Gelusevičius 5 Artūras Imbrasas 4 Artūras Tereškinas 7 Artūras Valionis 13 Arvydas Genys 2 Arvydas Sabonis 1 Arūnas Spraunius 23 Arūnas Sverdiolas 1 Asta Plechavičiūtė 11 Audinga Tikuišienė 1 Audronė Barūnaitė Welleke 1 Audronė Urbonaitė 1 Audronė Žukauskaitė 2 Augustinas Raginis 11 Aurelija Mykolaitytė 1 Aurimas Lukoševičius 1 Auris Radzevičius-Radzius 2 Austėja Čepauskaitė 1 Austė Pečiūraitė 1 Aušra Kaziliūnaitė 24 Balys Auginas 4 Balys Sruoga 19 Belcampo 4 Benediktas Januševičius 39 Bernardas Brazdžionis 3 Birutė Jonuškaitė 28 Birutė Marcinkevičiūtė-Mar 2 Birutė Pūkelevičiūtė 19 Bogdan Chorążuk 2 Boris Strugackij 2 Brigita Speičytė 17 Bronius Radzevičius 8 Bronius Vaškelis 5 Castor&Pollux 74 Catherine Tice 1 Charles Baudelaire 5 Charles Bukowski 18 Charles Simic 6 Christoph Zürcher 4 Crying Girl 1 Dainius Dirgėla 5 Dainius Gintalas 21 Dainius Razauskas 5 Dainius Sobeckis 6 Daiva Ausėnaitė 2 Daiva Molytė-Lukauskienė 4 Daiva Čepauskaitė 13 Dalia Bielskytė 6 Dalia Jakaitė 7 Dalia Jazukevičiūtė 17 Dalia Kuizinienė 8 Dalia Satkauskytė 8 Dalia Striogaitė 11 Danguolė Sadūnaitė 9 Daniela Strigl 1 Danielius Mušinskas 47 Daniil Charms 10 Danutė Labanauskienė 1 Danutė Paulauskaitė 4 Darius Pocevičius 33 Darius Šimonis 9 Deimantė Daugintytė 1 Dino Buzzati 3 Dmytro Lazutkinas 2 Donaldas Apanavičius 2 Donaldas Kajokas 35 Donald Barthelme 4 Donata Mitaitė 25 Donatas Paulauskas 3 Donatas Petrošius 33 Dovilė Zelčiūtė 31 Dovilė Švilpienė 4 Edas Austworkas 4 Edita Nazaraitė 8 Edmondas Kelmickas 4 Edmundas Janušaitis 3 Edmundas Kazlauskas 1 Edmundas Steponaitis 6 Eduardas Cinzas 9 Eduardas Mieželaitis 6 Eduard Limonov 1 Edvardas Čiuldė 4 Egidijus Darulis 2 Eglė Bazaraitė 1 Eglė Juodvalkė 7 Eglė Sakalauskaitė 11 Elena Baliutytė 11 Elena Baltutytė 1 Elena Bukelienė 18 Elena Darbutaitė 1 Elena Karnauskaitė 6 Elena Mezginaitė 7 Elena Žukauskaitė 4 Elina Naujokaitienė 3 Elona Varnauskienė 1 Elvina Baužaitė 1 Elžbieta Banytė 16 Enrika Striogaitė 4 Erika Drungytė 20 Ernestas Noreika 8 Ernesto Che Guevara 5 Eugenija Vaitkevičiūtė 20 Eugenija Valienė 3 Eugenijus Ališanka 40 Evelina Bondar 2 Faustas Kirša 6 Fethullah Gülen 1 Gabriela Eleonora Mol-Basanavičienė 1 Gabrielė Klimaitė 16 Gabrielė Labanauskaitė 13 Gasparas Aleksa 28 Gediminas Cibulskis 1 Gediminas Kajėnas 16 Gediminas Pilaitis 2 Gediminas Pulokas 5 Genovaitė Bončkutė-Petronienė 1 George Orwell 6 Georges Bataille 2 Giedra Radvilavičiūtė 3 Giedrius Viliūnas 5 Giedrė Kazlauskaitė 44 Giedrė Šabasevičiūtė 1 Ginta Gaivenytė 3 Gintaras Beresnevičius 57 Gintaras Bleizgys 32 Gintaras Grajauskas 19 Gintaras Gutauskas 1 Gintaras Patackas 38 Gintaras Radvila 3 Gintarė Bernotienė 7 Gintarė Remeikytė 2 Gintautas Dabrišius 9 Gintautas Mažeikis 1 Ginta Čingaitė 5 Gitana Gugevičiūtė 3 Goda Volbikaitė 2 Gražina Cieškaitė 15 Gražvydas Kirvaitis 3 Grigorijus Kanovičius 8 Grigorij Čchartišvili 5 Guillaume Apollinaire 2 Guoda Azguridienė 1 Gytis Norvilas 24 Gytis Rimonis 2 Gábor Csordás 1 Hakim Bey 2 Hans Arp 5 Hans Carl Artmann 5 Henrikas Algis Čigriejus 19 Henrikas Nagys 15 Henrikas Radauskas 14 Henrikas Stukas 1 Henrykas Sienkiewiczius 1 Henry Miller 2 Herkus Kunčius 29 Hugo Ball 4 Hunter S. Thompson 3 Ieva Gudmonaitė 8 Ignas Kazakevičius 1 Ignas Narbutas 1 Ignas Šeinius 7 Ilona Gražytė-Maziliauskienė 1 Ilse Aichinger 5 Ilzė Butkutė 4 Indrė Meškėnaitė 3 Indrė Valantinaitė 11 Ineza Juzefa Janonė 5 Ingmar Villqist 3 Ingrida Korsakaitė 2 Irena Bitinaitė 2 Irena Potašenko 4 Irena Slavinskaitė 2 Irvin D. Yalom 1 Irvine Welsh 2 Italo Calvino 6 Ivan Vyrypajev 3 J. G. Ballard 3 Jadvyga Bajarūnienė 1 Jan Brzechwa 2 Janina Žėkaitė 3 Janusz Anderman 6 Jaroslavas Melnikas 25 Jaunius Čemolonskas 4 Jeanette Winterson 4 Jehuda Amichaj 2 Jerzy Pilch 2 Jevgenij Zamiatin 3 Johanas Volfgangas fon Gėtė 1 Johan Borgen 3 Johannes Bobrowski 3 John Fante 9 John Lennon 1 Jolanta Malerytė 4 Jolanta Paulauskaitė 1 Jolanta Tumasaitė 1 Jolita Skablauskaitė 23 Jonas Aistis 1 Jonas Dovydėnas 1 Jonas Jackevičius 12 Jonas Kalinauskas 7 Jonas Lankutis 7 Jonas Mačiukevičius 8 Jonas Mekas 24 Jonas Mikelinskas 16 Jonas Papartis 1 Jonas Radžvilas 3 Jonas Strielkūnas 24 Jonas Thente 1 Jonas Vaiškūnas 2 Jonas Zdanys 8 Jonas Šimkus 8 Jorge Luis Borges 17 Josef Winkler 3 José Saramago 7 Jovita Jankauskienė 1 Juan Bonilla 2 Juan Rulfo 3 Judita Polovinkina 1 Judita Vaičiūnaitė 27 Julijonas Lindė-Dobilas 3 Julius Janonis 3 Julius Kaupas 12 Julius Keleras 29 Julius Žėkas 2 Juozapas Albinas Herbačiauskas 8 Juozas Aputis 40 Juozas Baltušis 7 Juozas Brazaitis 7 Juozas Erlickas 17 Juozas Glinskis 10 Juozas Grušas 7 Juozas Kralikauskas 5 Juozas Kėkštas 6 Juozas Mečkauskas-Meškela 1 Juozas Tysliava 8 Juozas Šikšnelis 9 Juozas Žlabys-Žengė 8 Jurga Ivanauskaitė 26 Jurga Katkuvienė 2 Jurga Lūžaitė 2 Jurga Petronytė 2 Jurga Tumasonytė 7 Jurgis Baltrušaitis 6 Jurgis Gimberis 13 Jurgis Janavičius 1 Jurgis Jankus 10 Jurgis Kunčinas 44 Jurgis Mačiūnas 1 Jurgis Savickis 5 Jurgita Butkytė 7 Jurgita Jėrinaitė 1 Jurgita Ludavičienė 1 Jurgita Mikutytė 2 Justinas Bočiarovas 5 Jūratė Baranova 26 Jūratė Sprindytė 52 Karolis Baublys 23 Karolis Gerikas 1 Karolis Klimas 4 Kasparas Pocius 3 Kazimieras Barėnas 17 Kazys Almenas 6 Kazys Binkis 27 Kazys Boruta 43 Kazys Bradūnas 11 Kazys Jakubėnas 5 Kazys Jonušas 3 Kazys Puida 6 Kazys Saja 25 Kerry Shawn Keys 7 Kleopas Jurgelionis 8 Kornelijus Platelis 27 Kostas Ostrauskas 27 Kristina Sabaliauskaitė 9 Kristina Tamulevičiūtė 2 Kurt Vonnegut 12 Kęstutis Keblys 4 Kęstutis Nastopka 9 Kęstutis Navakas 53 Kęstutis Rastenis 3 Kęstutis Raškauskas 2 Laima Kreivytė 1 Laimantas Jonušys 39 Laimutė Adomavičienė 4 Laura Auksutytė 3 Laura Liubinavičiūtė 10 Laura Sintija Černiauskaitė 48 Laurynas Katkus 7 Laurynas Rimševičius 2 Lena Eltang 3 Leokadija Sušinskaitė 1 Leonardas Gutauskas 35 Leonard Cohen 1 Leonas Gudaitis 4 Leonas Lėtas 3 Leonas Miškinas 3 Leonas Peleckis-Kaktavičius 22 Leonas Skabeika 7 Leonas Švedas 5 Leonidas Donskis 5 Lev Rubinštein 3 Lidija Šimkutė 25 Lina Buividavičiūtė 1 Linas Jegelevičius 1 Linas Kanaras 1 Linas Kranauskas 5 Lina Spurgevičiūtė 1 Liudas Giraitis 2 Liudas Gustainis 8 Liudas Statkevičius 2 Liudvikas Jakimavičius 31 Liutauras Degėsys 9 Liutauras Leščinskas 2 Livija Mačaitytė 1 Liūnė Sutema 9 lona Bučinskytė 1 Loreta Jakonytė 14 Loreta Mačianskaitė 1 Lukas Devita 1 Lukas Miknevičius 11 Manfredas Žvirgždas 7 Mantas Areima 1 Mantas Gimžauskas-Šamanas 18 Manuel Rivas 2 Marcelijus Martinaitis 38 Margot Dijkgraaf 1 Marguerite Yourcenar 3 Marija Macijauskienė 8 Marijana Kijanovska 1 Marija Stankus-Saulaitė 11 Marijus Šidlauskas 10 Mari Poisson 18 Marius Burokas 57 Marius Ivaškevičius 7 Marius Katiliškis 13 Marius Macevičius 4 Marius Plečkaitis 5 Mariusz Cieślik 4 Markas Zingeris 3 Mark Boog 2 Marta Wyka 2 Martin Amis 2 Matt McGuire 1 Michael Augustin 4 Michael Katz Krefeld 2 Milda Kniežaitė 3 Mindaugas Jonas Urbonas 1 Mindaugas Kiaupas 1 Mindaugas Kvietkauskas 18 Mindaugas Nastaravičius 8 Mindaugas Peleckis 11 Mindaugas Valiukas 18 Mindaugas Švėgžda 3 Mirga Girniuvienė 1 Monika Kutkaitytė 13 Monika Šlančauskaitė 3 Motiejus Gustaitis 6 Mykolas Karčiauskas 8 Mykolas Sluckis 5 Narlan Martos Teixeira 1 Narlan Matos Teixeira 1 Nerijus Brazauskas 9 Nerijus Cibulskas 11 Nerijus Laurinavičius 3 Neringa Abrutytė 15 Neringa Klišienė 1 Neringa Mikalauskienė 18 Nicolas Born 2 Nida Gaidauskienė 14 Nida Matiukaitė 1 Nijolė Miliauskaitė 14 Nijolė Simona Pukinskaitė 2 Nijolė Storyk 1 Noam Chomsky 1 Ona Ališytė-Šulaitienė 2 Ona Mikailaitė 3 Onutė Bradūnienė 1 Onė Baliukonė 16 Orbita 4 Paul Celan 4 Paulina Žemgulytė 6 Paulius Norvila 10 Paulius Širvys 4 Pedro Lenz 4 Peter Bichsel 2 Petras Babickas 6 Petras Bražėnas 7 Petras Cvirka 8 Petras Dirgėla 16 Petras ir Povilas Dirgėlos 5 Petras Kubilevičius-Kubilius 2 Petras P. Gintalas 5 Petras Rakštikas 5 Petras Tarulis 14 Philip Roth 3 Povilas Šarmavičius 3 Pranas Morkūnas 4 Pranas Naujokaitis 2 Pranas Visvydas 14 Predrag Matvejević 2 Pulgis Andriušis 18 Raimondas Dambrauskas 1 Raimondas Jonutis 2 Ramunė Brundzaitė 7 Ramutė Dragenytė 34 Ramūnas Gerbutavičius 10 Ramūnas Jaras 17 Ramūnas Kasparavičius 26 Ramūnas Čičelis 11 Rasa Aškinytė 1 Rasa Drazdauskienė 2 Rasa Norvaišaitė 1 Rasa Petkevičienė 1 Regimantas Tamošaitis 86 Regina Varanavičiūtė 1 Renata Radavičiūtė 2 Renata Šerelytė 85 Richard Brautigan 9 Rima Juškūnė 1 Rimantas Kmita 32 Rimantas Černiauskas 11 Rimantas Šalna 1 Rima Pociūtė 6 Rimas Burokas 15 Rimas Užgiris 3 Rimas Vėžys 4 Rimvydas Stankevičius 31 Rimvydas Šilbajoris 32 Rita Kasparavičiūtė 1 Rita Tūtlytė 9 Ričardas Gavelis 19 Ričardas Šileika 21 Robertas Kundrotas 8 Roberto Bolano 3 Rolandas Mosėnas 2 Rolandas Rastauskas 22 Romas Daugirdas 33 Romualdas Granauskas 15 Romualdas Kisielius 1 Romualdas Rakauskas 1 Ryszard Kapuściński 3 Rūta Brokert 2 Salman Rushdie 2 Salomėja Nėris 9 Salys Šemerys 12 Samuel Beckett 29 Sandra Avižienytė 1 Sara Poisson 25 Sargis Atsargiai 1 Saulius Keturakis 1 Saulius Kubilius 2 Saulius Repečka 1 Saulius Rimkus 5 Saulius Tomas Kondrotas 10 Saulius Šaltenis 12 Saulė Pinkevičienė 4 Serhij Žadan 6 Sharan Newman 1 Sigitas Birgelis 13 Sigitas Geda 50 Sigitas Parulskis 31 Sigitas Poškus 7 Simona Talutytė 2 Simon Carmiggelt 8 Skaidrius Kandratavičius 11 Skirmantė Černiauskaitė 1 Slavoj Žižek 1 Sofija Kymantaitė-Čiurlionienė 7 Sonata Paliulytė 9 Sondra Simanaitienė 5 Stan Barstow 2 Stanislava Nikolova-Čiurinskienė 2 Stanislovas Abromavičius 4 Stanisław Lem 4 Stasys Anglickis 3 Stasys Jonauskas 13 Stasys Santvaras 8 Stasys Stacevičius 16 Tadas Vidmantas 5 Tadas Žvirinskis 4 Tautvyda Marcinkevičiūtė 19 Tautvydas Nemčinskas 4 Teofilis Tilvytis 16 Thomas Bernhard 5 Thomas Pynchon 1 Titas Alga 4 Toma Gudelytė 2 Tomas Arūnas Rudokas 19 Tomas Kavaliauskas 11 Tomas Norkaitis 4 Tomas S. Butkus-Slombas 9 Tomas Staniulis 14 Tomas Taškauskas 8 Tomas Venclova 45 Tomas Čepaitis 1 Tomas Šinkariukas 18 Ulla Berkewicz 4 Vaidotas Daunys 5 Vainis Aleksa 2 Vaiva Grainytė 7 Vaiva Kuodytė 8 Vaiva Markevičiūtė 1 Vaiva Rykštaitė 1 Valdas Daškevičius 11 Valdas Gedgaudas 11 Valdas Papievis 13 Valdemaras Kukulas 41 Valentinas Sventickas 30 Vanda Zaborskaitė 5 Venancijus Ališas 4 Vidmantė Jasukaitytė 28 Viktoras Rudžianskas 10 Viktorija Daujotytė 114 Viktorija Jonkutė 2 Viktorija Skrupskelytė 11 Viktorija Vosyliūtė 4 Viktorija Šeina 9 Viktor Pelevin 2 Vilis Normanas 6 Vilius Dinstmanas 3 Viljama Sudikienė 1 Vilma Fiokla Kiurė 4 Vincas Mykolaitis-Putinas 19 Vincas Natkevičius 2 Vincas Ramonas 4 Violeta Tauragienė 1 Violeta Šoblinskaitė 22 Virginija Cibarauskė 1 Virginijus Malčius 11 Virginijus Savukynas 1 Vitalija Bogutaitė 7 Vitalija Pilipauskaitė 8 Vitas Areška 13 Vladas Braziūnas 51 Vladas Šimkus 10 Vladas Šlaitas 9 Vladimir Sorokin 4 Vygantas Šiukščius 5 Vytas Dekšnys 15 Vytautas Berenis 4 Vytautas Girdzijauskas 10 Vytautas Janavičius 7 Vytautas Kavolis 4 Vytautas Kirkutis 7 Vytautas Kubilius 63 Vytautas Martinkus 23 Vytautas Mačernis 6 Vytautas Montvila 6 Vytautas P. Bložė 32 Vytautas Rubavičius 37 Vytautas Sirijos Gira 5 Vytautas Skripka 8 Vytautas Stankus 10 Vytautas V. Landsbergis 11 Walter Benjamin 10 Werner Aspenström 2 Wolfgang Borchert 4 Woody Allen 6 Yoko Ono 1 Zigmas Gėlė 6 Šarūnas Monkevičius 1 Švelnus Jungas 1 Žilvinas Andriušis 26 Živilė Bilaišytė 10 Živilė Kavaliauskaitė 1 Žygimantas Kudirka-Mesijus 5 ХХХ Nežinomas rašytojas 1